Lissau California
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=104560
Udskrevet den: 24-December-2024 kl. 02:50
Emne: Lissau California
Skrevet af: Grung
Emne: Lissau California
Skrevet den: 23-November-2011 kl. 10:30
Jeg har et par spørgsmål til det nye Lissau California lærred, og tænkte når der nu var demo af de i aften, kunne nogle måske være så flinke lige at undersøge eller spørge ind til et par ting.
Kan almindelige mennesker se forskel på sådan et lærred og et tilfældigt andet motorlærred i 3-4000 kroners klassen? Er det evt en stor forskel, eller er det en minimal forskel ?
Vil lærredet passe i en almindelig dagligstue med hvide vægge, hvidt loft, som ikke kan mørklægges totalt, og hvor der af og til skal ses film i dagslys?
Prisen: Den står til 6999,- alle steder, det ligner lidt en vejledende pris, hvad kan man forvente af rabat, eller hvad er den "rigtige" pris.
På forhånd tak.
|
Svar:
Skrevet den: 24-November-2011 kl. 09:47
Ingen der kan hjælpe som enten var til demo'en eller har et selv ?
|
Skrevet af: dbugdk
Skrevet den: 24-November-2011 kl. 13:36
Jeg var der og synes faktisk at det så godt ud :) Der er ikke nogen tvivl om at det er et lærred jeg godt ville have hængende derhjemme - og formentlig også kommer til. Ingen hotspotting af hvad jeg kunne se og generelt et meget "ens" billede. Otto var så ond..sorry Otto :) at han startede med at vise California'en for så derefter at smide Lissau's true color tab tension på som sammenligning. Uden tvivl et bedre lærred, men så også en anden pris. Den nemmeste måde, for mit eget vedkommende, til at se forskellen mellem de 2 er i meget lyse scener (store områder med hvid) hvor man svagt kan ane strukturen i California. Det kan man slet ikke på true color'en. Jeg lagde iøvrigt først mærke til det da jeg var blevet gjort opmærksom på det. Man så det tydeligst når man kørte de 2 lærreder op i kassetten med "hvidt" billede. Ved california kunne man se på billedet af lærredet flyttede sig, det kunne man ikke på den anden. Så der er ikke nogen tvivl om at man får en kvalitetsmæssigt bedre lærred ved feks at gå op i lissau's 15k klasse i stedet. Jeg har ikke noget at sammenligne med - kører hvid væg lige pt. og havde egentlig længe gået og grublet over et hivilux lærred. Det er så ikke længere aktuelt med Hivilux. Om du kan se forskel mellem det og andre 3000-4000 kr er svært at sige - (har ikke set andre hvor jeg kiggede efter "kvalitet") Otto fokuserede på at kvaliteten på disse er ens og at det er ikke som at købe en lodseddel, hvor du kan ende med en helt andet lærred kvalitet end det ellers på papiret samme lærred som din nabo købte for en uge siden. Der blev ikke snakket noget om "introduktionsrabatter" eller noget i den stil, men som du selv siger så er det vejl. pris man kan se rundt omkring i øjeblikket. Så det kan da være at der er lidt at hente. Måske fælleskøb potentiale !? Vi så også på lærredet med lyset tændt og spot direkte på. Dark knight lignede l.rt (mørk film), men Cars (eller noget med lys) så faktisk acceptabelt ud - dvs. det lignede egentlig også l.rt i forhold til mørklagt, men hvis man feks påtænker at se nyheder eller noget i den stil, så kan det da lade sig gøre -og man vender sig til det efter et stykke tid. Men jeg vil aldrig se film med spots på. Så thumbs up herfra - når pris og kvalitet lægges sammen. Skyd hvis du har nogen spørgsmål ellers, så skal jeg prøve at svare efter bedste evne - men jeg er novice i lærreder, bare så du lige har det i baghovedet.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 24-November-2011 kl. 13:55
dbugdk skrev:
Man så det tydeligst når man kørte de 2 lærreder op i kassetten med "hvidt" billede. Ved california kunne man se på billedet af lærredet flyttede sig, det kunne man ikke på den anden. |
Jeg vil lige indskyde en muligvis åbenlyst detalje til denne lille demonstration - om lærredet flytter sig og billedet står stille, eller om lærredet står stille og billedet flytter sig, giver jo det samme - nu var det bare oplagt at pege på fænomenet når jeg alligevel skulle trække California'en op og ned... Mht. prisen, så kan jeg kun tale for mig selv, og med den efterspørgsel der er på lærredet kan der blive tale om noget leveringstid på et tidspunkt - og så giver det ikke så meget mening at sætte prisen ned. Desuden er priserne noget skarpere regnet, for at holde en pris der kan konkurrere med online-salg. Så man skal nok umiddelbart være forberedt på at betale den vejledende pris (men som sagt, jeg kan kun tale for mig selv, hvad andre forhandlere gør kan jeg ikke udtale mig om). Derudover vil jeg lige indskyde til spørgeren at dit valg ikke er et spørgsmål om at vælge mellem et almindeligt og et luksus lærred. California _er_ et lavprislærred, uanset hvordan man vender og drejer det, men et lavprislærred med tab-tension. At have dugen spændt ud så den ikke bølger, er _altid_ en fordel, og en bølgende dug vil genere oplevelsen uanset kvaliteten af lærred eller projektor. Personligt fraråder jeg direkte at købe andet end tab-tension (eller fastramme naturligvis), så det er mere et spørgsmål om at komme op på en almindeligt fornuftig kvalitet, end at betale ekstra for "luksus". Men som jeg også startede demonstrationen med at sige, jeg er ikke på nogen måde neutral i spørgsmålet... Men uden at udtale mig om konkurrenter, så er der ingen diskussion om at California er et bedre valg end et almindeligt Lissau rullelærred uden tab-tension, som jeg mener er uden relevans for hjemmebio, efter lanceringen af California. Dét jeg egentlig synes var det vigtigste at folk fik med fra demonstrationen, var oplevelsen af hvad det betyder for billedet hvor høj kvalitet selve dugen har. Det er nok det mest stillede spørgsmål omkring lærreder - hvad får man når man køber de dyre duge. Dét synes jeg blev tydeligt med den direkte sammenligning, også væsentligt mere tydeligt end man ser når man sammenligner A4-prøver.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: jj79
Skrevet den: 24-November-2011 kl. 14:39
Har købt 92" modellen idag - så når pakkemanden engang dukker op med det, vil jeg kunne give dig en direkte sammenligning mellem det og et "billigt" grandview fantasy
|
Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 24-November-2011 kl. 14:53
Otto jeg spurgte dig for et stykke tid siden, om man mistede garantien, hvis man malede kassetten og den nederste skinde sort... Har du fået undersøgt det?
|
Skrevet den: 24-November-2011 kl. 15:00
Super, mange tak for jeres input.
dbugdk: Hvordan var sammenligningen med California VS din hvide væg ? Stor forskel, eller lille.
