Print side | Luk vindue

Ingen regional HD-kanal til YouSees kunder

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107176
Udskrevet den: 04-December-2024 kl. 19:49

Emne: Ingen regional HD-kanal til YouSees kunder
Skrevet af: hummelmose
Emne: Ingen regional HD-kanal til YouSees kunder
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 16:14

http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=6224">
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=6224 - Debat: Ingen regional HD-kanal til YouSees kunder
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=6224 - Læserbrev: YouSee, der er landets største kabel-tv operatør, udsender ikke de nye regionale TV-kanaler i HD-format. Lovgivningen på området er ellers klar.

Hvad syntes du ?

-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk

Svar:
Skrevet af: db89
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 17:34
Jeg kom til at tænke på om det så egentligt overhovedet er tilladt at div IP-tv udbydere som feks TDC og Fullrate så vidt jeg ved ikke leverer Must Carry kanalerne i HD. Grunden til manglende HD er så nok på grund af den begrænsende båndbredde.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 17:53
Ja, lovgivningen er helt klar, det er der ingen tvivl om, så derfor skal den også efterleves og kanalerne leveres som foreskrevet i HD. At der så for tiden mådke ikke er mange udsendelser der endnu er produceret af Regionerne i HD, er sagen uvedkommende, der vil helt sikkert fremover komme en masse nye produktioner som er i HD, jeg her det fra min lokale region TV2 Øst (Sjælland), at man her udstyr til HD produktion, og yderligere udstyr vil snarest blive indkøbt, så der kan produceres meget mere i HD. Så argumentet for at der ikke er noget i HD holder ikke.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Jeg kom til at tænke på om det så egentligt overhovedet er tilladt at div IP-tv udbydere som feks TDC og Fullrate så vidt jeg ved ikke leverer Must Carry kanalerne i HD. Grunden til manglende HD er så nok på grund af den begrænsende båndbredde.

"§ 2. De i § 1 nævnte programmer m.v. skal fordeles i mindst samme lyd- og billedkvalitet, som programmerne udsendes i på det terrestriske sendenet. Programmerne kan dog fordeles i andre lyd- og billedkvaliteter under forudsætning af, at de samtidig fordeles i mindst samme lyd- og billedkvalitet, som programmerne udsendes i på det terrestriske sendenet.

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke, såfremt programmerne fordeles i tele/internet (IP-tv)." 

Det står direkte, at IPTV er undtaget fra kvalitetskravet -  det kan undre, hvis det betyder at leverancer over fiber, hvor båndbredden er rigelig,  ikke er omfattet af  HD kvalitetskravet Confused
Det er imidlertid ret få kunder i forholdt til youSees og Stofas kundeantal.

På den anden side kan man vel sige at undtagelsen i Stk. 2 - understreger, at andre bestemt skal overholde §2 Stk. 1.  

Lars  Smile

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 18:32
Naturligvis skal YouSee efterkomme loven. Kan der være nogen som helst tvivl om det? Wacko

Det der forbløffer mig allermest er dog ikke selve "undskyldningerne", men langt mere det at de ikke helt automatisk har forudset at loven ville ende med at blive sådan. Det overgår simpelthed min forstand, i lyset af de politiske ambitioner angånde lokal-tv, og i betragtning af de hidtidige public service forpligtelser.

Regionerne er jo at sammenligne med DR1, som også helt tilsvarende sender opskaleret SD og er en must-carry public service kanal. Havde man måske regnet med at man kunne nøjes med at sende DR1 i et SD encode af den grund, nej vel? ...Og man kunne jo reelt give nøjagtigt de samme begrundelser og undskyldninger for kun at sende SD i forbindelse med DR1, som man har gjort i forhold til regionerne. For hvad er forskellen, og hvordan kunne man overhovedet forestille sig at lovteksten skulle differentiere på det område? ...Jeg forstår ganske simpel ikke hvordan man overhovedet til en start er nået til den konklusion hos YouSee?

Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 19:18
af rent princip synes jeg at yousee selvfølgelig skal følge loven, men set fra et rent personligt synspunkt, så så jeg gerne at de blev byttet ud med andre kanaler - jeg kunne ikke drømme om at se noget på (i mit tilfælde) Lorry. Jeg ser sådan set gerne at TV2 helt fjerne blokkene med regional tv fra deres sendeflade - jeg synes det er problematisk at en betalingskanal også sender licensfinansieret tv

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

af rent princip synes jeg at yousee selvfølgelig skal følge loven, men set fra et rent personligt synspunkt, så så jeg gerne at de blev byttet ud med andre kanaler - jeg kunne ikke drømme om at se noget på (i mit tilfælde) Lorry.

Regionalkanalerne koster ikke kabel-tv udbyderne lige som f.eks de dyre betalingskanaler ala TV2 og TV3. Så jeg så hellere at man sparkede alle dyre betalingskanaler ud af grundpakken og havde en billig grundpakke med alle de billige mustcarry og nabolandskanaler uanset om jeg så så dem eller ej, da de i det mindste ikke rigtigt koster noget.

Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Jeg ser sådan set gerne at TV2 helt fjerne blokkene med regional tv fra deres sendeflade - jeg synes det er problematisk at en betalingskanal også sender licensfinansieret tv

Jeg kan heller ikke se hvilken mening det overhovedet giver, nu hvor regionalkanalerne har deres egen selvstændige kanal. Det virker helt unødvendigt og dumt.

Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 20:09
Nu spørger jeg måske dumt.
Gør VIASAT og CD det.

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 20:13

De 2 Sat. udbydere har ikke Regionalkanalerne. De er også fraværende på IP-TV, efter forlydende.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: evilguy
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Gør VIASAT og CD det.

Nej, de er ikke omfattet af bekendtgørelsen med titlen: "Bekendtgørelse om fordeling af billedprogrammer i fællesantenneanlæg"

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=139572

-------------
Mvh. Johnny

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand wrong answers.

Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 20:40
Principielt skal de selvfølgelig overholde loven. Når det er sagt mener jeg dog at båndbredden kan anvendes bedre end til udsendelse af diverse inferiøre lokalprogrammer i HD

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 20:43

Du er så måske en af dem der ikke tror på, at de kanaler på sigt vil udvikle sig og blive bedre end de er.?

-------------

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af evilguy evilguy skrev:

Gør VIASAT og CD det.

Nej, de er ikke omfattet af bekendtgørelsen med titlen: "Bekendtgørelse om fordeling af billedprogrammer i fællesantenneanlæg"

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=139572

Kan ikke se den store forskel om dem med fællesantenne eller jeg skal have dvb-t antenne.

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 20:49

Hvis du er sattelitkunde, så er løsningen for nuværende og måske også på sigt, at nedtage det selv.

-------------

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 20:59
Jeg er udemærket nu klar over lovgivningen, men det er ikke logisk.
Det samme kunne jo gælde for fællesantennekunder.

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 21:07

Kan ikke se den store forskel om dem med fællesantenne eller jeg skal have dvb-t antenne.

Lovgivningen pålægger kabel-TV udbyderne at udsende public service TV-kanalerne i samme kvalitet, som man kan modtage de selv samme kanaler i med en tagantenne.

Satellitudbydere såsom Canal Digital og ViaSat, IP-TV udbydere såsom Waoo, TDC og sagitta samt Boxer er ikke underlagt samme de samme regler som Kabel-TV udbyderne.

Det er der en god grundt til. I mange områder/boligselskaber er man tvunget til at benytte kabel-TV, og derfor er reglerne skrappere. Samtidig så dækker Kabel-TV en meget stor del af landets husstande, hvilket betyder at man har valgt at pålægge kabel-TV udbyderne nogle specielle krav omkring Public Service kanalerne.

Jeg bor f.eks. i en boligforening, og jeg er tvunget YouSee kunde. Selvom jeg sætter en parabol op på altanen, så skal jeg stadigvæk betale for YouSees programpakke.

-------------
Mvh. Johnny

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand wrong answers.

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Du er så måske en af dem der ikke tror på, at de kanaler på sigt vil udvikle sig og blive bedre end de er.?

Jeg mener ikke at Danmark er stort nok til at have regionale TV stationer der sender 24/7, eller optager en kanal 24/7. Der er jo også lokal TV stationer i det meste af landet, som burde dække det behov.

Jeg har præcis samme holdning til Radio 24syv, som jeg syntes er totalt latterligt spild af licenskroner. For mig lyder det som en højskoleradio, hvor en håndfuld selvfede værter sidder og taler om ingenting.

Hvis folk ville have sådan en station, så havde der nok været et kommercielt alternativ.

-------------

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 21:11
Det ændre da intet, jeg bliver jo stadig nød til at investere i dvb-t. Det kan i jo også bare gøre.
Enten skal det gælde alle eller ingen.

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 21:22

Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Der er jo også lokal TV stationer i det meste af landet, som burde dække det behov.

Nej det er der ikke, det ER den lokale station.

-------------

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 21:26

Der er jo også lokal TV stationer i det meste af landet, som burde dække det behov.

OK. Så du mener at TV Hovedstaden, Fjord TV, Frederiksberg Senior TV, TV Nykøbing osv.  osv. ikke er lokal TV ????

-------------

Det ændre da intet, jeg bliver jo stadig nød til at investere i dvb-t. Det kan i jo også bare gøre.
Enten skal det gælde alle eller ingen.

