Print side | Luk vindue

Lærred størrelse ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103842
Udskrevet den: 30-December-2024 kl. 21:20

Emne: Lærred størrelse ?
Skrevet af: scantek
Emne: Lærred størrelse ?
Skrevet den: 05-November-2011 kl. 21:13
Hej

Hvad vil i sige jeg skal vælge af lærredstørrelse i min dedikerede bio ? Rummet er 6 x 4 meter, forreste sæderække er ca. 3 meter fra lærredet.

Umiddelbart har jeg tænkt på et 120", men ved ikke om jeg skal gå op i størrelse, eller bliver det for stort ?

Mvh.
Michael

-------------
https://forum.recordere.dk/wall-of-sound-and-picture-atmos-bio_topic103912_page39.html" rel="nofollow - Wall of Sound Atmos Bio

Svar:
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 05-November-2011 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af scantek scantek skrev:

Hej

Hvad vil i sige jeg skal vælge af lærredstørrelse i min dedikerede bio ? Rummet er 6 x 4 meter, forreste sæderække er ca. 3 meter fra lærredet.

Umiddelbart har jeg tænkt på et 120", men ved ikke om jeg skal gå op i størrelse, eller bliver det for stort ?

Mvh.

Michael

Thx referencen siger 1.23 skal afstanden være i forhold til lærred bredden. Jegchar selv regnet på det hjemme ved mig. Med en lærreds bredde på 234cm skal afstanden være 286 fra lærredet , på et 2.35:1 format. Det er altså pænt stort

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 05-November-2011 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Hej

Mvh.

Michael

Thx referencen siger 1.23 skal afstanden være i forhold til lærred bredden. Jegchar selv regnet på det hjemme ved mig. Med en lærreds bredde på 234cm skal afstanden være 286 fra lærredet , på et 2.35:1 format. Det er altså pænt stort

Det bliver et 16:9 lærred, med AT dug.

P.las - hvor meget fylder masking maekanikken i siderne? Vil gerne have så stort et lærred så muligt.

/michael

-------------
https://forum.recordere.dk/wall-of-sound-and-picture-atmos-bio_topic103912_page39.html" rel="nofollow - Wall of Sound Atmos Bio

Skrevet den: 06-November-2011 kl. 00:27

Hej

Mvh.

Michael

Det bliver et 16:9 lærred, med AT dug.

P.las - hvor meget fylder masking maekanikken i siderne? Vil gerne have så stort et lærred så muligt.

/michael

Mekanikken fylder ikke i sidderne , men toppen og bunden - valserne. Det har lykkedes mig at holde rammen på 12 cm , så kan det heller ikke være mindre

-------------

Skrevet den: 06-November-2011 kl. 07:34
Super, tak.

Kan så forstå at du vil lave et 106" lærred ?

Hvis jeg vælger et 120", får jeg ca. 75 cm på hver side af lærredet, og det er vel ok.

-------------

Skrevet den: 06-November-2011 kl. 08:07

Super, tak.

Kan så forstå at du vil lave et 106" lærred ?

Hvis jeg vælger et 120", får jeg ca. 75 cm på hver side af lærredet, og det er vel ok.

det lærred jeg har lavet er 106" det passer perfekt til den screen wall jeg skal have. Jeg skal bare have monteret en AT dug. det bliver enten Shearweave 4000 eller Screen excellence Enlightor 4K.

-------------

Skrevet den: 06-November-2011 kl. 08:31
Hvad koster Screen excellence Enlightor 4K, og er det bedre end Shearweave ?

-------------

Skrevet den: 06-November-2011 kl. 09:00

Hvad koster Screen excellence Enlightor 4K, og er det bedre end Shearweave ?

Sheerweave har mere lysoutput. Enlighter 4 er mere lydtransperent, og har en overflade uden synlig struktur. En installer dug med en ramme uden veltac eller lign, koster ca 7.5k i 106". En tilsvarende screen research clear pix koster 20K. Bortset fra den mindre gain, skulle 4k dugen pt være den bedste AT dug med færrest ulemper

-------------

Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 06-November-2011 kl. 11:20
Jeg synes også at selve højden på billedet er god at gå ud fra og ikke altid forholdet mellem bredde og afstand. Netop af denne grund fremgår det også af denne fremstilling diverse anbefalede standarder.

Jeg synes personligt at 16:9 bliver rimelig stort, specielt højden ved 1.26xbredde (SMPTE standard), hvorfor de også angiver deres standard med 3xhøjden.

Tager vi eksemplet med 120" som er som er 265cm bredt og ca 150cm højt ender vi altså med 2 forskellige værdier:

1.26xbredde = siddeafstand på 333cm.
Højden på 16:9 x 3 = 150x 3= 450 cm.
Havde du et CIH setup ville det være 340cm!

Ergo er deres standarder i virkeligheden med tanke på constand image height.

Det ER i sidste ende en personlig preference og jeg synes at 1.60 er et godt kompromis mellem 16:9 og 2.35.

Det giver med et 120" lærred:

1.60 x bredde = 425 cm.
3 x højde = 450 cm.

En sidste ting.

Såfremt man kan placere billedet således at er så lavt som muligt, vil et større billede fremstå mere overkommeligt.

