Print side | Luk vindue

Kan ikke få back-up harddisk til at virke

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=106847
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 21:41

Emne: Kan ikke få back-up harddisk til at virke
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Emne: Kan ikke få back-up harddisk til at virke
Skrevet den: 16-Januar-2012 kl. 16:58
Har sat en Verbatim 320 GB til med usb og kørt den præ-installerede NERO software. Har herefter kopieret et antal filer og billeder efter forskrifterne, men den ext harddisk er TOMConfused 

What to do?

Svar:
Skrevet den: 16-Januar-2012 kl. 19:49
Jeg kan lige tilføje at harddisken er formatteret fra ny i FAT32 og der ligger software på fra NERO til back-up

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-Januar-2012 kl. 00:05
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg kan lige tilføje at harddisken er formatteret fra ny i FAT32 og der ligger software på fra NERO til back-up

Er det ikke bare at bruge den som et drev og så kopiere de filer over du skal have backup af?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: db89
Skrevet den: 17-Januar-2012 kl. 04:21
Det er vel ikke fordi de på den eksterne ligger i en eller anden undermappe under nero? Plejer de fleste backup programmer vist at gøre.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net

Skrevet af: nesager
Skrevet den: 17-Januar-2012 kl. 07:05
Hej
Hvis du dobbelt klikker på Denne computer ,kan du så se din externe harddisk.
Den er muligvis drev mærket E
Dobbelt klik på det,så skulle den åbne,så du kan se om der ligger nogle mapper.
Så kan du jo prøve at se der skulle være gemt noget af det overførte der.
Mvh.

Skrevet den: 19-Januar-2012 kl. 22:31
Nu fandt jeg så ud af ved at læse det med meeeget småt, at jeg skulle flytte Nero programmet over på min PC og så formattere harddisken inden den kan anvendes. So done fik jeg også kopieret en mappe over vha Nero programmet, og kan se at der nu ligger 3 filer???

Det værste er at jeg ikke kan få adgang til de filer og se indholdet????

Meningen med det program er vel at når jeg lægger nye filer i mappen på PC'en, så kopirer Nero automatisk over på ext harddisk. Eller er der noget jeg har misforstået?

Jeg er så træt af at det ikke virker, at jeg nok formatterer igen, og så trækker de filer over i Stifinder. For så kan jeg se indholdet...

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 19-Januar-2012 kl. 23:44

Meningen med det program er vel at når jeg lægger nye filer i mappen på PC'en, så kopirer Nero automatisk over på ext harddisk. Eller er der noget jeg har misforstået?

Du er klar over at nyere windows (vista og fremefter) har den funktion indbygget?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 20-Januar-2012 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Du er klar over at nyere windows (vista og fremefter) har den funktion indbygget?

Klaus
Nej det vidste jeg ikke. Har en 4 år gammel PC med Windows XP. Ville jeg få noget ud af at få Windows 7, og kan min PC overhovedet køre med det? Asus P5LD2 SE Motherboard, Intel dual core 1.86, 2 gb ram, 250 gb HD.

Skrevet af: Raum
Skrevet den: 20-Januar-2012 kl. 10:52

Citér
Nej det vidste jeg ikke. Har en 4 år gammel PC med Windows XP. Ville jeg få noget ud af at få Windows 7, og kan min PC overhovedet køre med det? Asus P5LD2 SE Motherboard, Intel dual core 1.86, 2 gb ram, 250 gb HD.

ALt er jo muligt hvis man har tålmodighed.

Jeg ville ikke køre en WIN7 uden mindst 4GB RAM. 
Jeg har set vista-maskiner med 2GB RAM køre bedre med win7, men jeg tror ikke på du vil få noget ud af at skifte XP ud med win7, med mindre det er specielle funktioner du ønsker.

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 21:19
Jeg tar' lige den her op igen.

For at lave en sikkerhedskopi, skal jeg jo kopiere f.eks. Dokumenter, og så trække dem over i ext harddisk. Hvordan gør jeg lettest det? Altså laver en kopi af en hel mappe?

Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 21:26
stifinder : træk hele mappen ned på det drev som der skal gemmes på.

Burde være det

-------------
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 21:40
Der skal stadig ligge en mappe med Dokumenter på computeren, så hvordan kopierer jeg den inden den trækkes ned?

Er det ikke det der er meningen med backup?

