Selector og tv2
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=10803
Udskrevet den: 06-Februar-2025 kl. 10:28
Emne: Selector og tv2
Skrevet af: Pade2204
Emne: Selector og tv2
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 01:40
Jeg kan forstå at TV2 kun har kørt analog på selectoren.
Vil dette ændre sig nu når TV2 forefindes digital fra d 31 ?
|
Svar:
Skrevet af: Carser
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 01:57
TDC har omsat analog TV2 til digitalt signal til Selector i godt et år. De nye Selectorer har nemlig ingen analog tuner, de er rent digitale.
Det sidste ved jeg ikke, men jeg er optimist og kan da godt vente et par dage...
Og jeg vil også kontakte TDC, hvis der ikke snart kommer endnu bedre billede og ægte 16:9 (når relevant) på TV2.
Det kan man hurtigt se givet et godt 16:9 TV og en Selector.
------------- M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 08:42
men altså, når man laver analog om til digital, bliver signalet vel også derefter.
Lidt ala kvaliteten fra et vhs bånd ikke bliver bedre når det bliver brændt ned på en dvd ?
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 09:46
Hvis ellers det analoge signal er af høj kvalitet (hvis det f.eks. leveres via dedikeret kabel fra TV2 til TDC), så er det analoge signal faktisk BEDRE end det digitale.
Digital er ikke nødvendigvis bedre end analog. Det er blot mere modstandsdygtigt mod støj end det analog signal er.
Men hvis det analoge signal fra starten er støjfrit, så vil en digitalisering af signalet ofte medføre et dårligere signal end det tilsvarende analoge (med de kompressions-niveauer man kører med på kabel- og satellit-TV - ca. 3-5 Mbit).
Lidt ligesom et analogt ur er bedre til at vise tiden end et digital-ur. På et digital-ur kan du f.eks. ikke se, at klokken er 10:00:02.7, idet det kun kan vise hele sekunder, hvor et analogt ur i princippet kan vise med uendelig opløsning.
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 10:08
Carser skrev:
Og jeg vil også kontakte TDC, hvis der ikke snart kommer endnu bedre billede og ægte 16:9 (når relevant) på TV2.
|
Jeg forventer også helt klart at vi med Selector får ægte 16:9 og AC3 stream fra TV2 pr. 1. april (eller er det ikke fra kl 14 imorgen at DigiTV officielt lanceres ?) Man kan nok ikke forvente valgbare undertekster, men ægte 16:9 samt AC3 stream på DR og TV2 bør vi kunne forvente. Hvis ikke vil jeg klage til TDC KabelTV, da vi (Selectorkunder) jo så stilles ringere end dem med alm. antenne og en digital modtager (DVB-T) !!
filmfreak
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 11:34
Det står mellem linjerne i TDCs nyhed omkring DTT at TV2 med regionale
stationer også sendes i den digitale udgave til Selector ganske som DR1 og
DR2.
Det vil da også være fjollet andet.
|
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 11:36
HeartWare skrev:
Hvis ellers det analoge signal er af høj kvalitet (hvis
det f.eks. leveres via dedikeret kabel fra TV2 til TDC), så er det analoge
signal faktisk BEDRE end det digitale.
Digital er ikke nødvendigvis bedre end analog. Det er blot mere
modstandsdygtigt mod støj end det analog signal er.
Men hvis det analoge signal fra starten er støjfrit, så vil en digitalisering
af signalet ofte medføre et dårligere signal end det tilsvarende
analoge (med de kompressions-niveauer man kører med på kabel- og
satellit-TV - ca. 3-5 Mbit). |
Du skal så lige have med, at TV2 sikkert internt kører digitalt, så billedet
er omformet fra digitalt til analogt, for så derefter at blive omformet til
digtalt.
Faktum er også at TV2 ikke er i særlig god kvalitet på en Selector.
|
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 11:53
Nemlig. Jeg synes, kvaliteten via Selector og i RGB er ca. som den analoge, jeg får, minus en lille smule synlig støj.
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 14:06
Lidt mere om DTT vil komme Selector-brugere synligt til gode - og om jeg har noget at have min optimisme i.
Jeg finder ikke rigtig nogen opdateret info på TV2's webside, tværtimod taler de her om insisteren på analogt signal for at undgå forsinkelse i seerkonkurrencer m.m.
Men jeg har lige fundet en god lille forklaring på "Hvordan modtager jeg DIGI-TV?" som TDC Kabel TV kunde:
TV2's tekst-TV side 645 2/2.
|
Skrevet af: mgmg
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 14:23
En lille service for de der ikke sidder foran skærmen:
http://ttv.tv2.dk/index.php?side=645&underside=2 - http://ttv.tv2.dk/index.php?side=645&underside=2
Jeg forstår det som at selector kunder nu får muligheden for digital TV2.
|
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 14:28
mgmg skrev:
En lille service for de der ikke sidder foran skærmen:
http://ttv.tv2.dk/index.php?side=645&underside=2 - http://ttv.tv2.dk/index.php?side=645&underside=2
Jeg forstår det som at selector kunder nu får muligheden for digital TV2.
|
Ja, det ser sådan ud - er dog spændt på om der på lørdag så vil være AC3 stream (Dolby Digital) at finde på DR og TV2
((Iøvrigt kan jeg på TDC KabelTV hjemmeside se at Salget af Selector midlertidigt er stoppet!! - er måske løbet tør eller har fået en sending med fejl i??))
|
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 20:20
Jeg har lige fået en meget informativ e-mail fra produktchefen for Selector!
Hej Carsten
Som du ved smuglæser jeg lidt i forummet med jævne mellemrum. Jeg kan se, at der p.t. er godt gang i debatten om undertekster, TV2 i 16:9 osv.
TDC Kabel TV indsætter TV2's DTT signal i stedet for den nuværende TV2. Det betyder, at man i TV2 Lorrys område kan se alle programmer digitalt, i resten af landet er der fortsat nogle udeståender omkring regionaludsendelser, der gør, at disse fortsat må ses uden om boksen.
DR extra er en MHP applikation, og da ingen af TDC Kabel TV's bokse understøtter MHP vil den ikke være tilgængelig. Det vil til gengæld tegnsprogs-kanalen, der kommer til at ligge på Selectors programnummer 889.
For både TV2 og tegnsprogs-kanalen gælder, at de kommer på kabel-nettet i løbet af fredag formiddag (31. marts).