Otto: I dag kører jeg med et lånt lærred. Det er uden tabtension, er trukket uden på tv'et, så det ikke er jævn, og der er 2 sorte streger på det. Problemet er at når jeg ser film, er det faktisk kun de 2 sorte streger jeg ligger mærke til, og kun hvis det er lyst lige der hvor de er. Så det jeg er nervøs for er at smide 7000 kr ud, uden at opleve at jeg får noget for pengene.
jj79: Super, glæder mig meget til at høre hvad du har af oplevelse. Du må også gerne skrive hvilken projekter du tester det på.
|
Skrevet den: 24-November-2011 kl. 15:14
Grung skrev:
Otto: I dag kører jeg med et lånt lærred. Det er uden tabtension, er trukket uden på tv'et, så det ikke er jævn, og der er 2 sorte streger på det. Problemet er at når jeg ser film, er det faktisk kun de 2 sorte streger jeg ligger mærke til, og kun hvis det er lyst lige der hvor de er. Så det jeg er nervøs for er at smide 7000 kr ud, uden at opleve at jeg får noget for pengene.
|
Det er jo også helt fair. Jeg vil påstå at man har det med at blive mere kræsen over tid, når man vænner sig til helhedsoplevelsen, og så vægter jeg personligt ret højt hvis der er detaljer der en gang imellem gør opmærksom på sig selv, sådan som dine streger (som naturligvis er lidt i ekstremerne). Det river én ud af oplevelsen. Jeg synes faktisk det er værre med en lille fejl man ser engang imellem, end f.eks. at have en generelt ringere skarphed. Men dét er givetvis en smagssag. Anyway: Jeg kan ikke svare dig på hvor højt du skal op før du er tilfreds, kun konstatere at forskellene generelt er ret store i de lavere prisklasser, og det er ikke altid pris og kvalitet hænger sammen. Forstået på den måde at jeg har til gode at se et motorlærred billigere end California som jeg synes er god nok kvalitet til at jeg vil anbefale dem, men jeg har set mange dyre lærreder der heller ikke er særligt gode.
EDIT: Jeg håber ikke du ser det som for meget sælgersnak, jeg forsøger at hjælpe så godt jeg kan, uden at jeg vil lyde som om det kun er ting jeg sælger der virker...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 24-November-2011 kl. 15:21
dr gonzo skrev:
Otto jeg spurgte dig for et stykke tid siden, om man mistede garantien, hvis man malede kassetten og den nederste skinde sort... Har du fået undersøgt det?
|
Svaret er som følger: At modificere (male) kassetten og skinnen påvirker ikke garantien på de øvrige komponenter, men der er ikke garanti på kassetten længere. Det betyder i praksis: Hvis motor, oprulning, snoretræk, dug eller lignende har eller får fejl, så vil det såvidt muligt blive udbedret i den kassette du har. Hvis det ikke kan lade sig gøre at udbedre den inden for en rimelig omkostning, vil du IKKE blive tilbudt en ombytning af det komplette lærred. Sagt på en anden måde: Helt officielt, juridisk set, forsvinder din garanti, men Lissau påtager sig per kulance at udbedre fejl der ikke er direkte afledt af modificeringen, i den udstrækning at det kan lade sig gøre uden at ombytte de modificerede dele.
Og ja dette kan du naturligvis få på mere officiel skrift, når du køber lærredet.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 24-November-2011 kl. 15:54
Otto J skrev:
dr gonzo skrev:
Otto jeg spurgte dig for et stykke tid siden, om man mistede garantien, hvis man malede kassetten og den nederste skinde sort... Har du fået undersøgt det? |
Svaret er som følger: At modificere (male) kassetten og skinnen påvirker ikke garantien på de øvrige komponenter, men der er ikke garanti på kassetten længere. Det betyder i praksis: Hvis motor, oprulning, snoretræk, dug eller lignende har eller får fejl, så vil det såvidt muligt blive udbedret i den kassette du har. Hvis det ikke kan lade sig gøre at udbedre den inden for en rimelig omkostning, vil du IKKE blive tilbudt en ombytning af det komplette lærred. Sagt på en anden måde: Helt officielt, juridisk set, forsvinder din garanti, men Lissau påtager sig per kulance at udbedre fejl der ikke er direkte afledt af modificeringen, i den udstrækning at det kan lade sig gøre uden at ombytte de modificerede dele.
Og ja dette kan du naturligvis få på mere officiel skrift, når du køber lærredet.
|
At male en kasette sort påvirker ikke motor med mindre den selvfølgelig bliver fyldt med maling, så er du sikker på det holder rent juridisk at garantien skulle bortfalde ?
|
Skrevet den: 24-November-2011 kl. 16:30
Hans j skrev:
At male en kasette sort påvirker ikke motor med mindre den selvfølgelig bliver fyldt med maling, så er du sikker på det holder rent juridisk at garantien skulle bortfalde ?
|
Jeg er ikke jurist, men essensen i ovenstående mener jeg holder. Om min omskrivning mht. at garantien teknisk set bortfalder holder, det vil jeg ikke lægge hovedet på blokken på, men jeg mener ikke at producent/forhandler kan pålægges at ombytte en modificeret del af produktet, heller ikke selv om det ikke har haft indflydelse på defekten. Hvis det så ikke kan lade sig gøre rent teknisk, uden uforholdsmæssigt store udgifter, at udbedre produktet uden at udskifte den modificerede del, så kan jeg ikke se at man i dén situation kan tvinge producenten til at ombytte en modificeret komponent.
Hvis man kan pege på en lignende sag der er faldet anderledes ud så bøjer jeg mig gerne, men det er sådan jeg umiddelbart ser på det. Men det er jo ikke noget der direkte er omfattet af lovgivningen, så det vil være en vurderingssag i det enkelte tilfælde.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 24-November-2011 kl. 17:25
Otto J skrev:
Jeg er ikke jurist, men essensen i ovenstående mener jeg holder. Om min omskrivning mht. at garantien teknisk set bortfalder holder, det vil jeg ikke lægge hovedet på blokken på, men jeg mener ikke at producent/forhandler kan pålægges at ombytte en modificeret del af produktet, heller ikke selv om det ikke har haft indflydelse på defekten. Hvis det så ikke kan lade sig gøre rent teknisk, uden uforholdsmæssigt store udgifter, at udbedre produktet uden at udskifte den modificerede del, så kan jeg ikke se at man i dén situation kan tvinge producenten til at ombytte en modificeret komponent.