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 06-November-2011 kl. 12:23
Jeg sidder ca. 3m fra mit 120", og synes det er en rigtig god størrelse. Til 16/9 materiale ville jeg ikke have det større, men til 2.35:1 ville det ikke gøre noget hvis det var lidt større. Men som submaniac siger, er det en smagssag. Jeg vil hellere have det lidt for stort, end lidt for småt.

Skrevet den: 06-November-2011 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Jeg synes også at selve højden på billedet er god at gå ud fra og ikke altid forholdet mellem bredde og afstand. Netop af denne grund fremgår det også af denne fremstilling diverse anbefalede standarder.

Jeg synes personligt at 16:9 bliver rimelig stort, specielt højden ved 1.26xbredde (SMPTE standard), hvorfor de også angiver deres standard med 3xhøjden.

Tager vi eksemplet med 120" som er som er 265cm bredt og ca 150cm højt ender vi altså med 2 forskellige værdier:

1.26xbredde = siddeafstand på 333cm.
Højden på 16:9 x 3 = 150x 3= 450 cm.
Havde du et CIH setup ville det være 340cm!

Ergo er deres standarder i virkeligheden med tanke på constand image height.

Det ER i sidste ende en personlig preference og jeg synes at 1.60 er et godt kompromis mellem 16:9 og 2.35.

Det giver med et 120" lærred:

1.60 x bredde = 425 cm.
3 x højde = 450 cm.

En sidste ting.

Såfremt man kan placere billedet således at er så lavt som muligt, vil et større billede fremstå mere overkommeligt.

Jeg pladserne mit lærred så øjnene er midt for billedet. Fordelen er at det vil det være uanset om det er 16:9 eller 2.35:1 .også kan jeg godt lide at kigge ind i billedet, og ikke op

-------------

Skrevet den: 06-November-2011 kl. 12:43
Bigger is better!:)

Jeg vil lige tilføje at der åbenbart også eksisterer en tilvænningsperiode. Jeg har nydt mit 106" nu i 2 uger og fornemmer, at større ville være ok. Så man vender sig tilsyneladende også til størrelsen?

Mit 21:9 billede kunne sagtens være større, men 16:9 er "stort" nok p.t. CIH er vejen frem for mig men desværre dyrt.

Skrevet den: 06-November-2011 kl. 13:19
Jeg har taget det valg at jeg bruger 2.35:1 som udgangspunkt, da de fleste film er i det format.......eller 2.40:1

Med det rum jeg for er 234 cm det bredestes jeg har plads til . Men med ca 3 m fra lærredet passer det også rigtig fint.

-------------

Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 06-November-2011 kl. 13:46

Hej

Mvh.
Michael

Jeg har 123" (16:9) som jeg sidder ca 3 meter fra. ...Det finder jeg i praksis er perfekt for mig til Blu-ray og HDTV. Man kan vænne sig til det hvad angår SD, men det ses naturligvis tydeligt når det er SD. Man undgår heller ikke at se forskellen på 720p og 1080i/p

Skrevet den: 06-November-2011 kl. 20:25
Tak for jeres input. Mine tanker omkring valget af størrelse var ikke helt så tekniske som de åbenbart kan være Big smile

Jeg tænker bare at når nu rummet er 4 meter bredt, og det bliver AT - var det så ikke smart at få så lidt "spildplads" i hver side af lærredet, og gå op til et lærred der er 3.5 meter bredt eks. ?

/michael

-------------

Skrevet den: 06-November-2011 kl. 20:32

Tak for jeres input. Mine tanker omkring valget af størrelse var ikke helt så tekniske som de åbenbart kan være Big smile

Jeg tænker bare at når nu rummet er 4 meter bredt, og det bliver AT - var det så ikke smart at få så lidt "spildplads" i hver side af lærredet, og gå op til et lærred der er 3.5 meter bredt eks. ?

/michael

En vigtig parameter er om du har lys nok i projektoren. Jeg vil tro at lysoutputtet er det samme som min, efter kalibrering. Et gæt er max 280cm i bredden. Jeg prioritere lys meget højt, dog uden at jeg vil gå på kompromis på de andre parameter.

-------------

Skrevet den: 06-November-2011 kl. 20:40

/michael

En vigtig parameter er om du har lys nok i projektoren. Jeg vil tro at lysoutputtet er det samme som min, efter kalibrering. Et gæt er max 280cm i bredden. Jeg prioritere lys meget højt, dog uden at jeg vil gå på kompromis på de andre parameter.

Hmm, ok så burde 130" måske ikke være umuligt ?

-------------

Skrevet af: Mr. Duck
Skrevet den: 06-November-2011 kl. 21:19
Hvilken projektor vil du anvende?

Gennerelt kunne det være interessant at vide navne på projektor som kan gå op til 130-140" lærred - fra personer som selv har (eller har set) opstillingen i praksis. Bud?

Skrevet den: 06-November-2011 kl. 21:20
Hvilken projektor og hvad type lærred til 130"?
Såfremt hvidt lærred gain 1.0 vil jeg anbefale mindst 1000 lumen kalibreret, gerne mere således pæren kan dimmes lidt i starten og så skrues mere op for senere når den fader lidt.

