Print side | Luk vindue

Flytte tv-stik. En lille haster...

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=104415
Udskrevet den: 14-Maj-2024 kl. 17:42


Emne: Flytte tv-stik. En lille haster...
Skrevet af: 'DLG'
Emne: Flytte tv-stik. En lille haster...
Skrevet den: 19-November-2011 kl. 23:11
Hej Folkens. 

Jeg har lige købt mig en lejlighed (som skal total renoveres), og vil i den forbindelse gerne ha lavet om på den måde som tv-stikket (Yousee) sidder på. Det sidder nemlig på modsatte væg af hvor det skal bruges i stuen plus at jeg gerne vil have ført et stik mere ind i soveværelset.
  
Det er sådan en her gammel grim frederik der sidder på væggen:


Er det muligt at få den helt skjult i væggen hvor den sidder nu? 
Hva skal der til får at få kabel over på modsatte væg? Gulvet ligger på strøer så det er intet problem at trække kablerSmile 
Hva skal jeg bruge af indmuringsdåser, kabler, stik osv. for at kunne få det som jeg gerne vil? 

På forhånd tak for hjælpen




-------------
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk?
Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.



Svar:
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 00:12
Start med at finde ud af hvor antennekablet kommer fra, og om det sløjfes videre til en anden lejlighed. Du kan formentlig se det ved at åbne stikdåsen på væggen (det ligner en skrue i midten).

Det ligner ikke en normal YouSee dåse. Har ejendommen haft sit eget antenneanlæg med antenne på taget før YouSee blev inviteret ind i varmen?


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: ClausJ
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 00:37
Jeg vil anbefale en blinddåse, hvor kablet føres videre. Så kan du komme til det, hvis samlingen fejler.
Ellers fører du bare kablet over til den nye lokation i stuen, og fordeler derfra til soveværelset.


-------------
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub


Skrevet af: pdrhan
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 08:14
Hvis det er et YouSee anlæg , skal de så ikke komme og opgradere den dåse til den nye med returvej og data stik i?

-------------
SamsungLED 55uh8200|Samsung SMT-H3126R|iPhone 6+
-----------------
Kastrup/Amager


Skrevet af: 'DLG'
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 09:47
Ved ikk med Yousee anlæg. Har bare læst mig til at der er den store Yousee pakke i foreningen. Men skal ud i lejligheden igen om lidt, og så må jeg lige åbne den Frederik på væggen og lure hva der sker inde i den.
Hvis Yousee skal komme ud så skal jeg vel betale kisten for sådan et besøg?
Gider ikk betale en hel masse, hvis det er noget jeg selv kan ordne. Så er der råd til mere elektronik bagefter. ;-)


-------------
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk?
Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.


Skrevet af: pdrhan
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 10:03
Mener at yousee skal skifte det første stik i lejligheden der hvor signalet kommer ind , efter at de har opgraderet deres skabe med returvej og du skal have et stik med dataudtag også,prøv at ringe til deres kundeservice imorgen og høre...det er ihverfald gratis..det ville jeg da gøre og hvis det så er at de kommer og skifter det kan du nok også få ham til at sætte et extra stik op når han nu er der....:-)

-------------
SamsungLED 55uh8200|Samsung SMT-H3126R|iPhone 6+
-----------------
Kastrup/Amager


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 11:23
 
 Det vil da også være en god ide, at finde ud af om det er et sløjfeanlæg, eller det er stjerne, er det et gammelt sløjfeanlæg, så udelukker det jo f.eks internet. Det ser ud til at være et gammelt anlæg.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: 'DLG'
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 20:41



Sådan her ser det ud når der blir åbnet ind til herlighederne. 
Det sidder i en metaldåse inde i væggen. Gætter på det kører videre til de andre lejligheder, men ved det ikk helt. 

@Radiomanden 
Hva er dit bud ang. denne her og internet? Det vi har i vores nuværende lejlighed en en lille boks der sættes uden på TV/Radio stikket i væggen, og som så giver TV/Radio plus internet. Vil denne boks kunne bruges i den nye lejlighed?


-------------
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk?
Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 20:50
 
 Det er i hvertfald helt sikkert, det udtag er en sløjfe, så signalet går til en anden lejlighed, det ser ud til, at det er i meget dårlig stand, kablerne ser heller ikke ud til at være dobbeltskærmet og bør helt sikkert renoveres med nye dåser og kabler, samt ombygges til et Stjernesystem, det giver mulighed for at vælge pakker (G,M,F) samt at det også vil være muligt med Internet. 


