Print side | Luk vindue

Hvad er Full HD

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103611
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 04:20

Emne: Hvad er Full HD
Skrevet af: fhansen
Emne: Hvad er Full HD
Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 14:44
Hej alle

Ud fra hvad jeg har fået at vide, er Full HD 1080p. Men jeg ser efterhånden mange steder at Full HD og bliver brugt til 1080i. Er det mig der er gal på den, eller må Full HD defineringen også benyttes til 1080i?

Mvh

Frank

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 15:43

Jeg vil sige det på den måde, at når det er ved udsendelse f.eks KabelTV, Sattelit så er det 1080i, da det der ikke fås i Progressiv, men når det er fra en BD så er det 1080p.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Hej alle

Ud fra hvad jeg har fået at vide, er Full HD 1080p. Men jeg ser efterhånden mange steder at Full HD og bliver brugt til 1080i. Er det mig der er gal på den, eller må Full HD defineringen også benyttes til 1080i?

Det er sådan set meget simpelt - og så alligevel ikke: Der findes ikke nogen officiel "Full HD" betegnelse, eller noget der ligner. Det er en betegnelse der er dukket op i mangel af bedre, og derfor er det groft sagt op til den enkelte hvad man vil lægge i det. Med tiden vil der så blive skabt en konsensus, ligesom med andre ord i et sprog, og så er det vel dét det betyder. Så hvis producenterne over en bred kam kalder 1080i for "Full HD", så er det jo dét det betyder.

Med andre ord, så skal du være ligeglad med at der står Full HD nogen steder, og i stedet lægge mærke til de reelle opløsninger - dvs. kig efter 1080P hvis det er dét du er på jagt efter, i stedet for at kigge efter "Full HD" og andre marketing-betegnelser.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 19:07
Okay. Sjovt. Har i flere tilfælde pointeret over for forhandlere og sågar HTC, at de har mærket forkert. Og de har alle givet mig medholdLOL Var overbevist om at Full HD kun måtte bruges når visningen var 1080p. Syntes også at ha læst det et eller andet sted, hmm. Nå, men man bliver klogere hver dagWink

Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 21:22
"Du kan støde ind i begrebet Full HD som betegnelse for HDTV i kvaliteten 1080p. Begrebet benyttes i markedsføringen af tv apparater, der kan vise sådanne signaler. Der er ingen tv-distributører, der sender i 1080p. Derimod findes der DVD og Blu Ray diske med indhold optaget i denne kvalitet."

Således skriver Brancheforum Digitale Medier om begrebet Full HD, og jeg mener at det er sådan betegnelsen Full HD sædvanligvis bruges og er brugt af branchen og andre med indsigt i området.
Ligeledes: Hvis jeg søger på Full HD i engelsk Wikipedia, omstilles jeg til artiklen 1000p.

http://www.digitaliseringen.dk/get/118.html - http://www.digitaliseringen.dk/get/118.html

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 21:58
Artiklen er voer tre år gammel og nævner i øvrigt det officielle mærke: HD ready 1080p

Men de ting omhandler kun hvad tv'et kan håndtere, men OP hentyder sikkert til at enkelte tv stationer kalder udsendelser for Full HD - altså samme betegnelse for to forskellige ting.

Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Artiklen er over tre år gammel og nævner i øvrigt det officielle mærke: HD ready 1080p

Men de ting omhandler kun hvad tv'et kan håndtere, men OP hentyder sikkert til at enkelte tv stationer kalder udsendelser for Full HD - altså samme betegnelse for to forskellige ting.