Hvis man kan pege på en lignende sag der er faldet anderledes ud så bøjer jeg mig gerne, men det er sådan jeg umiddelbart ser på det. Men det er jo ikke noget der direkte er omfattet af lovgivningen, så det vil være en vurderingssag i det enkelte tilfælde.
|
Med hvilken begrundelse skulle forhandler kunne afvise rep. ?
Eks. 1: Jeg køber et lærred maler kassen sort, motor går i stykker (ikke pga. maling), mener du så forhandler kan afvise ombytning af motor fordi kassen er malet sort ?
Eks. 2: Går kassen op i samling, kan sælger så afvise ombytning af kasse ?
Jeg kan da godt forstå man ikke vil ombytte hvis maling falder af.
Men ellers ville det jo være smart af Lissau, at tilbyde lærred i sort kasse .
|
Skrevet den: 24-November-2011 kl. 17:30
Otto: jeg opfatter på ingen måde dine indlæg som sælgersnak, snarere udtryk for din personlige mening. At vi så givetvis har forskellig opfattelse af hvad rimelig kvalitet er, er en anden snak, men jeg værdsætter at du giver din mening til kende.
Jeg har et enkelt spørgsmål du måske kan svarer på. Det lissau California, hvor langt kan de komme ud fra vægen hvis man bruger de medfølgende vægbeslag? Jeg vil helst undgå loftmontering, men samtidig gerne have et lærred til at rulle ned foran tv,et.
|
Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 24-November-2011 kl. 17:46
Var der forskel i peak white mellem de 2 lærreder? Eller var forskellen primært synlig i forhold til textur på store oplyste flader, så som skyer, himmel mv.? Farveskift på budgetmodellen?
|
Skrevet den: 24-November-2011 kl. 20:27
Hans j skrev:
Med hvilken begrundelse skulle forhandler kunne afvise rep. ?
Eks. 1: Jeg køber et lærred maler kassen sort, motor går i stykker (ikke pga. maling), mener du så forhandler kan afvise ombytning af motor fordi kassen er malet sort ? |
Nej.
Hans j skrev:
Eks. 2: Går kassen op i samling, kan sælger så afvise ombytning af kasse ? |
Ja.
Men - ingen af os to er jurister, så det giver ikke mening at vi kaster os ud i en diskussion om hvad der sker i en masse fiktive diskussioner. Jeg har ridset op hvordan forholdene er, og jeg mener de er rimelige - hvis man mener noget andet, så må man jo tage de forholdsregler man mener der skal tages. Det vil jeg ikke debattere yderligere her - hvis en potentiel køber har et specifikt behov for uddybning, eller behov for en specifik tilføjelse til garantibetingelserne for at tage højde for en given modifikation, så tager vi den fra situation til situation. Det giver ikke mening at opridse generelle regler der skal dække alverdens tænkelige og utænkelige sær-tilfælde. Hverken jeg eller Lissau ønsker at løbe fra nogen forpligtelser, men vi skal jo også beskytte os selv imod at pådrage os et ansvar for skader som folk selv påfører udstyret.
Essensen er: Der er garanti på de ikke-modificerede dele, men ingen garanti på modificerede dele. Hvad der helt konkret vil ske i en reklamation, det er umuligt at sige på forhånd på en måde der tager højde for alle tænkelige situationer.
Hans j skrev:
Men ellers ville det jo være smart af Lissau, at tilbyde lærred i sort kasse .
|
Hvis salget bliver stort nok, så kan det ikke afvises at sortimentet udviddes. Indtil da, så må man købe den originale, dansk-producerede tab-tension hvis man vil have specielle tilretninger. Det er en del af dét man betaler ekstra for på den dyrere model.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 24-November-2011 kl. 20:32
Grung skrev:
Jeg har et enkelt spørgsmål du måske kan svarer på. Det lissau California, hvor langt kan de komme ud fra vægen hvis man bruger de medfølgende vægbeslag? Jeg vil helst undgå loftmontering, men samtidig gerne have et lærred til at rulle ned foran tv,et. |
California kan kun monteres tæt på væggen. Så hvis den ikke kan loftmonteres, så må du selv fabrikere nogle afstandsstykker eller lignende. Igen - den originale tab-tension (som nok efterhånden burde have et lidt mere unikt navn end "Tab-Tension"... ) kan fås med flere forskellige slags beslag.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 30-November-2011 kl. 17:48
Nu har jeg bestilt et 106' så håber jeg at jeg bliver glad for det. Var for meget kylling tilsat satse på et nomade og risikere at smide pengene ud af vinduet, og have ikke tid til at vente på erfaringer fra de 2 brugere som har bestilt de lidt billigere lærreder.
Når jeg har fået det og monteret det, skal jeg prøve at lave et par linjer om det, set fra menigmands vinkel, samt sammenligning med et tilfældigt andet manuelt rullelærred.
|
Skrevet den: 03-December-2011 kl. 20:19
Nu har jeg fået hentet lærredet og monteret det, så her min umiddelbare vurdering af det.
Først de negative ting: ledningsførringen og styreboksen virker lidt Kina agtigt efter min mening. Ledningen kunne godt have været længere, eller i det mindste være skruet på i stedet for at være loddet fast, så man selv kunne forlænge ledningen. Motoren larmer også en del, og justeringen af dropdown tager også lidt tid. Det største problem er at drejer man på den forkerte skrue, kan man justere så den prøver at trække lærredet længere ind i kasketten end det er fysisk muligt. Gør man dette stopper motoren ikke automatisk. Man kan høre den står og brummer som om den stadig prøver at trække lærredet længere ind. Lidt tamt at man ikke har sat auto stop på når den ikke kan trækkes længere ind.
Positivt: selve lærredet er super. Både mig og konen mener billedet ser noget bedre ud end det tidligere nomade lærred jeg havde lånt. Desuden virker det til den kaster lyset bedre vinkelret tilbage, jeg har ihvertfald ikke så meget genskin fra de hvide væge. Tab-tension systemet ser også ud til at virke fint. Indtil videre har jeg ihvertfald ikke set samme problemer med panorering i scener som jeg kunne se på det gamle lærred der bulede en smule.