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af 'DLG' 'DLG' skrev:

Sådan her ser det ud når der blir åbnet ind til herlighederne. 
Det sidder i en metaldåse inde i væggen. Gætter på det kører videre til de andre lejligheder, men ved det ikk helt. 


Det er ganske givet.

Først og fremmest skal du finde ud af om du handler direkte med Yousee, eller med en antenneforening.

Mit bud er at det er en antenneforening, der selv ejer kablerne og at internet er en "umulighed".


Klaus




-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 21:16
 
 Ja, der skal helt klart laves om på systemet før det er muligt med internet og pakkevalg, på sigt er det også sansynligt, at den nuværende installation vil skabe problemer, med den alder den helt sikkert har.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: 'DLG'
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 22:46
Mener vist at der andetsteds i lejligheden er et telefonstik. Måske er det der at der er internet. Hvis man da stadig kan det? 
Jeg er slet ikk inde i al det her, så derfor alle disse spørgsmål. 
Skal jeg ha kontakt til beboerformanden først, eller skal jeg tage direkte fat i Yousee?


-------------
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk?
Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 22:52
Dte vil jo være på sin plads at kontakte dem eller den som har med det at gøre, så der kan ses på det, for noget skal der gøres. Kan eller vil man ikke lave det pm til et stjerneanlæg, så må du have din Internet forbindelse via en Teleudbyder.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af 'DLG' 'DLG' skrev:

Mener vist at der andetsteds i lejligheden er et telefonstik. Måske er det der at der er internet. Hvis man da stadig kan det?


Det går ihvertfald fint her.

Et par stykker i min familie får også tv gennem telefonstikket....

Oprindeligt skrevet af 'DLG' 'DLG' skrev:

Skal jeg ha kontakt til beboerformanden først, eller skal jeg tage direkte fat i Yousee?


Beboreformanden.

Eller tag lige at kig i salgsopstillingen på lejligheden.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: 'DLG'
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Det er i hvertfald helt sikkert, det udtag er en sløjfe, så signalet går til en anden lejlighed, det ser ud til, at det er i meget dårlig stand, kablerne ser heller ikke ud til at være dobbeltskærmet og bør helt sikkert renoveres med nye dåser og kabler, samt ombygges til et Stjernesystem, det giver mulighed for at vælge pakker (G,M,F) samt at det også vil være muligt med Internet. 

Hvis det blir ændret til dette og skal gøres af en Yousee teknikker, så skal jeg vel punge godt ud?


-------------
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk?
Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af 'DLG' 'DLG' skrev:

Hvis det blir ændret til dette og skal gøres af en Yousee teknikker, så skal jeg vel punge godt ud?


Start lige med at finde ud af, hvem der ejer stikket. Dig, antenneforeningen, eller Yousee.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 20-November-2011 kl. 23:27
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Dte vil jo være på sin plads at kontakte dem eller den som har med det at gøre, så der kan ses på det, for noget skal der gøres. Kan eller vil man ikke lave det pm til et stjerneanlæg, så må du have din Internet forbindelse via en Teleudbyder.


Du kan have meget ret i, at man burde lave et stjerneanlæg - men det er normalt noget,  der tager tid i en andels- /ejerforening. 
Det skal normalt vedtages på en generalforsamling med budget og snak og modstand og vi har ikke lig råd - og min lejlighed er til salg, så jeg er imod.  Det tager normalt tid.

Dine forslag er ikke af denne verden.

Lars Smile


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 21-November-2011 kl. 00:29
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af 'DLG' 'DLG' skrev:

Sådan her ser det ud når der blir åbnet ind til herlighederne. 
Det sidder i en metaldåse inde i væggen. Gætter på det kører videre til de andre lejligheder, men ved det ikk helt. 


Det er ganske givet.

Først og fremmest skal du finde ud af om du handler direkte med Yousee, eller med en antenneforening.

Mit bud er at det er en antenneforening, der selv ejer kablerne og at internet er en "umulighed".