Du kan jo skrive til din udbyder og få en forklaring på det, hvad deres syn på Must Carry kanaler er, og om de er Must Carry når det er på Sattelit. Det er slået fast at de er på KabelTV.

-------------

Jeg mener ikke at Danmark er stort nok til at have regionale TV stationer der sender 24/7, eller optager en kanal 24/7. Der er jo også lokal TV stationer i det meste af landet, som burde dække det behov.

Jeg har præcis samme holdning til Radio 24syv, som jeg syntes er totalt latterligt spild af licenskroner. For mig lyder det som en højskoleradio, hvor en håndfuld selvfede værter sidder og taler om ingenting.

Hvis folk ville have sådan en station, så havde der nok været et kommercielt alternativ.

De regionale TV stationer opfylder en vigtig samfundsrolle. De laver lokale nyheder i en tid, hvor lokale aviser bliver lukket på stribe.

Samtidig så er de relativ billige i drift. Min lokale station - TVmidtvest - får f.eks. inkl. den nyeste forhøjelse cirka 81 millioner kroner fra licensen hver år. Det er mindst 20% mindre end Radio 24syv får, og radiostationen skal oven i købet KUN lave radio, hvilket koster pebernødder sammenlignet med TV udsendelser.

Andre sjov facts er f.eks. at TVmidtvest sælger omkring 300 nyhedsindslag til TV2 nyhederne / News hvert år. De dækker altså nyheder som ellers ikke ville komme i landsdækkende TV - og sådan forholder det sig også de andre regioner.

Ja, I første omgang så er 24 timer meget lang tid at sende i for en regional TV-station - det er jeg helt enig i. Min lokale TV-station vil da også kun lave to timers nyt TV hver dag, men jeg mener man skal give det lidt tid. Regionerne skal nok se lyser på et tidspunkt, og begynde at arbejde mere sammen.
Regionerne kan med fordel låne programmer af hinanden og på den måde få mere indhold.

Man skal altså lige huske på, at regionerne normalt har sendt få og relativt korte udsendelser i løbet af dagen, men fokus på nyheder og i mindre grad feature TV. Samtidig så har regionerne brugt mange penge på ny HD udstyr, så der har ikke været mange penge tilovers til at lancere nye programmer.

TVmidtvest har f.eks. investeret to millioner kroner på nyt udstyr - TV-stationen har fået tre millioner ekstra om året til at køre 24 timer i døgnet i stedet for 1-1,5 time i døgnet.

Og så skal det selvfølgelig også nævnes at mange lokale græsrods TV-kanaler også får tilskud via licensmidlerne. De har også deres egen TV-kanal.

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet af: CARS10
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 21:31
Godt skrevet Hr. Administrator. Clap 
   carsten

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 21:31

De regionale TV stationer oplyser en vigtig samfundsrolle. De laver lokale nyheder i en tid, hvor lokale aviser bliver lukket på stribe.

Samtidig så er de relativ billige i drift. Min lokale station - TVmidtvest - får f.eks. inkl. den nyeste forhøjelse cirka 81 millioner kroner fra licensen hver år. Det er mindst 20% mindre end Radio 24syv får, og radiostationen skal oven i købet KUN lave radio, hvilket koster pebernødder sammenlignet med TV udsendelser.

Andre sjov facts er f.eks. at TVmidtvest sælger omkring 300 nyhedsindslag til TV2 nyhederne / News hvert år. De dækker altså nyheder som ellers ikke ville komme i landsdækkende TV - og sådan forholder det sig også de andre regioner.

Ja, I første omgang så er 24 timer meget lang tid at sende i for en regional TV-station - det er jeg helt enig i. Min lokale TV-station vil da også kun lave to timers nyt TV hver dag, men jeg mener man skal give det lidt tid. Regionerne skal nok se lyser på et tidspunkt, og begynde at arbejde mere sammen.
Regionerne kan med fordel låne programmer af hinanden og på den måde få mere indhold.

Man skal altså lige huske på, at regionerne normalt har sendt få og relativt korte udsendelser i løbet af dagen, men fokus på nyheder og i mindre grad feature TV. Samtidig så har regionerne brugt mange penge på ny HD udstyr, så der har ikke været mange penge tilovers til at lancere nye programmer.

TVmidtvest har f.eks. investeret to millioner kroner på nyt udstyr - TV-stationen har fået tre millioner ekstra om året til at køre 24 timer i døgnet i stedet for 1-1,5 time i døgnet.

Og du mener ikke at TV Midtvest er med til at udsulte de tilbageblivende lokalaviser, der drives på kommercielle vilkår ?

Jeg tror på folkeoplysning, men ikke for enhver pris. Radio 24/7 er et godt eksempel. Det samme er DR UPDATE, der tager en kanal, og genudsender det samme 20 gange i timen. 

De kunne have lavet 4 stationer, og så var Danmark så rigeligt dækket med det samme budget som 4 nuværende har.

Tag nu TV Midtvest. 81 mio. kr. Divider det ud til det antal borgere der kan se det, og spørg om de vil betale det i licens for at se det om året. Jeg kender godt svaret. Smile

Nej. Regionerne skulle have beholdt den rolle de havde fra 19.30 - 20.00 på TV2. Alt andet er fis og en hornlygte. De kan ikke engang fylde den halve time ud, og tro mig når jeg siger, at når de sender fra den lokale fiskeauktion, så får ordet primetime TV ny mening.

-------------

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 21:34

OK. Så du mener at TV Hovedstaden, Fjord TV, Frederiksberg Senior TV, TV Nykøbing osv.  osv. ikke er lokal TV ????

Mange af dem har INTET med lokal orientering/informering at gøre, og  er temmelig meget sandkasse. Derudover er der ingen af dem her i området derfor er TV2Øst den lokale. Den nærmeste er Kanal Roskilde.

-------------

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 21:37

Mange af dem har INTET med lokal orientering/informering at gøre, og  er temmelig meget sandkasse. Derudover er der ingen af dem her i området derfor er TV2Øst den lokale. Den nærmeste er Kanal Roskilde.

Og tror du at der kommer nye til, nu hvor stats finansieret TV har overtaget ?

-------------

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 21:42
Og så er jeg da glad for at TV Lorry nu sender nyheder fra 19.30 igen. Det kunne jo være at jeg missede dem, da de sendte dem sidst. Men om lidt så sender de "Ugen igen". Hvis jeg ikke så det i går, men så kommer Lounge, hvis jeg ikke så det i formiddags, og det genudsender de så kl. 00.20 igen. Det kunne jo være det var et hit.

Jubii. Jeg må hellere sætte harddiskoptageren.

-------------

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 21:45

Der behøver ikke at komme flere, TV2Øst dækker det fint, og gør det bedre end den kanal der kalder sig for Lokal TV, og hvor meget af det sendes landsdækkende. Det der er af "lokalt" er ikke meget, og på mange skiftende tider. Så er der noget værdiløst, så er det den kanal. 

-------------

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 21:54

Og du mener ikke at TV Midtvest er med til at udsulte de tilbageblivende lokalaviser, der drives på kommercielle vilkår ?

Ikke nødvendigvis. Men det er et spørgsmål om hvilken holdninger man har til stats finanseret TV. Hvis vi vender blikket imod verdens mest kommercielle TV-marked i USA, så har de bestemt ikke fået flere aviser og bedre lokalt TV.
I USA er avis døden endnu mere udbredt end i Danmark, og selvom der findes mange lokale TV-stationer, der producerer lokalt indhold, så er kvaliteten ikke højere end i Danmark.

De fleste amerikanske lokale stationer af betydning er endvidere også en del af en af de større Tv-netværk såsom CBS, FOX eller NBC.

Public Service i USA er stort set ikke eksisterende udover PBS og NPR, der har et budget på omtrent det samme om en regional TV-station i Danmark.

Jeg tror på folkeoplysning, men ikke for enhver pris. Radio 24/7 er et godt eksempel. Det samme er DR UPDATE, der tager en kanal, og genudsender det samme 20 gange i timen. 

De kunne have lavet 4 stationer, og så var Danmark så rigeligt dækket med det samme budget som 4 nuværende har.

Jeg er meget enig i det, som du skriver... Radio 24syv er spild af penge og det er DR Update også.

Tag nu TV Midtvest. 81 mio. kr. Divider det ud til det antal borgere der kan se det, og spørg om de vil betale det i licens for at se det om året. Jeg kender godt svaret. Smile

De dækker 510.000 indbyggere, og så bliver jeg lige nød til at rette mig selv. I 2010 modtog TVmidtvest kun 53.750.000 kroner. Kilde: http://www.tvmidtvest.dk/node/6636
TVmidtvest har en seer-share på 59,2 % året rundt, så jeg tror faktisk rigtig mange midt og vestjyder gerne betaler licens for den TV-kanal.

Hvis snakken nu gik på Lorry, så var det nok en helt anden snak.

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 21:57
Personligt ville jeg gerne kunne afmelde mig regionerne, og så slippe for den licensdel på samme måde som man kan med folkekirken. Jeg føler klart at mit public service behov dækkes af DR1, DR2 og radiokanalerne.

Resten kan jeg læse om i de ugeaviser der kommer ind af døren. 