Alt i alt er jeg godt tilfreds med de ting der betyder mest, nemlig billedkvaliteten Jeg ville dog ønske der lige var rettet op på de negative ting, da det ikke ville koste alverden at designe det anderledes, samt gøre det muligt at forlænge ledningen uden at skulle skille det hele ad og have fat i loddekolben.
Jeg skal se om jeg kan få taget et par billeder af både projektoroglærred en dag, måske andre kan bruge mine erfaringer til noget engang.
Tak til alle der er kommet med input både omkring projektor samt omkring lærredvalg.
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 03-December-2011 kl. 23:57
Grung skrev:
Nu har jeg fået hentet lærredet og monteret det, så her min umiddelbare vurdering af det.
Først de negative ting: ledningsførringen og styreboksen virker lidt Kina agtigt efter min mening. Ledningen kunne godt have været længere, eller i det mindste være skruet på i stedet for at være loddet fast, så man selv kunne forlænge ledningen. Motoren larmer også en del, og justeringen af dropdown tager også lidt tid. Det største problem er at drejer man på den forkerte skrue, kan man justere så den prøver at trække lærredet længere ind i kasketten end det er fysisk muligt. Gør man dette stopper motoren ikke automatisk. Man kan høre den står og brummer som om den stadig prøver at trække lærredet længere ind. Lidt tamt at man ikke har sat auto stop på når den ikke kan trækkes længere ind.
Positivt: selve lærredet er super. Både mig og konen mener billedet ser noget bedre ud end det tidligere nomade lærred jeg havde lånt. Desuden virker det til den kaster lyset bedre vinkelret tilbage, jeg har ihvertfald ikke så meget genskin fra de hvide væge. Tab-tension systemet ser også ud til at virke fint. Indtil videre har jeg ihvertfald ikke set samme problemer med panorering i scener som jeg kunne se på det gamle lærred der bulede en smule.
Alt i alt er jeg godt tilfreds med de ting der betyder mest, nemlig billedkvaliteten Jeg ville dog ønske der lige var rettet op på de negative ting, da det ikke ville koste alverden at designe det anderledes, samt gøre det muligt at forlænge ledningen uden at skulle skille det hele ad og have fat i loddekolben.
Jeg skal se om jeg kan få taget et par billeder af både projektoroglærred en dag, måske andre kan bruge mine erfaringer til noget engang.
Tak til alle der er kommet med input både omkring projektor samt omkring lærredvalg. |
Ang stop skruerne - det er ikke anderledes på et eks Stewart lærred. Hvis man ikke er forsigtigt , kan man dreje skruen, så stokken bliver trukket med ind i kassetten.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 04-December-2011 kl. 09:54
Fordi det også er et problem på et dyrere lærred betyder jo ikke det er godt.
Selv min 8 år gamle garageportsåbner kan finde ud af at stoppe når belastningen bliver tiplads hård. Det giver jo ingen mening at motoren bliver ved med at stå og køre når den ikke kan trække lærredet længere op.
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 04-December-2011 kl. 12:16
Med alt respekt - så er det på ingen måde det samme. Langt de fleste motorer til lærreder stammer fra markise verdenen.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 04-December-2011 kl. 13:10
Grung skrev:
Alt i alt er jeg godt tilfreds med de ting der betyder mest, nemlig billedkvaliteten Jeg ville dog ønske der lige var rettet op på de negative ting, da det ikke ville koste alverden at designe det anderledes, samt gøre det muligt at forlænge ledningen uden at skulle skille det hele ad og have fat i loddekolben. |
Ledningslængden har jeg allerede sendt ønske retur om at få ændret, men jeg ved ikke endnu om og i givet fald hvornår det bliver ændret. Det hjælper jo under alle omstændigheder ikke dig, men jeg smider lige en update når jeg har fået svar på om de vil lave det om (det kan afhænge lidt af hvor langt ned i underleverandører de skal, nogle motorer leveres fra fabrikken med en vis længde kabel påmonteret).
Top-stoppet bliver ikke ændret, det er sådan systemet virker. Som udgangspunkt er der ikke nogen grund til at pille ved top-stoppet, så jeg vil mene at problemet er begrænset.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: goAMinD
Skrevet den: 04-December-2011 kl. 21:23
p.las skrev:
Med alt respekt - så er det på ingen måde det samme. Langt de fleste motorer til lærreder stammer fra markise verdenen. |
Hvis man ikke kan designe et motorlærrede med belastningsrelæ, så skulle man måske netop lave markiser istedet for motorlærreder...?
------------- Blu-ray http://www.planeswalker.dk/" rel="nofollow - Film
|
Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 04-December-2011 kl. 21:38
Nu kan jeg forstå at men kan justere længden på udrulningen. Jeg havde ellers det indtryk at et tension lærred altid skulle rulles helt ud for at tensionfunktionen virker ordentligt. Er det forkert? MVH
|
Skrevet den: 04-December-2011 kl. 21:50
tvkartoffel skrev:
Nu kan jeg forstå at men kan justere længden på udrulningen. Jeg havde ellers det indtryk at et tension lærred altid skulle rulles helt ud for at tensionfunktionen virker ordentligt. Er det forkert?