DVB-subtitling er p.t. lidt problematisk. Det vil uden tvivl give store problemer i DTT-distributionen fordi mange af de tv der har indbygget DVB-T tuner ikke understøtter DVB subtitling. Det ser faktisk ud til at Sagem 60 godt kan finde ud af DVB subtitling!
vh [ønsker ikke sit navn gengivet her]
Mange tak til hende, som jeg også har svaret personligt.
|
Skrevet af: asanga
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 20:29
Fine kontakter du har carser. Så ved man hvad der sker og ikke sker
------------- Mvh Thomas
|
Skrevet af: norbert
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 21:10
Meget flot ja :-) - men det kunne være meget rart om 5.1 lyd ryger med over på Selector.
|
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 21:10
asanga skrev:
Fine kontakter du har carser. Så ved man hvad der sker og ikke sker |
Nemlig!
Jeg er også glad for, at hun skrev til mig.
Hendes info er højaktuel, hun har intet imod, at jeg giver oplysningerne videre og så har hun har altid svaret mig pænt og udførligt i mails.
PS: Jeg har foreslået hende at oprette sig som bruger hér.
|
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 21:34
Når man siger at TV2 bliver digital i morgen, gælder det så også TV2 Zulu, TV2 Charlie og TV2 Film?
Og hvad med anamorphic 16:9, er det bare et faktum? Hvis det gælder serier som 24 og hele udbuddet af film, så er det jo næsten en fordobling af brugsværdien af mit TV.
Som det er nu nægter jeg simpelthen at se film på TV2 kanalerne. Så heller låne/leje dem på DVD.
|
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 22:03
Jeg mener da at Zulu allerede nu er i digital!
Canal digital kører da med digtal udbud af disse kanaler over parabol, og såvel også igennem TDC/Selector !?
|
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 22:16
Ja, og TV2 Film er også digital. Det kan jeg simpelthen se.
Flot kvalitet, gode filmkopier. Noget helt andet end f.eks. TV3's pan&scan.
Charlie ser ofte lidt blød ud, men det skyldes sikkert de ofte lidt gamle klip og film. Jeg tvivler meget på, at der er analog signalvej fra TV2 til TDC.
Og ellers kan mgmg jo spørge TV2 selv!
|
Skrevet af: OTol
Skrevet den: 30-Marts-2006 kl. 22:47
Hej.
Jeg har nu brugt min selector en dags tid. det første der slog mig var TV2´s elendige billede, men det har jeg så fået en forklaring på her i denne tråd. Dog kan jeg ikke lige forstå hvorfor deres billede fra selector er direkte ringere end deres analoge billede. Det skal siges at deres analoge billede er et af de bedste på mit TV.
Nå men det skulle jo rettes til det bedre efter fredag, kan jeg forstå. Det bliver dejligt da TV2 sender mange gode film, som det vil være rart at få i digital kvalitet.
Mvh. Ole
|
Skrevet af: Bendix
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 09:11
Det bliver spændende at se om tv2 begynder at sende digitalt også på Selector idag. Kl 09.00 ingen ændring endnu.....
|
Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 09:42
Carser skrev:
|
TV3 sender faktisk ofte i originalt format. Senest Harry Potter i går torsdag. Men reklameafbrydelser er der jo stadig.
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 10:00
På min tv2 på selector står der dvb-t test opppe i hjørnet nu?!!
|
Skrevet af: OTol
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 10:07
Også her.
Det er også helt klart i digital kvalitet de nu sender.
Mvh. Ole
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 10:07
Bendix skrev:
På min tv2 på selector står der dvb-t test opppe i hjørnet nu?!! |
Interessant! Er der også en AC3 stream lyd på (altså 2 lydkanaler at vælge imellem) ?
Og hvad med DR1 og DR2 - de ligger vel i samme MUX som TV2 , så de bliver vel også udskiftet med signalet fra DTT ??
filmfreak
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 10:11
Nej ingen AC3 endnu.
Dr og dr2 kan jeg ikke se en forskel på endnu. De har heller ikke logoet oppe i venste hjørne.
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 10:12
Bendix skrev:
Nej ingen AC3 endnu.
Dr og dr2 kan jeg ikke se en forskel på endnu. De har heller ikke logoet oppe i venste hjørne.
|
Hmm... så udskifter TDC åbenbart ikke hele det gamle MUX med MUX'et fra DTT ??
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 10:18
Det er jo stadig på test ik? Så det er svært at vide med sikkerhed om vi kan nå at få AC3, det kan også være at det er ligesom på canal digital hvor det kun er nogle programmer der er i Dolby Digital
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 10:24
Bendix skrev:
Det er jo stadig på test ik? Så det er svært at vide med sikkerhed om vi kan nå at få AC3, det kan også være at det er ligesom på canal digital hvor det kun er nogle programmer der er i Dolby Digital |
Kl 14 åbnes nettet officielt.
På Canal+ film1 - film3 kan du altid vælge mellem 2 lydspor - PCM eller Dolby Digital (som enten er i 2.0 eller 5.1 afhængig af udsendelse). Men der er altså konstant AC3 stream !
Går ud fra at det også gælder Digi-Tv på DTT ? Kan nogen bekræfte som har en DVB-T modtager ?
filmfreak
|
Skrevet af: jabr
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 10:27
TDC Kable TV modtager DR1 og DR2 direkte fra TV byen via en digital fiberforbindelse - derfor er kvaliteten i top.
------------- Panasonic TX-P46G15, Sony KDL 46W4000, Panasonic DMR-EH55, Panasonic SC-BT100, Samsung SMT-H3126 PVR og Sagem 60.
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 10:33
jabr skrev:
TDC Kable TV modtager DR1 og DR2 direkte fra TV byen via en digital fiberforbindelse - derfor er kvaliteten i top. |
Betyder det så ingen ændringer i forhold til indførelse af DTT ? Med andre ord: får vi så ingen DD5.1 på DR1 og DR2 på Selector ?
Hvad iøvrigt med subtitles på TV2 - er de blevet valgbare på Selector nu ?
|
Skrevet af: jabr
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 10:52
Det er endnu ikke afklaret, hvornår og hvordan DR kommer til at sende i 5.1
------------- Panasonic TX-P46G15, Sony KDL 46W4000, Panasonic DMR-EH55, Panasonic SC-BT100, Samsung SMT-H3126 PVR og Sagem 60.
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 11:03
Stampe skrev:
Carser skrev:
|
TV3 sender faktisk ofte i originalt format. Senest Harry Potter i går torsdag. Men reklameafbrydelser er der jo stadig.
|
Ja. "Ofte i originalt format" er ikke, hvad jeg observerer, og jeg tror kun de gør det, når det er et krav fra dem, de får filmkopierne fra.
Det typiske på TV3 er pan&scan og at film hakkes op i 20-25 min. stumper. At der er undtagelser: Fint.
|
Skrevet af: Ayla
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 13:42
Hej
Det lyder kanon at TV2 er skiftet til DVB-T signalet på Selector.
