Print side | Luk vindue

Afmelde kabel-tv i almennyttig boligforening

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107132
Udskrevet den: 21-November-2024 kl. 19:22

Emne: Afmelde kabel-tv i almennyttig boligforening
Skrevet af: nph12
Emne: Afmelde kabel-tv i almennyttig boligforening
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 16:54
Hej
Kan det virkelig være rigtigt, at man ikke kan afmelde ens kabel-tv i en almennyttig boligforening? Er der nogen som ved, hvad juraen siger på dette område?

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 16:58
Hvis Boligforeningen, som det er her, har aftagepligt så er det ikke muligt, jeg har prøvet at tale med dem, men nej, man skal som minimum aftage Grundpakken.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 17:20
Og det var jo dejligt billigt dengang der kun var analogt TV og det kostede 47 kr/md for 30-40 kanaler

Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 17:29
Hvad har det så lige med sagen at gøre.?

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: db89
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 18:04
At kampus tænker tilbage på sin barndom hvor man kunne få et kræmmerhus slik for 10øre? ;-)

Til spørgsmålet så er der ikke ret meget du kan gøre hvis din boligforening har valgt at alle skal have aftagepligt, om du så kan nøjes med at have en grundpakke eller om alle er tvunget til at have fuldpakken kan blandt andet afhænge af installationen. I nogle gamle installationer sløjfer man signalet fra lejlighed til lejlighed og dermed kan man ikke bare afbryde en lejlighed.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net

Skrevet af: nph12
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 18:26
Ja, vi er tvunget til at skal have den store tv-pakke. 

Ja, man er noget bundet, og man kan ikke vælge en anden udbyder - hvis det var det man ville. Nu er vi bare blevet trætte af at se tv, og ikke gider at betale knap 400 kr om måneden for kabel-tv, som vi alligevel aldrig ser. 

Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

At kampus tænker tilbage på sin barndom hvor man kunne få et kræmmerhus slik for 10øre? ;-)

Til spørgsmålet så er der ikke ret meget du kan gøre hvis din boligforening har valgt at alle skal have aftagepligt, om du så kan nøjes med at have en grundpakke eller om alle er tvunget til at have fuldpakken kan blandt andet afhænge af installationen. I nogle gamle installationer sløjfer man signalet fra lejlighed til lejlighed og dermed kan man ikke bare afbryde en lejlighed.
Ja det var tider. Stykprisen for slik startede på 1 øreTongue

Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 19:25

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Ja, man er noget bundet, og man kan ikke vælge en anden udbyder - hvis det var det man ville. Nu er vi bare blevet trætte af at se tv, og ikke gider at betale knap 400 kr om måneden for kabel-tv, som vi alligevel aldrig ser. 

Der er ikke noget der kan gøres, der er endnu ikke lovgivet på området, som vil gøre det muligt frit at vælge til/fra, så der er mange der et tvangsindlag til en aftagning som er uønsket eller som ikke bruges.
Der er mange som håber på, at der snart vil blive lovgivet om at man frit kan vælge leverandør, eller ikke at have nogen.

-------------

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 21:54

Der er jo altid mulighede '... eller land fly'

Lars    Smile

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet af: CARS10
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der er ikke noget der kan gøres, der er endnu ikke lovgivet på området, som vil gøre det muligt frit at vælge til/fra, så der er mange der et tvangsindlag til en aftagning som er uønsket eller som ikke bruges.
Der er mange som håber på, at der snart vil blive lovgivet om at man frit kan vælge leverandør, eller ikke at have nogen.
 Det forstår jeg ikke, for i vores andelsforening blev det lavet om fra sløjfe anlæg, til seperart kabel til hver lejlighed, for ca.20 år siden. Da fik vi at vide på generalforsamlingen, At iflg. loven, skulle hver lejlighed have mulighed for at vælge den pakke man ønsker.
     carsten

Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af CARS10 CARS10 skrev:

Da fik vi at vide på generalforsamlingen, At iflg. loven, skulle hver lejlighed have mulighed for at vælge den pakke man ønsker.
     carsten

Der er en ikke uvæsentlig forskel på at vælge "den pakke man ønsker" og på at vælge "ingen pakke".

Skrevet af: CARS10
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 22:59
Selvfølgelig, jeg ved godt at det var lidt OT. da det var et svar til radiomanden.
     carsten

Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 23:04
Jeg har da ikke skrevet noget om at det er umuligt at vælge pakker, for det kan man da, jeg har f.eks kun Grundpakken. Det er kum hvis der er sløjfeanlæg at det ikke er muligt at vælge pakker. Der er endnu ikke som skrever nogen lovgivnimg, der muliggør at der helt kan vælges fra.