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 21:43
Ellers kan du højreklikke på den og vælg kopier

Marker den eksterne og i højre side, højreklikke og vælg sæt ind

-------------
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 21:45
Ja det tænkte jeg også på, men "kopier" er kun til udskriftsholder. Så hordan er jeg sikker på den kommer i drevet?

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 21:45
Hvis ikke der er en mappe, så er det jo bare at oprette en, og navngiv den med det navn den skal have. Derefter trækkes de ønskede filer over i den.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Hvis ikke der er en mappe, så er det jo bare at oprette en, og navngiv den med det navn den skal have. Derefter trækkes de ønskede filer over i den.

Samme problem. Så er filerne ikke mere på computeren - så ingen backupConfused

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 22:47
De skal jo kopieres, ikke flyttes. Vælg kopier hertil, ikke flyt hertil.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Ellers kan du højreklikke på den og vælg kopier

Marker den eksterne og i højre side, højreklikke og vælg sæt ind
Muligheden "sæt ind" er ikke til stede ved højreklik

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 22:50

De skal jo kopieres, ikke flyttes. Vælg kopier hertil, ikke flyt hertil.
Der står kun "kopier" ved højreklik

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 22:51
Godt så, kopier er jo også de du skal.

-------------

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 22:54
Og hvad så. Når jeg så markerer drevet og sætter ind med ctrl V, sker der ikke en disse

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 22:55
Hvordan laver i andre backup? Jeg kan da ikke forstå det skal være så sværtConfused

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 22:56
Det er jo ikke en sæt ind funktion der skal bruges. Træk filerne til ønsket placering, vælg kopier hertil, færdig arbejde.

-------------

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 23:00
Hvis du bruger en nyere version af Norton Internet sikkerhedspakke, så har dén en indbygget automatisk backup funktion! Derudover benytter jeg dels min internetudbyders (Stofa) gratis backup funktion. Ligesom jeg via min hjemmeside host har auto-backup.

M.v.h.

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 23:02

Det er jo ikke en sæt ind funktion der skal bruges. Træk filerne til ønsket placering, vælg kopier hertil, færdig arbejde.
Filerne/mappen skal først kopieres. Det kan jeg ikke ved at højreklikke, hvordan så?

Det med at trække filer/mapper over i andet drev er jeg helt med på

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Hvis du bruger en nyere version af Norton Internet sikkerhedspakke, så har dén en indbygget automatisk backup funktion! Derudover benytter jeg dels min internetudbyders (Stofa) gratis backup funktion. Ligesom jeg via min hjemmeside host har auto-backup.

M.v.h.
Jeg har Bullguard. Det må da kunne lade sig gøre uden at jeg skal til at investere i mere...

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 23:05
At lave en manuel Backup/ sikkerhedskopi er ikke svært, det gøre som jeg beskrev. Filer trækkes til ønsket mappe/placering, og der vælges kopier hertil. Så ligger filerne på 2 placeringer.

-------------

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 23:05
Normalvis bør du kunne gøre følgende:

1. På det eksterne drev - højreklik og vælg "Ny" -> "Mappe".
2. Omdøb mappen til f.eks. "Dokumenter".
3. På din XP-maskine åbner du nu mappen "Dokumenter".
4. Tryk Crtl-A, for at markere alt.
5. Tryk Crtl-C, for at kopiere alt.
6. Åben nu "Dokumenter" mappen på det eksterne drev.
7. I det åbne vindue, tryk Crtl-V, for at indsætte det hele. Ha' lidt tålmodighed, for hvis du har meget, kan der godt gå lidt tid, inden overførslen rent faktisk starter.
8. Ny mangler du så bare et lille stykke synkroniseringssoftware, som kan opdatere ændringer du laver, til filerne på det eksterne drev.

M.v.h.

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 23:09
Der er det hurtigere bare at markere, trække over og kopie.

-------------

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Normalvis bør du kunne gøre følgende:

1. På det eksterne drev - højreklik og vælg "Ny" -> "Mappe". Ikke en mulighed. Står der bare ikke..
2. Omdøb mappen til f.eks. "Dokumenter".
3. På din XP-maskine åbner du nu mappen "Dokumenter".
4. Tryk Crtl-A, for at markere alt.
5. Tryk Crtl-C, for at kopiere alt.
6. Åben nu "Dokumenter" mappen på det eksterne drev.
7. I det åbne vindue, tryk Crtl-V, for at indsætte det hele. Ha' lidt tålmodighed, for hvis du har meget, kan der godt gå lidt tid, inden overførslen rent faktisk starter.
8. Ny mangler du så bare et lille stykke synkroniseringssoftware, som kan opdatere ændringer du laver, til filerne på det eksterne drev.