Ligger "den nye" TV2 på samme Frekvens som tidligere, eller har den skiftet plads?
Jeg har et DVB-C kort til min Mac og ser tv den vej igennem.
Ville bare vide om jeg skulle lede efter en ny TV2 eller om der stadig kun er den ene.
PS: Nogle her der kan fortælle mig, hvad DR1_43 og DR2_43 er for nogle kanaler?
PPS: Der blev sendt et HDTV test signal ud på et tidspunkt på Selector, syntes jeg så en "Euro1080" kanal forleden. Hvad frekvens ligger den på?
Ville være sjovt at teste.
Tak
------------- /Martin
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 14:40
Hej Martin. Og velkommen i forummet.
På en Selector kan man ikke se frekvenser, og rent teknisk modtages i QAM, hvor flere kanaler samles, moduleres og flettes ind mellem analoge kanaler.
TV2 ser MEGET bedre ud nu og ligger på 3'eren som altid på en Selector.
DR1_43 og DR2_43 er 4:3 paralleller til folk, der vil se DR i 4:3 digitalt. At de er der forstår jeg ikke helt, TDC har ikke kunnet forklare mig det, så jeg var helt med - for en Selector kan jo stilles til både 16:9 og 4:3 TV, så DR1 og DR2, der sender en del i 16:9 burde være nok.
Jeg tror det er nogle midlertidige kanaler, mens TDC arbejder med en del omlægninger og noget firmware, der skal opdateres i boksene.
Det sidste aner jeg ikke noget om. En Selector kan i dag ikke modtage HDTV. Men der kommer inden længe en ny model, der kan.
Nu bliver jeg nysgerrig: Så du testsignalet på en prototype-Selector eller via dit DVB-C kort?
|
Skrevet af: Birdynamnam
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 14:55
Jeg har et 4:3 29 phillips tv, og hvis jeg ser de "almindelige" dr kanaler
får jeg hvide streger foroven i billedet.
det ser normalt ud på DR1_43 og DR2_43.
Selectoren er instillet til 4:3.
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 15:00
For the record, DR1_43 og DR2_43 fandtes også i efteråret 2004, så jeg ved ikke, om jeg vil kalde dem midlertidige.
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 15:01
Venten på en firmwareopdatering har stort også varet lige så længe
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 15:05
Birdynamnam skrev:
Jeg har et 4:3 29 phillips tv, og hvis jeg ser de "almindelige" dr kanaler
får jeg hvide streger foroven i billedet.
det ser normalt ud på DR1_43 og DR2_43.
Selectoren er instillet til 4:3. |
De streger burde ikke være der, jeg har også set dem og det er ret sikkert et firmwareproblem. TDC og Sagem arbejder med ny og bedre. Det er i princippet spild af plads at sende DR 1 og 2 dobbelt.
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 15:12
mgmg skrev:
For the record, DR1_43 og DR2_43 fandtes også i efteråret 2004, så jeg ved ikke, om jeg vil kalde dem midlertidige. |
Helt i orden med mig, bare du så ikke kalder mig http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10847&KW=caser - Caser igen!
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 15:19
Carser skrev:
De streger burde ikke være der, jeg har også set dem og
det er ret sikkert et firmwareproblem. TDC og Sagem arbejder med ny og
bedre. Det er i princippet spild af plads at sende DR 1 og 2 dobbelt.
|
Så vidt jeg ved ligger stregerne i signalet, og det croppes normalt på et 16:9
tv pga. overscan.
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 15:27
Carser skrev:
DR1_43 og DR2_43 er 4:3 paralleller til folk, der vil se DR i 4:3 digitalt. At de er der forstår jeg ikke helt, TDC har ikke kunnet forklare mig det, så jeg var helt med - for en Selector kan jo stilles til både 16:9 og 4:3 TV, så DR1 og DR2, der sender en del i 16:9 burde være nok.
Jeg tror det er nogle midlertidige kanaler, mens TDC arbejder med en del omlægninger og noget firmware, der skal opdateres i boksene. |
DR1_43 og DR2_43 er vel den 'analoge' udgave af DR1 og DR2 som bliver distribueret digitalt i kabelnettet og konverteret til analog signal tæt ved slutbrugeren ? Det samme vil måske også ske med TV2 nu - at der må komme en TV2_43 ???
filmfreak
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 15:33
lunddal skrev:
Så vidt jeg ved ligger stregerne i signalet, og det croppes normalt på et 16:9 tv pga. overscan. |
Det er også, hvad jeg har set.
Imidlertid ser jeg ingen grund til, at de ligger i det synlige billedareal. De hører allerhøjst til over billedet. Altså bag sort bjælke i toppen på 4:3 TV og helt ude af billedet på et 16:9, hvor der er zoomet.
Udover det har jeg mere info fra TDC om arbejdet med firmwaren. Og TDC har også nu fjernet en del andre dubletter o.l. på 503-508.
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 15:49
filmfreak skrev:
DR1_43 og DR2_43 er vel den 'analoge' udgave af DR1 og DR2 som bliver distribueret digitalt i kabelnettet og konverteret til analog signal tæt ved slutbrugeren ? Det samme vil måske også ske med TV2 nu - at der må komme en TV2_43 ??? |
Undskyld, men analog i gåseøjne er noget vrøvl.
Og nej, DR1_43 og DR2_43 kanalerne modtages digitalt både på en Sagem ICD 3000 ("Selector Classic") og en Sagem ICD 60 (den har slet ingen analog tuner) og kan ikke fanges med en analog TV-tuner.
Kald mig bare stædig: Jeg tror stadig, DR1_43 og DR2_43 er midlertidige og også, at TDC ikke vil drømme om at bruge dobbelt båndbredde på TV2 heller.
Både nye og gamle bokse kan lave 16:9 om til letterbox. Men ingen af dem har endnu fejlfri firmware.
De gamle har muligvis også endnu flere problemer, og det ses også på 600, den nye Selector Cinema, i en Obs!-note om 4:3 på ældre bokse.
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 15:50
Carser skrev:
Hej Martin. Og velkommen i forummet.
På en Selector kan man ikke se frekvenser, og rent teknisk modtages i QAM, hvor flere kanaler samles, moduleres og flettes ind mellem analoge kanaler.
TV ser MEGET bedre ud nu og ligger på 3'eren som altid på en Selector.
Jeg tror det er nogle midlertidige kanaler, mens TDC arbejder med en del omlægninger og noget firmware, der skal opdateres i boksene.
Det sidste aner jeg ikke noget om. En Selector kan i dag ikke modtage HDTV. Men der kommer inden længe en ny model, der kan.
