Hjælp til Projektor og lærred
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=104208
Udskrevet den: 29-December-2024 kl. 21:02
Emne: Hjælp til Projektor og lærred
Skrevet af: Grung
Emne: Hjælp til Projektor og lærred
Skrevet den: 14-November-2011 kl. 21:38
Hejsa
Jeg har fået flyttet rundt i min stue, og pludselig er der blevet plads til et projektor setup
Jeg har dog svært ved at gennemskue hvad jeg skal kigge efter, spørger jeg om hjælp til at finde de rigtige komponenter.
Jeg har prøvet at skitsere min stue i Paint. Jeg er ikke grafiker, men håber i forstår meningen aligevel.
De 5 cirkler er nuværende højttaler placering. Breden mellem fronthøjttalerne er ca 2,80 meter, og længden på rummet er ca 7 meter. Den røde linje er vinduer, mens den sorte linje er åbning mod et andet rum.
Jeg havde forestillet mig et lærred som fyldte det meste af pladsen mellem fronterne, altså ca 2,80 meter. På bagvægen mellem baghøjttalerne findes en brændeovn som næsten er i midten, så det er vel NO GO at placere en projektor ovenover den.
Så er der loftmontering tilbage.
Budget er ca 15K for både projektor + lærred, måske 1 kilo eller 2 mere hvis det giver meget mening, men også gerne 1 kilo eller 2 mindre.
Jeg vil meget gerne have en rimelig støjsvag projektor, da den nok ville komme til at hænge stort set ovenover min placering.
Jeg har kigget lidt på optoma HD33 mest pga 3D. 3D er dog ikke et krav, jeg er faktisk lidt i tvivl omkring det. På den ene side vil det være rart at have 3d, mest pga børnene, men på den anden side vil jeg ikke betale en formue ekstra for det, da det nok vil blive brugt sjældent.
Er der nogen der kan hjælpe med forslag til projektor + lærred som holder sig i nærheden af budgetet, og som er fornuftigt. Gerne forslag både med og uden 3D, og helst så lydsvag som muligt.
Projektoren vil mest bliver brugt via en htpc til afspilning af en blanding af dvd, mkv, divx, og blueray i fremtiden.
|
Svar:
Skrevet den: 14-November-2011 kl. 22:51
Et spørgsmål mere: Sådan en Optoma HD 33, hvor stort et lærred kan sådan en fætter trække hvor kvaliteten stadig er rimeligt?
|
Skrevet af: Mr. Duck
Skrevet den: 15-November-2011 kl. 20:41
Hvad jeg kan læse mig frem til så bør HD33 ikke gå meget over 100", særligt hvis du også tænker 3D.
Prøv evt. at læse om Epson 3010 som burde kunne lave 130", den har jeg selv kig på frem for HD33.
|
Skrevet den: 16-November-2011 kl. 09:01
Jeg har kigget den anden tråd med HD33 vs 3010 igennem, og læser gennemgangen på projectorcentral.
Jeg er dog stadig meget i tvivl, HD33 kan jo hentes i den lokale hifiklub. Hvor køber man en 3010, og hvad ligger prisen på sådan en fætter?
Det skal lige siges at mit forbrug jo nok vil være 95% 2D og 5% 3D, i hvert fald her til en start. Eneste grund til jeg gerne vil have 3D med nu, er egentligt for at være en smule på den sikre side hvis det vinder lidt mere frem det næste år's tid.
Er der nogen der har en 3010 eller en HD33, som kan sige noget om støjniveau på dem ?
|
Skrevet den: 16-November-2011 kl. 11:06
Hvis man nu dropper 3D tanken, hvad findes der så af støjsvage projektorer i prisklassen op til 10.000 kr, som vil se rimeligt ud på et 120' lærred i en almindelig dagligstue med hvide væge og hvad der nu ellers hører dertil?
Som reference skal det måske nævnes at jeg har et sony W5500 40' tv i dag, hvor jeg er fint tilfreds med kvaliteten, sort niveau og alt det andet. Så jeg er ikke i den gruppe af folk der ikke kan se et signal uden det er på Panasonic plasma, og med ca 5000 til et lærred, vil det jo nok heller ikke blive tab-tension kvaliteten jeg kan komme op på der.
|
Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 16-November-2011 kl. 11:35
Jeg har et Screen Research lærred i 103 tommer diagonalt til salg med gain 1,0 dug ISF dug med velourkanter.
Det er fastramme så.
3 år gammelt og har kostet 14 tkr. fra nyt.
