Print side | Luk vindue

Hjælp til køb af spejlrefleks

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Digital Foto
Forumbeskrivelse: Foto med digital kamera, digital spejlrefleks, tilbehør mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107982
Udskrevet den: 22-Januar-2025 kl. 12:05

Emne: Hjælp til køb af spejlrefleks
Skrevet af: Michaelsc
Emne: Hjælp til køb af spejlrefleks
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 09:36
Hej

Da jeg lige har fået job ved Mærsk og skal ud at sejle. Har jeg kraftigt overvejet at anskaffe mig et spejlrefleks kamera, så jeg kan få nogle gode billeder af alle de oplevelser jeg får. Dette er mit første spejlrefleks.

så kameraet skal primært bruges til nattebilleder, naturbilleder, indendørsbilleder og portrætbilleder.

Det må maksimum koste 4000kr

Har overvejet et Nikon D3100, vil dette kamera kunne det som jeg søger?

Mvh
Michael

Svar:
Skrevet af: abacus
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 09:40
Har selv et Nikon 5000 og er meget tilfreds
Niels

Skrevet af: Bruger udmeldt 10
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 10:03

Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af Mejnert Mejnert skrev:

Jeg har købt et NIKON D3100, og havde et D50 før.
Jeg synes det er et kanon kamera, og som et plus, kan det optage film i FullHD.

Hvordan er menu systemet opbygget?

Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 12:57
Du kan få ret meget til den pris (specielt brugt). Alle de kameraer der er i den kategori er stort set lige gode (stort set). Dvs det skal mest afhænge af hvad der ligger bedst i hånden på dig.

Hvis du gerne vil kunne udvide (meget) med nye objektiver og andet udstyr så vil jeg anbefale at gå efter Nikon eller Canon da der her er rigtigt meget at få efterfølgende.

/ask

Skrevet af: DJCarten
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 13:17
Hej.. 
jeg invisterede selv i Maj måned - som første gangs - i mit D3100. Det er super godt starter kamera i spejlrefleks-verdenen!
Jeg købte med en 18-105mm zoom objektiv - Den ekstra zoom (ifh. standart 18-55) gør rigtig meget! kunne især forestille mig til dit brug at denne ville gøre sig godt!
Du må meget gerne prøve at gå ind og låse på min blog omkring mig og mit spejlrefleks. Der står også tankerne omkring nyt objekt som jeg lige har købt i denne måned.

djcarten.homeip.net

-------------
http://www.3004.dk

Skrevet af: nbu001
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 14:57
Canon 1100D er også et superfint starter DSLR. Jeg startede selv op med Canon 1000D, og det spillede bare. 1000D manglede video, men det er kommet med på 1100D.

Det er set til 3.099 for et kit (i DK).

/Nils

-------------
           

Skrevet af: htpcdude
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 15:11
Overvej om du får mulighed for at købe kamera undervejs på dine ture med Mærsk.

F.eks. kan et indkøb i USA spare dig for en del mønt

Skrevet af: rene49
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 17:14
har du kigget på samsungs hybrid kamera?
meget kompakt system kamera, og ligger lige i det prisleje du snakker om :)

Skrevet af: Springer_dk
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 19:26
Jeg vil foreslå at du tager ned i en butik hvor du kan prøve begge kameraer, altså veje dem i hånden, vurdere autofocus osv.
Prøv evt at kigge på sonys Dslr - de får også pæne ord med på vejen.

Held og lykke med købet.

P.S er selv lykkelig ejer af Canon 500D

Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 19:32
Ja, de skal prøves. Der er nogen forskel på hvordan de ligger i hånden. Er selv meget glad for mit Canon 550D med en Tamron 17-55 f:2.8 kamera købt brugt for lige under 3000 og objektiv til 2800 - det er altså en rigtig god combo.

