Print side | Luk vindue

DR og TV2 i HD med Stofa?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=106037
Udskrevet den: 28-Maj-2024 kl. 15:57


Emne: DR og TV2 i HD med Stofa?
Skrevet af: Jimmbo
Emne: DR og TV2 i HD med Stofa?
Skrevet den: 01-Januar-2012 kl. 17:24
Jeg vil gerne lige høre jer her inde, om I ved noget om DR's og TV2's planer om at sende i HD.
Hvornår træder det i kraft?

Jeg sidder og kigger på kanalerne, og jeg kan ikke se nogle indikationer om at der sendes i HD nu. Så hvornår kommer det til stofa? Smile

Godt nytår Clap


-------------
TV: Panasonic TX-P42G10E
Medier center: Popcorn Hour A-200
BD: Playstation 3 slim 320 GB
Forstærker: Marantz SR6005
F-højtaler: DLS R66
C-højtaler: DLS RC55
B-højtaler: KEF 2005
SUB: KEF PSW2000



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 01-Januar-2012 kl. 17:27
 
 DR1 og TV2 samt Regioner kommer i HD på skiftedagen D 11 Januar. Det gælder sikkert også hos Stofa.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 01-Januar-2012 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 DR1 og TV2 samt Regioner kommer i HD på skiftedagen D 11 Januar. Det gælder sikkert også hos Stofa.

Okay, jeg har bare kun kunne finde "januar" og intet mere præcist.

Er det sådan så alt kommer i HD? Altså opskaleret og rigtig HD?


-------------
TV: Panasonic TX-P42G10E
Medier center: Popcorn Hour A-200
BD: Playstation 3 slim 320 GB
Forstærker: Marantz SR6005
F-højtaler: DLS R66
C-højtaler: DLS RC55
B-højtaler: KEF 2005
SUB: KEF PSW2000


Skrevet af: pdj1974
Skrevet den: 01-Januar-2012 kl. 17:39
Tror det afhænger af de enkelte antenneforeninger (klassisk svar i Stofa gruppen Wink)
Her er info fra AN-TV i Aalborg: 
http://an-tv.dk/dk/information/meddelelser/an-tvs_programflade_i_2012.htm - http://an-tv.dk/dk/information/meddelelser/an-tvs_programflade_i_2012.htm  og 
http://an-tv.dk/dk/information/meddelelser/seneste_nyt_-_programfladen_2012.htm - http://an-tv.dk/dk/information/meddelelser/seneste_nyt_-_programfladen_2012.htm


-------------
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 01-Januar-2012 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 DR1 og TV2 samt Regioner kommer i HD på skiftedagen D 11 Januar. Det gælder sikkert også hos Stofa.


Er det sådan så alt kommer i HD? Altså opskaleret og rigtig HD?
 
 Kanalen vil når den kommer hos de enkelte udbyder blive udsendt i 720p.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 01-Januar-2012 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 DR1 og TV2 samt Regioner kommer i HD på skiftedagen D 11 Januar. Det gælder sikkert også hos Stofa.


Er det sådan så alt kommer i HD? Altså opskaleret og rigtig HD?
 
 Kanalen vil når den kommer hos de enkelte udbyder blive udsendt i 720p.

Super! Så takker jeg mangle gange Clap

Lyden bliver også 5.1 ikke? Smile


-------------
TV: Panasonic TX-P42G10E
Medier center: Popcorn Hour A-200
BD: Playstation 3 slim 320 GB
Forstærker: Marantz SR6005
F-højtaler: DLS R66
C-højtaler: DLS RC55
B-højtaler: KEF 2005
SUB: KEF PSW2000


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 01-Januar-2012 kl. 18:09
 
 
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Lyden bliver også 5.1 ikke?
 
 Det forlyder der ikke noget om hvad det vil blive.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 01-Januar-2012 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Lyden bliver også 5.1 ikke?
 
 Det forlyder der ikke noget om hvad det vil blive.

Okay, så må man bare håbe.

Men tak for dine svar Clap


-------------
TV: Panasonic TX-P42G10E
Medier center: Popcorn Hour A-200
BD: Playstation 3 slim 320 GB
Forstærker: Marantz SR6005
F-højtaler: DLS R66
C-højtaler: DLS RC55
B-højtaler: KEF 2005
SUB: KEF PSW2000


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 01-Januar-2012 kl. 19:00
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 DR1 og TV2 samt Regioner kommer i HD på skiftedagen D 11 Januar. Det gælder sikkert også hos Stofa.

Okay, jeg har bare kun kunne finde "januar" og intet mere præcist.

Er det sådan så alt kommer i HD? Altså opskaleret og rigtig HD?
 
DR1 og TV2 vil have en blanding af opskalret SD materiale og nedskalering af egentligt HD 1080p/i HD materiale, som man kender det fra de fleste andre almindelige 720P "hovedkanaler" (SVT1, ARD, ZDF mv.) der ikke er en seperat HD udgave af en hovedkanal (som eksempelvis Discovery HD og DRHD) ...Det forhold har kanalerne allerede meldt ud.
 
Stofa vil formentligt modtage DR1 og TV2 HD som de allerede modtager DRHD, dvs fra Telenors encode via Canal Digitals satellitplatform. Så kvaliteten på DR1 når de sender HD materiale vil højst sandsynligt blive som den du kender allerede fra DRHD (dvs 12,2 mbit/s), mens DTT kunderne denne gang må nøjes med blot 6,5 Mbit/s på DR1 (som derfor slet ikke lanceres som en egentlig HD kanal, selv om satellit og kabel-tv kunder vil få den med højere bitrate). Hvis det er dette Telenor encode stofa benytter er der også god grund til at forvente Dolby Digital med op til 5.1 kanaler på encodet, lige som på DRHD, mens der på DTT nettet benyttes HE-AAC på DTT tilsvarende hvad man der kender fra DRHD. YouSee laver igen sit eget encode, der som sædvanligt er i en lidt lavere bitrate end Telenors ( Canal Digital), men i højere bitrate end på DTT. Dettte YouSee encode overholder dog også minimumsanbefalingerne for HDTV kanaler.
 
Bedst stillet er man altså (hvis det bliver buisness as usual) som Canal Digital kunde (og Stofa samt Profiber kunde, da disse benytter samme Telenor encode transparent formidlet), dernæst i midten YouSee kunderne, og dårligst stillet DTT og TDC-tv kunderne som sædvanligt.