-------------

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 22-Januar-2012 kl. 23:16

Kan det virkelig være rigtigt, at man ikke kan afmelde ens kabel-tv i en almennyttig boligforening? Er der nogen som ved, hvad juraen siger på dette område?

Start med at kigge i din lejekontrakt - hvad står der der?

Er du utilfreds med det der står i kontakten er det vel frit for dig at opsige den (og flytte)?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 00:37

Hej

Der er også den mulighed, at du kommer med et forslag til næste beboermøde om at få det ændret.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 01:52
Min almennyttige boligforening ejer kabelnettet og har aftale med YouSee. Der er frit pakkevalg og man kan vælge "Ingen pakke". Pakkerne afregnes over huslejen, og prisen er væsentlig under hvad privatkunder betaler. Grundpakken koster fx 78 kr./md. inkl. ophavsretsafgifter.

Vi troede tidligere at der krævedes en tro og love-erklæring om ikke at have tv, for at man kunne vælge "Ingen pakke". Men da jeg undersøgte det, viste det sig at det overhovedet ikke behøvedes. Det var bare noget administrationen troede.

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Hej

Der er også den mulighed, at du kommer med et forslag til næste beboermøde om at få det ændret.

Tak, for en empatisk, konstruktiv og brugbar kommentar Clap

Jeg var ellers ved at BRÆKKE mig Dead over at høre på den komplet urealistiske, ubehjælpelige, usympatiske, og særdeles uindfølelige og små-facistoide øffen Pig om at man jo "bare kan flytte eller land fly" Pig

...Det er for helvede folks hjem, somme tider endog ejerboliger, det handler om. Så det er jo ikke noget man bare skifter ud som var det et par strømper eller underbukser, VEL! Nuke

I min ejerboligforening er vi også tvunget til at aftage fuldpakken fordi det er et gammelt sløjfet anlæg. Og det er da bestemt noget af en uvelkommen bet at sluge, med de priser der efterhånden er på den slags. Men der er jo noget man nødvendigvis må udholde i beboerdemokratiets navn, eller noget urealistisk forsøge at ændre netop der igennem hvis politikerne ikke kan nosse sig sammen til at lave en forbrugerbeskyttende lovgivning på området. (noget der ellers har været varslet som eneste realistiske håb for os der er ufrivilligt ramt på pengepungen på den måde)

Og før nogen bliver tåbeligt friske igen med et umådeholdent ubegavet og ubehælpeligt 'du kan jo bare flytte' "forslag" som "løsning", så lad mig slå fast at jeg hellere nedværdiger mig til at leje et hold rockere eller tage en kølle i frustration over situationen end at flytte, da det jo er en komplet urealistisk "løsning". Og bare rolig chancen for at jeg skulle finde på at blive så frustreret er også lig nul.

Skrevet af: skyking
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 11:46

Hvis Boligforeningen, som det er her, har aftagepligt så er det ikke muligt, jeg har prøvet at tale med dem, men nej, man skal som minimum aftage Grundpakken.
Nu afhænger det også af antallet af tilsluttede om man helt kan slippe for tilkoblingen. En ting er hvad juraen siger og hvad sammes meninger er om dette.
Da tvungne fuldpakker blev afskaffet (eller stærkt beskåret), da blev ekstra pakkerne dyrere. Men det samme blev fuldpakkerne så i længden blev det ikke ganske farbart.

Ændre på tingene via Generalforsamlinger fører intet steds hen, der skal så at sige lovtekst på bordet, vel at mærke om slippe billigere.

-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 11:57
Ja det er rigtigt! Selv som ejer af sit hus kan man være tvunget til at aftage TV signal fra en bestemt udbyder, hvilket sagen fra Bredballe viser med al tydelighed
http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-36413761%3Avejleborgere-bindes-med-dom-til-antenne.html?rss - http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-36413761%3Avejleborgere-bindes-med-dom-til-antenne.html?rss

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 11:57

Den eneste måde det kan lade sig gøre på, er at der skal lovtekst på bordet, om at enhver frit skal kunne vælge udbyder eller helt undvære, at det så på sigt sikkert vil tage livet af mange antenneforeninger er en anden sag. I øvrigt mener jeg, at tvangsmedlemsskab af foreninger er afskaffet, men det gælder åbentbart ikke antenneforeninger.

-------------

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 12:00

Den eneste måde det kan lade sig gøre på, er at der skal lovtekst på bordet, om at enhver frit skal kunne vælge udbyder eller helt undvære, at det så på sigt sikkert vil tage livet af mange antenneforeninger er en anden sag. I øvrigt mener jeg, at tvangsmedlemsskab af foreninger er afskaffet, men det gælder åbentbart ikke antenneforeninger.