|
Både og. Lærredet skal som sådan ikke nødvendigvis rulles HELT ud, den skal optimalt rulles ud så lærredet ikke overlapper sig selv omkring stangen i kassetten. Hvis den gør det, risikerer man at snoretrækket trækker en smule skævt - men det vil stadig være bedre end ingenting. Men hvis det skal gøres perfekt, så må man vælge et lærred der kan bestilles efter mål. Så ja, det er afgjort en ulempe i forhold til den "rigtige" Tab-Tension model, at man er låst til 50 cm drop-down.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 04-December-2011 kl. 21:54
goAMinD skrev:
Hvis man ikke kan designe et motorlærrede med belastningsrelæ, så skulle man måske netop lave markiser istedet for motorlærreder...? |
Nu er der jo forskel på hvorvidt man kan finde ud af det, og om man mener der er en grund til det. Et belastningsrelæ vil løse et problem der ikke eksisterer hvis man lader være med at pille ved topstoppet, så det vil tilføre en udgift uden nogen reel gevinst.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 04-December-2011 kl. 22:14
Otto J skrev:
goAMinD skrev:
Hvis man ikke kan designe et motorlærrede med belastningsrelæ, så skulle man måske netop lave markiser istedet for motorlærreder...? |
Nu er der jo forskel på hvorvidt man kan finde ud af det, og om man mener der er en grund til det. Et belastningsrelæ vil løse et problem der ikke eksisterer hvis man lader være med at pille ved topstoppet, så det vil tilføre en udgift uden nogen reel gevinst. |
Sandt nok, men uden at tage denne og min forrige kommentar alt for alvorligt, så vil jeg sige, der altid vil være nogen med skruetrækkeren langs pegefingeren, vel og mærke i god tro, som stadig får gjort fejlen. Et beleastningsrelæ kan være "god" kinavare også, og vil muligvis kun belaste slutkøberen på prisen fordi 2-3 mellemhandlere skruer på prisen fordi der jo nu findes et lærred med "sikkerhedsrelæ". Det samme gælder loddede ledninger kontra montage. California lærredet er tydeligvis et knald hamrende godt lærrede prisen taget i betragning. God dug, tabtension og motor. Havde lærredet lige haft den lækre finish med belastningsrelæ og udskiftelig ledning, så havde man fjernet et par små hæmsko. Mange hjemmebioer er jo et halvt byggeprojekt og noget af det første man møder er kabelføring, hvor kunden ofte mangler frihed. Vores kaffemaskine, strygejern og føntørrer kan jeg forstå loddede og kapslede ledninger på, men noget så individuelt som et motorlærrede bør da have verdens letteste ledningsskift. Ja, jeg ved det prisen er god, deraf mangler. Selv er jeg meget hook på lærredet og havde gerne set det på min væg snart.
|
Skrevet den: 04-December-2011 kl. 22:15
Otto J skrev:
tvkartoffel skrev:
Nu kan jeg forstå at men kan justere længden på udrulningen. Jeg havde ellers det indtryk at et tension lærred altid skulle rulles helt ud for at tensionfunktionen virker ordentligt. Er det forkert?
|
Både og.... |
OK, Tak. MVH
|
Skrevet den: 04-December-2011 kl. 22:31
goAMinD skrev:
Ja, jeg ved det prisen er god, deraf mangler.
|
Præcis. Og pointen med dette lærred er at hive prisen så langt ned som overhovedet muligt, med en brugbar kvalitet. Hvis man liiige skulle vælge en bedre/mere avanceret motor, liiige skal have en lækrere finish, liiige skal have mere fleksibel installation, liiige skal have den samme dug-kvalitet osv, så ender du jo med en pris der er så tæt på den originale tab-tension at det kan være lige meget. Så hvis du vil have et lærred hvor der ER tænkt på de små detaljer, så skal du jo "bare" købe den originale tab-tension i stedet for California.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 04-December-2011 kl. 22:39
Otto J skrev:
goAMinD skrev:
|
Præcis. Og pointen med dette lærred er at hive prisen så langt ned som overhovedet muligt, med en brugbar kvalitet. Hvis man liiige skulle vælge en bedre/mere avanceret motor, liiige skal have en lækrere finish, liiige skal have mere fleksibel installation, liiige skal have den samme dug-kvalitet osv, så ender du jo med en pris der er så tæt på den originale tab-tension at det kan være lige meget. Så hvis du vil have et lærred hvor der ER tænkt på de små detaljer, så skal du jo "bare" købe den originale tab-tension i stedet for California. |
Som så mange andre forsøger jeg altid det bedste kompromis. Med California får jeg, som du siger, et brugbart lærrede med gode +-sider til en god pris. Derfor kan man godt betvivle byggekvaliteten. Trods et par mangler vil lærredet stadig være mit fortrukne køb. Da jeg selv ønsker at have cinema oplevelsen, men ikke vil bløde brosten, så er California svaret.
|
Skrevet den: 05-December-2011 kl. 08:23
Min baggrund for at kommentere det er egentligt også kun sammenligningen fra det noname lærred jeg havde lånt.
Trykkede man "op" rullede lærred helt op og stoppede der. Trykkede man ned begyndte det at rulle ned indtil det nåede bunden, eller indtil man trykkede stop. Når man havde fundet den længde der passede en, holdte man stop inde i 2-3 sekunder, så sagde det BIP, og det var så den nye standard længe for hvor langt den skulle rulles ned næste gang man trykkede på "ned".
Når bunden var nået kunne man stadig tvinge den længere ned ved bare at holde "ned" knappen nede lidt længere, uden at man ødelagde den gemte indstilling der var ned.
Så det var på baggrund af hvad jeg var "vandt til" at jeg blev en smule skuffet over måden California skulle justeres.
Som tidligere skrevet er det er super lærred, jeg ville bare gerne give 500 ekstra for en ordentlig motorstyrring, samt mulighed for at forlænge ledningen. De ville lige give det sidste pift.
|
Skrevet den: 05-December-2011 kl. 16:32
Så fik jeg svar, næste sending får et længere kabel, 2.5 meter fra kassetten til boxen.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 05-December-2011 kl. 16:36
2.5 meter virker umiddelbart fint, så kan man få placeret boksen sådan rimeligt.
Hvis du vil have et par småting mere at gå tilbage med, så skulle jeg virkeligt mase for at få klikket kasetten på det medfølgende beslag når de blev loftmonteret. Ledningen kommer ud for oven, og skal trykkes meget flad for at jeg kunne få den på plads.
|
Skrevet af: Jonas Bojer
Skrevet den: 05-December-2011 kl. 19:52
Otto J skrev:
goAMinD skrev:
|
Præcis. Og pointen med dette lærred er at hive prisen så langt ned som overhovedet muligt, med en brugbar kvalitet. Hvis man liiige skulle vælge en bedre/mere avanceret motor, liiige skal have en lækrere finish, liiige skal have mere fleksibel installation, liiige skal have den samme dug-kvalitet osv, så ender du jo med en pris der er så tæt på den originale tab-tension at det kan være lige meget. Så hvis du vil have et lærred hvor der ER tænkt på de små detaljer, så skal du jo "bare" købe den originale tab-tension i stedet for California. |
Hmmm det er noget vrøvl Otto Det koster ikke mere at lave den rigtige kvalitet hvis de har fortalt dig dette er det fordi det er nogle ikke helt optimale ingeniøere der har konstrureret det. En motor betsår grundlæggende af nogle metal + andre dele dele og kostprisen på råmaterialerne er den samme for en dårlig og en god motor. At du så vælger en mindre kostrigtig process at fremstille motoren på handler alt ikke om god eller dårlig kvalitet men om valget af en forkert eller rigtig process. Samme gælder selve lærredet. Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet af: renep
Skrevet den: 05-December-2011 kl. 19:56
Joh, men de her "optimale ingeniører" skal vel sagtens have en højere løn, og sikkert også tænke sig om i lidt længere tid, og så er de samlede omkostninger jo også højere end alternativet. Hvis delen så ydermere bliver produceret i begrænset antal (altså ikke i millionvis), betyder ingeniøromkostningen relativt mere for slutprisen...
