Print side | Luk vindue

Ægte 2.39:1

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107879
Udskrevet den: 29-December-2024 kl. 03:15

Emne: Ægte 2.39:1
Skrevet af: Jonas Bojer
Emne: Ægte 2.39:1
Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 11:44
Hej

findews der en projektor med en ægte 2.39:1 format uden man skal bruge linser og alt mulig andet snyd?

Hvad er mærket og prisen?

Skulle være under projektor men hvordan flytter jeg emne?

Hilsen Jonas Bojer 

Svar:
Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 12:27
Hvad mener du med rigtig 2,35:1.
Problemet er at de medier du afspiller er 16:9.
Det er også derfor jeg har lavet afmasking i top/bund. På den måde beholder jeg størrelsesforholdet i billedet ved et 2:35:1, samt at jeg kører dot by dot.
Ved et 2,35:1 lærred skal du jo enten få en scaller til at strectse billedet eller som du serlv skriver linsen.
Alternativt lader du de sorte bjælker i top/bund være udenfor lærred, men så skal der være sort rundt om lærred.

-------------
SVP03

Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 16:14
Sim2 har lavet en ny model, sim2 nero 235 kalder de den vist - omkring 200k.

ProjectionDesign har også en, tror endda de havde "monopol" på TI's 2.35 chip i starten. Denne chip er faktisk 16:10 så vist jeg husker med 2560x1200. Jeg mener også deres ligger i omegnen 20-30.000 Euro.

Derudover mener jeg også at at digitalprojection havde snakket om en native 2.35 projektor.

Så ja, de findes men er hundedyre:)

Hele ideen med 2.35 og CIH er jo ikke af bruge et 16:9 lærred og afmaske top og bund. Det er jo netop at præsentere cinemascope film breddest muligt og 16:9 materiale mindre. Man bevarer højden men øger bredden når materialet kræver det.

Alternativt skal man anvende CIA og 4 vejs maskere. Så kan man lave 16:9 lidt større end ved CIH.

Jeg er kæmpe tilhænger af CIH og arbejder p.t. selv på at komme hen til den løsning i min egen stue.

Jeg vil mene at 16:9 er blevet et format man forbinder med TV, som 4:3 var det i sin tid. En rigtig bio i mine øjne bør præsentere 2.35 film størst muligt. Derudover er rigtig mange film også netop filmet i 2.35, hvorfor det vil give god mening at prioritere netop dette format fremfor 16:9.

JVC og Panasonic, og for så vidt Sony's lidt dyrere modeller tilbyder "lens memory". Kald det fattigmands CIH, men ideen er god nok. Så zoomer du bare ud og køber et 2.35 lærred og zoomer ind ved 16:9 materiale.

Når 4K kommer til projektionssegmentet til fornuftige priser vil jeg mene at Zoom metoden er fin at bruge såfremt man kan håndtere det lysspild som vil komme over og under ved 2.35. Jeg tror også at 4k projektorere vil gøre det lidt mere vanskeligt at afsætte anamorphiske linser til 50k+ da fordelene efterhånden bliver så små at det ikke kan svare sig.

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 16:49
Det er ikke helt korrekt.

I de fleste tilfælde er rummet sådan indrettet at det er bedste med et 16:9 lærred med masking i top/bund.
Mit udgangspunkt er at billede skal passe ud fra kilden uden at man ændre på det = ringere billedkvalitet.

Jeg ved godt at i nogen syntes at masking skal ske i siderne som i biffen. Nå siger jeg bare, 3 sekundrs blær på bekostning af billedkvaliteten.
Hvis du har et 2,35:1 lærred med masking i siderne, vil du som jeg selv skrev skulle zoome ud således at de sorte bjælker kommer udenfor lærred ved 2,35:1. Ved 16:9 zoomer du så ind og afmasker i siderne.
Hukommelse på zoom på projektorer er heller ikke præcist nok i klassen under 100 tkr. Du får også et mindre billede i 16:9 eller for den sagt skyld i 1,85:1 på den måde.

Så med mindre din endevæg er så bred at et 16:9 lærred ikke kan være der i højden, skal du da ikke tage et 2,35:1 lærred, det ville jo være dumt.
Men hvis man er oppe i den klasse og bruge 100 kkr. plus får/køber man jo også en ordentlig vejledning med. Forhåbentligt.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 17:18
Findes der ikke 16/9 amorphiske materiale således man kan bruge de 1080P på et ægte 2.39:1 ? for ellers er det jo kun vores 16/9 materiale der er ægte 1080P da der går masser af opløsning til de sorte bjælker i top og bund.
Hilsen Jonas Bojer

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Jonas Bojer Jonas Bojer skrev:

Findes der ikke 16/9 amorphiske materiale således man kan bruge de 1080P på et ægte 2.39:1 ? for ellers er det jo kun vores 16/9 materiale der er ægte 1080P da der går masser af opløsning til de sorte bjælker i top og bund.
Hilsen Jonas Bojer

Materiale, mener du film ?

Du kan jo opscallere dine 2,35:1 til 16:9 med evt. DVDO, bagefter bruger du linse til at gøre det langt.
Men få du bedre billede af at scallere de ca. 900 linier til 1080 vandret. og bagefter trækker hver lodret række ud. Alt andet lige må det give mindre skarphed.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Det er ikke helt korrekt.

I de fleste tilfælde er rummet sådan indrettet at det er bedste med et 16:9 lærred med masking i top/bund.
Mit udgangspunkt er at billede skal passe ud fra kilden uden at man ændre på det = ringere billedkvalitet.

Jeg ved godt at i nogen syntes at masking skal ske i siderne som i biffen. Nå siger jeg bare, 3 sekundrs blær på bekostning af billedkvaliteten.
Hvis du har et 2,35:1 lærred med masking i siderne, vil du som jeg selv skrev skulle zoome ud således at de sorte bjælker kommer udenfor lærred ved 2,35:1. Ved 16:9 zoomer du så ind og afmasker i siderne.
Hukommelse på zoom på projektorer er heller ikke præcist nok i klassen under 100 tkr. Du får også et mindre billede i 16:9 eller for den sagt skyld i 1,85:1 på den måde.

Så med mindre din endevæg er så bred at et 16:9 lærred ikke kan være der i højden, skal du da ikke tage et 2,35:1 lærred, det ville jo være dumt.
Men hvis man er oppe i den klasse og bruge 100 kkr. plus får/køber man jo også en ordentlig vejledning med. Forhåbentligt.

Hvad er det for nogle rum du henfører til som er bedst egnet til 16:9? Egentlig er det den principielle betragtning uvedkommende. Mit argument er som jeg skrev tidligere, at 2.35 film bør være præsenteret breddere end 16:9 sådan som instruktøren tiltænkte det.

Desuden forringer du jo ikke kvaliteten ved at anvende 2.35 lærred og zoom. Man har akkurat samme 1:1 pixel og opløsning som man har ved 16:9 lærred og bjælker top og bund.

Det har jo intet med "blær´" at gøre det er jo komplet misforstået. Det handler om at få den bedst mulige oplevelse og helst som instruktøren havde tiltænkt det.

Af andre fordele kan nævnes at man vil opleve fordelen af, at øjnene hviler samme sted på lærred om det er 16:9 eller 2.35 på konstant højde. Typisk vil almindelige stuer være begrænset af hvor lavt de kan få lærredet ned, hvorfor vinklen hvormed man ser op af bliver ganske stor og endnu større i 16:9. Det kan umuligt være en fordel. Kan man bevare sammen højde men kun øge bredden er det mildere for øjenene også. Desuden kan vi acceptere et større billede i bredden end højden.

I sidste ende bliver det naturligvis en smagssag hvad man foretrækker men jeg mener at have klarlagt reelle argumenter og fordele ved CIH og 2.35.

Mht lens memory, så har der været lidt kritik af JVC's implementering. Det er ikke 100% nøjagtig, hvorimod Panasonics er ganske præcis. Jeg er sikker på at JVC forbedrer det til næste generation. Desuden har jeg læst mig til at det er en detajle og det overordnet set fungerer rigtig fint.

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 17:30

Hilsen Jonas Bojer

Ikke endnu og jeg tror 4K overhaler det. Så kan du acceptere pixeltabet ved 2.35 i native 16:9 projektorere. Vi accepterer allerede dette pixeltab nu iøvrigt. A-lens kan give dig pixels tilbage, men ulempen er så at det er dyrt, mere udstyr og geometriske ændringer. Køber du en dyr og ordenlig linse er disse ulemper dog minimale, set i lyset af fordelene.