Skrevet den: 06-November-2011 kl. 21:24
Ser lige at du har en JVC X3, lækker projektor :)
Hvor mange limen laver den ved hhv. 130 og 140"?

Skrevet den: 06-November-2011 kl. 21:26
Lumen (og ikke limen som jeg fik tastet forkert før)

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 08:13
Hmm, ved ikke hvor meget den kan levere, men som P.las skriver, er ca 280cm i bredden nok det jeg burde gå efter. Har regnet mig frem til at et 130" er 289 bredt, og giver mig 50 cm på hver side af skærmen.

Ifølge projectorcentral (ved godt at dette er vejledende), burde der være nok lys i X3'eren til dette.

/michael

-------------

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 08:34

Hmm, ved ikke hvor meget den kan levere, men som P.las skriver, er ca 280cm i bredden nok det jeg burde gå efter. Har regnet mig frem til at et 130" er 289 bredt, og giver mig 50 cm på hver side af skærmen.

Ifølge projectorcentral (ved godt at dette er vejledende), burde der være nok lys i X3'eren til dette.

/michael

jeg tror det er meget individuelt hvad lys nok er. jeg selv kan godt lide et billede med "knald" på

-------------

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 09:02

/michael

jeg tror det er meget individuelt hvad lys nok er. jeg selv kan godt lide et billede med "knald" på

Det har du helt ret i. Jeg har pt. 106 tommer i min stue, med min X3. Og har i dette setup skruet ca. halvt ned for lys styrken, samt kører i eco mode. Går jeg længere op, føler jeg at jeg skal knibe øjnene sammen ved meget lyse scener. Kan godt være at dette ændrer sig når rummet bliver dedikeret, med sorte vægge, loft og gulvtæppe.

Mvh.

Michael

-------------

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 10:23
130" med en X3 vil give ca 14.5 fl med ny pære kalibreret. Det er formodentlig lyst nok i en batcave, men med tiden vil pæren blive svagere og behovet for mere lys kan opstå. Det er også individuelt hvor meget lys man synes er nok. Jeg tror desværre jeg er tilhænger af mindst 16fl, hvilket ikke gør det let at finde projektorere til store lærreder!

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 10:53

130" med en X3 vil give ca 14.5 fl med ny pære kalibreret. Det er formodentlig lyst nok i en batcave, men med tiden vil pæren blive svagere og behovet for mere lys kan opstå. Det er også individuelt hvor meget lys man synes er nok. Jeg tror desværre jeg er tilhænger af mindst 16fl, hvilket ikke gør det let at finde projektorere til store lærreder!

Tak for dit / jeres synspunkter i denne sammenhæng. Tror det bliver 130" så, er som sagt ikke pjattet med at billeder er ALT for kraftigt i lyset, og hvis jeg føler at det bliver for svagt, må jeg jo skifte pæren noget oftere Smile 
Ved iherfald at jeg ville blive irriteret hvis jeg kan se at lærredet kunne have været større, og det ikke er det. Min defination af en fed bio, er et STORT billede, og det håber jeg at kunne få nu.

Mvh.
Michael

-------------

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 12:28
Bliver super, jo større jo bedre!:)

Alternativt kan du bruge penge på et stewart studiotek 130, som vil give dig lidt mere lys også. Det er en dyr affære, men så vidt jeg kan læse mig til, det bedste gain lærred der findes. Det ville give dig 18-19fl med ny pære eller med andre ord mere "headroom" til en pære som falmer.

Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 07-November-2011 kl. 12:41

Alternativt kan du bruge penge på et stewart studiotek 130, som vil give dig lidt mere lys også. Det er en dyr affære, men så vidt jeg kan læse mig til, det bedste gain lærred der findes. Det ville give dig 18-19fl med ny pære eller med andre ord mere "headroom" til en pære som falmer.
Helt enig, jo større jo bedre Thumbs Up 
Det er vel også derfor vi har valgt projektion?

X3 burde sagtens kunne klare 130 tommer.

Ifølge Joe Kane (Digital Video Essentials Disc) er referencen for en home cinema projektor at man har omkring 10 foot lamberts, og skifter pæren når den begynder at nærme sig 7. (her er naturligvis tale om et fuldstændigt mørklagt rum, som er det eneste seriøse at bruge en projektor i. ...Har man lysindfald bør man orientere sig imod noget andet end projektion ...imho)

Jeg har selv en Cineversum Black Wing 2 (som er en tweaked JVC HD-100), og den passer perfekt til 123 tommer Stewart Studiotek 130. Så X3'eren burde sagtens kunne klare 130 tommer, da den har mere lys med de nye pærer.

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 12:45

Jeg skal have et AT lærred, så på dette punkt kommer lyden i højsædet Smile Ellers en rigtig god ide med et lærred med denne feature.

-------------

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 12:56

jeg mener at kunne erindre at otto har sagt ca 14 FL på et 106" lærred , for en kalibreret X3.

