Print side | Luk vindue

Grovsortering af købsmuligheder?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=10377
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 23:23

Emne: Grovsortering af købsmuligheder?
Skrevet af: grisen
Emne: Grovsortering af købsmuligheder?
Skrevet den: 14-Marts-2006 kl. 00:09

Hej,

Jeg vil gerne ha' et stort fladt tv, men hvad skal man vælge?
Der er godt nok mange muligheder og mange specifikationer....

Det er selvfølgelig vigtigt, at man kan lide det man ser i butikken, men hvilke specs kan bruges til grovsorteringen?

Der er 3-3,5 meter fra min siddeplads til tv'et.
Jeg regner med, at det skal være et 37-42".
Jeg ser næsten kun film på DVD, så jeg tror ikke jeg vil betale ekstra for at have indbygget digital tuner.
Så vidt jeg kan regne ud bliver HD-Ready ikke aktuelt for mig, før HD-DVD/BluRay formatkrigen er afsluttet.

Så vidt jeg kan læse mig til er burn-in/fast-brænding kun et problem på plasma, så det er måske en grund til at satse på LCD?
Kæresten og datter ser en del tv - og så vidt jeg kan gennemskue er det bedre på et plasma?

Hvad med kontrastforhold, synsfeltsvinkel, klarhed, opløsning og farvedybde?
Hvad med de andre specs?
Hvad har betydning?

Jeg tvivler stærkt på fremtidssikring, så jeg vil gerne holde prisen lidt nede...

Hjælp?

*
Jan

Svar:
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 14-Marts-2006 kl. 00:36

Hej Jan

Digital tuner kan være nyttig, hvis det er den antenne man vil modtage DR1, DR2 og TV2 på senere. Og det giver et lidt bedre billede på fladskærmene, ihvertfald plasma.

Til DVD er det lige meget om det er plasma eller LCD - stort set.

Til analog TV har plasma en fordel.

Til digital TV - tja, det afhænger nok af modellen. Men der er en tildens til at LCD forstærker de små fejl i det digitale TV-signal, og plasma ikke gør.

Personligt tror jeg et TV som LG PX5 kunne være et hit hos jer begge. Det er kanon flot til DVD. Det har et flot design i sort pianolak. Det er 42" og plasma. Kan vise HDTV hvis der bliver behov for det. Men måske 20 kkr er i ovenkanten mht. prisen ?

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: grisen
Skrevet den: 14-Marts-2006 kl. 01:36

Tak for info.

Prisen på PX5 er nok en tand i overkanten....

Personligt er jeg heller ikke glad for designet med højttalere i siden.

Jeg vil hellere have en smal kant som f.eks. på JVC LT-37M60 og Samsung PS-42P5HX.

*

Jan

Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 14-Marts-2006 kl. 07:14
Jeg vil også sige at JVC LT-37M60 er værd at overveje. De tidligere modeller (S60) er meget gode til tv-signal og det er blevet forbedret på M60 - og DVD står flot på dette fjernsyn. Desuden har M60 kortlæser til hukommelseskort, Clear Motion Drive der forhindrer slørede billeder ved panoreringer og hurtige bevægelser, 32 bit chip til databehandling, flot design, HD-ready med HDMI og component - et supergodt fjernsyn til prisen - især til prisen i fælleskøbet!

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Print side | Luk vindue