Branchen har brugt betegnelsen Full HD i markedsføringen i flere år. Talrige tv-apparater i butikkerne har haft logoer med teksten  Full HD 1080p eller  Full HD 1920x1080 og lign. i stedet for det officielle HD Ready 1080p. Som en google billedsøgning også viser:

http://www.google.dk/search?hl=&q=Full+hd&sourceid=navclient-ff&rlz=1B3GGLL_daDK386DK386&ie=UTF-8&biw=1366&bih=657&sei=%20ixivTvmQE8qaOsHVqb0P&tbm=isch#hl=da&rlz=1B3GGLL_daDK386DK386&tbm=isch&q=full+hd+logo&revid=1738770605&sa=X&ei=ixivTovyG8ibOteF6NcP&ved=0CDgQ1QIoAA&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=fcbd5dfa5be1877&biw=1366&bih=657 - http://www.google.dk/search?hl=&q=Full+hd&sourceid=navclient-ff&rlz=1B3GGLL_daDK386DK386&ie=UTF-8&biw=1366&bih=657&sei=%20ixivTvmQE8qaOsHVqb0P&tbm=isch#hl=da&rlz=1B3GGLL_daDK386DK386&tbm=isch&q=full+hd+logo&revid=1738770605&sa=X&ei=ixivTovyG8ibOteF6NcP&ved=0CDgQ1QIoAA&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=fcbd5dfa5be1877&biw=1366&bih=657

Jeg har ikke lagt mærke til at tv-stationer har brugt betegnelsen Full HD. Det vil jeg anse for forkert, da ingen udsender tv-signaler i 1080p. 

Jeg synes at den udbredte brug af Full HD for HDTV 1080p,  bestemmer hvad der er rigtig sprogbrug.

Tilføjelse: Jeg kan også henvise til den lille, gode "Guide - Digitalt tv og fladskærme" fra Dansk Standard 2008, hvor man i en ordliste om Full HD skriver: "Kommerciel betegnelse for fladskærme og projektorer, som kan gengive materiale i markedets højeste opløsning med1.080 vandrette linjer."

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 23:31
Det sidste citat udelukker ikke interlace, og inden for kameraer er konsensus at 1080i også kaldes full HD, så jeg er ikke enig i at der er tilstrækkelig præcedens til at sige at full hd ikke kan være 1080i. Heller ikke selv om der er eksempler på folk der mener det. Der er IKKE nogen officiel definition. Og nej wikipedia er ikke officiel...

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Branchen har brugt betegnelsen Full HD i markedsføringen i flere år. Talrige tv-apparater i butikkerne har haft logoer med teksten  Full HD 1080p eller  Full HD 1920x1080 og lign. i stedet for det officielle HD Ready 1080p. Som en google billedsøgning også viser:

http://www.google.dk/search?hl=&q=Full+hd&sourceid=navclient-ff&rlz=1B3GGLL_daDK386DK386&ie=UTF-8&biw=1366&bih=657&sei=%20ixivTvmQE8qaOsHVqb0P&tbm=isch#hl=da&rlz=1B3GGLL_daDK386DK386&tbm=isch&q=full+hd+logo&revid=1738770605&sa=X&ei=ixivTovyG8ibOteF6NcP&ved=0CDgQ1QIoAA&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=fcbd5dfa5be1877&biw=1366&bih=657 - http://www.google.dk/search?hl=&q=Full+hd&sourceid=navclient-ff&rlz=1B3GGLL_daDK386DK386&ie=UTF-8&biw=1366&bih=657&sei=%20ixivTvmQE8qaOsHVqb0P&tbm=isch#hl=da&rlz=1B3GGLL_daDK386DK386&tbm=isch&q=full+hd+logo&revid=1738770605&sa=X&ei=ixivTovyG8ibOteF6NcP&ved=0CDgQ1QIoAA&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=fcbd5dfa5be1877&biw=1366&bih=657

Flere af de links der kommer frem dér, omtaler netop 1080 liniers opløsning, men siger intet om interlace vs progressiv. 

Prøv f.eks. at se her:

http://www.sony.dk/product/dsc-h-series/dsc-hx5v#pageType=Overview

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 01-November-2011 kl. 00:16

Hej alle

Og det skal være 1080p50 !

Lars     Smile

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet den: 01-November-2011 kl. 00:21
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Og det skal være 1080p50 !