-------------

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 13:06

er du sikker på at du kan se forskel på 13 og 16 fl?. min projektor har haft en fejl , både i optikken , men også softvaren. fejlen i softvaren har gjordt at jeg er gået glip a ca 4-5 ft. Hvor mange der er røget i optikken ved jeg ikke. men når jeg skruer op og ned for lyset ( 4-5 ft)syntes jeg ikke at det forekommer mig at være ret meget. hvis der som udgangspunkt er lys nok i forvejen. men andre ord tror jeg at det vil være at skyde over mål at ikke stille sig tilfreds med eks 12 fl i stedet for 16fl. der følger også nogle ulemper med når man skruer op for lyset - støg i billedet , og en tendesn til at blive udvasket.......jo dårligere kontrast, jo større vil problemmerne være. på min Gamle benq w5000 var det meget tydeligt.

-------------

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 13:25
Der er ikke umiddelbart nogen af de bivirkninger du bekriver når jeg åbner IRIS'en på min projektor. Billedet bliver i grunden bare mere punchy.

Jeg ved ikke om jeg kan se forskel på 13 og 16fl, men så kan man jo blive ved? kan du se forskel på 13 og 10? og hvis man vender sig til 10, kan man se forskel ned til 7 osv? Jeg kan imidlertidig se stor forskel når jeg styrer min IRIS i 10% intervaller. Så hvis jeg tager udgangspunkt i 20fl på max, og 90% så er 18, ja så vil jeg mene det er let at se 2 fl forskel når man gør det så direkte.

Hvor mange fl havde du peter da jeg så din defekte sim2? i forhold til den da blev fixed og kom på hvidt lærred? Jeg kunne godt savne lidt lys da den ikke gav så meget hvert fald, du var selv inde på det også.

Men igen, det er nok smag og behag i sidste ende. Jeg foretrækker punchy billede fremfor den sidst nuance i det sorte - så længe det sorte er "sort" nok:)

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 13:41

Der er ikke umiddelbart nogen af de bivirkninger du bekriver når jeg åbner IRIS'en på min projektor. Billedet bliver i grunden bare mere punchy.

Jeg ved ikke om jeg kan se forskel på 13 og 16fl, men så kan man jo blive ved? kan du se forskel på 13 og 10? og hvis man vender sig til 10, kan man se forskel ned til 7 osv? Jeg kan imidlertidig se stor forskel når jeg styrer min IRIS i 10% intervaller. Så hvis jeg tager udgangspunkt i 20fl på max, og 90% så er 18, ja så vil jeg mene det er let at se 2 fl forskel når man gør det så direkte.

Hvor mange fl havde du peter da jeg så din defekte sim2? i forhold til den da blev fixed og kom på hvidt lærred? Jeg kunne godt savne lidt lys da den ikke gav så meget hvert fald, du var selv inde på det også.

Men igen, det er nok smag og behag i sidste ende. Jeg foretrækker punchy billede fremfor den sidst nuance i det sorte - så længe det sorte er "sort" nok:)

da den var defekt ved jeg ikke hvad den gav - et gæt vil være 4 fl. da du så den på hvidt lærred gav den 8fl....men der var den også defekt. Contrasten var skruet op på 40 klik. højere end det og den begyndte at lave fejl i det lyse. den fejl er så blevet rettet, så nu kan den komme op på de ca 54-55 klik, som er det korrekte, før 100% og 90% hvid "løber" sammen. der er ca det samme som 4-5 fl. men selvom jeg lader kontrasten være , som den var før , er der mere lys i den end før - hvilket skyldes optikken.
husk at måle fl ved video white, og ikke 100% hvid.

med kontrasten skruet op for det korrekte, og med tanke om at projektoren kommer tættere på i det nye rum, er jeg endt op med at have for meget lys. Allerede nu syntes jeg det er for meget af det gode .

ang hvad man kan se - jeg vil tro at det er relativt nemt at se forskel på 4 og 6 fl. men eks 16 og 18 fl er meget sværer

-------------

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 13:48
Jeg kan desværre ikke måle min da jeg ikke har udstyret til det. Jeg kan bare konstatere at det er nemt at se 10% intervallerne på IRIS settings.

Men ja klart fra 4-6 det er også 50% mere, hvor 16-18 kun er ca. 12%. Alternativt skal man gå fra 16-24 for samme % øgning. Det er nok der det ligger. At det er given %vis øgning som er afgørende for om det synes eller ej.

Så længe man synes det er lyst nok er det jo også ligemeget hvor mange fl det rent faktisk er!

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 14:00

Jeg kan desværre ikke måle min da jeg ikke har udstyret til det. Jeg kan bare konstatere at det er nemt at se 10% intervallerne på IRIS settings.

Men ja klart fra 4-6 det er også 50% mere, hvor 16-18 kun er ca. 12%. Alternativt skal man gå fra 16-24 for samme % øgning. Det er nok der det ligger. At det er given %vis øgning som er afgørende for om det synes eller ej.

Så længe man synes det er lyst nok er det jo også ligemeget hvor mange fl det rent faktisk er!

så vidt jeg kan erindre( jeg er jo ikke ny længere ) så mener jeg at du syntes var fint med lys på projektoren , da du så den sidst. og det var 8 fl. At jeg så har fået meget mere at give af, er jo bare lækkert. jeg for også brug for det med den nye AT dug.

-------------

Skrevet af: Bruger udmeldt 6
Skrevet den: 07-November-2011 kl. 14:36

/michael

Hmm, ok så burde 130" måske ikke være umuligt ?