|
Skrevet af: Jonas Bojer
Skrevet den: 05-December-2011 kl. 20:33
renep skrev:
Joh, men de her "optimale ingeniører" skal vel sagtens have en højere løn, og sikkert også tænke sig om i lidt længere tid, og så er de samlede omkostninger jo også højere end alternativet. Hvis delen så ydermere bliver produceret i begrænset antal (altså ikke i millionvis), betyder ingeniøromkostningen relativt mere for slutprisen... |
Men han snakker ikke udvikling men kost på diverse optioner i produktet. Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 05-December-2011 kl. 20:54
Når du skal vælge mellem flere optioner og vælger den mere specialiserede, "bedre" del, er dens marked typisk mindre, og kostprisen derved højere. Den kloge underleverandør ved sikkert også, at hans produkt er bedre and alternativerne, og kan hæve avancen....Udbud og efterspørgsel styrer
|
Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 22-Februar-2012 kl. 22:06
Så har jeg lige fået købt og hængt et 92" Lissau California, men er der nogen som kan hjælpe med følgende:
Er det rigtigt at der kun er to foldere med, som hjælper minimalt?
Hvis lærredet skal loftmonteres, kan det så være rigtigt at loftet skal være snorlige? - Jeg bliver nødt til at "slide" mit til siden og slibe eller bore noget af loftet væk for at der kan være plads til den skod-ledning som da godt nok er placeret elendigt.
Er der nogle der har nærbilleder af deres lærred/beslagene, hvor det er loftmonteret? Så vil jeg gerne se dem for at sammenligne med min loftmontering.
Glæder mig til at høre fra jer...
|
Skrevet af: Hio
Skrevet den: 26-Februar-2012 kl. 01:50
Hej gutter
Er California hvidt eller sort på bagsiden? Jeg har i dag netop opdaget, at nogle af Lissaus dyre tab-tension modeller har hvid bagside, så man kan se, hvis der er en lyskilde bag lærredet. Det overraskede mig ret meget, når nu kinalærreder til 1000,- har sort bagside (og om ikke andet påstår, der ikke kan slippe lys igennem). Hvordan med California? Er der en der vil prøve at tænde en lommelygte bag lærredet?
Jeg er i tvivl om, om jeg skal have 92" eller 106". Jeg kommer til at sidde 380cm fra lærredet... I forhold til diverse guidelines og anbefalinger, burde 106" være fin, men hvordan oplever i det efter længere tid mht at blive træt i hovedet og lignende? Ved afstand på 380cm og 106" lærred giver det en faktor 1,6 som jo faktisk burde være lige i skabet.
Input modtages med kyshånd.
|
Skrevet den: 26-Februar-2012 kl. 12:41
Hio skrev:
Hej gutter
Er California hvidt eller sort på bagsiden? Jeg har i dag netop opdaget, at nogle af Lissaus dyre tab-tension modeller har hvid bagside, så man kan se, hvis der er en lyskilde bag lærredet. Det overraskede mig ret meget, når nu kinalærreder til 1000,- har sort bagside (og om ikke andet påstår, der ikke kan slippe lys igennem). Hvordan med California? Er der en der vil prøve at tænde en lommelygte bag lærredet?
Jeg er i tvivl om, om jeg skal have 92" eller 106". Jeg kommer til at sidde 380cm fra lærredet... I forhold til diverse guidelines og anbefalinger, burde 106" være fin, men hvordan oplever i det efter længere tid mht at blive træt i hovedet og lignende? Ved afstand på 380cm og 106" lærred giver det en faktor 1,6 som jo faktisk burde være lige i skabet.
Input modtages med kyshånd.
|
Har lige tjekket - det er sort på bagsiden, og jeg kan ikke se lommelygte igennem det, her i dagtimerne vel at mærke, om jeg kan når det er mørkt er jeg ikke helt sikker på, men kan ihvertfald ikke se mit tv's billede igennem det om aftenen...
Ang størrelsen passer et 92" til mig fra 3,20m afstand, men der er forskellige præferencer fra folk herinde, så der er du nødt til at danne din egen mening, startede med et billigt 106" lærred, men brugte det kun 1 måned, det var for stort til mig, og blev netop træt i hovedet af at se på det
|
Skrevet den: 26-Februar-2012 kl. 17:20
jj79 skrev:
Har lige tjekket - det er sort på bagsiden, og jeg kan ikke se lommelygte igennem det, her i dagtimerne vel at mærke, om jeg kan når det er mørkt er jeg ikke helt sikker på, men kan ihvertfald ikke se mit tv's billede igennem det om aftenen...
Ang størrelsen passer et 92" til mig fra 3,20m afstand, men der er forskellige præferencer fra folk herinde, så der er du nødt til at danne din egen mening, startede med et billigt 106" lærred, men brugte det kun 1 måned, det var for stort til mig, og blev netop træt i hovedet af at se på det |
Super, tak for det! Ja, jeg bruger også en del tid på, at observere og vurdere hvor "meget" mine øjne kan kapere i forhold til min lærredafstand. Folk kigger dog lidt, når man render rundt med tommestokken i hifibutikkerne :)
Når jeg laver omregningen, så jeg kan teste afstand i forhold til mit 42" pana, kan jeg klart mærke, at jeg får ondt i hovedet af den afstand, der vil svare til 106". Så jeg tror efterhånden valget er taget.
|
Skrevet den: 27-Februar-2012 kl. 02:30
Jeg har selv 92" til 380cm og synes det er helt perfekt til 16:9, men ville gerne have 106" til 2.35:1, så uden zoom og masking i projektoren er det lidt et valg mellem pest eller kolera - eller om 16:9 eller 2.35:1 skal være optimalt.
|
Skrevet af: MartinT
Skrevet den: 27-Februar-2012 kl. 22:37
Skrevet af: skyeagle
Skrevet den: 01-Marts-2012 kl. 22:37
Hej.
Jeg har et standard lærred nu ( Dantax 100" ) og tænkte på om sådan et Lærred her der omtales ville være en stor forbedring? tænkte på 106 "
------------- Med Venlig Hilsen Kim
|
Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 02-Marts-2012 kl. 04:46
skyeagle skrev:
Hej.
