Søger HØJ kvalitet LCD/LEd TV, erstatning for Pana
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: LED TV - LCD TV
Forumbeskrivelse: Forum for LED TV - LCD TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=105591
Udskrevet den: 02-Juni-2025 kl. 07:36
Emne: Søger HØJ kvalitet LCD/LEd TV, erstatning for Pana
Skrevet af: dr.ralph
Emne: Søger HØJ kvalitet LCD/LEd TV, erstatning for Pana
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 06:22
Hey,
grundet LCD/LED bruger mindre strøm, så søger jeg et top kvalitet LCD fra 46"-50".
Jeg bruger det mest til film, TV og mega meget til sport (golf, tennis, NFL, fodbold, hockey, MMA & Formel 1)
Jeg har også en Playstation, jeg bruger på det af og til, men ikke mere end 2-3 gange om ugen. Jeg har YouSee HDD HD boks til.
Jeg har indtil nu haft et Panasonic Plasma, som jeg mener har markedets bedste billedkvalitet nu hvor Pioneer ikke er mere.
Hvad kan I anbefale mig for mærke og model ? Design betyder afgjort noget, men ikke hvis jeg skal gå på komprimis med kvaliteten af billedet 
Mit budget: 15.000,- 
|
Svar:
Skrevet af: karula
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 07:43
Har lige købt Toshiba 42VL 863N Regza som Julegave, fåes også i 46", er meget imponeret over billedet, har selv Pioneer så er godt vant, iøvrigt har den også fået rigtig fine anmeldelse
http://www.otest.co.uk/p/toshiba-tests/regza-42vl863-reviews.html - http://www.otest.co.uk/p/toshiba-tests/regza-42vl863-reviews.html
------------- Med venlig hilsen
Karula PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
|
Skrevet af: BlackAce
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 08:22
Hello
Synes at du bør købe Samsung's top model i 46" D8005, har selv den i en 55" version og jeg har stadig ikke fået armene ned endnu. 
Alt står bare smadder godt, især når du også bruger PS3 og ser Blu ray film, køb det og du vil ikke fortryde det. 
------------- 655 Blu-Ray film 36 PS3 spil 7 PS4 spil Samsung UE-55D8005 Samsung LE-40F86BD (sovevær.) Samsung DVD-HR750 160GB Sony PS3 Slim 120GB Sony PS4 1TB OnePlace tvbox HDTV-BOX C9000 serien C
|
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 09:24
Tak for forslagene - ser lige hvad der elllers kommer af gode bud
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 12:32
dr.ralph skrev:
Tak for forslagene - ser lige hvad der elllers kommer af gode bud  |
At du kigger på prisen på pana topmodellerene og ser hvor mange penge du kan tillade dig at ødsle væk på strøm i forhold til at købe de helt dyre LCD modeller. I den tid du har fjernsynet kan du så nyde det sublime billed....
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 13:00
dr.ralph skrev:
grundet LCD/LED bruger mindre strøm, så søger jeg et top kvalitet LCD fra 46"-50". |
Hvor store besparelser er det lige du regner med at få?
------------- Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB9000 | Zidoo Z30 Pro | Apple TV 4K Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | WiiM Pro & Roon
|
Skrevet af: azrael
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 13:10
KlausDM skrev:
dr.ralph skrev:
Tak for forslagene - ser lige hvad der elllers kommer af gode bud  |
At du kigger på prisen på pana topmodellerene og ser hvor mange penge du kan tillade dig at ødsle væk på strøm i forhold til at købe de helt dyre LCD modeller. I den tid du har fjernsynet kan du så nyde det sublime billed....
Klaus |
+1
------------- "This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
Skrevet af: Davidp
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 13:11
Naiera skrev:
dr.ralph skrev:
grundet LCD/LED bruger mindre strøm, så søger jeg et top kvalitet LCD fra 46"-50". |
Hvor stor besparelser er det lige du regner med at få? |
Bare for sammenligning:
Pana P50VT30: Opgivet strømforbrug på 277 kw/annum Samsung UE46D8005: Opgivet strømforbrug 112 kw/annum
En kw time koster vel ca. 1.70kr til 2kr. Besparelse ca. 300,- om året.
Det er da også penge... 
|
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 13:18
Det er sgu da ikke værd at gå ned i billedkvalitet for.
