Laptop med HDMI > Projektor
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=105438
Udskrevet den: 29-December-2024 kl. 20:30
Emne: Laptop med HDMI > Projektor
Skrevet af: quadrago
Emne: Laptop med HDMI > Projektor
Skrevet den: 17-December-2011 kl. 01:05
Jeg har endelig fået mig en bærbar computer med HDMI udgang, hvilket jeg troede ville være en nem vej til HD-materiale på min projektor. Jeg forsøgte mig med laptop > Panasonic 720p plasma, men ingen opløsninger passede. Nuvel, jeg kunne forestille mig at noget med opløsning, overscan eller andet pjat forhindrede plug and play. Jeg satte derefter bærbaren til min projektor, og oplevede fuldstændig samme problem. Min projektor er en Infocus X9, 720p. Upåagtet af opløsningen jeg vælger, passer billedet ikke.
Kan det virkelig passe at det ikke kan gøres nemmere at forbinde en laptop og et 720p-device? Jeg kan leve med at undvære den nemme forbindelse til tv'et, men hvis der er en nem løsning til projektoren, hører jeg meget gerne om den. Især hvis det ikke indebærer manuelt at skulle indtaste en opløsning, og prøve mig frem indtil jeg rammer noget fornuftigt.
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 17-December-2011 kl. 02:42
Detber ikke noget problem at tilslutte en PC med HDMI til et TV. Du tilslutter den, og så laves der en tilpasning af billedet på TVet inde i Grafikkortet,du vælger den tilsluttede skærm (TVet), og so laver du tilpasningen ved at justere md de muligheder der er i indstillingerne. Det er forskelligt hvordan det gøres i de enkelte kort,men det kan fint gøres. Jeg har en PC permanent på TVet, men også min laptop kan tilsluttes, den er også justeret ind så den passer.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 17-December-2011 kl. 13:46
Forstår ikke helt konceptet i at det skal justeres ind? Kan se at 720p på Panasonic plasma ikke lige er den opløsning som grafikkortet vil forvente, men de 720p på projektoren burde vel passe?
Er der ikke et program, hvor der allerede findes nogle profiles til den slags indstillinger? Eller skal man bare tilføje nye opløsninger, indtil man rammer noget, som viser hele billedet?
|
Skrevet den: 17-December-2011 kl. 13:52
Da jeg for første gang tilsluttede Laptoppen til TVet, blev skærmen genkendt, derefter valgte jeg skærmen i Grafikkortet, gik ind i skærmindstillinger og justerede højde og bredde på billedet. Færdig arbejde. Det samme var gældende for den PC (Acer Aspire Revo) som permanent er tilsluttet TVet.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 17-December-2011 kl. 14:02
Så det er bare med at prøve sig frem, i den der 1-100 skala indstilling, indtil man rammer to tal, hvor hele skrivebordet bliver vist?
|
Skrevet den: 17-December-2011 kl. 14:15
Jeg valgte TVets opløsning (720), justerede højde og bredde så kørte det. Laptoppen valgte at sende 1080 til TVet, fint nok, så blev der justeret efter det.
|
Skrevet den: 17-December-2011 kl. 14:21
Jeg prøver med tv'et.
Jeg er dog stadig forvirret over hvorfor den fremgangsmåde også er nødvendig for projektoren, hvor der netop ikke burde være forskel på den opløsning der er tilstede og den opløsning computeren forventer.
|
Skrevet den: 17-December-2011 kl. 14:27
PC til Projector har jeg ikke erfaring med, men mon ikke fremgangsmåden må være den samme, hvis ikke den kan køre med et 1080 Input, så vælg 720 i Grafikkortet og juster ud fra det.
|
Skrevet den: 17-December-2011 kl. 15:11
Tilsluttede til tv og ændrede størrelsesforholdet til 68/62 med 720p. Billedet passer, størrelsesforholdet ser rigtigt og alt jeg nogensinde har lært om matematik gælder åbenbart ikke længere.
Prøver med projektoren i morgen - så må jeg se om det bare er fuldstændig samme indstilling der skal til.
|
Skrevet den: 17-December-2011 kl. 16:05
Min nye bærbar har også en digital lydudgang, men ikke i en form jeg har set før. Ser ud til den er delt udgang med den analoge miniJack. Har intet kunne finde på min model om det er toslink eller coaxial der skal bruges. Der er intet rødt lys, som jeg ville forvente i en mini-toslink udgang, så kan jeg antage at det er et 3.5mm til phono rca kabel jeg skal bruge?
Modellen er i øvrigt en ASUS U36SD.
|
Skrevet den: 17-December-2011 kl. 16:34
quadrago skrev:
Der er intet rødt lys, som jeg ville forvente i en mini-toslink udgang, så kan jeg antage at det er et 3.5mm til phono rca kabel jeg skal bruge?
|
Ja, er der ikke lys i den udgang, så er den ikke Digital, så skal du bruge et Lydkortkabel i stedet for.? ------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 17-December-2011 kl. 16:38
Der er ingen mulighed for at udgangen først aktiveres når man indsætter et kabel?
Nå, de kabler er jo billige, køber et af hvert og prøver mig frem.
|
Skrevet den: 17-December-2011 kl. 16:43
Det må fremgå af de papirer der kom med PCen om der er en optisk Out. Der plejer at være en tegning med placering af tilslutninger, samt hvad de er til.
|
Skrevet den: 17-December-2011 kl. 17:45
Havde jeg også foretrukket, men der nævnes intet konkret, udover at specifikationerne siger det er SPDIF, og manualen siger den kan forbindes med en forstærker.
Har lige researchet hos to andre Asus-ejere, den ene har mini-toslink og den anden digital coaxial. Jeg må prøve mig frem.
|
Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 21:31
Prøv luk skærmen på din bærbar og den skulle gerne tilpasse sig helt automatisk. Sådan er det på det billige tv vi har på pigernes værelse. Hvis skærmen er åben viser den intet billedet på tv, hvis den er lukket passer det 100%.
------------- 65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest.
|
|