Problemer med HDD'en eller? Forarbejde er lavet
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=105536
Udskrevet den: 26-Februar-2025 kl. 00:14
Emne: Problemer med HDD'en eller? Forarbejde er lavet
Skrevet af: Chaospling
Emne: Problemer med HDD'en eller? Forarbejde er lavet
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 13:39
Nå så håber jeg sørme, at der er et par kloge hoveder, der kan hjælpe mig.
Jeg har en intern harddisk Samsung HD154UI, der er på 1,5 TB og som er delt op i partitionerne c og d. Jeg har også en anden intern harddisk, partition e, som ikke laver problemer. Jeg har windows og programmer på c-drevet og spil og alt andet på d-drevet, e-drevet bruger jeg som manuel backup.
Jeg har Vista 64-bit installeret og for 3-4 måneder siden begyndte maskinen at drille med meget lang opstartstid. Jeg prøvede den gang at lave reparationer via windows disken men det hjalp ikke. Jeg reinstallerede også windows et par gange, men selv lige efter reinstallationerne var opstartstiden meget langsom.
Jeg fandt mig i det og det gik langsom i sig selv igen, men fornylig da jeg tog mig et spil igen efter mange måneders pause, så crashede spillene to gange, og da jeg rebootede, startede computeren hurtigt op uden problemer. Men efter at have computeren slukket i en time begynder den langsomme opstart igen. Og næste dag vil den slet ikke starte op; den bliver bare ved med at loade ved windows-bjælken.
Jeg vil igen prøve med en windows-reparation, men den finder intet drev at repararere. HDD'en findes dog i BIOS. En ven med god IT-kendskab hjælper mig i kommando-prompt og vi finder ud af at den finder partition d og e, men ikke c. Desuden har partition d nu al pladsen på HDD'en, dvs. 1397 GB i stedet for den plads jeg ved windows installationen havde givet den, omk. 1000 GB.
Vi laver en chkdsk og finder ud af at ingen sektorer er beskadiget, men det er da mærkeligt, at den ikke kan finde partition c mere og har nu givet al pladsen til partition d.
Hvor kan problemet ligge?
Er det software eller hardware fejl?
Jeg vil være meget taknemmelig for al mulig hjælp, da jeg snart skal bruge maskinen til eksamenslæsning.
Ps. det er en stationær, og jeg har prøvet at skifte data kablet mellem bundkort og HDD og prøvet at skifte til en anden indgang på bundkortet.
|
Svar:
Skrevet den: 20-December-2011 kl. 11:10
Jeg ved da, hvor hjælpsomme folk er herinde, så har jeg startet tråden forkert?
For meget tekst, er emnet for kedeligt eller er det simpelthen for svært til at sige, hvor problemet ligger?
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 20-December-2011 kl. 12:18
Hvad siger S.M.A.R.T output for disken?
Installer smartctl eller lignende værktøj hvis du ikke har det.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 20-December-2011 kl. 17:58
Jeg kan ikke længere starte Windows. Til at starte med kom den aldrig videre end windows load-bjælken. Nu vil den ikke engang så langt, nu vil den kun boote fra cd-drevet.
Tak fordi du gider ellers!
|
Skrevet af: Raum
Skrevet den: 20-December-2011 kl. 19:24
Prøv at boote op på en linux-DVD/CD......den kan se og arbejde med flere forskelllige filformater end windows kan.
Det hjalp mig da jeg havde en mærkelig partition på en ekstern disk.
PS: Vista er og bliver noget skidt. I længden vil det kunne betale sig for dig at få købt en win7. PPS: Det var højst sandsynligt en vista der lavede rod med den disk jeg nævner ovenfor.
|
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 20-December-2011 kl. 19:32
Mange harddiskfabrikanter har et værktøj på deres hjemmeside, der kan teste for hardwarefelj. Hvis det er harddisken der er i stykker, skal den vel byttes på garantien.
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 12:01
Raum: Hmm ja hvis jeg kan støve en Linux cd op, så kan det være at jeg kan give det et forsøg. Og Vista bliver også skiftet ud, men da Windows 8 ikke ligger så voldsomt langt væk, så venter jeg på den. Forhåbentlig går der ikke så lang tid endnu.
Brixen: Har tjekket det og ringet til Samsung. Samsung henviser med det samme til infocare og har altså ingen, der kan hjælpe. Og infocare fortæller at de ikke bliver betalt af Samsung for at hjælpe over telefonen, de reparerer kun indhente produkter, så der er heller ikke noget hjælp at hente. Troede ikke at det fungerede sådan. Har en kammerat, der skrev til Asus da han havde problemer med sin HDD, og de ville da give råd via mail, så troede at den slags var almen service.
|
Skrevet af: Raum
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 12:31
Jeg downloadede en linux-mint som iso og brændte den til DVD. Det tager nærmest ingen tid. Win8 lyder meget lovende, men vil du virkelig slås med vista i 6-9 måneder endnu?
Tjaaaaaa - man betaler jo også for service når man køber en PC. Jo billigere - jo mindre service kan man forvente. Jeg har også gode erfaringer med ASUS, både over telefon og mail (selvom nogen af deres svenske supportere er ret svære at forstå - heldigvis kan man bede om en anden uden brok).
.
|
|