------------- Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB9000 | Zidoo Z30 Pro | Apple TV 4K Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | WiiM Pro & Roon
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 13:20
Davidp skrev:
Naiera skrev:
dr.ralph skrev:
Bare for sammenligning:
Pana P50VT30: Opgivet strømforbrug på 277 kw/annum Samsung UE46D8005: Opgivet strømforbrug 112 kw/annum
Det er da også penge...  | Men du sammenligner jo "pære" med "æbler"
Det ene er 46" mens det andet er 50"
Det ene(LCD) har konstant strømforbrug, det har det(plasma) andet ikke.
|
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 13:26
Flatpanels målte et 50" VT30 til at sluge 173 W, så længe man ikke ser 3D.
|
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 14:33
lahan skrev:
Davidp skrev:
Naiera skrev:
dr.ralph skrev:
Bare for sammenligning:
Det er da også penge...  | Men du sammenligner jo "pære" med "æbler"
Det ene er 46" mens det andet er 50"
Det ene(LCD) har konstant strømforbrug, det har det(plasma) andet ikke.
|
46" og 50" er ikke pærer og bananer. Det er de sammenlignlige størrelser for de to mærker da de ikke findes præcis ens.
Hvad flatpanels og andre testere måler eller ikke måler, med eller uden 3d, er ligegyldigt i sammenligningen. Jeg må som forbruger gå ud fra at de opgivne forbrug er sammenlignelige så jeg kun skal bekymre mig om størrelsen på tv'et.
Desuden, så er det da imponerende at et plasma er sat til at bruge 277kw pr år, hvis ikke det har konstant strømforbrug, kontra et LCD som kun bruger 112 med konstant strømforbrug...
|
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 14:39
Naiera skrev:
Det er sgu da ikke værd at gå ned i billedkvalitet for. |
Enig. Det var også kun for at synliggøre den mulige besparelse. Ikke for at snakke det ene fremfor det andet.
|
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 14:43
Det 'sgu' skulle nok også have været fjernet før jeg trykkede 'Besvar' 
Man kan køre med plasma i mange år, for det en 'opgradering' til LED LCD TV koster.
|
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 15:21
Davidp skrev:
46" og 50" er ikke pærer og bananer. Det er de sammenlignlige størrelser for de to mærker da de ikke findes præcis ens. |
Et 50" tv har 18% større billedareal end et 46".
Gad vide om det har noget at sige på strømforbruget?
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 17:34
KlausDM skrev:
Davidp skrev:
46" og 50" er ikke pærer og bananer. Det er de sammenlignlige størrelser for de to mærker da de ikke findes præcis ens. |
Et 50" tv har 18% større billedareal end et 46".
Gad vide om det har noget at sige på strømforbruget?
Klaus
|
Så træk vi 18% væk og vælger et 46" tv i stedet, så har man vel en teoretisk opgivelse af strømforbruget, som bruger ønsker at forholde sig til. = 227,14 kr. om året.
------------- Se mit udstyr her: http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!
|
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 17:44
Davidp skrev:
46" og 50" er ikke pærer og bananer. Det er de sammenlignlige størrelser for de to mærker da de ikke findes præcis ens.
Hvad flatpanels og andre testere måler eller ikke måler, med eller uden 3d, er ligegyldigt i sammenligningen. Jeg må som forbruger gå ud fra at de opgivne forbrug er sammenlignelige så jeg kun skal bekymre mig om størrelsen på tv'et. | Men så må det være fordi du er en for naiv forbruger, du kan ikke umiddelbart sammenligne antal W på et plasma og et LCD.
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 17:53
For dælen da, så skal tv'et jo kun holde i 50 år, så er investeringen tjent hjem. Hvis det er miljøet der vil tages hensyn til, så behold det gamle plasma. Det vil "svine" miljøet mere, at købe et nyt ( produktion, emballage og transport ).
