Print side | Luk vindue

Elektrikker hjælp ang. HFI

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=105522
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 23:36

Emne: Elektrikker hjælp ang. HFI
Skrevet af: 'DLG'
Emne: Elektrikker hjælp ang. HFI
Skrevet den: 18-December-2011 kl. 22:56
Hej derude. 

Jeg har for nyligt købt en lejlighed som skal sættes i stand. Har fået revet det hele ned, og er nu klar til opbygningsfasen. Elkabler er meget rodet sat op, og en del ligner at det ikke er en rigtig (måske bare dårlig) elektrikker der har sat det op. Jeg har så kigget på om kablerne til ovn og kogeplade har været tilstrækkeligt. Men opdager så at der ikk er jord ført med i det der er sat op. Eller måske er der ført jord med. Har lige taget nogle billeder af HFI'en, så jeg lige kan forklare bedre.

Nede til venstre kommer hovedkablet ind i HFI'en, med tre faser og nul. Men på nul, sider der også et jord kabel som går op til (kan ikk huske navnet) til noget andet jord

Her kan man se hvordan jordkablet der sidder på nul nede til venstre går op til de andre andre jord i toppen

Ydermere er der så brugt et blåt kabel på en fase, hvilket er et absolut no-go sådan som jeg har lært det. 

Spørgsmålet er så; Kan kan have jord igennem nul? Altså er det korrekt sat op, eller er der noget riv-rav-ruskende galt her?!!... 
Og kan det ske at en elektrikker ved et uheld har byttet om på farverne på, så nul ikke er blå på det ene kabel?

Vil sætte rigtig stor pris på noget hjælp ang. dette.

-------------
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk?
Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.

Svar:
Skrevet af: M-P-A
Skrevet den: 18-December-2011 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af 'DLG' 'DLG' skrev:

Nede til venstre kommer hovedkablet ind i HFI'en, med tre faser og nul. Men på nul, sider der også et jord kabel som går op til (kan ikk huske navnet) til noget andet jord

Ydermere er der så brugt et blåt kabel på en fase, hvilket er et absolut no-go sådan som jeg har lært det. 

Spørgsmålet er så; Kan kan have jord igennem nul? Altså er det korrekt sat op, eller er der noget riv-rav-ruskende galt her?!!... 
Og kan det ske at en elektrikker ved et uheld har byttet om på farverne på, så nul ikke er blå på det ene kabel?

Vil sætte rigtig stor pris på noget hjælp ang. dette.

Den med jord kablet der går fra nul klemmen til jord klemmen er så vidt jeg ved fin nok - det kaldes nulling og bruges ret ofte i lejligheder og andre steder hvor det er ikke er nemt at komme til at banke et jord spyd ned. Nulling skal vist lige godkendes hos el-leverandør inden den udføres (dong / nesa)
Edit:
Efter et ekstra kig så er din nul tilgang til hpfi også sort ? 
Og den ene jord ledning til en brugsgenstand er rød/orange ? kan du se hvor mange ledere der er i det kabel ?

Så vidt jeg ved står der på gruppe afbryderen hvilken klemme der er til hvad, og den blå ledning er til N klemmen og ikke L klemmen, prøv at følg ledningen til næste samling i installationen og åbn samlingen og kig godt efter hvordan de er forbundet, hvis det er ligetil at afmontere den blå og den sorte og bytte om på den i samlingen og i tavlen så ville jeg gøre det.
Og inden jeg bliver sablet ned af el-politiet, så burde nok være en aut. der lavede det trick - men hvis det er forsvarligt og nemt at tilgå, så burde det med lidt logisk forsigtig sans være muligt at klare det selv.

-------------
Samsung F7005 & Pana TH-42PX80E
Samsung 3126 + Netget 7700
HTPC Xbmc:
Intel 2100-T, 8Gb ram, 64Gb SSD, mini itx.

FilServer/
xpenology HP N54L, 8gb ram - 4x3TB WD Red

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-December-2011 kl. 23:23

Jeg har for nyligt købt en lejlighed som skal sættes i stand. Har fået revet det hele ned, og er nu klar til opbygningsfasen. Elkabler er meget rodet sat op, og en del ligner at det ikke er en rigtig (måske bare dårlig) elektrikker der har sat det op.

Er der lavet en el-teknisk rapport i forbindelse med ejerskifteforsikringen?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 18-December-2011 kl. 23:28
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg har for nyligt købt en lejlighed som skal sættes i stand. Har fået revet det hele ned, og er nu klar til opbygningsfasen. Elkabler er meget rodet sat op, og en del ligner at det ikke er en rigtig (måske bare dårlig) elektrikker der har sat det op.

Er der lavet en el-teknisk rapport i forbindelse med ejerskifteforsikringen?