Det kan blive dit for 5 tkr. Ellers køber jeg en projektor til juniors værelse.
Hvis det skulle have din interresse.
------------- SVP03
|
Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 16-November-2011 kl. 11:36
Hvis du stadig kan få fat i en Epson TW 3200 i Elgiganten til 6.999 kr., så er det et røverkøb, dog er den uden 3d...
|
Skrevet den: 16-November-2011 kl. 13:08
Er det denne: http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/projektor/EHTW3200/epson-projektor-eh-tw3200 for så står den til 6999 endnu.
|
Skrevet den: 16-November-2011 kl. 14:51
Er der andre der har en tw3200, som har godt / dårligt at sige om den. I sær omkring lydniveau i forhold til andre.
7000 er en fin pris hvis ellers projektoren er rimelig kvalitet, og så kan jeg jo vente og se hvad vej hele 3D "hype'en" går.
|
Skrevet den: 16-November-2011 kl. 15:35
Jo mere man læser, jo mere forvirret bliver man.
Lige nu har jeg Epson TW3200, Benq W1100/1200 til 2D, og Optoma HD33 og Epson 3010 hvis det er 3D. Sidstenævnte har jeg dog ikke fundet en pris på endnu, og jeg er også lidt betænkelig ved IR Briller.
Er det hip som hap hvad jeg vælger af overstående, eller er der noget af det som skiller sig ud fra de andre i forhold til prisen, hvis det skal kunne klare et 120' lærred ?
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 16-November-2011 kl. 15:37
Grung skrev:
Jo mere man læser, jo mere forvirret bliver man.
Lige nu har jeg Epson TW3200, Benq W1100/1200 til 2D, og Optoma HD33 og Epson 3010 hvis det er 3D. Sidstenævnte har jeg dog ikke fundet en pris på endnu, og jeg er også lidt betænkelig ved IR Briller.
Er det hip som hap hvad jeg vælger af overstående, eller er der noget af det som skiller sig ud fra de andre i forhold til prisen, hvis det skal kunne klare et 120' lærred ?
|
Det er ikke fordi jeg vil være demotiverende, men fakta er at meget få, om nogen, har set alle modellerne og derfor kan give dig et reelt svar. Derfor må du på et eller andet tidspunkt tage et kig ind i maven, og finde ud af hvilken du selv tror mest på. Valget bliver ikke mere sikkert af at lægge det over i hænderne på andres mavefornemmelse, tværtimod.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 16-November-2011 kl. 15:39
Der er dog rigtig gode tests af alle modellerne og læser man deres foregående tests også kan man godt danne sig et indtryk af hvilket billede de projicerer. Uanset vil det hjælpe gevaldigt hvis du får set på LCD/DLP osv fx inde i hifi klubben således du kan se hvad du får ved fx at gå fra entry level DLP til medium priced.
|
Skrevet den: 16-November-2011 kl. 16:29
Otto: jeg er godt klar over der nok ikke er nogle der har set/hørt dem alle.
Det jeg egentligt håbede lidt på er at nogen evt havde en stue der minder lidt om min, og havde været i en lignende situation, som kunne fortælle lidt om deres valg, og hvordan de er tilfredse eller utilfredse med det efter den første WAAU effekt havde lagt sig.
Eller måske nogle der havde en af de ovennævnte projekterer som f.eks syntes den larmede for meget.
Jeg har læst din post omkring lysstyrke og projekterer, men har svært ved at omsætte det til min egen stue. Det der er fint for mig, er jo nok i din nedre grænse for hvad du vil kalde acceptabelt
Når man læser review syntes jeg de overvejende er positive omkring alle de nævnte projekterer.
Min mavefornæmmelse siger lige nu Optoma HD 33 eller epson tw 3200 men er i tvivl om optoma vil virke på et 120 tommer lærred.
Jeg er stadig i det stadie hvor jeg er imponeret af selve størrelsen, så jeg er i tvivl om jeg ikke vil syntes alt er godt ved at tage en tur i hifiklubben. Derfor har jeg nu stadig tænkt mig at tage konen under armen og tage derind en dag.
