Print side | Luk vindue

Dreambox DM-7020 HD

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Recordere (optagere)
Forumbeskrivelse: Spørgsmål og debat om optagere (video)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=106034
Udskrevet den: 14-Maj-2025 kl. 14:41

Emne: Dreambox DM-7020 HD
Skrevet af: KlausJ
Emne: Dreambox DM-7020 HD
Skrevet den: 01-Januar-2012 kl. 16:36
Godt nytår til alle.

Så fik jeg købt mig en Dreambox. Jeg købte en DM-7020 HD med 2 DVB-C/T-tunere (jeg har YouSee kabel-tv). Den er uden DVD-drev, men da jeg alligevel skal brænde HD-optagelser via en PC, så mente jeg, at jeg godt kunne nøjes med 7020'eren i stedet for 8000'eren. 7020'eren er også et helt nyt produkt i modsætning til 8000'eren, der har nogen tid på bagen.
Og så troede jeg, at mine trængsler med YouSee-boksen og Samsung BD-D8900 var forbi, og jeg nu var på vej ind i favre nye verden.

Men sådan gik det nu ikke helt.
Jeg købte den, mens jeg var på juleferie hos mine forældre, så jeg havde ikke lige adgang til den harddisk, jeg havde planlagt at sætte i.
Men jeg havde en 120 MB 2,5" ekstern disk liggende i min computertaske til backup-brug. Jeg slettede partitionerne på den, og satte den til Dreamboxen. Men øv - når jeg prøvede at formattere disken, abendede Dreamboxen i en "greenscreen" og genstartede.
Nå, så kunne jeg ikke prøve at optage.
Men hvad så med at afspille en DVD? Min mor har en Samsung SE-S084 ekstern DVD-brænder. Jo, når DVD-brænderen fik ekstern strøm, kunne jeg afspille DVD'er. Succes!
Da jeg manglede et antennekabel, fik jeg kun indstillet tuner A, men da jeg alligevel ikke kunne optage, var det jo ikke et problem på det tidspunkt.

Nu er jeg så kommet hjem, og så begyndte problemerne:

Jeg kan ikke få den til at søge kanaler på tuner B. Man kan søge efter kanaler manuelt - men hvordan ser jeg, om begge tunerne er indstillet?

Jeg fandt min harddisk - en Hitachi HDSSC101 på 1 TB, som jeg satte i - og skruede alle 7 skruer i kabinettet fast, naiv som jeg var. Da jeg skulle formattere harddisken, var resultatet nøjagtig det samme, som med den eksterne disk - abend med "greenscreen" og genstart af boksen. Efter genstart tilbyder den at sende en fejlrapport til DreamMedia. Det er fint, men det kommer min harddisk jo ikke til at virke af - ikke lige med det samme i hvert tilfælde.
Så prøvede jeg med en Iomega ekstern harddisk - samme nedslående resultat.
Lige nu leder jeg efter den harddisk, jeg tidligere har haft i min YouSee-boks - en Western Digital AVGP på 1 TB. Jeg kan ikke lige huske, hvor den sidder i øjeblikket. Men tør jeg håbe på, at jeg kan formattere den og så prøve at optage noget?

Da jeg tidligere her i forummet har læst, at man ikke kan afspille Bluray via USB, købte jeg en Plextor PX-LB950UE - en ekstern Bluray-brænder med både e-SATA og USB3. Men øv, Dreamboxen vil ikke genkende den hverken via e-SATA eller USB. Er pengene spildt, eller findes der en løsning?

Er der mon nogen, der her i starten af det nye år gider at læse mit lange indlæg?
Er der mon nogen, der kan give nogle gode råd, så jeg kan få glæde af min investering?

Jeg håber, vi er en lille gruppe af Dreambox-brugere, der i fremtiden kan hjælpe hinanden og gøre livet lettere for kommende nye brugere - men lige nu er det altså mig, der har brug for hjælp.