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 17:39
Vi har hver vores mening.
Hvor har du fra at det er tiltænkt at du skal have bredere billede ved 2,35:1.
Det er jo lige gyldigt
Det med øjnene er heller ikke korrekt, du anstrenger da øjnene meget mere ved et bredt 2,35:1 end et 16:9.
Så hvis bredden passer ved 2,35:1 uden gener for synet får du da ingen problemer med et 16:9 i samme bredde.
På min måde får du jo ohså et større billede ved 16:9 end på dit forslag, og hvem vil ikke det.
Det med højde bredde forholdet på væg er bare at sige, hvis du kan lave et plus 3 meter bredt lærred, bliver det for højt i 16:9, det kommer for tæt på gulv i alm rumhøjde på 2,4 til 2,5 m.

Så for at være mere præcis. Tag et 16:9 lærred hvis det er under 3 m bredt, køb afmasking i top og bund for at få biografoplevelsen, så skal projektoren have fast lens og zoom.
Over 3 meter er det et 2,35:1 lærred med afmasking i siderne samt en projektor der kan zoome og shifte automatisk.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 17:54
Du misforstår jo hele pointen og er meget subjektiv. Det er vel ok at være det hvis du foretrækker 16:9 og fred være med det. At du foretrækker 16:9 anfægter jeg ikke.
Du lader til at være meget optaget af rigtigheden i billedet? du nævner 1:1 pixel osv, hvorfor er du så ikke optaget af og vise filmen sådan som instruktøren har tiltænkt den?

De fleste film produceres jo i 2.35 scope. Derfor mener jeg det er i vores interesse at præsentere dem hos os selv i selvsamme format.

Hele ideen er jo netop at IKKE få større billede i 16:9 det har jeg skrevet 3 gange nu.

Et 300cm bredt 16:9 lærred er jo kun 168cm i højden, så hvorfor kan det ikke være i en normal dansk stue? Og er du ude i at du har mulighed for at stort lærred ja så er konstant højde og 2.35 da netop bare endnu mere tiltalende da du udnytter bredden du har i rummet fremfor evt. begrænset højde.

Uanset handler det jo ikke om bare at få et stort billede. Det handler om at få den billedestørrelse som passer til ens smag og omgivelser.

Så får at være endnu mere præcis. Beslut om 2.35 præsentationen er vigtig for dig og acceptér bjælker i siderne i 16:9 og mindre billede og så fuld maskeret 2.35 og større billede for størsteparten af de film man ser.

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 17:54

Det er jo lige gyldigt
Det med øjnene er heller ikke korrekt, du anstrenger da øjnene meget mere ved et bredt 2,35:1 end et 16:9.
Så hvis bredden passer ved 2,35:1 uden gener for synet får du da ingen problemer med et 16:9 i samme bredde.
På min måde får du jo ohså et større billede ved 16:9 end på dit forslag, og hvem vil ikke det.
Det med højde bredde forholdet på væg er bare at sige, hvis du kan lave et plus 3 meter bredt lærred, bliver det for højt i 16:9, det kommer for tæt på gulv i alm rumhøjde på 2,4 til 2,5 m.

Så for at være mere præcis. Tag et 16:9 lærred hvis det er under 3 m bredt, køb afmasking i top og bund for at få biografoplevelsen, så skal projektoren have fast lens og zoom.
Over 3 meter er det et 2,35:1 lærred med afmasking i siderne samt en projektor der kan zoome og shifte automatisk.
Jeg vil nu give Claus ret. Et 2.35:1 billede er mere behageligt for øjnene sammenlignet med 16:9. Så vidt jeg husker, er øvre grænse på bredden af lærredet fra en given afstand mindre for 16:9 i forhold til 2.35:1 ifølge THX. 

Kan godt følge dig i, at man gerne vil have det størst mulige billede. Men overvej lige, at du har set TV-avisen nede i den bio (som er 16:9). Så er du i humør til noget god action og sætter Die Hard på og i dit tilfælde, vil man nu gå ned i billedareal. Er det ikke meningen, at det skal være en WOW oplevelse at gå fra TV-avisen til Die Hard?

Dit 1:1 og linse er i teorien rigtig nok... Men vil du virkelig hellere have 1:1 billede når du spilder en masse pixels, sammenlignet med, at udnytte 100% pixels? Billedscalere i dag er ret gode, så tvivler på at du vil kunne finde noget negativt at sætte en finger på. 

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 18:17
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Du misforstår jo hele pointen og er meget subjektiv. Det er vel ok at være det hvis du foretrækker 16:9 og fred være med det. At du foretrækker 16:9 anfægter jeg ikke.
Du lader til at være meget optaget af rigtigheden i billedet? du nævner 1:1 pixel osv, hvorfor er du så ikke optaget af og vise filmen sådan som instruktøren har tiltænkt den?

De fleste film produceres jo i 2.35 scope. Derfor mener jeg det er i vores interesse at præsentere dem hos os selv i selvsamme format.

Hele ideen er jo netop at IKKE få større billede i 16:9 det har jeg skrevet 3 gange nu.

Et 300cm bredt 16:9 lærred er jo kun 168cm i højden, så hvorfor kan det ikke være i en normal dansk stue? Og er du ude i at du har mulighed for at stort lærred ja så er konstant højde og 2.35 da netop bare endnu mere tiltalende da du udnytter bredden du har i rummet fremfor evt. begrænset højde.

Uanset handler det jo ikke om bare at få et stort billede. Det handler om at få den billedestørrelse som passer til ens smag og omgivelser.

Så får at være endnu mere præcis. Beslut om 2.35 præsentationen er vigtig for dig og acceptér bjælker i siderne i 16:9 og mindre billede og så fuld maskeret 2.35 og større billede for størsteparten af de film man ser.

Du forstår åbenbart ikke hvad jeg skriver,
Hvis du laver zoom på din projektor i din stue på et 2,35:1 lærred skal du jo have malet væg sort over og under lærred, ellers kan du se de sorte bjælker.
Det med lærred størrelse er mere der hvor min erfaring siger mig grænsen når, et 168 com højt synligt lærred hvor du typisk sidder med hovedet 110 cm over gulv maser du altså ikke helt op til loftet i et rum på 250 cm, så jeg mener faktisk at et lærred der er 170 cm højt er grænsen på en rum højde på 240 cm, ellers kommer bunden for tæt på gulv, husk også centerhøjtaleren.
Jeg kender da ikke nogen der syntes det er federe at have sorte bjælker i siderne og et mindre 16:9 billede, hvor man i øvrigt lige har zoomet billedet mindre. Når man kunne have et 16:9 billede i samme bredde som 2,35:1, hvis der var plads til det.
Og ja, je mener det er MEGET vigtigt at billedet er i 1:1 pixel. Alt andet vil til en hver tid forrringe billedet, men generne biliver da mindre jo flere penge du bruger på.
Det er intet med st jeg foretrækker 16:9. Men der er nok ikke mange der har et 2,35:1 lærred med afmasking hængende i stuen hvis de er gift. Det gælder i øvrigt også 16:9.
Så de hænger nok i et rum dedikeret til film, så er væg med lærred sikkert også sort, så er det jo også underordnet om afmasking er i top/bund eller sider.
Jeg forstår ikke hvad du mener med at jeg ikke vil have 2,35:1 som tiltænkt, det har jeg jo netop.
Nu tror jeg også de fleste bruger deres lærred til sport og konsolspil, endnu en fordel ved 16:9.
Så stadig, hvorfor vil du foretrække et 2,35:1 lærred under 3 m i bredden når det er en dyrere løsning, hvis vi ser på projektorsiden, når det eneste du får ud af det er et mindre 16:9 billede, hvis man selvfølgelig ser det.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 18:29
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det er jo lige gyldigt

Jeg vil nu give Claus ret. Et 2.35:1 billede er mere behageligt for øjnene sammenlignet med 16:9. Så vidt jeg husker, er øvre grænse på bredden af lærredet fra en given afstand mindre for 16:9 i forhold til 2.35:1 ifølge THX. 

Kan godt følge dig i, at man gerne vil have det størst mulige billede. Men overvej lige, at du har set TV-avisen nede i den bio (som er 16:9). Så er du i humør til noget god action og sætter Die Hard på og i dit tilfælde, vil man nu gå ned i billedareal. Er det ikke meningen, at det skal være en WOW oplevelse at gå fra TV-avisen til Die Hard?

