Print side | Luk vindue

mac mini

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=105510
Udskrevet den: 26-Februar-2025 kl. 00:21

Emne: mac mini
Skrevet af: xander
Emne: mac mini
Skrevet den: 18-December-2011 kl. 18:44
Hej jeg tænkt på, at købe en mac mini til 6000kr og bruge den som hjemme computer.
Den skal primært bruges til internet og min søn skal spille face book og andre online spil på den.
Er jeg bedre tjent med en pc til 6000kr ?
jeg sidder pt lige men en pc der er 2 år gammel og selv om jeg har formateret den ,er den meget langsom til at komme på internetet, det skal dertil siges at den kun kostede 2500kr fra ny.
Jeg håber at kunne få nogle gode råd, jeg er pt meget tvivl om jeg skal prøve en mac.
MVH Lars

Svar:
Skrevet af: Kamikazekid8
Skrevet den: 18-December-2011 kl. 19:18
Hej Xander, jeg kan lige give mit besyv med her, det er ekstremt subjektivt og udelukkende baseret på min opfattelse af tingene, da jeg selv sad med samme dilemma for 2 måneder siden..

Det korte svar er, Ja, du er bedre tjent med at en købe en PC til 6.000. kr, hvis vi udelukkende snakker perfomance mæssigt.. du får væsentligt mere computer for pengene, hvis vi udelukkende taler det hardware mæssige indhold..

Tilgengæld får du med Mac mini'en en, synes jeg, überlækker lille og smart PC, som kan klare rigtig mange opgaver for dig, og ingenting siger, eller fylder, dette får du ikke med PC'en, så rent designmæssigt, er Mini'en langt foran.. Selvom der også findes enkelte mini pc'er.. Da jeg skulle bruge en pc, til noget Gaming, fandt jeg ud af, efter at have læst en masse reviews, at Mac mini, på ingen måde kan opfylde de behov jeg har, men det ændrer ikke på at det er en lækker lille sag..

Så, som jeg ser det, skal du afgøre med dig selv om det er perfomance eller design du vil betale for :)

KamiKid...

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 18-December-2011 kl. 19:21
den eller en imac vil være et rigtigt godt bud på en allround computer, især når der er børn involveret, da brugerfladen er god og ligefrem for et meget bredt spektrum af brugere.. inklusiv børn og ældre.

Jeg selv bruger pc, men vi har flere imacs macbooks her i huset til min kone og børn.. og det er dem som bruges... min pc har jeg lidt for mig selv (jeg har pc da jeg i kraft af mit job har behov for kendskab til windowsbrug.. så på den måde har jeg en fod i begge lejre Wink)

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 18-December-2011 kl. 19:40
Nu har jeg desværre ikke plads til en imac i mit hjørne computerbord, som jeg er meget glad for.
er mac os lige så bruger venligt som win 7 ?
Tak for svarene .
Mvh Lars

Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 18-December-2011 kl. 20:07
men forstår ikke prisen på 6000kr..

Lad være med at lade dig lokke af de dyre modeller, tag den billigste.

og mangler den lidt ram, så koster det et par 100kr, og det er bare lige at tviste bunden af, og så skifte modulerne, det er så simpelt som det nu kan være..

så har du en maskine til 4500 istedet for 6000, og ja så har du faktisk noget der er bedre end "mini" pc konkurrenterne. og hvor du sagtens kan kører dualboot hvis det bliver nødvendigt.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio

Skrevet af: htpcdude
Skrevet den: 18-December-2011 kl. 20:15
Er du sikker på at i har behov for en pc / mac?

Du skrive 'gå på internet, spille online...' Det lyder som om at din søn ikke er særlig gammel.

Jeg vil foreslå en ipad2 evt. med et atv2 ved siden af.

Det er en meget brugervenlig og lærerig platform.

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 18-December-2011 kl. 20:19
@xander: Spring bare på Mac-vognen. Jeg ved ikke hvor meget du har brugt en Mac, men hvis det er helt nyt for dig, så se denne side:
http://www.apple.com/dk/why-mac/

Det er selvfølgelig reklame, men en Mac kommer med programmer, der kan bruges. Så man er kørende fra starten.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 18-December-2011 kl. 20:27
Min søn er 10 år gammel,han og hans kammrater går meget op facebook spil og andre som runscabe, som ikke kræver meget af computeren. Ipad har jeg ikke overvejet, da jeg synes at skærmen er for lille, desuden skal jeg bruge usb indgang til, at oploade og downloade forskellige ting.
Mvh Lars

Skrevet den: 18-December-2011 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

men forstår ikke prisen på 6000kr..

Lad være med at lade dig lokke af de dyre modeller, tag den billigste.

og mangler den lidt ram, så koster det et par 100kr, og det er bare lige at tviste bunden af, og så skifte modulerne, det er så simpelt som det nu kan være..

så har du en maskine til 4500 istedet for 6000, og ja så har du faktisk noget der er bedre end "mini" pc konkurrenterne. og hvor du sagtens kan kører dualboot hvis det bliver nødvendigt.