Heller ikke grundejerforeninger, så tvangsmedlemsskab er nok ikke afskaffet.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Hej
Tak, for en empatisk, konstruktiv og brugbar kommentar Clap

Jeg er ellers ved at BRÆKKE mig Dead over at høre på den komplet urealistiske, ubehjælpelige, usympatiske, og særdeles uindfølelige og små-facistoide øffen Pig om at man jo "bare kan flytte eller land fly" Pig

...Det er for helvede folks hjem, somme tider endog ejerboliger, det handler om. Så det er jo ikke noget man bare skifter ud som var det et par strømper eller underbukser, VEL! Nuke
Nå, der var vist een der blev sur ?!?! (Læs: Sikke dog en gang bræk du lukker ud ! (for at følge dit sprogbrug)).

Nu er man (du) nu engang underlagt demokratiske regler i boligforeninger af den art og så må man vel følge spillets regler.
Så der vel to muligheder:
1) tag kampen op
2) klap hælene sammen

I min ejerboligforening er vi også tvunget til at aftage fuldpakken fordi det er et gammelt sløjfet anlæg. Og det er da bestemt noget af en uvelkommen bet at sluge, med de priser der efterhånden er på den slags. Men der er jo noget man nødvendigvis må udholde i beboerdemokratiets navn, eller noget urealistisk forsøge at ændre netop der igennem hvis politikerne ikke kan nosse sig sammen til at lave en forbrugerbeskyttende lovgivning på området. (noget der ellers har været varslet som eneste realistiske håb for os der er ufrivilligt ramt på pengepungen på den måde)

Dvs. uanset evt. lovgivning kan der alligevel ikke gøres noget hos jer, pga. forældet antennesystem...

Og før nogen bliver tåbeligt friske igen med et umådeholdent ubegavet og ubehælpeligt 'du jo bare flytte' som "løsning", så lad mig slå fast at jeg hellere nedværdiger mig til at leje et hold rockere eller tage en kølle i frustration over situationen end flytte, selv om chancen for at jeg skulle finde på det også er lig nul.

Så du vælger at acceptere tingenes tilstand, fint nok

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 12:03

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ja det er rigtigt! Selv som ejer af sit hus kan man være tvunget til at aftage TV signal fra en bestemt udbyder, hvilket sagen fra Bredballe viser med al tydelighed
http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-36413761%3Avejleborgere-bindes-med-dom-til-antenne.html?rss - http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-36413761%3Avejleborgere-bindes-med-dom-til-antenne.html?rss

Bid venligst mærke i sidste sætning Umiddelbart får lovændringen dog inden betydning for eksisterende lokalplaner med tilslutningspligt.
Så dem der allerede er tvangsindlagt får næppe en chance for at melde fra.Angry

-------------

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af skyking skyking skrev:

Ændre på tingene via Generalforsamlinger fører intet steds hen, der skal så at sige lovtekst på bordet, vel at mærke om slippe billigere.

Det var ellers ved at komme med forslag til beboermødet hvor jeg bor, at vi fik ændret fra et sløjfeanlæg til individuel tilslutning. 
Så det virker at bruge beboerdemokratiet.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Nå, der var vist een der blev sur ?!?!

Yep, så absolut! Angry For det er jo en særdeles ærgerlig, dyr og frustrerende situation, som man reelt ikke kan gøre noget ved som beboer og borger. Og så hjælper uindfølelige og ubehjælpelige smart-ass bemærkninger jo ikke just på humøret! 

Dvs. uanset evt. lovgivning kan der alligevel ikke gøres noget hos jer, pga. forældet antennesystem...

Sagtens! Der er ikke noget der er så forældet at [selv ganske simpel] teknologi ikke kan løse det. ...Det er udelukkende et spøgsmål om vilje (eller manglen på samme) F.eks kunne man jo plombere eller udskifte den sløjfende stikdåse i boligen hos folk der gerne ville være foruden den dyre tilslutning. Selv et af beboeren selvbetalt tekniker besøg ville hurtigt være tjent denne ind igen.

Så du vælger at acceptere tingenes tilstand, fint nok

Jeg har forsøgt at ændre forholdet via ejerforeningsmøde og kan jo ikke andet end acceptere tingenes tilstand. Hvad ellers skulle jeg kunne gøre? Det behælper bare ikke hverken situation eller frustrationen, som det ville passe jer godt at vise større empati og forståelse for end uindfølelige og små-facistoide smart-ass kommentarer om at vi frustrerede bare kan lukke røven, klappe hæle eller flytte.

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 12:30

Jeg var ellers ved at BRÆKKE mig Dead over at høre på den komplet urealistiske, ubehjælpelige, usympatiske, og særdeles uindfølelige og små-facistoide øffen Pig om at man jo "bare kan flytte eller land fly" Pig

Jeg forstår ikke helt ovenstående, for som du selv kommer til i det resterende du har skrevet er det sådan set den eneste løsning..............

