Print side | Luk vindue

Bitfejlniveau højt på bl.a. TV2 Sport HD

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=105538
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 22:52

Emne: Bitfejlniveau højt på bl.a. TV2 Sport HD
Skrevet af: Langmack
Emne: Bitfejlniveau højt på bl.a. TV2 Sport HD
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 14:23
Jeg har et Samsung LE40C535, hvor jeg efter kanalomlægningen har problemer med at se TV2 Sport (HD).

Inden kanalomlægningen, så jeg bare TV2 Sport uden problemer (altså u. HD) - og da det "bare" var i soveværelset, kunne jeg leve med det. 

Efter kanalomlægningen har jeg ikke andre end HD-versioner, og deraf også problemerne.
Jeg fandt på et tidspunkt et netværksid, som kunne finde alle kanaler - dvs. både HD og ikke-HD version - dette kunne evt. "løse" problemet for mig.

Næsten alle kanaler, herunder DR1, TV3, TV3+ HD mv. har bitfejlniveau på 0. - TV2 Sport HD har bitfejlniveau svingende mellem 200-300, hvilket forklarer det pixellerede billede.

Jeg synes at jeg har forsøgt at gennemgå både kabler og stik til ende, og det lyder mærkeligt at fejlen skulle være der.

YouSee tilbyder mig at sende et 10m kabel til test, eller en YouSee tekniker på egen regning hvis fejlen er pga. kablet. Det skal lige siges at kablet er trukket direkte fra udtaget på loftet og ned i fjernsynet uden brug af vægdåse el. lign. Jeg har et TV i stuen tilsluttet samme dåse på loftet, hvor problemet ikke er tilstede på samme kanal.

Så spørgsmål(ene):
- Kan det passe at 99% af kanalerne har bitfejlniveau 0, få har 200-300 - og at så fejlen ligger i kablet?
- Hvordan kan jeg tilgå alle versioner af kanalerne? (Hvilket netværksID?)

-------------
LG OLED65C9 monteret på Beovision 7 gulvstander.
B&O Stage
Beoremote One

Svar:
Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 14:33
Du kan ikke trække kabel direkte fra fordelerdåse på loft uden afslutning.

Din fejl er med 100% sikkerhed i din antenne installation.

Du skal lave et såkaldt "stjerne anlæg" med fordeler på loft ( evt. med forstærker hvis der er mange udtag ) og aflsutte alle udgange med en vægdåse.

Der sidder nogle modstande og fordelere i dåsen som gør at den kommer til at virke.

F.eks. sådan her

Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 14:48
Du skal bruge netværks-ID 120, så får du også SD-udgaverne.

-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.

Skrevet af: Lytro
Skrevet den: 19-December-2011 kl. 15:12
For mig lyder det som dit anlæg ikke er HF tæt.
Det er DVB-T signalet der går ind og ødelægger dit DVB-C signal. Det kommer typisk ind ved stik og sammen koblinger. Evt. dårligt kabel.

til Pony65:
man kan godt trække en kabel direkte fra fordeleren og ind i TV(i TV er der en 75 ohm afslutning)
Overhørings-dæmpningen på en fordeler er typ >20dB. (mellem udgangene)

Lynge Smile

-------------
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)

Skrevet den: 19-December-2011 kl. 18:51
Hej, og tak for svaret.

Jeg var ikke helt korrekt i min uddybning, kablet fra Yousee går i en splitter, som herefter går direkte i TV'et (gælder både stue og soveværelse pt. - det er jo lige med at få taget sig sammen til "småtingene" efter komplet renovering).

Synes umiddelbart det er svært, når der er flere som har forskellige forklaringer - men umiddelbart havde jeg opfattet det som "Lytro" beskriver.

-------------
B&O Stage
Beoremote One

Skrevet den: 08-Januar-2012 kl. 11:06
Lige en update for en god ordens skyld;
Nu er den på 0 i bitfejlniveau - og det var som Lytro beskrev det, DVB-T signalet der ødelagde mit DVB-C signal.

Købte Triax antenne stik ved av-cables, helt anden kvalitet end de andre "bambus" mærker.
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabel/antennestik/triax_kvalitets_hf_taet_coax_stik_metal_hun_6294_da.html - http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabel/antennestik/triax_kvalitets_hf_taet_coax_stik_metal_hun_6294_da.html

Og nu ligger bitfejlniveau konstant på 0 :-)

Vil mene at 7mm coax kabler med disse triax stik på, er betydeligt bedre end de færdiglavede clicktronic mv., hvor kobberen er særdeles sparsomt.

-------------
B&O Stage
Beoremote One

Print side | Luk vindue