Print side | Luk vindue

Antenne og ethernet kabelføring

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107561
Udskrevet den: 18-Maj-2024 kl. 05:11


Emne: Antenne og ethernet kabelføring
Skrevet af: Terning
Emne: Antenne og ethernet kabelføring
Skrevet den: 02-Februar-2012 kl. 11:45
Jeg skal snart til at trække antenne og ethernet (Cat7) kabler rundt i huset.
 
I to af rummene er der allerede trukket antenne kabel - her skal der kun trækkes ethernet.

I de resterende to rum skal der trækkes både antenne og ethernet.

  1. Findes der en vægdåse med både antenne (Coax) og ethernet, eller skal man have en seperart ethernet vægdåse?
  2. Jeg har læst at man skal trække 2 ethernet kabler når man nu er i gang. Jeg kan dog ikke se meningen med dette - er der noget jeg overser?

Venlig hilsen

Martin


-------------
Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.



Svar:
Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 02-Februar-2012 kl. 11:54
http://www.lavprisvvs.dk/shop/lk-fuga-antenne-244298p.html - http://www.lavprisvvs.dk/shop/lk-fuga-antenne-244298p.html
Jeg har dem her, nogen steder 2 stk ved siden af hinanden. Ialt 24 stk.
 
Hvad vil du med Cat7, er 5e eller 6 ikke nok.
Skal du redigere video over nettet.


-------------
SVP03


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 02-Februar-2012 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af Terning Terning skrev:

  1. Jeg har læst at man skal trække 2 ethernet kabler når man nu er i gang. Jeg kan dog ikke se meningen med dette - er der noget jeg overser?

Venlig hilsen

Martin


Ikke umiddelbart. Det kommer meget an på, hvad du forventer at bruge dit ethernet til, samt om du evt. skal splitte noget op i forbindelse med IP-TV og IP-Telefoni, som er to virkelig ekstremt krævende services, hvis det skal køre gnidningsfrit. Og nej, blot fordi man har gigabit net eller mere, så er det ikke sikkert at eksempelvis IP-telefoni kører godt. Det afhænger samtidig af hardware, router, firewall, switch osv.

I et almindeligt hjem, der ville jeg nok også satse på et kabel, og så ellers fokusere på gode hardware produkter i form af swicthes, der hvor det er nødvendigt at splitte yderligere op.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 02-Februar-2012 kl. 12:40
Jeg har selv trukket 1 coax og 2 x ethernet (CAT6 UTP solid) til hvert rum. Jeg synes ikke jeg ville bruger strøm til flere switche, ej heller se på en switch de rum hvor jeg får brug for mere end et udtag.

Det hele samlet i stjerneformation i en switch på loftet.

Har brugt Opus66 antenneudtag og Opus66 dataudtag og sat dem sammen i Opus66 Kombi 2 moduler. 6 måneder senere opsagde jeg antenneforeningen og kører nu med IPTV fra Waoo, så det med de nye antennekabler kunne jeg godt ha' sparet mig Clown


Skrevet af: Terning
Skrevet den: 02-Februar-2012 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Hvad vil du med Cat7, er 5e eller 6 ikke nok.
Skal du redigere video over nettet.
 
Jeg tænkte at med Cat7 var jeg fremtidssikret en del år frem. Det er jo ikke bare lige at trække nye kabler (i hvert fald ikke for mig og ikke med det hus jeg har Confused).
 
 
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Jeg har selv trukket 1 coax og 2 x ethernet (CAT6 UTP solid) til hvert rum. Jeg synes ikke jeg ville bruger strøm til flere switche, ej heller se på en switch de rum hvor jeg får brug for mere end et udtag.

Det hele samlet i stjerneformation i en switch på loftet.
 
Det kan da godt være jeg skal overveje det lidt. Man ved selvfølgelig aldrig, om var på et tidspunkt for brug for 2 ethernet forbindelser.
 
Jeg har selv planer om at placere kabelmodem + evt. switch på loftet og gøre som dig - samle det i stjerneformation. Er dit loft varmet op eller er det et kold loft?
 
Jeg har selv koldloft og har lidt betænkeligheder omkring elektroniken, især med henblik på kondens og irring. Det kan blive meget koldt (flere minusgrader) og ekstremt varmt om sommeren. Burde et kabelmodem/switch umiddelbart godt kunne tåle det?


-------------
Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 02-Februar-2012 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Terning Terning skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Hvad vil du med Cat7, er 5e eller 6 ikke nok.
Skal du redigere video over nettet.
 