-------------

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 21:59

Engang du har tid, så burde du lytte til programmet Mennesker og Mediers tur til USA: http://www.dr.dk/P1/menneskerogmedier/20090701115928.htm

Jeg blev overrasket over hvor slemt det står til med de frie medier i guds eget "kommercielle" land. Sådanne forhold ønsker jeg ikke i Danmark, selvom jeg personligt gerne så licensenafskaffet. Det er og bliver en skat, så alle burde betale for det.

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 22:01
Jeg tror, at når seertallene kommer for en længere periode, vil vi få sandheden: Overflødighedshorn.

-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 22:05

Engang du har tid, så burde du lytte til programmet Mennesker og Mediers tur til USA: http://www.dr.dk/P1/menneskerogmedier/20090701115928.htm

Jeg blev overrasket over hvor slemt det står til med de frie medier i guds eget "kommercielle" land. Sådanne forhold ønsker jeg ikke i Danmark, selvom jeg personligt gerne så licensenafskaffet. Det er og bliver en skat, så alle burde betale for det.

Jeg er absolut ikke PRO amerikansk medie kultur, der tager du fejl. Jeg mener bare at Danmark prioriterer forkert. 

Jeg syntes at TV2 Regionerne mellem 19.30 - 20.00 var et godt pusterum til at blive opdateret om hvad der skete i regionen, og da der var rigeligt plads til at reklamere for restaurant tilbud og filmpremierer, så har de jo åbentbart tid nok i det slot. Om det kun koster 4-5 mio. mere om året er for mig lige gyldigt. Det er ikke så meget pengene som behovet.

Jeg er i USA 1-2 gange om året, og kender godt deres ELENDIGE TV, uanset om det er regionalt eller landsdækkende. Der er jo også en grundt til at netværk som HBO og maskiner som TIVO har så stor succes.

Men ligesom regionerne (nu snakker jeg de statslige), så syntes jeg at Danmark er for lille et land til at have så mange. Uanset om det er TV eller politiske.

2 i Jylland 1 på fyn og en på Sjælland med Bornholm ville være rigeligt. Og ingen dør af, at høre om problemer med pengeautomaten i Nordea i Hillerød, også selvom man bor i Rønne.

Lad os nu bare acceptere at vi bor i land med 6 mio. indbyggere, og ikke behøver så mange TV stationer for at stille alle tilfredse. Og slet ikke i HD. 

-------------

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 22:06
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Jeg tror, at når seertallene kommer for en længere periode, vil vi få sandheden: Overflødighedshorn.

Jeg vil sige det på den måde. Det er som avis støtten. Totalt latterligt. Jeg syntes ikke det er i orden at blade som ekstrabladet og bt er momsfritaget. De er mere ugeblade end nyheder.

Jeg kunne virkeligt godt tænke mig en STOR medie reform. Men det er der nok ikke stemmer i.

-------------

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 22:14

2 i Jylland 1 på fyn og en på Sjælland med Bornholm ville være rigeligt. Og ingen dør af, at høre om problemer med pengeautomaten i Nordea i Hillerød, også selvom man bor i Rønne.

Lad os nu bare acceptere at vi bor i land med 6 mio. indbyggere, og ikke behøver så mange TV stationer for at stille alle tilfredse. Og slet ikke i HD. 

Den antagelse er jeg ikke helt enig i. Det sjove er dog, at hver gang jeg hører den udtalelse, så kommer den meget ofte fra personer bosiddende i et område, hvor Lorry dækker.
Man kan ikke gøre alle tilfreds, men nogle regionale stationer er bedre til at lave programmer og relevant indhold end andre.

Jeg har set en del regional TV fra store dele af landet, og sjovt nok så var det ringeste TV altid fra Lorry... Men det er selvfølgelig kun min mening.

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 22:16

Jeg har set en del regional TV fra store dele af landet, og sjovt nok så var det ringeste TV altid fra Lorry... Men det er selvfølgelig kun min mening.

Ja. men det er jo ikke borgerdrevet lokal TV, så der har vi jo ikke noget at sige, men vi betaler det samme.

Så luk Lorry, og lav en TV2 Sjælland og Bornholm. Fint med mig. Der sparede vi da mindst 3 stationer :-)

-------------

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 22:22

Radio 24/7 skulle aldrig være startet.

Jeg synes det er frækt at VKO regeringen mindre end et år før den gik af, indførte at der skal betales 100 millioner kroner om året i 8 år til radio 24/7.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 22:27

Ja. men det er jo ikke borgerdrevet lokal TV, så der har vi jo ikke noget at sige, men vi betaler det samme.

Så luk Lorry, og lav en TV2 Sjælland og Bornholm. Fint med mig. Der sparede vi da mindst 3 stationer :-)

Nej det er ikke borgerdrevet - det er public service. De skal overholde deres public service kontrakt, men de enkelte regioner går vidt forskelligt til sagen.

Jeg mindes at jeg så en hel udsendelse fra TV2 Østjylland for et par år siden; Efter udsendelsen sad jeg og tænkte - ser folk virkelig det skidt?

På daværende tidspunkt kunne jeg kun se TV2 Nord, TVmidtvest og TV-SYD, og det overraskede mig virkelig, hvor elendigt TV stationens nyhedsdel var. Nyhederne var ligegyldige, journalisterne kedelig og selv jinglerne lød forkert. Samme kedelige oplevelse har jeg haft med Lorry.

Nu lyder det måske som om jeg sidder og ser regionalt TV hele tiden, men det gør jeg faktisk ikke. Jeg ser måske de regionale nyheder én gang om dagen enten klokkken 19:30 eller 22:20 - eller på nettet, men jeg ser dem dog. Uden de regionale nyheder så ville jeg være fuldstændig koblet af, da der ikke findes andre regionale nyhedskilder udover de Bergske blade, hvis indhold er copy paste landsnyheder fra avisernes moderselskab (Berlingske). Det andet alternativ er radiokanalen DR Midtvest, som kun har sparsomme nyheder på nettet og i radioen.

Hvis det ikke var for min regionale TV-station, så ville jeg ikke vide det mindste om borgmesteren i Viborg, Arlas millioninvestering i Videbæk, seneste messe i MCH eller det nye vindmølle forsøgscenter på Thy. Kort sagt så ville jeg ikke længere være en bare nogenlunde velinformeret borger.

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 22:32

Jeg kunne virkeligt godt tænke mig en STOR medie reform. Men det er der nok ikke stemmer i.

Jeg tror der er gode chancer for en ny medielov. Medieforliget fra maj 2010 som VKO lavede, har ikke flertal mere. Det kan laves om, hvis den nye regering vil.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: niepe
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 23:01
[/QUOTE]

[/QUOTE]

Så har du vist aldrig set TV2 Bornholm. Virker som noget TV glad kunne gøre bedre..

Skrevet af: Letten
Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 23:12

Hold da op sikke en svada Confused

Netop derfor skal det være licensfinansieret - der er rigeligt med reklame-pop-radio i DK, men talk-radio er en mangelvare og kun godt der er kommet et alternativ til statsmonopolet DR.

Med den indstilling kunne vi også nedlægge alle museer, teatre, biblioteker, højskoler og lukke for danskproducerede film bortset fra "far til fire" franchisen og Danmark ville så have ca. tre forfattere der kunne leve af deres kunst. Tak for kaffe.

Skrevet den: 23-Januar-2012 kl. 23:28
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Netop derfor skal det være licensfinansieret - der er rigeligt med reklame-pop-radio i DK, men talk-radio er en mangelvare og kun godt der er kommet et alternativ til statsmonopolet DR.

Med den indstilling kunne vi også nedlægge alle museer, teatre, biblioteker, højskoler og lukke for danskproducerede film bortset fra "far til fire" franchisen og Danmark ville så have ca. tre forfattere der kunne leve af deres kunst. Tak for kaffe.

Jeg mindes ikke at have skrevet at jeg ville nedlægge museer eller andet. Selvom jeg sagtens kan forarges over en eller anden kunstner, der får statsstøtte for at blende fisk. Men fred være med det.

Jeg mener sagtens at public service forpligtelsen på radionyheder er dækket rigeligt ind af P1, P4 regionerne samt P3 nyhederne og den almindelige radioavis.

Radio 24syv er et rigtigt godt eksempel på en radiostation som der slet ikke er behov for.

Jeg har det på samme måde med 24/7 regionerne. Syntes faktisk de havde et godt niveau på TV2. Med en 1/2 times udsendelse 19.30-20.00, samt en kort udsendelse 18.10, samt deres weekend og formiddags programmer.

-------------

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 00:31

Radio 24syv er et rigtigt godt eksempel på en radiostation som der slet ikke er behov for.

Det er  umådeligt Off-Topic, men også  umådeligt sandt - Og det minimale behov der kunne være for Radio Møller, bliver da bestemt ikke dækket af den gang form- og indholdsløse snak.

Men hr. administrator, skulle vi ikke komme tilbage til emnet -  ikke om lokale/regionale fjernsynskanaler  sender godt og nyttigt eller det modsatte.

Men om de regionale kanaler - som vedtaget af vore folkevalgte - skal sende 'must carry ' i HD, eller om store selskaber kan slippe godt fra at vride loven efter deres egen lyst og profit og undlade dette.

Vi må så håbe og tro, at vore folkevalgte har vedtaget HD kravet, fordi der brug for det og at det glæder mange. Men youSee skal ikke sende det fordi det er nyttigt, men alene fordi det er landets lov at de skal.

Man kan ikke have et retssamfund uden, at  de største og mægtigste går foran med hæderlighed og total respekt for lovene.

