Print side | Luk vindue

Fejl i 5.1 lyden på DR HD

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=106919
Udskrevet den: 06-Maj-2024 kl. 06:00


Emne: Fejl i 5.1 lyden på DR HD
Skrevet af: filmfreak
Emne: Fejl i 5.1 lyden på DR HD
Skrevet den: 18-Januar-2012 kl. 07:43
Er det kun mig der oplever at 5.1 lyden på DR HD har lydt helt forkert den seneste uge ?
(og det gælder alle udsendelser)
 
Hvadenten det er i DTS 5.1 eller DD5.1 kommer centerlyden fejlagtigt (og kraftigt) også ud i begge fronthøjttalere - høres meget tydelig ved tale (dialog).  Har gjort Digi-tv opmærksom på problemet med de ignorerer det tilsyneladende. Ved ikke hvornår der lige bliver sendt 'HD-testen' igen - for det vil helt sikkert tydeligt afsløre fejlen.
Lyd-fejlen ødelægger bla. hele surround-oplevelsen i film på DR HD.
 
Der har tidligere (sidste sommer ?) været fejl i 5.1 lyden på DR HD  - en fejl, der gjorde at centerlyden blev sendt ud i samtlige højtalerere - og her erkendte digi-tv fejlen og rettede den, efter jeg gjorde dem opmærksom på det.
 
Jeg kunne godt tænke mig at vide om andre også oplever det og om problemet kun gælder DVB-T (og måske kun i visse landsdele?)  Modtager selv fra Hove-senderen.
 



Svar:
Skrevet af: Metfan
Skrevet den: 18-Januar-2012 kl. 08:32
Jeg oplever at der altid kun er lyd i fronterne. Og altså hverken lyd i center eller baghøjtalere. Den sidste HD-test jeg så, var der lyd i begge fronter og i centeren. Men intet andet.

Mener at vi har vores signal fra hjælpe-senderen i Silkeborg.


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 18-Januar-2012 kl. 08:52
Oprindeligt skrevet af Metfan Metfan skrev:

Jeg oplever at der altid kun er lyd i fronterne. Og altså hverken lyd i center eller baghøjtalere. Den sidste HD-test jeg så, var der lyd i begge fronter og i centeren. Men intet andet.

Mener at vi har vores signal fra hjælpe-senderen i Silkeborg.
 
OK, det kan måske skyldes din modtager eller indstillingerne på din surround-reciever ?
Hvilken DVB-t modtager har du ? og er du sikker på at den kan transcode HE-ACC 5.1 til enten DD5.1 eller DTS 5.1 ?
 


Skrevet af: Metfan
Skrevet den: 18-Januar-2012 kl. 08:55
Jeg har en Sagemcom RT90, og den kan fint transcode til DTS. Det viser min Denon receiver Wink


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 18-Januar-2012 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Metfan Metfan skrev:

Jeg har en Sagemcom RT90, og den kan fint transcode til DTS. Det viser min Denon receiver Wink
 
Nu kender jeg ikke lige Sagem RT90, men den står vel til at udsende multikanal-lyd under indstillinger og din surround-reciever er sat til 'auto-detect' således at den kan detektere DTS 5.1
 
Er der mulighed for også at vælge lydspor på RT90 ?   DR HD udsendes jo med 2 lydspor - et 2.0 spor og et 5.1 spor.


Skrevet af: Metfan
Skrevet den: 18-Januar-2012 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Metfan Metfan skrev:

Jeg har en Sagemcom RT90, og den kan fint transcode til DTS. Det viser min Denon receiver Wink
 
Nu kender jeg ikke lige Sagem RT90, men den står vel til at udsende multikanal-lyd under indstillinger og din surround-reciever er sat til 'auto-detect' således at den kan detektere DTS 5.1
 
Er der mulighed for også at vælge lydspor på RT90 ?   DR HD udsendes jo med 2 lydspor - et 2.0 spor og et 5.1 spor.

Ja, man kan godt vælge lydspor. Eller det vil sige at den eneste mulighed man har, er at sætte lyden til Multichannel eller Stereo i indstillingerne.

Når jeg har Multichannel slået til, opfanger min receiver signalet fra DR HD som 'DTS'.


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 18-Januar-2012 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af Metfan Metfan skrev:

Ja, man kan godt vælge lydspor. Eller det vil sige at den eneste mulighed man har, er at sætte lyden til Multichannel eller Stereo i indstillingerne.

Når jeg har Multichannel slået til, opfanger min receiver signalet fra DR HD som 'DTS'.
 
OK, så virker det jo nok som det skal. Bare mærkeligt at du så ikke får nogen lyd i din center (og baghøjttalere) ??
Viser din sr-reciever DTS 2.0 eller DTS 5.1 ?


Skrevet af: Metfan
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 11:34
Min Denon forstærker viser ikke hvorvidt det er DTS 2.0, eller DTS 5.1.

Jeg tænker på at få fat i Sagemcom og høre dem om det kan være den nyeste firmware der er skyld i problemet.


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 21:20
Nå, nu ser det endelig ud til at DR/Digi-tv har fået rettet fejlen. De sidste par dage har udsendelserne på DR HD(med 5.1 lyd) lydt rigtigt med dialogen (talen) kun kommet i centerhøjttaleren (og kun ganske svagt kunne høres i frontht) Clap 
 
Så mangler vi bare at der også kommer 5.1 lyd på DR1 ...


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 21:39
Ja "Lykke" lød helt som den skulle i DTS 5.1


Skrevet af: karula
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Nå, nu ser det endelig ud til at DR/Digi-tv har fået rettet fejlen. De sidste par dage har udsendelserne på DR HD(med 5.1 lyd) lydt rigtigt med dialogen (talen) kun kommet i centerhøjttaleren (og kun ganske svagt kunne høres i frontht) Clap 
 
Så mangler vi bare at der også kommer 5.1 lyd på DR1 ...
Ja, lyden har været forfærdeligt de sidste dage, troede det var mit anlæg, men nu er det tilsyneladendi iorden, har Canal Digital.

-------------
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 19:23
Ved nærmere eftersyn har DR aligevel ikke fået løst problemet helt.  Tilsyneladende er lyden korrekt på DR HD når udsendelsen er med 'ægte' 5.1 lyd. Derimod hvis udsendelsen kun er i stereo (2.0) er lyden stadig forkert. Her skulle DR nemlig konvertere stereo-signalet til et prologic signal udsendt som som et 5.1 spor (DD5.1 eller DTS5.1) og her fejler konverteringen idet centerlyden også afspilles i begge fronter (på DVB-T ?). Lagde mærke til det under 'Walking dead', hvor det tydeligt kunne høres.  Men heldigvis ser det nu ud til at lyden er korrekt når det i ægte 5.1 .


