Print side | Luk vindue

Winterdown Cinema

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107103
Udskrevet den: 02-Maj-2024 kl. 23:27


Emne: Winterdown Cinema
Skrevet af: nabjac
Emne: Winterdown Cinema
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 00:28
Efter at have brugt mere end et år på vores nye hus, er tiden nu kommet til at bygge hjemmebiografen. Biografen bliver på på 32m2 (5 x 6,4m) og får en loftshøjde på 2,5m og 2,7m.



Gulvet er opbygget som en flydende konstruktion på strøer og er lavet i to niveauer.


Skærmen bliver buet og får en ramme/kasse omkring til ambient light. Foran skærmen bliver der en lille scene.



Det kræver lidt plads at tegne en cirkel-bue radius 550cm.



Der bliver 2 x 4 stole. De er allerede fremstillet og ankommer sidst i februar. Vinklen mellem alle stole er tilpasset, så de har retning mod midten af skærmen.



Jeg vender senere tilbage med billeder og informationer omkring vægbeklædning, akustik-behandling og valg af teknik.




Svar:
Skrevet af: Ning
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 03:16
Det bliver vildt............... glæder mig til at se resten.Big smile

Og iøvrigt........ velkommen på Rekordere.dk


-------------
Ning


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 03:21
Lækre stole du har anskaffet dig. Hvad er det for nogle?

Må man også være så fræk at spørge, hvilke budget du arbejder med? Smile


Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 04:17
Stolene ser kanon flotte ud !! Glæder mig til at høre mere om projektet....

-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310


Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 08:16
Wow - det ser godt ud. Det skal dig og familien nok blive glade for !

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input


Skrevet af: martin_p
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 09:56
Mega blæret bio, bor du i et palæ? Det køkken ser gigantisk ud.


Skrevet af: Sejrsen
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 10:17
Wow...

Så falder ens egen skaldede lille bio da helt igennem :)

Rart at se at der er nogle der går all-in. Hvad løber sådan en bio op i?




Skrevet af: martin_p
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 10:21
Det ligner lidt nogle af de bioer der findes på avforums.no


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 10:30
Har lige været gennem det samme.
Ville bare høre om du har styr på akustikken i rummet, da dette ikke fremgår af billederne.
Ellers rigtige fede stole.

-------------
SVP03


Skrevet af: nabjac
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 11:07
Stolene kommer fra biograf-stole.dk og er en variant af deres BS805

Mht. til akustikken: Bass-traps i de 4 hjørner, laves af Isover tag-isolering (125kg/m3).
På sidevæggene kommer der 45mm rockwool som dækkes med Barsmark akustikpaneler (Makustik Lamel MA12) + lakerede MDF paneler. Bagvæggen bliver en blanding af akustikpaneler og diffusers.

Lærred bliver AT typen: Seymour Center Stage XD




Skrevet af: Thomasjn
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 12:28
Imponerende projekt!

Kan du fortælle mere om hvilke højtalere, forstærkere, projektor osv. du har valgt?


Skrevet af: scantek
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 13:13
Top nice projekt !! Lyder som om mine stole er med i samme sending som dine - har du fået en præcis dato ?
 
/michael


-------------
https://forum.recordere.dk/wall-of-sound-and-picture-atmos-bio_topic103912_page39.html" rel="nofollow - Wall of Sound Atmos Bio


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 14:23
Nok det mest amitiøse projekt jeg har set herinde. Er meget spændt på at se det færdige resultat. Må man spørge hvor stort hus du har og hvad budgettet er for bio'en?


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af nabjac nabjac skrev:

Stolene kommer fra biograf-stole.dk og er en variant af deres BS805

Mht. til akustikken: Bass-traps i de 4 hjørner, laves af Isover tag-isolering (125kg/m3).
På sidevæggene kommer der 45mm rockwool som dækkes med Barsmark akustikpaneler (Makustik Lamel MA12) + lakerede MDF paneler. Bagvæggen bliver en blanding af akustikpaneler og diffusers.

Lærred bliver AT typen: Seymour Center Stage XD



Det lignede også dem jeg har, bare enkeltstole mine.
Med et kurved lærred skal du huske optik til projektoren der passer.
Husk at vinkle felter på sidevægge med 3 grader for at bryde reflektioner.