Du må forstå, at du modtager dine egne signaler via dit eget udstyr.  Så er det op til dig, hvilke satellitter du vil modtage og  hvilke kanaler du evt. vil modtage via DVB-T/T2 - danske, svenske eller måske tyske.  Der ryger let et par LNB'er og et par antenner, hvis man vil have alt med.
Du har hele valget selv og må så også betale hele prisen selv.
I de analoge dage, måtte man også mange steder have både en VHF og en UHF antenne, med tilhørende filtre og evt. forstærkere.

Bliver satellitsignaler derimod modtaget af en forening og videresendt til dig, så ville foreningen også skulle skaffe og videresende 'must carry' kanalerne i den tilstrækkelige kvalitet.  Bestemmelserne  er rimelige og  fornuftige og det er en  logisk opdeling.

Men det helt afgørende er, at det er vedtaget lov og loven skal overholdes, indtil den evt. bliver ændret (det tror jeg så ikke den gør).

Lars  Smile 

-------------

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 07:25
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Du må forstå, at du modtager dine egne signaler via dit eget udstyr.  Så er det op til dig, hvilke satellitter du vil modtage og  hvilke kanaler du evt. vil modtage via DVB-T/T2 - danske, svenske eller måske tyske.  Der ryger let et par LNB'er og et par antenner, hvis man vil have alt med.
Du har hele valget selv og må så også betale hele prisen selv.
I de analoge dage, måtte man også mange steder have både en VHF og en UHF antenne, med tilhørende filtre og evt. forstærkere.

Bliver satellitsignaler derimod modtaget af en forening og videresendt til dig, så ville foreningen også skulle skaffe og videresende 'must carry' kanalerne i den tilstrækkelige kvalitet.  Bestemmelserne  er rimelige og  fornuftige og det er en  logisk opdeling.

Men det helt afgørende er, at det er vedtaget lov og loven skal overholdes, indtil den evt. bliver ændret (det tror jeg så ikke den gør).

Lars  Smile  

Selvfølgelig skal loven følges, men derfor kan den godt være tåbelig. Hvorfor skal de lokale lige være i HD, når vi nu ved at HD ikke altid er HD. Samtidig er mange mennesker ligeglade med HD. Det vigtige må være indholdet.
Det kan godt være at jeg selv kan vælge modtagerudstyr. Men det kan i jo også, altså købe et DVB-T sæt ud over det i er tvunget ind i. Nu bor jeg selv et sted hvor der hverken er kabel tv, telefonnettet er for dårligt til IP tv, og så oven i hatten må vi ifgl lokalplanen ikke sætte antenner på husene. Det sidste har vi så alligevel, for ellers kunne vi jo overhovedet ikke se tv.

-------------
SVP03

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 07:38

Jeg mindes ikke at have skrevet at jeg ville nedlægge museer eller andet. Selvom jeg sagtens kan forarges over en eller anden kunstner, der får statsstøtte for at blende fisk. Men fred være med det.

Jeg mener sagtens at public service forpligtelsen på radionyheder er dækket rigeligt ind af P1, P4 regionerne samt P3 nyhederne og den almindelige radioavis.

Du skrev noget i retning af at det er spild af penge og de ikke var blevet til noget på kommercielle vilkår - så nævner jeg lige et par andre kulturbærende foranstaltninger som heller ikke var blevet til noget med dit princip.

P1 - drives af DR
P4 - drives af DR
P3 - drives af DR

Det hedder monopol, og jeg er personligt glad for at det er blevet brudt. Jeg synes DR er for venstreorienteret og det rart at man nu med Radio24syv kan høre nogle andre holdninger ind i mellem. Så du har måske ikke personligt behovet, men det er der andre der har.

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 08:29

Det hedder monopol, og jeg er personligt glad for at det er blevet brudt. Jeg synes DR er for venstreorienteret og det rart at man nu med Radio24syv kan høre nogle andre holdninger ind i mellem. Så du har måske ikke personligt behovet, men det er der andre der har.
Det er sjovt at næsten alle på højrefløjen mener at DR er vestreorienteret. Jeg stemmer også blå blok og mener at DR er for lidt kritiske over hvad den gamle regering gjorde af dårlige ting, for dem var der altså rigeligt af.
Så er dem der er imod licens og alt det der ligger bag.
Prøv at forestille jer hvor ringe det ville være med TV hvis vi ikke betalte licens. Undskyld jeg siger det, tænk på alt det bras alle ud over DR og TV2 sender vi ikke gider se.
Så jeg mener faktisk vi får meget for pengene, selvom jeg kun ser og hører en brøkdel af det de laver.

-------------
SVP03

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 08:42
Så er bunden nået. Nu begynder debatten at dreje sig om rød og blå blok og om DR er for rød. Plat. Hvis nogen skulle ha' glemt det, drejer diskussionen sig om: Ingen regional HD-kanal til YouSees kunder. På sporet igen - tak.

-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 08:43

Selvfølgelig skal loven følges, men derfor kan den godt være tåbelig. Hvorfor skal de lokale lige være i HD, når vi nu ved at HD ikke altid er HD. Samtidig er mange mennesker ligeglade med HD. Det vigtige må være indholdet.

Den påstand mener jeg er forkert. Mange mennesker ønsker HD kanaler - specielt brugerne på Recordere.dk

Samtidig så er det da sjovt at ingen klager over DR1 i HD og TV2 i HD.

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet af: katbird
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 08:56

Den påstand mener jeg er forkert. Mange mennesker ønsker HD kanaler - specielt brugerne på Recordere.dk

Hvis  DR1 og TV2  udelukkende sendte nyhedsudsendelser ,er jeg sikker på at folk ville finde det ganske unødvendigt at sende i HD .

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 08:57

Så er bunden nået. Nu begynder debatten at dreje sig om rød og blå blok og om DR er for rød. Plat. Hvis nogen skulle ha' glemt det, drejer diskussionen sig om: Ingen regional HD-kanal til YouSees kunder. På sporet igen - tak.

Nu var det sådan set Moderator selv der bragte licens/public service emnet på banen. Debatten om varieret nyhedsudbud er relevant - det kan godt være den ikke skal foregå i denne tråd - men så må moderator jo styre debatten som Recordere ønsker det.

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 09:05

Tjae, problemer er at de regionale kanaler for det meste vil være opskalleret SD.
Det fornuftige ville være at de skulle sendes i HD efter x år.
Så havde de regionale kanaler også fået opgraderet udstyret i den mellemliggende periode.

-------------
SVP03

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 09:06

Nu var det sådan set Moderator selv der bragte licens/public service emnet på banen. Debatten om varieret nyhedsudbud er relevant - det kan godt være den ikke skal foregå i denne tråd - men så må moderator jo styre debatten som Recordere ønsker det.
Vi behøver vel ikke nødvendigvis at ha' barnepige til at styre debatten. Vi er vel voksne med lidt selvdiciplin.

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 09:17
Tilbage på sporet.

Er det virkeligt rimeligt at tvinge udbydere til at have yderligere x regionalprogrammer i HD ud over DR1 HD, DR HD og TV2 HD.
Det går jo så bare ud over kvaliteten på de andre kanaler, som der lige har været en lang debat herinde om i forvejen. Selvfølgelig kan de jo styre det lokalt, men teknisk set er det vel ikke for smart inden DVB-C2 kommer ??

-------------
SVP03

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 09:21

Tjae, problemer er at de regionale kanaler for det meste vil være opskalleret SD.
Så havde de regionale kanaler også fået opgraderet udstyret i den mellemliggende periode.

DR1 og TV2 sender også primært i opscaled SD også - men ingen klar over det...

Og regionerne HAR indkøbt HD udstyr - har du læst debatoplægget? Men man knipser altså ikke bare sådan lige med fingrene, og så er alle programmer i HD :-)

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af katbird katbird skrev:

Hvis  DR1 og TV2  udelukkende sendte nyhedsudsendelser ,er jeg sikker på at folk ville finde det ganske unødvendigt at sende i HD .

Hvis og hvis om min bagdel er spids - hvorfor skal nyhedsudsendelser pludselig blandes ind i debatten? Jeg vil da gerne se nyhedsudsendelser i HD - I USA sendes ALLE nyhedsudsendelser på de store netværk jo i HD, så hvorfor ikke i Danmark.

Sagen er, at nyheder sagtens kan sendes i HD. Man kan også vende den rundt - hvorfor skal film og sport sendes i HD?

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 09:25

Og det samme kan man sige om DR1, TV2, TV3+, Kanal5, 6'eren m.fl.

Man skal starte et sted - DR byen blev heller ikke bygget på én dag, og den overholde heller ikke budgettet.

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 09:26

Vi behøver vel ikke nødvendigvis at ha' barnepige til at styre debatten. Vi er vel voksne med lidt selvdiciplin.

Du er altid frisk på et godt grin Jørn :-) Sidder med et stort smil og læser dit indlæg - de unge siger vidst *ROFL*

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 09:29

DR1 og TV2 sender også primært i opscaled SD også - men ingen klar over det...