Lars     Smile

Siger hvem?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 01-November-2011 kl. 00:37
Jeg kunne have citeret lidt mere fra guiden fra Dansk Standard, hvor man under opslaget HD Ready 1080p indleder med at skrive "Kaldes også Full HD."

Men jeg er ikke i tvivl om at den sprogbrug som Brancheforum angiver er meget udbredt (og Brancheforum samler alle de vigtigste spillere (hardwareproducenter og handlende til indholdsproducenter og tv-distributører m.fl.). Ligeledes kommer man ikke uden om at logoet Fuld HD 1000p eller Fuld HD 1920x1080 har været særdeles udbredt i markedsføringen.

Men jeg vil gerne indrømme at jeg har overset at anvendelsen af Full HD-betegnelsen er mere lemfældig end jeg har bemærket.

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet af: moho
Skrevet den: 01-November-2011 kl. 14:14

Hej alle

Mvh

Frank
Nu ved jeg ikke hvad BluRay sendes i, men standarden 1080i50 hedder faktisk noget andet, rent Tv standardmæssigt. Korrekte betegnelse er 1080 x 50/2.

Hvis nogen kalder noget for Fuld HD, hvorfor sendes der så kun een udgave i HD for diverse programmer.
Eller hvem tror DR1 sender 2 forskellige HD udgaver  Wink

1080p50 vil ikke volde nogen problemer, man tildeler et sådant signal den båndbredde/MegaBit per sekund, som en sådan HD kanal bør sendes med, og glemmer resten.  Embarrassed Alle de der kendte og mindre kendte HD standarder betyder først noget "Når tingene skal op på en skærm".

Fuld HD må gerne benyttes om 1080i.   Igen igen det drejer sig alene om hvor mange Bits som sendes digitalt, der er selvfølgelig en nedre grænse for når noget bliver det meget ringere. Og når jeg skriver om 1080p50 er det fordi EBU engang for længe længe siden skrev om formatet 1250p50 men dog uden nævne eet eneste ord om opløsningen henad linierne.  Embarrassed

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet den: 01-November-2011 kl. 14:56
Hvad er Fuld HD

Om jeg har hi jacked tråden?

Nej men jeg mener ikke have set eller hørt om sager hos Forbrugerstyrelsen, hvor uenigheden mellem køber og sælger er gået på Skærmenes evne til vise HD, eller hvad en skærm nu viser. Det eneste jeg har fulgt med i var det med "Mangler ved indbyggede Tunere".

Så igen hvad sælgere måske kan have bidt i sig af være blevet underkendt mht. billedets udseende ______  jeg aner det ikke.

Og derfor kan jeg se DVB-T2 TV2 HD imøde med den største sindsro, fordi TV2 ikke kan fjerne reglen om kvaliteten af billedet afhænger af MegaBit strømmen; og min tålmodighed er ikke god nok til vente i over 2 mndr.   Wink

-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?

Skrevet den: 02-November-2011 kl. 16:09

Hej alle

Mvh

Frank
Efter have sovet på noget.

Hvis man nu har en skærm med 8K x 2K og så tilfører en sådan skærm forskellige udgaver af HD, det vil altså være alt for spændende vurdere et sådant billedes kvalitet. Alt alt for spændende.

Problemet er mere at sådanne skærme eksisterer, om samme så er til fri afbenyttelse er en helt anden sag.
HD Studie monitorer eller hvad man nu bruger, der hvor man bruger slige ting.

-------------

Skrevet den: 05-November-2011 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Jeg kunne have citeret lidt mere fra guiden fra Dansk Standard, hvor man under opslaget HD Ready 1080p indleder med at skrive "Kaldes også Full HD."

Men jeg er ikke i tvivl om at den sprogbrug som Brancheforum angiver er meget udbredt (og Brancheforum samler alle de vigtigste spillere (hardwareproducenter og handlende til indholdsproducenter og tv-distributører m.fl.). Ligeledes kommer man ikke uden om at logoet Fuld HD 1000p eller Fuld HD 1920x1080 har været særdeles udbredt i markedsføringen.