Jeg tænkte at med Cat7 var jeg fremtidssikret en del år frem. Det er jo ikke bare lige at trække nye kabler (i hvert fald ikke for mig og ikke med det hus jeg har Confused).
 
 
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Jeg har selv trukket 1 coax og 2 x ethernet (CAT6 UTP solid) til hvert rum. Jeg synes ikke jeg ville bruger strøm til flere switche, ej heller se på en switch de rum hvor jeg får brug for mere end et udtag.

Det hele samlet i stjerneformation i en switch på loftet.
 
Det kan da godt være jeg skal overveje det lidt. Man ved selvfølgelig aldrig, om var på et tidspunkt for brug for 2 ethernet forbindelser.
 
Jeg har selv planer om at placere kabelmodem + evt. switch på loftet og gøre som dig - samle det i stjerneformation. Er dit loft varmet op eller er det et kold loft?
 
Jeg har selv koldloft og har lidt betænkeligheder omkring elektroniken, især med henblik på kondens og irring. Det kan blive meget koldt (flere minusgrader) og ekstremt varmt om sommeren. Burde et kabelmodem/switch umiddelbart godt kunne tåle det?
Vores switch ligger mere eller mindre frit på uisoleret loft. Dvs. der er pi... koldt lige nu og kan være meget varmt om sommeren. Har kun kørt med det 1 års tid og endnu ikke oplevet problemer.
 
Jeg er ret sikker på at den udsættes for temperaturer som ligger uden for specifikation, men jeg tror ikke det er et problem og hvis den kun skulle holde 2-3 år så koster sådan en fætter jo ikke mange basseøre i dag (medmindre det er en mere speciel switch)


Skrevet af: Terning
Skrevet den: 02-Februar-2012 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Jeg er ret sikker på at den udsættes for temperaturer som ligger uden for specifikation, men jeg tror ikke det er et problem og hvis den kun skulle holde 2-3 år så koster sådan en fætter jo ikke mange basseøre i dag (medmindre det er en mere speciel switch)
 
For mit vedkommen er det kabelmodemmet der skal side på loftet - det koster selvfølgelig lidt mere, men det er Yousee's ejendom. LOL


-------------
Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 02-Februar-2012 kl. 14:34
Personligt ville jeg trække minimum 1-2 stik til hvert rum UDOVER det som skal bruges til allerede planlagt udstyr. I dag er der så meget hardware der har internetforbindelse og det ville være ærgeligt at være tvunget til at bruge trådløs forbindelse (hvis man helst skal bruge kablet grundet krav om båndbredde) eller at skulle sætte en ekstra switch op bare fordi man skal sætte et eller andet op. Det fylder altsammen og komplicerer installationen.
 
Ved mit tv har jeg pt en Xbox og et mediecenter som jeg har koblet på min ethernet vægdåse, men jeg valgte alligevel at trække 4 kabler og en vægdåse med 4 stik.
Det er nu rart at kunne koble en bærbar computer på hvis man skal flytte store filer som ikke egner sig til trådløst eller hvis man skal koble noget på som ikke har Wifi. Jeg gider ihvertfald ikke at finde en switch frem eller at trække 10m kabel gennem lejligheden fra min centrale switch hver gang det sker.
 
Og når du allerede er ude i at overveje Cat7 fordi du vil være fremtidssikret, så finder jeg det i grunden besynderligt at du ikke ønsker at fremtidssikre dig med ekstra stik. Jeg vil vove at påstå at du får brug for 1 eller 2 ekstra stik LANG TID før du får brug for cat7.


Skrevet af: Luckow
Skrevet den: 02-Februar-2012 kl. 14:40
Jeg vil helt klart også anbefale at nøjes med én switch et centralt sted, og så hellere trække for mange netkabler end for lidt. Min. 2 i hvert rum, nu hvor du alligevel er i gang, det kan være du senere får brug for dem. I dag kan man jo stort set ikke købe en elektronisk dims uden et RJ45 stik bagpå.
 
Selv i børneværelserne har jeg trukket 4 kabler, og på den stores værelse er alle 4 i brug. Smile


Skrevet af: Terning
Skrevet den: 02-Februar-2012 kl. 17:57
Oprindeligt skrevet af Luckow Luckow skrev:

Jeg vil helt klart også anbefale at nøjes med én switch et centralt sted, og så hellere trække for mange netkabler end for lidt. Min. 2 i hvert rum, nu hvor du alligevel er i gang, det kan være du senere får brug for dem. I dag kan man jo stort set ikke købe en elektronisk dims uden et RJ45 stik bagpå.
 