Skrevet af: Ullum
Skrevet den: 02-Januar-2012 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 DR1 og TV2 samt Regioner kommer i HD på skiftedagen D 11 Januar. Det gælder sikkert også hos Stofa.


Er det sådan så alt kommer i HD? Altså opskaleret og rigtig HD?
 
 Kanalen vil når den kommer hos de enkelte udbyder blive udsendt i 720p.

Super! Så takker jeg mangle gange Clap

Lyden bliver også 5.1 ikke? Smile
Viasat sender TV2 HD med 5.1 lyd.


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 02-Januar-2012 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 DR1 og TV2 samt Regioner kommer i HD på skiftedagen D 11 Januar. Det gælder sikkert også hos Stofa.

Okay, jeg har bare kun kunne finde "januar" og intet mere præcist.

Er det sådan så alt kommer i HD? Altså opskaleret og rigtig HD?
 
DR1 og TV2 vil have en blanding af opskalret SD materiale og nedskalering af egentligt HD 1080p/i HD materiale, som man kender det fra de fleste andre almindelige 720P "hovedkanaler" (SVT1, ARD, ZDF mv.) der ikke er en seperat HD udgave af en hovedkanal (som eksempelvis Discovery HD og DRHD) ...Det forhold har kanalerne allerede meldt ud.
 
Stofa vil formentligt modtage DR1 og TV2 HD som de allerede modtager DRHD, dvs fra Telenors encode via Canal Digitals satellitplatform. Så kvaliteten på DR1 når de sender HD materiale vil højst sandsynligt blive som den du kender allerede fra DRHD (dvs 12,2 mbit/s), mens DTT kunderne denne gang må nøjes med blot 6,5 Mbit/s på DR1 (som derfor slet ikke lanceres som en egentlig HD kanal, selv om satellit og kabel-tv kunder vil få den med højere bitrate). Hvis det er dette Telenor encode stofa benytter er der også god grund til at forvente Dolby Digital med op til 5.1 kanaler på encodet, lige som på DRHD, mens der på DTT nettet benyttes HE-AAC på DTT tilsvarende hvad man der kender fra DRHD. YouSee laver igen sit eget encode, der som sædvanligt er i en lidt lavere bitrate end Telenors ( Canal Digital), men i højere bitrate end på DTT. Dettte YouSee encode overholder dog også minimumsanbefalingerne for HDTV kanaler.
 
Bedst stillet er man altså (hvis det bliver buisness as usual) som Canal Digital kunde (og Stofa samt Profiber kunde, da disse benytter samme Telenor encode transparent formidlet), dernæst i midten YouSee kunderne, og dårligst stillet DTT og TDC-tv kunderne som sædvanligt.

Jeg fik slet ikke sagt tak for det indlæg. Det var faktisk et rigtig godt indlæg, som gjorde mig en del klogere. så endnu en gang tak! Clap


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 03-Januar-2012 kl. 11:40
Så har jeg fået TV2 HD. Men jeg kan ikke se, om DR også bliver sendt i HD.

Desuden har jeg mistet TV3 nu.


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 03-Januar-2012 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Lyden bliver også 5.1 ikke?
 
 Det forlyder der ikke noget om hvad det vil blive.
 
For DTT MUX1 (antenne) http://www.digi-tv.dk/nyhedsarkiv.asp%20 - oplyser digi-tv.dk (nyheder 10 juni 2011)
 
" DR1 vil fra overgangen til MPEG4 den 11. januar blive enkodet således:
  • Video: MPEG-4, AVC HP@L4 720p/50
  • Audio1: HE-AAC level 4, version 1, stereo
  • Audio2-AAC le: HEvel 4, version 1, 5.1 surround
  • Teletext: EBU teletext, 14 linjer/field
  • Subtitles: DVB subtitles

DR2 vil blive enkodet således:

  • Video: MPEG-4, AVC HP@L3 SDTV
  • Audio1: HE-AAC level 4, version 1, stereo
  • Teletext: EBU teletext, 14 linjer/field
  • Subtitles: DVB subtitles "

Det må formodes, at kabelleverandørerne  også leverer med 5.1 surround på DR1.  Der er vel meget som slet ikke er optaget med andet end stereo eller enddog mono lyd - vil jeg mene.

Når DR ikke kalder DR1 for  HD - selvom formatet faktisk er HD - så er det nok fordi DR1 indeholder programmer, der er optaget direkte som HD, men også  opskalerede SD programmer - DR anvender sikkert den bedste grundversion,  som de har af det given program. 
Desuden har DR over antennenettet i gennemsnit kun en kapacitet på 6,5 Mbit/s stat-muxet til rådighed.  Det er lidt i underkanten for at undgå synlige kodningfejl.
 
Da  man stadig bliver bedre til, at analysere de rå videostrømme og udnytte alt smart i MPEG-4 standarden, vil 6,5 Mbit/s  meget muligt blive helt OK indenfor en vis rimelig tid. 
Det er stadigt forbandet, at DR ikke skiftede til DVB-T2 samtidig med udfasningen af MPEG-2, så havde mange seere sparet  gode penge.  
 
youSee har sagt, at de vil anvende 9 Mbit/s til deres HD kanaler, men med fast bitrate og derfor uden stat-mux. Som jeg forstår det, gælder det også MPEG-4 versionen af DR1.  Dette fik en rimelig positiv omtale efter youSees  møde for recordere.dk's brugere i december 2011. 
 
Jeg formoder,at TV2 HD blive udsendt på samme måde som DR1 - bortset fra at det bliver kodet og sendt via DVB-T2 på antennenettets og Boxers mux5.
 
Lars   Smile
 
PS! stat-mux, hvor en lav bitrate på nogle  kanaler kan udnyttes af en andre kanaler, svarer til en ekstrakapacitet på måske 10% i DR's DVB-T muxer.
I en DVB-T2 mux, der grundlæggende har 83% højere bitrate (36.5 Mbit/s vs 19.91) , vil der kunne opnås måske omkring 20% gevinst ved stat-mux. 
 


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 03-Januar-2012 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Når DR ikke kalder DR1 for  HD - selvom formatet faktisk er HD - så er det nok fordi DR1 indeholder programmer, der er optaget direkte som HD, men også  opskalerede SD programmer - DR anvender sikkert den bedste grundversion,  som de har af det given program.


Eller også kalder de den ikke for DR1 HD når det er den eneste udgave af DR1 de laver.

Efterhånden som de fleste kanaler laves om til HD, giver det mindre og mindre mening at klaske HD efter navnet.