Jeg har et standard lærred nu ( Dantax 100" ) og tænkte på om sådan et Lærred her der omtales ville være en stor forbedring? tænkte på 106 "
|
Nu kender jeg ikke det nævnte Dantax, men hvis det ellers er af nogenlunde kvalitet med gain 1, vil California kun være en større forbedring hvis dit nuværende lærred bølger. Hovedfordelen ved California er tap tension systemet, men selve dugen er vist ikke noget specielt...
|
Skrevet den: 02-Marts-2012 kl. 18:45
Hej stereolab.
Tak for svaret.
Mit lærred er vist bare standard med gain 1 og gør det ok,men sådan et tab tension må gøre en stor forbedring.
Nogle der har dette California lærred og kan fortælle mig om man selv kan justere hvor beslagene skal sidde ? ( altså hullerne når man har det væghængt, så jeg er fri for nye huller og kan bruge de gamle fra mit gamle lærred evt.)
|
Skrevet den: 03-Marts-2012 kl. 16:40
Ingen der ved dette ?
|
Skrevet af: jonas47
Skrevet den: 04-Marts-2012 kl. 00:51
Nogen der ejer 106" udgaven og kan hjælpe mig lidt med nogle mål? - Der står at den har et dropdown på 50cm, er det så fra kassettens underkant til start på billedeflade? - Hvor langt (i cm) er der desuden fra underkant af billedefladen til hvor selve lærrede ender? Håber der er en ejer som lige er fiks med en tommestok
|
Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 04-Marts-2012 kl. 12:29
jonas47 skrev:
Nogen der ejer 106" udgaven og kan hjælpe mig lidt med nogle mål? - Der står at den har et dropdown på 50cm, er det så fra kassettens underkant til start på billedeflade? - Hvor langt (i cm) er der desuden fra underkant af billedefladen til hvor selve lærrede ender? Håber der er en ejer som lige er fiks med en tommestok |
Prøv skriv til en forhandler
|
Skrevet den: 04-Marts-2012 kl. 16:42
Skrevet den: 04-Marts-2012 kl. 17:16
Hej jj79.
Super tak , en meget vigtig oplysning for mig , fordi så kan man kører beslagene på kassen åbenbart , og så er jeg fri for nye huller i væggen
Hvordan synes du ellers lærredet er ?? kan der ses en forbedring fra en alm. dog uden tab-tension?
|
Skrevet den: 04-Marts-2012 kl. 17:41
skyeagle skrev:
Hej jj79.
Super tak , en meget vigtig oplysning for mig , fordi så kan man kører beslagene på kassen åbenbart , og så er jeg fri for nye huller i væggen
Hvordan synes du ellers lærredet er ?? kan der ses en forbedring fra en alm. dog uden tab-tension?
|
Meget ja - men tab-tension ved jeg nu ikke om det gør den store forskel - døjede med at der var en glimmer overflade på det gamle "billige" rulle lærred, her har du en ren mat overflade der giver mere ro og detaljeret billede, beholdt ikke det gamle lærred længe nok til at det nåede at bølge, så den sammenligning kan jeg ikke drage
Lærred er flot, men beslag og ledningsudgang/føring er virkelig low budget, der er sparet i bund på alt andet end motor og lærred
Men når det først hænger der virker det også bare
|
Skrevet den: 04-Marts-2012 kl. 17:55
Ok lyder godt, mit gamle lærred købte jeg i elgiganten ( Dantax 100 " gain 1) og synes ikke det glimmer meget , og det bølger heller ikke endnu , så måske for jeg ikke meget ud af det.
er motoren rimelig lydløs? og er den beepfri? fordi er godt træt af mit lærred som beeper højt når man skal indstille det , have det lidt op og ned. sorry mine mange spørgsmål, men er rart med lidt info inden køb , så tak til dig.
|
Skrevet den: 04-Marts-2012 kl. 18:04
Den er absolut ikke lydløs, snarre det modsatte. Den larmer helt vildt når du kører med lærred. Desuden giver den også et bip når du bare kører lidt.
Som tidligere skrevet, motor, kassette, kabler, styrring = Billigt kineser crap, mens lærred er helt fint.
|
Skrevet den: 04-Marts-2012 kl. 18:15
Enig med Grung - men har nu ikke behov for at indstille det mere end en gang, når det først er indstillet er der kun behov for at køre op og ned, medmindre man flytter rundt på projektoren selvfølgelig
|
Skrevet den: 04-Marts-2012 kl. 18:48
Jeg havde tidligere et billigt træk og slip lærred fra Dustin. Det stank helt ubegribeligt af opløsningsmidler den første uge. Er det det samme med California? Er det evt noget der bare er sådan ved alle lærreder? MVH
|
Skrevet den: 04-Marts-2012 kl. 18:59
tvkartoffel skrev:
Jeg havde tidligere et billigt træk og slip lærred fra Dustin. Det stank helt ubegribeligt af opløsningsmidler den første uge. Er det det samme med California? Er det evt noget der bare er sådan ved alle lærreder?
MVH |
Tjek - du bør lufte godt lidt ud i starten - dog ikke så slemt som dit gamle lærred, den model startede jeg også ud med
|
Skrevet den: 04-Marts-2012 kl. 19:32
OK tak. Det er egentlig lidt sært at det skal være nødvendigt.Hvordan er billedet sammelignet med et Grandview? Hvis det da var sådan et du havde. Havde dit grandview også påfaldende glimmer?
|
Skrevet den: 04-Marts-2012 kl. 19:56
tvkartoffel skrev:
OK tak. Det er egentlig lidt sært at det skal være nødvendigt.
Hvordan er billedet sammelignet med et Grandview? Hvis det da var sådan et du havde. Havde dit grandview også påfaldende glimmer? |
Billedet er klasser bedre - mere behageligt for øjnene, synes generelt det hele står skarpere, grandview havde noget kontrast/glimmer agtigt over sig, synes dog ikke det var så slemt indtil jeg fik lissau'et op istedet, så kunne jeg tydeligt se forskellen, det er især meget bedre til aktionfilm med hurtige panoreringer, så lige Wanted (igen) her forleden, hvilket jeg også gjorde på grandview, og det er klart merprisen værd...
