Print side | Luk vindue

Ændre partitionsstørrelse bootcamp

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=105599
Udskrevet den: 26-Februar-2025 kl. 00:14

Emne: Ændre partitionsstørrelse bootcamp
Skrevet af: Nikodk
Emne: Ændre partitionsstørrelse bootcamp
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 10:25
jeg har overtaget en brugt MacbookPro fra min kollega, som har installeret windows via bootcamp.

men da jeg primært vil bruge mac os, så vil jeg gerne have mest mulig diskplads der fremfor på Windows - jeg vil imidlertid godt beholde Windowspartionen, kun lave denne mindre.

Er der nogen, der har rodet med det problem, og er der nogen det er lykkedes for?

Svar:
Skrevet af: Raum
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 12:53
Der findes værktøjer der laver om på størrelsen af partitioner og det virker generelt fint.
Det anbefales dog altid at lave backup af alt data man ikke vil miste, da der KAN ske fejl. Jeg har vel set fejl i 5% af de gange jeg har lavet om på partitioner uden at slette dem.

Har dog ingen erfaring med MAC, men en partition er en partition - så der burde ikke være nogen forskel.

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 14:23
Diskværktøj kan udvide mac-patitionen, hvis det er den første, og Windows er slettet.

Ellers skulle Paragon Partition manager kunne gøre det uden at slette noget.
http://www.paragon-software.com/home/pm-personal/ - http://www.paragon-software.com/home/pm-personal/
Der er specialtilbud denne uge på en 10-dages version til 9,95$

Jeg har IKKE selv prøvet.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 21-December-2011 kl. 14:41
takker for inputs - tænkte på at det var ligesom en windowsmaskine - det giver jo formentlig blot nogle ekstra muligheder for at finde det rette værktøj.

Jeg skulle helst ikke slette windowspartitionen blot gøre den mindre. Gider ikke geninstallere, hvis jeg kan blive fri. Jeg prøver at kigge på Paragon partion manager...

Skrevet af: Stougaard
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 17:01
Inde i windows kan du frigive plads og i mac os kan du bruge diskværktøjer til at samle den frigivede plads igen..
Du burde ikke have brug for andre programmer ;)

Skrevet den: 21-December-2011 kl. 21:43
hmm jeg sidder fast - jeg kunne uden problemer formindske windowsdrevet med win7, dog på den måde, at drevet stadig ser ud til at have samme størrelse, men der er en del af drevet jeg ikke længere har adgang til (samlet drev ca 350gb, brugt ca 150 og ledig ca 50 = der mangler ca 150gb nu)

I mac os synes jeg ikke umiddelbart at diskværktøj giver muligheden for at samle de forsvundne 150gb op - og det er heller ikke umiddelbart muligt at gøre i windows7

Nogle gode råd?

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 23:13
Oprindeligt skrevet af Stougaard Stougaard skrev:

Inde i windows kan du frigive plads og i mac os kan du bruge diskværktøjer til at samle den frigivede plads igen..
Du burde ikke have brug for andre programmer ;)

Det tror jeg ikke er så let. Windows skal både gøres mindre, og flyttes til sidst på harddisken, før Mac partitionen kan udvides.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: Der Alte
Skrevet den: 21-December-2011 kl. 23:22
Kender intet til mac. Men jeg tror heller ikke, det bliver let, det du er ude i.
Prøv at downloade gparted diskværktøjet. Det virker utroligt præcist i forbindelse med Windows og Linux.

Print side | Luk vindue