Det vil jeg mene er umuligt, hvis du vil ha nok lysoutput over tid. Jeg vil umiddelbart sige, at du ikke skal over 110-115" med en X3, hvis du vil ha en acceptabel lysstyrke, gerne mindre - afhængig af lærredets gain selvfølgelig.
For det skal jo netop være sådan så du kniber øjnene lidt sammen hvis solen blænder dig i hovedet fra lærredet.. Ren hvid skal ikke ha tendens til at blive en anelse gråhvid, hvilket de fleste har. Det skal gi et markant lysglimt, hvis noget i billedet pludselig bliver helt hvidt.
Ved min næste projektor vil jeg sigte efter at få omkring 15fl.. Så der er noget at gi af Wink

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 15:03
Man skal også huske på at farvetemperaturen i pæren ændrer sig op til de ca. 150 - 200 timer, hvorefter man rent faktisk får det bedste billede. Det hele falder ligesom lidt mere på plads. Jeg synes det er ret så tydeligt at se. Det er så der det er sjovest  at ha nok lys.. Wink

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 18:17
Findes der en side hvor forskellige projektorer er testet i lysstyrke så man kan sammenligne? Jeg er f.eks. Interesseret i at sammenligne X3 med Optomas HD33 og HD83.

Vil gerne vide lidt om hvad deres output i lys er ved hhv. 110", 120", 130", og 140" ?
Både for 2D og for 3D
(når altså en kalibrering er laver)

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 07-November-2011 kl. 18:34
Hej.

Er der nogen der kan pege på en bare nogen lunde troværdig kilde på en x3s lysstyrke. Jeg kan simpelt hen ikke finde noget som helst. Tallene svinger som vanligt helt vildt mellem 400-500 lumen til over 1000...

Der en tråd om det her (Om RS-40 der efter hvad jeg kan forstå er den samme som X3), men de kan vist ikke blive enige:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1315110 - http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1315110

Skal den X3 bruges til 3D? Jeg tror det kommer til at knibe gevaldigt med lyset hvis der skal køres 3D på 130".

MVH

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af Mr. Duck Mr. Duck skrev:

Findes der en side hvor forskellige projektorer er testet i lysstyrke så man kan sammenligne? Jeg er f.eks. Interesseret i at sammenligne X3 med Optomas HD33 og HD83.

Vil gerne vide lidt om hvad deres output i lys er ved hhv. 110", 120", 130", og 140" ?
Både for 2D og for 3D
(når altså en kalibrering er laver)

Jeg tror du forstår det med lyset bagvendt.  Projektoren er lige glad med hvor stort lærredet er.

Projektorens lysstyrke er afhængig af dens billedindstillinger (f.eks biograf eller normal), høj eller lav lampe og om der er en iris der kan dæmpe lyset. EDIT: Projektorens zoom indstilling har også noget at sige. Se Tarkins indlæg på næste side.

Den reflekterede lysstyrke (fra lærredet), som er den du skal se på, er afhængig af projektorens lysstyrke, lærredets størrelse og lærredets gain.

Sammenhængen mellem de forskellige variable er givet ved følgende formel som kan byttes rundt på alt efter hvad du vil finde:

Projektor lysstyrke (i lumen) = (lærredets areal (i m2) x PI x reflekteret lysstyrke (i cd/m2) )/ lærredets gain (dimensionsløs)

Når der omtales forskellige værdier så kan du regne med at når der står noget om lumen er det lyset der kommer ud af projektorens objektiv og når der står noget om fl (footlambert) så er det den reflekterede lysstyrke fra lærredet.

Man omregner fl til cd/m2 ved at gange med 3,43.

MVH

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 18:57
Ca. 700 lumen D65 på X3. Udgangspunkt i 500 lumen er nok ikke hen af vejen for X3eren og det er i underkanten til 130" med mindre man kan acceptere et knap så lysstærkt billede. 130" 3D med X3eren er ikke brugbart. Selv på 92" er den rimelig "dim" i 3D.
Jeg synes 3D på X3eren er for "ringe" til at man gider det i længden. Crosstalk og flicker, samt forholdsvis "dim" billede.

Jeg har demo'd den hos TC. Mener Otto nævnte den var sat op med 16fl på 92" der.

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 19:11

Ca. 700 lumen D65 på X3. Udgangspunkt i 500 lumen er nok ikke hen af vejen for X3eren og det er i underkanten til 130" med mindre man kan acceptere et knap så lysstærkt billede. 130" 3D med X3eren er ikke brugbart. Selv på 92" er den rimelig "dim" i 3D.
Jeg synes 3D på X3eren er for "ringe" til at man gider det i længden. Crosstalk og flicker, samt forholdsvis "dim" billede.

Jeg har demo'd den hos TC. Mener Otto nævnte den var sat op med 16fl på 92" der.

Har du selv målt 700 lumen, eller hvor kommer det fra? Det virker lidt som om 130" er at strække størrelsen lidt vel rigeligt.

Hvis den kan give 16fl på 92" så rammer man 8fl på 130" i 2D og så er man under 4 fl i 3D (med mindre der en specielt lysstærk 3D mode). Det er sku ikke meget.

16fl på 92" giver kun lige over 400 lumen (ved gain 1.0). Ved du om det var der maksimale den kunne give? Det hænger ikke ret godt sammen med de 700 lumen du selv nævnte.

