Print side | Luk vindue

Hvad betyder crossover?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=104119
Udskrevet den: 24-December-2024 kl. 14:33

Emne: Hvad betyder crossover?
Skrevet af: Tine M.
Emne: Hvad betyder crossover?
Skrevet den: 12-November-2011 kl. 22:47
Hej.

Vil en eller anden venligst skære det ud i pap for mig?

Jeg tror, det er det punkt, hvor subwooferen skal levere mere bas, men betyder det så,
at hvis jeg ikke synes bassen kommer tidligt nok, så skal jeg skrue ned for crossover?

/Tine

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 12-November-2011 kl. 22:59
For at en SW skal lyde og yde rigtigt skal den indstilles korrekt, og levere den LF som sattelitterne ikke er i stand til, så deror skal Crossover indstilles i forhold til sattelitterne, ligeledes skal volume på SW også være korrekt i forhold til sattelitterne.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 12-November-2011 kl. 23:08

Crossover regulerer hvor dyb bas der kommer i subwooferen. Hvis du har en surroundreciever, laver du indstillingen i dens menu, og sætter sub'ens crossover til max

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 12-November-2011 kl. 23:13
På dansk betyder det, at der hvor fronthøjttalerne ikke længere kan levere bas, skal sub'en have taget over. For at undgå et "tomrum" med bas, sættes sub'ens crossover til et Hz tal der er lidt højere, end det laveste Hz tal på fronthøjttalerne.
Hvis fronthøjttalerne spiller fra 70 Hz og opefter, kan et crossover forslag være, at sub'en sættes til 80 Hz. Den vil så spille fra 80 Hz og ned.  Du kan selvfølgelig også eksperimentere lidt med sub'ens crossover, til du opnår den bedste lyd.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 12-November-2011 kl. 23:16

Hvis der bruges de indstillinger som er beskrevet her http://www.frequence.dk/sites/toner.htm - http://www.frequence.dk/sites/toner.htm  så vil du  få en god opsætning. 

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 14-November-2011 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Tine M. Tine M. skrev:

Hej.

Vil en eller anden venligst skære det ud i pap for mig?

Jeg tror, det er det punkt, hvor subwooferen skal levere mere bas, men betyder det så,
at hvis jeg ikke synes bassen kommer tidligt nok, så skal jeg skrue ned for crossover?

/Tine

Jeg forstår ikke, hvad du mener med at 'bassen kommer tidligt nok.' Hvis du mener, bassen er for svag, skal du skrue op for lydstyrken - enten på sub'en eller i en menu på din receiver. 

Som det også er anført, er crossover den frekvens (toneområde), hvor sub'en tager over fra fronterne. Crossover oversættes på dansk til delefrekvens.

Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 14-November-2011 kl. 15:34
Hej Tine

Som du kan se er der mange måder folk vælger at takle dit sprgsmål. Jeg synes det nemmeste erfølgende:

Crossover (frequency) er en delefrekvens som fastslår hvordan et lavpasfilter arbejder. Lavpasfilteret tager alle de frekvenser som din musik består af mens du spiller, kigger på dem og sorterer dem. Alle de frekvenser som ligger over delefrekvensen (det danske ord for crossover freq.) bliver blokeret, mens de andre sendes videre (passerer igennem filteret). Ganske enkelt går det ud på at dette filter bestemmer hvilke frekvenser som din subwoofer skal spille med på (fra delefrekvensen og ned mod nul Hertz)

Hvis du synes bassen skal komme tidligere, så går jeg ud fra at du har et tomrum, hvor der ikke er meget bas, mens du har frekvenser før og efter dette tomrum som har mere. Dette udbedres ved at sætte XO (= crossover) højere. Den rette indstilling finder du ved at lytte  dig frem. Der er en generel tommelfingerregel om at den skal ligge på 80 hz, hvilket er THX-standard, men i virkelighedens verden afhænger det af udstyret man har og især rummet.

Det er desværre lidt komplekst og derfor kan vi ikke sidde her og give dig nøgletallene som giver dig den bedste lyd, men vi kan hjælpe dig på vej til bedre lydWink

Print side | Luk vindue