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 21:19
Livets Planet stod til at blive sendt i stereo-lyd i EPG oversigten. Og jeg modtog den flotteste surroundlyd. Så konverteringen til PL må virke


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Livets Planet stod til at blive sendt i stereo-lyd i EPG oversigten. Og jeg modtog den flotteste surroundlyd. Så konverteringen til PL må virke
 
Nu så jeg ikke lige denne udsendelse, men modtager du via DVB-T ?
Og checkede du at talen i center ikke også blev afspillet forholdsvis kraftigt i begge fronter ?
 
Eller måske blev den i virkeligheden sendt i 5.1 og ikke 2.0 som annonceret ?
 
Iøvrigt har jeg ikke opdaget fejl på lyden i surround-højttalerne, på hverken 2.0 eller i 5.1 udsendelserne.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 22:11
Ja via DVB-T. Var ikke lige henne for at lytte til fronterne, men talen stod helt klokkerent i center, så jeg tror fordelingen var rigtig. Og sjældent har jeg hørt så god basgang i sub'en som da elefanterne brummede og pukkelhvalerne kaldte i dybet.
 
Det kan da godt ske at det blev udsendt i diskrete 5.1 kanaler. Jeg nød ihvertfald lyden


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ja via DVB-T. Var ikke lige henne for at lytte til fronterne, men talen stod helt klokkerent i center, så jeg tror fordelingen var rigtig. Og sjældent har jeg hørt så god basgang i sub'en som da elefanterne brummede og pukkelhvalerne kaldte i dybet.
 
Det kan da godt ske at det blev udsendt i diskrete 5.1 kanaler. Jeg nød ihvertfald lyden
 
Så prøv engang at lytte til udsendelsen på DR HD lige nu som er i stereo - her kan man tydeligt høre at den er hel gal. Talen kommer ud i både center og begge frontht samtidig og med samme styrke.


Skrevet af: Egelund1
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 21:30
Når stereo opkonverteres er det vigtig at den kan foldes sammen til strero uden at man kan høre forskel på stereoen om den har være op skaleret ogefterfølgende nedskaleret. Den del virker rigtig godt lige nu, men det er gået noget ud over center kanalen som lægges i alle 3 front ht. Hvilke ikke burde give et problem hvis man sidder helt korrekt i center position. Men det er jo næppe det man gør, for hvis man sad der kunne man jo næsten lige så godt undvære center ht.
Jeg ved at der bliver arbejdet på det torsdag.


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 21:45
Oprindeligt skrevet af Egelund1 Egelund1 skrev:

Når stereo opkonverteres er det vigtig at den kan foldes sammen til strero uden at man kan høre forskel på stereoen om den har være op skaleret ogefterfølgende nedskaleret. Den del virker rigtig godt lige nu, men det er gået noget ud over center kanalen som lægges i alle 3 front ht. Hvilke ikke burde give et problem hvis man sidder helt korrekt i center position. Men det er jo næppe det man gør, for hvis man sad der kunne man jo næsten lige så godt undvære center ht.
Jeg ved at der bliver arbejdet på det torsdag.
 
 
Godt der bliver kigget på det snart. Fejlen har nu også været der et pænt stykke tid nu .
 
Og hvordan kan sådanne fejl opstå ? det har jo virket fint før i meget lang tid.


Skrevet af: Egelund1
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 21:57
Det blev gjort for at forbedre oplevelsen for dem der lytter i stereo. Alle kabel og sat. Anvender kun ac3 448 kbit lyden der indenholder 5.1 men ikke et stereo spor. Så derfor vil alle dem der lytter i stereo have bedre lyd nu, så valget var lidt pest eller kolera. Men vi vil forsøge at finde en bedre middelvej. Ved ægte 5.1 er der heldigvis ikke problemer. Og det kommer der heldigvis mere og mere af



Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 25-Januar-2012 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af Egelund1 Egelund1 skrev:

Det blev gjort for at forbedre oplevelsen for dem der lytter i stereo. Alle kabel og sat. Anvender kun ac3 448 kbit lyden der indenholder 5.1 men ikke et stereo spor. Så derfor vil alle dem der lytter i stereo have bedre lyd nu, så valget var lidt pest eller kolera. Men vi vil forsøge at finde en bedre middelvej. Ved ægte 5.1 er der heldigvis ikke problemer. Og det kommer der heldigvis mere og mere af

 
OK, men var det så bedre at når udsendelsen er i stereo (2.0) så udsendes lyden i HE-AAC Stereo og når det er ægte 5.1 udsendes lyden i HE-AAC 5.1  - så kan ens surround-forstærker jo selv konvertere til Prologic ved stereo og til DD5.1 (eller DTS5.1) når det er i 5.1 ?
 
På den måde er man heller ikke tvivl om hvornår udsendelsen er med 5.1 lyd eller kun i stereo.
 
 


Skrevet af: Egelund1
Skrevet den: 25-Januar-2012 kl. 09:37
Ja det ville være fint hvis distributions leddet dynamisk kunne skifte profil mellem 2.0 og 5.1, det har været et ønske længe, men da DR og Teracom, Yousee og de øvrige distributører har meget blandet udstyr er det ikke en nem opgave at lave en integration. 


Skrevet af: Queenyard
Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 20:01
Jeg har samme problem .. Sidder nu og skal se lykke .. Min DVB-T boks siger den modtager DTS .. Min receiver får ikke dette signal ... :-(    TV2 HD laver den fint om til DOLBY lydspor, så boksen er rigtigt sat op ... DR HD får jeg heller ikke det rigtige lydspor på ... .. æv æv

-------------
Panasonic 50PZ70E
Boxee Box
PS3


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 29-Januar-2012 kl. 21:30
Den skal modtage HE-AAC og re-encode til DTS..
 
Her virker det som det skal med min Triax 405 box. Fed lyd på Lykke forrestenTongue


Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 30-Januar-2012 kl. 07:54
Herhjemme fra dr hd via zaptor boks, lød lykke ringe. Der var tydelig knas i lyden. Som om signalet var forvrænget på en eller anden måde, det var ikke vildt tydeligt men detkunne høres. Træls de hd kanaler ikke virker 100% endnu, men det kommer nok ;). Hvem ved - måske trængte min zaptor boks til en genstart. Der var dog ingen problemer under the walking dead senere...


Skrevet af: Way2fast
Skrevet den: 20-Februar-2012 kl. 17:22
Har samme Sagemcom RT90 box som METFAN og oplever samme problemer med at surround system skriver DTS i display for DR HD men får kun stereolyd ud af de to fronthøjtalere.
 