-------------
SVP03


Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 17:01
Ser meget spændende ud, bliver fedt at følge!


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 18:12
Lækkert projekt. Ser frem til at se slut resultet. Kan forestille mig det hele er tænkt ned til mindste detajle Smile


Skrevet af: nabjac
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 23:09
Jeg kender ikke den præcise dato for stolene, men omkring sidst i februar. De skulle komme sammen med en sending stole til Aveny teatret.

Huset er på 270m2 plus kælder. Så biografen er godt nok et ambitiøst projekt - men stadig en lille del at det samlede projekt. Budgetter holder jeg for mig selv ;-)

Hardware:
Projektoren er købt: Panasonic PT-AT5000E
Højttalere (ikke købt): Det peger i retning af Monitor Audio RX Silver serien.
Forstærker (ikke købt): Onkyo TX-NR 809

Belysning:
Jeg vil gøre en del ud af belysningen i hjemmebiografen.
* Ambient light omkring/bag lærred (RGB)
* Frise med RGB i loftet
* Led strips (varm hvid) i alu profiler i vægpanelerne. 
* Alu profilerne er købt hos:  http://www.elproarte.pl/gallery.html - http://www.elproarte.pl/gallery.html
* Spots over scenen

Her er nogle billeder af belsyning fra andre steder i huset:

Lysfelt over køkken-ø har samme facon som ø'en: RGB strips og T5 rør. I mellem felterne er der ovenlys.


Gæstebad med led strips over og under vaskemøblet samt i brusekabinen.


Gulvspot's på søjler (1W), og indbygget alu-profil i alle stødtrin på trappen. Led strips monteres sernere. 


Basis belysningen er 6W GU10 Led spots (dæmpbar) fra prolys.dk. De giver et fantastisk godt og varmt lys.



Skrevet af: scantek
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 00:50
Oprindeligt skrevet af nabjac nabjac skrev:

Jeg kender ikke den præcise dato for stolene, men omkring sidst i februar. De skulle komme sammen med en sending stole til Aveny teatret.

Huset er på 270m2 plus kælder. Så biografen er godt nok et ambitiøst projekt - men stadig en lille del at det samlede projekt. Budgetter holder jeg for mig selv ;-)

Hardware:
Projektoren er købt: Panasonic PT-AT5000E
Højttalere (ikke købt): Det peger i retning af Monitor Audio RX Silver serien.
Forstærker (ikke købt): Onkyo TX-NR 809

Belysning:
Jeg vil gøre en del ud af belysningen i hjemmebiografen.
* Ambient light omkring/bag lærred (RGB)
* Frise med RGB i loftet
* Led strips (varm hvid) i alu profiler i vægpanelerne. 
* Alu profilerne er købt hos:  http://www.elproarte.pl/gallery.html - http://www.elproarte.pl/gallery.html
* Spots over scenen

Her er nogle billeder af belsyning fra andre steder i huset:

Lysfelt over køkken-ø har samme facon som ø'en: RGB strips og T5 rør. I mellem felterne er der ovenlys.


Gæstebad med led strips over og under vaskemøblet samt i brusekabinen.


Gulvspot's på søjler (1W), og indbygget alu-profil i alle stødtrin på trappen. Led strips monteres sernere. 


Basis belysningen er 6W GU10 Led spots (dæmpbar) fra prolys.dk. De giver et fantastisk godt og varmt lys.

 
 
Ja det er også sendingen til Aveny jeg er med på. Fik først en dato der hed sidst i Januar, men den blev rykket. Kan godt nok ikke vente med at få dem, er det sidste jeg mangler i biffen...


-------------
https://forum.recordere.dk/wall-of-sound-and-picture-atmos-bio_topic103912_page39.html" rel="nofollow - Wall of Sound Atmos Bio


Skrevet af: nabjac
Skrevet den: 05-Marts-2012 kl. 14:50
Så er stolene endelig ankommet - så nu er det bare med at bliv klar i en fart.



Vægge og lofter er færdig-snedkereret, og mangler nu bare det sidste lag maling.

På hver side at lærredet planlægger jeg at have et stykke foldet gardin ca. 65 cm. Her bagved skal front-højttalerne placeres. Hvor kan man købe akustik tranparente gardiner? Og vil det overhovedet være ok med højttalerne placeret bag gardinerne?



