Hvis du aldrig har rodet med Linux før ville jeg starte med Ubuntu eller Kubuntu. Der findes massere af andre muligheder, men mange af dem kræver ret god indsigt i UNIX verdenen for at komme i gang med. De to systemer jeg nævner er faktisk ét og samme system, de har bare forskelligt udseende. Kubuntu ligner mere windows og ser lidt mere fancy ud rent designmæssigt. Det nye Ubuntu er vist også bliver noget mere liret mht. design, men jeg kører på en ældre udgave der ikke har dette installeret. Du kan google noget youtube hvis du vil se forskellen.
Mht. til om det er godt til video/foto har jeg ingen ide. Så vidt jeg ved findes fx Photo Shop ikke direkte til Linux. Det kan fåes til at køre ok gennem et program der hedder WINE, men det kører ikke så godt som i windows. Alternativt findes Gimp, som er gratis, men det fåes vist også til windows og er ikke lige min kop te ift PS. Videoredigering har jeg ingen erfaring med på nogen platforme, så her vil jeg ikke udtale mig. Linux er en noget andet verden end Windows, så hvis du aldrig har prøvet det før kan du godt forberede dig på at bande noget i starten. Det kan til tider virke lidt træls at bruge, men min erfaring siger mig at jo mere man arbejder med det jo gladere bliver man for det og opdager at det i virkeligheden er rart at arbejde med. Jeg bruger udelukkende Ubuntu på min bærbare PC, men XP på min stationære. Ser ikke det ene system som meget bedre end det andet. Der er fordele og ulæmper ved begge systemer. Groft sagt bruges min XP mest til spil/sjov og Linux til særisøst arbejde (programmering, simulering, udregninger osv.)
Du skal være velkommen til at stille spørgsmål. Generelt er folk inden for Linux verdenen meget ivrige i at lære fra sig. Når man møder et problem kan man næsten altid google sig frem til andre der har haft samme problem og få hjælp den vej.
------------- Udstyr: * Receiver - Pioneer VSX-LX60 * Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp) * Front - XTZ 99.36 MK1 * Center - XTZ 99.25 MK1 * Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
|