M.v.h.
Der var Nero software med Verbatim harddisken. Den har jeg lagt over på computeren og formatteret harddisken efterfølgende. Nero softwaren er installeret, og jeg har lavet backup via den. Problemet er bare at jeg ikke kan tilgå de filer der er lagt på ext harddisk

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 23:22
Bruger det aldrig, det ryger ud lige så hurtigt som den kan formatteres inden den tages i brug.

-------------

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 23:28

Jeg anser det også for at være ubrugeligt når jeg ikke kan læse filerne efterfølgende. De ligger som en kodet størrelse, som så kan importeres tilbage til computeren efter nedbrud. Men det stoler jeg ikke på, når jeg ikke kan se indholdet

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 23:31
Nunbruger jeg også externe HDDer til andet en Backup, så derfor er sådan noget totalt uønsket, så væk med sådan noget pjat før de bruges.

-------------

Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 23:41
Kampus.

Hvis du vil have et stykke software, som kan det du ønsker - inkl. synkronisering af filer - så kommer du langt for 150,-:
http://www.allsync.org/backup-software/windows_backup_software.htm - http://www.allsync.org/backup-software/windows_backup_software.htm

M.v.h.

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 06:10
Hvis du ikke stoler på programmet du bruger til backup så skrot det.
Træk istedet filerne/mappen over på hdd, så kan du også se dem lige så snart de er overført.

Når jeg får en ny ekstern disk hjem, kopierer jeg, det der er på den, over på min Nas og formaterer usb disken til NTFS.
Jeg bruger aldrig det software der følger med

-------------

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 11:49
Jamen jeg skal vel have en KOPI over på den ext harddisk. Det nytter jo ikke noget at trække noget over før der er en KOPI

Hvordan laver I andre BACKUP?

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 12:09

Jamen jeg skal vel have en KOPI over på den ext harddisk. Det nytter jo ikke noget at trække noget over før der er en KOPI

Du skal ikke lave kopien først. Kopien skal laves over på den eksterne harddisk.

ellerws prøv det her gratis program:
http://www.stoneware.dk/kopikontrol/default.htm - http://www.stoneware.dk/kopikontrol/default.htm

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 12:38
Takker! Det vil jeg prøve Smile

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 13:48

Jamen jeg skal vel have en KOPI over på den ext harddisk. Det nytter jo ikke noget at trække noget over før der er en KOPI.

Kopien laves jo når du trækker en fil over fra dens originale placering. Derfor hedder funktionen KOPIER HERTIL.

-------------

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Du skal ikke lave kopien først. Kopien skal laves over på den eksterne harddisk.

ellerws prøv det her gratis program:
http://www.stoneware.dk/kopikontrol/default.htm - http://www.stoneware.dk/kopikontrol/default.htm

Jeg skrev "Dokumenter" i beskrivelse, men lige nu overfører det hele mappen med "Documents and Settings". Hvordan hulan skriver jeg at det kun skal overføre mappen med dokumenter?Confused

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 17:46
@Kampus, Dokumenter er en undermappe langt nede i hierakiet, under Documents and settings.
Du kan sikkert få hele stien ved at højreklikke på Dokumenter i din stifinder.
Jeg sidder ikke med Windows lige nu, så jek kan se hvad den hedder nøjagtigt.

Men i venstre side af programvinduet skal du navigere ned til den undermappe, du vil tage backup af. Det er ikke nok at skrive det i beskrivelsen.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 18:01
Hvis det er standard, så er det: Documents and settings / Dit navn / Dokumenter.

Der ligger også Skrivebord og Foretrukne og meget andet, som måske er godt at få med i en backup.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 19:31

@Kampus, Dokumenter er en undermappe langt nede i hierakiet, under Documents and settings.
Du kan sikkert få hele stien ved at højreklikke på Dokumenter i din stifinder.
Jeg sidder ikke med Windows lige nu, så jek kan se hvad den hedder nøjagtigt.

