Print side | Luk vindue

Hvilken ebogsreader?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Bærbare medie afspillere
Forumbeskrivelse: iPod, Creative o.lign. bærbare playere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107155
Udskrevet den: 10-Maj-2024 kl. 21:37


Emne: Hvilken ebogsreader?
Skrevet af: Rikkesfar
Emne: Hvilken ebogsreader?
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 08:48
Hej, min kone ønsker sig en ebogsreader, men hvilken er det bedste køb?
 
Jeg har absolut ingen viden om dem, så enhver hjælp er velkommen. Evt. med henvisning til et forum med debat om emnet, da jeg ikke umiddelbart har kunnet finde noget her på recordere.dk.
 
 
På forhånd tak.



Svar:
Skrevet af: Tektronix
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 09:07
Følger lige med her ;o)


Skrevet af: htpcdude
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af Rikkesfar Rikkesfar skrev:

Hej, min kone ønsker sig en ebogsreader, men hvilken er det bedste køb?
 

Jeg har absolut ingen viden om dem, så enhver hjælp er velkommen. Evt. med henvisning til et forum med debat om emnet, da jeg ikke umiddelbart har kunnet finde noget her på recordere.dk.

 

 

På forhånd tak.


Allerførst, jeg bruger selv en ipad, og det er for mig det bedste valg til indendørs læsning. Jeg skal have kigget på en Kindle når det bliver vejr til udendørs læsning.

Mit råd at at få mulighed for at røre ved forskellige enheder.

Og så et par links, der har hjulpet mig:

http://digitaludvikling.dk/nykindle

http://www.booksnob.dk

http://www.ereolen.dk

Og så handler det ikke kun om hardware. I bliver også nødt til at se på software også. Og for ikke at komplicere med for mange produkter, så kan jeg anbefale Calibre til at holde styr på bogsamlingen.

http://calibre-ebook.com/

God læsning....



Skrevet af: htpcdude
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 15:17
Og så er der selvfølgelig også økonomien at tage hensyn til


Skrevet af: mkt
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 15:23
Jeg har ikke prøvet andre end kindle på min iPad, men den er i hvert fald lysstærk nok til at jeg kan læse udenfor i sollys. Så er der jo en hel masse andre funktioner som er gode at have.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 17:11
Jeg har heller ikke prøvet ,ed andre e readere end dem der er installeret på min Acer Pad, og de virker fint, og har et pænt udvalg, med ikke på Dansk, kun US/UK.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Lars N.
Skrevet den: 15-Februar-2012 kl. 14:56
Problemet med Kindle er at du ikke kan låne bøger på de danske biblioteker der kan læses på en Kindle.


Skrevet af: Tektronix
Skrevet den: 15-Februar-2012 kl. 15:32
Kan sonyen det?


Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 15-Februar-2012 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af Tektronix Tektronix skrev:

Kan sonyen det?

sonys elæsere understøtter udlån fra ereolen.dk



Skrevet af: frisendahl
Skrevet den: 16-Februar-2012 kl. 08:37
Hej
Jeg bruger en HTC Flyer som d.d. kan købes hos elgiganten.dk til Kr. 1.499,- (røverkøb).
Den bliver opdateret til Android 3.2 når du kobler dig op første gang.
derefter downloader du et readerprogram der hedder Aldiko Premium til kr. 20,- der giver dig mulighed for at downloade DRM beskyttede bøger fra e-reolen.dk ( danske biblioteker) fra android market.
Du skal samtidig oprette en brugerprofil på adobe digital editions.

Det fungerer perfekt for mig og giver mulighed for lån af 5 bøger pr. måned.

Du kan iøvrigt om få uger købe den nye Samsung Tab2 også på 7" til kr. 2.350,-.

7" er perfekt til bøger men kan i mine øjne være lidt småt til almindelig surfing osv.

God jagt



-------------
john hansen


Skrevet af: frisendahl
Skrevet den: 16-Februar-2012 kl. 08:48
Hej igen

Jeg glemte at oplyse at hvis du bruger en Ipad kan du downloade et readerprogram Blue reader,der giver dig mulighed for at bruge e-reolen.
Jeg synes valget står imellem at købe en dedikeret e-bogslæser med e-ink skærm og utrolig lang batteritid da skærmen ikke er baggrundsbelyst og en decideret tablet-pc med de fordele den nu har.

Du kan købe en e-bogslæser til DRM beskyttede filer fra kr. 700,-og opefter, hvis du søger grundigt.