SBS kunne vel også snart droppe SD udgaverne af Kanal 5 og 6'eren (og dermed give plads til Kanal 4 i HD).


Skrevet af: tvviewer
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Så har jeg fået TV2 HD. Men jeg kan ikke se, om DR også bliver sendt i HD.

Desuden har jeg mistet TV3 nu.


Har lige lavet en scan på antv her. Fandt ingen tv2 hd Shocked


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af tvviewer tvviewer skrev:

Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Så har jeg fået TV2 HD. Men jeg kan ikke se, om DR også bliver sendt i HD.

Desuden har jeg mistet TV3 nu.


Har lige lavet en scan på antv her. Fandt ingen tv2 hd Shocked

Da jeg skrev med en fra Stofa mente hun heller ikke den var kommet endnu. Men faktum er, at jeg har TV2 HD.

Men stadig lidt irriterende, at jeg har mistet TV3. Men de har oprettet en mellempakke, hvor TV3 indgår, vis man er interesseret i det.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 14:00
 
 Jeg tvivler på, at DR og TV2 rent faktisk vil være i HD før omlægningen den 11, de er i hvertfald stadig i SD hos You See.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Jeg tvivler på, at DR og TV2 rent faktisk vil være i HD før omlægningen den 11, de er i hvertfald stadig i SD hos You See.

TV2 var i HD. Det kunne jeg se, og lyden var også Dolby.

Men nu der kommet en ny opdatering af kanalerne, så jeg ved ikke om den er røget der.

EDIT: TV2 er stadig i HD. Jeg ved ikke lige hvorfor vi har fået det før tid.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 14:14
 
 Det kan vel ses på kanallogoet.? Hos You See er den udgave af TV2 som bliver HD mærket med et * i EPGen.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Det kan vel ses på kanallogoet.? Hos You See er den udgave af TV2 som bliver HD mærket med et * i EPGen.

Det hedder TV2 HD. Jeg ved ikke om jeg kan måle noget.


Skrevet af: pdj1974
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 15:00
Tryk Info, Info, Delete - så kommer der mere info signal, billed og lyd.

-------------
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 15:01
 
 Jeg lavede tidliger i dag en prøveoptagelse da jeg skulle tete en USB stick til BT modtageren, og der kan man ved afspilning se, at TV2 endnu her på You See bliver sendt i 576 opløsning. Altså i SD.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

Tryk Info, Info, Delete - så kommer der mere info signal, billed og lyd.

Hvor er delete? :)

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Jeg lavede tidliger i dag en prøveoptagelse da jeg skulle tete en USB stick til BT modtageren, og der kan man ved afspilning se, at TV2 endnu her på You See bliver sendt i 576 opløsning. Altså i SD.

Hedder kanalen også TV2 HD hos dig, og sender dolby lyd ud?


Skrevet af: pdj1974
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Hvor er delete? :)
Hehe - jeg havde den heller ikke mappet på min Harmony remote tidligere, men Stofa gik jo væk fra Info-Info-Grøn på et tidspunkt, så nu har Delete knappen fundet sit kald i livet LOL


-------------
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Hvor er delete? :)
Hehe - jeg havde den heller ikke mappet på min Harmony remote tidligere, men Stofa gik jo væk fra Info-Info-Grøn på et tidspunkt, så nu har Delete knappen fundet sit kald i livet LOL

Jeg har ingen boks fra Stofa. Jeg kører ren Panasonic G10. Så måske det er derfor jeg ikke kan finde hvad jeg skal finde.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 15:20
 
 
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Hedder kanalen også TV2 HD hos dig, og sender dolby lyd ud?
 
 Nej den hedder TV2*, lyd er PCM.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: tvviewer
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Hedder kanalen også TV2 HD hos dig, og sender dolby lyd ud?
 
 Nej den hedder TV2*, lyd er PCM.


Har scannet med mit sony w4000. Det fandt ikke andre tv2 end den gamle sd-kanal.


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 15:26
Oprindeligt skrevet af tvviewer tvviewer skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Hedder kanalen også TV2 HD hos dig, og sender dolby lyd ud?
 
 Nej den hedder TV2*, lyd er PCM.


Har scannet med mit sony w4000. Det fandt ikke andre tv2 end den gamle sd-kanal.

Bor du i Århus og har stofa?


Skrevet af: tvviewer
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af tvviewer tvviewer skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Hedder kanalen også TV2 HD hos dig, og sender dolby lyd ud?
 
 Nej den hedder TV2*, lyd er PCM.


Har scannet med mit sony w4000. Det fandt ikke andre tv2 end den gamle sd-kanal.

Bor du i Århus og har stofa?

Aalborg


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Hedder kanalen også TV2 HD hos dig, og sender dolby lyd ud?
 
 Nej den hedder TV2*, lyd er PCM.

Helt præcist hedder min TV2 stjylland HD
Lyden hedder: dan (Dolby D)

Underteksterne har også ændret sig. De er ikke i sorte bjælker mere.


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af tvviewer tvviewer skrev:

Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af tvviewer tvviewer skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Hedder kanalen også TV2 HD hos dig, og sender dolby lyd ud?
 
 Nej den hedder TV2*, lyd er PCM.


Har scannet med mit sony w4000. Det fandt ikke andre tv2 end den gamle sd-kanal.

Bor du i Århus og har stofa?

Aalborg

Måske det er derfor. Måske det bare er Århus antenneforening som har fået TV2 HD nu.


Skrevet af: xari
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 15:32

Nogen der ved om tv2 har droppet tekst-tv på TV2HD?

Pt. er der i hvert fald ikke noget tekst-tv på kanalen (Også Stofa, Århus)


Skrevet af: pdj1974
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Jeg har ingen boks fra Stofa. Jeg kører ren Panasonic G10. 
Embarrassed Sorry - my bad...

-------------
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


 

 Jeg lavede tidliger i dag en prøveoptagelse da jeg skulle tete en USB stick til BT modtageren, og der kan man ved afspilning se, at TV2 endnu her på You See bliver sendt i 576 opløsning. Altså i SD.


YouSee encoder selv TV 2's signal, og det er stadigvæk SD.


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Når DR ikke kalder DR1 for  HD - selvom formatet faktisk er HD - så er det nok fordi DR1 indeholder programmer, der er optaget direkte som HD, men også  opskalerede SD programmer - DR anvender sikkert den bedste grundversion,  som de har af det given program.