Nu bliver jeg nysgerrig: Så du testsignalet på en prototype-Selector eller via dit DVB-C kort? |
Tak for velkomsten og svaret :)
Jeg skal indtaste Frequency og Symbol Rate i mit software på Mac'en (EyeTV). Symbol Rate ved jeg er 6875, men samtidig indstaster jeg også de Mhz tal, der står under TDC's kanalnøgler. F.eks. TV2 (Frekvens 189,25).
Ok, så vil jeg undgå at bruge DR1_43 og DR2_43, da jeg har 16:9 plasma.
Det var efter en channel scan for et par dage siden, at kanalen "Euro1080" eller sådan noget lignende, kom frem! (Dette er med min firewire DVB-C boks).
Hvis det er et test signal i HDTV kodet i MPEG-2, så kan jeg jo sagtens dekode og se det. Ville bare gerne vide hvilken Frekvens (QAM eller hvad det hedder), som den ligger på. Kan ikke lige finde den igen nemlig.
PS. Er der nogle her, der har nogle tekniske specifikationer på den måde Selector sender EPG information ud?
Det virker nemlig ikke med mit DVB-C kort og EyeTV, den modtager ikke EPG informationen for 7 dage frem.
Tak
------------- /Martin
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 15:55
Carser skrev:
Det er også, hvad jeg har set. Imidlertid ser jeg ingen
grund til, at de ligger i det synlige billedareal. De hører allerhøjst til
over billedet. Altså bag sort bjælke i toppen på 4:3 TV |
Billedarealet er normalt heller ikke synligt.
Enten skal DR fjerne dem, hvis de kan, eller også skal Selector og andet der
kan lægge sorte bjælker på 16:9 udsendelser croppe lidt at det modtagede
signal.
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 15:59
Hej igen Martin.
Dine erfaringer og spørgsmål falder lidt udenfor, hvad jeg ved og også udenfor emnet "Selector og TV2".
Forslag: Prøv at kopiere dem og opret en ny tråd ("EyeTV spørgsmål" e.l.) og sæt dem ind, så kan du måske være heldig, at nogen kan svare.
Og ved at poste under en passende titel kan andre så også søge på de guldkorn, der måtte falde.
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 16:02
lunddal skrev:
Enten skal DR fjerne dem, hvis de kan, eller også skal Selector og andet der kan lægge sorte bjælker på 16:9 udsendelser croppe lidt at det modtagede signal. |
Jeg er helt enig.
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 16:24
Carser skrev:
filmfreak skrev:
DR1_43 og DR2_43 er vel den 'analoge' udgave af DR1 og DR2 som bliver distribueret digitalt i kabelnettet og konverteret til analog signal tæt ved slutbrugeren ? Det samme vil måske også ske med TV2 nu - at der må komme en TV2_43 ??? |
Undskyld, men analog i gåseøjne er noget vrøvl.
Og nej, DR1_43 og DR2_43 kanalerne modtages digitalt både på en Sagem ICD 3000 ("Selector Classic") og en Sagem ICD 60 (den har slet ingen analog tuner) og kan ikke fanges med en analog TV-tuner.
Kald mig bare stædig: Jeg tror stadig, DR1_43 og DR2_43 er midlertidige og også, at TDC ikke vil drømme om at bruge dobbelt båndbredde på TV2 heller.
Både nye og gamle bokse kan lave 16:9 om til letterbox. Men ingen af dem har endnu fejlfri firmware.
De gamle har muligvis også endnu flere problemer, og det ses også på 600, den nye Selector Cinema, i en Obs!-note om 4:3 på ældre bokse.
|
Jeg er enig med dig i at det totalt overflødig at have 4:3 udgaverne på Selector, men da signalet nu aligevel findes på kabelnettet har man sikkert valgt at medtage dem på Selector ? Jeg ved det ikke ?
Men jeg mener bestemt engang at have fået at vide fra TDC at lige netop DR1 og DR2 distribueres dobbelt i nettet for at få ægte 16:9 på Selector. Det gælder f.eks ikke TV4 ,Norge 2, ARD og ZDF hvorfor den analoge udgave her også er 16:9 anamorf (når der vises 16:9) - sikkert til stor irritation for dem med 4:3 modtagere ?
filmfreak
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 16:41
filmfreak skrev:
Jeg er enig med dig i at det totalt overflødig at have 4:3 udgaverne på Selector, men da signalet nu aligevel findes på kabelnettet har man sikkert valgt at medtage dem på Selector ? Jeg ved det ikke ?
Men jeg mener bestemt engang at have fået at vide fra TDC at lige netop DR1 og DR2 distribueres dobbelt i nettet for at få ægte 16:9 på Selector. Det gælder f.eks ikke TV4 ,Norge 2, ARD og ZDF hvorfor den analoge udgave her også er 16:9 anamorf (når der vises 16:9) - sikkert til stor irritation for dem med 4:3 modtagere ? |
Ja sikkert,
Jeg har kommenteret både det dobbelte og det "4:3 inkompatible" anamorfe fra udlandet på bl.a. http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10591&PN=0&TPN=4 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10591& PN=0&TPN=4 i nummer 2 indlæg fra toppen.
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 19:22
Bendix skrev:
Det er jo stadig på test ik? Så det er svært at vide med sikkerhed om vi kan nå at få AC3, det kan også være at det er ligesom på canal digital hvor det kun er nogle programmer der er i Dolby Digital |
Har lige fået vide på
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10850&PN=1&TPN=100 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10850& PN=1&TPN=100
at der pt på DVB-T modtager både kan modtages PCM samt AC3 på TV2 (der er kun PCM på DR)
Men det vil altså sige at TDC 'snyder' Selector kunder for Dolby Digital lyden på TV2 - for der er kun PCM lyd på Selector!
filmfreak
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 19:46
Ja, det er trist, hvis film sendt på TV2 med 5.1 lyd ikke kan modtages med en Sagem 60 Selector med 5.1 lyden som option.
Jeg ved endnu ikke, om det er sådan, det er jo først i dag, vi har fået TV2's DTT lagt på TDC's signal til os med Selector.
Med 2.0 lyd er det derimod i orden med "kun PCM" fremfor Dolby Digital 2.0.
PCM er nemlig ukomprimeret (som lyd på CD'er og standard-lydsporene på laserdiscs) hvorimod Dolby Digital altid er komprimeret (som MP3). Det er codec'en til dette, der hedder AC3.
NICAM, der også er digital, er til sammenligning heller ikke så godt opløst som PCM.
|
Skrevet af: martinrunge
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 21:05
Sidder her og ser Scenen er din på TV2 via selector og er da ikke på nogen måde imponeret over billedkvaliteten - den er da langt bedre på DR og DR2.