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg forstår ikke helt ovenstående, for som du selv kommer til i det resterende du har skrevet er det sådan set den eneste løsning..............

Klaus

Så må du have overset at jeg skrev: "Det er for helvede folks hjem, somme tider endog ejerboliger, det handler om. Så det er jo ikke noget man bare skifter ud som var det et par strømper eller underbukser." Det er i den kontekst at du måske kan forstå hvorfor jeg syntes det er en attitude der er til at brække sig over. Så selv om det ganske rigtigt ville være den eneste realistiske "endlosung" hvis det kun handlede om en teoretisk og ikke videre indfølelig realplansbaseret "løsning", så er den jo i praksis ikke hverken sympatisk eller behjælpelig at stikke folk den attitude i snuden at de bare kan lukke røven, klappe hæle eller flytte. (hvilket ikke er noget du gør ...og tak for det!)
...Jeg føler ikke der er andre løsninger end at håbe på politkerne, hvis man overhovedet kan kalde det for nogen løsning Wink

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 12:54

Så dem der allerede er tvangsindlagt får næppe en chance for at melde fra.

Derudover er boligforeninger != lokalplaner.

Jeg har ikke set noget om at det lovforslag skulle have noget med boligforeninger at gøre.

Skrevet af: NPIversen
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 13:11

Jeg har forsøgt at ændre forholdet via ejerforeningsmøde og kan jo ikke andet end acceptere tingenes tilstand. Hvad ellers skulle jeg kunne gøre? Det behælper bare ikke hverken situation eller frustrationen, som det ville passe jer godt at vise større empati og forståelse for end uindfølelige og små-facistoide smart-ass kommentarer om at vi frustrerede bare kan lukke røven, klappe hæle eller flytte.
Jeg tror vi alle sammen kan forstå, at det er ærgeligt at være nødsaget til at betale for et overflødigt tv-abonnement. Videre bryder jeg mig ikke om lokale tv-monopoler eller antenneforeninger generelt.
Men du kendte vilkårene da du flyttede ind (eller var med til at skabe dem).
I sidste ende er det ikke anderledes end div. vedtægter, vedligeholds- og forbedringsprioriteringer m.v. som vi kender for stort set alle ejendomstyper, der er underlagt en forening.
Ens hjem er naturligvis sværere at skifte ud en så meget andet, men jeg synes ikke der er nogen grund til at tage folks kommentarer så nært.

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Jeg tror vi alle sammen kan forstå, at det er ærgeligt at være nødsaget til at betale for et overflødigt tv-abonnement. Videre bryder jeg mig ikke om lokale tv-monopoler eller antenneforeninger generelt.
I sidste ende er det ikke anderledes end div. vedtægter, vedligeholds- og forbedringsprioriteringer m.v. som vi kender for stort set alle ejendomstyper, der er underlagt en forening.
Ens hjem er naturligvis sværere at skifte ud en så meget andet, men jeg synes ikke der er nogen grund til at tage folks kommentarer så nært.

Jeg kan kun være enig og give dig ret og jeg har heller ikke noget dårlig emotionel oplevelse med dit indlæg da det er både indføleligt og rummende. Det ændrer dog ikke på at man ikke emotionelt reagerer på andre indlæg der opleves havende en uindfølelig og arrogant attitude om at man bare kan flytte. Man kunne jo med samme ret og logik sige at man som frustreret over situationen bare kunne skyde sig en kugle for panden. Det ville jo også tilsvarende rent praktisk løse problemet for en, uden at attituden des angående ville være præget af større empati, hensyn eller indfølelse. Følelser retter sig jo ikke automatisk efter det strengt rationelle aspekts regler.

Skrevet af: skyking
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

De ting Du nævner stiger jo ikke lige så meget som ens Kabel-Tv, sådan henover årene. Og her vil jeg medtage ens El regning, her er for eks. ikke noget krav om "Ekstraforbrug for der bliver mere til vedkommende Selskab".

-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 15:13

Hej

Det fremgår helt sikkert af din lejekontrakt, som du jo frivilligt har skrevet under på. Med andre ord er aftagepligten en del af kontrakten.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hej
 Det fremgår helt sikkert af din lejekontrakt, som du jo frivilligt har skrevet under på. Med andre ord er aftagepligten en del af kontrakten.

Nu har man jo netop med EL politisk ændret det, så man kun er bundet af de faste afgifter, men derudover selv kan vælge leverandør af strømmen.

Det er der så få private, der gør. Der er endnu færre, der sparer noget afgørende derved.
Vi er flere - sikkert mange - der  betragter det mest som et 'Cirkus Strøm'.

Lars     Smile

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Print side | Luk vindue