Slår jeg over og bruger min Panasonic G20 tuner på DR HD kommer lyden i DTS surround og de to ingange til forstærkeren er opsat på samme måde.
 
Jeg vover at konkludere at Sagemcom har et problem og at det er startet i januar.
 
Det mest underlige er at mine optagelser i af DR HD fra min harddisk i sagemcom'en optaget før 1. januar nu ligeledes mangler surround lyd selvom DTS vises i displayet?? Lyden har altså været rigtigt da jeg sidst afspillede dem!!
 
Jeg har prøvet at skifte div. kabler mv.


-------------
Panasonic 50G20, Sagemcom RT90-320, Onkyo 578, Tannoy HTS 101, Philips 32PFL9604H, Squeezebox Duet & Boom


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 20-Februar-2012 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af Way2fast Way2fast skrev:

Har samme Sagemcom RT90 box som METFAN og oplever samme problemer med at surround system skriver DTS i display for DR HD men får kun stereolyd ud af de to fronthøjtalere.
 
Slår jeg over og bruger min Panasonic G20 tuner på DR HD kommer lyden i DTS surround og de to ingange til forstærkeren er opsat på samme måde.
 
Jeg vover at konkludere at Sagemcom har et problem og at det er startet i januar.
 
Det mest underlige er at mine optagelser i af DR HD fra min harddisk i sagemcom'en optaget før 1. januar nu ligeledes mangler surround lyd selvom DTS vises i displayet?? Lyden har altså været rigtigt da jeg sidst afspillede dem!!
 
Jeg har prøvet at skifte div. kabler mv.
 
Er det muligt at vælge begge lydspor (2.0 og 5.1 sporet) på sagem-boksen - eller afhænger det kun af om lydudgangen er sat til Multichannel eller Stereo ?
 
Hvad viser forstærkeren udover DTS ? Viser den DTS 2.0 eller DTS 5.1 ?
Hvis den viser DTS 5.1 tyder det på et problem med din boks.  Benyttes HDMI eller coax/optisk til forstærkeren ?
 
Har selv den gamle Sagem boks og har fin DTS 5.1 (surround) på DR HD på de film, der sendes med 5.1 lyd.


Skrevet af: Way2fast
Skrevet den: 21-Februar-2012 kl. 18:37
Man kan kun vælge generelt mellem stereo og multilyd i opsætning ikke for selve programmet. Alt er sat sammen med HDMI samlet i receiveren med et ATR Hdmi mellem tv og receiver.

Receiveren viser input DTS 5.1 og DTS 5.1 som output for DR HD for både tv og box så det er nok en software bug i boxen. Jeg må vist ringe til sagemcom...

-------------
Panasonic 50G20, Sagemcom RT90-320, Onkyo 578, Tannoy HTS 101, Philips 32PFL9604H, Squeezebox Duet & Boom


Skrevet af: Metfan
Skrevet den: 21-Februar-2012 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af Way2fast Way2fast skrev:

Man kan kun vælge generelt mellem stereo og multilyd i opsætning ikke for selve programmet. Alt er sat sammen med HDMI samlet i receiveren med et ATR Hdmi mellem tv og receiver.

Receiveren viser input DTS 5.1 og DTS 5.1 som output for DR HD for både tv og box så det er nok en software bug i boxen. Jeg må vist ringe til sagemcom...

Du må endelig skrive herinde hvis du får fat på dem.
Jeg har haft held med at skrive til dem på dette forum. Der igennem sendte de blandt andet den nyeste software update til mig.

http://digitaltvguiden.se/faq/ - http://digitaltvguiden.se/faq/


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 21-Februar-2012 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af Way2fast Way2fast skrev:

Man kan kun vælge generelt mellem stereo og multilyd i opsætning ikke for selve programmet. Alt er sat sammen med HDMI samlet i receiveren med et ATR Hdmi mellem tv og receiver.

Receiveren viser input DTS 5.1 og DTS 5.1 som output for DR HD for både tv og box så det er nok en software bug i boxen. Jeg må vist ringe til sagemcom...
 
Hvis din surround-reciever viser at det indkomne signal er DTS 5.1 og der kun er lyd i fronterne kan det jo også tænkes at det et en opsætningsfejl i din surround-reciever ? -måske har du valgt 2-kanallydslyd på den indgang som signalet kommer ind på istedet for auto ?


Skrevet af: mlangballe
Skrevet den: 21-Februar-2012 kl. 20:51
Det skulle ikke være SW problemer med RT modeller med multikanalslyd. Har du den seneste SW opdatering? Ellers kan du hente den her. http://www.kjaerulff1.com/da-dk/p/9562_sagemcom-rti90-320-hd-320-gb-boxer.

Er du sikker på at de udsendelser sendes i 5,1 og ikke i 2,0?


Skrevet af: Way2fast
Skrevet den: 21-Februar-2012 kl. 23:34
DR HD sendte en film her til aften og den var klart i DTS 5.1 kunne jeg både se og høre over mit tv men viste DTS 5.1 over boxen men lyden var i stereo. Indgangen er sat til multichannel det testede jeg via STV 1 som nu sender i DD 2.0 og STV 2 som sender DD 5.1. Jeg har en onkyo 578 og jeg satte lyden til direct hvilket sender lyden direkte til den korrekte højtaler: DD 5.1 virker fint.

Jeg har den nyeste 1270 firmware.

Jeg så på digitaltvguiden.se at svenske sagemcom brugere har samme problemer med TV4 HD som sender i DTS 5.1 som jeg oplever på DR HD.

Jeg ringer til sagemcom i morgen. Jeg har tidligere været i kontakt med i forbindelse med at min box frøs under tidligere firmware og de var meget imødekommende.

Jeg vender stærk tilbage med en status!


-------------
Panasonic 50G20, Sagemcom RT90-320, Onkyo 578, Tannoy HTS 101, Philips 32PFL9604H, Squeezebox Duet & Boom


Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 22-Februar-2012 kl. 07:46
Jeg faldt lige over denne her artikel:
http://ing.dk/artikel/126480-dr-har-problemer-med-surround-lyd - http://ing.dk/artikel/126480-dr-har-problemer-med-surround-lyd

Er det dét der opleves? Ellers se bort fra mit indlæg...Wink


Skrevet af: Way2fast
Skrevet den: 22-Februar-2012 kl. 14:47
Status:
Har talt med Sagemcom Helpdesk og de ved at de har et problem med RT90 boxen omkring DTS 5.1 lyd på TV4 HD og DR HD og analyserer og arbejder på at finde en løsning, men kan desværre ikke sige noget om hvornår der er en løsning og kan kommer med en SW opdatering.