Eller også kalder de den ikke for DR1 HD når det er den eneste udgave af DR1 de laver.
 
Men nu skrev jeg faktisk også - i næste sætning:
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Desuden har DR over antennenettet i gennemsnit kun en kapacitet på 6,5 Mbit/s stat-muxet til rådighed.  Det er lidt i underkanten for at undgå synlige kodningfejl.
 
For det var nemlig, hvad der blev talt om, da folketingets partier godkendte den endelige brug af mux1 og mux2 og skrev 'næsten HD'
 
Desuden er det jo vigtigt, at DR1 kun kan modtages over antennenettet med en modtager, der kan behandle MPEG-4 HP @ L4.0  - dvs kan modtage HD signaler.  Der er flere især bokse med MPEG-4, der ikke kan klare at modtage DR1 fra 11 januar (bla. Strong 8010 og en Hinke boks)
 
Lars    Smile  
 
 


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: ----OR----
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 19:02
Er på GVD kabel, får signal fra Stofa og TV2HD bliver her registreret som 720p og DD 5.1. Har dog ikke endnu set andet end samme kvalitet fra TV2.  
DR1 HD er også lagt ud, uden signal.

Mener nu ikke TV2 sender ægte HD før april 


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 19:13
 
 
Oprindeligt skrevet af ----OR---- ----OR---- skrev:

Mener nu ikke TV2 sender ægte HD før april 
 
 Det er så længe Boxer kunder må vente med at få den. Vi andre får den om få dage. Meget af det der sendes i starten vil være opscaleret, der kommer mere i HD som tiden går.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: urup
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 19:41
TV 2 vil sende sport som håndbold her i januar, le tour de France til sommer, OL og meget mere i HD. Ligeledes vil mindst 40 af alle søndagsfilmene blive vist i rigtig HD. Alt dette er klar pr. 1/1/2012. Problemet er som Radiomanden skriver at Boxer først er klar til at sende HD fra april, men det går kun ud over Boxers kunder. Angry


Skrevet af: ----OR----
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 19:46
Lyder godt Smile


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Nej den hedder TV2*, lyd er PCM.

Nej, den er ej. Den er MPEG-1 Layer 2.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 04-Januar-2012 kl. 20:57
 
 Det kan så ikke ses, udover det ikke for nuværende er surround. Så det spiller ingen rolle hvad den så er.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 08:13
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Det kan så ikke ses, udover det ikke for nuværende er surround. Så det spiller ingen rolle hvad den så er.
 
Det fremgår ellers tydeligt nok på mit udstyr hvad der modtages.


-------------
.....


Skrevet af: pdj1974
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 09:24
Så har ANTV i Aalborg også fået HD udgaverne af DR1, TV2, samt TV2 Film.
De er desværre uden tekst-tv, så de kommer ikke i min favoritliste Confused


-------------
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live


Skrevet af: Vagnen
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Stofa vil formentligt modtage DR1 og TV2 HD som de allerede modtager DRHD, dvs fra Telenors encode via Canal Digitals satellitplatform. Så kvaliteten på DR1 når de sender HD materiale vil højst sandsynligt blive som den du kender allerede fra DRHD (dvs 12,2 mbit/s), mens DTT kunderne denne gang må nøjes med blot 6,5 Mbit/s på DR1 (som derfor slet ikke lanceres som en egentlig HD kanal, selv om satellit og kabel-tv kunder vil få den med højere bitrate). Hvis det er dette Telenor encode stofa benytter er der også god grund til at forvente Dolby Digital med op til 5.1 kanaler på encodet, lige som på DRHD, mens der på DTT nettet benyttes HE-AAC på DTT tilsvarende hvad man der kender fra DRHD. YouSee laver igen sit eget encode, der som sædvanligt er i en lidt lavere bitrate end Telenors ( Canal Digital), men i højere bitrate end på DTT. Dettte YouSee encode overholder dog også minimumsanbefalingerne for HDTV kanaler.
 
Bedst stillet er man altså (hvis det bliver buisness as usual) som Canal Digital kunde (og Stofa samt Profiber kunde, da disse benytter samme Telenor encode transparent formidlet), dernæst i midten YouSee kunderne, og dårligst stillet DTT og TDC-tv kunderne som sædvanligt.

Mht DR1 (720p50) vil det være muligt for Stofa at benytte signalet fra CD/Telenor - men mht TV2 HD signalet, så vil der på 1W kun være en HD version af TV2 Lorry, så de antenneforeninger som skal benytte en anden regionskanal af TV2 HD, skal have signal et andet sted fra.


Skrevet af: MichaelA
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 10:35
Spændt på hvornår de kanaler kommer til Næstved...

-------------
Beovision Avant 55"
Beolab 5, Beolab 8000, Apple TV4K, iMac, Macbook Pro, iPad m.v


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af MichaelA MichaelA skrev:

Spændt på hvornår de kanaler kommer til Næstved...

Fra Stofas brev:
11. januar kommet TV 2 i HD, og du får TV 2 regionernes nye kanal
13. januar ændres indholdet i tv-pakkerne, ny kanalsøgning er måske nødvendig
1. februar træder de nye priser på tv-pakkerne i kraft




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

Så har ANTV i Aalborg også fået HD udgaverne af DR1, TV2, samt TV2 Film.
De er desværre uden tekst-tv, så de kommer ikke i min favoritliste Confused


Jeg har ikke set noget til en HD udgave af DR1. Den ligger der to gange (eksklusiv DR Synstolkning), men det er da ikke i HD - endnu?


Skrevet af: pdj1974
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af bleed_blue bleed_blue skrev:

Jeg har ikke set noget til en HD udgave af DR1. Den ligger der to gange (eksklusiv DR Synstolkning), men det er da ikke i HD - endnu?
De nye er alle 720p ifølge min Zaptor. (Er jeg da 99% sikker på at jeg tjekkede dem i morges Embarrassed - tjekkede helt sikkert de to andre)
Men filmen på TV2 Film lignede godt nok noget fra VHS, men det er så en helt anden snak LOL


-------------
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live


Skrevet af: urup
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 12:58
[/QUOTE]
Mht DR1 (720p50) vil det være muligt for Stofa at benytte signalet fra CD/Telenor - men mht TV2 HD signalet, så vil der på 1W kun være en HD version af TV2 Lorry, så de antenneforeninger som skal benytte en anden regionskanal af TV2 HD, skal have signal et andet sted fra.
[/QUOTE]

Alle - uanset landsdel - vil få TV 2 Lorry på TV 2 HD, så dem som ikke bor i København må enten skifte til TV 2 SD eller til den nye regionkanal f.eks. TV Fyn. Smile


Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 13:06
Ingen af DR1 HD og TV2 HD kanalerne udsendes endnu ikke som hd kanaler - dette burde mig bekendt først ske den 11.1 ;)

-------------
Zaptor Motorola
40" SonyX3500
40" Samsung F71
NAD L76 surround med Dali
En skærm er et panel hvortil man putter input ind i...