Men jeg vil gerne indrømme at jeg har overset at anvendelsen af Full HD-betegnelsen er mere lemfældig end jeg har bemærket.

Jeg har set nogle gange efterhånden. Derfor spørgsmålet. Har bl.a. lige købt et nyt kompakt kamera, hvor der på pakken står FullHD, ikke andet. Kigger man i specs., siger den 1080i50.

Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 05-November-2011 kl. 19:40
I tidernes morgen beskrev Full HD kun en opløsning på 1920x1080 pixels. Intet andet. Ikke noget med frekvens eller interlace/progressivt. Det er så blevet opfattet som garant for flere andre ting efterhånden, men strengt taget er der intet der lægger op til at man definerer andet end opløsning.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 05-November-2011 kl. 21:42
som yakken siger - det har intet som helst med bitrater eller opdateringsfrekvenser at gøre - det er ren og skær en skærmopløsning. FHD angiver at en skærm er i stand til at vise et billede i 1920x1080pixels og så er det i øvrigt fuldkommen ligegyldigt om det er BD progressiv eller TV interlaced(i hvert fald i DK). - FHD anvendes i dag også som angivelse af skærmopløsning på bærbare der kører 16:9 format. HD=1366x768, HD+=1600x900 og FHD=1920x1080

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

som yakken siger - det har intet som helst med bitrater eller opdateringsfrekvenser at gøre - det er ren og skær en skærmopløsning. FHD angiver at en skærm er i stand til at vise et billede i 1920x1080pixels og så er det i øvrigt fuldkommen ligegyldigt om det er BD progressiv eller TV interlaced(i hvert fald i DK). - FHD anvendes i dag også som angivelse af skærmopløsning på bærbare der kører 16:9 format. HD=1366x768, HD+=1600x900 og FHD=1920x1080
Nu kommer jeg med en påstand, et gammeldags 100Hz  Billedrørs Tv med en skærm format 16:9.

Et sådant ville med alverdens lethed kunne vise et HDTV billede presset ind via R-G-B indgangene.
Jeg ved godt det er de færreste som har set noget som helst på denne slags skærme, dette bekymrer mig dog ikke ret meget  Wink.  Ord som at et billedrørs tv ikke har tilstrækkelig opløsning til vise HD eller Fuld HD, enten glemmer samme part eller undlader det bevidst at HD har Alt at gøre med MegaBit hhv. båndbredde i langt højere grad end hvad ens skærm nu har af opløsning.

Tankerne om HDTV byggede trods alt på samme billedrørs teknologi.

-------------

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

I tidernes morgen beskrev Full HD kun en opløsning på 1920x1080 pixels. Intet andet. Ikke noget med frekvens eller interlace/progressivt. Det er så blevet opfattet som garant for flere andre ting efterhånden, men strengt taget er der intet der lægger op til at man definerer andet end opløsning.
En skærm med Fuld HD opløsning, Vi kan vel blive enige i at et HD signal er "ens", selvom en skærm kan have sin egen opløsning.

De som skriver om Fuld HD undlader sjovt nok at i praksis anvender man omkring 1440 pixels henad linierne og ikke 1920.  Denne oplysning står flere steder, og er ikke ret langt fra 1366. I et skema over HD er der skønne blandinger af pixels og progressive linier/opløsninger med videre.  Et perverst angreb lyder 1080p24 hvor mange MegaBit bliver dette sendt med pr sek? ? ?  Jeg ved det ikke og har end ikke nogen anelse.  Embarrassed 

Min alvorligste anke imod Fuld HD går mere på at når andre ude på nettet kan skrive denne version, Fuld HD, er måske bøjet en smule for meget, altså når det kommer til reelelle betragtninger over lang nok tid, og tilstrækkeligt mange skærme. Et mix af 1920x1080 skærme og så 1366x768.

En skærm med 1920x1080 vil fortsat kun modtage "HD information målt i MegaBit der svarer til et 1080i50 eller hvad dette nu hedder".