-------------
Panasonic 50G20, Sagemcom RT90-320, Onkyo 578, Tannoy HTS 101, Philips 32PFL9604H, Squeezebox Duet & Boom


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 22-Februar-2012 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af Way2fast Way2fast skrev:

Status:
Har talt med Sagemcom Helpdesk og de ved at de har et problem med RT90 boxen omkring DTS 5.1 lyd på TV4 HD og DR HD og analyserer og arbejder på at finde en løsning, men kan desværre ikke sige noget om hvornår der er en løsning og kan kommer med en SW opdatering.
 
Interessant. Ifølge testen her:  http://digitalt.tv/sagemcom-rt90/ - http://digitalt.tv/sagemcom-rt90/
skulle der kun være problemer med optagelser fra DR HD med 5.1 lyd.
 


Skrevet af: Way2fast
Skrevet den: 22-Februar-2012 kl. 17:09
Det er en gammel test med gammel firmware hvor bl.a DTS var helt i skoven: Det skiftede hele tiden mellem DTS og PCM så boxen skulle være stillet om til stereo for at kunne holde ud at tage en kanalrundfart.
TV4 HD er heller ikke nævnt og det kræver nok abonnement for at ku' se.
 
Det bliver spændende at se hvad der sker med boxen når TV2 HD og DR1 med rigtig lyd kommer op at køre Wacko. Det er da rart at man selv kan opdatere boxen Smile 


-------------
Panasonic 50G20, Sagemcom RT90-320, Onkyo 578, Tannoy HTS 101, Philips 32PFL9604H, Squeezebox Duet & Boom


Skrevet af: Dotman
Skrevet den: 24-Februar-2012 kl. 22:04
Jeg synes lyden på DR HD var meget dårlig idag under X-factor, det lyder helt forkert, der var bare ikke sammenhæng med lyden i de forskellige kanaler.
 
Tit oplever jeg også at når der kommer en speeker på, efter en film, som fortæller hvad der komme efterfølgende, så er hans stemme meget lav i center kanale.
 


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 25-Februar-2012 kl. 09:30
Oprindeligt skrevet af Dotman Dotman skrev:

Jeg synes lyden på DR HD var meget dårlig idag under X-factor, det lyder helt forkert, der var bare ikke sammenhæng med lyden i de forskellige kanaler.
 
Tit oplever jeg også at når der kommer en speeker på, efter en film, som fortæller hvad der komme efterfølgende, så er hans stemme meget lav i center kanale.
 
 
Bemærkede ikke noget 'underligt' med lyden under X-factor som blev sendt i ægte 5.1.
 
Derimod når udsendelsen ikke er i ægte 5.1 laver DR noget opskalering af 2.0 signalet til noget prologic 5.1 som lyder forkert idet lyden fra center også spilles i begge front-højttalerne. DR er opmærksom på dette men har vist ikke tænkt sig at ændre på det. Det har ellers virket fint før i tiden.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-Februar-2012 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af Dotman Dotman skrev:

Jeg synes lyden på DR HD var meget dårlig idag under X-factor, det lyder helt forkert, der var bare ikke sammenhæng med lyden i de forskellige kanaler.
 
Tit oplever jeg også at når der kommer en speeker på, efter en film, som fortæller hvad der komme efterfølgende, så er hans stemme meget lav i center kanale.
 
Her lød det som i de to forrige live-udsendelser fremragende. Vokalen i center-, musikken i front-, og publikum i surround-højttalerneThumbs Up


Skrevet af: Beanie
Skrevet den: 25-Februar-2012 kl. 14:55
Her var lyd og bilede totalt ude af sync. Især på DR HD i indslagsvideoerne. Sjovt nok har jeg endnu ingen problemer med andre HD kanaler. Heller ikke TV2 (HD)


Skrevet af: Dotman
Skrevet den: 25-Februar-2012 kl. 16:08
Har også problemer med at lyden er bagefter på DR HD, både på DVB-T og DVB-S.
Der er intet når jeg slukker anlæget og får lyden via TV, forsinkelsen opstår i anlæget og desværre er det ikke muligt at stille på det, andet en man kan forsinke lyden yderligere på anlæget eller SAT modtageren :-(


Skrevet af: Queenyard
Skrevet den: 27-Februar-2012 kl. 09:57
Hej ..
Kaster mig lige ind i denne tråd .. :-)

Jeg modtager DR HD, DR og TV2 HD igennem en Sagem DVB-T boks. Jeg kan se lyden modtages digitalt, men når det kommer igennem min receiver så er der ens lyd i alle højtalere, altså ingen surround :-(.
Nu vil I sikkert sige, at det er receiveren der ikke er indstillet ordentligt ... Men jeg modtager også andre programmer igennem denne boks. F.eks. Discovery HD og BBC HD. Disse kanaler fungerer fint og receiveren skriver også pænt Dolby D, i displayet. Når DR modtages ståer der f.eks. ALL CH. STEREO ..
Jeg har indstillet min DVB-T boks til multichannel, hvilket jo også bevirker at nogle kanaler fungerer fint, men hvorfor vil de danske ikke ???
Nogle forslag



-------------
Panasonic 50PZ70E
Boxee Box
PS3


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 27-Februar-2012 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af Queenyard Queenyard skrev:

Hej ..
Kaster mig lige ind i denne tråd .. :-)

Jeg modtager DR HD, DR og TV2 HD igennem en Sagem DVB-T boks. Jeg kan se lyden modtages digitalt, men når det kommer igennem min receiver så er der ens lyd i alle højtalere, altså ingen surround :-(.
Nu vil I sikkert sige, at det er receiveren der ikke er indstillet ordentligt ... Men jeg modtager også andre programmer igennem denne boks. F.eks. Discovery HD og BBC HD. Disse kanaler fungerer fint og receiveren skriver også pænt Dolby D, i displayet. Når DR modtages ståer der f.eks. ALL CH. STEREO ..
Jeg har indstillet min DVB-T boks til multichannel, hvilket jo også bevirker at nogle kanaler fungerer fint, men hvorfor vil de danske ikke ???
Nogle forslag

Er du sikker på at du modtager via DVB-T, som tråden her omhandler ?  Her er det nemlig kun mulighed for 5.1 lyd på DR HD og de andre HD-kanaler kan slet ikke modtages via DVB-T. Lyder måske mere som om du modtager via parabol (Canal digital) ??


Skrevet af: Queenyard
Skrevet den: 27-Februar-2012 kl. 12:09
Hej ..