Skrevet af: bleed_blue
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 13:08
TV2 er i HD. Der er HD logo og kanalen vises i 720p. Altså for mit vedkommende i Aalborg.


Skrevet af: dataho
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af urup urup skrev:


Alle - uanset landsdel - vil få TV 2 Lorry på TV 2 HD, så dem som ikke bor i København må enten skifte til TV 2 SD eller til den nye regionkanal f.eks. TV Fyn. Smile


Den TV2 HD, som udsendes via Antenneforeningen-Aarhus viser TV2 Østjylland. Så det både i foregårs og i aftes.


-------------
1405745

Antenneforeningen Aarhus


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Når DR ikke kalder DR1 for HD - selvom formatet faktisk er HD - så er det nok fordi DR1 indeholder programmer, der er optaget direkte som HD, men også opskalerede SD programmer - DR anvender sikkert den bedste grundversion, som de har af det given program.


Efterhånden som de fleste kanaler laves om til HD, giver det mindre og mindre mening at klaske HD efter navnet.
-
Lundal, du har fuldstændigt ret i dette synspunkt!
-
...Men der er altså også den dimension på tale der handler om bitrate og kvalitet, og hvad man i den forbindelse med rette kan tillade sig at kalde en egentlig HDTV kanal. Mens man godt kan tale om HDTV kvalitet på kanaler der sender både SD og HD ...når de altså sender HD materiale, så er det (uanset hvilken navn kanalen så end har) en anden snak når det handler om mindstemålet af bitrate og kvalitet.
Ifølge Carsten Corneliussen (han er talsmans for DIGI TV A/S ...dem der varetager DVB-T transmissionerne) så bliver der med DR1 ikke tale om decideret HD på DTT nettet. Men det handler altså ikke om at der kommer en blanding af SD og HD materiale på kanalen, men om den tilgængelige båndbredde og kvalitet. (for loftet på båndbredden = loftet for den kvalitet man er i stand til at opnå med en given encoder, uanset hvor god encoderen så end til at levere acceptabel kvalitet ved en given båndbredde)

Carsten Corneliussen: »Det bliver ikke HD, det er der simpelt hen ikke plads til,«

DR1 bliver udsendt med et 720p HD-signal i en bitrate på 6,5 MBit/s – alt efter hvordan den endelige fordeling mellem kanalerne i mux'en lander. Men efter den Europæiske Broadcasting Unions definition for 720p HD-tv, så kræver det en bitrate på 8 MBit/s ved MPEG4, fortæller Carsten Corneliussen.

http://elektronikbranchen.dk/nyhed/naesten-hd-paa-dr-1-fra-januar?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=elektronik/ - http://elektronikbranchen.dk/nyhed/naesten-hd-paa-dr-1-fra-januar?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=elektronik/
-
Satellit og kabel-tv kunderne får til gengæld DR1 i HD kvalitet ihht EBU's minimumsdifinitioner. Efter alt at dømme som sædvanligt med 12,2 Mbit/s hos Canal Digital, stofa, Profiber mf. der benytter Telenors encode sendt via 1W satelliten, og efter alt at dømme med 9 Mbit/s hos den dominerende kabel-tv udbyder YouSee, iflg hvad de selv har meldt ud angående deres desværre knapt så kvalitetsambitøse HDTV transmissionsplaner i deres net.
Den almindelige bruger kan ganske givet være fuldstændig ligeglad med hvor han får signalerne fra, når man tænker på hvor mange almindelige brugere der syntes at TDC-TV og Boxer bare har 'fin fin kvalitet', så vil de fleste formentligt ikke opleve nogen kvalitetsforskel imellem DTT, satellit og kabel, men generelt bare opleve et DR1 med bedre billedkvalitet fra 11/1, hvor både pixelopløsning, codec og bitrate forbedres.
 
Den nøjereregnende HD kvalitetshovedpine vil jeg tro er overladt som irritationsmoment til os mere feinsmækkende Hi-Fi entuisiaster, der alligevel vil syntes at det meste er i den lave og uambitiøse ende, (især hvad angår DTT transmissionen) og at det hele bare går for hårdt ud over den spatiale opløsning, som det desværre er tilfældet for stort set alt anden nutidig HDTV transmission når man gerne vil spare på båndbredderne. I dag kan man med den seneste generation af encodere sagtens encode uden anmasende og tydeligt synlige encodefejl ved relativt lave bitrater, men den spatiale opløsning lider stadig markant under det, som det tydeligt ses i praksis af mere hardcore entuisiaster. Det er lidt ligesom man sagtens kan encode til 128 kbit/s mp3 uden at det skærer de fleste i ørerne, men en 320 kbit/s mp3 (når man altså ikke kan tale om FLAC eller Wave) vil jo stadig have bedre lydopløsning og fortrækkes over 128 kbit versionen af dem der går mere op i lydkvaliteten.


Skrevet af: WilliamP
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 15:16
Oprindeligt skrevet af urup urup skrev:

 
Alle - uanset landsdel - vil få TV 2 Lorry på TV 2 HD, så dem som ikke bor i København må enten skifte til TV 2 SD eller til den nye regionkanal f.eks. TV Fyn. Smile

Forkert. 


Skrevet af: Vagnen
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af bleed_blue bleed_blue skrev:

TV2 er i HD. Der er HD logo og kanalen vises i 720p. Altså for mit vedkommende i Aalborg.
Det samme er også pt gældende for Viasats satellitsignal. Der er TV2 HD logo i vestre hjørne og kanalen sendes i 720p
Alt inhold der indtil nu er blevet sendt er dog kun opskalleret. Vil regne med at det lille HD logo vil skifte farve når indholdet er i HD - som TV2 allerede nu gør på ex. TV2 Sport HD.