Dit 1:1 og linse er i teorien rigtig nok... Men vil du virkelig hellere have 1:1 billede når du spilder en masse pixels, sammenlignet med, at udnytte 100% pixels? Billedscalere i dag er ret gode, så tvivler på at du vil kunne finde noget negativt at sætte en finger på. 

Vi er ikke enige, og sådan er det.
Man har jo netop købt det størst mulige lærred i bredden uanset om det er 2,35:1 eller 16:9.
Så du får jo graris et større 16:9.
Men du siger det jo selv. Det er jo alene jeres oplevelse lige i det øjeblik i sætter filmen på der tæller.
At i afmasker i siden som i biffen.
I kan komme og se min løsning som jeg jo klart mener er den rigtige, til mit rum.
I mørke ser du altså ikke at der er afmasket i top/bund.
Jeg er stadig imod at i scallere de 900 linier til 1080 linier.
Det er jo netop skarpheden i en bd film vi vil have uanset at den kun er 1920 x ca 900.
Ville da helt klart være at foretrække at bd film var i 2500 x 1080 eller hvad det nu skulle hedde, men det er det altså ikke.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 18:39
Jonas_h, du har jo lige været hjemme hos mig.
Hvis jeg havde lavet min endevæg med.et 2,35:1 lærred og afmasket i siderne, ville det have været for lille i 16:9, og jeg ser altså både tv serier og sport og ungerne spiller på det. Min center sidder meget lavt, men ikke for lavt.
Hvis jeg havde valgt et AT lærred, kunne det have været 40 cm breddere, så havde jeg altså stadig valgt et 16:9.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 19:49
Du læser jo overhovedet ikke hvad jeg skriver. Du har jo stadig 1:1 pixel mapping med zoom for guds skyld da.

Du udregning med 110cm og 168cm lærred er jo også helt hen i vejret.

Jeg forstår ikke hvorfor du prøver at overbevise dig selv om at 16:9 er bedst?

Du har jo truffet den beslutning.

Bevares, hvis du vil nyde konsol i din hjemmebio i 16:9 så game on alt det du vil.

Jeg synes stadig 2.35 er federe og længere er den ikke:) Så kan 16:9 gemmes til x factor og nyhederne:)

Peace out.

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 20:09

Du læser jo overhovedet ikke hvad jeg skriver. Du har jo stadig 1:1 pixel mapping med zoom for guds skyld da.

Du udregning med 110cm og 168cm lærred er jo også helt hen i vejret.

Jeg forstår ikke hvorfor du prøver at overbevise dig selv om at 16:9 er bedst?

Du har jo truffet den beslutning.

Bevares, hvis du vil nyde konsol i din hjemmebio i 16:9 så game on alt det du vil.

Jeg synes stadig 2.35 er federe og længere er den ikke:) Så kan 16:9 gemmes til x factor og nyhederne:)

Peace out.
De 1:1 pixelmapping er det samme, jonash kunne tænke sig at udnytte hele projektorens opløsning, det var det jeg svarede på.
Vi er jo enige, vi får jo samme størrelse lærred med masking i 2,35:1, med samme antal pixel i 1:1. du foretrækker så et mindre 16:9 billede end jeg gør. Jeg forstår ikke hvorfor I foretrækker sorte bjælker i siderne eller afmasking i siderne. Især når projektoren skal zoome og lens shifte når man skifter.

Der hvor jeg står hel af, er dem der opscaller et 2,35:1 på en DVDO og bagefter smider billedet igennem en dyrt optik for at trække det ud til 2,35:1. Jeg ved godt det ikke er det du foreslår, men det gør andre.

Så er vi tilbage til min første pointe, den eneste grund til at i mener det i mener, og det skal i have lov til selvfølgelig, er at i føler og mener det er forkert, altså oplevelsen ved at det er som i biffen når man går fra trailere og går til selve filmen og masking kører til siderne. Jeg ser kun rent teknisk på det at det ikke har nogen betydning.

De 110 cm er den højde dine øjne normalt er i over gulv når du sidder i en biografstol.
Du nævnte selv at et 16:9 lærred med en højde over 168 cm da nemt kunne være i et rum på 240 cm høj, jeg mener at det er grænsen for hvor stort det ca. Kan være.
Beklager hvis jeg udtrykker mig uklart, det er ikke tilsigtet.
Jeg er nok for meget ingeniør.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 20:22
Nu ved jeg godt jeg driller.
Hvordan ser du Batman - The Dark Knight, der skifter format undervejs eller Source code der er i 1,85:1.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 20:38
Vi kan da blive enige om at i foretrækker samme højde på billedet uanset format.
Jeg foretrækker samme bredde, bortset fra 4:3 der hos mig vil have sorte bjælker i siderne.

Kan jeres afmasking køre helt ind til 4:3 ?

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 20:43

Nu ved jeg godt jeg driller.
Hvordan ser du Batman - The Dark Knight, der skifter format undervejs eller Source code der er i 1,85:1.

Hehe der lukker vi øjnene og synger lalalalala:!)

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 20:47
Got you

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 20:50

Vi kan da blive enige om at i foretrækker samme højde på billedet uanset format.
Jeg foretrækker samme bredde, bortset fra 4:3 der hos mig vil have sorte bjælker i diderne.

Kan jeres afmasking køre helt ind til 4:3 ?

Jeg foretrækker som nævnt konstant højde.

Når jeg får mit 2.35 lærred kommer jeg til at få bjælker i siderne, med mindre jeg får løst det via maskering på en eller anden måde uden det koster et jetjager.

Nu ser jeg udelukkende film på mit projektor setup og holder TV serier mv på et normalt TV. Derfor er 90% af det jeg ser i 2.35, hvorfor det for mig giver rigtig god mening at prioritere det format.

Jeg kan også konstatere at det på avsforum er meget populært og har ikke læst om nogen som har fortrudt og går tilbage til større 16:9 end scope.

Mht Fx Avatar som desværre! er lavet i 16:9 kan man køre det som jeg har læst kaldet CIH+IMAX. Hvor man har et stort lærred som 99% af tiden er maskeret til 2.35 og når der med extremt store mellemrum kommer en afstikker som avatar som muligvis fortjener så stort billede som muligt, ja så viser man hele sin 16:9 flade frem.

Tanken er stadigvæk at scope og IMAX reserveres til de store oplevelse og 16:9 holdes mindre - til de mindre store oplevelser, så som konsol, tv serie, tv mv.

Jeg har kommet til den konklusion at scope er vigtigt for mig og jeg kan konstatere at jeg bestemt ikke er alene.

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 20:50

Got you

Næppe, vil du arrangere hele din bio omkring 2 film? trist:)

Og sidder du klar med maskeringsknappen når du ser de film med multiformat?

Du får mig aldrig overbevist om at 16:9 er at foretrække som filmformat fremfor 2.35 og de fleste hollywood instruktører er heller ikke enige med dig.

2.35 er heldigvis kommet for at blive, tak for det.

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 20:54

Got you

Næppe, vil du arrangere hele din bio omkring 2 film? trist:)

Og sidder du klar med maskeringsknappen når du ser de film med multiformat?

Du får mig aldrig overbevist om at 16:9 er at foretrække som filmformat fremfor 2.35 og de fleste hollywood instruktører er heller ikke enige med dig.

2.35 er heldigvis kommet for at blive, tak for det.

Jeg ser det jo også i 2,35:1. Så vi er enige.

Hvor er det du mener mit lærred er forkert.

Ved dark knight er det da på 16:9 hele vejen. Du vil så enten skulle se den mindre eller skære de scener der er som er få i top og bund.
1,85:1 tror jeg der kommer flere af fremover.
Men uanset hvilket lærred jeg havde købt ville 2,35:1 billedet have været samme størrelse.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 21:00
Jeg har aldrig sagt dit er forkert, du prioriterer størst mulig 16:9 og det har jeg sagt flere gange at jeg har respekt for.

Jeg foretrækker størt mulig 2.35 da jeg anser 16:9 som et TV format og jeg ville for så vidt mulig undgå at min bio prioriterer det fremfor scope.

Det hele handler jo om at få en god oplevelse og for mig er det scope.

Jeg tror ærlig talt ikke vi kommer videre her.

Jeg har fremlagt mine synspunkter og argumenter for, hvorfor jeg synes scope er at foretrække og så kan du jo vurdere dem og tage dem til efterretning om du ønsker.

