Print side | Luk vindue

Rengøring af plasma

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Plasma TV
Forumbeskrivelse: Forum for Plasma TV (PDP)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=106252
Udskrevet den: 25-Maj-2025 kl. 08:42

Emne: Rengøring af plasma
Skrevet af: sbndk
Emne: Rengøring af plasma
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 15:08
Hejsa

Det er muligt, at emnet har været oppe før, men så har jeg blot ikke brugt de rigtige søgeord :)

Hvordan rengøres på bedste måde en plasmaskærm? Jeg har prøvet med en hårdt opvredet karklud (kun med vand), men jeg synes stadig at kunne ane nogle fedtede fingre.

Må man bruge decidererede rengøringsmidler på sådan en skærm eller er det no-go?

-------------
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub

Svar:
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 15:24
Du skal bruge microfiberklude med ganske lidt vand på. Det fjerner både støv og fedtfingre. Puds efter med en tør microfiberklud.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Skrevet af: sbndk
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 15:27
Sådan nogle har jeg forresten til bilen - 'Microfiber Glasklude'. Det må jeg lige have afprøvet med dem så!

-------------
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub

Skrevet af: Liserling
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 15:46

Jeg bruger noget skærmrens der hedder Dr.Beckmann Fladskærmsrens det fjerner fedtede fingre og holder støv væk fra skærmen,har kunnet købes i Netto,man følger brugsanvisningen på dansk på 150 ml spraydåsen sprøjt på en klud ikke direkte på skærmen. Jeg har brugt det både på plasma-LCD og kameraskærme med 100% godt resultat.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 20:02
Det fungerer bedst med glas microfiberklude vredet hårdt op i lunkent vand. Hvis der stadig er fedtede pletter, så brug 1 dråbe opvaskemiddel til 5 l vand

Skrevet af: ShelbyPoker
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det fungerer bedst med glas microfiberklude vredet hårdt op i lunkent vand. Hvis der stadig er fedtede pletter, så brug 1 dråbe opvaskemiddel til 5 l vand

Der er altså ikke den store hokus-pokus ved sådan en plasma-skærm - det er nogenlunde almindeligt glas som fronten er lavet af, og kan den fugtige microfiber klub ikke klar det, så gør en gang vinduespuds eller Ecolab Spray Cleaner ( http://www.thy-clean.dk/shop/ecolab-spray-cleaner-266p.html - http://www.thy-clean.dk/shop/ecolab-spray-cleaner-266p.html ) ingen skade !

P.S. Jeg har INGEN økonomisk, eller anden, interesse i firmaet i ovenstående link

Mvh.

Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 20:27
Der er et tyndt plasticlag yderst på skærmen som ikke tåler vinduesrens. Det vil nok ikke ødelægge skærmen i første omgang, men blot lidt af gangen. Det er naturligvis op til dig selv hvad du vil bruge... JEG ville undgå alt med alkohol af nogen art.

-------------

Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 20:27
Vinduespuds eller andet med salmiak eller sprit kan ikke anbefales, da der kan være en antiglare belægning på glasset

Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 20:44

Vinduespuds eller andet med salmiak eller sprit kan ikke anbefales, da der kan være en antiglare belægning på glasset

Hej

Det kan jeg ikke argumentere imod - dog har jeg gjort det masser af gange, uden at skærmene har taget skade - dog bruger jeg stort set altid en fugtig microfiberklud

Men står det nogle steder i manualerne ?

Mvh.

Skrevet af: Lightyear
Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 20:57
Sony skriver:

To avoid material degradation or screen coating degradation, observe the following precautions.

• To remove dust from the screen surface/ cabinet, wipe gently with a soft cloth. If dust is persistent, wipe with a soft cloth slightly moistened with a diluted mild detergent solution.

• Never spray water or detergent directly on the TV set. It may drip to the bottom of the screen or exterior parts and enter the TV set, and may cause damage to the TV set.

• Never use any type of abrasive pad, alkaline/acid cleaner, scouring powder, or volatile solvent, such as alcohol, benzene, thinner or insecticide. Using such materials or maintaining prolonged contact with rubber or vinyl materials may result in damage to the screen surface and cabinet material. 

Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 20:57
Hov, det blev lidt småt...

Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 20:58
Edit. For sent :)

-------------

Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 21:01
Nøjagtig hvad jeg skrev:

To avoid material degradation or screen coating degradation, observe the following precautions.

• To remove dust from the screen surface/ cabinet, wipe gently with a soft cloth. If dust is persistent, wipe with a soft cloth slightly moistened with a diluted mild detergent solution.

• Never spray water or detergent directly on the TV set. It may drip to the bottom of the screen or exterior parts and enter the TV set, and may cause damage to the TV set.

• Never use any type of abrasive pad, alkaline/acid cleaner, scouring powder, or volatile solvent, such as alcohol, benzene, thinner or insecticide. Using such materials or maintaining prolonged contact with rubber or vinyl materials may result in damage to the screen surface and cabinet material. 

Skrevet den: 05-Januar-2012 kl. 21:21

Nøjagtig hvad jeg skrev:
Never use any type of abrasive pad, alkaline/acid cleaner, scouring powder, or volatile solvent, such as alcohol, benzene, thinner or insecticide. Using such materials or maintaining prolonged contact with rubber or vinyl materials may result in damage to the screen surface and cabinet material. 

Hej Kampus

Jamen, så har jeg jo også lært lidt i dag Thumbs Up

Mvh.

Skrevet af: dr.ralph
Skrevet den: 06-Januar-2012 kl. 06:53
Oprindeligt skrevet af Lightyear Lightyear skrev:

Sony skriver:

Sony laver ikke plasma skærme LOL

Tror ikke der er den store forskel på Plasma og LCD/LED skærme, men helt ens er de ikke Smile

Skrevet af: dr.ralph
Skrevet den: 06-Januar-2012 kl. 06:54
Jeg bruger 2 mikrofiber klude hos mig.

1 vredet op i lunkent vand. Dernæst en tør, som fjerner det sidste smuds :)

Skrevet den: 06-Januar-2012 kl. 07:12
Oprindeligt skrevet af dr.ralph dr.ralph skrev:

Sony laver ikke plasma skærme LOL

Fair nok, men pointen dur stadigvæk...

Skrevet den: 06-Januar-2012 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af dr.ralph dr.ralph skrev:

Jeg bruger 2 mikrofiber klude hos mig.

1 vredet op i lunkent vand. Dernæst en tør, som fjerner det sidste smuds :)
Det er jo det der er det geniale ved microfiber klude. De rengør uden sæbe og kemi :)

Skrevet af: kerovan
Skrevet den: 06-Januar-2012 kl. 20:16
En ordentlig snotter på skærmen, og så gnubber du bare godt og grundig med albuen LOL

-------------
Højrup Polering
Vinduespolering i særklasse

Skrevet af: javilha
Skrevet den: 26-April-2012 kl. 11:53
Jeg bruger Neutral opvask til rengøring af glasfladen på  mit Panasonic plasma. Det efterlader intet på glasset. Smile

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*

Print side | Luk vindue