Print side | Luk vindue

Størrrelse på lærred - Afstemning

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=108198
Udskrevet den: 28-December-2024 kl. 15:07

Emne: Størrrelse på lærred - Afstemning
Skrevet af: martineren
Emne: Størrrelse på lærred - Afstemning
Skrevet den: 18-Februar-2012 kl. 14:18
.

Svar:
Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 18-Februar-2012 kl. 14:21
Hvad man har? Hvad man vil have? Hvad man synes er optimalt? Hvad er det der skal stemmes om? Hvis det er hvad der er optimalt har det jo meget at gøre med afstanden.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX

Tæller nu film i K!

Skrevet den: 18-Februar-2012 kl. 14:27
Foretrukne... Personlig smag hvis alt var muligt med en afstand på 330 cm.

Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 18-Februar-2012 kl. 14:28
Det er en personlig preference med lærredsstørrelse i forhold til siddeafstand. Jeg håber ikke denne "poll" skal danne grundslag for nogen beslutninger?

Jeg vil anbefale at du besøger et demolokale med projektor og prøver det i virkeligheden.

Skrevet den: 18-Februar-2012 kl. 14:33
Lad os sige at jeg synes, det kunne være sjovt at høre, hvad folk synes. Grundlaget er naturligvis subjektivt. Mange stiller lignende spørgsmål i andre tråde, måske de også kunne få glæde/inspiration af afstemningen. Og lad så afstemningen begynde:) 

Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 18-Februar-2012 kl. 15:35
"The most useless poll ever!"

Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 18-Februar-2012 kl. 17:21
Der er jo også kæmpe forskel på om du har f.eks. et 100" 16:9 lærred eller et 100" 21:9 lærred

Skrevet den: 18-Februar-2012 kl. 17:23
Vi snakker 16:9

Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 18-Februar-2012 kl. 19:47
jeg undlader at stemme men vil sige "så stort som muligt"

BS

-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"

Skrevet af: jj79
Skrevet den: 18-Februar-2012 kl. 20:36
Fra den afstand var 106" for anstrengende at se på, for mig, hvorimod 92" passer helt perfekt - men ved da også der er flere herinde der vil sige min. 120" fra den afstand, så det kan du ikke rigtig bruge til noget.
Køb projektoren først og smid billedet op på væggen, evt et lagen over tv'et og prøv dig frem med størrelsen og bestil derefter lærred.

Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 19-Februar-2012 kl. 06:04
Har stemt 150 tommer
Har selv 123 tommer som jeg netop sidder 3,3 meter fra og syntes bestemt ikke det er for stort (så længe vi taler om godt 1080i/p materiale)

The more the merrier ....Så længe materialets opløsning og hjemme-projektoren ellers kan trække det. I betragtning af at Digital Cinema typisk også "kun" er 2K, så er der jo næppe noget i vejen for 150 tommer hjemme, hvis man har mulighed for det.

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 19-Februar-2012 kl. 09:34
Hvor højt lærredet er monteret betyder rigtig meget for , hvor stort et lærred kan være. Jo længere nede det er monteret jo større kan lærredet være

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 19-Februar-2012 kl. 10:28
Jeg vil klart anbefale at du køber projektoren før du køber lærredet. Så kan du nemlig prøve forskellige størrelser hjemme på væggen inden du bestemmer dig. I sidste ende er lærredstørre et spørgsmål om smag og behag. Nogen vælger forreste række i biografen, mens andre hellere vil sidde på bagerste. THX anbefaler såvidt jeg husker en billedebredde på 36 grader ved 16:9. Det svarer til en billedebredde på 2.14m, hvilken svarer til 97 tommer diagonalt. De fleste moderne projektorer vil ikke have problemer med at levere lys nok til omk 100 tommer.

Skrevet den: 19-Februar-2012 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Hvor højt lærredet er monteret betyder rigtig meget for , hvor stort et lærred kan være. Jo længere nede det er monteret jo større kan lærredet være

Ja, du har helt ret. Det er også et væsentligt parameter i forhold til perceptionen af størrelse, som man ikke må glemme at tage med i betragtning.

Mit eget 123 tommer lærred flugter med loftet, hvilket giver den fordel at det virker større på tilskueren når det er i brug, end hvis det hang lavt. Samtidig at der jo så også den fordel at der kan stå mere udstyr og flade tv møbler under det mv. Til gengæld får store højtalere/store møbler mv. den modsatte effekt i forhold til perceptionen af lærredets størrelse ...men da heldigvis kun så længe lyset er tændt i rummet). Når det eneste lys er projektionen, så er det mere højden af monteringen og naturligvis selve størrelsen på lærredet der afgør hvordan man opfatter dimensionerne.