Jeg vil dog godt være lidt klædt på til at stille de rigtige spørgsmål.
|
Skrevet den: 16-November-2011 kl. 21:37
Sig gerne til hvis du finder en butik hos Hifi klubben som har HD33 stående. Netop larm er noget jeg gerne selv vil sidde og lytte efter - og Epson lcd'erne skulle vist desværre larme med deres Auto iris? Men hvor finder vi dem... :)
|
Skrevet den: 16-November-2011 kl. 22:04
Jeg har nu målt stuen efter i forhold til siddepladser, og skal man kunne sidde på de fleste pladser, er 110' maks størrelse, og 105 virker mere rigtigt. Det kan være det ender med at et 106' lissau California lærred er det rigtige. Så er størrelsen da på plads.
Larm er faktisk også blevet min største bekymring. Jeg har lånt en epson x10 dataprojektor fra arbejder, for bare lige at prøve. Den er opgivet til 37 dB normal og 29 i eco. De 29 er lige i overkanten efter min mening, da prosektoren vil være placeret ret tæt på siddepladserne.
Kan man regne med de opgivne dB, sådan forholdsmæssig, eller kan jeg risikere at en optoma hd 33 eller lign som står til 27 dB i eco larmer mere end den nuværende der er opgivet til 29 dB?
|
Skrevet den: 16-November-2011 kl. 22:57
Epson TW3200 i eco-mode siger næsten ikke en dyt, og auto-iris slås fra alligevel, da forskellen næsten ikke er nævneværdig. Du kan ikke blive andet end tilfreds til denne pris. Jeg har nu kørt 1500 timer, og kan stadig glæde mig over det gode billede, samt imponere mine venner, som er meget misundelige...
|
Skrevet den: 16-November-2011 kl. 23:54
Det lyder godt.
Hvilket lærred og i hvilken størrelse bruger du supergris?
|
Skrevet den: 17-November-2011 kl. 00:44
Jeg bruger dette Grandview i 112 ". http://www.dustinhome.dk/grandview-projektorlarred-169-112-%28264-cm%29/product/5010185897 - http://www.dustinhome.dk/grandview-projektorlarred-169-112-(264-cm)/product/5010185897 Min kammerat bruger et på 135 " af ukendt fabrikat. Jeg synes mit virker til at være i god kvalitet og lækkert med den sorte ramme af velour. Billedet bliver ikke meget bedre i forhold til en hvid væg, men rammen og teksturen på overfladen giver lige det, der gør oplevelsen den tand bedre, så jeg er rigtigt tilfreds med købet. Det har også fået en god test i direkte sammenligning med langt dyrere lærreder i USA.
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-November-2011 kl. 10:02
Jeg kører med en BenQ W1100 på en 120" skærm og synes resultatet er rigtigt godt. Det er en lyskanon! Du burde kunne se den i HifiKlubben.
|
Skrevet den: 17-November-2011 kl. 10:55
Jeg må se om jeg kan komme et smut forbi den lokale hifiklub og se en w1100. Så kunne jeg jo tage i Elmutanten og "låne" en Epson tw3200 med hjem på prøve i 14 dage.
Jeg tror jeg har lagt mig fast på et prisniveau omkring de 7-8 K, og en skærmstørrelse på 105 - 120' alt efter hvordan det føles i forhold til siddeafstand.
Jeg har lånt et Noname 2,5 meter 4:3 motorlærred med hjem fra arbejde - Vil jeg kunne bruge det til noget som helst i forhold til en test af Epson'en, eller vil det bare give et forkert billede hvis lærredet er et skod kvalitet ? Det er vel stadig bedre en ruflet tapet.
|
Skrevet den: 17-November-2011 kl. 12:11
Tror nu ikke du bare lige kan låne en projektor med hjem på prøve. Husk på at det går ud over pærens brændetid, og den dermed ikke kan sælges som ny...
|
Skrevet af: KillBoxOne
Skrevet den: 17-November-2011 kl. 12:32
jeg kører TW3200 på et 120" lærred fra hivilux, jeg sidder lige under min projektor og hører den kun hvis jeg vil, altså dermed sagt når du er optaget af film eller spil hører du den ikke
------------- Panasonic TH-50PZ800 Epson TW3200, Hivilux TX 120" Panasonic DMP-BDT 110 Onkyo NX-NR609 DALI Concept 8 DALI Concept CT DALI Concept 2 DALI IKON SUB Harmony One
|
Skrevet den: 17-November-2011 kl. 13:14
Elgiganten har 14 dages returret, deraf ordet "låne"
|
Skrevet af: KillBoxOne
Skrevet den: 17-November-2011 kl. 13:59
Grung skrev:
Elgiganten har 14 dages returret, deraf ordet "låne" | er det ikke kun på ubrugte varer -
------------- Panasonic TH-50PZ800 Epson TW3200, Hivilux TX 120" Panasonic DMP-BDT 110 Onkyo NX-NR609 DALI Concept 8 DALI Concept CT DALI Concept 2 DALI IKON SUB Harmony One
|
Skrevet den: 17-November-2011 kl. 15:14
8. Fortrydelses-/returret
Du har 14 dages fortrydelsesret fra
det tidspunkt, hvor du har modtaget varen. For at afgøre om du vil
udnytte fortrydelsesretten, har du lov til at afprøve varen, men varen
skal returneres i væsentlig samme stand og mængde, som da du modtog den. Undtagelser:
Lydoptagelser, billedoptagelser og edb-programmer, som f.eks. film,
spil og software, kan kun returneres i ubrudt, plomberet emballage.