/ask

Skrevet af: db89
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 19:51
Har du planer om at købe flere objektiver når der bliver penge osv til det? Hvis nej så ville jeg nok selv gå efter et godt kompakt kamera, fordelen ved det er også at du så kan have det med dig næsten konstant hvis du vil.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net

Skrevet af: Juleulven
Skrevet den: 13-Februar-2012 kl. 22:59
har en ældre Canon EOS450D ... super godt kamera ... købte inkl en 18-55mm linse (indendørs optik) også en 28-200mm til zoom/udendørs

dejligt kamera ... lidt voldsomt med den store linse men godt og "næsten" kompakt med den lille ... 450'eren er dog ikke længere på markedet...

vælger du Spejlrefleks så sørg for, at få UV(0) filtre på dine linser...  så er det "kun" filteret du ødelægger/ridser og ikke selve optikken ... de koster godt nok et par "hundrede" ....

men i forhold til en god optik til 4k så er det godt givet ud

Skrevet den: 14-Februar-2012 kl. 00:00

Inden vi kommer alt for langt ud, så blev der spurgt om råd vedrørende et spejlrefleks-kamera?

Valget mellem f.eks. Canon/Nikon er nærmest en trossag, men i alle tilfælde er ideen med at købe et spejlrefleks-kamera er nok, at man får en større billedchip og et kamera der har en hurtigere reaktionstid end de fleste kompakt-kameraer?

Jeg ville da nok helst have Nikons nye prof-kamera (d800) men min kone protesterer :-).

Så kik på testbilleder på de forskellige foto-cites og se hvad de skriver om de forskellige kameraer.

Kik efter, hvor meget ”støj” de forskellige kameraer genererer ved høje iso-indstillinger hvis du har tænkt dig at fotografere i ringe lysforhold, hvad du sikkert vil på et eller andet tidspunkt.

Har selv haft et Nikon d50 med standart-obj. 18-55mm (med Nikon skal du gange med 1½ for sammenligning med 35 mm kameraer). For nuværende et Nikon d5000 med et 18-200mm.

Ingen af objektiverne er i absolut topklasse, men begge skyder ganske gode fotos hvis man bruger blænde-prioritet og stiller ind på en blænde omkring 8-11. hvis du bruger Raw (nef), får du faktisk forærende en masse muligheder for at korrigere dine fotos uden at det går ud over kvaliteten.

MVH

Niels

Skrevet af: Roland
Skrevet den: 14-Februar-2012 kl. 07:34
Du skriver max 4000 kr. for et kamera m/objektiv, som bl.a. skal tage natte- og indendørsbilleder ! 
Så er mulighederne ret små for, at finde noget der kan klare disse to ting.
De fleste entry-level kameraer og ditto objektiver er ikke ligefrem kendte for, at kunne tage billeder under svage og mørke lysforhold. Så skal du imo - op i semipro- eller pro kamerahuse og ditto objektiver.
Og så er prisen selvfølgelig også noget mere pebret. Og det kan gå hen og blive en herlig men dyr hobby. Ska' jeg hils' og sige. Wink

Startede selv med et entrylevel (Canon 400D og et okay Sigma 17-70mm objektiv) - men erfarede efter et stykke tid, at det var begrænset hvad jeg fik ud af de billeder, hvor der ikke var lys nok.

Jeg skiftede så til et semi-pro kamera (Canon 40D og nogle af Canon's fede L-objektiver). Det kom der flere "keepers" ud af, dog stadig ikke helt tilfredsstillende. 

Er så endt med, at ha' erhvervet mig 2 pro-huse (EOS 5D MkII og EOS 1D MarkIII)  + ialt 8 herlige L-objektiver.
(More gear than talent, but i'm working on it. Big smile)

Nå - nok om mit noget pebrede hobby udstyr.

Tjek evt. den udemærkede foto-portal http://www.fotostart.dk - www.fotostart.dk  og spørg løs inde i deres forum.
Der er mange gode og venlige brugere, som gerne hjælper til med, at guide nye fotografer i gang med denne herlige hobby. Thumbs Up

-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks

Skrevet af: Springer_dk
Skrevet den: 14-Februar-2012 kl. 08:32

Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:

Du skriver max 4000 kr. for et kamera m/objektiv, som bl.a. skal tage natte- og indendørsbilleder ! 
Så er mulighederne ret små for, at finde noget der kan klare disse to ting.
De fleste entry-level kameraer og ditto objektiver er ikke ligefrem kendte for, at kunne tage billeder under svage og mørke lysforhold. Så skal du imo - op i semipro- eller pro kamerahuse og ditto objektiver.
Og så er prisen selvfølgelig også noget mere pebret. Og det kan gå hen og blive en herlig men dyr hobby. Ska' jeg hils' og sige. Wink

Startede selv med et entrylevel (Canon 400D og et okay Sigma 17-70mm objektiv) - men erfarede efter et stykke tid, at det var begrænset hvad jeg fik ud af de billeder, hvor der ikke var lys nok.