Er I sikker på at TV2 er skiftet til digital signal på Selector også?
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 21:34
martinrunge skrev:
Sidder her og ser Scenen er din på TV2 via selector og er da ikke på nogen måde imponeret over billedkvaliteten - den er da langt bedre på DR og DR2.
Er I sikker på at TV2 er skiftet til digital signal på Selector også?
|
Jeg synes heller ikke jeg kan se forskel fra før - jeg er først overbevist når jeg ser ægte 16:9 på TV2
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 21:38
Jeg er helt sikker og TDC har meddelt det.
Jeg kunne meget tydeligt se det på 19-nyhederne, også de regionale 19:30. Jeg sad og zappede mellem analog og digital for at sammenligne, og subjektivt så det digitale ca. 1½ gang så skarpt ud.
Du/I har til gengæld ret i, at Scenen er din ikke var spor imponerende i billedkvalitet.
Showtime på DR 1 stod og står meget klarere og er i 16:9.
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 22:18
jeg må tilsutte mig !
Kan se INTET til forskel på tv2 !
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 22:19
tilslutte
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 22:27
Jeg synes at TV2 så extra skarp ud i dag, da jeg så nyhederne.
Ringede til Selector Service, da jeg kører mit DVB-C gennem Mac'en, så burde jeg ikke kunne se Lorry osv., da det er regionalprogrammer og disse er analog. Jeg kunne se Lorry tidligere i dag, så de må have skiftet til digital sending (DVB-T signalet) nu, TV2.
------------- /Martin
|
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 22:43
Ayla skrev:
Jeg synes at TV2 så extra skarp ud i dag, da jeg så nyhederne.
Ringede til Selector Service, da jeg kører mit DVB-C gennem Mac'en, så burde jeg ikke kunne se Lorry osv., da det er regionalprogrammer og disse er analog. Jeg kunne se Lorry tidligere i dag, så de må have skiftet til digital sending (DVB-T signalet) nu, TV2.
|
TV2 Lorry har da været digitalt lige så længe som TV2 har været sendt digitalt på Selector - så jeg forstår ikke helt hvad du mener. Det er tydeligvis ikke DTT signalet, der videresendes til Selector - for så ville vi udover PCM også have AC3 stream på TV2 samt mulighed for valgbare undertekster! Venter på at TV2 sender noget i ægte 16:9 så jeg kan overbevises om at der er sket en ændring. Jeg har dog opdaget den nye tegnsprogskanal på Selector.
filmfreak
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 31-Marts-2006 kl. 23:07
Der har været sendt en del film og serier i ægte 16:9 på TV2. Ligeledes er regionerne også blevet sendt digitalt i prøve perioden. Jo der er en forbedring i at modtage det digitalt, ialt fald via en DTT modtager. Vores kabelanlæg er ikke helt klar til TV2 på Selector før om Ca en måned.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 01-April-2006 kl. 00:10
Hej igen!
Lige så stensikker jeg var på, at nyhederne var fra DTT, ligeså usikker er jeg nu på, at resten af aftenens programmer var og er det.
Jeg er nemlig skuffet. DR ser langt bedre ud. Og så viser man oven i købet film med Harrison Ford, en af mine favoritter, i 4:3 pan&scan. FY! (medmindre filmen altså faktisk er skudt i 4:3)
Desuden har jeg opdaget en divergens:
På side 1 i tråden her skriver TDC's Selector produktchef (via mig):
TDC Kabel TV indsætter TV2's DTT signal i stedet for den nuværende TV2. Det betyder, at man i TV2 Lorrys område kan se alle programmer digitalt, i resten af landet er der fortsat nogle udeståender omkring regionaludsendelser, der gør, at disse fortsat må ses uden om boksen.
Det gør, at man med lidt optimisme kunne forvente præcist det, filmfreak skriver:
AC3 stream på TV2 samt mulighed for valgbare undertekster!
Men som det ses på den TTV-side, der er omtalt og linket til på side 1, skriver TV2 selv:
Så der indsættes ikke DTT, men DTT bruges af TDC og remoduleres til standard QAM, og lyden er så åbenbart også standard "Selector-stereo".
Så jeg har det nu som filmfreak:
Venter på at TV2 sender noget i ægte 16:9 så jeg kan overbevises om at der er sket en ændring.
For jeg er sådan set også mere filmfreak end nyhedsudsendelsesfreak...
Men tager vi det sidste fra TTV-siden helt bogstaveligt, får vi desværre nok lov til at vente meget længe - "abonnenter vil ikke få ændrede forhold".
|
Skrevet af: martinrunge
Skrevet den: 01-April-2006 kl. 09:50
Jeg sad og zappede lidt her til morgen, og TV2 sender lige nu noget børnetv "Sukiyaki" og "Planet Amok", som er optaget i 16:9 (Der er ihvertfald sorte bjælker foroven og forneden), og TV2 logoet er også placeret "rigtigt". Tidligere plejede det jo at være placeret halvvejs i billedet/halvvejs i bjælken.
OG...
Planet Amok (tegnefilm) skifter faktisk automatisk til Widescreen, mens "Sukiyaki (åndsvagt eget produceret quizshow) ikke gjorde det. Billedet blev trukket vertikalt og man skulle selv skifte til Widescreen for korrekt billede.
Men det kunne tyde på at der er sket noget...omend det måske ikke fungerer helt perfekt endnu. Jeg synes dog også at billedet ser en anelse mere digitalt ud på TV2 end DR - i form af lidt mere pixelering?
|
Skrevet af: avh
Skrevet den: 01-April-2006 kl. 10:01
Vedr. TV2 fra DTT sendere ommoduleres til DVB-C.
Spørgsmålet er om det gør noget, i en DVB-c stream er også plads til flere lydspor og ægte 16:9 billeder.
Mener at QAM betyder det samme som en MUX i DVB-T, en transport stream (TS), som indeholder flere TV-kanaler med tilhørende lydspor og subtitles.
|
Skrevet den: 01-April-2006 kl. 13:06
Carser skrev:
Hej igen!
Lige så stensikker jeg var på, at nyhederne var fra DTT, ligeså usikker
er jeg nu på, at resten af aftenens programmer var og er det.
Jeg er nemlig skuffet. DR ser langt bedre ud. Og så viser man oven i
købet film med Harrison Ford, en af mine favoritter, i 4:3 pan&scan. FY!
(medmindre filmen altså faktisk er skudt i 4:3) |
Nu så jeg ikke ret meget TV i går, men det var meget tydeligt, at TV2
nu er rigtigt digitalt i Københavns området.
