Print side | Luk vindue

3D nu muligt på IKKE 3D display udstyr!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107971
Udskrevet den: 12-December-2024 kl. 01:41

Emne: 3D nu muligt på IKKE 3D display udstyr!
Skrevet af: Cyberguyen
Emne: 3D nu muligt på IKKE 3D display udstyr!
Skrevet den: 12-Februar-2012 kl. 20:42

Jeg har hele tiden ment at det var muligt - men flere mennesker herinde inklusiv Otto, har fortalt at det ikke kunne lade sig gøre!!!

Men nu har et amerikansk firma lavet et produkt, som de reklamerer med kan afspille 3D på display udstyr der ikke er lavet til 3D.

Med andre ord kan i nu få 3D på Pioneer tv'et og projektoren - så nu er der ingen grund til at skifte sit Kuro ud Thumbs Up

Produktet er ved at blive klargjort til bestilling, men jeg har ikke lige 399 USD + 99 USD for briller at smide efter det.

Men måske er der én herinde, som vil teste det?

Adressen er http://www.3dfury.com - www.3dfury.com

Svar:
Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 12-Februar-2012 kl. 21:04
Se også denne her: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=6319&zoneid=5 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=6319&zoneid=5  Her det det så godt nok compureren, som har "brillerne" på.Smile Dette kunne de da godt lave til TV, også!

Skrevet den: 12-Februar-2012 kl. 23:33
Forskellen er jo bare at det som du linker til ligner fup - hvorimod 3dfury ser ud til at kunne fungere.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 09:30
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg har hele tiden ment at det var muligt - men flere mennesker herinde inklusiv Otto, har fortalt at det ikke kunne lade sig gøre!!!

Hvis jeg har sagt dét, så har det været en forenklet version af sandheden: Du kan ikke levere BRUGBAR 3D på 2D displays. Ingen skærme jeg kender til tillader dig at sende mere end 60 Hz til skærmen. Ergo skal brillerne vise 30 Hz per øje, hvilket jeg vil påstå er uudholdeligt at se på. Og det er "best case" - hvis du så også vil have 24p, så hedder det 24 Hz per øje, europæiske 3D tv-kanaler er kun en snas bedre med 25 Hz per øje.

No free lunch.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 09:31

Forskellen er jo bare at det som du linker til ligner fup - hvorimod 3dfury ser ud til at kunne fungere.

Jeg synes ikke det ene er mere fup end det andet. To forskellige måder at lave ubrugelig 3D på.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 15:12
Hej Otto - jeg ved godt at jeg prikkede til dig, for at få dig på banen
Jeg er altid frisk på en diskussion omkring teknik...

Men lad os nu holde det skærm overlay ude af diskussionen, for det er direkte fup.

I biffen kører film jo med 24 fps, men her er der jo sort imellem frame skift. På en moderne fladskærm er der jo ikke sort imellem frameskift, så man oplever jo ikke at hele billedet blinker.
Jeg kan så ikke se problemet med at et 720p50 signal giver eksempelvis 25 billeder til hvert øje, det er da magen til hvad man får i biografen.
Efter min overbevisning er det kun et spørgsmål om hvor meget "mørke tid" som hjenen opfatter, for ét øje af gangen føles jo ikke som at det hele er sort.
Jeg har som sagt ikke prøvet løsningen, men jeg synes den virker interessant.

Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 15:45

Hej Otto - jeg ved godt at jeg prikkede til dig, for at få dig på banen
Jeg er altid frisk på en diskussion omkring teknik...

Men lad os nu holde det skærm overlay ude af diskussionen, for det er direkte fup.

OK.

I biffen kører film jo med 24 fps, men her er der jo sort imellem frame skift. På en moderne fladskærm er der jo ikke sort imellem frameskift, så man oplever jo ikke at hele billedet blinker.
Jeg kan så ikke se problemet med at et 720p50 signal giver eksempelvis 25 billeder til hvert øje, det er da magen til hvad man får i biografen.