Og regionerne HAR indkøbt HD udstyr - har du læst debatoplægget? Men man knipser altså ikke bare sådan lige med fingrene, og så er alle programmer i HD :-)
Alt nyt DR laver er optaget i HD. Nu er det 6 år siden segment 1 er færdig og deres MCC ligger der.
Kan i øvrigt ikke se hvorfor staten skal blande sig i hvilket format en kanal udsendes i, det vigtige må være indholdet.
Så må den sunde konkurrence afgøre hvilke kanaler den enkelte udbyder vil have i HD.
I er jo med til at vælge hvilke kanlaer der skal være i hvilke pakker når i stemmer en gang imellem, sådan er demokrtati jo.

-------------
SVP03

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 09:58

Alt nyt DR laver er optaget i HD. Nu er det 6 år siden segment 1 er færdig og deres MCC ligger der.
Kan i øvrigt ikke se hvorfor staten skal blande sig i hvilket format en kanal udsendes i, det vigtige må være indholdet.

Staten blander sig i mange forhold. Staten bestemmer også hastighedsbegrænsingerne på vejene, staten bestemmer kvalitetsniveauet i kræftbehandlingen via tidsfrister og staten bestemmer oven i købet hvad skolebørn skal lære i folkeskolen.

Hvis man ikke kan lide statens indblanding i tingen, så er Nordeuropa det forkerte sted at bo ;-)

Så må den sunde konkurrence afgøre hvilke kanaler den enkelte udbyder vil have i HD.
I er jo med til at vælge hvilke kanlaer der skal være i hvilke pakker når i stemmer en gang imellem, sådan er demokrtati jo.

Hvad snakker du om?

YouSee afskaffede muligheden for at vælge hvilke programmer, man ønsker i deres Tv-pakker. Det er flere år siden de afskaffede den demokratisk process. Det tætteste på demokrati er YouSees halvhjertede forsøg med "Ekstra kanaler".

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 10:09

Tilbage på sporet.

Er det virkeligt rimeligt at tvinge udbydere til at have yderligere x regionalprogrammer i HD ud over DR1 HD, DR HD og TV2 HD.
Det går jo så bare ud over kvaliteten på de andre kanaler, som der lige har været en lang debat herinde om i forvejen. Selvfølgelig kan de jo styre det lokalt, men teknisk set er det vel ikke for smart inden DVB-C2 kommer ??

Det er loven. youSee   kan ikke på nogen lovlig måde overveje  kun at sende en SD version.   youSee har end ikke handlet rettidigt - og så er der ingen anden vej end  at komme derudaf.

Alle vi andre kan naturligvis godt overveje, om vi vil  forslå loven ændret, men det tror jeg ikke der kan skabes flertal for i folketinget.

Det må  imidlertid meget langt hen ad vejen være dem, der ser kanalerne, som i første række  skal bedømme indholdet og ikke os andre, der ikke ser kanalerne så ofte.

Det er noget vrøvl, at det behøver at koste andre kanalers kvalitet og har ingen relation til DVB-C2.
'Muxt Carry' er vel det sidste der flyttets  til DVB-C2.

Lars    Smile

-------------

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 10:09

Hvis og hvis om min bagdel er spids - hvorfor skal nyhedsudsendelser pludselig blandes ind i debatten? Jeg vil da gerne se nyhedsudsendelser i HD - I USA sendes ALLE nyhedsudsendelser på de store netværk jo i HD, så hvorfor ikke i Danmark.

Sagen er, at nyheder sagtens kan sendes i HD. Man kan også vende den rundt - hvorfor skal film og sport sendes i HD?
Jamen så må vi jo håbe at du får dine ønsker/krav opfyldt ,så du kan se de regionale (nyheds)kanaler i HD.
Og hvorfor nyhedsudsendelser skal bringes ind i debatten, spørger du ,er de regionale kanaler ikke i stor grad 24/7 nyhedskanaler?

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 10:12

Jamen så må vi jo håbe at du får dine ønsker/krav opfyldt ,så du kan se de regionale (nyheds)kanaler i HD.
Og hvorfor nyhedsudsendelser skal bringes ind i debatten, spørger du ,er de regionale kanaler ikke i stor grad 24/7 nyhedskanaler?

Kort svar: Nej.

Kig i din TV-guide.

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 10:18

Nej. Det er en sejlivet myte at DR Byen producerer alt i HD. Tværtimod, så er de først ved at gøre huset klar til HD nu, og det vil være en proces som tager flere år.

DR har eksempelvis først lige ombygget deres allerførste studie til HD produktion. Det er studie 5, det der benyttes til X-Factor og andre større shows.

Du tænker på drama-produktioner, som har været HD de senere år. Men selve TV-produktionen er fortrinsvis SD (standard opløsning).

Udover drama-produktionerne har der været lavet nogle pilot-projekter med HD på DR. Eksempelvis magasinet So ein ding. Ifølge insidere var det dog ikke som at knipse med fingrene, men en møjsommelig proces for at producere det lille 10 minutters program, netop fordi der var så få faciliteter med mulighed for HD i DR Byen.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 10:37

Kort svar: Nej.

Kig i din TV-guide.

Jamen du har sørme ret, nyheds-og debat + livstilsprogrammer resten af dagen/døgnet/ugen/året i Lorry.
http://www.lorry.dk/program - http://www.lorry.dk/program

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 10:41

Jamen du har sørme ret, nyheds-og debat + livstilsprogrammer resten af dagen/døgnet/ugen/året i Lorry.
http://www.lorry.dk/program - http://www.lorry.dk/program

Som tidligere nævnt, så er Lorry ikke særlige repræsentativ for den kvalitet resten af landet har fra deres regioner: http://kanal-iframe.tvmidtvest.dk/Programs.aspx (om programmerne)

Link til programoversigt: http://www.tvmidtvest.dk/program

Jeg har ondt af de folk der må leve med Lorry, men de andre regioner tilbyder faktisk gode programmer - udover "talking heads".

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 10:47
Nå, men 3-6 uger responstid er jo heller ikke langt.
Jeg tror ikke i kommer til at ligge søvnløse over det.

-------------
SVP03

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 10:59
Det er ikke småting af debatter/problemer som er affødt af Yousee's begrænsede båndbredde og kommitment til legacysystemer (Analog, Sagem 60, analoge filtre osv.).

Har forståelse for deres dilemma, men det er egentligt lidt absurd at kunderne skal sidde her i det herrens år 2012 og diskutere hvorvidt det er nødvendigt/rimeligt at transmittere visse udsendelser i HD eller hvilke kanaler de i det hele taget skal udbyde. Det lyder ikke som the information super-highway Disapprove

Det kommer jo nok til Kabelnettet på et tidspunkt, men der går nok en del år - i mellemtiden bliver det spændende at se om de ender med at blive overhalet af fiber.

Skrevet af: netsat_99
Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 11:19
Det kan undrer mig en hel del, at der er så mange som forsvarer Yousees beslutning om, at sende regions tv i SD.
Man kan mene hvad man vil om regions tv og hvilken kvalitet det burde blive sendt i, men fakta er at Yousee er forpligtet til at sende regions tv i HD jf. lovens bestemmelser fra d. 11/1-2011.
Da det er en lovfæstet bestemmelse kan Yousee ikke på en gyldig grundlag undlade at følge lovens anvisninger.
Om Yousee har kapacitet til at sende regions tv i HD eller ikke er KUN Yousees problem - ikke statens eller kundernes.
Det kan desuden bemærkes, at Yousee har rigeligt kapacitet i deres net. Det skal forståes således, at yousee VÆLGER at tilbyde interaktive tjenester så som start forfra, cinema ect.
Yousee har derimod PLIGT til at sende regions tv i HD.
Hvis Yousee ikke magter, at skabe kapacitet til regions tv i HD med de interaktive tjenester, må PLIGTET naturligvis gå forud for Yousees valg med hensyn til interaktive tjenester.
Argumentet med at det er en stor opgave, at omlægge kanalene, holder heller ikke.
Yousee har haft kendskab til forpligtelsen vedr. regions tv i HD, siden de modtog lov udkastet (som yousee ikke havde nogle indvendinger imod på dette punkt).
Desuden må man formode, at hvis Yousee virkelig ville ændre på kanalstrukturen - ville det være en overkomelig opgave for et firma af Yousees størelse.
Fra mit synspunkt er sagen klar: Yousee skal uden ugrundet ophold opfylde lovens bogstav - som alle andre i dette land.

/Johnny

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 11:25
Lyder da fint. Tror desværre ikke du har den fornødne indsigt hvor nemt eller besværligt det er at ændre deres sendenet.
For så havde de nok gjordt det fra dag 1.

-------------
SVP03

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 11:27

Lyder da fint. Tror desværre ikke du har den fornødne indsigt hvor nemt eller besværligt det er at ændre deres sendenet.

Indsigt eller ej - så er og bliver det YouSees problem.

Hvis YouSee mener de ikke magter opgaven, så kunne de have gjort indvendiger under høringsfasen. Det gjorde de ikke - og så skal de ikke komme bagefter og klynke.

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 11:30
Hvor mange regioner sender i dag i HD?

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 11:36

Kan ikke se, at det er relevant.
Om regionerne sender i HD eller opskaleret SD - betyder intet.
Yousee har, hvordan man end vender om drejer det, PLIGT til at sende regions TV i HD.

/Johnny

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 11:40

Naturligvis har jeg ikke den fornøden indsigt i Yousees teknik.
Hvor lang tid tror du Yousee behøver til at lave en kanalomlægning, hvis de kun fokuserer på denne opgave - som de har pligt til læs: unden ugrundet ophold.
Desuden er det ikke mit problem, hvordan Yousee ønsker at opfylde loven krav - det er KUN yousees problem, men opfylde loven krav skal de!