Både 18 Nyhederne, Lorry, Vejret og Go'Aften Danmark stod meget
klarere, men det ser ud til at TV2 komprimerer lidt hårdt.
Forhåbentligt får de rettet op på det.
Det skal måske lige tilføjes, at DR signalet ikke tages via DVB-T - TDC
modtager det digitalt direkte fra DR, så måske man skulle teste TV2 på
kabeltv sammen med TV2 via DVB-T, og det kan jo også tænkes at DR ser
dårligere ud på DVB-T end via kabeltv.
|
Skrevet den: 01-April-2006 kl. 13:09
filmfreak skrev:
Men det vil altså sige at TDC 'snyder' Selector kunder
for Dolby Digital lyden på TV2 - for der er kun PCM lyd på Selector!
|
Mon ikke det kommer - TV2 har jo ikke sendt noget i andet DD2.0 endnu,
så det har jo nok ikke været prioritet 1 hos TDC.
|
Skrevet den: 01-April-2006 kl. 13:53
Nu har jeg set lidt mere.
Jeg er enig med lunddal, det ser for hårdt komprimeret ud. Det ses på bevægelser og omkring konturer på små detaljer, bogstaver m.m.
Lige nu er der en genudsendelse af "Er du rigtig klog?". Umiddelbart står billedet flot og skarpt. F.eks. er der en del røde farveflader på malede tønder, og de er helt fri for analog uro og støj, et klart tegn på digital signalvej.
Til gengæld er ansigter filmet på lidt afstand alt for groft tegnet op og har en del "digital uro". Samme ved panoreringer, små detaljer sitrer.
Om det er kameraer, bånd, TV2 eller TDC, der bevirker det, ved jeg ikke.
Mindre kompression, højere bitrate, tak!
|
Skrevet den: 01-April-2006 kl. 14:15
lunddal skrev:
filmfreak skrev:
Men det vil altså sige at TDC 'snyder' Selector kunder for Dolby Digital lyden på TV2 - for der er kun PCM lyd på Selector!
|
Mon ikke det kommer - TV2 har jo ikke sendt noget i andet DD2.0 endnu, så det har jo nok ikke været prioritet 1 hos TDC. |
Men det viser bare at TDC fra starten afskærer Selector-kunder for visse features, som man kan få på DR og TV2 via DTT.
Gad vide hvornår (og overhovedt om) TV2 sender noget i ægte 16:9 ? Hvad med serien Anna Pihl ??
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 01-April-2006 kl. 14:28
TV2 har sendt en del film i 16:9 på nuværende tidspunkt, og Anna Phil bliver også sendt i 16:9.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 01-April-2006 kl. 18:51
filmfreak skrev:
Men det viser bare at TDC fra starten afskærer
Selector-kunder for visse features, som man kan få på DR og TV2 via DTT.
|
DR sender ikke i DD og TV2 har indtil videre kun sendt i DD2.0.
|
Skrevet den: 01-April-2006 kl. 18:53
Carser skrev:
Lige nu er der en genudsendelse af "Er du rigtig
klog?". Umiddelbart står billedet flot og skarpt. F.eks. er der en del røde
farveflader på malede tønder, og de er helt fri for analog uro og støj, et klart
tegn på digital signalvej. |
Siden jeg har fået mit 43" tv har jeg rigtigt kunne bemærke tv programmer i
dårlig kvalitet (billedmæssigt altså ) og "Er du rigtig klog" har været
dårligere end de fleste TV2 programmer - også analogt, så det er åbenbart
produktionsselskabet der laver en dårlig billedkvalitet.
Optagede tv-programmer er generelt dårligere end live, men de optager
tilsyneladende i en dårligere kvalitet end normalt.
|
Skrevet af: bcman
Skrevet den: 01-April-2006 kl. 22:28
"For første gang" vises der ægte 16:9 Anamorphic via Selector fra TV2 iaftes. Filmen "Coming to America" sendes/blev sendt i 16:9 fra TV2.
Rart endelig at se 16:9 fra TV2 !
TV2 har sendt 16:9 på nogen film & serier via DTT igennem et stykke tid, men os med Selector har ventet længe på at TDC fik lagt TV2 på digitalt, det er jo endeligt sket, herligt ! Anna Phil 7 genudsendelse der kommer senere er bliver måske også udsendt i 16:9.
Jeg fik en opkald fra Selector service igår, hvor de nævnte at der vil kunne modtages 16:9 fra TV2 (når de udsender det) fra 31/3 eller senest 1/4. Jeg havde tidl. foresprugt dem om TV2 & 16:9.
------------- mvh
RDR-HXD1070, KDL-40X3500, PS3, Yousee Kabel-tv
|
Skrevet den: 01-April-2006 kl. 22:36
Så mangler vi bare TV2 Film, samt at TV2 angiver på deres TTV om en udsendelse sendes i 16:9 eller ej...
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet den: 01-April-2006 kl. 22:44
bcman skrev:
"For første gang" vises der ægte 16:9 Anamorphic via Selector fra TV2 iaftes. Filmen "Coming to America" sendes/blev sendt i 16:9 fra TV2.
Rart endelig at se 16:9 fra TV2 ! |
Absolut!
Det virker dobbelt så godt opløst som filmen m/Harrison Ford i går.
Jeg sætter et kryds i kalenderen! Det er mig bekendt første gang i Selector-historien.
|
Skrevet af: velsi
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 00:22
Hvor skifter mit tv ikke til 16:9 på canal+ kanalerne. Det virker ellers fint, når flere andre stationer sender i det format...
|
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 00:50
velsi skrev:
Hvor skifter mit tv ikke til 16:9 på canal+ kanalerne. Det virker ellers fint, når flere andre stationer sender i det format... |
Øh, tråden her er om TV2...
Men et par bud:
- Måske er filmen/den valgte kanal ganske enkelt ikke i 16:9,
- måske bruger du ikke SCART, hvor en bestemt leder skifter spænding efter format og/eller
- måske har du et TV, der skifter efter "hvad det ser" og ikke efter, hvad der specifikt signaleres fra kanalen og din Selector.
Hvis ikke mine bud rammer plet, foreslår jeg, du spørger under en passende overskrift og oplyser mere om dit TV og dine forbindelse(r).
|
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 01:21
Faktisk tror jeg, jeg ved hvad han mener - jeg har samme problem... MED TV2
På canal+ kanalerne, dr1 og zdf (og alle andre) skifter mit fjernsyn også automatisk mellem 4:3 og 16:9 når der sendes i de forskellige formater.
