Kvalitetsforskel på medier?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=1064
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 07:52
Emne: Kvalitetsforskel på medier?
Skrevet af: Thorvald
Emne: Kvalitetsforskel på medier?
Skrevet den: 06-Juni-2004 kl. 22:18
Jeg har spekuleret på om der er nogen forskel på at bruge JVC medier til JVC maskiner, Panasonic medier til Panasonic maskiner - og på at bruge Verbatim medier, der kan fås til ca. 1/5 af prisen for JVC DVD-R medier???
Verbatim er jo et godt mærke af en rimelig kvalitet, tror jeg? Men er JVC og Panasonic medierne, af ekstra høj kvalitet?
Med kvalitet tænker jeg bl.a. på kvalitet ved indspilning af video og lydspor, samt på holdbarhed.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Svar:
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 14-Juni-2004 kl. 22:45
Hej Thorvald
Forskellen på medierne giver nok størst forskel på holdbarheden. Da signalerne er indspillet digitalt, så vil det - sålænge selve optagelsen er i orden - være ens om det er Fuginonka, Verbatim eller JVC medier.
Verbatim har dog et ganske godt ry.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet af: Baseman
Skrevet den: 04-Juli-2004 kl. 20:34
Jeg formoder, det er med produktion af dvd-medier som med ram: at der kun er relativt få producenter i verden - som til gengæld laver et hav af forskellige mærker. Derfor kunne man godt forestille sig, at f.eks. Verbatim og JVC skiver var fra samme sted.
Hvis man kunne finde nogle guld-skiver (hvad det endnu ikke er lykkedes mig), så ville de nok give den bedste holdbarhed - da guld ikke bliver angrebet af ilten, som f.eks. sølv (og andre ikke-ædel metaller) gør.
------------- Baseman in color
|
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 08-August-2004 kl. 08:39
Det ser ud som om JVC er lavet af Pioneer; i hvert fald dem vi kan købe i Europa.
Her er en side der har informationer om mange skiver:
http://www.instantinfo.de/index_dvdrohlinge.php - http://www.instantinfo.de/index_dvdrohlinge.php
www.feurio.com har i deres shop også mange informationer om de forskellige skiver.
Her er et eksempel for Verbatim:
http://www.feurio.com/feurio-cgi/shop2.fcgi?artikelnr=3622;SESSIONID=587130.1091946727.212.10.113.168.8;STEP=3#3622 - http://www.feurio.com/feurio-cgi/shop2.fcgi?artikelnr=3622;S ESSIONID=587130.1091946727.212.10.113.168.8;STEP=3#3622
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet af: papabear
Skrevet den: 08-August-2004 kl. 09:08
Baseman skrev:
Jeg formoder, det er med produktion af dvd-medier
som med ram: at der kun er relativt få producenter i verden - som til
gengæld laver et hav af forskellige mærker. Derfor kunne man godt
forestille sig, at f.eks. Verbatim og JVC skiver var fra samme sted.
|
Præcis. Det er også derfor at valget af DVD- (og CD-) mærke ofte er
mere præget af religion end af sund fornuft (mange betaler 10+ gange så
meget for en DVD der står "XXX" på, i stedet for nøjagtig den samme DVD
der står "YYY" på
Baseman skrev:
Hvis man kunne finde nogle guld-skiver (hvad det endnu ikke er
lykkedes mig), så ville de nok give den bedste holdbarhed - da guld
ikke bliver angrebet af ilten, som f.eks. sølv (og andre ikke-ædel
metaller) gør. |
Har jeg misforstået noget eller er DVD'er ikke belagt med et tyndt lag
plastic? Og i så fald, hvad forskel skulle det gøre, forudsat at dette
lag plastic er tæt? (og man ikke voldridser sine medier).
------------- by PapaBear
(- som mangler afsnit 2 og 19 af 'Allo 'Allo samt BlackBooks afsnit 2 - anyone??)
|
Skrevet den: 08-August-2004 kl. 10:15
papabear skrev:
Har jeg misforstået noget eller er DVD'er ikke belagt med et tyndt lag plastic? Og i så fald, hvad forskel skulle det gøre, forudsat at dette lag plastic er tæt? (og man ikke voldridser sine medier). |
Nej, jeg tror ikke, du har misforstået noget. Men det er (som jeg forstår det i hvert fald) netop risikoen for ridser, der gør at guldlag må anses at holde længere end mindre ædle ting. Det behøves jo ikke være en ret stor ridse, før ilt-molekyler kan smutte igennem.