/Johnny

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 12:02

Samtidig er mange mennesker ligeglade med HD. Det vigtige må være indholdet.

For det første, så sender DR1 ifølge min opfattelse ikke i nærheden af hvad der ligner - eller hvad jeg opfatter - som HD kvalitet idet de stadig har tilgode at sende andet end opskaleret SD materiale/produktion på kanalen. Transmissionen er rigtigt nok 720p som er en HD opløsning, men materialet er altså opskaleret SD, og resultatet svarer således samlet set kun til virkelig god SD kvalitet ...Sådan som SD kvalitet BURDE være, hvis det ikke som normalt bliver voldkneppet i forbindelse med kompressionen og  transmissionen. Så det kan man altså ikke bruge som sammenligningsgrundlag. Dertil behøver man DRHD eller lign.

Og hvad nyhedsunsendelser angår så er min favoritnyhedskanal de sidste par år faktisk blevet Sky News HD. Før var det en kombination af Al-Jazerra english og Fox News (hvis man eller kan kalde det en nyhedskanal - men jeg elsker at hade dem) ...Men nu er Sky News HD blevet min fortrukne nyhedkanal fordi det er en sand og medinddragende fornøjelse at se det live studie, samt faktisk over 50% af nyhedsindslagene samt >90% af sporten i HD kvalitet (altså ikke bare opskaleret HD som f.eks på DR1). For man føler sig langt tættere på og får et meget bedre indtryk af målene/miljøet/byen mv. hvor indslaget er lavet eller hvor journalisten står.

Bitraten på Sky News HD kunne absolut godt være bedre, særligt i forhold til den meget livlige og encoder udfordrende grafik på kanalen (deres intro). Men at det i det mindste er i en relativt lækker og langt mere detaljeret HD kvalitet, som vi godt kunne tage ved lære af herhjemme i mere flade 720p@8Mbit/s land, trækker jo samlet set heller ikke ned.

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 12:08

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 12:12
Undskyld, men det er da utroligt som i tager på vej.
Vent og se hvad yousee melder ud.

Næh, var det fordi i var blevet stoppet for at køre 1 en km/t for stærkt og fik en bøde på 1000,- ville i være oppe i det røde felt.

Bare fordi at det er et firma der ikke kan nå en teknisk ændring ved en lov, så er det helt galt.
I kan jo se kanalerne, bare ikke i HD, så læg da pres på Yousse i samarbejdes ånd i stedet for det brokkeri.

-------------
SVP03

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af netsat_99 netsat_99 skrev:

Yousee har, hvordan man end vender om drejer det, PLIGT til at sende regions TV i HD.

/Johnny
For at se, hvad vi p. t. går glip af, er det da meget relevant. Det er jo ikke et spørgsmål om YouSees pligt, jeg anfægter. Bare et lille praktisk spørgsmål. Er der nogen, der kender svaret? Vil godt pointere, at det for mig er uinteressant, hvilke der i fremtiden kan/vil lave udsendelser i HD, men alene et spørgsmål om hvilke regionale TV-kanaler, der p. t. sender i HD.

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 12:41

/Johnny
For at se, hvad vi p. t. går glip af, er det da meget relevant. Det er jo ikke et spørgsmål om YouSees pligt, jeg anfægter. Bare et lille praktisk spørgsmål. Er der nogen, der kender svaret? Vil godt pointere, at det for mig er uinteressant, hvilke der i fremtiden kan/vil lave udsendelser i HD, men alene et spørgsmål om hvilke regionale TV-kanaler, der p. t. sender i HD.

Jeg har i hvert fald til gode at se HD materiale på Lorry og således er det jo helt sammenligneligt med status for DR1.

Men der er vel ingen der vil anfægte at DR1 har fået bedre kvalitet med den forbedrede transmission, selv om de kun sender opskaleret SD? Så mener man at det skulle være lige meget for regionernes billedkvalitet med 720p transmission, så er man nødt til at mene det samme om DR1 hvis man skal være intellektuelt ærlig.

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 12:57

Bare fordi at det er et firma der ikke kan nå en teknisk ændring ved en lov, så er det helt galt.
I kan jo se kanalerne, bare ikke i HD, så læg da pres på Yousse i samarbejdes ånd i stedet for det brokkeri.

Det er IKKE et spørgsmål om at kunne nå - YouSee har haft både tid og mulighed for at blive klar - ellers kunne de have bedt om udsættelse.

YouSee har VALGT ikke at følge loven, YouSee har VALGT ikke at gøre indsigelser imod loven og YouSee har VALGT at encode HD-kanalen i SD.

Det er lige som, når folk VÆLGER at snyde i skat. Så skal man ikke komme bagefter og tude, når Skat opdager snyderiet.

Nu anklager jeg på ingen måde YouSee for snyderi - blot inkompetance eller arrogance. Jeg har ikke helt fundet ud af, hvilket begreb der bedst passer, men indtil videre så ligner det 50% af hver.

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 13:08
Må også indrømme at jeg blev noget pikeret over Yousee's pressechefs (Ib) udtalelse i den forbindelse: "...det har ikke den store betydning (at Yousee kun sender det i SD)..."  http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article2662695.ece - http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article2662695.ece

Det kan være man skal prøve den overfor færdselsbetjenten næste gang man bliver snuppet i at køre for stærkt - det betyder ikke så meget - der var jo ingen andre biler! Nej, men nu er vores love jo ikke vejledende.

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 13:25

Må også indrømme at jeg blev noget pikeret over Yousee's pressechefs (Ib) udtalelse i den forbindelse: "...det har ikke den store betydning (at Yousee kun sender det i SD)..."  http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article2662695.ece - http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article2662695.ece

Det kan være man skal prøve den overfor færdselsbetjenten næste gang man bliver snuppet i at køre for stærkt - det betyder ikke så meget - der var jo ingen andre biler! Nej, men nu er vores love jo ikke vejledende.

Hvad havde du forventet?

At YouSees pressechef ville lægge sig flad ned på maven, indrømmet at YouSee havde jokket noget så grueligt i spinten, for derefter at love, at de straks ville gå i gang med ændringerne og først sende deres folk hjem, når fejlen var rettet?

Var det virkelig det du forventede af en stor virksomhed, som YouSee, der har både mandskabet og ressourcerne til det? Havde du virkelig forventet det?

Det forventede jeg nemlig.

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 13:36

Undskyld, men det er da utroligt som i tager på vej.
Vent og se hvad yousee melder ud.

Næh, var det fordi i var blevet stoppet for at køre 1 en km/t for stærkt og fik en bøde på 1000,- ville i være oppe i det røde felt.

Yousees pressechef har udtalt at "yousee forventer at have HD regions tv på plads, ved næste kanalomlægning i slutningen af året".

Af dette kan man udlede, at Yousee BEVIDST vil bryde loven i ca. 9 måneder! Det er så absolut en skærpende omstændighed at yousee i en meget lang periode bevidst vælger ikke at overholde loven.

Hvis du syntes at yousee, skal have lov til at bryde loven bevidst, er det naturligvis din ret.
Min holdning er, at yousee naturligvis skal overholde gældende lov - uden hensyntagen til de problemer det måtte medfører for yousee.

/Johnny

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 13:36

Så kender vi jo automatisk også indirekte YouSee's officielle indstilling til DR1 Wink Differentiering ville være intellektuelt uærligt, for der gør nøjagtigt det samme sig jo gældende mht til opskaleret SD. Så synd for YouSee at de også er nødt til at bruge ekstra plads til det hvis det virkeligt ikke "har den store betydning".

Selv om det kun er opskaleret kvalitet syntes jeg i hvert fald det er nemt at se forbedringerne i den forbedrede 720p transmissionen på DTT nettet, på både DR1 og Lorry (som er regionalkanalen i mit område)

Som om det ikke var svært nok at tage PR udtalelser seriøst nok i forvejen (og det handler ikke bare specifikt om YouSee, men helt generelt om PR outlets, da fordelagtigt spin som reglen altid syntes at være "the name of the game"), så bliver det i hvert fald ikke just nemmere at tage udsagn om kvalitet seriøst fra den kant fremover med sådanne udtaleler i bagagen! ....Hvilket man imho seriøst, nok burde overveje i PR rollens hellige navn, også når man søger at sælge lavere bitrater. Own it don't try to spin it!

Når det er sagt, så vil jeg på den anden side meget gerne rose YouSee's PR folk for at deltage aktivt i debatten, det giver i sig selv mange plus point i min bog. Men mit råd vil dog i den forbindelse være at man lader være med at forsøge tale dunkle farver mere lyse, bare fordi det passer bedre i ens kram. Det holder ikke i et forum med entuisiaster, men kan måske gå i forhold til den almindelige ligegyldigt indstillede gennemsnitskunde (hvilket vel er målet for en PR afdelings "farvelægning"). I det her forum er man nok bedre tjent med at kalde en skovl for en skovl og en spade for en spade. Det giver i sidste ende langt større troværdighed.

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 13:39

Yousees pressechef har udtalt at "yousee forventer at have HD regions tv på plads, ved næste kanalomlægning i slutningen af året".

Af dette kan man udlede, at Yousee BEVIDST vil bryde loven i ca. 9 måneder! Det er så absolut en skærpende omstændighed at yousee i en meget lang periode bevidst vælger ikke at overholde loven.