Det udtag  er nøje afstemt således, at der sendes mest signal videre og kun lidt ud i de første lejligheder på sløjfen, sidenhen sendes mere signal ud og ved den sidste lejlighed sendes alt signal ud.   Derfor må du ikke udskifte dette udtag - det kan genere de efterfølgende lejligheder.

Jeg havde indtil for 3 mdr siden samme sløjfe løsning.  Jeg monterede en  forstærker  - http://www.dkt.dk/Default.aspx?ID=27&M=Shop&PID=141&ProductID=42 - Comega  POF - PA2TA - uden på vægstikket.  Derfra er der F-connectors for FM radio, 2 til fjernsyn+FM og en udgang out3, der let kan drive en 'sløjfe'  rundt i stuerne.
Jeg har ført kablet ned gennem kantlisten og under gulvene.

>----------|      |--------------|  FM
 Gl sløjfe |--TV--| Forstærker   |  TV1/FM
  udtag    |--FM--| PA2TA        |  TV2/FM
<----------|      |----------3---|
                             |
                             |
                         ____V____ kantlist
                             |
                             |-----------> TD263D >---> evt TD263D >------> TD260D
                                           FM  TV          FM TV           FM TV
 

Efter vi har fået eget coax kabel - kunne jeg nok have monteret en sløjfeudgang  - TD263D - i stedet for det gamle sløjefeudtag.  Især da  der faktisk kun er i alt to yderligere udtag.  

Mht internet - find de gamle fastnettelefonstik og ring fx til fullrate og spørg om den hastighed du kan få.   Du kan evt. selv forlænge telefonledningen til et passende sted for en trådløs router (et skab)  med parsnoet telefonkabel.

Lars    Smile 

PS! POF - PA2TA koster godt 500 kr - det findes måske nok billiger



-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: 'DLG'
Skrevet den: 21-November-2011 kl. 12:15
Fruen har ringet til Yousee og fået flg. ud af dem:

YouSee siger at der er både kabel og internet i stikket.
Hvis vi vil ha trukket et mere så er prisen (under 10 meter) 850 kr.

Kabeltv er leveret af YouSee, men administreret af Datea.

-------------
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk?
Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 21-November-2011 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af 'DLG' 'DLG' skrev:

YouSee siger at der er både kabel og internet i stikket.  
 
Men det kan jeg altså ikke tro, hvis dine billeder af stik med sløjfe er fra lejligheden (og det er de naturligvis).
 
YouSee levere mig bekendt ikke internet i sløjfenet, men de kan jo have registreret det forkert i deres interne databaser. 
 
Hvorfor taler i ikke med ejendommen før i henvender jer til youSee ?  Det er jo modparten.
 
Lars   Smile   


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-November-2011 kl. 13:13
 
 Internet i sløjfeanlæg er et No Go, lige som pakkevalg er, det gøres kun i Stjerneanlæg. Det er heller ikke You See der ejer kablerne i en ejendom.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Anders_itu
Skrevet den: 24-November-2011 kl. 10:34
Det kan lade sig gøre at køre Yousee internet i et sløjfeanlæg - jeg gør det selv. Hastighed og stabilitet er  i orden. Min internet sidder på 2. sløjfedåse (263D)


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 24-November-2011 kl. 10:58
 
 Hvad du har lavet i Lejligheden/huset kommer ikke sagen ved, det er leverings nettet på den anden side af dåsen der er afgørende. 


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: 'DLG'
Skrevet den: 11-December-2011 kl. 08:47
Så er jeg tilbage igen (har kæmpet en del med badeværelse og vvs'ereOuch), men nu er der vist styr på det. 
Jeg havde en mand fra Dansk Kabel TV ude og kigge den anden dag. Har siger at der ikke kan gøres noget ved sløjfeanlægget. Det kan ikke rykkes eller laves om, de kablerne går videre til de andre lejligheder.
Hans forslag var at trække to kabler (R/TV) over til den modsatte væg, og så sætte en dåse op, og så bruge den her 'rygsæk' som vi allerede bruger idag:
http://www.teledan.dk/side373-parentId-879-typesId-1-fieldsId-271.html - http://www.teledan.dk/side373-parentId-879-typesId-1-fieldsId-271.html

Eller kan jeg lave denne løsning selv?
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4597&n=10 - http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4597&n=10
http://eshop.silvan.dk/vare_Antenne-slutstikdaase-TV-FM-DATA_140055 - http://eshop.silvan.dk/vare_Antenne-slutstikdaase-TV-FM-DATA_140055

Hva siger I til det? Og hva skal jeg bruge af kabler og stik? 