Jeg modtager signalet gennem DVB-T .. Signalet er internt antenneanlæg. Ejendommens setup gør at vi skal modtage de digitale signaler igennem DVB-T. Ja det er lidt misvisende og jeg har altid svært ved at forklare det når folk spørger. Men de samler signalerne og så sender de dem ud i vores anlæg og her skal DVB-T bruges for at vise det på tv'et




-------------
Panasonic 50PZ70E
Boxee Box
PS3


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 27-Februar-2012 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af Queenyard Queenyard skrev:

Hej ..

Jeg modtager signalet gennem DVB-T .. Signalet er internt antenneanlæg. Ejendommens setup gør at vi skal modtage de digitale signaler igennem DVB-T. Ja det er lidt misvisende og jeg har altid svært ved at forklare det når folk spørger. Men de samler signalerne og så sender de dem ud i vores anlæg og her skal DVB-T bruges for at vise det på tv'et
 
Hvem er din udbyder ? Det kan jo stadig være noget kabeltv eller satelit, der bliver lavet om til DVB-T  ('fællesantenne') eftersom du nævner nogle HD-kanaler, som pt. ikke findes på DTT nettet.
 


Skrevet af: Queenyard
Skrevet den: 27-Februar-2012 kl. 15:54
Det er mange udbydere ... Som de så samler i vores fællesantenne anlæg... Så ja du har ret i det er noget der bliver lavet om til DVB-T. Det der bare er mærkeligt at nogle fungerer fint. Jeg ville da mene, at hvis der var noget der skulle fungere, så var det de kanaler vi får fra "luften" altså DR, DRHD og TV2 HD. Men de virker ikke .. jo jeg kan se jeg får digital lyden .. f.eks. står der DTS under INFO på Sagem maskinen under lyd. Men det bliver ikke sendt som Dolby til receiveren Confused

-------------
Panasonic 50PZ70E
Boxee Box
PS3


Skrevet af: Queenyard
Skrevet den: 27-Februar-2012 kl. 15:59
Ja .. Okey 

Må lige komme med en rettelse til mig selv ... Sad lige og tjekkede igennem .. TV2 HD virker ... :-)

Ens for alle kanalerne der virker er at Sagem skriver at lyder bliver modtaget som AC3. Resten fungerer ikke. Kan det være min forening der ikke sender ud i den rigtige lyd ?? Mærkeligt at DR HD's DTS lyd ikke fungerer bedre ..


-------------
Panasonic 50PZ70E
Boxee Box
PS3


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 27-Februar-2012 kl. 16:08
Lyden fra DRHD er i HE-AAC vers4


Skrevet af: dandedoes
Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 13:33
Er lidt i tvivl om mit problem er relevant i denne tråd da jeg modtager TV-signalet via TV-antenne på taget men så kører det (desværre) ned igennem en Sagemcom 
lte et produkt gennem Skyline.dk og jeg fik hurtigt de ønskede kanaler. Var egentlig udemærket tilfreds, men fik dog problemer med den modtagne TV-box/Harddisk (Maximum) som sidenhen blev byttet uden de helt store problemer

2: Fik en Sagemcom RTI-90 320 HD modtager- og harddisk-boks, men den har ikke givet andet en bøvl! Først kan den ikke afspille optagne film så undertekster passer med lyden. Får at vide at jeg SELV skal kontakte Sagem som viser sig at være et svensk firma så efter 3 dyre samtaler med en svensker, er jeg ikke kommet videre. Han var totalt uforstående overfor problemet på trods af at jeg her på internettet kan læse at andre også har samme problem. Pludselig i løbet af februar/marts, er problemet væk, så måske de har opdateret software...
3: Nu finder jeg så ud af, at lyden ikke mere er i flere kanaler, selvom surround-anlæget skriver at det modtager lyden fra Sagem-boksen i "DTS"-format. Lyden kommer kun i de to forreste højttalere og jeg er ikke engang sikker på at det er i stereo. 
Desværre er Skyline i mellemtiden gået konkurs, så jeg kontakter Boxer-tv direkte, men får en mail tilbage, at selvom jeg har købt boksen hos Boxer, fralægger de sig alt ansvar og henviser til Sagemcom som kun yder et års garanti på boksen. Prøver forgæves (igen) at ringe til Sagem men forbindelsen afbrydes før jeg får en medarbejder i røret.
Det er absolut ikke okay, at jeg køber et produkt hos Boxer og så hænger jeg selv på problemerne hvis produktet ikke virker. 
Det lyder jo egentlig til at noget af mit problem også er det samme som flere af jer har. Om problemet så skyldes det nye TV-signal eller modtagerboksen, det har jeg lidt svært ved at gennemskue...


Skrevet af: ARTISTEN
Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af dandedoes dandedoes skrev:

Er lidt i tvivl om mit problem er relevant i denne tråd da jeg modtager TV-signalet via TV-antenne på taget men så kører det (desværre) ned igennem en Sagemcom 
lte et produkt gennem Skyline.dk og jeg fik hurtigt de ønskede kanaler. Var egentlig udemærket tilfreds, men fik dog problemer med den modtagne TV-box/Harddisk (Maximum) som sidenhen blev byttet uden de helt store problemer

2: Fik en Sagemcom RTI-90 320 HD modtager- og harddisk-boks, men den har ikke givet andet en bøvl! Først kan den ikke afspille optagne film så undertekster passer med lyden. Får at vide at jeg SELV skal kontakte Sagem som viser sig at være et svensk firma så efter 3 dyre samtaler med en svensker, er jeg ikke kommet videre. Han var totalt uforstående overfor problemet på trods af at jeg her på internettet kan læse at andre også har samme problem. Pludselig i løbet af februar/marts, er problemet væk, så måske de har opdateret software...
3: Nu finder jeg så ud af, at lyden ikke mere er i flere kanaler, selvom surround-anlæget skriver at det modtager lyden fra Sagem-boksen i "DTS"-format. Lyden kommer kun i de to forreste højttalere og jeg er ikke engang sikker på at det er i stereo. 
Desværre er Skyline i mellemtiden gået konkurs, så jeg kontakter Boxer-tv direkte, men får en mail tilbage, at selvom jeg har købt boksen hos Boxer, fralægger de sig alt ansvar og henviser til Sagemcom som kun yder et års garanti på boksen. Prøver forgæves (igen) at ringe til Sagem men forbindelsen afbrydes før jeg får en medarbejder i røret.
Det er absolut ikke okay, at jeg køber et produkt hos Boxer og så hænger jeg selv på problemerne hvis produktet ikke virker. 
Det lyder jo egentlig til at noget af mit problem også er det samme som flere af jer har. Om problemet så skyldes det nye TV-signal eller modtagerboksen, det har jeg lidt svært ved at gennemskue...