-------------

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Det er rigtig godt skrevet.

Der er bare nogle men'er, måske flere.
1920 kan omskrives til 4 x 480.
Min holdning er at der vil ikke blive sendt 1920 henad linierne, men om tallene så er 1440, 960 eller helt nede på 480, det er DET jeg ikke ved. Og de der ved det holder cifrene endda meget tæt til kroppen.
Hvilket gør  YYYY x 1080p50 til en vanskelig tilgængelig størrelse, som udsendelser af TV.

-------------

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 13:48
Der var engang hvor man ville sende Farve Tv, med vores R-G-B system og skyggemaske systemet. Eller Tv'erne med de der lodrette lameller spændte stramt.

Man fandt ud af der kun var ligesom plads til 1/3 af forventet båndbredde. Således at de der RGB fik 1/3 hver af hvad man nu syntes de skulle have.  Tallene for hvert signal har jeg glemt (procentsatserne og øjets reaktion overfor de der fosforpletter).

Det virkeligt morsomme er at man idag ville kunne sende 3 gange så meget ind, via scart stik. At man ikke vil er da SELVE HISTORIEN.

I princippet er det korrekt hvad som står, hvad teorien og praksis siger er lidt anderledes. Men idag er HD billedet bedre end det almindelige.

-------------

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 07-November-2011 kl. 21:47
der er for meget pladder til t skulle gengive svar på det hele - men nej et billedrørsTV har ikke pixels, det har en LCD-skærm. og en sådan skærm har en decideret "native" opløsning med et "finite" antal pixels/punkter. og denne er i FHD's tilfælde 1920x1080 - igen det har ikke et klap med opdateringsfrekvensen at gøre. Du kan altid komme med flueknepperi, men den er virkelig ikke længere end det! og jo hvis du rent faktisk havde prøvet at optage noget tv på en computer så ville du også vide at kanal5HD og 3+HD blandt andet sendes i 1080i og jo der er vitterlig 1920 pixels i bredden!
Megabit begrebet har ikke et klap med selve opløsningen at gøre - det har noget at gøre med den komprimering der anvendes til det specifikke billede! (læs IKKE som signal!) præcis som et jpeg billede kan komprimeres mere eller mindre så man approximerer en gennemsnitsfarve på de omkringliggende pixels for at reducere det det må fylde. det er derfor man ser "makroblocking"/pixelering etc ved billeder hvor bitraten er for lav i forhold til den opdateringsfrekvens og billedestørrelse (FHD/HD+/HD)
men du er fuldkommen og aldeles gal på den med din viden! læs på tingene igen!

Skrevet den: 08-November-2011 kl. 17:05

claus_jac

Forfra.    Dit indlæg må jeg da anvende som inspiration for noget mere.

Hvad har Megabit med komprimeringen at gøre? Ikke at Du behøver svare for jeg kommer nok ikke til forstå det alligevel.   Wink  Jeg anvender ordet MegaBit som hvor meget noget "Fylder", eller jeg anvender ordet Båndbredde.

Først skriver mange på engelske sider om at 1080i50/60 er en billedrørsstandard, det vil blive for langt. 
Og det som EBU undlader er at skrive man måske ikke behøvede hel så megen opløsning i det vandrette plan _____  som 16:9 formatet 1250 linier indbyder til, nemlig  2222 pixels. Lav noget progressivt men anvende kun samme mængde plads som et 1080i50 signal, men lav det om til progressivt lang tid før dette udsendes.  Indenfor Video og Tv gælder reglen om "Man kan hvad man vil"  Dette gælder dog ikke komprimeringerne dette kan kun gøres én gang.  For eksempel eksisterer der en udgave af 576p50 eller for den sags skyld opgså en i USA, denne hedder 480p60.     Hvad en skærm med 1366x768p60 vil vise skal jeg lade være usagt.

At skrive noget hvorved nogen får den opfattelse, at man kan udnytte al den opløsning de 1920 indbyder til, er til dels problematisk.

-------------

Print side | Luk vindue