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 18:10
At skifte et tv ud pga. strømforbrug er HELT hen i vejret. Der kan spares meget mere, blot ved at ændre sine tv-vaner lidt, ved f. eks. ikke at falde i søvn med skærmen tændt mm.. Det er vist kun de få, der tror, at de som enkelt-personer kan redde verden fra drivhuseffekten, der kan få den ide. Som JeTex skriver, vil miljø-svineriet være større ved at skifte skærm, hvis det er tanken bag, der driver værket. Besparelsen i strøm vil ihvertfald aldrig kunne betale sig i kroner og ører indenfor en skærms normale levetid, i forhold til det, man mister ved skift til en ny skærm, med mindre det er en flere år gammel plasma-skærm...
|
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 18:10
UE55D8005 = 160 watt * 365 dage * 4 timer = 233,60 kw/h 55VT30Y = 222 watt ( gennemsnitsforbrug ) = 324,12 kw/h Forskel = 90,52 kw/h á ca. 2 kr. = 181,04 kr.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: pipper
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 18:53
Hvis jeg skulle vælge blev det helt klar Samsung D8005.
|
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 18:54
Supergris skrev:
At skifte et tv ud pga. strømforbrug er HELT hen i vejret. |
Lige mine ord.
Klaus
|
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 19:39
lahan skrev:
Davidp skrev:
Hvad flatpanels og andre testere måler eller ikke måler, med eller uden 3d, er ligegyldigt i sammenligningen. Jeg må som forbruger gå ud fra at de opgivne forbrug er sammenlignelige så jeg kun skal bekymre mig om størrelsen på tv'et. | Men så må det være fordi du er en for naiv forbruger, du kan ikke umiddelbart sammenligne antal W på et plasma og et LCD.
|
Dong er vist ligeglade med om watt'ne bruges på plasma eller LCD. Så vidt jeg ved koster de det samme. Og når OP specifikt spørger med baggrund i strømforbrug så kan jeg ikke se problemet i min sammenligning eller udregning.
|
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 19:43
Davidp skrev:
lahan skrev:
[QUOTE=Davidp]
|
Dong er vist ligeglade med om watt'ne bruges på plasma eller LCD. Så vidt jeg ved koster de det samme. Og når OP specifikt spørger med baggrund i strømforbrug så kan jeg ikke se problemet i min udregning,selvom det nok ville have været smartere at lave den på de 55" versioner som findes af begge skærme.
|
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 20:05
Davidp skrev:
Davidp skrev:
lahan skrev:
[QUOTE=Davidp]
|
Dong er vist ligeglade med om watt'ne bruges på plasma eller LCD. Så vidt jeg ved koster de det samme. Og når OP specifikt spørger med baggrund i strømforbrug så kan jeg ikke se problemet i min udregning,selvom det nok ville have været smartere at lave den på de 55" versioner som findes af begge skærme.
| selvfølgeligt er DONG ligeglade, men Plasma har jo ikke et konstant strømforbrug som LCD har.
DVS nogle gange bruger det lidt strøm, andre gange noget mere. Det kommer helt an på hvad som vises på skærmen. Derfor kan du ikke sammenligne W ved LCD og Plasma.
|
Skrevet af: E. Larsen
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 20:20
[QUOTE=dr.ralph] Hey,
grundet LCD/LED bruger mindre strøm, så søger jeg et top kvalitet LCD fra 46"-50".
Jeg bruger det mest til film, TV og mega meget til sport (golf, tennis, NFL, fodbold, hockey, MMA & Formel 1)
Jeg har også en Playstation, jeg bruger på det af og til, men ikke mere end 2-3 gange om ugen. Jeg har YouSee HDD HD boks til.
Jeg har indtil nu haft et Panasonic Plasma, som jeg mener har markedets bedste billedkvalitet nu hvor Pioneer ikke er mere.
Hvad kan I anbefale mig for mærke og model ? Design betyder afgjort noget, men ikke hvis jeg skal gå på komprimis med kvaliteten af billedet 
Mit budget: 15.000,-  [/QUOTE
Sharp 46"s831 er vist noget for dig
Link;
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1308735729
------------- E.L.
|
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 23:06
Hold da op en debat mit indlæg skabte - da rart med lidt diskussion om tingene 
Jeg har lige nu et 2 år gammelt Pana 42" - mener den hedder PZ42, ikke sikker 
Men jeg har bare hørt meget om problemer med burn in og retention på de nye Pana topmodeller VT30, som jeg har kig på i 50". Jeg kørte en anti burn-in CD som jeg selv lavede med noget konstant farveskift på non stop i 24 timer da jeg lige fik mit Pana 42" og har siden af den ene eller anden grund ALDRIG oplevet burn in eller retention på det. Og jeg er faldet i søvn med samme billede på i 6-8 timer og har nærstuderet det fra 5 cm afstand og fra 50 cm og der er INTET NADA burn in på mit nuværende Pana Plasma.