Først og fremmest velkommen til dette forum!!
Det er noget møg med det skyline , du hænger nok selv på det, da den rette problemløser er gået nedom og hjem, hvad mulighed har du for andre leverandøre?? 


-------------
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.



Skrevet af: dandedoes
Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 14:02
Fik Profiber/waoo for et par år siden men de ønsker åbenbart ikke at have os små-kunder som ikke ønsker mere end gratiskanaler, TV2 og en 6/6 mbit bredbånd så jeg var jo glad for skyline og boxer. Men nu har jeg investeret i udstyr som enten ikke ban bruges eller er defekt. Der må være en instans som kan pålægge boxer at servicerer deres kunder ordenligt...


Skrevet af: ARTISTEN
Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af dandedoes dandedoes skrev:

Fik Profiber/waoo for et par år siden men de ønsker åbenbart ikke at have os små-kunder som ikke ønsker mere end gratiskanaler, TV2 og en 6/6 mbit bredbånd så jeg var jo glad for skyline og boxer. Men nu har jeg investeret i udstyr som enten ikke ban bruges eller er defekt. Der må være en instans som kan pålægge boxer at servicerer deres kunder ordenligt...

Du kan forhøre dig ved forbrugerklagenævn , men jeg tvivler på at man får noget ud af det. Man er som forbruger langt fra den kreditor som bliver tænkt på først, Desvære.
Men når det er sagt kan du slå skyline op på EPN på nettet der er en lang artikkel om problematikken med det tekniske, men jeg læste om feriekomplex som kunne blive afkrævet 1000kr om ugen hvis der ikke er forbindelse, så trøst dig med at du ikke er den eneste som står i er meget træls situation, jeg føgler med digSmile


-------------
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.



Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af dandedoes dandedoes skrev:

Er lidt i tvivl om mit problem er relevant i denne tråd da jeg modtager TV-signalet via TV-antenne på taget men så kører det (desværre) ned igennem en Sagemcom 
lte et produkt gennem Skyline.dk og jeg fik hurtigt de ønskede kanaler. Var egentlig udemærket tilfreds, men fik dog problemer med den modtagne TV-box/Harddisk (Maximum) som sidenhen blev byttet uden de helt store problemer

2: Fik en Sagemcom RTI-90 320 HD modtager- og harddisk-boks, men den har ikke givet andet en bøvl! Først kan den ikke afspille optagne film så undertekster passer med lyden. Får at vide at jeg SELV skal kontakte Sagem som viser sig at være et svensk firma så efter 3 dyre samtaler med en svensker, er jeg ikke kommet videre. Han var totalt uforstående overfor problemet på trods af at jeg her på internettet kan læse at andre også har samme problem. Pludselig i løbet af februar/marts, er problemet væk, så måske de har opdateret software...
3: Nu finder jeg så ud af, at lyden ikke mere er i flere kanaler, selvom surround-anlæget skriver at det modtager lyden fra Sagem-boksen i "DTS"-format. Lyden kommer kun i de to forreste højttalere og jeg er ikke engang sikker på at det er i stereo. 
Desværre er Skyline i mellemtiden gået konkurs, så jeg kontakter Boxer-tv direkte, men får en mail tilbage, at selvom jeg har købt boksen hos Boxer, fralægger de sig alt ansvar og henviser til Sagemcom som kun yder et års garanti på boksen. Prøver forgæves (igen) at ringe til Sagem men forbindelsen afbrydes før jeg får en medarbejder i røret.
Det er absolut ikke okay, at jeg køber et produkt hos Boxer og så hænger jeg selv på problemerne hvis produktet ikke virker. 
Det lyder jo egentlig til at noget af mit problem også er det samme som flere af jer har. Om problemet så skyldes det nye TV-signal eller modtagerboksen, det har jeg lidt svært ved at gennemskue...
 
Har godt nok hørt flere fra steder (diverse forum) at der er en del problemer med Sagemboksen og valgte derfor en Humax, men mht 5.1 lyden har jeg også hørt at det skulle blive (delvist?) løst med en kommende firmware-opgradering ? Hvilken software version ligger der pt på boksen ? Måske er der en nyere version, som løser det ?    Mener den nyeste er v1.2.70 ?
 
Måske kan du finde noget info her der kan hjælpe ?
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=273736 - http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=273736
 
 
 
 


Skrevet af: dandedoes
Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 15:11
Mange tak for info, "filmfreak". Måske det hele løser sig inden jeg opsiger mit abonnement hos Boxer. Jeg kigger lige efter firmwaren. Ved dog ikke om jeg selv kan tilslutte boksen til internettet eller om det foregår trådløst uden min indgriben... Krydser fingre...


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af dandedoes dandedoes skrev:

Mange tak for info, "filmfreak". Måske det hele løser sig inden jeg opsiger mit abonnement hos Boxer. Jeg kigger lige efter firmwaren. Ved dog ikke om jeg selv kan tilslutte boksen til internettet eller om det foregår trådløst uden min indgriben... Krydser fingre...
 
Velbekomme. Håber du finder en løsning.
Softwareopdateringen foregår normalt via sendenettet (altså via antennen).


Skrevet af: Way2fast
Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 23:07
1270 firmware klarer ikke DTS problemet. Beskeden fra Sagemcom er at de vedkender problemet og en ny firmware skulle komme i april (forsinket) som løser DTS problemet.

Vi er en del i Danmark og Sverige som venter på at det sker!

-------------
Panasonic 50G20, Sagemcom RT90-320, Onkyo 578, Tannoy HTS 101, Philips 32PFL9604H, Squeezebox Duet & Boom


Skrevet af: dandedoes
Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 23:24
I er bare super herinde. Tusind tak for info!


Skrevet af: dandedoes
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 12:19
Er der nogen som har hørt nyt ang. den ødelagte DTS-lyd som kommer ud som 2-kanals stereo-lyd af Sagemcom-boxen?