Dette sker IKKE med TV2 ! Her forbliver den 4:3. Hvis jeg sågar kommer fra canal+ i 16:9 skærm, og skifter til TV2, så skifter fjernsynet sågar tilbage til 4:3 ! Det signal der fortæller skærmen om det er det ene eller andet format MÅ simpelthen være forkert eller mangler på TV2.
side info: Min selector opsætning er sat til at jeg har 16:9 fjernsyn, da dette virker bedst på mit 4:3 fjernsyn. TV'et laver nemlig selv formatet om på skærmen. Den er sat til det, da jeg dermed slipper for de hvide streger i toppen af eks. DR1 når de sender 16:9 - og dette virker perfekt på ale kanaler - nu undtagelse med TV2
|
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 01:24
Det skal også siges at jeg har et 4:3 tv.
Dette er opdaget under aftenens film, kl 01.00, der sendte i bredformat på TV2, men som selector og/eller tv'et ikke kunne genkende 16:9 signalet, og forblev altså i 4:3, uden automatisk at skifte format...
|
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 01:53
Jeg har nu set 3 film (dog ikke koncentreret, men med et halvt øje) i anamorf 16:9 på TV2 på mit 16:9 TV, hvor alt m.h.t. format virkede lige efter bogen.
Også gennemsløjfet min recorder, også på optagelsen af den gyser, jeg aktuelt er i gang med. Jeg kører med fuldt monterede SCART-kabler, RGB og har sat mit TV til automatisk format-valg, min Selector til 16:9 og min recorder til 16:9 TV.
Så jeg tror ikke hverken TV2 eller TDC er årsag til det, I to (velsi og pade 2204) oplever.
|
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 01:56
Jeg tvivler !
Alle andre kanaler fungerer det rigtigt, og perfekt.
|
Skrevet af: norbert
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 02:14
Alt fungerer også perfekt hos mig gennem Selector, bortset fra at nogle linier af underteksterne på TV2 forsvinder ind imellem.
|
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 02:21
Pade2204 skrev:
Jeg tvivler !
Alle andre kanaler fungerer det rigtigt, og perfekt. |
Det gør det også her, har lige klippet optagelsen af TV2 gyseren til, den skiftede til og fra WIDE lige hvor den skulle i start og slutning.
Men det er set før i TDC's historie, at der kan være geografiske forskelle på signalerne - og jeg tror da på, hvad I skriver.
Så nu nøjes jeg med at tro, at det ikke er TV2, der er årsag til det, I to oplever, men at det godt kan være TDC Kabel TV.
Uanset det: Jeg er meget glad for, at der nu er 16:9 på digital TV2.
|
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 02:42
jeg modtager de forkerte signaler 4:3 / 16:9 på tv2 på Frederiksberg
|
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 09:42
Jeg modtager også forkerte 4:3 / 16:9 signaler på Frederiksberg.
Gør jeg også på DR1 og DR2, som sender en del i 16:9.
Så øv, kan ikke få 16:9 billedet til at fylde hele plasma skærmen. Er trykket sammen (sorte bjælker foroven og forneden).
------------- /Martin
|
Skrevet af: velsi
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 09:50
Hvad er det for et signal, som åbenbart ikke virker for alle kanaler.
Bliver det sendt sammen med tekst-tv signalet?
I går skiftede mit fjernsyn fint, når TV2 sendte 16:9, men ikke på canal+ kanalerne, selv om man tydeligt kan se at folk er sjovt lange i ansigterne, og at der derfor må være tale om et 16:9 signal...
|
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 11:35
Det hedder WSS og er beskrevet på teknisk engelsk på http://www.intersil.com/data/an/an9716.pdf - http://www.intersil.com/data/an/an9716.pdf
Ja, det er skjulte bits i linie 23 (=over billedet) i PAL.
Her http://home.tiscalinet.ch/hahn/wss.html - http://home.tiscalinet.ch/hahn/wss.html er en rapport fra 2000, der fortæller lidt om, at disse signaler ikke altid sendes lige efter bogen...
Her http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6179&KW=wss&PN=0&TPN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6179&K W=wss&PN=0&TPN=1 er en kæmpetråd fra dette forum om TDC's WSS problemer i kombination med Sagems firmware, der gjorde og gør, at vi ikke altid kunne optage/overføre til DVD på recordere, der optog fra de gamle Selector-modeller. WSS er markeret med gult.
|
Skrevet af: bamsen
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 11:52
Det var da "rart" at høre når jeg har bakset med de problemer længe. Damn. Jeg er den der kabel-tv i røret first thing monday morning.
Jeg syntes til gengæld mine Canal + kanaler fungerer helt fint. God billedkvalitet på de fleste af dem og med fint 16:9 signal.
PS. Jeg bor også på Frederiksberg.
Bjørn
|
Skrevet af: mich61
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 11:59
bamsen skrev:
Det var da "rart" at høre når jeg har bakset med de problemer længe. Damn. Jeg er den der kabel-tv i røret first thing monday morning.
Jeg syntes til gengæld mine Canal + kanaler fungerer helt fint. God billedkvalitet på de fleste af dem og med fint 16:9 signal.
PS. Jeg bor også på Frederiksberg.
Bjørn
|
KabelTV Service har da åbent om søndagen, men man kunne også sende en mail :-)
|
Skrevet af: Prasmus
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 20:08
Mit TV (som er 4:3) skifter heller ikke altid, men for mit vedkommende tror jeg det er mit TV'et der har skylden.
Mit bud er at mit TV'et kun reagere på 16:9 pinden i scart kablet og
ikke på WSS bit'et i linie 23, og alt efter kanal og udsendelse er det
pinden eller bit'et der benuttes til 16:9
Enten det, eller også har jeg en periodisk fejl i selectoren.
Ret mig hvis jeg tager fejl !
Jeg oplever det både på TV2 i går og af og til på canal+.
Mvh Peter
|
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 20:39
Hej Peter,
Bits i linie 23 kommer (som jeg indtil videre har forstået det, jeg blev lidt usikker) ikke ud af SCART på en Selector - eller en recorder - hvor PAL er 720x576 pixels uden plads til TTV og WSS. Derfor kan en recorder heller ikke optage TTV.
Så jeg hælder til, at det er WSS fra kanaludbyder og TDC, spændingen på pinden, kablet og TV'et, tilslutningen og betjeningen af det, der afgør det.
Ret (også) mig hvis jeg tager fejl!
|
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 21:30
jo. Jeg har ikke oplevet bare en fejl med de andre kanaler og automatisk skift fra 16:9 og 4:3. TV2 er der problemer !