-------------
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk?
Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 11-December-2011 kl. 10:39
 
 Mig bekendt, så leveres der IKKE Internet i Sløjfeanlæg. Her i byen er der et større boligområde, de kan ikke få Internet via kablerne, da de netop har Sløjfeanlæg.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: 'DLG'
Skrevet den: 11-December-2011 kl. 11:22
Bare sjovt at manden fra Dansk Kabel TV sagde at det kunne vi gøre? 
Men måske leveres der alligevel internet i sløjfeanlæg? 
Må vist lige åbne den dåse jeg har siddende på væggen (i min gamle lejlighed), og se hvordan der ser ud inde i den.


-------------
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk?
Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 11-December-2011 kl. 11:27
 
 Hvis det er stjerneanlæg, så er der kun en tilførsel. (1 Kabel).


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 11-December-2011 kl. 11:33
reslfj Se Drop Down
Guld medlem
Guld medlem


Medlem siden: 14-Maj-2007
By, Land: Denmark
Status: Offline
Beskeder: 1426
 
Citat: 'DLG'

YouSee siger at der er både kabel og internet i stikket.  
 
Men det kan jeg altså ikke tro, hvis dine billeder af stik med sløjfe er fra lejligheden (og det er de naturligvis).
 
YouSee levere mig bekendt ikke internet i sløjfenet, men de kan jo have registreret det forkert i deres interne databaser. 
 
Hvorfor taler i ikke med ejendommen før i henvender jer til youSee ?  Det er jo modparten.
 
Lars   Smile   
Så kom DVB-T2 til Danmark - hvorfor ikke direkte fra MPEG-2 til DVB-T2/MPEG-4 ?


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 11-December-2011 kl. 14:51
Hvis yousee siger at der er kabeltv og internet i kablet skal den gamle Bosch dåse skiftes, da der ingen data er ud af den, og så må man vel dele internet forbindelsen der er ind i lejligheden.
Nu har jeg haft en del bøvl med dansk kabeltv og de kan godt undlade/glemme at fortælle at der skal trækkes ekstra kablerfor at internet kommer til at virke.

Det ligner et traditionelt system man brugte førhen og så har yousee overtaget det, jeg vil dog anbefale at få skiftet dåsen, da det ikke er en up to date dåse.

Hvis du vil have flyttet dåsen skal begge kabler forlænges til det sted du vil have din nye dåse til at sidde.
Sæt en god fordeler på tv udtaget og træk kablet videre til næste rum.

Theilo


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 11-December-2011 kl. 17:45
Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

....
Det ligner et traditionelt system man brugte førhen og så har yousee overtaget det, jeg vil dog anbefale at få skiftet dåsen, da det ikke er en up to date dåse.....
Theilo


Man må normalt ikke ændre på den dåse, der fører signalet videre i sløjfen til næste lejlighed.  Det kan/vil jo let ændre på signalets styrke hos de senere på sløjfen.

Det er ikke DIY arbejde.

Lars    Smile



-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 11-December-2011 kl. 17:49
 
 Det må man få udbyderens Serviceteknikkere til at gøre. 


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 11-December-2011 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Det må man få udbyderens Serviceteknikkere til at gøre. 


Nemlig  Thumbs Up


Men det er mig uforståeligt, at  alle  kabel-foreninger ikke indser, at de skal få de gamle sløjfeanlæg - ofte med dårligt skærmede kabler og stik -  udskiftet snarest. 

Lars    Smile



-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 11-December-2011 kl. 18:00
 
 Det vil kun skabe problemer, og kablerne til den dåse, når man ser på billedet ser bestemt ikke ud til at være gode. De bør IMHO udskiftes.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 11-December-2011 kl. 18:24
Glemte selvfølgelig at skrive at det var en tekniker der skulle gøre det.(gammel arbejdsskade,hvor jeg selv lavede sådan noget, men det er jo ikke alle der ved hvornår man skal have andre til det)

Tak for huskeren.

Men de finder ud af at det hele skal skiftes når det mobile bredbånd får nye frekvenser, så bliver der rigtig mange antenneanlæg der skal renoveres, og der bliver helt klart problemer, i denne situation.



Print side | Luk vindue