9 måneder? Nej, der er tale om mindst 10 måneder. YouSees kanal omlægning er normalt i November måned.

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 13:41

Var det virkelig det du forventede af en stor virksomhed, som YouSee, der har både mandskabet og ressourcerne til det? Havde du virkelig forventet det?

Det forventede jeg nemlig.

Det gjorde jeg ikke. Jeg kan se regionerne, og jeg ved hvor stort et arbejde det er at lave sådan en programomlægning.

Men lad os fjerne Infokanalen HD, Discovery HD, Canal+ HD, TV2 Sport HD, ESPN HD, TV3+ HD, så der er plads til regionerne. For de vælter sig jo i øjeblikkelige løsninger.

Os der deltog i arrangementet hos YouSee så hvor let det var for dem at skrue op og ned for bitrate, så jeg tror ikke det rent teknisk er et problem, hvis pladsen var der.

Men du glemmer lige at ikke alle der sidder i den anden ende af antennestikket har samme evner som dig, og det kræver et mægtigt orienterings og planlægnings arbejde.

De har faktisk en fuldtidsansat som ikke laver andet.

-------------

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 13:50
Nu har jeg ingen klar fornemmelse om, hvad det vil koste at lave nogle forbedringer, der gør det muligt at se regionalt TV i HD. Sikkert ikke billigt. Alle andre, der via lovgivning bliver pålagt yderligere omkostninger tørrer dem af på forbrugerne. Er vi også klar til yderligere prisstigninger, hvis YouSee skal investere en hel del i en evt. udbygning?

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 13:50

Men lad os fjerne Infokanalen HD, Discovery HD, Canal+ HD, TV2 Sport HD, ESPN HD, TV3+ HD, så der er plads til regionerne. For de vælter sig jo i øjeblikkelige løsninger.

Hvorfor nu det? Vi taler om at de skal finde plads til en kanal på 6,5 Mbit. Hvis de sløjfer Infokanalen i HD og SD, så har de allerede fundet 7 Mbit.

Nu skal vi vel ikke til at diskutere YouSees pressechefs udtalelse med 8 kanaler og 3 QAM'er - jeg troede vi var ovre den gang spin?

Os der deltog i arrangementet hos YouSee så hvor let det var for dem at skrue op og ned for bitrate, så jeg tror ikke det rent teknisk er et problem, hvis pladsen var der.

Så hvad er problemet?

Men du glemmer lige at ikke alle der sidder i den anden ende af antennestikket har samme evner som dig, og det kræver et mægtigt orienterings og planlægnings arbejde.

De har faktisk en fuldtidsansat som ikke laver andet.

Så kunne YouSee vil betale lidt for overarbejdstiden til denne éne ansatte med kompetencerne.

Jeg ved skam godt, hvordan et kabel-TV anlæg er opbygget, men det er ikke min skyld at YouSee har VALGT at centralisere deres netværk, og derved gøre processen 117 gange mere besværlig.
Små antenneanlæg med 150 kunder kan ringe til en tekniker, som kan omprogrammere netværket på to timer.

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 13:58

Små antenneanlæg med 150 kunder kan ringe til en tekniker, som kan omprogrammere netværket på to timer.
Ak ja.

-------------
Mvh.
Jørn

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 14:00

Hvorfor nu det? Vi taler om at de skal finde plads til en kanal på 6,5 Mbit. Hvis de sløjfer Infokanalen i HD og SD, så har de allerede fundet 7 Mbit.

Jeg ved skam godt, hvordan et kabel-TV anlæg er opbygget, men det er ikke min skyld at YouSee har VALGT at centralisere deres netværk, og derved gøre processen 117 gange mere besværlig.

Er du ikke lidt selvmodsigende. Du ved jo godt at YouSee har samlet alle deres kanaler, og derfor sender alle regioner ud til alle. Derfor er det ikke en overnight operation.

Tror du at YouSee sidder og gnider sig i hænderne. Så tror jeg du tager fejl. Der sidder nogle skide søde mennesker derinde som bander og svovler over de er blevet taget med bukserne nede. Der sidder ikke en Ib Konrad med horn i panden og siger FUCK JER.

Og for min skyld må du gerne kalde det spin igen og igen. Det er der vel også lidt spin i Smile

Regionerne kommer i HD, når der er plads til det, og hvis YouSee SKAL finde plads til det, så kommer det til at gå ud over kvaliteten på de andre kanaler i nettet. Og jeg som kunde ser hellere at regionerne sendes i SD indtil de selv sender i ægte HD, end at jeg skal slippe andre kanaler.

Og forhold dig nu til situationen, og ikke drømmescenariet. Den debat tror jeg vi har været igennem i alle de andre tråde.

-------------

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 14:11

Imho et skidt forslag, (med mindre man altså specifikt ville spare betalingudgifterne til disse dyre betalingkanaler). Aktuelt er det vist slet ikke nødvendigt i forhold til pladsen i de mux YouSee viste på deres infomøde for ikke så længe siden. Og blev det nødvendigt kunne man i stedet fjerne nogle enkelte analoge kanaler hvis man skulle have plads til endnu flere digitale, da det giver plads til f.eks. 4 stk. 9 Mbit/s kanaler, for hver eneste analoge kanal man fjerner. Dét giver meget bedre "kanaløkonomi", med mindre man altså virkeligt fortrækker analoge kanaler frem for HD kanaler. Evil Smile

Der ud over er der heller ingen grund til at fjerne 8 digitale kanaler for 1 digital kanal i de coaxiale dele af netværket. For det første er det er jo stadig et hybridnet der er tale om! Så med mindre man virkelig har tænkt sig at sende samtlige regionale kanaler i hele landet er der ingen grund til at ligge så beslag på 8 pladser i selve de åbenbart noget trængte coaxiale dele af nettet. Og for det andet: Sidst jeg så en oversigt over deres mux's (video fra infomødet sidste måned) var der faktisk allerede enkelte pladser til overs i nogle af dem.

Det er vel netop på grund af den type planlægning at YouSee degraderer især VBR signalerne fra satellit, ved at re-encode dem til 9 Mbit/s CBR og også encoder deres egne HD encodes til 9 Mbit/s CBR. Så når nu man desværre har valgt den politik, er det da underligt at man pludselig er så tilbageholdende med at gøre aktivt brug af den lettere netplanlægning det giver.

Den eneste grund jeg reelt kan se til modstanden er at man ikke ønsker at "genere" kunderne med behovet for at genscanne i forbindelse med at tune den nye kanal. Men i realiteten kunne man jo bare lægge den ind på en af de tomme pladser, og vente med meddelelsen om at det er nødvendigt at genscanne til næste større programomlægning. Så ville man overholde loven, selv om det kun var folk der aktiv genscannede der ville få den nye transmission med.

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 14:21
Der er faktisk en del Yousee kunder der stadig har analogt tv, herunder mine egne forældre. De gider ikke have en grim ekstern kasse stående og TVet er forholdsvis nyt (3 år). Efter hvad den gamle siger har de allerede skåret rigeligt i de analoge kanaler.
Jeg syntes det er dumt af dem, men nu er det jo altså deres beslutning at se analogt.

-------------
SVP03

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 14:24

Der er faktisk en del Yousee kunder der stadig har analogt tv, herunder mine egne forældre. De gider ikke have en grim ekstern kasse stående og TVet er forholdsvis nyt (3 år). Efter hvad den gamle siger har de allerede skåret rigeligt i de analoge kanaler.
Jeg syntes det er dumt af dem, men nu er det jo altså deres beslutning at se analogt.

Pointen var at man [af flere grunde] ikke slet behøvede at fjerne kanaler 1:1 digitalt (eller at fjerne nogle kanaler overhovedet), og man tillige kunne få bedre "kanaløkonomi" ved at få  mindst 4 digitale kanaler for hver analog man nedlagde. Jeg taler ikke om at fjerne alle analoge kanaler (selv om jeg personligt gerne så det ske), men blot om at fortsætte den politik man allerede er begyndt på og har implementeret med at nedprioitere antallet af analoge kanaler for at kunne transmittere flere digitale, eftersom det giver bedre "kanaløkonomi" end det på spidsen satte 1:1 "forslag" jeg oprindeligt responderede på.

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 14:28
Hummelmose:

Jeg ser overhovedet ikke regional tv.
Det ændre bare ikke det faktum, at Yousee er forpligtet til at leverer regional tv i mindst samme kvalitet som DVB-T.
Dette overholder de ikke.
Hvis yousee kun har én tekniker til at stå for kanalomlægningerne, kunne de jo passende allokerer en del flere ressourcer!
Jeg ser også nødig at kvaliteten på andre kanaler bliver forringet, MEN Yousee SKAL overholder love. Hvordan de ønsker at gøre det er yousees problem.

Jeg må sige, at det er med stor undren, at jeg læser dit til tider komiske forsvar for yousees manglende lyst til at overholde gældende lov.

/Johnny

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Der ud over er der heller ingen grund til at fjerne 8 digitale kanaler for 1 digital kanal. For det første er det er jo stadig et hybridnet der er tale om! Så med mindre man virkelig har tænkt sig at sende samtlige regionale kanaler i hele landet er der ingen grund til at ligge så meget beslag på pladsen i den åbenbart noget trængte coaxiale del af nettet.