-------------
Med venlig hilsen

Klaus Jensen

Svar:
Skrevet af: Kjeld
Skrevet den: 02-Januar-2012 kl. 17:29

Har også købt en 7020 HD m 2 dvb-c/t tunere. Satte en tilfældig halvgammel 3.5" SATA harddisk i og det kører uden problemer. Har dog opdateret til seneste firmware. Når du søger efter kanaler, bruger den kun Tuner-A, da de er ens. Gå ind i tunerkonfig og indstil dem ens. Den optager fint 2 kanaler samtidig.  

/Kjeld

Skrevet den: 02-Januar-2012 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af Kjeld Kjeld skrev:

Har dog opdateret til seneste firmware.

Hej Kjeld

Ja, her har jeg også et problem. Min 7020 er installeret med release 3.2.0 2011-09-28. Jeg har opdateret det, den kan via nettet. Men jeg kan se, at der ligger en release 3.2.1a 2011-11-10 på Dream Multimedias hjemmeside. Men når jeg åbner min Dreambox' ip-adresse i min browser, kommer jeg til siden "Dreambox Webcontrol" og ikke til den side, hvor jeg nederst kan vælge "Firmware upgrade". Jeg kan på DM's hjælpeside se, at siden hedder noget med "ip/upgrade.dhtml" - men jeg kommer ikke ind på den rigtige side. Ved du, hvordan jeg kommer til firmware opdateringssiden?

-------------
Med venlig hilsen

Klaus Jensen

Skrevet den: 14-Januar-2012 kl. 18:19
Hjælp!!
I den tro, at jeg havde formateret den installerede harddisk, har jeg fået lavet to små optagelser i flashhukommelsen på min DB 7020 HD.
Hvordan får jeg slettet dem? Jeg kan sagtens vælge optagelserne og vælge slet. De forsvinder også fra listen, men næste gang, jeg går ind i listen over optagelser, ligger de der stadig.
Det samme sker, hvis jeg sletter dem fra PC'en.

Jeg har også det problem, at når jeg i min browser skriver adressen på min DreamBox, kommer jeg direkte ind i "Dreambox Webcontrol". Jeg kan ikke komme til siden, hvor jeg kan vælge at opgradere firmware.

Findes der nogen der ude, der kan hjælpe?

-------------
Med venlig hilsen

Klaus Jensen

Skrevet af: huntiedk
Skrevet den: 14-Januar-2012 kl. 18:57
Jeg ved ikke, om det er på samme måde på en dm7020, men på min gamle dm800 skule man lukke boxen helt ned og slukke. Derefter skulle man tænde for strømmen, samtidig med at on/off på fronten holdes inde. Den skulle holdes inde, indtil boxen viste sin ip-adresse i displayet. Da kunne man så pode ny firmware ved at browse ind på http://ip-adresse, fx http://192.168.1.141 hvis det var den viste ip-adresse. Håber det er det samme, men det kan jo være ændret på dm7020hd.

-------------
Øst, vest, ::1 bedst

Skrevet den: 14-Januar-2012 kl. 18:59
Pode = uploade :-) damn ipad-ordbog...

-------------

Skrevet den: 14-Januar-2012 kl. 19:28
Jeg kan få den til at vise ip-adressen med den beskrevne fremgangsmåde. Der står "STOP" i displayet, og jeg kan ikke tilgå boksen via den viste ip-adresse. Genstarter jeg så boksen, har jeg adgang til boksen via browseren på den viste adresse - men jeg kommer direkte ind i "Webcontrol" uden mulighed for opdatere firmware.

-------------
Med venlig hilsen

Klaus Jensen

Skrevet den: 14-Januar-2012 kl. 20:22
Det er lidt mystisk, hvis du ikke kan få fat på IP-adressen.

Metoden er i øvrigt beskrevet http://www.dream-multimedia-tv.de/en/dm7020hd-flashing-browser - i dette link . Et alternativ er at bruge DreamUp-programmet, som er http://www.dream-multimedia-tv.de/en/dm7020hd-flashing-dreamup - beskrevet her .