Jeg skiftede så til et semi-pro kamera (Canon 40D og nogle af Canon's fede L-objektiver). Det kom der flere "keepers" ud af, dog stadig ikke helt tilfredsstillende. 

Er så endt med, at ha' erhvervet mig 2 pro-huse (EOS 5D MkII og EOS 1D MarkIII)  + ialt 8 herlige L-objektiver.
(More gear than talent, but i'm working on it. Big smile)

Nå - nok om mit noget pebrede hobby udstyr.

Tjek evt. den udemærkede foto-portal http://www.fotostart.dk - www.fotostart.dk  og spørg løs inde i deres forum.
Der er mange gode og venlige brugere, som gerne hjælper til med, at guide nye fotografer i gang med denne herlige hobby. Thumbs Up

Thumbs Up- Synes godt om. Ville selv have foreslået dette men er lidt i tvivl om man må sende besøgende fra recordere over til fotostart (og andre sider) Smile

Skrevet den: 14-Februar-2012 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af rene49 rene49 skrev:

har du kigget på samsungs hybrid kamera?
meget kompakt system kamera, og ligger lige i det prisleje du snakker om :)
Har overvejet et hybrid kamera, det er bare et Sony NEX. Men syntes bare det er dyrt. Så er jeg i tvivl om det tager lige så gode billeder som en spejlrefleks

Skrevet den: 14-Februar-2012 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Har du planer om at købe flere objektiver når der bliver penge osv til det? Hvis nej så ville jeg nok selv gå efter et godt kompakt kamera, fordelen ved det er også at du så kan have det med dig næsten konstant hvis du vil.
Ja jeg har planer om at købe flere objektiver på sigt:-)

Skrevet den: 14-Februar-2012 kl. 16:32
Er blevet fristet af al den snak om at købe nyt kamera, det skal være et Nikon d800 men så skal jeg først se, hvad jeg kan få for mit Nikon d5000 med 18-200mm først, konen er måske ikke så meget på tværs, hvis jeg kan få noget hjem på det gamle kamera :-)
Niels
http://nisv.dk - http://nisv.dk

Skrevet af: splintogco
Skrevet den: 17-Februar-2012 kl. 22:03
Min anbefaling er at købe det billige Nikon og så købe et godt objektiv med fast brændvidde.
F.eks Nikon 35 eller 50mm.

Jeg har selv flere Nikon digitalkameraer, D1, D2H og D700. Mit D700 med et 50mm f1.8 D tager nogle fantastiske billeder.

Michael

-------------
Følg mit eksperiment:
http://splintogco.blogspot.com/

Skrevet af: Martinsson
Skrevet den: 28-Marts-2012 kl. 21:20
Anbefaler D5000. Koster lidt over 4500, men er rigtig godt. Wink

Skrevet af: justrace
Skrevet den: 29-Marts-2012 kl. 01:31
Hvorfor ikke den nye D5100..? Men D800 er, uden tvivl nok noget tæt på det allerbedte på markedet lige pt.

-------------
MVH
justrace
http://nikonforum.dk/ - "I AM Nikon"

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 29-Marts-2012 kl. 11:08
Synes du skulle overveje et Sony Alpha 55. Specielt hvis du er glad for at bruge live view. Lige præcis den feature er ret håbløs hos både Nikon og Canon. 

Det kan fås med en 18-55 mm for lige omkring 4k:  http://www.kamerahuset.dk/product/sony-alpha-55-m-18-55mm-slta55vl-cee5/ - http://www.kamerahuset.dk/product/sony-alpha-55-m-18-55mm-slta55vl-cee5/

Mht hvorvidt et kamera kan bruges til at tage gode billeder indendørs/om natten afhænger rigtig meget af håndteringen af kameraet. Synes at set mit kompaktkamera (Panasonic TZ8) kan tage fine billeder både om natten (med tripod naturligvis) og indendørs. Så længe man ikke presser udstyret ud over dets evner kan man opnå rigtig gode resultater. 

Print side | Luk vindue