Det er flere grunde til at det koster 2 stk. MUX at sende alle 8 regionale kanaler i HD.

YouSee er et meget forgrenet net af egne kabel-anlæg og private anlæg de leverer kanaler til, og nogle kabel-tv anlæg aftager flere regionale kanaler samtidig (eksempelvis hvis der er geografisk overlap).

Det er Teracom der distribuerer kanalerne, og de samles i København. Så YouSee får dem som en samlet pakke på deres hovedcentral.

Så rent logistikmæssigt giver det ingen mening at sende eksempelvis TV 2/Nord tilbage til Nordjylland på en fast fiberforbindelse, for at indføde den lokalt. Prismæssigt gør det nok heller ikke.

Så YouSee skal ud og skaffe 2 frie MUX med landsdækkende distribution nede i grundpakken, der hver kan sende 4 stk. regionalkanaler i HD.

Det er ikke området nede i grundpakken der ligefrem er mest plads på. Uden at jeg lige har overblik over det aktuelle puslespil i grundpakken, har jeg svært ved at forestille mig at der er den tilstrækkelige ledige kapacitet lige nu.

Så vi må se hvad YouSee ofrer, for at skabe plads til de nye HD-kanaler.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 14:41

Hummelmose:

Jeg må sige, at det er med stor undren, at jeg læser dit til tider komiske forsvar for yousees manglende lyst til at overholde gældende lov.

Måske fordi jeg syntes at det her regions TV i HD er en storm i et glas lokalt vand.

Naturligvis skal YouSee overholde lovgivningen, men jeg er træt af at man tror at YouSee er en gummibåd der kan vende om sig selv.

De folk der sidder her og anklager YouSee for at være ligeglade med deres kunder, ved jo samtidigt, at det ikke er en øvelse YouSee kan gøre overnight.

Havde YouSee helt fravalgt at sende regionerne, så havde det været en anden sag. Men jeg har det på præcis samme måde med folks brok omkring det her punkt, som jeg har det med de forældrebestyrelser der fjernede leverpostej fra skolemadpakken, fordi et mindretal ikke måtte spise det. Når vi får dem i opscaleret HD ekstraordinært, og brevet fra YouSee med 299 kr's takstforhøjelse dumper ind, så siger jeg "Tak" :-)

-------------

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Der ud over er der heller ingen grund til at fjerne 8 digitale kanaler for 1 digital kanal. For det første er det er jo stadig et hybridnet der er tale om! Så med mindre man virkelig har tænkt sig at sende samtlige regionale kanaler i hele landet er der ingen grund til at ligge så meget beslag på pladsen i den åbenbart noget trængte coaxiale del af nettet.

Det er flere grunde til at det koster 2 stk. MUX at sende alle 8 regionale kanaler i HD.

YouSee er et meget forgrenet net af egne kabel-anlæg og private anlæg de leverer kanaler til, og nogle kabel-tv anlæg aftager flere regionale kanaler samtidig (eksempelvis hvis der er geografisk overlap).

Det er Teracom der distribuerer kanalerne, og de samles i København. Så YouSee får dem som en samlet pakke på deres hovedcentral.

Så rent logistikmæssigt giver det ingen mening at sende eksempelvis TV 2/Nord tilbage til Nordjylland på en fast fiberforbindelse, for at indføde den lokalt. Prismæssigt gør det nok heller ikke.

Så YouSee skal ud og skaffe 2 frie MUX med landsdækkende distribution nede i grundpakken, der hver kan sende 4 stk. regionalkanaler i HD.

Det er ikke området nede i grundpakken der ligefrem er mest plads på. Uden at jeg lige har overblik over det aktuelle puslespil i grundpakken, har jeg svært ved at forestille mig at der er den tilstrækkelige ledige kapacitet lige nu.

/Lars

Så med andre ord så udnytter YouSee ifølge ovenstående egentligt ikke at deres net har hybridtruktur. Men det ville jo så betyde at alle regionalkanalerne allerede sendes landsdækkende (i deres SD versioner) og vi også derfor også regne med at alle regionale kanaler vil blive sendt landsdækkende i 720p i fremtiden hvis ovenstående virkelig er status.

For du skriver jo at de ikke, på mere 'hybrid vis', sender regionalkanalerne (eller andre må man formode) tilbage på en fast fiberforbindelse til mere "regionale/lokale" coaxiale net, for at indføde dem [mere] lokalt? Shocked 

What the fuck sker der for dem? - Og hvordan kommunikerer de ellers på tværs af f.eks landdelene eller fra by til by ?!? ...Det er altså lidt svært at tro på at de ikke skulle sende via hybridstruktur.

Nu har jeg ikke selv YouSee, men man må indirekte af ovenstående jo så forstå som konsekvens af denne angiveligt manglende udnyttelse af hybridstrukturen, at regionalkanalerne så allerede sendes landsdækkende (i deres SD transmission) hvis man altså på den måde slet ikke udnytter at det er et hybridt net der er tale om, og ikke indføder regional kanalerne mere lokalt. Er det virkeligt tilfældet?

Hvis din beskrivelse af den regide ufleksible netadministration af et hybridnet virkelig er status for deres netadministration, så er konsekvensen jo retteligt den at YouSee f.eks. i stedet må opgive deres ambitionsnivau angående kvantiteten af tilgængelige digitale tilvalgskanaler i grundpakken for at kunne overholde loven. Det er naturligvis lidt af en bet for dem rent komercielt. Men så forstår jeg bedre, fra komercielt perspektiv, at de kvier sig lidt, selv om de naturligvis bliver nødt til at følge loven.

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 15:07

Hvis din beskrivelse af den regide ufleksible netadministration af et hybridnet virkelig er status for deres netadministration, så er konsekvensen jo retteligt den at YouSee f.eks. i stedet må opgive deres ambitionsnivau angående kvantiteten af tilgængelige digitale tilvalgskanaler i grundpakken for at kunne overholde loven. Det er naturligvis lidt af en bet for dem rent komercielt. Men så forstår jeg bedre, fra komercielt perspektiv, at de kvier sig lidt, selv om de naturligvis bliver nødt til at følge loven.

Detaljerne er vel egentlig ligemeget. Blot se bort fra kabel-tv som en stor uudtømmelig kilde af plads.

Hvad der laves i den ene ende, får konsekvenser i den anden.

Især når der er tale om must carry kanaler, og ikke noget der bare kan fyldes på fuldpakken. Dette fordi grænsen imellem pakkerne ikke er flydende, men frekvensopdelt.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

/Lars

Flot og grundig forklaring Lars, men det rokker jo ikke ved at YouSee kan VÆLGE at nedtage de regionale kanaler via DVB-T lokalt og derefter udsende dem lokalt. YouSee har VALGT at nedtage alle kanaler centralt og VALGT at udsende dem central.

Når man har VALGT noget, så må man også leve med konsekvenserne.

-------------
Mvh. Johnny

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 15:08

Når vi får dem i opscaleret HD ekstraordinært, og brevet fra YouSee med 299 kr's takstforhøjelse dumper ind, så siger jeg "Tak" :-)

Come on, vær nu reel. Den slags skyldes primært kanaler ala TV3 og ikke regionalkanaler eller for udbyderen komercielt irriterende omlægninger af grundpakken. Den ville potentielt ligefrem kunne blive billigere hvis man flyttede de dyrere kanaler ala TV3 til fordel for f.eks regionalkanalerne eller andre for kabel-tv udbyderen low-cost kanaler.

Skrevet den: 24-Januar-2012 kl. 15:13

Tror du at YouSee sidder og gnider sig i hænderne. Så tror jeg du tager fejl. Der sidder nogle skide søde mennesker derinde som bander og svovler over de er blevet taget med bukserne nede. Der sidder ikke en Ib Konrad med horn i panden og siger FUCK JER.

Og for min skyld må du gerne kalde det spin igen og igen. Det er der vel også lidt spin i Smile

Regionerne kommer i HD, når der er plads til det, og hvis YouSee SKAL finde plads til det, så kommer det til at gå ud over kvaliteten på de andre kanaler i nettet. Og jeg som kunde ser hellere at regionerne sendes i SD indtil de selv sender i ægte HD, end at jeg skal slippe andre kanaler.

Og forhold dig nu til situationen, og ikke drømmescenariet. Den debat tror jeg vi har været igennem i alle de andre tråde.

Nu taler du imod bedrevidende - du kan ligesom mig godt læse bekendtgørelsen ,og du har garanteret også allerede læst høringsbrevene.  Eller gør det lige, så debatten kan køres på et seriøst plan.

YouSee blev IKKE taget med buskerne ned - og hvis de blev, så er det YouSees egen skyld, hvilket tydeligt er forklaret i debatindlæget.

Ib Konrad har måske ikke horn i panden, men det er også sagen helt uvedkommende. Og hvad har det med sagen at gøre, at YouSee medarbejdere er skide søde og rare? Min tandlæge er også rar, men derfor gør det stadigvæk ondt at blive boret i tænderne, og endnu mere ondt når regningen dumper ind af døren.

Jeg lever ikke i en drømmeverden, selvom du forsøger at antyde det. YouSee har både mulighed og evnen til at efterleve bekendtgørelsen. Hvis de ikke har det, så skulle de have råbt op under høringsperioden - de har haft alle muligheder for at gøre deres stemme hørt.

De ligger som de har redt.

-------------
Mvh. Johnny

Print side | Luk vindue