Som jeg læser det må jeg gerne prøve projektoren.
|
Skrevet af: jj79
Skrevet den: 17-November-2011 kl. 15:24
Ville nok spørge specifikt ind til returpolitiken vedr projektorer, du forringer jo værdien ved at afprøve pæren, men skal selvfølgelig ikke kunne sige om den går
Dog er det en fin projektor, har den selv på et 106" lærred - dog med planer om at nedgradere til 92" da det er for stort og uoverskueligt, til mine øjne, når jeg kun sidder 2,8m fra billedet, men det er jo som bekendt meget forskelligt hvad folk præferencer er på det punkt
|
Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 17-November-2011 kl. 17:31
@ Grung Du er nødt til at finde ud af hvor projektoren skal/kan monteres monteres. Det er meget forkel på hvor meget man kan zoome med de forskellige modeller. Hvis du skal projektere et 106" billede på ret meget mere end 4,5m er det ikke alle modeller det kan, så vær lige opmærksom på dette. Nu har du selv nævnt en optoma HD33. Den kan for et 106" lærred ikke komme længere væk end ca. 4,25m. Du kan se i denne tråd hvordan man beregner det: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=104050&title=3d-optima-hd33-epson-3010-eller - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=104050&title=3d-optima-hd33-epson-3010-eller Det er også en god ide at kigge efter om projektoren har fast eller variabel lens shift. Mange af de billigere modeller har fast lensshift hvilket betyder at projektoren bliver låst i en bestemt høje der afhænger af hvor højt lærredet sidder. Du spørger tidligere i tråden om det er HIP som HAP om du vælger den ene eller den anden model. Det mener jeg bestemt ikke det er. Mellem tw3200, w5900 (epson 3100 i amerika) og HD33 er der markante forskelle i lysstyrke, 3D eller 2D og fleksibilitet i forhold til installation, så du er nødt til at tage en beslutning om 3D er et ønske og om hvor projektoren kan monteres. MVH
|
Skrevet den: 17-November-2011 kl. 18:48
Da jeg har en brændeovn på bagvægen, kan jeg ikke sætte den der. Så den vil skulle i loftet, og der er det egentligt hip som hap hvor den sidder, så jeg går ud fra den skal smides op lige midt for lærred i den afstand der nu engang passer.
Så der burde jeg vel ikke få problemer ?
|
Skrevet den: 17-November-2011 kl. 21:07
Grung skrev:
Da jeg har en brændeovn på bagvægen, kan jeg ikke sætte den der. Så den vil skulle i loftet, og der er det egentligt hip som hap hvor den sidder, så jeg går ud fra den skal smides op lige midt for lærred i den afstand der nu engang passer.
Så der burde jeg vel ikke få problemer ?
|
Nej så burde det ikke være et problem med installationen. Det eneste der måske kan drille lidt er at w5900 og HD33 ikke har variabelt lens shift, så de skal sidde i en bestemt højde i forhold til lærredet. Du kan nok finde de respektive manualer på nettet og se hvordan de helt konkret er konstrueret. Tag det glimrende råd som du fik tidligere. Lyt ikke alt for meget til hvad der skrives. Folk har vidt forkellige forudsætninger og holdninger til hvad der er godt nok og der er alt for mange der helt ukritisk skamroser deres seneste erhevervelse. Held og lykke med det. MVH
|
Skrevet den: 17-November-2011 kl. 21:26
Man kan også blive for kritisk. Der er kan ikke være andet end roser til overs for en projektor til 7.000 kr., der gør jobbet aldeles glimrende, og samtidig er meget fleksibel mht. montering, hvilket den samlede fagpresse også er rørende enige om!
|
Skrevet den: 18-November-2011 kl. 17:01
Nu har jeg været en tur i hifiklubben, og det var en blandet fornøjelse. Den eneste demo de havde var en projektortil 50000 samt et lærred lang uden for min pengepung.