MVH

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 19:30
Det er hvad den var kalibreret til, formoder at lysstyrken var sænket på de 92" for netop at ramme 16fl. Jeg henfører udelukkende til de utalige rapporter, tests mv omkring de JVC projektorere og det giver mig anledning til at give et kvalificeret bud på at en X3erer leverer i omegnen 700 lumen kalibreret med en ny pære.

Eller check samtlige JVC reviews her og check under "performance". Godtnok ikke lige akkurat X3, men fx RS60 og modellerne lige før. Mon ikke 3Xeren minder om de andre modeller mht lumen output.

http://www.projectorreviews.com/hometheaterprojectors.php - http://www.projectorreviews.com/hometheaterprojectors.php

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 19:43
Jeg vil tro de 700 lumens passer meget godt. Min HD550 outputter omkring 500 lumens i "best mode", og X3 skulle ha ca. 30% mere lys. Den er så efter hvad jeg har hørt lidt mere lyssvag end eks. BenQ W6000, som putputter godt 800 lumens i "best-mode". Jeg præsterede at få 15fl. på et 104" QS framevision, med ny pære i eco-mode. Det var sgu lækkert. Så har man også nok lys efter 300, 400 eller 500 timer.

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 19:51
OK.

Det er faktisk bla. det der undrer mig.

Prøv at se målingerne på RS-60 som nok er den der kommer tættest på:

Film= 351 @ 6024
Cinema= 383 @ 6725
Animation= 506 @ 8531
Natural= 500 @ 6829
Stage= 500 @ 7955
3D= 507 @ 8997
THX= 497 @ 6828
User 1 or 2= 500 @ 6820

http://www.projectorreviews.com/jvc/dla-rs60/performance.php - http://www.projectorreviews.com/jvc/dla-rs60/performance.php

Den kan kun lige knibe sig over 500 (ukalibreret - se farvetemp). Det er så lidt at de spekulerer over om den er defekt...

Hvis det er normalt for denne projektor skal man helt sikkert ikke forsøge sig med 130"

MVH

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af Lexicon forever Lexicon forever skrev:

Jeg vil tro de 700 lumens passer meget godt. Min HD550 outputter omkring 500 lumens i "best mode", og X3 skulle ha ca. 30% mere lys. Den er så efter hvad jeg har hørt lidt mere lyssvag end eks. BenQ W6000, som putputter godt 800 lumens i "best-mode". Jeg præsterede at få 15fl. på et 104" QS framevision, med ny pære i eco-mode. Det var sgu lækkert. Så har man også nok lys efter 300, 400 eller 500 timer.

det ER sku lækkert. men træerne vokser ikke ind i himlen. I mørke scener hvor der eks er lys , ild eller lign mangler den simpelhen noget "skrald".

-------------

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 20:05
Ja det kunne være bedst hvis man kunne få det hele, og det kan man også. Så skal man bare op og betale for det. Så Runco  lige er kommet med nogle nye LED projektorer. Til under 100k nu - det går den rigtige vej Wink Når man kommer op i den liga kan man formentlig få alle aspekter med, uden nogle falder igennem. Læste eks. en anmeldelse af deres Lightstyle LS10d. Den outputter 1500 lumens i "best-mode".. Keep dreaming Big smile

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 21:07
Yeps runco LS-10 virker som et godt bud på en 3 chip DLP.

Selv Art fra projectorreviews ville foretrække den fremfor JVC'en som han ellers er rigtig glad for.

Skrevet den: 07-November-2011 kl. 21:12
Hold da op der er gang i tråden her Smile

Jeg skal ikke bruge 3D, har ikke købt briller eller transmitter, og kommer næppe til det (får hovedpine af 3D)

Tror jeg forsøger mig med de 130", da jeg stadig ikke bryder mig om ALT for kraftigt lys fra projektoren.

/michael

-------------

Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 08-November-2011 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Den reflekterede lysstyrke (fra lærredet), som er den du skal se på, er afhængig af projektorens lysstyrke, lærredets størrelse og lærredets gain.
Der er en anden ret så væsentlig faktor der spiller ind mht. en projektors lysstyrke og dermed det reflekterede billedes lysstyrke. Det er projektionsafstanden, dvs. afstanden fra projektorens linse til lærredet.

Man skulle tro et det blot er et spørgsmål om at indstille zoom så det projekterede billede passer til lærredets størrelse, jo tættere på eller længere væk man placerer projektoren fra lærredet, men det som mange ikke er klar over, er, at der ikke kommer lige så meget lys ud af projektoren ved brug af tele zoom som ved fuld vidvinkel (det breddest mulige billede projektoren kan levere). Årsagen skal findes i den måde projektorens linseoptik arbejder for at kunne lave zoom. Der slipper så at sige mest lys igennem ved fuld vidvinkel.

Mange projektorer kan i dag lave op til 2x zoom, og der vil derfor være mærkbar forskel i den oplevede lysstyrke (fL) alt efter projektionsafstanden og hvor meget der zoomes. I tilfældet med JVC X3'eren - som har en trow ratio fra 1,38 til 2,79 hvilket vil sige at projektoren bør placeres fra ca. 3 til 6 m fra eksempelvis et 100" lærred - vil projektorens lysstyrke ved fuld tele zoom (6 m) kun være omkring 60% af lysstyrken ved fuld vidvinkel (3 m). Og dette giver selvfølgelig også afsæt i en mindre oplevet lysstyrke fra lærredet.