Bare husk at det ikke holder hvis loftet f.eks. er hvidt (da et rum med refleksioner er jo ikke udgør de bedste betingelser i forhold til projektion)

( kan evt. ses her:  http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=93771&KW=stue&PN=2&title=ndvendigt-at-male-vgge-loft-mrke - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=93771&KW=stue&PN=2&title=ndvendigt-at-male-vgge-loft-mrke  )

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 19-Februar-2012 kl. 17:44
"Standarden" for lærredstørrelse er, at afstand/lærredhøjde = 3. Grunden til at bruge højde som reference, er at det både gælder på 16:9 og 2.35:1.
Dette er dog kun en standard, og som mange skriver, så er det personlig preference. 

Som P.Las også skriver, er højdeplaceringen af lærredet også vigtig. Jeg synes et for højt placeret lærred er meget irriterende at se film på.

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 19-Februar-2012 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Ja, du har helt ret. Det er også et væsentligt parameter i forhold til perceptionen af størrelse, som man ikke må glemme at tage med i betragtning.

Mit eget 123 tommer lærred flugter med loftet, hvilket giver den fordel at det virker større på tilskueren når det er i brug, end hvis det hang lavt. Samtidig at der jo så også den fordel at der kan stå mere udstyr og flade tv møbler under det mv. Til gengæld får store højtalere/store møbler mv. den modsatte effekt i forhold til perceptionen af lærredets størrelse ...men da heldigvis kun så længe lyset er tændt i rummet). Når det eneste lys er projektionen, så er det mere højden af monteringen og naturligvis selve størrelsen på lærredet der afgør hvordan man opfatter dimensionerne.

Bare husk at det ikke holder hvis loftet f.eks. er hvidt (da et rum med refleksioner er jo ikke udgør de bedste betingelser i forhold til projektion)

( kan evt. ses her:  http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=93771&KW=stue&PN=2&title=ndvendigt-at-male-vgge-loft-mrke - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=93771&KW=stue&PN=2&title=ndvendigt-at-male-vgge-loft-mrke  )

Jeg har selv eksperimenteret med hvor højt billedet skal hænge. Der er efter min mening meget stor forskel på synskomforten alt efter hvor høj det hænger og jeg er helt ening i at man bedre kan få god synskomfort med et stort lærred ved at lade det hænge lavt. Konkret er et 100" 16:9  for stort (højt) på 3m afstand hvis det ikke kommer ned i den rigtige højde. Ved at hænge det så man har øjnene mellem 1/3 og 1/2 af højden, målt fra underkanten, så får men IMO en god komfort.
Ellers vil jeg da også anbefale at købe projektoren først og eksperimentere lidt inden man beslutter sig for et lærred. Desværre findes der ingen billige lærreder med langt drop, så hvis man har højt loft og begrænset budget er man henvist til at montere på væggen eller evt et rammelærred.

Jeg synes selv at reglen om at siddeafstand delt med 3 = billedhøjde, er lige lille nok til 16:9, da det vil give et billede på 80" ved 3m afstand eller 89" ved 3,3m. På den afstand vil 95" til 100" nok være at foretrække.

MVH

Skrevet den: 19-Februar-2012 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Ved at hænge det så man har øjnene mellem 1/3 og 1/2 af højden, målt fra underkanten, så får men IMO en god komfort.

Det lyder imho som værende meget godt bedømt. (Det overenstemmer i hvert fald med mine egne oplevelser (hvor midten af synsfeltet i min egen opsætning er lidt over 1/3 og under 1/2 inde på lærredet fra bunden). 

Det passer så som reglen i praksis med at de større lærreders overkant ofte skal hænge oppe i nærheden af loftet, mens mindre lærreder (og større TV) hænger bedre lidt lavere nede af væggen med mere luft foroven.

