Print side | Luk vindue

fejl i lyd ved surround DR Ramasjng YouSee

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=106868
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 09:50

Emne: fejl i lyd ved surround DR Ramasjng YouSee
Skrevet af: SørenRA
Emne: fejl i lyd ved surround DR Ramasjng YouSee
Skrevet den: 17-Januar-2012 kl. 00:22
 Hej,

Der er fejl i lyd på DR Ramasjang, som giver forkert er fordelingen ved surround-anlæg.

Opsætning er stereo-signal fra TV til surround -anlæg. Mit surround-anlæg er indstillet til Dolby Pro Logic II, movie.  
Jeg har YouSee kabel -TV.
Talen ligger mere i de 2 front-kanaler end i center-kanalen. Fejlen er kun på DR Ramasjang.

Skifter man TV-kanal til f.eks. DR K, så er det efter downmixet - fordelingen af lyd med tale primært center –kanalen.

DR Ramasjang har tidligere været med tale primært i center-kanalen som de andre TV-kanaler. Så der er sket et eller andet derude. Den ”anderledes” fordeling høres både ved analog og digital(DVB-C) modtagelse.

mvh
Søren

Svar:
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 17-Januar-2012 kl. 05:58
Jeg modtager via DVB-T.

Her er problemet det samme.

Der er noget knald med lyden på Ramasjang.

Børnene er ligeglade og jeg gider ikke klage.

Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 17-Januar-2012 kl. 07:40
Samme problem høres på DR HD når der vælges 5.1 lydsporet (og det 'høres' som dolby digital 5.1 eller DTS 5.1 ) Har klaget til Digi-tv over lyden på DR HD men de har endnu ikke fået det rettet. Ved ikke om det kun er på DVB-T udgaven problemet er ? Lydproblemet på DR HD har været der siden 11. januar.
Måske venter de med at rette fejlen til de sætter 5.1 lyd på DR1 jvnf.
http://digi-tv.dk/Forbrugerudstyr_og_antenner/dolby_surround.asp - http://digi-tv.dk/Forbrugerudstyr_og_antenner/dolby_surround.asp

Skrevet den: 17-Januar-2012 kl. 12:10
Der har været lignende problem på DR Update egen TV-kanal og når DR1 sender DR Update. Det bliver lidt specielt til sidst ved afslutning ved DR Update på DR1, når speakeren præseneterer programmer, så er det et 'downmixet overni', altså tale primært i center-kanalen igen.

Fejlen med forkert fordeling, er der ikke længere.

Skrevet den: 01-Februar-2012 kl. 19:14
Så er det også  sket med DR2. Lydfordelingen er nu med tale flyttet helt op i front-kanalerne. Der er et eller andet igang. Ærgeligt med de fejl. Kan de ikke gøre det lidt hurtigere:)
På DR Ramasjang, har det efterhånden været der i omkring 3 mdr.

Jeg modtager det med DVB-C og analog - kabel TV.

Skrevet af: CARS10
Skrevet den: 01-Februar-2012 kl. 21:45
Den var også helt gal igår på DR1. Lyden var dobbelt så høj som normalt, og lyden var forvrænget med mest lyd i venstre kanal. Desuden har lyd og mundbevægelser været ude af synkronition i lang tid nu.  You see i Kbhn.
    carsten

Skrevet den: 29-Februar-2012 kl. 19:17
Hej,

Så er lyden iorden med fordeling, på DR Ramasjang. Downmixet stereo med tale primært i center, ved DPLIIx(Movie).

På DR2 har den været forkert fordeling ved DPLIIx(Movie) i ca. 2 dage, men er også iorden nu.

Hvor det så har været fejl i vejen fra DR til mig. Måske var det transmissions-udstyret.
youSee er slet ikke til at snakke med om det.

Flot lyd på mit surround anlæg igen.
Jeg må se hvordan det er med periodisk skratten.

Søren, youSee Randers

Skrevet den: 06-Maj-2012 kl. 15:33

Jo, så er den gal igen med downmix på DR2 og DRK. DR1, DR Ramasjang og DR HD  er ok.

Jeg har fået ny opsætning, så istedet for analog stereolyd fra Phono-udgang, er det nu digital optisk Toslink til receiveren.
TV'et er nu et Panasonic TX-P42GT50Y. Den var sat på multikanal lyd. Og her er det værre. Flere kanaler med fejl af fordeling i lyden.
Jeg har valgt Stereo som initialisering, så jeg kører downmixet stereo og DPLIIx Movie. Så er de fleste kanaler ok.

Det er ellers et nydeligt billede på det nye TV.

Søren, DVB-C Randers

Skrevet den: 07-Maj-2012 kl. 16:59
Ja der sker nogle ting.

Der var "speciel" sending af Crocodile Dundee med lille billede med sorte bjælker hele vejen rundt.

Print side | Luk vindue