Print side | Luk vindue

Hvordan rip'er i CDer (mappenavn/filnavn/struktur)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=105965
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 22:22

Emne: Hvordan rip'er i CDer (mappenavn/filnavn/struktur)
Skrevet af: janelne
Emne: Hvordan rip'er i CDer (mappenavn/filnavn/struktur)
Skrevet den: 30-December-2011 kl. 14:19
Jeg har i mange år brugt Audiograbber til at rippe CD'er med. Men efter skift af PC har jeg nu prøvet at rippe med Windows Media Player. Det gør den anderledes end jeg er vant til ...

Min nuværende gamle mappe- og filstruktur ser således ud:

Mappenavn = Kunsternavn - Albumtitel

og underliggende musikfiler:
Kunsternavn - 01 - Sangtitel
Kunsternavn - 02 - Sangtitel
Kunsternavn - 03 - Sangtitel
Osv ...
Windows Media Player laver denne struktur

Mappenavn = Kunsternavn

og underliggende mappenavn = Albumtitel

og underliggende musikfiler (under mappen 'Albumtitel'):
01 Sangtitel
02 Sangtitel
03 Sangtitel
Hvordan har i struktureret jeres musiksamling?
og hvilket program bruger i ....?

Svar:
Skrevet af: NADuser
Skrevet den: 30-December-2011 kl. 14:24
Jeg har kunstnernavn som rodmappe, og herunder de forskellige albums. Ripper med WMP 

Skrevet af: urup
Skrevet den: 30-December-2011 kl. 14:40
Jeg har også kunstnernavn som hovedmappe og deri det eller de albums jeg har rippet med den kunstner. Den struktur har både min gamle musik samling (rippet med WMP i lossy .wma) og min nye samling (i lossless .flac) rippet med det gratis program musicbee.

Skrevet af: Beanie
Skrevet den: 30-December-2011 kl. 16:16
I min post-iTunes-tid brugte jeg CDEX til at rippe mine CDer. Siden iPhone, iPod og ATV er kommet til har jeg brugt iTunes og deres AACformat.

De er begge gange blevet lagt ind som din 2. løsning

Skrevet af: janelne
Skrevet den: 30-December-2011 kl. 17:05
Vil det have nogen negativ betydning for mig, hvis jeg fra nu starter på ar rippe på "jeres" måde, når jeg fremover skal "læse musikbiblioteket" med forskellige enheder, herunder min Sonos (via NAS'en)?

Skrevet af: urup
Skrevet den: 30-December-2011 kl. 17:11
Umiddelbart kan jeg ikke se at der skulle være et problem. Hvis du sørger for at dine filer har de rigtige tags med album, kunstner osv. er det vel lige meget hvordan filerne lægger i en given mappe. Jeg har i hvert fald ikke hørt om problemet. Smile

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 30-December-2011 kl. 19:45
Jeg bruger samme struktur som WMP bruger.

Bruger mediamonkey og ripper i flac

-------------
.....

Skrevet af: clausjen
Skrevet den: 30-December-2011 kl. 20:32
Jeg mener, at du selv kan definere i Windows Media Player, hvad den rippede fil skal hedde og hvilken info, der skal inkluderes.

Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 30-December-2011 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af janelne janelne skrev:

Vil det have nogen negativ betydning for mig, hvis jeg fra nu starter på ar rippe på "jeres" måde, når jeg fremover skal "læse musikbiblioteket" med forskellige enheder, herunder min Sonos (via NAS'en)?

Sonos bruger mp3 tags så den er ligeglad hvordan du sorterer musikken i forskellige mapper, i princippet kan du have hele molevitten liggende i en stor pærevælling.

Jeg havde AC/DC Live i en mappe og Joe Cocker Live i en anden, men Sonos registrerede dem kun som et album da begge hedder "Live" i mp3 tags. Når jeg søgte på kunstnere gik det fint nok med at skelne de to albums fra hinanden, men når jeg søgte i albums fik jeg kun et frem der hed "Live" og det indholdt så et miks af AC/DC og Cocker..

Jeg fiksede det ved at finde et program der kan editere mp3 tags og omdøbte Joe Cocker pladen til "Joe Cocker Live". Det gjorde ingen forskel at omdøbe den mappe pladen lå i, Sonos er som sagt ret ligeglad med hvordan din mappestruktur ser ud.

For øvrigt ripper jeg med dbpoweramp og har min musik liggende i mapper der hedder "Dire Straits - Brothers in Arms", "Dire Straits - On the Night" osv, en mappe pr. plade og ingen undermapper.

Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 06-Januar-2012 kl. 22:51
Samme struktur som ChrisJJ med alfabet, kunstnermappe og herunder album.

Bruger DBpoweramp til at rippe og det koster lidt ja, men det spiller.

Eventuelle ændringer i tags klares med TagAndRename, hvilket også koster, men det er nemt og overskueligt at arbejde med.

Skrevet af: michael9000
Skrevet den: 07-Januar-2012 kl. 00:11
Oprindeligt skrevet af urup urup skrev:

Umiddelbart kan jeg ikke se at der skulle være et problem. Hvis du sørger for at dine filer har de rigtige tags med album, kunstner osv. er det vel lige meget hvordan filerne lægger i en given mappe. Jeg har i hvert fald ikke hørt om problemet. Smile

+1

Nu har jeg nok fået en arbejdsskade efter 15 år på en radiostation, så alle mine CD'er ligger i x:\Musik\
- [cd nr] [Kunstner] - [Album titel]     (for album og singler)
- [cd nr] [Album titel]                        (for opsamlinger)

..og så søger jeg normalt efter album/kunstner/titel/genre/år for at finde det jeg vil høre...

Edit:
OBS hvis bitraten på mp3'er er over 192kbps, så skal du være sikker på at filerne overholder ISO-standarden - ellers kan der opstå problemer med at afspille i programmer, som bruger den "indbyggede" mp3-decoder i Windows, via DirectShow.

Print side | Luk vindue