Men i venstre side af programvinduet skal du navigere ned til den undermappe, du vil tage backup af. Det er ikke nok at skrive det i beskrivelsen.
Det har jeg gjort, og er meget spændt på hvor meget det kopierer nuSmile

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 19:34

Hvis det er standard, så er det: Documents and settings / Dit navn / Dokumenter.

Der ligger også Skrivebord og Foretrukne og meget andet, som måske er godt at få med i en backup.

Det er lige præcis det der står som "beskrivelse" nu

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 19:52
Den kopierer stadigvæk hele dynen i "Documents and Settings"Confused

Er det fordi der er flueben i "medtag undermapper"?

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 20:10

Jeg forstår ikke rigtigt hvad alle de hjælpemidler skal til for, når det er så nemt at trække over, og kopiere mapper og filer med få klik med musen.

-------------

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 20:20
Jeg må også indrømme at jeg kan ikke se hvorfor man ikke bare bruger stifinder og trækker det rundt

-------------

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 20:24

Nej, det er sikkert fordi der er flueben i "Documents and settings"
Du skal længere ned i hierakiet inden du sætter hak. Start med at fjerne alle hak, og naviger så ned i "Documents and settings" ved at "åbne" mappe ved at klikke på +

Først dér skal du sætte hak ved Dokumenter.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Jeg må også indrømme at jeg kan ikke se hvorfor man ikke bare bruger stifinder og trækker det rundt

Der er forskel på folk, og hvad vi synes det er lettest at finde ud af. 
Jeg kunne se at der var brugt flere sider i tråden på at forklare hvordan man gør i Stifinder, derfor foreslog jeg et andet program, som var meget populært i Windows XP tiden.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 20:47
Att brixen

det var ikke for at kritisere dig, kender godt programmet og er ganske udmærket.
Og ja vi er heldigvis alle forskellige, så bruger selvfølgelig vores pc forskelligt

-------------

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 20:55

Du skal længere ned i hierakiet inden du sætter hak. Start med at fjerne alle hak, og naviger så ned i "Documents and settings" ved at "åbne" mappe ved at klikke på +

Ah, det havde jeg ikke lige set. Så er det ikke så sært at den lægger det hele over når der er hak ved alle mapperLOL

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 21:01

Ah, det havde jeg ikke lige set. Så er det ikke så sært at den lægger det hele over når der er hak ved alle mapperLOL

når du så kigger på din eksterne disk bagefter, så ligger filerne vist nok i samme hieraki, dvs. hovedmappen er "Documents ans settings" men der skulle så ikke være lige så mange mapper i den, som på din pc.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 21:12

Så er Dokumenter incl billeder, Skrivebord og Menuen Start lagt over. Er der andet som er fornuftigt?

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 21:15

når du så kigger på din eksterne disk bagefter, så ligger filerne vist nok i samme hieraki, dvs. hovedmappen er "Documents ans settings" men der skulle så ikke være lige så mange mapper i den, som på din pc.
Nej mærkelig nok ligger de ikke i "træstruktur", men kun som separate mapper i den rækkefølge de er lagt over

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 21:28

Så er Dokumenter incl billeder, Skrivebord og Menuen Start lagt over. Er der andet som er fornuftigt?

Hvis du har noget du har liggende uden for dokumenter, fx musik. Kan ikke lige huske om det er med under dokumenter.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 21:55

Hvis du har noget du har liggende uden for dokumenter, fx musik. Kan ikke lige huske om det er med under dokumenter.

Musik og billeder ligger inde i dokumenter mappen. Og så har jeg lige installeret "Green Button" et program der lukker harddisken ned, når den ikke er i brug, og lægger et ikon på skrivebordet. Det skulle betyde mindre slid på harddiskenSmile

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 22:14

Den kan uden problemer trække win 7!
2GB ram er nok til at win 7 køre fint til 95% af alle mennesker.
Selv min arbejds PC er "kun" med 2GB ram, og den kan altså sagtens slæbe alle de programmer som jeg bruger.
Jo mere er bedre, men 2GB vil give dig en fin oplevelse.

Har enda win 7 til at køre på en enkelt kerne intel atom cpu og 2 gb ram.
Det køre lige så godt som da den var med win XP.

Dit bundkort med intel gma 950 grafik understøtter Aero (win 7 grafisk brugerflade) 

-------------
.....

Print side | Luk vindue