Selv i børneværelserne har jeg trukket 4 kabler, og på den stores værelse er alle 4 i brug. Smile
 
Ja, i har da helt ret. Jeg havde bare ikke tænkt så langt - godt at jeg lige spurte herinde Tongue. Jeg vil da helt sikkert trække min 2 til hvert værelse, måske også flere.


-------------
Livet er som en Terning, det bedste man får er sex.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 02-Februar-2012 kl. 18:24
Ekstra netværkskabel er ikke nødvendigvis for at køre to netværk, men for at være forberedt på lidt af hvert - hvis du pludselig får behov for feks at trække hdmi fra den ene ende af huset til den anden, så kan du få en concerter til rj45 og bruge det ekstra kabel.

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 02-Februar-2012 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Ekstra netværkskabel er ikke nødvendigvis for at køre to netværk, men for at være forberedt på lidt af hvert - hvis du pludselig får behov for feks at trække hdmi fra den ene ende af huset til den anden, så kan du få en concerter til rj45 og bruge det ekstra kabel.

hmm, kan disse hdmi-rj45 bokse fungere igennem patchkabler og en switch?
Kræver de ikke ét enkelt direkte ethernet kabel for at det virker?


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 02-Februar-2012 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Ekstra netværkskabel er ikke nødvendigvis for at køre to netværk, men for at være forberedt på lidt af hvert - hvis du pludselig får behov for feks at trække hdmi fra den ene ende af huset til den anden, så kan du få en concerter til rj45 og bruge det ekstra kabel.


hmm, kan disse hdmi-rj45 bokse fungere igennem patchkabler og en switch?
Kræver de ikke ét enkelt direkte ethernet kabel for at det virker?
Ikke gennem switch, men de skal patches direkte op.

-------------
SVP03


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 02-Februar-2012 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Ekstra netværkskabel er ikke nødvendigvis for at køre to netværk, men for at være forberedt på lidt af hvert - hvis du pludselig får behov for feks at trække hdmi fra den ene ende af huset til den anden, så kan du få en concerter til rj45 og bruge det ekstra kabel.


hmm, kan disse hdmi-rj45 bokse fungere igennem patchkabler og en switch?
Kræver de ikke ét enkelt direkte ethernet kabel for at det virker?
Ikke gennem switch, men de skal patches direkte op.

Så i en normal stjerneformet installation med switch i midten og afsluttet i vægudtag, vil det ikke virke. Dels pga. switchen, men også pga. udtagene. Det fungerer kun med ét langt kabel.

Så giver det jo ikke meget mening at lave ekstra udtag med henblik på HDMI overførsel.


Skrevet af: trikker
Skrevet den: 02-Februar-2012 kl. 21:16
Det SVP03 mener er at man "kortslutter" to stik i X-feltet med et patchkabel, så går signalet direkte fra det ene stik til det andet stik udenom switchen.


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 02-Februar-2012 kl. 22:07
Det ender jo med: 
Boks-patchkabel-udtag-installtionskabel-stik-patchkabel-stik-installationskabel-udtag-patchkabel-Boks

Er det noget nogen af jer har prøvet?  

De HDMI/RJ45 bokse jeg har læst om skriver at der skal være ét kabel fra boks til boks.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 03-Februar-2012 kl. 11:01
Jeg kan godt forstå, at nogen mener at en ekstra switch kan virke tåblig. Men der er faktisk en ret logisk mening med den i form af fleksibilitet. Samtidig kan det give endnu bedre mening alt afhængig af, hvor langt, hvorledes, hvor nemt/besværligt, og ikke mindst hvilke formål kablerne skal have.

I mit vinkelhus, (der forøvrigt er med fladt tag, så loftet er ikke en mulig løsning), der er den ene ende af den ene vinkel med 3 værelser. Mit bryggers, hvor mit serverrum er i er rimelig langt fra disse værelser, (ca. 17 meter til nærmeste/første stik i første værelse).
Her mener jeg det giver mening, at trække eet (måske to cat5e/6 eller eet cat7) kabel ned i den ende af huset, og lave deling derfra og ud i værelserne.