I sidste ende handler det om at være tilfreds med sin oplevelse og hvis 16:9 får dig i mål, fint. Jeg synes bare det er synd at Transformers har mindre billedestørrelse end "random_romantisk_komedie" skudt i 16:9.

Så kunne det være at du vil respektere mit synspunkt på oplevelsen:)

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 21:03

Mht Fx Avatar som desværre! er lavet i 16:9 kan man køre det som jeg har læst kaldet CIH+IMAX. Hvor man har et stort lærred som 99% af tiden er maskeret til 2.35 og når der med extremt store mellemrum kommer en afstikker som avatar som muligvis fortjener så stort billede som muligt, ja så viser man hele sin 16:9 flade frem.

Med mindre jeg misforstår det du skriver, er det vel det jeg har.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 21:07

Jeg har aldrig sagt dit er forkert, du prioriterer størst mulig 16:9 og det har jeg sagt flere gange at jeg har respekt for.

Jeg foretrækker størt mulig 2.35 da jeg anser 16:9 som et TV format og jeg ville for så vidt mulig undgå at min bio prioriterer det fremfor scope.

Jeg har fremlagt mine synspunkter og argumenter for, hvorfor jeg synes scope er at foretrække og så kan du jo vurdere dem og tage dem til efterretning om du ønsker.

I sidste ende handler det om at være tilfreds med sin oplevelse og hvis 16:9 får dig i mål, fint. Jeg synes bare det er synd at Transformers har mindre billedestørrelse end "random_romantisk_komedie" skudt i 16:9.

Jeg har jo størst mulig 2,35:1. Hvordan vil du have at jeg skal få det større med et 2,35:1 lærred. Jeg proritere da ikke 16:9 før 2,35:1.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 21:08
Nej det er ikke det du har, da jeg antager du ser alle 16:9 film på hele billedefladen. At det har sin berettigelsen på netop avatar er jo bare 1 film af 1000000 film. Ergo irelevant for vores diskussion.

Jeg antager at du har et 16:9 lærred og at du for så vidt har CIW korrekt?

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 21:10

Jeg har jo størst mulig 2,35:1. Hvordan vil du have at jeg skal få det større med et 2,35:1 lærred. Jeg proritere da ikke 16:9 før 2,35:1.

Hvis 2.35 er vigtigt for dig, skal du da af med det 16:9 lærred og anskaffe et 2.35 og have CIH:)

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 21:12
Hvordan bliver det større af det.

En anden ting der slog mig, hvordan kalibrerer du lyset på din projektor, der er jo stor forskel når du zoomer og lens shift.
Regner med at du selvfølgelig gør det i 2,35:1. Men vel også en ulempe.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 21:22

Nu bliver jeg lige i tvivl om vi taler om det samme.
På skitsen taler jeg om det nederste og du taler om øverste løsning,`??
Begge lærred har bredden X.
Masking er dobbeltpile
Det blev lidt svært at se de stiplede linier.

-------------
SVP03

Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 21:29
Jeg er også tilhænger af CIH. Cinemascope er jo tiltænkt bredere end 16:9, og ikke smallere i top og bund. Dog vil jeg give SVP03 medhold i at der kan være tekniske udfordringer ved CIH samt det kan være upraktisk i visse rum.

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 21:35
Submaniacs første indlæg på side 1 er skidegodt skrevet,
Men kan i ikke forklare mig hvordan CineMascope kan blive bredere end 16:9. I skriver at det er tiltænkt bredere.
Men taler vi ikke kun om følelsen af det.
Hvordan er det rent teknisk større og/eller bedre. Det kan jeg ikke forstå.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 21:39
Hjernen kam bedre håndtere et bredere billede når det er Scope... Men til dit forsvar, kan jeg godt forstå at du har lavet det som du har fordi du har et smalt rum. 16:9 har OK størrelse, men 2.35:1 kunne godt have været en halv meter til en meter bredere. Det ville et 16:9 billede til gengæld ikke kunne bære.

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 21:47

Hjernen kam bedre håndtere et bredere billede når det er Scope... Men til dit forsvar, kan jeg godt forstå at du har lavet det som du har fordi du har et smalt rum. 16:9 har OK størrelse, men 2.35:1 kunne godt have været en halv meter til en meter bredere. Det ville et 16:9 billede til gengæld ikke kunne bære.

Det er jo det jeg prøver at forklare, ved en bredde over 3 meter skal det være 2,35:1.
Så bliver et 16:9 billede jo også stort nok når i zoomer på projektoren.
Men det med at du vil scallere billedet og bruge optik til at strække det, er altså slet ikke min kop te.
Jeg har da en bedre løsning, hvorfor får i ikke 2 projektorer, en til 2,35:1 og en til 16:9, den sidste kunne jo være en jvc x30.
Mit lærred er stadig 290 cm bredt, så helt lille er det jo ikke.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 21:49

Men kan i ikke forklare mig hvordan CineMascope kan blive bredere end 16:9. I skriver at det er tiltænkt bredere.

Hvis du har en væg der er 2m høj og 4.8m bred bliver det største 16:9 billede du kan lave 2m højt og 3.55m bredt. Det største cinemascope billede bliver 2m højt og 4.8m bredt. Rent teknisk kan det opnås ved at zoome billedet, eller ved brug af A-linse.

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Hvis du har en væg der er 2m høj og 4.8m bred bliver det største 16:9 billede du kan lave 2m højt og 3.55m bredt. Det største cinemascope billede bliver 2m højt og 4.8m bredt. Rent teknisk kan det opnås ved at zoome billedet, eller ved brug af A-linse.
Jeg skriver jo også at grænsen ved skift bliver aktuelt ved 3 meter bredt lærred, ved normal rumhøjde.
Nu tror jeg så ikke at der er mange derhjemme der har et over 4 meter bredt lærred, så vil det typisk værre i et større rum hvor du sidder længere væk fra lærred også og rummet er højere.
I den størrelse bliver det også meget svært med alm projektorer at komme i nærheden af thx lys på de 12.
Så er vi jo oppe i en helt anden liga af pris, og så skal det sgu være 2,35:1, så har man jo sikkert også råd til 2 projektorere som begge er kalibreret.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 22:02
Jamen det var også bare et eksempel. Du kan jo scallere det ned. Hvis du sidder 1m fra lærredet er der jo ingen der siger det er fedt med et over 4m bredt billede.

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 22:07
Vil det sige at jeg har forstået det rigtigt og rent teknisk er det bedst at blive i 16:9 med masking i top/bund til rummet sætter begræsningen.
Eller man ønsker effekten ved masking i siderne som i biffen.

Men masking skal i altså tage, biografoplevesen er altså bare alle de penge værd.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 22:17
Billedetstørrelsen skal afgøres udfra siddeafstanden til lærredet. Der er flere måder at vælge billedeformatet på. Den mest almindelige er CIW (det du har). Det næstmest udbredte er CIH, hvilket har den fordel at cinemascope bliver vist bredere end 16:9, som det er tiltænkt. En alternativ mulighed kunne være CIA (areal). Om CIH er pengene værd må være op til den enkelte, men det er blevet noget billigere efter at Panasonic og JVC har fået motoriseret zoom.

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 22:19
Ellers er jeg ikke sikker på hvad du mener med dit spørgsmål...

Edit: Hvis du mener at 16:9 bliver for lille på et 2.35:1-lærred kunne du jo vende det om at sige at måske er det, det lille 16:9-billede på 2.35:1-lærred den rigtige størrelse i dit rum, og det er bare siddeafstanden der er for stor.

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 22:23

Billedetstørrelsen skal afgøres udfra siddeafstanden til lærredet. Der er flere måder at vælge billedeformatet på. Den mest almindelige er CIW (det du har). Det næstmest udbredte er CIH, hvilket har den fordel at cinemascope bliver vist bredere end 16:9, som det er tiltænkt. En alternativ mulighed kunne være CIA (areal). Om CIH er pengene værd må være op til den enkelte, men det er blevet noget billigere efter at Panasonic og JVC har fået motoriseret zoom.

Så er vi enige bortset fra at du får det til at lyde som om at cinemascope er større.
Man kan vil også sige at CIW og CIH giver det samme størrelse billede 2,35:1 hvis rummet tillader det, men på CIH får du bare et mindre 16:9.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 22:24

Så er vi enige bortset fra at du får det til at lyde som om at cinemascope er større.
Man kan vil også sige at CIW og CIH giver det samme størrelse billede 2,35:1 hvis rummet tillader det, men på CIH får du bare et mindre 16:9.