Det kunne være sjovt om det kunne være signalet på Frederiksberg (som ser ud til at være flest herinde med fejl - jeg selv inkluderet)
Jeg har skrevet til TDC og forhørt mig, jeg vender tilbage med svar
|
Skrevet af: katbird
Skrevet den: 02-April-2006 kl. 21:59
Pade2204 skrev:
jo. Jeg har ikke oplevet bare en fejl med de andre kanaler og automatisk skift fra 16:9 og 4:3. TV2 er der problemer !
Det kunne være sjovt om det kunne være signalet på Frederiksberg (som ser ud til at være flest herinde med fejl - jeg selv inkluderet)
|
Jeg har det samme problem med TV2 , bor i Fredensborg ,nordsjælland.
|
Skrevet den: 03-April-2006 kl. 21:30
Hej Carser
Mange tak for svaret.
Carser skrev:
Bits i linie 23 kommer (som jeg indtil videre har
forstået det, jeg blev lidt usikker) ikke ud af SCART på en Selector -
eller en recorder - hvor PAL er 720x576 pixels uden plads til TTV og WSS. Derfor kan en recorder heller ikke optage TTV.
Så jeg hælder til, at det er WSS fra kanaludbyder og TDC,
spændingen på pinden, kablet og TV'et, tilslutningen og
betjeningen af det, der afgør det.
Ret (også) mig hvis jeg tager fejl! |
Lyder fornuftigt nok, passer sammen med, at man vist ikke kan se
text tv på tv'et, når signalet kommer fra selectoren (via scart
naturligvis).
Det ender nok med at jeg må måle på 16:9 pinden for at finde ud af
om det er mit TV eller selector der fejler. Det sker når jeg får tid og
finder ud af hvilken pin det er.
Tror mest det er tv'et, min fornemmelse siger mig det fejler hver
gang jeg har skiftet til scart in 2 og derefter tilbage til scart in 1,
men jeg har ikke testet det nok til at være sikker.
Mvh Peter
|
Skrevet den: 03-April-2006 kl. 21:40
Hej igen.
Go' idé at måle og teste. Den med pinden er jeg straks mere sikker på: Nr. 8
ref.: http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engineering/SCART.html - http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engine ering/SCART.html
|
Skrevet af: Datamax
Skrevet den: 05-April-2006 kl. 00:58
skal vi snart se Tv2 Film i ægte digital, på selector ? nogle der ved besked ?. det ville vel ikke være for meget af forlange, da det jo er en film kanal, ville jo gerne have de 432 linier op på 576 der er så pænt, sytes jeg....
Ps. hvad med dvb-s køre i også bare med noget hjemmelavet digital fusk?
HD kan vi ikke bare starte med alle linier i pal og tage det derfra ?
------------- CASH IS KING
3840x2160"2:2"3:3
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 05-April-2006 kl. 01:12
Datamax skrev:
skal vi snart se Tv2 Film i ægte digital, på selector ? nogle der ved besked ? |
TV 2 Film var oprindelig planlagt til at sende i ægte 16:9.
Men TDC kabel-tv kunne/ville ikke lave en almindelig analog 4:3 letterbox udgave af kanalen, samtidig med at de udsendte den som ægte 16:9 på Selector, så derfor må vi alle nøjes med 4:3. Ellers ser den forkert ud overfor de 950.000+ TDC-kunder der ikke har en Selector.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 05-April-2006 kl. 16:02
Wow !!!!
Så 24-timer i går, i ægte digital og 16:9 - det er godt nok noget andet end de foregående afsnit !!!!
Og det endda konstateret på et ældre sony CRT 4:3 TV....
Så det er næppe det at den var i 16:9 som gjorde forskelden hos mig, men det at det var digital helt ud til selector boxen.
Ps: Ja mit tv skiftede til 16:9 af sig selv.... Men når jeg genser
afsnittet fra min 910'ers HD, så skifter TV'et ikke selv. Jeg må se at
tage mig sammen og finde ud af hvorfor....
Mvh Peter
|
Skrevet den: 05-April-2006 kl. 16:09
Hvordan er din 910'er koblet til din Selector?
Der er ikke 16:9 signalering på Selectors VHS SCART - KUN på dens TV SCART.
Så kobl din Selector til din recorder fra TV SCART og i RGB - så optager du i bedst mulig kvalitet (og i 16:9).
|
Skrevet den: 05-April-2006 kl. 16:10
Lars skrev:
Men TDC kabel-tv kunne/ville ikke lave en almindelig analog 4:3 letterbox udgave af kanalen, samtidig med at de udsendte den som ægte 16:9 på Selector, |
Så derfor må vi nøjes med en 4:3 digital og en 4:3 analog i stedet for?
Hvor henne er logikken i det??? I begge tilfælde skal de sende både en digital og en analog udgave ud, så hvorfor ikke sende den digitale i 16:9 og den analoge i 4:3?
|
Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 05-April-2006 kl. 16:33
Prasmus skrev:
Ps: Ja mit tv skiftede til 16:9 af sig selv.... Men når jeg genser
afsnittet fra min 910'ers HD, så skifter TV'et ikke selv. Jeg må se at
tage mig sammen og finde ud af hvorfor....
Mvh Peter
|
Hvis det optagede signal indeholder både 4:3 og 16:9 materiale er det måske årsag til problemet.
Prøv at klippe udsendelsen til, så reklamer og andet i 4:3 for og efter afsnittet bliver slettet.
Mvh Michael
------------- Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
|
Skrevet den: 05-April-2006 kl. 16:33
HeartWare skrev:
Så derfor må vi nøjes med en 4:3 digital og en 4:3
analog i stedet for?
Hvor henne er logikken i det??? I begge tilfælde skal de sende både en
digital og en analog udgave ud, så hvorfor ikke sende den digitale i 16:9
og den analoge i 4:3? |
TV2 har kun én udgave af TV2 Film, og den sendes digitalt via satellit.
TDC omformer den så til analogt for de TDC kunder, der ikke har
Selector.
Forhåbentligt undersøger TV2 jævnligt markedet for hvor mange der har
4:3 fjernsyn, og hvor mange af dem, der ikke selv kan lave letterbox ud af
anamorfe udsendelser.
Antallet af 4:3 fjernsyn uden understøttelse for 16:9 er tilsyneladende for
stor nu.
|
Skrevet den: 05-April-2006 kl. 16:45
lunddal skrev:
TV2 har kun én udgave af TV2 Film, og den sendes digitalt via satellit. TDC omformer den så til analogt for de TDC kunder, der ikke har Selector. |
Fint - men kunne de så ikke bare sende de digitale data fra satellitten direkte ud på Selector?
Teknisk set kan det forholdsvist nemt lade sig gøre, men i stedet for, så LetterBox'er og analogiserer de signalet, hvorefter de digitaliserer det igen.
Spild af kræfter (og kvalitet).
|
|