-------------
john hansen


Skrevet af: Rikkesfar
Skrevet den: 23-Februar-2012 kl. 09:00
Hej, jeg takker for de mange brugbare indlæg. Jeg fravalgte Kindle, og alle enheder som ikke var med E-ink skærm.
 
Tilbage stod den "nye" Sony PRS-T1 som det bedste valg. Problemet var bare, at konen jo havde fødselsdag, og man kan ikke sådan lige udskyde den. Så, da jeg ikke kunne finde Sony'en nogen steder uden mindst 14 dages levering plus evt. yderligere udsættelser, faldt valget på en Denver EBO-600INK, som Fona sælger.
 
Den er hun blevet rigtig glad for. Den er let at anvende, og kan bruges til de bøger man kan låne på biblioteket, som sammen med E-ink skærm var de væsentligste kriterier.
 
En enkelt ting er dog smuttet for mig: Da hun ville låne en lydbog på biblioteket, kom readeren til kort. Den kan ikke klare WMA-DRM filer, og kan derfor ikke bruges til lydbøger fra biblioteket, men kan kun afspille almindelige WMA og MP3 filer.


Skrevet af: htpcdude
Skrevet den: 23-Februar-2012 kl. 19:43
Den ser som et rigtig godt køb.

Tillykke med den.


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 23-Februar-2012 kl. 21:04
Jeg har både en iPad og en Sony-reader og der er så afgjort ingen tvivl om hvilken af de to jeg helst vil læse bøger på. Sonyen slår iPad med så store marginer, at jeg aldrig har gidet at læse en bog helt til ende på iPad'en. Jeg har købt mig et fikst lille cover til Sony'en, som har et indbygget LED-lys man kan slå op hvis lyset er for knapt, hvilket gør den anvendeligt alle steder.

Kort opridset, så er fordele og ulemper ved E-ink i min optik:
Pro:
Læsbarhed - ligner papir
Bliver kun bedre i stærkt lys
Bruger stort set ikke strøm. Sideskift koster lidt batteri og så sluger styresystemet lidt.
Vejer ikke mere end et par hundrede gram.

Cons:
Du kan kun læse... tadaaaa: bøger på den. Den er elendig til alt andet.
Du kan ikke bare lige købe bøger på iTunes og downloade (på Sony'en altså - Kindle kan jo købe hos Amazon)


Kort fortalt, så skal du afgøre om du vil have de ekstra features som iPad'en tilbyder - og de skal vægte mere end egenskaberne som E-bog - eller om du vil gå all-in på E-bogen og så undvære legetøjet. Eller også skal du gøre som mig og købe dem begge to...

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: amarone
Skrevet den: 23-Februar-2012 kl. 21:13
Ja, nu er jeg jo nok lige lidt sent ude, men for nylig hjalp jeg en kollega med at finde frem til "den rigtige" e-bogslæser.
Jeg lavede en del research, og dét her var, hvad jeg nåede frem til:


Hurtigt viste det sig, at der var 2 E-bogslæsere med i “opløbet”.
De til dato vist nok mest solgte - firmaet var vist meget tidligt ude på markedet også - er Kindle-E-bogslæsere.
De får rigtig fine anmeldelser.
Men jeg fandt ud af, at de måske ikke er SÅ smarte til det danske marked, da de ikke læser de danske E-bogsformater uden videre. Det er der dog råd for: Nemlig et lille gratis program til PC`en. På den måde skulle det være forholdsvis nemt at konvertere de danske formatere til et format som Kindle E-bogslæserne også kan læse.
Men endnu smartere syntes jeg jo umiddelbart det ville være, hvis man kunne slippe for denne omvej omkring PC`en.
Og det kan man med E-bogslæseren Nook Simple Touch.
Af nogle anmeldere er den udråbt til at være noget i retning af “Kindle-dræberen”.
Det er i hvert fald uden tvivl en god læser.
Den har en 6 tommers berøringsfølsom skærm med en opløsning på 800 x 600 pixel, og der er indbygget Wi-Fi. 
Den kan lagre 1.000 bøger i sin 2 GB interne hukommelse, men hvis man ikke synes, at det er nok er der plads til udvidelse af hukommelsen med op til 32 GB ved hjælp af et mikro-SD hukommelses-kort (så kan man jo selv gange op for at finde ud af hvor mange bøger der så er plads til). 
- Men med mindre I har flere end 1000 bøger derhjemme, ville hele samlingen altså kunne være i maskinens interne hukommelse alene.
Producenten oplyser, at batteriet holder i 2 måneder ved 1 times daglig læsning (så vidt jeg lige har forstået, bruger den kun batteri, når man ”bladrer”).
Og så vidt jeg kan omregne de engelske vægtmål, runder vægten lige 200 gram.
Som allerede nævnt læser maskinen altså de danske E-bogsformater også.
Her mere om maskinen fra producentens hjemmeside:
http://www.barnesandnoble.com/p/nook-simple-touch-barnes-noble/1102344735  
Her lidt på dansk også:
http://www.techpress.dk/gadgets/nook-slar-kindle  
http://www.computerworld.dk/art/117096/amazons-kindle-faar-baghjul-af-ny-e-bogs-konkurrent  