Den optimale projektionsafstand mht. maksimalt lysudbytte fra en projektor er altså den tættest anbefalede afstand (min. throw distance) den kan operere ved - i fuld vidvinkel - uden at det går ud over fokus. Men da der ofte er skævheder i den yderste del af linsen kan dette give lidt geometrisk forkerte og uskarpe billeder i periferien, hvorfor nogle mener det er bedre at placere projekteren nogenlunde midt imellem min. og max zoom, som et kompromis, da den midterste del af linsen giver et mere homogent og korrekt billede.

Skrevet den: 08-November-2011 kl. 16:44
God pointe, men checkede lige JVC reviews, de taber "kun" omkring 16% fra wide til max tele, så altså ikke i nærheden af 60%.

Skrevet den: 08-November-2011 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Der er en anden ret så væsentlig faktor der spiller ind mht. en projektors lysstyrke og dermed det reflekterede billedes lysstyrke. Det er projektionsafstanden, dvs. afstanden fra projektorens linse til lærredet.

Man skulle tro et det blot er et spørgsmål om at indstille zoom så det projekterede billede passer til lærredets størrelse, jo tættere på eller længere væk man placerer projektoren fra lærredet, men det som mange ikke er klar over, er, at der ikke kommer lige så meget lys ud af projektoren ved brug af tele zoom som ved fuld vidvinkel (det breddest mulige billede projektoren kan levere). Årsagen skal findes i den måde projektorens linseoptik arbejder for at kunne lave zoom. Der slipper så at sige mest lys igennem ved fuld vidvinkel.

Mange projektorer kan i dag lave op til 2x zoom, og der vil derfor være mærkbar forskel i den oplevede lysstyrke (fL) alt efter projektionsafstanden og hvor meget der zoomes. I tilfældet med JVC X3'eren - som har en trow ratio fra 1,38 til 2,79 hvilket vil sige at projektoren bør placeres fra ca. 3 til 6 m fra eksempelvis et 100" lærred - vil projektorens lysstyrke ved fuld tele zoom (6 m) kun være omkring 60% af lysstyrken ved fuld vidvinkel (3 m). Og dette giver selvfølgelig også afsæt i en mindre oplevet lysstyrke fra lærredet.

Den optimale projektionsafstand mht. maksimalt lysudbytte fra en projektor er altså den tættest anbefalede afstand (min. throw distance) den kan operere ved - i fuld vidvinkel - uden at det går ud over fokus. Men da der ofte er skævheder i den yderste del af linsen kan dette give lidt geometrisk forkerte og uskarpe billeder i periferien, hvorfor nogle mener det er bedre at placere projekteren nogenlunde midt imellem min. og max zoom, som et kompromis, da den midterste del af linsen giver et mere homogent og korrekt billede.

Det har du ret i. Det skulle jeg have nævnt.

Det har før været diskuteret hvor stort et tab man kan forvente når man går fra max til min billedvinkel. I nedenståenede tråd forsøgte jeg at estimere det ud fra blændetallet (F-tallet) for at se om det kunne beregnes på samme måde som med et kameraobjektiv. Jeg kunne ikke komme frem til en metode der kunne komme i nærheden af de målte værdier.

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=99340&PN=1&title=lysstyrke-beregning - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=99340&PN=1&title=lysstyrke-beregning

MVH

Skrevet den: 08-November-2011 kl. 17:05

God pointe, men checkede lige JVC reviews, de taber "kun" omkring 16% fra wide til max tele, så altså ikke i nærheden af 60%.
Jeg siger heller ikke de taber 60%, men at lysstyrken kun er 60% af fuld lysstyrke. Tallene stammer fra projectorcentral.com - prøv at se X3'eren. Det skal selvfølgelig tages med en gran salt, da beregningerne er baseret på fuld lumen (1300). Men jeg kunne godt tænke mig at se hvor dine 16% kommer fra.

Skrevet den: 08-November-2011 kl. 17:12

Det har du ret i. Det skulle jeg have nævnt.

Det har før været diskuteret hvor stort et tab man kan forvente når man går fra max til min billedvinkel. I nedenståenede tråd forsøgte jeg at estimere det ud fra blændetallet (F-tallet) for at se om det kunne beregnes på samme måde som med et kameraobjektiv. Jeg kunne ikke komme frem til en metode der kunne komme i nærheden af de målte værdier.

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=99340&PN=1&title=lysstyrke-beregning - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=99340&PN=1&title=lysstyrke-beregning

MVH

Interessant. Må lige læse tråden igennem.

Skrevet den: 08-November-2011 kl. 17:24
Du skal ikke gøre dig de store forhåbninger. Det ser som sagt ikke ud til at virke og tråden løber ret hurtigt ud i OT og ingenting :-)

MVH

Skrevet den: 08-November-2011 kl. 19:38
Mine 16% kommer fra projectorreviews som har testet en masse JVC projektorere. Han tester lumen output i tele, mid range og zoom. Han finder i gennemsnit frem til omkring 16% lystab - altså langt fra de teoretiske 60% du er inde på.