Skrevet af: Vagnen
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af WilliamP WilliamP skrev:

Oprindeligt skrevet af urup urup skrev:

 
Alle - uanset landsdel - vil få TV 2 Lorry på TV 2 HD, så dem som ikke bor i København må enten skifte til TV 2 SD eller til den nye regionkanal f.eks. TV Fyn. Smile

Forkert. 
Ved du da hvor Stofa så vil få signal fra?
Vil de signalføde med eget signal fra TV2 MCR i Odense og sende via fiber til de forskellige foreninger?


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Når DR ikke kalder DR1 for HD - selvom formatet faktisk er HD - så er det nok fordi DR1 indeholder programmer, der er optaget direkte som HD, men også opskalerede SD programmer - DR anvender sikkert den bedste grundversion, som de har af det given program.


Efterhånden som de fleste kanaler laves om til HD, giver det mindre og mindre mening at klaske HD efter navnet.
-
Lundal, du har fuldstændigt ret i dette synspunkt!
 
Jeg har tidligere i denne tråd gjort opmærksom på, at jeg kun blev halvt citeret, idet jeg skrev:
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Men nu skrev jeg faktisk også - i næste sætning:
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Desuden har DR over antennenettet i gennemsnit kun en kapacitet på 6,5 Mbit/s stat-muxet til rådighed.  Det er lidt i underkanten for at undgå synlige kodningfejl.
 
For det var nemlig, hvad der blev talt om, da folketingets partier godkendte den endelige brug af mux1 og mux2 og skrev 'næsten HD'
 
Desuden er det jo vigtigt, at DR1 kun kan modtages over antennenettet med en modtager, der kan behandle MPEG-4 HP @ L4.0  - dvs kan modtage HD signaler.  Der er flere især bokse med MPEG-4, der ikke kan klare at modtage DR1 fra 11 januar (bla. Strong 8010 og en Hinke boks)
 
Lars    Smile  
 
Når man cirerer - som her lunddal -  er det vel rimeligt, at citere helheden, synes jeg. 
-
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Ifølge Carsten Corneliussen (han er talsmans for DIGI TV A/S ...dem der varetager DVB-T transmissionerne) så bliver der med DR1 ikke tale om decideret HD på DTT nettet. Men det handler altså ikke om at der kommer en blanding af SD og HD materiale på kanalen, men om den tilgængelige båndbredde og kvalitet. (for loftet på båndbredden = loftet for den kvalitet man er i stand til at opnå med en given encoder, uanset hvor god encoderen så end til at levere acceptabel kvalitet ved en given båndbredde)

Carsten Corneliussen: »Det bliver ikke HD, det er der simpelt hen ikke plads til,«

DR1 bliver udsendt med et 720p HD-signal i en bitrate på 6,5 MBit/s – alt efter hvordan den endelige fordeling mellem kanalerne i mux'en lander. Men efter den Europæiske Broadcasting Unions definition for 720p HD-tv, så kræver det en bitrate på 8 MBit/s ved MPEG4, fortæller Carsten Corneliussen.

http://elektronikbranchen.dk/nyhed/naesten-hd-paa-dr-1-fra-januar?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=elektronik/ - http://elektronikbranchen.dk/nyhed/naesten-hd-paa-dr-1-fra-januar?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=elektronik/
 
Når der kodes til 720p50 er det pr definition et HD billede - men kvaliteten bliver ikke god, hvis man har for lav bitrate.  EBU har ikke - mig bekendt - nyere offentlige (minimums) anbefalinger end 8 Mbit/s til 720p50 og  10Mbit/s til 1080i25.  Det skal også understreges at det ikke er en EBU minimumsdefinition, men en anbefaling udfra nogle konkrete seertest, på netop det konkrete tidspunkt og med det konkrete udstyr som EBU testede (i 2008).  
 
Der er sket meget siden 2008 med encodning,  Stat-mux giver ogsa en kvalitet svarende til en 5-25% højere bitrate (ved CBR kodning).  Men her skal det huskes, at stat-mux virker  langt bedst med mange uafhængige kanaler  i en mux.  DR's 19.91 Mbit/s DVB-T mux1 og mux2 er meget små - især med HD kanaler, for at få nok kanaler til, at stat-muxing  virker godt.  Boxers nye DVB-T2  mux5 forventes at  få en bitrate på 36.55 Mbit/s og vil derfor kunne rumme flere kanaler og give en meget mere effektiv stat-mux virkning.
 
Det er sådan, at EBU's seertest viste, at blev bitraten for lav, var det var bedre at gå fra HD og over til SD encoding. 
 
Med DR's VBR encoding med 6,5 Mbit/s i gennemsnit går det nok, men jeg tror det er  lige til stregen.   Det betyder dog, at fx youSee nok er bundet til at  fastholde 720p50, men kan anvende den CBR 9 Mbit/s bitrate, som de lige nu synes at gøre til deres HD standard. Passer praktisk med 4 HD kanaler i hver DVB-C mux
 
Lars    Smile
 
 


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af Vagnen Vagnen skrev:

Oprindeligt skrevet af WilliamP WilliamP skrev:

Oprindeligt skrevet af urup urup skrev:

 
Alle - uanset landsdel - vil få TV 2 Lorry på TV 2 HD, så dem som ikke bor i København må enten skifte til TV 2 SD eller til den nye regionkanal f.eks. TV Fyn. Smile

Forkert. 
Ved du da hvor Stofa så vil få signal fra?
Vil de signalføde med eget signal fra TV2 MCR i Odense og sende via fiber til de forskellige foreninger?
 
Så vidt jeg ved får Stofa (og Yousee) deres signal fra sattelit.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 16:29
 
 
Oprindeligt skrevet af Vagnen Vagnen skrev:

Alt inhold der indtil nu er blevet sendt er dog kun opskalleret. Vil regne med at det lille HD logo vil skifte farve når indholdet er i HD
 
 Det er da langt mere logisk, at der KUN er et HD logo når det virkelig er HD, så ved man at det er det.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: skyking
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 16:52
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 
Oprindeligt skrevet af Vagnen Vagnen skrev:

Alt inhold der indtil nu er blevet sendt er dog kun opskalleret. Vil regne med at det lille HD logo vil skifte farve når indholdet er i HD
 
 Det er da langt mere logisk, at der KUN er et HD logo når det virkelig er HD, så ved man at det er det.
Spændende spændende Wink


-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!