Sælgeren anbefalede mig en benq 1200, men jeg var langt fra overbevist om hvorfor jeg skulle vælge 1200'eren i stedet for 1100'eren. Skulle jeg se benq 1200 i aktion, skulle jeg til hifiklubben 100 km væk.
Da vi snakkede lærred, viste han ikke selv de havde lissau California på deres hjemmeside, men var ved at finde priser Påskerejser manuelle lissau c75 lærreder.
Ikke just en super positiv oplevelse, udover demo'en af projekterne til 50000 så jeg kunne se hvordan det kan se ud.
Hvad gør man nu? Hvis jeg ikke rigtigt kan se noget live, skal jeg jo købe på andres anbefalinger, og der syntes jeg egentligt ikke jeg har fundet ud af hvad det skal være.
|
Skrevet den: 18-November-2011 kl. 17:15
Hvilken projektor var det til 50k?
|
Skrevet den: 18-November-2011 kl. 19:21
Jeg er faktisk ikke sikker, en kæmpe sort kasse.
De 50K for den og 30K for 125' lærred, var så langt over mit budget at jeg ikke kiggede nærmere efter.
|
Skrevet den: 19-November-2011 kl. 01:02
Skrevet den: 19-November-2011 kl. 21:01
JVC i HFK? det er da nyt, men glædeligt.
|
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 03:43
Ved den står i Esbjerg, men det er ikke noget, der er til salg. Ejeren bruger hans kælder til personlig biograf...
|
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 19:01
Hvilket er en skam når man så ikke kan se de modeller de sælger.....
Epson 3200 er ude, den er for stor til mig, så jeg har vel kun de 2 benq w1100 og w1200 tilbage.
De virker rimeligt ens, bortset fra lidt lyd og kontrast. Hvilken vil passe bedst i en dagligstue med hvide væge, vestvendte vinduer med lamelgardiner, når den både skal bruges om aftenen i mørke, samt om dagen i f.eks weekenden?
|
Skrevet den: 21-November-2011 kl. 19:56
Så fik jeg handlet. Det endte alligevel med Epson TW 3200. Havde ikke set at Benq w1100 og 1200 skulle bruge næsten 50 cd fra linsen og ned til overkanten af billedet. Det blev lige lidt for meget.
Så det endte med Epson'en fra elmutanten til lige knap 7000.
Har leget med den 10 min, og selv i stndard indstillinger ser billet sku godt ud i forhold til det test setup jeg havde.
Men den er dælme stor. Er der nogle gode råd til at loftmontere sådan en satan på en billig måde?
|
Skrevet den: 21-November-2011 kl. 20:17
Jeg bruger selv dette: http://www.dustinhome.dk/projektorbeslag-til-loftmontering-max-10kg/product/5010367618 - http://www.dustinhome.dk/projektorbeslag-til-loftmontering-max-10kg/product/5010367618 Det fungerer ganske udmærket, og der er 2 forskellige længder at vælge imellem. Det er dog ikke specielt stabilt, men fint nok til mit brug. Monteringen kan dog godt volde lidt hovedbrud, men ikke værre end at det dog lykkedes... Ellers findes der andre lidt dyrere alternativer, som jeg dog ikke kender til.
|
Skrevet den: 21-November-2011 kl. 20:20
Tillykke med den - det er jo en super god pris!
Hvilke lærred anvender du + hvor mange tommer? hvor meget skal din 3200 bruge fra linsen til overkanten af billedet?
|
Skrevet den: 21-November-2011 kl. 20:30
Jeg har kun brug den 10 min, så kan ikke sige meget, udover det ser super ud.
Lige nu har jeg er 4:3 motorlærred på 2,5 meter, lånt på arbejde. Der står proscreen på det. Det er bulet, har en sort streg midt på, men ser alligevel nogenlunde ud med mine amatørøjne.
Planen var egentligt et lissau California 106' Alt efter om jeg kan finde ud af hvad de folk der har været til demo af det mener, og forhåbentligt finde ud af om det er mærkbart bedre end et 2-3000 Noname lærred for os amatører.
Jeg har dog lige fundet ud af at med et 106' lærred, kan jeg faktisk montere epson'en på en hylde på bagvægen. Den kommer godt nok til at stå ovenover en brændeovn, men så længe jeg holder mig under dens operating range på +5 - +35 Grader er det vel ikke et problem ???