Det er jeg ikke enig i. Og jeg er forresten også ingeniør.Big smile
Billedestørrelsen skal afgøres af siddeafstanden ikke rummet, ellers må man rykke tættere på lærredet.

Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 22:24

Jeg ved heller ikke lige hvem det er, der siger at film i cinemascope format skal opleves bredere i ens synsfelt end film i fx 16:9 eller 1.85:1. Men jeg tror det kommer af, at mange biografer bruger CIH, hvor det selvsagt forholder sig sådan, med masker/gardiner til højre og venstre for billedet. Men det er langt fra i alle biografer det er sådan. I Imperial Bio i Kbh. har de fx masker både ovenover, nedenunder og i siderne af billedet. På den måde kan de styre præcis hvordan og hvor stort et givent billedformat skal tage sig ud. I Imperial fylder 1.85:1 film således arealmæssigt omtrent det samme som 2.4:1 film. Sidstnævnte er bredest, og 1.85:1 film er lidt smallere men også lidt højere! Faktisk er det 70mm film i 2.2:1 der vises med det største areal i Imperial - de udnytter så godt som hele bredden og hele højden af lærredet.

For mig at se handler 16:9 vs 2.4:1 lærreder i hjemmebiografer om teknik vs. æstetik, som Otto vist engang også udtrygte det. 16:9 er klart mere praktisk og nemmere at have med at gøre + alle filmformaterne vil teoretisk set fremstå lige godt, da der ikke skal skaleres eller zoomes, med lystab osv. til følge. Omvendt er der noget storslået over at se ens cinemascope film bredere end ens 1.85:1 film m.fl. - det æstetiske ved filmoplevelsen. 2.4:1 film bør give en bredere og større filmoplevelse. 1.85:1 film giver en mere lukket og intens filmoplevelse, så at sige.

Jeg forstår udemærket godt folk som submaniac der gerne vil have CIH. Det kunne jeg også godt selv tænke mig. Men af praktiske grunde, bl.a. pga. begrænset bredde og projektionsafstanden, har jeg måtte nøjes med et 16:9 lærred. Men det er heller ikke så ringe endda - så slipper jeg for alt bøvlet og har altid et flot ensartet billede, lige meget hvilket format det jeg ser er i. 16:9 er og forbliver det bedste allround format, også til film der er smallere og bredere.

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 22:27

Edit: Hvis du mener at 16:9 bliver for lille på et 2.35:1-lærred kunne du jo vende det om at sige at måske er det, det lille 16:9-billede på 2.35:1-lærred den rigtige størrelse i dit rum, og det er bare siddeafstanden der er for stor.

Nej, jen mener at både 2,35:1 og 16:9 passer i mit rum. Jonas_h mener at 2,35:1 godt kunne være lidt bredere. Men så havde jeg ikke plads til bastraps og højtalere, og et AT lærred var ikke godt nok.
Der er måske kommet et nyt AT lærred på markedet der er det nu.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 22:31

Det er jeg ikke enig i. Og jeg er forresten også ingeniør.Big smile
Billedestørrelsen skal afgøres af siddeafstanden ikke rummet, ellers må man rykke tættere på lærredet.

Så går det ud over lyden.
Men som du siger gælder det om at være tilfreds med det vi selv har.

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 22:36

Nej, jen mener at både 2,35:1 og 16:9 passer i mit rum. Jonas_h mener at 2,35:1 godt kunne være lidt bredere. Men så havde jeg ikke plads til bastraps og højtalere, og et AT lærred var ikke godt nok.
Der er måske kommet et nyt AT lærred på markedet der er det nu.

Det ligner en super fed bio du har, og jeg forstår godt at du har valgt 16:9 til dit rum og dit brug. Men til en bio hvor det er praktisk muligt med 2.35:1-lærred med den rigtige afstand fra lærredet (så man f.eks. undgår problemer med at være for tæt på AT) er CIH efter min mening at fortrække.

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 22:38
Jeg kan bare selv bedst lide 2.35:1 formatet og ville gerne have det i ægte 1080P 1 til 1 pixel derfor spurgte jeg. Men hvis der ikke findes 2.35:1 1080P materiale (Bluray burde da kunne trække det) så giver det da ingen mening at komme med en 2.35:1 projektor som SIM2 er kommet med.

Så må jeg jo nøjes med 900P 2.35:1 billede ;O)

Men så kunne jeg jo spørge da jeg allerede har scaler fra DVDO hvordan får jeg så det bedste 2.35:1 billede? med det 900P materiale med sorte bjælker der findes i dag.

Jeg burde måske bare købe sort afmasknint af top og bund?

Hilsen Jonas Bojer

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 22:42
Her er en udemærket artikel:
http://www.projectorcentral.com/235_home_theater.htm - http://www.projectorcentral.com/235_home_theater.htm

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 22:44

Jeg kan bare selv bedst lide 2.35:1 formatet og ville gerne have det i ægte 1080P 1 til 1 pixel derfor spurgte jeg. Men hvis der ikke findes 2.35:1 1080P materiale (Bluray burde da kunne trække det) så giver det da ingen mening at komme med en 2.35:1 projektor som SIM2 er kommet med.

Så må jeg jo nøjes med 900P 2.35:1 billede ;O)

Men så kunne jeg jo spørge da jeg allerede har scaler fra DVDO hvordan får jeg så det bedste 2.35:1 billede? med det 900P materiale med sorte bjælker der findes i dag.

Jeg burde måske bare købe sort afmasknint af top og bund?

Hilsen Jonas Bojer
Ja, hvis det er et ufravigeligt krav at det skal være 1:1 pixelmapping, så bør de sorte letterboxbjælker være uden for det aktive billede på lærredet og her vil sort afmaskning eller justerbare masker være sagen.

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 22:50
Alternativet er at lade din DVDO scaler eller projektor strække scope billedet vertikalt til fuldskærm 16:9 og sætte en anamorphic lens foran projektoren, så billedet bliver strukket ud horisontalt igen til 2.4:1 på lærredet. Men det er en bekostelig affære.

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 22:53
NB. I øvrigt er det kun ca. 800 af de 1080 vandrette linier der udgør det aktive billede i en 2.4:1 blu-ray film! Resten af linierne er bare sorte.

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

NB. I øvrigt er det kun ca. 800 af de 1080 vandrette linier der udgør det aktive billede i en 2.4:1 blu-ray film! Resten af linierne er bare sorte.
Ja.
Vi må bede dem lave et ægte 2,35:1 opløsning, gerne noget i retnng af 3000x1276

-------------
SVP03

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 23:15

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Ja.
Vi må bede dem lave et ægte 2,35:1 opløsning, gerne noget i retnng af 3000x1276
Ja, eller blot en anamorphic blu-ray i 1920x1080 - det gik jo fint med anamorphic DVD. Det kræver så blot lige at blu-ray afspillerne får en "back to letterbox" feature, lidt a la 16:9 omskiftere i 4:3 tv, så at alle dem uden scalere og CIH setups med anamophic lenses også kan bruge filmene... Hvorfor tænkte de ikke på det da de lavede blu-ray standarden... Confused

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 23:16
Hit med en projektor der har 3 seperate chips og linser indbygget, der så automatisk vælger den korrekte chip og linse efter materialets opløsning og AR :D

Måske bliver den lidt dyr, men ok...

Skrevet den: 10-Februar-2012 kl. 23:31
Vi køber da bare Imperial og bygger den lidt om.

-------------
SVP03

Skrevet af: Schulz
Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 12:56
Et lille sidespørgsmål til snakken her. Hvis man kun har et rum (stuen) hvor man har en projektor løsning med 2,35:1 lærred, hvad gør man så når man ser film fra en af tv stationerne og underteksterne er halvt nede i de sorte bjælker? Så må man vælge at se 2,35:1 filmen i 16:9, dvs, med sorte bjælker i siderne, men også sorte bjælker i top og bund på billedet for at kunne se hele underteksten. Eller findes der modtagere der kan flytte underteksten op i billedet som Oppo kan? Eller??

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 13:20
Ikke som jeg har set.

-------------
SVP03

Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af Schulz Schulz skrev:

Et lille sidespørgsmål til snakken her. Hvis man kun har et rum (stuen) hvor man har en projektor løsning med 2,35:1 lærred, hvad gør man så når man ser film fra en af tv stationerne og underteksterne er halvt nede i de sorte bjælker? Så må man vælge at se 2,35:1 filmen i 16:9, dvs, med sorte bjælker i siderne, men også sorte bjælker i top og bund på billedet for at kunne se hele underteksten. Eller findes der modtagere der kan flytte underteksten op i billedet som Oppo kan? Eller??