Jeg har i mellemtiden fået yderligere et problem med min box. Når den står urørt, kan det pludselig vise "INIT" på displayet, og det låser boxen som kan tændes men ikke betjenes. Det kræver at strømstikket trækkes før den holder op med at være låst.
Jeg har mailet med både Sagemcom in Frankrig og den nordiske hotline i Sverige, men de er utroligt svære at kommunikerer med.
Det seneste er, at de vil bytte boxen men ikke reparerer, og så mister jeg alle mine optagelser, hvilket de blot beklager.
Utroligt at Boxer-TV handler med sådan et firma som har så dårligt et produkt og er så svær at kommunikerer med.Ouch


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 13:15
Canal digital handler jo også med dem


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 21-Oktober-2012 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Er det kun mig der oplever at 5.1 lyden på DR HD har lydt helt forkert den seneste uge ?
(og det gælder alle udsendelser)
 
Hvadenten det er i DTS 5.1 eller DD5.1 kommer centerlyden fejlagtigt (og kraftigt) også ud i begge fronthøjttalere - høres meget tydelig ved tale (dialog).  Har gjort Digi-tv opmærksom på problemet med de ignorerer det tilsyneladende. Ved ikke hvornår der lige bliver sendt 'HD-testen' igen - for det vil helt sikkert tydeligt afsløre fejlen.
Lyd-fejlen ødelægger bla. hele surround-oplevelsen i film på DR HD.
 
Der har tidligere (sidste sommer ?) været fejl i 5.1 lyden på DR HD  - en fejl, der gjorde at centerlyden blev sendt ud i samtlige højtalerere - og her erkendte digi-tv fejlen og rettede den, efter jeg gjorde dem opmærksom på det.
 
Jeg kunne godt tænke mig at vide om andre også oplever det og om problemet kun gælder DVB-T (og måske kun i visse landsdele?)  Modtager selv fra Hove-senderen.
 
 
 
Så er den igen gal med 5.1 lyden eller mangel på samme på DR HD.
 
Lige nu sender de Agent 007 i ilden på DR HD og den er ikke i ægte 5.1 men i 'opskaleret 5.1 :-(
Da den blev sendt igår aftes på DR 1 var 5.1 lyden i orden.
 
Lagde også mærke til i går aftes at både DR WHO og Star Wars II også kun blev sendt i opskaleret 5.1 .
Da der forleden blev sendt Star Wars I på DR HD var lyden elles perfekt i 'ægte' 5.1
 
Utrolig at DR  (eller Digi TV) ikke har bedre styr på teknikken.
Men OK det er endnu være ned TV2 HD  - de har endnu ikke formået at sende i andet end opskaleret 5.1 !
 


Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 21-Oktober-2012 kl. 17:18
@filmfreak

Tager du pis på os Wink

I 1965 da filmen blev lavet var lydsporet mono

Technical Specs

Runtime:

 

Sound Mix:

  http://www.imdb.com/search/title?sound_mixes=mono - Mono  (Westrex Recording System)

Color:

  http://www.imdb.com/search/title?colors=color - Color  (Technicolor)

Aspect Ratio:

 2.35 : 1

fra denne side:  http://www.imdb.com/title/tt0059800/ - http://www.imdb.com/title/tt0059800/


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 21-Oktober-2012 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

@filmfreak

Tager du pis på os Wink

I 1965 da filmen blev lavet var lydsporet mono

Technical Specs

Runtime:

 

Sound Mix:

  http://www.imdb.com/search/title?sound_mixes=mono - Mono  (Westrex Recording System)

Color:

  http://www.imdb.com/search/title?colors=color - Color  (Technicolor)

Aspect Ratio:

 2.35 : 1

fra denne side:  http://www.imdb.com/title/tt0059800/ - http://www.imdb.com/title/tt0059800/
 
Nej  - de gamle agent 007  film er blevet remastered med 5.1 lyd.
Se f.eks dette:
http://cdon.dk/film/james_bond_4%3a_agent_007_i_ilden_%28blu-ray%29-7723568 - http://cdon.dk/film/james_bond_4%3a_agent_007_i_ilden_(blu-ray)-7723568
 
 
Problemet med 5.1 lyden på DR HD er at centerlyden (dialogen) fejlagtig også bliver gengivet i begge fronthøjttalerene -  det sker dog også når der sendes i opskaleret 5.1 .
Så fejlen kan også være at filmene ikke bliver sendt i 5.1 på DR HD men kun på DR1 , hvilket jeg dog tvivler på.


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 21-Oktober-2012 kl. 20:41
Det var da utroligt at det stadig ikke er rettet. Testede for lidt siden forbrydelsen på DR HD og ganske rigtigt var centerlyden mixet forkert. Tråden er snart 10 måneder gammel. Jeg ser i øvrigt TV via Yousee med deres HD boks.
 
MVH


Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 21-Oktober-2012 kl. 21:09
@filmfreak

Jeg ved godt der er lavet en remastered med 5.1 lyd, men er det ikke udfra monolyden ?

Derfor troede jeg at det ikke var "korrekt" 5.1 lyd.

NB. Jeg har lagt mærke til at inde i indstillinger på YouSee boksen skal lyden sættes til Surround. Hvis den står på stereo i indstillinger, så virker surround ikke når du vælger det med luppen.

Håber det giver mening


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 21-Oktober-2012 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

@filmfreak

Jeg ved godt der er lavet en remastered med 5.1 lyd, men er det ikke udfra monolyden ?

Derfor troede jeg at det ikke var "korrekt" 5.1 lyd.

NB. Jeg har lagt mærke til at inde i indstillinger på YouSee boksen skal lyden sættes til Surround. Hvis den står på stereo i indstillinger, så virker surround ikke når du vælger det med luppen.

Håber det giver mening

 
Det giver fint mening og den står skam til surround, men det er rigtigt som det er observeret at talen på DR HD er mixet ud i frontkanalerne. Recieveren viser også et fint Dolby Digital skilt, så jeg må gå ud fra at det er signalet den er gal med og ikke indstillingerne.
 
MV


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 21-Oktober-2012 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Det var da utroligt at det stadig ikke er rettet. Testede for lidt siden forbrydelsen på DR HD og ganske rigtigt var centerlyden mixet forkert. Tråden er snart 10 måneder gammel. Jeg ser i øvrigt TV via Yousee med deres HD boks.
 
MVH
 
Ja, men det har altså virket indtil fornyligt. Lige nu sendes Star Wars III på DR Hd og der er samme fejl.
Tilgengæld var der ægte 5.1 lyd på Forbrydelsen på DR1 her i aften.
 
Troede iøvrigt at det kun var på DVB-T at den var gal - så måske ligger fejlen i virkeligheden hos DR og ikke hos Digi-tv ???
 
Det er nu fejlmeldt til Digi-tv så må vi håbe på at det snart bliver rettet.


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 21-Oktober-2012 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Det var da utroligt at det stadig ikke er rettet. Testede for lidt siden forbrydelsen på DR HD og ganske rigtigt var centerlyden mixet forkert. Tråden er snart 10 måneder gammel. Jeg ser i øvrigt TV via Yousee med deres HD boks.
 