Det bedste argument for (og imod jeres) er:
1. Jeg kender ikke mit behov i værelserne i fremtiden. Om jeg trækker 2, 4 eller 6 kabler til hvert rum, og satser på, at det skulle dække langt ind i fremtiden, det har i selv argumenteret for, at stort set alt kommer med ethernet stik idag. Så man aner det ganske enkelt ikke.

2. Jeg kan udvide meget nemt og hurtigt i den afd. af huset, og behøver reelt set kun at bekymre mig om forbindelsen imellem "hoved-switchen" og "slave-switchen", at den er stor nok.
Eksempelvis hvis man flytter rundt på/i værelserne, så stikkene ikke passer praktisk længere, så har man først gevaldige problemer, hvis det er lange kabler, der skal udskiftes.

3. Alternativ om 2 - 4 kabler, (som så måske slet ikke er nok alligevel) til hvert rum i den afstand under de forhold, er efter min vurdering gakket.

Så en switch i sådan et tilfælde synes jeg giver meget mening. Det er fleksibilitet og prisen er en anelse mere strøm.

Det med at skulle se på en switch, det kan altså løses ved at gemme den væk.
Det med strømmen betyder nok ikke det helt store, hvis man omvendt mener at måske have eller få behov for 2 - 6 nettstik i hvert rum. Så har man allerede på een eller anden led et stort strømforbrug der, (eller påtænker det).
Der findes også "grønne" switche.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 03-Februar-2012 kl. 11:20
Såfremt fremføringsvejen er synlig f.eks. langs paneler inde i huset er jeg for så vidt enig i at et enkelt kabel kan være hensigtsmæssigt. Men hvis det er lykkedes dig at føre dem skjult kan jeg stadig ikke se hvorfor man ikke trak to - nu man var igang.

Bare muligheden for at slippe for 2-3 ekstra (slave) switche rundt om i huset er argument nok for mig. Det er trodsalt en simplere og renere løsning - hvis man kan.

Hvis jeg oplever at jeg et sted i huset får behov udover de to udtag der er idag - så trækker jeg gerne et ekstra kabel eller to fra stedet op til krydsfeltet på loftet. Men det er fordi det er forholdsvist nemt i mit hus (kan komme rundt via loft og skunk).

Slave switche vil være en nødløsning for mig.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 03-Februar-2012 kl. 16:39
Jeg har valgt at sætte det hele i elektrikkerrør inde i væggen. Desværre har jeg ikke krybekælder, så alle invendige rør går op til loftet.

Jeg har 2 ethernet stik og antennestik i hvert værelse. Antenne samles oppe på loftet i en 8 ports antenneforstærker, så jeg har omtrent samme kabellængde ud til hvert dåse. Ethernet kablerne går til en hylde i bryggerset hvor jeg har krydsfelt og switch sammen med internet adgang.

Jeg har valgt 2 fuga dåser i hvert rum og cat 5e kabelføring. Hvis det en dag skulle blive nødvendigt mere mere netværk og ikke tv, så kan jeg skifte ud til 4 netstik og trække nye kabler igennem rørerne i væggen.

Jeg vil også kunne trække fiber i disse kanaler hvis det bliver udbredt. Thumbs Up


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 03-Februar-2012 kl. 19:36
Grunden til at jeg fravalgte rør, var for at minimere kuldebroer. Jeg har trukket kablerne mellem indermur og isolering (varm side). Ved udskiftning af kabler kan jeg nok trække dem igennem ved hjælp af de gamle, ellers må jeg en tur i skunken eller på loftet.


Skrevet af: stefan juul
Skrevet den: 25-November-2012 kl. 12:55
jeg har set at lk har en form for modem hvor du bare sætter tv og enternet til også trækker du bare netkabler ud til hvor de skal være også på routeren vælger du om kablet skal være tv eller og det skal være internet :D så kunne man jo bare sætte 2 internet stik op i vær rum så der internet og tv :D


Skrevet af: stefan juul
Skrevet den: 25-November-2012 kl. 12:57
http://www.youtube.com/watch?v=7Croyzp013Y - http://www.youtube.com/watch?v=7Croyzp013Y


Skrevet af: stefan juul
Skrevet den: 25-November-2012 kl. 13:06
[QUOTE=stefan juul] http://www.youtube.com/watch?v=7Croyzp013Y%5b/QUOTE - http://www.youtube.com/watch?v=7Croyzp013Y[/QUOTE ]
 
self en meget dyr løsning men det enkelt
 
har det selv i huset



Print side | Luk vindue