Det med underteksterne er et kæmpe problem, se min bio i signatur.

Når det så er sagt, så syntes jeg at i en "rigtig" bio, der skal 21:9 billedet være større end 16:9.

Pga. når du skifter fra en 21:9 film over til 16:9 bliver personer etc. meget større, og omvendt fra 16:9 til 21:9 så bliver filmen alt for lille.

Højden på lærredet er fællesnævneren, se her http://www.mediacollege.com/video/aspect-ratio/ - http://www.mediacollege.com/video/aspect-ratio/  

Og Wiki http://da.wikipedia.org/wiki/Billedformat - http://da.wikipedia.org/wiki/Billedformat

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 14:23
Som jeg hele tiden har sagt, at det skal i have lov til. Jeg kan også se pointen i det, men.
Der er bare for mange praktiske og tekniske ulemper.
Undertekster, film der ikke er i 2,35:1, dyrere udstyr, og værst af det hele, dårligere billede hvis man scaller og har ekstra optik.

-------------
SVP03

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Det med underteksterne er et kæmpe problem, se min bio i signatur.

Når det så er sagt, så syntes jeg at i en "rigtig" bio, der skal 21:9 billedet være større end 16:9.

Pga. når du skifter fra en 21:9 film over til 16:9 bliver personer etc. meget større, og omvendt fra 16:9 til 21:9 så bliver filmen alt for lille.

Højden på lærredet er fællesnævneren, se her http://www.mediacollege.com/video/aspect-ratio/ - http://www.mediacollege.com/video/aspect-ratio/  

Og Wiki http://da.wikipedia.org/wiki/Billedformat - http://da.wikipedia.org/wiki/Billedformat

Højden er fællesnævner. Det er da kun for at folk kan forstå det. Så simpelt er det ikke.

-------------
SVP03

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 14:39

Højden er fællesnævner. Det er da kun for at folk kan forstå det. Så simpelt er det ikke.

Hvad mener du med at så simpelt er det ikke

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 14:44

Hvad mener du med at så simpelt er det ikke

Man kunne da have lavet de skitser anderledes, så højden ikke var den samme.
Når nu størrelsen på personer m.m. Er så stor i forskel når man går fra 16/9 til 21/9, hvordan klarer i så den på TVet.

-------------
SVP03

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 15:04
@SVP03

Jeg har lige siddet og læst tråden igennem, og jeg syntes ikke at du har ret SVP03.

Når en rigtig 21:9 film bliver scaleret til TV format 16:9 bliver billedet alt for stort når den vises på et 16:9 lærred.

Jeg har ingen problemer med at se 16:9 udsendelser i min bio ( svarer til 96" ) og jeg lægger ikke mærke til de sorte bjælker i siderne.

Nå jeg så ser en 21:9 film ( svarer til 120" ) får jeg en rigtig bio oplevelse

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 15:20
Lige tilføjet.

Hvis du ser den samme film, den ene i org. format 21:9 og som scaleret til 16:9, så vil personerne have samme størrelse på et 21:9 lærred.

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 15:42

@SVP03

Jeg har lige siddet og læst tråden igennem, og jeg syntes ikke at du har ret SVP03.

Når en rigtig 21:9 film bliver scaleret til TV format 16:9 bliver billedet alt for stort når den vises på et 16:9 lærred.

Jeg har ingen problemer med at se 16:9 udsendelser i min bio ( svarer til 96" ) og jeg lægger ikke mærke til de sorte bjælker i siderne.

Nå jeg så ser en 21:9 film ( svarer til 120" ) får jeg en rigtig bio oplevelse

Den forstod jeg intet af. Jeg scalere ikke.

-------------
SVP03

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 15:50
Jeg er godt klar over vi ikke er enige, det er heller ikke den ene eller den anden metode der er korrekt.
Rent teknisk og praktisk er et 16:9 lærred bare nemmest i rum hvor det passer ind i højden, med masking i top og bund.
Det eneste i hænger jer i er at det føles mere rigtigt at man skærer i siderne for at gå fra 21/9 til 16:9, dels fordi sådan er det i de fleste biografer. I får bare nogen tekniske udfordringer, der på ingen måde opvejer at jeg får et meget større 16:9 billede.
Jeg vil da også mene at det ser tosset ud at du har et lærred, hvor du ikke udnytter lærreds areal optimalt. Læs mindre 16:9
Det har i øvrigt ikke noget med at have ret.

Jeg kan nok ikke sige det bedre end i tænker gammeldags.
Tro mig om der ikke kommer flere og flere bd film ud hvor biografversionen enten er indspillet sådan at når den kommer på bd film, enten bliver som batman hvor der skiftes, eller i 1,85:1 som avatar, sorce code m. fl.
Det er jo logisk at filmselskaberne prøver at udnytte 16/9 1080p formatet fuldt ud i stedet for at spilde 260 vandrette linier med sort.

-------------
SVP03

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 15:58

.
Jeg vil da også mene at det ser tosset ud at du har et lærred, hvor du ikke udnytter lærreds areal optimalt.
Jeg udnytter filmens areal optimalt, lærredet bliver bare for stort i 16:9

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 16:00

.
Jeg vil da også mene at det ser tosset ud at du har et lærred, hvor du ikke udnytter lærreds areal optimalt.

Jeg udnytter filmens areal optimalt, lærredet bliver bare for stort i 16:9

Det er jo netop det jeg har sagt hele tiden.
Hvor stort er dit lærred.

-------------
SVP03

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 16:06

Hvor stort er dit lærred.
Se min signatur eller her http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=105607&title=pony65s-219-stuebio - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=105607&title=pony65s-219-stuebio

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 16:13
Så kan et 16:9 jo heller ikke være der.
Hvordan får du de sorte bjælker i bunden væk.
Du kan da se det let grå skær på væg og dør.

-------------
SVP03

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 16:18

Så kan et 16:9 jo heller ikke være der.
Hvordan får du de sorte bjælker i bunden væk.
Du kan da se det let grå skær på væg og dør.
Panasonic projektoren har indbygget afmaskin til at skære de sorte bjælker væk, rigtigt smart.
Nu er det jo en stue som jeg har min bio i, men har dog overvejet at male væggen grå eller sort, for at nedsætte lys skær. Men det er ikke et stort problem.

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 17:23
Hvordan zoomer JVC x30 eller Pana'en når den zoomer. Altså hvis man benytter sig af et 2,39:1 lærrede og ser en film i det format, er der så meget lys ud på rammen af lærredet (som om der er sorte bjælker ud på rammen)? Eller er der lukket helt af for lyset?

Og når man så skifter over til en 16:9 film eller TV zoomer projektoren så ved bare at skære i siderne?

Eller hvordan er det i praksis?

Hvis ellers undertekst problemet kunne løses, syntes jeg jo umiddelbart at 2,39:1 kunne være fedt i stuen. Så ville man ved TV og spil m.m. have et lidt mindre billede, og når der så var film, så var der stort billede, det kan jeg godt se det fede i. Men omvendt så kræver det også en vis siddeafstand til lærredet for at få et ordenligt størrelse 2,39:1 lærrede, der så samtidig vil give et ikke alt for småt 16:9 billede. Jeg forestiller mig nemlig lidt, at hvis man sidder og ser TV på sin 100-120 tommer skærm i 16:9 til hverdag og så sætter en film på, så får man fornemmelsen af at billedet bliver mindre ("lille") fordi man er vant til 16:9. Det ville blive modsat og føles mere rigtigt på den anden måde (vil jeg tro). Jeg har ikke nogen praktisk erfaring andet end direkte overførsel af hvad der sker på mit 50 tommer tv Smile

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 18:56

Altså hvis man benytter sig af et 2,39:1 lærrede og ser en film i det format, er der så meget lys ud på rammen af lærredet (som om der er sorte bjælker ud på rammen)? Eller er der lukket helt af for lyset?

Jeg kan kun snakke for Panasonic'en

Den har mekanisk afskærmning af black bars i top og bund indbygget i linsen, så der er ikke noget lys ud på rammen af lærredet.

Og dog, i mit setup med hvide vægge, kan jeg godt se et lille lysudslip nederst på den hvide væg. Øverst i den sorte afmaskning på lærredet kan jeg intet lys se.