Klaus

En del andelsboliger bliver solgt uden de store tjek besøg fra vvs - el - synsmænd, så måske er det sådan én.

-------------
HTPC Xbmc:

FilServer/

Skrevet den: 18-December-2011 kl. 23:41
@mpa Den med den røde jord, der er to faser i kablet. Den kører til kogeplader lige nu, og kan sagtens skifte om på kablerne så blå igen er nul.

Mener ikk at der står noget ang. el i ejerskifteforsikringen. Det er en ejerlejlighed, og vi har allerede måtte ha skiftet en del Vvs, så håber ikk på flere overraskelser.

-------------
Niarn om en Mustang GT:

Skrevet den: 18-December-2011 kl. 23:52

@mpa Den med den røde jord, der er to faser i kablet. Den kører til kogeplader lige nu, og kan sagtens skifte om på kablerne så blå igen er nul.  

Jeg skulle mene at du så skulle bruge minimum et 4 leder kabel derud til kogepladerne, 2 faser - 1 nul (blå)  - 1 jord (grøn) også vidt jeg husker det må jord ledningen IKKE være andre farver end grøn/gul (i nye installationer - ellers kan det give anledning til politi anmeldelse såfremt man gør det), nullen kan være andre farver afhængig af kablets alder og type.
Mener dog at der var nogle gamle kabler hvor PE-jord ledningen var rød.

Du skal nok ikke skifte om på tilgangen til hpfi'en mht at få blå ind i den rigtige klemme, forhåbentlig er der én der er mere el-kyndig end mig der kan give et svar på hvorfor det er gjort sådan (sort til N klemmen og omvendt)

-------------
HTPC Xbmc:

FilServer/

Skrevet af: htpcdude
Skrevet den: 18-December-2011 kl. 23:53
Ser noget rodet ud. Man kan jo se det rå kobber et par steder, og løse ledninger.

Er du sikker på at det er lavet af en aut?

Hvis det var mig, så ville jeg hurtigst må en aut. til at kigge på det. Kan det ikke komme ind under fradrags ordningen for håndværkere?

Du har et ansvar for din husstand at tænke på.

Skrevet den: 19-December-2011 kl. 00:00
Oprindeligt skrevet af htpcdude htpcdude skrev:

Ser noget rodet ud. Man kan jo se det rå kobber et par steder, og løse ledninger.

Faktiskt er det slet slet ikke så galt igen, at man lige kan skimte lidt rå kobber er heller ikke så galt når det er så lidt det drejer sig om.

Enig i at ledningerne kunne være bukket pænere og fordelt lidt pænere, men ikke ligefrem en sikkerheds risiko for beboerne af lejligheden.

-------------
HTPC Xbmc:

FilServer/

Skrevet af: htpcdude
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 00:08
Oprindeligt skrevet af M-P-A M-P-A skrev:

Faktiskt er det slet slet ikke så galt igen, at man lige kan skimte lidt rå kobber er heller ikke så galt når det er så lidt det drejer sig om.

Enig i at ledningerne kunne være bukket pænere og fordelt lidt pænere, men ikke ligefrem en sikkerheds risiko for beboerne af lejligheden.

Det lugter bare af dårligt håndværk. Nogle af ledningerne se også ud som genbrug, da de er krøllede. Det ville en ordentlig elektriker ikke bruge.

Mit råd er at få en aut. til at komme hjem til dig og se på det, og få et uforpligtende tilbud. Det koster jo ikke noget, og han skal nok sige hvis det 'lugter', det er han forpligtet til.

Skrevet den: 19-December-2011 kl. 00:13
Okay jeg giver op.

Du burde nok ofre pengene og få lavet et el tjek af aut.

Efter at have zoomet frem og tilbage på dine billeder syntes jeg sku at det ser lidt underligt med farvevalget af ledninger til dine lysgrupper. (Begge 3 fasede og den ene 2 polede)
Er det 1.5 kvadrat der går ned i den 3-polede yderst til højre ? hvad står der på den 3 polede amperemæssigt, hvis det er mere end 13A så er det absolut no-go med 1.5kvadrat. (kunne så rykkes op i den tomme 2polede gruppe i toppen)

Hvilke brugsgenstande er der i lejligheden, komfur / kogeplader / opvaskemaskine / vaskem. / tørret ?

-------------
HTPC Xbmc:

FilServer/

Skrevet den: 19-December-2011 kl. 00:16

Det lugter bare af dårligt håndværk. Nogle af ledningerne se også ud som genbrug, da de er krøllede. Det ville en ordentlig elektriker ikke bruge.

Mit råd er at få en aut. til at komme hjem til dig og se på det, og få et uforpligtende tilbud. Det koster jo ikke noget, og han skal nok sige hvis det 'lugter', det er han forpligtet til.