MVH
 
Ja, men det har altså virket indtil fornyligt. Lige nu sendes Star Wars III på DR Hd og der er samme fejl.
Tilgengæld var der ægte 5.1 lyd på Forbrydelsen på DR1 her i aften.
 
Troede iøvrigt at det kun var på DVB-T at den var gal - så måske ligger fejlen i virkeligheden hos DR og ikke hos Digi-tv ???
 
Det er nu fejlmeldt til Digi-tv så må vi håbe på at det snart bliver rettet.

 
Jeg har observeret det samme. Jeg ser ikke meget TV så jeg har ikke lagt mærke til det før i dag. Jeg tror du har ret i at problemet ligger et andet sted end hos digi-tv. Som sagt har jeg Yousee og har forbundet HD boksen direkte til recieveren. Måske det ville være bedre at skrive til DR.
 
MVH


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 21-Oktober-2012 kl. 22:08
Starwars er da rigtig mixet. Ja man kan godt høre dialogen i fronterne, men den er kraftigst i center.


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 21-Oktober-2012 kl. 22:36
Dialogen skal da ikke være i alle tre frontkanaler. Heller ikke selv om den er lavere i højre og venstre. Jeg har, i dag, kigget på forbrydelsen på DR1 og på DR HD. På DR var lyden rigtig med dialog kun i center, på DR HD var den mixet forkert med dialog i alle tre kanaler.
 
MVH


Skrevet af: spawn
Skrevet den: 22-Oktober-2012 kl. 06:46
Jeg har også ved flere lejligheder oplevet på DR HD at dialogen var mixet ud i fronthøjttalerne med lavt niveau og helt mangler i centeren, når en speaker skal annoncere næste udsendelse - hvorved man stort set ikke kan høre hvad han siger.

Yousee plus kabeltv

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 22-Oktober-2012 kl. 08:33
Har lige et spørgsmål til jer der har YouSee:
  - hvordan er 5.1 lyden på TV2 HD ? Hos mig, der modtager via Boxer TV, kommer centerlyden altid (lidt svagere dog) i begge frontht. Det virker til at TV2 heller ikke har styr på det - har nemlig aldrig oplevet 'ægte' 5.1 lyd på TV2 HD :-(
Virker til at TV2 HD udelukkende sender med 'opskaleret' 5.1
http://omtv2.tv2.dk/index.php?id=5998 - http://omtv2.tv2.dk/index.php?id=5998
 


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 22-Oktober-2012 kl. 08:46
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Starwars er da rigtig mixet. Ja man kan godt høre dialogen i fronterne, men den er kraftigst i center.
 
Når mixet er sådan er der ikke tale om 'ægte' 5.1 lyd . Digi-tv har tidligere udtalt at når de sender i 'opskaleret' 5.1 lyd vil centerlyden også kunne høres (lidt svagere) i begge fronter.
Men der kan også være tale om en fejl i 5.1 lyden - det er set tidligere  - kunne dengang tydeligt konstateres via 'HD'testen' , som de desværre ikke længere sender på DR HD.
 
Iøvrigt kan jeg fortælle at da DR HD sendte STAR WARS I var det i ægte 5.1  - har nemlig optaget det . Her var der også tydeligt meget mere gang i subben end der var da de sendte STAR WARS II og III Wink
Men det kan overhovedet ikke sammenlignes når man ser bluray-udgaven !


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 19:33
Det er sjovt i har vrøvl. For på min samsung bd - d8500 er den normal på starwars. For jeg har optaget dem. Og der er intet i vejen. Og med dr WHO så jeg på dr's tv guide at den ikke blev sendt i 5,1 lyd


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Det er sjovt i har vrøvl. For på min samsung bd - d8500 er den normal på starwars. For jeg har optaget dem. Og der er intet i vejen. Og med dr WHO så jeg på dr's tv guide at den ikke blev sendt i 5,1 lyd
 
Mærkeligt.
Hvilken Star Wars film taler vi om  - I II eller III  (I'eren var nemlig OK)
Og med 'Normal' mener du at du ikke kan høre dialogen i fronterne men kun i center og din reciever modtager lyden som DD5.1 ?
 
Og hvordan modtager du DR HD (dvb-t, kabel, parabol .. ) ?


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 22:17
Lyden er iorden på Sky Captain and the World of Tomorrow, som kører i øjeblikket


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 07:25
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Lyden er iorden på Sky Captain and the World of Tomorrow, som kører i øjeblikket
 
OK, nu så jeg ikke lige de udsendelser, men dvs at centerlyden (dialogen) ikke kunne høres i fronterne ? ellers er det jo ikke iorden  - det er ihvertfald ikke 'ægte' 5.1 .
 
Og modtager du via DVB-T ?


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Lyden er iorden på Sky Captain and the World of Tomorrow, som kører i øjeblikket
 
OK, nu så jeg ikke lige de udsendelser, men dvs at centerlyden (dialogen) ikke kunne høres i fronterne ? ellers er det jo ikke iorden  - det er ihvertfald ikke 'ægte' 5.1 .
 
Og modtager du via DVB-T ?
Når der var fuld knald på centeren, kunne man lige ane stemmerne i fronterne ja. Ikke noget der på nogen måde ødelagde den gode fornemmelse af surround. Lige så snart en stemme ikke kommer præcis i midten af billedet, SKAL den vel af gode grunde mixes med i den front som svarer til den side afvigelsen viser på skærmen.
 
Ja DVB-T


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 25-Oktober-2012 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Det er sjovt i har vrøvl. For på min samsung bd - d8500 er den normal på starwars. For jeg har optaget dem. Og der er intet i vejen. Og med dr WHO så jeg på dr's tv guide at den ikke blev sendt i 5,1 lyd

 
Mærkeligt.
Hvilken Star Wars film taler vi om  - I II eller III  (I'eren var nemlig OK)
Og med 'Normal' mener du at du ikke kan høre dialogen i fronterne men kun i center og din reciever modtager lyden som DD5.1 ?
 
Og hvordan modtager du DR HD (dvb-t, kabel, parabol .. ) ?
jeg modtager med DSB-T. Og det er dem alle tre jeg har optaget. Og det er rigtigt 5.1 hverken opskalret eller noget. Så jeg synes også deter mærkeligt med jer


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 25-Oktober-2012 kl. 21:34
Ser ud til at fejlen nu endelig er rettet. Lige nu sender DR HD 'Patrioternes spil' og her er lyden korrekt i 'ægte' 5.1  - centerlyden (dialogen) kan ikke høres i begge fronter, men KUN i center, som det skal være Clap


Skrevet af: Beanie
Skrevet den: 25-Oktober-2012 kl. 22:09
Samme her, på kabel.



Print side | Luk vindue