Er der nogle kvalitetsmæssige fordele ved om man loftmonterer den på ca 4 meters afstand, eller om man udnytter zoom mest muligt, og lader den zoom'e helt ind fra 6,60 meters afstand ???
Mr Duck: jeg tror den kan køre billedet både op over linsekanten, samt ned under alt efter om den vender almindeligt eller på hovedet, så jeg har rimeligt frit slag til at hænge lærred der hvor det passer mig, og justere billedet så der er plads til min center lige under lærred.
|
Skrevet den: 21-November-2011 kl. 20:40
Mr. Duck skrev:
Tillykke med den - det er jo en super god pris!
Hvilke lærred anvender du + hvor mange tommer? hvor meget skal din 3200 bruge fra linsen til overkanten af billedet? |
En tw3200 er nok den mest placeringsvenlige projektor man kan få i den prisklasse. Der er en masse vertikalt og horisontalt lens shift så projektorens objektiv kan være alt fra lige ud for midten af lærredet til langt uden for. Prøv at downloade manualen fra epson danmark der kan man se det. MVH
|
Skrevet den: 21-November-2011 kl. 20:49
Grung skrev:
Er der nogle kvalitetsmæssige fordele ved om man loftmonterer den på ca 4 meters afstand, eller om man udnytter zoom mest muligt, og lader den zoom'e helt ind fra 6,60 meters afstand ???
|
Der er den forskel at den mister omkring 40% af lysstyrken ved mindste billedvinkel (længst muligt fra skærmen) i forhold til største vinkel (tættest muligt på skærmen). Hvis du synes at "standard" ser godt nok ud så er der muligvis lys nok, men jeg tror det kommer til at knibe med lyset hvis du vælger "cinema", da den indstillige er markant mørkere. Jeg synes Cinema har det klart bedste billede, så jeg ville vælge at loftsmontere tæt på skærmen, uden dog at zoome helt ud. På den måde får du det bedste billede og udnytter lyset mest optimalt. MVH
|
Skrevet den: 21-November-2011 kl. 21:00
tvkartoffel: Tak for svaret. Den må jo nok en tur i loftet så den kan komme i nærheden af skærmen. Så mangler jeg bare at finde et billigt beslag, så jeg kan montere den så tæt på loftet som muligt.
|
Skrevet den: 21-November-2011 kl. 21:29
Hvor meget dårligere bliver lyset i pæren over tid.
Har monteret projektoren 6,5 meter fra skærmen nu, med næsten maks zoom, og syntes egentligt det ser fint ud i cinema mode. Bliver det meget ringere ?
|
Skrevet den: 21-November-2011 kl. 21:44
Grung skrev:
Hvor meget dårligere bliver lyset i pæren over tid.
Har monteret projektoren 6,5 meter fra skærmen nu, med næsten maks zoom, og syntes egentligt det ser fint ud i cinema mode. Bliver det meget ringere ?
|
Lampen taber i omegnen af 50% i løbet af sin levetid. Efter hvad jeg har kunnet finde ud af går det hurtigst de første par hundrede timer. Så stabiliserer det sig lidt, indtil den til sidst hurtigt brænder ud. MVH
|
Skrevet den: 22-November-2011 kl. 13:09
Jeg har kørt over 1500 timer, og har ikke lagt mærke til nogen forandring...
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 22-November-2011 kl. 13:49
Supergris skrev:
Jeg har kørt over 1500 timer, og har ikke lagt mærke til nogen forandring... |
Ændringen er ikke noget der sker instant, så ændringen er noget der følger ens tilvænning. Hvis du laver en måling af projektoren fra start og så nu, vil der være en tydelig forskel.
|
Skrevet den: 22-November-2011 kl. 14:36
Måske, men ikke noget, man som almindelig bruger skal bekymre sig unødigt over!
Jeg foretrækker stadig at køre i eco-indstillingen, og synes ikke , jeg mangler lys! Som en bruger, der bare ønsker et godt billede, er der ingen grund til at bekymre sig om alle de målinger, nogle folk refererer til. Jeg vil til enhver tid foretrække et større billede, end et med " korrekt " lys. Jeg har prøvet at køre med 90 ", og forskellen op til mine nu 112 " er, i min verden, ENORM... Jeg synes ikke, jeg mangler lys. Hvis jeg gjorde, kunne jeg jo bare bruge normal-indstillingen, dog medfører det også mere støj.
|
|