Mht de krøllede ledninger, så kunne det være en gammel installation der er blevet genbrugt da man satte en ny tavle op. Det er sikkert også derfor at farvekoden på kablerne ikke er helt up-to-date.

Men ja jeg ville nok også satse på et el-tjek, også mht at vurdere om der er kabler nok til de forbedringer i lejligheden OP kunne tænkes at lave, f.eks nye hvidevarer etc.

-------------
HTPC Xbmc:

FilServer/

Skrevet den: 19-December-2011 kl. 00:35
Lige nu er der intet sat til ud over arbejdslamper. Har ryddet hele bulen. ;-)
De krøllede ledninger er højst sandsynligt fra da HFI blev udskiftet. Kan nemlig se hvor den gamle har siddet.

-------------
Niarn om en Mustang GT:

Skrevet af: Totoronto
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 03:43
I gamle dage brugte man sort til nul, så tilgangen til HFI er højst sandsynligt korrekt. Ellers havde man nok opdaget det, hvis nullen ikke sad på sin pladsEvil Smile.

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 06:10
Du skal omgående lade være med at rode med HFI og el instalationer.

Det er dit liv og helbred du spøger med.

Ring til en aut. elektriker og få ham til at gennemgå din instalation.

Hvis der er noget galt, kan du få tidligere ejer til at betale.

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Du skal omgående lade være med at rode med HFI og el instalationer.

Ring til en aut. elektriker og få ham til at gennemgå din instalation.

Du skal straks stoppe og tilkalde en aut. installatør.  

Saml alt elektrikerarbejdet sammen og skriv opgaverne ned, så de kan udføres på en gang - det er der, du kan sikre dig besparelsen.

Det er ganske enkelt dybt  ulovligt  at   røre ved sådanne faste installationer.  

Du løber en stor risiko - ja direkte livsfare - for dig og dine, men du kan også blive personligt ansvarlig for fx brandskader. 

Lars  Smile

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet den: 19-December-2011 kl. 10:35
Altså nu har jeg ikke gjort andet end at undre mig over at det hele ser underligt ud. :-)
Netop derfor at jeg spørger herinde. Skal ikke selv rode med HFI'en. Prøver at ringe til min advokat og ser om det kan laves over ejerskifteforsikringen. :-)

Men tak for alle advarslerne. Thumbs Up 

-------------
Niarn om en Mustang GT:

Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 11:14
Du behøver ikke bruge penge på advokaten,
du ringer bare til forsikringsselskabet med ejerskifteforsikringen.
Din advokat kan du jo tage fat i, hvis de afviser uden god grund.
Men som regel er de rimeligt serviceorienterede med de ejerskifteforsikringer.

-------------
SVP03

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 12:26
Lad en autoriseret elektrikker gennemgå instalationen.

Så står du stærkt overfor forsikringen.

Skrevet af: Allan9210
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 16:31
Kan se der sidder et 3x1,5 kabel, på en 16A gruppe, den går ikk da det kabel har en strøm værdi på 15,5A.

Så få en installatør ud og kig. for er der første lavet sådan nonget tør jeg ikk tænke på hvad man ellers kan finde på af ting og sager. 

og den med den blå fase.. det er der ingen regler for,. bør bør bare være nul. men det er ingen lov. Den eneste leder der har fast farve er jord Gul/Grøn, men kan i en gammel installation godt være rød.

og jeg er uddannet elektriker :)

men som sagt få en ud og kigge på det der..

-------------
Sony PS3

Sony 40w4000

Pioneer Vsx-920

Dali Concept 6

B&W DM600 S3

Skrevet af: Looklight
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 16:55
Jeg er enig med Allan ang. den 16a gruppe, med 1.5 kvadrat kabel må du højste ha en 13A sikkring foran. Så ja, ringe og få en elektrikker ude og kig.
Jeg er også uddanet elektriker.

-------------
Panasonic TH-42PZ85

Panasonic DMP-BD55

Kiss VR-588

Onkyo TX-SR706

PS3 m500Gb hdd

Focal Sib XL 5.1

Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 19:12
Er også elektriker

Ja den tavle er bare rigtigt dårligt håndværk. Dog er det kun jordledningen der er krav om at den SKAL være gul/grøn, de andre farver må du faktisk selv vælge hvad skal være nul og fase.
Men nøj en dårlig gang kabel installation, hvor du er godt fanget, uden de store udvidelses muligheder. Godt vi i mit firma stadig kun laver udelukket rør installation :-) Det har bare så mange fordele, også fremadrettet.