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 19:47

Den har mekanisk afskærmning af black bars i top og bund indbygget i linsen, så der er ikke noget lys ud på rammen af lærredet.

Det var da egentlig en god ide. Lyder som et lille "gør det selv" projekt der kunne være sjovt at prøve :-)

MVH

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 21:06
Panasonic'en har ikke mekanisk masking. Maskingen gøres digitalt.

Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 22:24

Panasonic'en har ikke mekanisk masking. Maskingen gøres digitalt.

Du har ret, det foregår digitalt.

Men det ser meget mekanisk ud når man skruer på den øverst og nederste masking, de sorte bars kan indstilles med millimeter præcis position.

Skrevet af: Vijnana
Skrevet den: 11-Februar-2012 kl. 22:57
Vil blot nævne at ægte cinemascope er superfedt i praksis. Jeg har snart haft sådan et set-up  i et par år. Sony VPL VW100 med en thx godkendt anamorfisk linse fra Schneider foran. Fjernbetjent til- og frakobling. Et 2.35:1 lærred fra Stewart med afmaskning til 16:9 film. En Oppo BDP 95EU  der håndterer undertekster samt en DVDO-scaler der kan tilpasse billedet til 2.39, 2.41 osv.
Kan varmt anbefales. Det hele virker mere "rigtigt" og afslappet.

Skrevet den: 12-Februar-2012 kl. 07:03
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Vil blot nævne at ægte cinemascope er superfedt i praksis. Jeg har snart haft sådan et set-up  i et par år. Sony VPL VW100 med en thx godkendt anamorfisk linse fra Schneider foran. Fjernbetjent til- og frakobling. Et 2.35:1 lærred fra Stewart med afmaskning til 16:9 film. En Oppo BDP 95EU  der håndterer undertekster samt en DVDO-scaler der kan tilpasse billedet til 2.39, 2.41 osv.
Kan varmt anbefales. Det hele virker mere "rigtigt" og afslappet.

LikeThumbs Up Lyder som et vildt setup.

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 12-Februar-2012 kl. 09:18
Angående AT-lærred........hvor tæt man kan sidde på. Jeg har et screen exselence enlighter 4k dug. Jeg sidder ca 3m fra lærredet, som er 106". Man kan ikke se nogle huller eller lign. Heller ikke når man står en meter fra dugen. Man tror med andre ord ikke at det er en AT dug , før man hører det. Eneste ulempe er at den æder ca15% lys. Men i dag med de lyskanoner der findes , er det ikke noget problem. Alle tre højtalere inde bag dugen, gør bare en forskel .

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 12-Februar-2012 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Angående AT-lærred........hvor tæt man kan sidde på. Jeg har et screen exselence enlighter 4k dug. Jeg sidder ca 3m fra lærredet, som er 106". Man kan ikke se nogle huller eller lign. Heller ikke når man står en meter fra dugen. Man tror med andre ord ikke at det er en AT dug , før man hører det. Eneste ulempe er at den æder ca15% lys. Men i dag med de lyskanoner der findes , er det ikke noget problem. Alle tre højtalere inde bag dugen, gør bare en forskel .

Må man spørge hvor vi er henne rent prismæssigt for sådan et lærred?

Skrevet den: 12-Februar-2012 kl. 09:58

Jeg harri forvejen et DIY maskine lærred. Så jeg har købt en såkaldt craftmann installer dug. Den består af AT dug. Blackbacking. Og nogle plastskinner som man evt kan montere på en ramme, hvorefter man ved hjælp af en plast spartel presser både dug og backing i en sprække. Dn udgave koster i 106" 7500,- hvilket er et røverkøb for en AT dug med den performence. Man kan på ingen måder se at det er en AT dug

-------------

Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 12-Februar-2012 kl. 10:01

Angående AT-lærred........hvor tæt man kan sidde på..

Det kommer jo an på ens opsætning = lærred + projektor..

Der er flere tråde om det på google.

Skrevet den: 12-Februar-2012 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Angående AT-lærred........hvor tæt man kan sidde på..

Det kommer jo an på ens opsætning = lærred + projektor..

Der er flere tråde om det på google.

Min pointe var også mere at begrænsningen HAR været strukturen i AT dugen. Det er ikke længere tilfældet. Så det er ikke her begrænsningen er , når vi snakker m hvor tæt man kan sidde på lærredet.

-------------

Skrevet den: 12-Februar-2012 kl. 13:41

Jeg harri forvejen et DIY maskine lærred. Så jeg har købt en såkaldt craftmann installer dug. Den består af AT dug. Blackbacking. Og nogle plastskinner som man evt kan montere på en ramme, hvorefter man ved hjælp af en plast spartel presser både dug og backing i en sprække. Dn udgave koster i 106" 7500,- hvilket er et røverkøb for en AT dug med den performence. Man kan på ingen måder se at det er en AT dug

Hvordan vil sådan en dug gøre det i en almindelig stue med en anelse belysning og så f.eks en JVC X30 tror du?

Skrevet den: 12-Februar-2012 kl. 17:44
Det siges at der er formatskifte i "Batman - the Dark Knight". Jeg husker det ikke fra biografversionen, men jeg bemærkede intet på BD-udgaven på mit scope-set-up. (???)

Skrevet den: 12-Februar-2012 kl. 18:46
Det er klart at det kun er dem med 16:9 lærred/skærm der ser skiftene mellem 2.4:1 og 16:9 fuldskærms sekvenserne. De sorte bjælker og det der ses i disse felter i 16:9 sekvenserne er jo skåret væk i dit scope setup!

Skrevet den: 12-Februar-2012 kl. 18:47
NB. Og det var kun i IMAX biograferne man så disse skift. I alle andre biografer var filmen hele tiden i 2.4:1

Skrevet af: Jens Thomsen
Skrevet den: 12-Februar-2012 kl. 21:50

Du får mig aldrig overbevist om at 16:9 er at foretrække som filmformat fremfor 2.35 og de flestehollywood instruktører er heller ikke enige med dig.

Sorry, men det er simpelthen ikke rigtigt. De sidste mange år har produktionsfordelingen mellem 1.85:1 og 2.39:1 ligget på ca. 50/50. Der er intet, der tyder på, at det er ved at ændre sig.

Men det er klart, at hvis man primært ser effekttunge, amerikanske mainstream-film, så vil der være en markant overvægt af film i 2,39:1.

For dem med en bred smag, og som også godt kan lide at dykke ned i filmhistorien, så giver det dog ikke megen mening at anskaffe et 2.35:1-lærred. 16:9 er jo netop udtænkt som et optimalt kompromis mellem 1.37:1 og 2.35:1. 

Det kommer meget enkelt an på, hvad man ser mest. 

Skrevet den: 12-Februar-2012 kl. 22:42
Hvorfor al den diskussion? Nogle film egner sig godt til scopeformatet, andre til 16:9 - og mange gamle klassikere er jo i 4:3 (acadamy)formatet. Gode biografer yder alle formaterne retfærdighed - det bør den optimale hjemmebio også gøre.

Skrevet af: jcoop
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 07:25
I "The Dato Knight" sker der formatskift på blu-ray.
De har klippet enkelte scener ind fra Imax udgaven.
Man kan se det i scenen hvor Batman står på taget i Asien. Her skiftes der pludselig fra sorte bjælker til at fylde hele 16:9 formatet.

-------------
[URL=http://eu.playstation.com/psn/profile/jcoop_dk/] [IMG]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/jcoop_dk.png] [/URL]

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 08:04

p.las' priseksempel er ikke så retvisende, idet dét han har reelt er den løse dug, plus et opspændings-system. Screen Excellence ligger generelt i Stewart prisklassen, eksempelvis koster en 230 cm fastramme ca 16k, og en tilsvarende tab-tension tæt på 40k.

Screen Excellence dugen er til gengæld den eneste dug jeg personligt vil anbefale til brug med mindre end 5 meters kiggeafstand. Den er _markant_ anderledes end alle andre AT duge. Dugen er vævet af microfiber, så hullerne er væsentligt mindre, og som Peter siger reelt ikke synlige på 1 meters afstand. Den ligner en almindelig mat hvid dug.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 08:08

Hvordan vil sådan en dug gøre det i en almindelig stue med en anelse belysning og så f.eks en JVC X30 tror du?