På følgende billede ses en af væggene med akustikpanelerne. Det sorte tape stykker angiver hvor der skal indbygges led lys. Panelerne bliver sluttelig malet sorte.



Jeg skal ud at kigge på gulvtæppe i denne uge. Er der nogen typer som er mere velegnet til en hjemmebiograf?


Skrevet af: martin_p
Skrevet den: 05-Marts-2012 kl. 16:07
Tjek garant, de har nogle rigtig fede tæpper, velegnet til biografer


Skrevet af: scantek
Skrevet den: 05-Marts-2012 kl. 16:30

Bliver da super fedt !! Glæder mig til at se resultatet...



-------------
https://forum.recordere.dk/wall-of-sound-and-picture-atmos-bio_topic103912_page39.html" rel="nofollow - Wall of Sound Atmos Bio


Skrevet af: sani
Skrevet den: 05-Marts-2012 kl. 22:14
Du skal være ekstrem popastlig med pladsering af højtelere bag ved gardin... Der vil jeg ikke går da de vil fjerne topen at din diskant toner ..og der er lang fra optimal

-------------
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 06-Marts-2012 kl. 07:00
Jeg valgte et egetæppe highline. Det er beregnet til erhverv, og kan tåle ALT. Det er dog lidt pebret - ca 400-500 kvm

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 06-Marts-2012 kl. 07:25
Hold da bare helt op, det kan blive smukt - måske en af DK´s bio med de bedste mulighederClap
 
Dit højtalervalg kan jeg godt følge. Men dn Onkyo receiver virker for mig en del i underkanten, altså med mindre at du kobler noget effekt på. Ellers kunne jeg foreslå en sludder med CSN-teknik omkring hans Integra receiver (DTR-80.2), som blver ved med at overraske mig. Så vidt jeg læste et sted, så er der en slags tilbud på Integra receiverne pt.
 
Men nøj hvor jeg glæder mig til at læse videre om din beretningTongue


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Bulletdodger
Skrevet den: 06-Maj-2012 kl. 13:02
Og så døde tråden...?Cry


Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 06-Maj-2012 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af Bulletdodger Bulletdodger skrev:

Og så døde tråden...?Cry

Ja den trænger da vist til en update, det ser jo virkelig spændende ud :)


Skrevet af: nabjac
Skrevet den: 08-Maj-2012 kl. 20:06
Projektet er ikke gået helt i stå - men fruen har kommanderet mig uden for. Så der er blevet lavet fortrappe og nu er jeg i gang med terrassen. Der er jo meget at lave på et nyt hus.

Det næste billede viser en af væggene med akustik-paneler og søjle til side-højttalere.



Jeg har endnu ikke fået taget nogle gode shots - det er ikke så let at tage billeder i et sort rum. Her er dog et par stykker som sønnike tog:



Jeg er ikke så langt med teknikken endnu. 
Projektoren kører, dog med lidt problemer i bunden af billedet pga. den buede skærm. Mon ikke der findes en løsning på det.
Forstærkeren (Onkyo TX-NR 809) ankom i fredags, så den er kun koblet midlertidig til.
Højttalerne skulle gerne komme i næste uge, så lige nu kører jeg med nogle gamle JBL højttalere.
Der er kun lavet lys i væggene indtil videre - men det ser også skide godt ud.

Holdt da helt op, hvor er det fedt at se film på et 120" lærrede.




Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 08-Maj-2012 kl. 20:10
Nøj et fedt rum!Clap Er det diy eller har du fået en hjælpende hånd?

Mht. det buede lærred: Bruger du A-linse foran projektoren? Ellers skal lærredet da helst være plant...


Skrevet af: fausing
Skrevet den: 08-Maj-2012 kl. 22:39
Ja, det ser squ fedt ud indtil videre.
Følger spændt med. Smile

Mvh. Rasmus


Skrevet af: staalorm
Skrevet den: 09-Maj-2012 kl. 13:31
Ser super fedt ud!! jeg skal til at genopbygge min bio efter vandshowet sidste år. regner med grave lidt ned inden jeg går i gang. glæder mig til at se mere til dit projekt.

-------------
117", Atmos & DTS-X.
- Kan man leve uden en biograf derhjemme??? :D

Se mit projekt her:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=81047&PN=1&title=staalorms-bif" rel="nofollow - staalorm's bif



Print side | Luk vindue