Nej, det er overhovedet ikke det samme. I biffen kører film med 72 fps, man viser hver frame tre gange (i gamle dage vistnok 48 fps, men det tror jeg ikke der er nogen der bruger længere). Det vil sige at du blinker 72 gange i sekundet. Når du vil lave "snyde-3D" med en ekstern boks, så blinker du 24-30 gange i sekundet. Når du laver "rigtig" 3D, så kører du minimum 96 Hz, og blinker dermed 48 gange per øje - og helst mere, hvilket er noget 3D entusiaster såvidt jeg kan se netop diskuterer en del. Så kan du jo forestille dig, når det er en væsentlig parameter om et "ægte" 3D display kører 48, 60 eller 72 Hz per øje, hvordan tror du så det vil virke med 24?

Jeg har set en præsentation med en projektor, hvor man kørte 60 Hz "snyde-3D" (dvs. 30 Hz per øje). Jeg ved godt jeg ikke er fan af 3D i forvejen, men dét blev jeg bogstaveligt talt rundtosset af.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 16:05

Lad mig lige uddybe at dét at blinke 30 gange per øje skiftevis, ikke er helt det samme som at blinke 30 gange på begge øjne samtidig - men jeg er ikke sikker på at jeg synes at det er bedre.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 18:16

Når vi ser 2D med 24/25 blink er sort tiden mindre end hvis vi ser 3D med 24/25 blink. Det kommer fordi det ene øje skal være lukket mens det andet ser og ikke kun i billede skift tiden. Når 24/25 billeder per sekund er godt nok til 2D, er det ikke ensbetydende med at 2*24/25 billeder pr sekund er godt nok til 3D.

Håber I forstår Wink

-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.

Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 18:36
Vi ser netop ikke 2d med 25 blink...

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Nu var det for ikke at diskuter 24 eller 25 at jeg skrev 24/25 da der jo ikke er den store forskel og jeg mener at 24 kan sammenlingens med 25 når vi ser på kvaliteten.

-------------

Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Nu var det for ikke at diskuter 24 eller 25 at jeg skrev 24/25 da der jo ikke er den store forskel og jeg mener at 24 kan sammenlingens med 25 når vi ser på kvaliteten.

Du misforstår, der er ingen der ser 2D film med hverken 24 eller 25 blink. Hver frame vises flere gange, netop for at undgå blinkeriet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 21:44

Lad mig lige uddybe at dét at blinke 30 gange per øje skiftevis, ikke er helt det samme som at blinke 30 gange på begge øjne samtidig - men jeg er ikke sikker på at jeg synes at det er bedre.

Jeg har slet ikke i sinde at forsøge blinke (eller tælle) 24/30 gange/sek, hverken på det ene øje, det andet eller samtidig. Jeg har en kraftig mistanke om, at "mekanikken" i øjet går galt længe inden der er gået et sekundt! LOL

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 22:31

Du misforstår, der er ingen der ser 2D film med hverken 24 eller 25 blink. Hver frame vises flere gange, netop for at undgå blinkeriet.
Ja, må heller gå i seng og sove.

-------------

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 22:37

Men måske er der én herinde, som vil teste det?

Hmm, et firma der totalt har planket Blu-ray 3D logoet er måske ikke det mest troværdige.

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 23:02

Er du helt sikker på at det altid er tilfældet? Jeg spørger af uvidenhed, men det forekommer mig ulogisk at f.eks en LCD projektor eller et LED belyst  LCD TV skulle have behov for at "blinke" hurtigere end frameraten hvis ellers hvert blink varer lige knapt 1/24 eller 1/25 sekund. Et LCD panel ( imodsætning til plasma eller DLP) er mig bekendt udmærket i stand til at vise statiske billeder i et vilkårlig stykke tid, så længe det ikke går for hurtigt, uden at blinke, hvis ellers lyskilden ikke blinker. I en analog biograf er der da heller ikke 3 eller 4 ens billeder på strimlen lige efter hinanden??