Jeg havde først overvejet med den billige model, men overvejer den til 6000kr, fordi den har bedre grafik kort, jeg vil være sikker på den kan køre de føromtalte spil uden problemer.
Kan den billige køre mac ox lion uden at blive for langsom ?
Mvh Lars

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 18-December-2011 kl. 21:29
Jeg mener helt sikkert at en iPad er en for begrænset platform. En to år gammel pc kan selvfølgelig godt udgøre den primære maskine man bør have stående, som iPad'en så kan supplere, men en Mac er bare for lækker

Jeg mener man får en hel masse for pengene, når man køber en Mac Mini. En Mac giver bare mere værdi for pengene, end en tilsvarende Windows-baseret maskine, synes jeg Mini'erne er billige, fylder og siger ingenting, og så kører de jo Mac OS, som bare er rarere end Windows.

Skal man spille spil bør man kigge på en Xbox 360 eller en PlayStation 3

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 18-December-2011 kl. 21:32
Jeg stikker muligvist fingrerne i et hvepsebo, men nu spørger du.. Og lad være med at lægge mere i det end forskelle jeg selv oplever via min kontakt til begge systemer.. Og det skal ikke opleves som voldsomt negativt overfor windows ;)

Jeg syntes apples system er klart mere brugervenligt end win7, desuden oplever jeg ikke den samme "degradering" af systemets hastighed som jeg oplever på mine pcer med win7, jeg har netop givet min søn på 13år en macbook for at undgå computerbesvær, og til det har jeg kun hørt roser både fra ham og skolen, der er sjældent problemer og han skal ikke bruge samme mængde af tid på at vente, lade, opdatere, løse pcproblemer.
Så især fordi der er et barn inde på 10år syntes jeg det er et plus, er du systemmæssigt ligeglad bør det ikke give dig de store problemer, jeg tror du relativt hurtigt vil føle dig hjemme, det hænder der er enkelte som fortryder systemskiftet... Men det er vist de færreste... Det er en lækker lille sag som jeg faktisk selv går og lurer på at spænde foran fladskærmen... Men det er en hel anden situation.

-------------
Mvh

René

Skrevet af: htpcdude
Skrevet den: 18-December-2011 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af xander xander skrev:

Min søn er 10 år gammel,han og hans kammrater går meget op facebook spil og andre som runscabe, som ikke kræver meget af computeren. Ipad har jeg ikke overvejet, da jeg synes at skærmen er for lille, desuden skal jeg bruge usb indgang til, at oploade og downloade forskellige ting.
Mvh Lars

Du skal ikke oplade via usb. Det skal du gøre trådløst, f.eks. dropbox.

'Skærmen for lille...' netop derfor et atv2, så kan i smide billedet på det store husalter.

Nu skriver du at det ene er for småt og det andet for bøvlet. Hvad er egentlig din søns behov? Har i været henne i nogle butikker og kigget på udstyr?

Skrevet den: 18-December-2011 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af htpcdude htpcdude skrev:

Oprindeligt skrevet af xander xander skrev:

Mvh Lars

Du skal ikke oplade via usb. Det skal du gøre trådløst, f.eks. dropbox.

'Skærmen for lille...' netop derfor et atv2, så kan i smide billedet på det store husalter.

Nu skriver du at det ene er for småt og det andet for bøvlet. Hvad er egentlig din søns behov? Har i været henne i nogle butikker og kigget på udstyr?

Jeg har nok ikke rigtigt fulgt med tiden, jeg ved ikke hvad dropbox og atv2 er . Min søns behov er ikke så stort endnu, men det bliver jo nok større med tiden,det er nok mest mig der træt af det ikke kører helt stabilt med win 7.
Så derfor tænkte jeg at det var tiden til at prøve noget andet.
Har været i forkellige butikker og talt med dem om mac , først havde jeg enteligt tænkt på en imac 21.5 men har ikke noget at bruge den store skærm til, desuden har jeg ikke plads til den på mit computer bord, som jeg er meget glad for

Skrevet af: nbu001
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 00:38
Dropbox = en folder i skyen.
atv2 = Apple TV (2. gen.).

Men enig, en Mac Mini går du ikke galt i byen med til junior. Jeg sprang på Mac-vognen for 18 mdr. siden, og har ikke set mig tilbage. Det funker bare og jeg savner absolut ikke Windows.

/Nils

-------------
           

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 16:11
Køb mac mini, som jo basalt set også rummer hardware til at køre Windows 7.

Så kan du køre MacOS og evt. vælge efterfølgende at skifte til dualboot, hvis junior skulle komme hjem og kræver du installere nogle spil eller programmer til Windows.

Men hvis det er en hardcore gamer maskiner du leder efter, så får du mere rå ydelse ved at vælge et stort skrummel af ukendt fabrikat, frem for en lille fiks mac mini.

Jeg ville personligt vælge skrumlet, men sådan er vi nu forskellige... Smile

Print side | Luk vindue