Nook Simple Touch kan købes flere forskellige steder i USA - ikke herhjemme.
Men der sker dog det - jeg har selv prøvet flere steder - at man i løbet af bestillingsforløbet får at vide, at de altså ikke sælger til Danmark. Så skal man i hvert fald til at få den leveret til en udenlandsk adresse - måske en smule besværligt.
Der er dog et enkelt sted i England (så slipper man også for USA-told/afgifter), hvor fra man kan købe maskinen, og det er her:
http://www.purelygadgets.co.uk/NOOK-Simple-Touch-WiFi/mainproduct/view/34184-NA  
Så eksklusiv fragt, bliver det altså ca. 1.145 kr. i dagens kurser (www.valutakurser.dk )   
Det var dog ikke lige til at se hvad fragten ville beløbe sig til, så jeg har forespurgt pr. mail: 5 pund for forsendelsen til Danmark (ca. 45 kr.). 
Så vil skulle ende på lidt under 1.200 kr. 
Ta-taaaa.

Og til sidst endnu en smule om maskinen (via nedenstående link er der også henvisning til ovennævnte købs-sted i England) :
http://www.e-bogslaeser.dk/2011/07/nook-simple-touch-i-danmark/

Big smile


Skrevet af: amarone
Skrevet den: 23-Februar-2012 kl. 21:17
Prøvede at gøre links`ne aktive, men det lykkedes ikke lige, så I må selv lige bruge "kopier & sæt ind". 
Håber det går Thumbs Up


Skrevet af: longjohn2
Skrevet den: 24-Februar-2012 kl. 10:59
Et alternativ til Nook er Kobo's eReader Touch. Den har stort set de samme specifikationer som Nook'en. 

Min bror har købt en, og det fungerer upåklageligt uanset om det er med eller uden DRM. Læser også Amazons format uden problemer. 

Man kan få den hos Redcoon.dk til 1074 kr. + porto. En model uden touchskærm kan fås for 899 kr. 

vh
Lars


Skrevet af: Rikkesfar
Skrevet den: 24-Februar-2012 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af longjohn2 longjohn2 skrev:

Et alternativ til Nook er Kobo's eReader Touch. Den har stort set de samme specifikationer som Nook'en. 

Min bror har købt en, og det fungerer upåklageligt uanset om det er med eller uden DRM. Læser også Amazons format uden problemer. 

Man kan få den hos Redcoon.dk til 1074 kr. + porto. En model uden touchskærm kan fås for 899 kr. 

vh
Lars
 
Hej, da jeg kiggede på den, fremgik det ikke at den kunne klare DRM, og på det tidspunkt fandt jeg den heller ikke i en dansk shop. Så din bror kan altså læse bibliotekets bøger på den uden at skulle igennem lyssky konvertéringer?


Skrevet af: kasvad
Skrevet den: 03-Juni-2012 kl. 09:40
Lidt sent, men...

Jeg har købt en Nook SimpleTouch GlowLight i USA.
Besværligt fordi barnes & Nobles ikke vil have kunder udenfor USA.

Læs en kort anmeldelse her:
http://etanker.wordpress.com/2012/06/02/nook-simpletouch-glowlight-den-bedste-e-boglaeser-til-dato/ - http://etanker.wordpress.com/2012/06/02/nook-simpletouch-glowlight-den-bedste-e-boglaeser-til-dato/
 


-------------
------------------
www.etanker.dk


Skrevet af: Martinsson
Skrevet den: 03-August-2012 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af Rikkesfar Rikkesfar skrev:

Hej, min kone ønsker sig en ebogsreader, men hvilken er det bedste køb?
 
Jeg har absolut ingen viden om dem, så enhver hjælp er velkommen. Evt. med henvisning til et forum med debat om emnet, da jeg ikke umiddelbart har kunnet finde noget her på recordere.dk.
 
 
På forhånd tak.

Hei...

Min kone har Sony PRS-T1 ebogsreader og hun er vældig tilfredstille fordi den er lille og letvægts....Sony PRS-T1 er tilgængelig i rød, sort og hvid....



Print side | Luk vindue