Har bare læst, at de nye Panasonic med deres nye teknologi er mere sarte overfor burn in og retention end de gamle Pana plasma var. Derfor jeg overvejer et topklasse LCD i 46" str.
Oveni det er der så den lille detalje, at jeg da gerne vil kunne falde i søvn foran Tv'et og ikke tænke på, at de bruger så meget strøm. Det er ikke af miljø hensyn, men mere hvis jeg kunne spare 500 kr i strøm om året.
Nu ser det så ud til, at det kun drejer sig om 2-300 kr, hviket gør at forskellen nok er for lille til, at jeg vil gå ned i kvalitet til LCD fra plasma. Så hvis bare det nye Pana Plasma VT30 i 50" ikke udviser tegn på burn in eller retention - så ryger jeg nok på sådan et, omvendt så bliver jeg pissed hvis det viser sig at være mere sart end mit gamle Pana plasma fra 2009.
Min far har samme model Pana plasma og også en kollega har samme model. Ingen af dem har nogensinde oplevet burn in selvom de spiller spil i timevis. Så hvis jeg kan være sikker på, at de nye Pana Plasma har samme afvisning overfor burn in, så ryger det i indkøbskurven hos Komplett meget snart 
Tak for al Jeres hjælp, modtager stadig meget gerne flere forslag og råd 
|
Skrevet den: 22-December-2011 kl. 08:09
lahan skrev:
Davidp skrev:
Davidp skrev:
lahan skrev:
[QUOTE=Davidp]
|
| selvfølgeligt er DONG ligeglade, men Plasma har jo ikke et konstant strømforbrug som LCD har.
DVS nogle gange bruger det lidt strøm, andre gange noget mere. Det kommer helt an på hvad som vises på skærmen. Derfor kan du ikke sammenligne W ved LCD og Plasma.
|
Jeg sammenligner da heller ikke hvordan strøm bruges på LCD kontra Plasma. Jeg sammenligner deres årlige forbrug som opgivet igennem deres specs og synliggør den mulige besparelse som ligger i at vælge LCD.
|
Skrevet af: nbu001
Skrevet den: 22-December-2011 kl. 17:26
Måske lidt off-topic!
Men hvis alle jer mega TV-freaks ikke partout skulle udskifte jeres TV hvert andet år (eller oftere sågar), så ville energibesparelsen i det større perspektiv sandsynligvis værre langt større end ved at skifte fra plasma til LCD/LED.
Nå det er sagt, så må jeg sige, at da jeg skiftede mit fem år gamle Plasma ud med et LED, så faldt mit elforbug fra cirka 2.000 til 1.500 KWT pr. anno. Samtidig har jeg så også skiftet til EL-sparepærer efterånden som de gamle pærer døde. Udover det, er der ikke vist ikke sket det vilde i mit el-forbrug.
/Nils
-------------
|
Skrevet den: 22-December-2011 kl. 18:16
Et nyt plasmapanel bruger kun i omegnen af en 1/3 del, i forhold til blot et par generationer siden. Derfor ses den store forskel i besparelse ikke i dag.
|
Skrevet af: Sterler
Skrevet den: 30-December-2011 kl. 23:43
Hej.. Har aldrig forstået folk der køber LCD-LED, Hvis man bare går lidt op i billed kvalitet køber man Plasma. Det er tydeligt og alle test viser det er klart bedst. Ja. de bruger mere strøm- men kvalitet koster altså lidt mere ;-))
Godt Nytår
|
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 31-December-2011 kl. 02:59
Der findes sikkert mange gode grunde, mht at skifte fra plasma til LCD . Men billedkvalitet og strømforbrug holder sgu ikke rigtigt vand . Jeg opgradererde fra 42" plasma til 63" (!) plasma - blev samtidigt lidt mere selectiv mht at se/slukke/tænde tv - og sparede (så vidt jeg lige nu kan se 30-12-2011) ca 130kr på årsforbruget . Kunne selvfølgeligt have gjort det samme m det gamle TV , men glæden v det større, og ikke mindst bedre billede end diverse LCD jeg omgås - fryder mig i den grad . . .!
------------- Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
|