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie

Skrevet af: Yesper82
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 20:41
Er begge Gruppeafbrydere i nederste række 16A?? det er lidt svært at se på billederne. Der må ikke bruges 3x1,5 i en 16A gruppe!!! Det tager ikke lang tid at skifte en 16A gruppe ud til en 13A..
Hullerne i bagpladen, hvor kablerne kommer ind i tavlen, skal lukkes/tætnes(evt med silikone)
Ellers ser det ikke ud til at der er meget for "EL-politiet" at komme efter. Det er ikke den kønneste install, det kan vi godt blive enige om :)
Reglerne siger at nullen BØR være lyseblå og jorden SKAL være gul/grøn. 
MEN for lang tid siden brugte man rød til jord, og hvis det var lovligt da det blev installeret, er det stadig lovligt!!!

EDIT:
Kablet i den nederste højre gruppe kunne måske godt være 5x2,5??? Kablerne er jo blevet væsentlig mindre nu til dags..

Skrevet af: Bamse82
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 22:59
Hej..

1. Det er ok med Jordledning fra Nullen på tilgangssiden af HPFI. Det kaldes Nulling og benyttes ofte.

2. Det er ok med Rød leder som jord, hvis installationen er af ældre dato. Det må ikke laves idag, men blev lavet sådan i gamle dage.

3. Den blå leder som Nul-leder er NOGO. Byt den om i begge ender, så skulle den være fikset.

4. Hvis det er en 16 A gruppe, er det ikke tilladt at have 1,5 mm² ledninger derfra. Få skiftet gruppen til en 3 x 13 A istedet, eller alternativt 2 1 x 13A (en til nuværende gruppe + en til disp.).

5. Hvis din lejlighed er større en 40 kvm. og elinstallationen er af nyere dato, skal du nok lige klage lidt. Installationen skal være udført med en lysgruppe pr. påbegyndt 40 kvm, og i dit tilfælde har du kun en.

Håber det kan bruges.

/Lasse Elektriker :-)

-------------
BenQ W1000+ / RaspXBMC / Xbox360 / Wii / PS3 / Onkyo TX-NR609 + Denon AVR-1604 / Harbosat x5 / Harbosub x2 / Basshaker x 2

Skrevet den: 21-December-2011 kl. 21:27
Nu har jeg kigget lidt nærmere inde i 'rytmeboksen', og der er 2 lysgrupper i toppen. På dem begge står der C13, så gætter på de er 13A? Og 1,5 kabler sat til.
Og nede i bunden sidder der en C16 (den blev brugt til kogeplade), hvor der sidder 2,5 kabler og en C10 med 1,5 kabler. Så er jeg jeg ude i at det er som det skal være, bortset fra at det er sjusket sat op? 
Og ang. nulling, så er jeg blevet nysgerrig. Tongue 
Hvis man kører jord på nullen inde i HFI'en, så er det vel helt overflødigt med stik med jord i? Jeg mener at så må der jo sådan set køre to nul ud til stikket?

-------------
Niarn om en Mustang GT:

Skrevet den: 21-December-2011 kl. 21:59

Og nede i bunden sidder der en C16 (den blev brugt til kogeplade), hvor der sidder 2,5 kabler og en C10 med 1,5 kabler. Så er jeg jeg ude i at det er som det skal være, bortset fra at det er sjusket sat op?

Ja, det ser ikke ud som om, at der er så meget at komme efter. Jeg vil dog stadig sige, at der skal tætnes rundt i hullerne hvor kablerne kommer ind, men det er en mindre detajle....

Og ang. nulling, så er jeg blevet nysgerrig. Tongue 
Hvis man kører jord på nullen inde i HFI'en, så er det vel helt overflødigt med stik med jord i? Jeg mener at så må der jo sådan set køre to nul ud til stikket?

Nul og Jord er teknisk set det samme, da nullen har forbindelse til jord i transformatoren ude i elforsyningen. Men Nul og Jord MÅ IKKE forveksles, det er der en teknisk forklaring på... 

Skrevet den: 21-December-2011 kl. 22:23
Super, hvis det er som det skal være. Men hvorfor skal der tætnes der hvor kablerne kommer ind og ud? De løber i en 35 cm hulvæg. 

-------------
Niarn om en Mustang GT:

Skrevet den: 22-December-2011 kl. 22:48
Jaaah, sådan er reglerne bare..... :-) Ej, der er jo som sådan ikke noget farligt i det. Men det hedder sig at hullerne skal tilpasset til kablerne, så der ikke er huller, hvor der kan komme "husdyr", og andre ting og sager, ind i tavlen. Det har også noget at gøre med at tavlen ikke længere er Dobbelt isoleret, hvis der er store huller i den.
Vi plejer at fylde hullerne ud silikone eller lignende.

Print side | Luk vindue