Dog skal du lige ha i mente at mit grandview var 106" og mit nuværende 92", det kunne jo godt ha ekstra indflydelse på projektoren
|
Skrevet den: 04-Marts-2012 kl. 20:42
ok ikke godt at hører det larmer helt vildt motoren og de beep der, det er vel også bygget i kina det hele , og ikke lige som Lissau isf lærred.
billedet mæssigt er det sikkert en del bedre end mit Dantax.
|
Skrevet den: 08-Marts-2012 kl. 19:00
Nogle der har det bedste lærred isf fra denne producent? Og er det mer prisen værd.
|
Skrevet af: Jordsvin
Skrevet den: 28-Marts-2012 kl. 12:15
Nogen California ejere der har gode tips til hvordan man justerer de forskellige skruer så lærredet bliver strukket ordentligt ud? Jeg fik sat mit op i søndags, men er umiddelbart lidt skuffet over, at der kan ses lidt buler i lærredet. Har prøvet at justere lidt på skruerne der styrer snoren i siden, men synes blot at jeg flytter rundt på bulerne.
Manualen er jo bare fuldstændig ubrugelig/ikke-eksisterende.
|
Skrevet af: Chaospling
Skrevet den: 28-Marts-2012 kl. 13:57
Haha ja manualen er godt nok sørgelig. Men de har rigtig god service så tag og skriv til dem.
|
Skrevet den: 03-April-2012 kl. 20:04
Kan folk der har dette lærred stadigvæk anbefale dette lærred? From for et andet standard .
|
Skrevet af: Mr. Duck
Skrevet den: 05-April-2012 kl. 11:28
Synes efterhånden jeg har hørt en del som har haft diverse problemer med det.... Surt når nu det alligevel koster en god sjat penge.
Jordsvin: fik du rettet bulerne op så det ser fint ud nu?
|
Skrevet af: wadia
Skrevet den: 13-Maj-2012 kl. 10:04
Kan nogle ikke skrive lidt om billed kvalitet på dette lærred tak
------------- JVC DLA-HD750, NAD T787, Mac Mini 2011, Lissau 16:9 Tab-Tension ISF True color , Dali Mentor 6 og Mentor center og Mentor 1 baghter, DaliP-10 DSS subwoofer ,OPPO BDP-83
|
Skrevet af: Onkelmorfar
Skrevet den: 05-Marts-2014 kl. 12:11
Jeg vil også gerne høre fra nogle (glade?) California ejere om dette lærred. Billed kvalitet, bygge kvalitet osv.
|
Skrevet den: 10-April-2014 kl. 21:37
En lidt sen opdatering...
Jeg levede i lang tid med et California med buler, men bortset fra det var jeg godt tilfreds med lærredet. Fin overflade uden synlig tekstur eller hotspots.
Så brød motoren sammen og jeg måtte have lærredet til reparation - ikke så fedt. Jeg fik det tilbage, men allerede efter fire måneder brød motoren sammen igen. Så sendte Lissau mig et helt nyt California... uden buler! Super, ikke? Nej, for det nye lærred havde en markant anderledes overflade med en meget synlig tekstur og voldsomme hotspots. Jeg sendte det retur og de sendte mig et andet... Som så præcis lige sådan ud.
Jeg ved ikke hvad i alverden der er sket, men noget tyder på, at Lissau har skiftet leverandør. Jeg endte med også at sende erstatningslærred nummer to retur, og HifiKlubben var så venlige at tilbyde mig et prisnedslag på et Lissau fastramme ISF True-colour - og Lissau smed så oven i købet velourbeklædning på rammen uden jeg skulle betale ekstra for det.
Så alt i alt skal jeg ikke klage overbehandlingen fra HifiKlubben eller Lissaus side, men jeg vil dog kraftigt fraråde folk at købe et California. Til gengæld er jeg ekstremt tilfreds med mit True-colour lærred.
|
Skrevet den: 11-April-2014 kl. 14:53
Hej
Jeg købte et California for en 2-3 år siden. Jeg oplever ikke hotspots og er generelt rigtig glad for dugen. Jeg brugte tusinde år på at overveje om jeg skulle prøve et helt skrabet til 500-1000,- eller vælge California, der ikke havde været på markedet så længe på daværende tidspunkt. Jeg kiggede også på brugt tab-tension. Jeg skulle bruge rullelærred grundet placering og gik efter noget, der netop kunne rulles "langt ned", da jeg har højt til loftet. Sort bagside var også højt prioriteret.
Jeg vurderer, at jeg traf det rigtige valg ved at skyde de 6k af på et 92". Det er fedt, at have motorlærred. Og det er fedt at have tab-tension. Til gengæld er tab-tension også bydende nødvendigt og jeg har IKKE et 100% plant lærred. Jeg har buler og havde det fra starten. Det har været muligt at justere lærredet således, jeg ikke ser bulerne under film. Nede i højre hjørne er det slemt, men næsten kun på det sorte område. Jeg ved ikke, om jeg er heldig. Den sorte kant langt siderne bukker "fremad" yderst, men indenfor billedrammen er jeg ret godt tilfreds. Ved panorering af Grand Canyon-shots eller anden natur hvor der f.eks. er blå himmel på de øverste 50% af billedet (128 hours), kan jeg se, at der er en smule bølger/ujævnheder på lærredet. Men jeg ser det kun - absolut kun - ved helt lys himmel. Altså hvor 1m2 af lærredet er oplyst af næsten samme type tekstur og farve under panorering.
Justeringen er lidt en pain in the ass og der følger så vidt jeg husker en 100% ubrugelig "vejledning" med. Man må prøve sig frem. Og nu er det et par år siden, så jeg husker ikke hvordan man justerer det.
Jeg er glad for mit lærred og tror ikke der var noget i mid-/lowrange der ville være bedre til mig. Men jeg havde forventet et mere plant lærred til 6.000,-
Jeg kan forstå på det senste indlæg at Lissau har skiftet leverandør. Det lyder absolut ikke som mine oplevelser mht hotspots. Jeg vurderer dugen som ganske fin og ensartet, men så vidt jeg husker var definitionen af California "den bedste kvalitet af de helt billige duge" og så med motor + tab-tension oveni - dengang jeg købte. Jeg bruger en Epson EH-TW3200 projektor som stod mig i 8k dengang. Altså et low budget setup hvor jeg lige nøjagtig fik 1080p og tab-tension + motorlærred.
|
Skrevet den: 16-April-2014 kl. 18:10
Hio skrev:
Jeg kan forstå på det senste indlæg at Lissau har skiftet leverandør. Det lyder absolut ikke som mine oplevelser mht hotspots. |
Det gætter jeg i hvert fald på. Forskellen på det første og det andet var som nat og dag. Dit lærreds alder tyder også på, at det er samme generation som mit første (som jeg fik marts 2012).
|
|