Skrevet af: skyking
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 16:59
reslfj  skrev
 
Når der kodes til 720p50 er det pr definition et HD billede - men kvaliteten bliver ikke god, hvis man har for lav bitrate.  EBU har ikke - mig bekendt - nyere offentlige (minimums) anbefalinger end 8 Mbit/s til 720p50 og  10Mbit/s til 1080i25.  Det skal også understreges at det ikke er en EBU minimumsdefinition, men en anbefaling udfra nogle konkrete seertest, på netop det konkrete tidspunkt og med det konkrete udstyr som EBU testede (i 2008).  
 ----
  Konkrete seertest, måske og muligvis, men nu i dag har vi ligesom sådanne skærme i hjemmene, og hvad giver dette lige, nu tænker jeg OGSÅ på optagne udsendelser.
 
HDTV skal vel ikke altid ses imens udsendelserne kører. Har sådanne test også løst problemerne med de som "Synes deres HDTV billede er godt nok, mens andre der ser på samme Tv mener noget andet, men holder dette for sig selv".


-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Når DR ikke kalder DR1 for HD - selvom formatet faktisk er HD - så er det nok fordi DR1 indeholder programmer, der er optaget direkte som HD, men også opskalerede SD programmer - DR anvender sikkert den bedste grundversion, som de har af det given program.


Efterhånden som de fleste kanaler laves om til HD, giver det mindre og mindre mening at klaske HD efter navnet.


-
Lundal, du har fuldstændigt ret i dette synspunkt!

 

Jeg har tidligere i denne tråd gjort opmærksom på, at jeg kun blev halvt citeret.


Nu var mit indlæg også kun ment som en kommentar på hvorfor det efter min mening ikke burde hedde DR1 HD uanset hvad.

Det var på ingen måde ment som et modargument, så sænk bare paraderne


Skrevet af: pdj1974
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

De nye er alle 720p ifølge min Zaptor. (Er jeg da 99% sikker på at jeg tjekkede dem i morges Embarrassed - tjekkede helt sikkert de to andre)
UPS! Den nye DR1 kanal er blot 576i. Embarrassed
PS: Og TV2 HD viser korrekt TV2 Nord her i Aalborg.


-------------
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live


Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 18:40
Ja DR1 HD må først sendes ud i HD den 11. januar - så ingen får den før andre - også selvom andre er klar ;)

Mig bekendt får Stofa alle TV2 kanaler direkte fra et råt feed fra TV2 ;)


-------------
Zaptor Motorola
40" SonyX3500
40" Samsung F71
NAD L76 surround med Dali
En skærm er et panel hvortil man putter input ind i...


Skrevet af: Vagnen
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 18:48
Oprindeligt skrevet af skyking skyking skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 
Oprindeligt skrevet af Vagnen Vagnen skrev:

Alt inhold der indtil nu er blevet sendt er dog kun opskalleret. Vil regne med at det lille HD logo vil skifte farve når indholdet er i HD
 
 Det er da langt mere logisk, at der KUN er et HD logo når det virkelig er HD, så ved man at det er det.
Spændende spændende Wink
Helt enig, men nu er det jo TV2 vi snakker om her. TV2 har jo allerede valgt at benytte løsningen med TV2 Film HD og TV2 Film (HD).
Kanal 5 HD og 6'eren HD er vist de eneste kanaler som kan finde ud af skifte logo, så der kun fremkommer HD ved logoet når indholdet faktisk er HD.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 18:55
 
 
Oprindeligt skrevet af Vagnen Vagnen skrev:

Kanal 5 HD og 6'eren HD er vist de eneste kanaler som kan finde ud af skifte logo, så der kun fremkommer HD ved logoet når indholdet faktisk er HD.
 
 Ja, det er lige precis sådan det skal være, det er der meget fin logik i. Det andet er ikke logisk, det er mere til forvirring.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: tvviewer
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 19:16
TV2 HD er et skridt fremad Smile . Mindre flimmer, klarere farver, større opløsning. Mon ikke den minder om de specs vi kender fra DR HD  Smile Det afgørende er vel om programmerne der sendes er i HD kvalitet. Big smile


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 19:23
 
 Der vil næppe, som også tidligere skrevet, og som oplyst fra TV2, være meget i HD fra starten. Der vil være en masse sport i HD, det kan de jo altid finde ud af, og de fleste film om søndagen vil være i HD. Resten af udsendelserne vil komme i HD hen af vejen, så forvent ikke for meget her i begyndelsen.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: tvviewer
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 19:27
Hvorfor vælger man i øvrigt som DR HD at sende 50 billeder/sek når man kan sende 25 billeder/sek ?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 19:33
 
 Du mener vel 50 Hz.? Det er fordi det er netfrekvensen.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Oprindeligt skrevet af tvviewer tvviewer skrev:

Hvorfor vælger man i øvrigt som DR HD at sende 50 billeder/sek når man kan sende 25 billeder/sek ?
 Du mener vel 50 Hz.? Det er fordi det er netfrekvensen.


Man sender 50 billeder/sek fordi det giver bedre billeder og roligere billeder, især når der er  bevægelse i billederne. 
Mange fjernsyn danner selv yderligere mellembilleder, således at der vises 100-200 billeder pr sek  eller endog mere.

Tidligere var det et argument at billedfrekvensen skulle passe med netfrekvensen - hvilket nok er baggrunden for at man anvender 50hz og 25/50 billeder i Europa, medens der anvendes 60 billeder i Amerika.  
Men det er ikke relevant med moderne skærme  og især ikke med digitalt styrede fladskærme.

1080i sendes jo med halvdelen - de ulige linje numre i 1/50 sek og derefter den anden halvdel - de lige linjenumre. Dette er en teknologi udviklet til analogt fjernsyn og som passer dårligt til fladskærme.

Lars  Smile 
 


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Thorslund
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 
Oprindeligt skrevet af Vagnen Vagnen skrev:

Kanal 5 HD og 6'eren HD er vist de eneste kanaler som kan finde ud af skifte logo, så der kun fremkommer HD ved logoet når indholdet faktisk er HD.
 
 Ja, det er lige precis sådan det skal være, det er der meget fin logik i. Det andet er ikke logisk, det er mere til forvirring.


Det andet er i mine øjne mere logisk.

Med "HD" i logoet vises, at du er på den rigtige kanal. Med HD "tændt" i logoet vises, at der nu sendes hd på kanalen.

Ingen forvirring i det.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 21:27
 
 
Oprindeligt skrevet af Thorslund Thorslund skrev:

Med "HD" i logoet vises, at du er på den rigtige kanal.
 
Hvis TVet er indstillet rigtigt, så er der jo kun den rigtigt kanal, så det argument holder ikke.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Thorslund
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 
Oprindeligt skrevet af Thorslund Thorslund skrev:

Med "HD" i logoet vises, at du er på den rigtige kanal.
 