Disse links kommer fra http://www.dream-multimedia-tv.de/en/dm-7020-hd-information - 7020HD'ens infoside hos DM multimedia , men du har muligvis allerede været der for at hente firmwaren.

-------------

Skrevet den: 14-Januar-2012 kl. 21:02
Jo, jeg har læst rigtig meget på DM-hjemmesiden og også i VIP-forummet. Jeg har også prøvet DreamUp-programmet, men jeg er kun nået der til, hvor det fortæller, at der ikke er en com-port.
Jeg har et sted set, hvordan man sætter en USB-port op som com-port, men jeg kan bare ikke finde det igen.

-------------
Med venlig hilsen

Klaus Jensen

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 14-Januar-2012 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af KlausJ KlausJ skrev:

Jo, jeg har læst rigtig meget på DM-hjemmesiden og også i VIP-forummet. Jeg har også prøvet DreamUp-programmet, men jeg er kun nået der til, hvor det fortæller, at der ikke er en com-port.
Jeg har et sted set, hvordan man sætter en USB-port op som com-port, men jeg kan bare ikke finde det igen.

Er du sikker på at det er nødvendigt at bruge DreamUp og serielle porte?

Normalt kan man "tvinge" Dreamboxen til at gå i et opdateringsmode efter reboot, hvor du kan opdatere firmware via en webbrowser.

På min gamle DM600 skal der laves noget fusk med at remounte readonly partitioner og slette nogle filer, men på de nyere modeller skulle det være noget nemmere (og bør stå i manualen). Jeg har aldrig brugt det null-modem kabel som jeg købte sammen med min Dreambox (well, jeg har brugt det til noget andet så de 3-4 EUR var ikke helt spildt).

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 14-Januar-2012 kl. 21:12
For at bruge DreamUp uden at gå via netværket, vil jeg tro, at du skal installere USB-UART-driveren fra infosiden. Derefter kan du forbinde service-USB-stikket bag på DM'en til en USB-port på din PC med et USB-kabel med mini-USB-stik. Det burde resultere i en COM-port, der kan vælges i DreamUp. Lidt bøvlet, men måske det virker...

-------------

Skrevet den: 14-Januar-2012 kl. 21:18
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Normalt kan man "tvinge" Dreamboxen til at gå i et opdateringsmode efter reboot, hvor du kan opdatere firmware via en webbrowser.

Helt enig, jf. de ovenstående indlæg.

Jeg så lige en lille forskel på DMs hjemmeside i forhold til hvad jeg skrev ovenfor. De angiver, at man skal skrive http://ip-adresse/ (altså med en / til sidst) - måske det kan gøre en forskel; webserveren i bootloaderen er jo nok ikke den mest avancerede. Det er i hvert fald et forsøg værd...

-------------

Skrevet af: west1
Skrevet den: 15-Januar-2012 kl. 00:28
hej
godt nok ved at være flere år siden jeg legede med sådan fyr
den jeg havde kørte jeg multiboot på og hentede en masse gode img og programmer på "satandreanbox" prøv at kigge lidt på den side der kan du nok finde noget om boot problemer

ang dreamup er det et dejligt stykke værktej som du installerer på pc så kan du hente alt det du har lyst på div board og så lægge det over på dreamboxen som du har lyst til
du skal lige huske at flashe efter at du har lagt ny img i
mvh west1

Skrevet af: Luckow
Skrevet den: 15-Januar-2012 kl. 07:06
Det lyder som om du kører med fast ip-adresse? På de ældre bokse skal man sætte den til DHCP når man skal opdaterer firmwaren via browseren, ellers får man ikke fat i den, efter opdateringen sætter du den bare til fast ip igen.

Skrevet af: Kjeld
Skrevet den: 15-Januar-2012 kl. 11:37

Det står nøje beskrevet på side 76 i manualen hvordan du opdaterer softwaren. Bemærk du SKAL tilslutte maskinen et netværk med DHCP server funktion. Så afventer du STOP på display og aflæser ip adresse . Nu kan du connecte med en browser fra en pc på samme netværk.

/Kjeld

Print side | Luk vindue