Med en billedbredde på 2 meter bør det ikke være et problem. Skal du højere op, så skal du overveje om du kan mørklægge bedre. Men det skal siges at flertallet lever med ringere lysstyrke end jeg anbefaler. For at sætte det i perspektiv, så vil en X30 med en Enlightor 4K dug være mindst lige så lysstærkt som en HD350 med en alm. mat hvid dug (såsom Lissau's).

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 08:32
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Screen Excellence dugen er til gengæld den eneste dug jeg personligt vil anbefale til brug med mindre end 5 meters kiggeafstand. Den er _markant_ anderledes end alle andre AT duge. Dugen er vævet af microfiber, så hullerne er væsentligt mindre, og som Peter siger reelt ikke synlige på 1 meters afstand. Den ligner en almindelig mat hvid dug.

Hvordan er den akustiske performance så med et så tætvævet lærred? 

Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 08:43
For at vende tilbage til diskussionen i tråden: Lad mig starte med at sige, at mens jeg mener det er sundt at tage udgangspunkt i standarderne, så er der næppe nogen der reelt til fulde opfylder hver eneste detalje i alle standarderne. Der er altid praktiske forhold der gør sig gældende, og mange af standarderne tager udgangspunkt i at de andre aspekter af standarderne er overholdt. Det betyder for eksempel, at hvis man har en mindre billedstørrelse end standarderne foreskriver, så er det ikke sikkert det er en fordel at følge de øvrige retningslinier blindt. Et andet eksempel kunne være, at hvis rummets belysning ikke er korrekt, så er det heller ikke nødvendigvis en fordel at følge de principielle retningslinier for lysstyrke og gamma i billedet - osv.

Når det er sagt, så foreskriver eksempelvis SMPTE og THX bredere billede ved 2.35:1 end ved 1.78:1, dvs. Constant Height. Med få undtagelser (Avatar og Dark Night er nævnt), så vil jeg også påstå at filmene rent visuelt er lavet ud fra dette. Når man sammensætter en scene rent æstetisk, så er langt de fleste film lavet sådan at en 2.35:1 film kan opfattes som 1.78:1 plus noget ekstra for at gøre oplevelsen visuelt større. Prøv at se sådan her på det: I de fleste film ville det være langt mere destruktivt at klippe 1.78:1 ned til 2.35:1, end at klippe 2.35:1 ned til 1.78:1 (uden at jeg mener man skal gøre nogen af delene i praksis). Det siger noget om hvordan scenerne er sat visuelt sammen. Se sådan her på det: Hvis du vil have et close-up af en person, så vil du typisk lade ansigtet fylde tæt på hele billedhøjden. Det vil du gøre både i 1.78:1 og i 2.35:1. Har du et constant width setup, så vil én af de to være forkert, i forhold til den visuelle oplevelse filmskaberen har forestillet sig.

Et eksempel: Saving Private Ryan er i 1.78:1. Jeg vil påstå at dette valg er taget, fordi tanken er at vi skal være "tæt på" de enkelte soldater. Frem for at have det store forkromede overblik, med storladne scope-shots udover kampscenerne, så er vi tæt på med håndholdte kameraer, for at give et indtryk af kaos, men også for at give en følelse af nærvær - det handler om den enkelte soldats følelser, ikke om det store perspektiv i krigen. Hvis du har et setup hvor 2.35:1 vises i fuld størrelse, og 1.78:1 er endnu større, så vil jeg påstå at SPR simpelthen er for stor. Sådan er det med alle film, når man laver kompositionen af en scene, så tager man i høj grad højde for formatet, og afledt af dét hvilken størrelse beskueren vil opleve.

Men igen, hvis nu éns setup har en begrænset bredde, så man ikke har plads til at lave et 2.35:1 setup med korrekt bredde, så kan jeg ikke se noget i vejen for at lave korrekt 1.78:1 og for lille 2.35:1, i stedet for for lille 2.35:1 og alt for lille 1.78:1. Jeg tror dybest set det er dét SVP03, der er begrænset af rummets bredde, prøver at sige (?). Det er iøvrigt også af samme årsag at jeg mener at 54" 21:9 fladskærms-tv er et forfejlet koncept. CIH er klart det fedeste koncept - HVIS man overholder billedstørrelserne.

Og, for the record, så mener jeg principielt at det er vigtigere at overholde filmenes æstetiske udtryk, end at levere bedst mulig teknisk kvalitet. At lave CIH indebærer nogle tekniske kompromisser, uanset hvilken af løsningerne man vælger, hvilke kompromisser der så er bedst - det afhænger af det enkelte setup, og det er efter min mening ikke noget man kan generalisere om.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Hvordan er den akustiske performance så med et så tætvævet lærred? 

Dugen er som sådan ikke "tætvævet", den er vævet med væsentligt mindre størrelse fibre. Du kan se sådan på det at hullernes størrelse i forhold til fibrenes størrelse er den samme, der er bare mange flere af dem (både fibre og huller). Derfor slipper lyden stadig igennem, selvom du ikke kan se de enkelte huller. Når det er sagt, så dæmper den lyden ca 2 dB, så det kræver lidt mere headroom fra højttalerne - til gengæld er dæmpningen lineær så du ikke behøver nogen EQ for at kompensere for dugen (der findes andre AT duge der ikke kræver EQ, men de koster så mere på billedkvaliteten).

EDIT: Du kan også se sådan på det: Der er kortere afstand mellem hullerne.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 09:01
Er 100% enig i det du siger. Var sådan ca. også det jeg skrev i et tidligere indlæg - blot ikke penslet så meget ud :)

Har man ikke sit 2.35:1 billede bredt nok (hvilket skal være bredere end mange lige tror, for at overholde SMPTE-standarden), så ville jeg nok også vælge en CIW løsning. Men har man derimod et 2.35:1 billede der overholder bredden i forhold til siddeafstand, tror jeg automatisk de fleste ville vælge CIH, da 16:9 så vil være ekstrem stort. 

Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 09:14

Har man ikke sit 2.35:1 billede bredt nok (hvilket skal være bredere end mange lige tror, for at overholde SMPTE-standarden), så ville jeg nok også vælge en CIW løsning. Men har man derimod et 2.35:1 billede der overholder bredden i forhold til siddeafstand, tror jeg automatisk de fleste ville vælge CIH, da 16:9 så vil være ekstrem stort. 

Præcis.

For the record, så siger SMPTE _minimum_ 30 grader synsvinkel ved 16:9, 39 ved 2.35:1. THX siger i sammenligning _minimum_ 26 ved 16:9, og _anbefalet_ synsvinkel er 36 ved 16:9, 48 ved 2.35:1. Hvis man vil overholde både reglerne om billedets størrelse og placering i højden, samt have højttalerne i ørehøjde, så ender centerhøjttaleren nødvendigvis bag lærredet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Præcis.

For the record, så siger SMPTE _minimum_ 30 grader synsvinkel ved 16:9, 39 ved 2.35:1. THX siger i sammenligning _minimum_ 26 ved 16:9, og _anbefalet_ synsvinkel er 36 ved 16:9, 48 ved 2.35:1. Hvis man vil overholde både reglerne om billedets størrelse og placering i højden, samt have højttalerne i ørehøjde, så ender centerhøjttaleren nødvendigvis bag lærredet.

Exactly. Hvilket også er derfor jeg mener, at en AT skærm er et must. Synes dog ikke kun det er centerhøjttaleren - jeg mener ikke at det er acceptabelt når L/R sidder udenfor lærredet bredde. Giver et skævt lydbillede når folk taler i højre side af skærmen f.eks.

Hvis nogle er nysgerrige, er de forskellige størrelser illustreret her:

Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 09:36

Exactly. Hvilket også er derfor jeg mener, at en AT skærm er et must. Synes dog ikke kun det er centerhøjttaleren - jeg mener ikke at det er acceptabelt når L/R sidder udenfor lærredet bredde. Giver et skævt lydbillede når folk taler i højre side af skærmen f.eks.

Matematik er farligt om morgenen, men hvis der er 24 grader til kanten af billedet (per side, lig med 48 grader viewing angle som er THX recommended ved 2.35:1), og 30 grader til højttaleren (f.eks. Dolby's anbefaling), så må fronthøjttalerne nødvendigvis være uden for billedet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 10:47
Fin gennemgang.
Nu sidder jeg med mine krykker på skiferien, rigtig røv. Så kan ikke lige regne det ud.
Men hvad giver det af lærredbredde i 2,35:1 med en siddeafstand på 5 meter.

-------------
SVP03

Print side | Luk vindue