Hvis TVet er indstillet rigtigt, så er der jo kun den rigtigt kanal, så det argument holder ikke.


Det holder mere end argumentet om at det skulle forvirre.

På hvilken måde skulle det forvirre, at der er "HD" i logoet og det "HD" bruges til at vise om der sendes i hd eller opskaleret?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 21:44
 
 Opscaleret ved man jo det er, så derfor et det da relevant at vide hvornår det rent faktisk er HD.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af Thorslund Thorslund skrev:

 
Hvis TVet er indstillet rigtigt, så er der jo kun den rigtigt kanal, så det argument holder ikke.

Igen et af de indlæg, der viser, hvorfor recordere.dk ville have gavn af grøn baggrundsfarve.

Man ved jo ikke, om TV'et er indstillet på den rigtige kanal, hvis flere kanaler fremstår med samme logo.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 21:53
 
 Jo, for man vil kunne se at der modtages i 720 og ikke i 576.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 22:33
Som det fremgår af tråden, er ikke alle i stand til at se det. Jeg kan se information om signalets opløsning på mit TV, men det får mig ikke til at tage for givet, at alle kan.

Men vi har vist mange gange før haft diskussionen om, at du tager alt for meget for givet, radiomand.


Skrevet af: pdj1974
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Igen et af de indlæg, der viser, hvorfor recordere.dk ville have gavn af grøn baggrundsfarve.
LOL

-------------
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 06-Januar-2012 kl. 09:33
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Jo, for man vil kunne se at der modtages i 720 og ikke i 576.


Har man en YouSee boks, vil alle kanaler modtages på tv'et i den opløsning boksen er sat til.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 06-Januar-2012 kl. 10:33
 
 Så kan man i EPGen se om det er HD udgaverne man har lagt ind.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 06-Januar-2012 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Så kan man i EPGen se om det er HD udgaverne man har lagt ind.


Da ikke hvis kanalen ikke hedder DR 1 HD (vi kører vist lidt i ring).


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 06-Januar-2012 kl. 10:51
 
 Det kan være lidt vanskeligt hos Stofa når man ikke har seperate netnumre for HD og SD.
 
 


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: tvviewer
Skrevet den: 06-Januar-2012 kl. 18:57
Olsen banden i HD på TV2 HD kl 20.00 ? LOL LOL


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 06-Januar-2012 kl. 19:48
Hvad er der morsomt ved det?


Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 06-Januar-2012 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Det kan være lidt vanskeligt hos Stofa når man ikke har seperate netnumre for HD og SD.
 
 

Det er da ikke vanskeligt - hedder kanalen HD som efternavn så er det en HD kanal (lige pt. er det dog en undtagelse da enkelte kanaler er lagt på som SD kanaler indtil de må sendes ud i HD) og derudover vil jeg mene at hvis man ikke kan se forskel på et SD og HD signal så er det nok ikke vigtigt ;)


-------------
Zaptor Motorola
40" SonyX3500
40" Samsung F71
NAD L76 surround med Dali
En skærm er et panel hvortil man putter input ind i...


Skrevet af: MilloDk
Skrevet den: 06-Januar-2012 kl. 21:22
Hvordan kan det være, at andre allerede har fået TV2 HD? Slagelse Antenneforening har skiftet alle de krypterede kanaler til MPEG4, men intet er ændret ved det gratis digitale signal.

Jeg har talt med Stofas kundeservice, og hende jeg fik fat på, sagde at alle antenneforeninger på dette tidspunkt var skiftet til MPEG4 og burde have TV2 HD.. Hmmm?


-------------
// MilloDk


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 06-Januar-2012 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af Mike S. Mike S. skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Det kan være lidt vanskeligt hos Stofa når man ikke har seperate netnumre for HD og SD.
 
 

Det er da ikke vanskeligt - hedder kanalen HD som efternavn så er det en HD kanal (lige pt. er det dog en undtagelse da enkelte kanaler er lagt på som SD kanaler indtil de må sendes ud i HD) og derudover vil jeg mene at hvis man ikke kan se forskel på et SD og HD signal så er det nok ikke vigtigt ;)

Jeg tror lige, du skal læse tråden, før du skriver, for lige nu har du ydet et gevaldigt bidrag til at få diskussionen til at køre i ring een gang til.

Diskussionen handler om, hvorvidt en HD-kanal skal kalde sig HD, mens den sender SD-indhold.

Hvis den ikke gør det, kan man jo netop ikke set det på, at den kalder sig HD som efternavn. Man kan heller ikke gå efter kvaliteten, da det jo er SD, der sendes.

Man kan derfor alene gå efter, hvilken opløsning, TV-modtageren rapporterer, men det kan man jo ikke forvente, at alle kan finde ud af / har mulighed for med deres udstyr.




Skrevet af: michael9000
Skrevet den: 06-Januar-2012 kl. 23:58
Oprindeligt skrevet af tvviewer tvviewer skrev:

Olsen banden i HD på TV2 HD kl 20.00 ? LOL LOL
Hehe, de der smileys svarer til min første oplevelse med TV2 HD via Stofa; billedet fryser, lige som på DR HD (jeg har intet problem med NatGeo Wild HD).
 
(sorry, det blev vist lidt off-topic)


Skrevet af: filthat
Skrevet den: 07-Januar-2012 kl. 00:34
Oprindeligt skrevet af MilloDk MilloDk skrev:

Hvordan kan det være, at andre allerede har fået TV2 HD? Slagelse Antenneforening har skiftet alle de krypterede kanaler til MPEG4, men intet er ændret ved det gratis digitale signal.

Jeg har talt med Stofas kundeservice, og hende jeg fik fat på, sagde at alle antenneforeninger på dette tidspunkt var skiftet til MPEG4 og burde have TV2 HD.. Hmmm?


Jeg vil gætte på at kanalen nok kommer i forbindelse med kanalomlægningnerne i de forskellige byer. Den er heller ikke Næstved endnu, men der er også først kanalændring d. 13.


Skrevet af: tvviewer
Skrevet den: 11-Januar-2012 kl. 10:27
DR1 i HD er på plads her hos mig. Ved ikke lige om nogen har fået den tidligere. Logoet er det samme men man kan se at den er i HD ved at se info. Den kører i 720p,50hz Smile
De sender således både den nye HD version ud og den gamle kanal i 576p,25HZ med samme logo.



Print side | Luk vindue