MVH

Skrevet den: 14-Februar-2012 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Er du helt sikker på at det altid er tilfældet? Jeg spørger af uvidenhed, men det forekommer mig ulogisk at f.eks en LCD projektor eller et LED belyst  LCD TV skulle have behov for at "blinke" hurtigere end frameraten hvis ellers hvert blink varer lige knapt 1/24 eller 1/25 sekund. Et LCD panel ( imodsætning til plasma eller DLP) er mig bekendt udmærket i stand til at vise statiske billeder i et vilkårlig stykke tid, så længe det ikke går for hurtigt, uden at blinke, hvis ellers lyskilden ikke blinker. I en analog biograf er der da heller ikke 3 eller 4 ens billeder på strimlen lige efter hinanden??

MVH
Netop, de blinker slet ikke, så i princippet kunne de godt drives med 24 eller 25 Hz. I praksis har panelerne en eller anden drive frekvens som benyttes, LCD displays med under 60 Hz drive frekvens findes mig bekendt ikke. Når vi alligevel taler om blinke-frekvens i denne sammenhæng, så er det ikke fordi skærmen blinker, men fordi brillerne blinker. Hvis skærmen skiftevis skal vise højre og venstre billede, og skærmen kun kan modtage 60 billeder per sekund, så kan brillerne i sagens natur ikke skifte hurtigere end 60 gange per sekund (hvilket giver 30 gange billede og 30 gange ingen billede, per øje). Dette uafhængigt af hvordan skærmen så rent faktisk viser billedet. Og så alligevel - det er jo faktisk ret væsentligt at skærmen ikke har en scannings-frekvens der interfererer med brillernes scannings-frekvens. 

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

I en analog biograf er der da heller ikke 3 eller 4 ens billeder på strimlen lige efter hinanden??

Nej, teknikken er helt præcist at du fører billedet frem og holder det stille, og så blinker du 3 gange (ved hjælp af en shutter), kører næste billede frem, blinker 3 gange osv. Hvis vi skal overføre det til fladskærms-verdenen, så kan du sige at det er det samme du gør i et LCD-tv med scanning backlight.

I det hele taget skal vi skelne imellem framerate, dvs. hvor mange forskellige billeder per sekund der vises, og så scanningsfrekvensen, dvs. hvor mange gange billedet opdateres, herunder _hvordan_ det opdateres. Et LCD tv skifter i en flydende overgang fra ét billede til det næste, mens en analog biograf-fremviser blinker hvert billede.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 14-Februar-2012 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg har slet ikke i sinde at forsøge blinke (eller tælle) 24/30 gange/sek, hverken på det ene øje, det andet eller samtidig. Jeg har en kraftig mistanke om, at "mekanikken" i øjet går galt længe inden der er gået et sekundt! LOL

Gad vide hvor mange damer man kan score med 30 blink i sekundet LOL

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-Februar-2012 kl. 13:02

Det ville sikkert virke i dag på Valentines dag LOL

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 14-Februar-2012 kl. 13:25

Hvis der var en garanti for, at man kunne styre det, så var spørgsmålet interessant. Jeg frygter dog mere for, hvad man ellers kan rode sig ud i, ved at komme til at blinke til den forkerte LOL

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet af: Emilos88
Skrevet den: 14-Februar-2012 kl. 16:57
http://www.youtube.com/watch?v=Uef17zOCDb8 - http://www.youtube.com/watch?v=Uef17zOCDb8
Det virker ;)

-------------
Get HIFI or die trying c",

Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 14-Februar-2012 kl. 20:21
LoL

Skrevet af: MrZed
Skrevet den: 17-August-2012 kl. 11:02
Nogle der har købt dimsen???

Kunne faktisk være sjovt at prøve den på min gamle Barco CRT projektor, der snildt kan håndtere 96 hz og 144hz i 720p

(Er dog i tvivl om fosforen i billederørerne er hurtig nok!)

Print side | Luk vindue