De 16% er iøvrigt fra bedste til værste. Med andre ord divergerer de omkring plus minus 8% fra mid range zoom. Et glimrende kompromis eller bare godt design.

Og ja, vi er mestre i at OT en trådClap

Skrevet den: 08-November-2011 kl. 23:10

Mine 16% kommer fra projectorreviews som har testet en masse JVC projektorere. Han tester lumen output i tele, mid range og zoom. Han finder i gennemsnit frem til omkring 16% lystab - altså langt fra de teoretiske 60% du er inde på.

De 16% er iøvrigt fra bedste til værste. Med andre ord divergerer de omkring plus minus 8% fra mid range zoom. Et glimrende kompromis eller bare godt design.

Og ja, vi er mestre i at OT en trådClap
Det er altså stadig kun et lystab til 60% af max, jeg så hos projektorcentral.com, dvs. 40% lystab! Jeg har set en af de tests du snakker om på projectorreviews.com (JVC DLA-RS60/X9). Der skriver han til sidst: "As you can see, a person mounting at the minimum distance, would have an image a full 1/3 brighter than someone shelf mounting at the maximum distance." Det lyder i mine øre som at den projektor giver 33% mere lys i vidvinkel end ved fuld tele. Ved godt at det er lidt mindre end det jeg skrev, men det er da langt mere end det du skriver Wink

Iøvrigt synes jeg ikke det er OT. Det er da ret vigtigt at scantek placerer sin projektor optimalt med størst muligt lysudbytte, når nu han går efter så stort et lærred. Jeg synes også et 130" lærred lyder voldsomt til en JVC X3'er. Jeg har selv en X3 som sidder ca. 4 meter fra lærredet, men det er kun et 100" - jeg ville egentlig gerne have placeret den lidt tættere på, da lærredet kun har gain 0.8, men det passede ikke så godt rent praktisk. Jeg er dog vældig godt tilfreds med lysmængden.

Skrevet den: 09-November-2011 kl. 10:49
Det var de her tal jeg henførte til når det gælder JVC RS60eren.

Zoom out: 554
Mid-zoom: 497
Zoom in: 414

Det giver ca 25%. Så ved egentlig ikke lige hvorfor han skriver 1/3? hmm.

Jeg har lige checket de reviews igennem igen og det er nærmere 20-25% i snit lystab og ikke de 16% jeg første sagde.

Men ja, at sætte projektor tættest på med max wide er altid det bedste for max lys, der er jeg fuldstændig enig. Min egen projektor er særlig slem med dette faktisk og taber faktisk 40% lys i det to extremer!

Jeg vil tro det har meget med selve optikken at gøre, om hvorvidt de anvender hele linsens vidde? eller linsen er "stor" nok til at man ikke har det problem?

Skrevet den: 09-November-2011 kl. 11:15

Iøvrigt synes jeg ikke det er OT. Det er da ret vigtigt at scantek placerer sin projektor optimalt med størst muligt lysudbytte, når nu han går efter så stort et lærred. Jeg synes også et 130" lærred lyder voldsomt til en JVC X3'er. Jeg har selv en X3 som sidder ca. 4 meter fra lærredet, men det er kun et 100" - jeg ville egentlig gerne have placeret den lidt tættere på, da lærredet kun har gain 0.8, men det passede ikke så godt rent praktisk. Jeg er dog vældig godt tilfreds med lysmængden.

Det er ikke denne tråd der er OT. Det var den jeg linkede til i går, der løb ud i sandet ;-)

Min egen Epson taber også omkring 40% ved mindste billedvinkel. Det er pænt meget. Som regel er der en direkte sammenhæng mellem zoomområde og tab. Nogle af de nye Epsonmodeller har et meget mindre zoomområde og har heller ikke lensshift, men de taber heller ikke nær så meget lys ved fuld tele.

En anden ting er at det ikke altid er bedst at have projektoren så tæt på lærredet som den kan komme. Ved lærreder med meget gain anbefales der sommetider en minimumsafstand, for at lyset ikke bliver reflekteret væk fra tilskureren.

MVH

Skrevet den: 09-November-2011 kl. 11:28
dejligt med en tråd der omhandler et totalt overset emne

-------------

Skrevet den: 09-November-2011 kl. 12:56
Yeps, lang throw har nogle fordele. Focus, uniformt lys og potentielt bedre kontrast. Ulempen er vel i grunden kun lystab.
Når det gælder brug af A-lens er long throw også klart en fordel.

Der er rimelig stor forskel på hvor meget lys de forskellige projektorere taber, så vil tro kvaliteten af optikken og design valg har meget stor betydning for det. 2:1 zoom og "kun" omkring 25% er vel i grunden ret flot.

Skrevet den: 09-November-2011 kl. 14:15
Jeg er meget enig! Smile

Skrevet den: 21-November-2011 kl. 17:46

Hold da op der er gang i tråden her Smile

Jeg skal ikke bruge 3D, har ikke købt briller eller transmitter, og kommer næppe til det (får hovedpine af 3D)

Tror jeg forsøger mig med de 130", da jeg stadig ikke bryder mig om ALT for kraftigt lys fra projektoren.

/michael

Fandt du et 130" - og hvilke? Smile

Print side | Luk vindue