Under alle omstændigheder, så er det nok kun aktuelt at tænke på ved langtidsopbevaring ... men det var også netop dét, jeg ville benytte guld-skiver til, hvis jeg kunne finde nogen.
|
Skrevet af: 1000
Skrevet den: 08-August-2004 kl. 10:28
Hej Baseman
Du kan købe GULD DVD-skiver her :
http://www.esbuy.com/10pacdvdisfr.html
/1000
|
Skrevet den: 08-August-2004 kl. 10:59
Hej 1000
Det ser interessant ud! Tak for linket.
|
Skrevet af: mikael
Skrevet den: 10-November-2004 kl. 10:29
Er der andre med erfaringer med "guld" skiver? Jeg har forsøgt at brænde 3 stk. Prodye Video guld 4x Speed DVD-R på min Sony HX900, uden held - får blot beskeden "disc is dirty" - surt når man har købt 75 stk.! (er der nogle interesserede købere?)
Jeg har ikke oplevet problemer med "sølv"-medier!
Mvh.
Mikael
|
Skrevet af: Keld
Skrevet den: 13-December-2004 kl. 02:14
Jeg er under søgning efter Verbatim-skiver stødt på følgende betegnelser:
Metal-AZO, AZO-technology, Super-AZOlag, extraprotection, og så er der nogle, hvor der bare står f.eks. Verbatim 8x.
Er der nogen forskel, eller er alle Verbatim beskyttet med et metallag?
Keld
|
Skrevet den: 13-December-2004 kl. 09:41
Der er forskel, men præcis hvilke kan jeg ikke uddybe.
Prøv at kigge på dette link:
http://www.verbatim-europe.com/index/articles_view.php?article_id=1120&lang_id=1 - http://www.verbatim-europe.com/index/articles_view.php?artic le_id=1120&lang_id=1
Uden at have gennemlæst det grundigt, ser det ud til at beskrive de forskellige typer.
Thorvald.
|
Skrevet af: Ronnio
Skrevet den: 13-December-2004 kl. 13:56
Generelt kan siges at guld reflekterer dårligere, men holder længere. Det kunne altså i princippet godt være årsagen til at dit drev ikke kan læse diskene, men ALLE drev bør kunne læse både medier med reflektionslag af guld og sølv
Ronnio
mikael skrev:
Er der andre med erfaringer med "guld" skiver? Jeg har forsøgt at brænde 3 stk. Prodye Video guld 4x Speed DVD-R på min Sony HX900, uden held - får blot beskeden "disc is dirty" - surt når man har købt 75 stk.! (er der nogle interesserede købere?)
Jeg har ikke oplevet problemer med "sølv"-medier!
Mvh.
Mikael |
|
Skrevet af: Ronnio
Skrevet den: 13-December-2004 kl. 14:00
Keld skrev:
Jeg er under søgning efter Verbatim-skiver stødt på følgende betegnelser:
Metal-AZO, AZO-technology, Super-AZOlag, extraprotection, og så er der nogle, hvor der bare står f.eks. Verbatim 8x.
Er der nogen forskel, eller er alle Verbatim beskyttet med et metallag?
Keld
|
Metal-AZO betyder at den substans (lag af det organiske stof cyanin eller Phalocyanin) som der brændes ned i, er kemisk stabiliseret vha. "metal".
Når metaller af forskellige slags omtales, så henvises der til reflektionslag. Når der tales om guld menes der reflektionslag af guld (ægte guld). Når der tales om sølv menes der reflektionslag af aluminium/sølv legeringer.
Ronnio
|
Skrevet den: 13-December-2004 kl. 14:26
Mit link til Verbatim er faktisk kanongodt, når jeg selv skal sige det. Her beskrives i detaljer hvordan de forskellige Verbatim medier er opbygget.
Thorvald.
|
Skrevet af: Keld
Skrevet den: 13-December-2004 kl. 15:47
Hej Thorvald.
Jeg giver dig ret. Mange tak.
Keld
|
Skrevet af: RTH71
Skrevet den: 13-December-2004 kl. 16:52
Ronnio skrev:
Generelt kan siges at guld reflekterer dårligere, men holder længere. Det kunne altså i princippet godt være årsagen til at dit drev ikke kan læse diskene, men ALLE drev bør kunne læse både medier med reflektionslag af guld og sølv
Ronnio
|
Ja det kan godt være teorien at alle bør kunne læse...men det holder ikke praktisk, kan kun forslå at man prøver forskellige medier og finder det der passer til sin maskine, så start med at bestille små partier ind til man finde sin favorit. iøvrigt har jeg ikke problemer med prodye video gold, brænder dem dog på min pc og afspiller i kiss dp-1000 og det funker bare
|
Skrevet af: Kalle_dk
Skrevet den: 13-December-2004 kl. 23:00
Jeg vil da gerne bidrage med mine erfaringer. Der er jo ingen af os, som kan sige noget om langtids-holbarheden, det kan kun tiden vise, IKKE ? men jeg har efterhånden brændt ca. 25 Verbatim "Advanced-AZO" DVD -R 8x med stor succes (Sony HX900).
Jeg har endnu ikke haft læse / skrive problemer. Flere af de brændte skiver er afprøvet på Phillips, Sony, Thomson og Playstation DVD afspillere. Alle uden problemer.
------------- Mvh Karl-Erik
|
|