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 19-Februar-2012 kl. 19:18
Højden på mit lærred er så øjnene er tæt på midten af lærredet - ca 5-10cm under midten. Det er et 106" fra 3 m afstand. Det fungere rigtig godt

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet af: Bruger udmeldt 6
Skrevet den: 19-Februar-2012 kl. 19:57

Mit lærred sidder - hvis jeg sidder alm. i stolene - så jeg kigger ind i den nederste tredjedel af lærredet. Det er et 104", og jeg sidder 3,85m. fra lærredet. Det er alletiders, især ved 16:9. Der må det helst ikke være større. Scope måtte dog gerne være større.. Men eftersom jeg langt fra altid ser film alene, vil jeg også gerne at andre synes det er behageligt.. Personligt vil jeg altid foretrække at lærredet sidder så jeg ikke kigger særlig meget ned på billedet, såsom underteksterne.

Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 01:03
Glimrende. Jeg køber et på 100 tommer.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 08:26
Oprindeligt skrevet af martineren martineren skrev:

OMG

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 08:52

Hvad har gjort, at du har valgt 100 tommer?

Skrevet af: wadia
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 09:54
Ska vi grine eller græde...

-------------
JVC DLA-HD750, NAD T787, Mac Mini 2011, Lissau 16:9 Tab-Tension ISF True color , Dali Mentor 6 og Mentor center og Mentor 1 baghter, DaliP-10 DSS subwoofer ,OPPO BDP-83

Skrevet af: KillBoxOne
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 10:25
vent med at købe - jeg får lige fat i nogle flere der kan stemme på 120"Confused
du MÅ ikke købe lærrede i 100" bare fordi der er flest stemmer på denne størrelse

-------------
Panasonic TH-50PZ800
Epson TW3200, Hivilux TX 120"
Panasonic DMP-BDT 110
Onkyo NX-NR609
DALI Concept 8 DALI Concept CT
DALI Concept 2 DALI IKON SUB
Harmony One

Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

OMG

OMG-ception

Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

OMG-ception

Tak, jeg var alt for OMG'et til at hoste op med et ordentligt, passende OMG. Din OMG giver et meget bedre indtryk af min OMG'ethed, end min egen OMG Thumbs Up

EDIT: Nej, vent - det skulle have været den her:

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 14:05
Det minder lidt om at spørge publikum i "Hvem vil være Millionær" LOL

http://angrybananas.com/files/2010/09/OMG.png">

Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det minder lidt om at spørge publikum i "Vil du være Millionær" LOL
Det minder da på ingen måde om hinanden... Tilfældet med publikum spørger om ting der er et entydigt svar på og i trådstarters tilfælde spørges der til noget som er ren personlig præference.

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 14:19
Hvorfor ikke bare lade manden købe det lærred han ønsker?!

Hvor mange gange ser man ikke forespørgsler fra folk det ønsker hjælp til at købe tv, receiver osv. uden at man/de tager ud for at besigtige varen?!

De fleste gør sig ikke mange andre tanker ved køb af lærred end: "Det kan ikke blive stort nok", og der er da kommet noget feedback om hvilke oplevelser nogle brugere har.

Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Hvor mange gange ser man ikke forespørgsler fra folk det ønsker hjælp til at købe tv, receiver osv. uden at man/de tager ud for at besigtige varen?!

De fleste gør sig ikke mange andre tanker ved køb af lærred end: "Det kan ikke blive stort nok", og der er da kommet noget feedback om hvilke oplevelser nogle brugere har.

Du kan sq da ikke lave en afstemning og få folk til at vælge lærredstørrelse for til sidst at vælge den størrelse lærrede som har fået flest stemmer. Det giver ingen mening. 

Hvad med rummet?
Hvad med projektoren?
Hvad med.. ???

Det her giver ingen mening.

Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det minder da på ingen måde om hinanden... Tilfældet med publikum spørger om ting der er et entydigt svar på og i trådstarters tilfælde spørges der til noget som er ren personlig præference.
Så har du ikke set ret mange Millionær Quiz'er LOL

Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 15:37

Næh, hvem ser også det lort?Exclamation

Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 15:39

Næh, hvem ser også det lort?Exclamation
BAH!Dead

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 15:42
Jeg vil sige, at 100 " på 3,3 m. afstand ikke er helt ved siden af ( Kører selv med 112 " med 3, 6 m. afstand ), men det bedste råd er at prøve på væggen først, og så få et indtryk af størrelsen, før der købes.
Noget som man SKAL huske er, hvilken projektor der bliver brugt, da der er stor forskel på hvor stort billede på en given afstand, de kan levere.
De 112 " er det største min projektor kan leverere i mit rum ( Hvilket heldigvis passer perfekt, synes jeg ).
Til sammenligning kunne min gamle Optoma kun levere et billede på ca. 80 "...
Afstanden skal man også huske afhænger af, om man måler fra bagvæggen eller fra starten af linsen, som jo ikke kan sidde helt op ad bagvæggen.

Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 15:48

Du kan sq da ikke lave en afstemning og få folk til at vælge lærredstørrelse for til sidst at vælge den størrelse lærrede som har fået flest stemmer. Det giver ingen mening. 

Hvad med rummet?
Hvad med projektoren?
Hvad med.. ???

Det her giver ingen mening.

Jeg formoder trådstarter har udregnet om han kan have et lærred på 100". Både om han har plads til det og om projektoren kan lave et 100" billede på den afstand han planlægger. Hvis ikke, bør han gøre det, så han ikke ender med 100" der ikke kan fyldes ud.

Det er vel også kun trådstarter det ved, om den valgte størrelse skyldes at det er den størrelse der har fået flest stemmer, eller om det skyldes noget andet.

Hvilken projektor der er tale om, og hvordan rummet ellers er, spiller ringe rollle, hvis man da ellers kan tro de utallige tråde der om lign. emne. 

Mange køber som regel det de ønsker, og prøver at få det til at fungere. I den anden grøft er der dem, der vil have det optimale og får projektor, lærred og rum til at passe perfekt sammen. Jeg formoder trådstarter hører mere til første gruppe end til dem der ønsker perfektion, og det er jo fint.

Skrevet af: bird
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 15:58
Jeg kan ikke se der er noget galt i trådstarters spørgsmål. 

Han kuinne også besøge Otto i Tapeconnectino og spørge, hvilken størrelse lærred han vil anbefale. Otto spørger vel kunden om siddeafstand, projektorvalg, øvrig lys i rummet, mærklægning, vægfarver og andet relevant. Ud fra kundens svar anbefaler han 100". 

Her vælger brugeren så ikke at gå i Tapeconnection for at høre Ottos personlige anbefaling, men spørger bredt blandt projektor-brugerne, hvad deres erfaring er. Brugeren har muligvis lille budget og skal bare have en retningssnor om, hvilken størrelse der anses for optimal. Han køber herefter et 1500 DKK lærred i den ønskede størrelse og sætter en 3500 projektor foran. Brugeren er glad og tilfreds. Han er ikke gået helt  galt i byen og endt med et alt for stort eller alt for lille lærred. Ud fra brugerens præmis er han ganske godt tilfreds.

Ud fra de erfarne brugeres kommentarer i denne tråd, tør man efterhånden ikke stille "dumme" spørgsmål mere. Det er den typiske forbandelse fora med lang levetid lever under. Semiarrogante OMG oneliners og herefter diverse billeder for at underbygge det..

Please.

Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 16:17

Hvilken projektor der er tale om, og hvordan rummet ellers er, spiller ringe rollle, hvis man da ellers kan tro de utallige tråde der om lign. emne. 

Mht. størrelse er der én ting som alle kan blive enige om:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

jeg undlader at stemme men vil sige "så stort som muligt"

BS

At det kun kan blive for småt.. man vænner sig HURTIGT til 50", dernæst til 90" osv.. køb så stort som det kan være - dét burde være den gyldne regel. 

Go big or go home.

Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 16:36

At det kun kan blive for småt.. man vænner sig HURTIGT til 50", dernæst til 90" osv.. køb så stort som det kan være - dét burde være den gyldne regel. 

Go big or go home.

Ikke alle er enige i at lærredet skal være så stort som muligt. Jeg er i hvert fald ikke.

I øvrigt kan sætningen: "Køb så stort som det kan være", vel tolkes på flere måder. Jeg formoder du mener så stort et lærred, som man har plads til. 

Det kunne også være at du mener så stort et lærred at det giver mening. For nogen giver det mening at købe det største lærred de kan presse ind i rummet; for andre gør det ikke.

Jeg har ikke lyst til at købe et lærred der er for stort. Jeg bryder mig ikke om at sidde forrest i biografen, og får ondt i hovedet af at skulle bevæge øjnene for meget for at overskue billedet. Det samme sker når jeg sidder i et privat hjem med et lærred der er for stor i forhold til siddeafstanden. Desuden er der vist også noget med at det kræver en del lys fra projektoren, jo større lærredet bliver. 

Oprindeligt skrevet af bird bird skrev:

Jeg kan ikke se der er noget galt i trådstarters spørgsmål. 

Han kuinne også besøge Otto i Tapeconnectino og spørge, hvilken størrelse lærred han vil anbefale. Otto spørger vel kunden om siddeafstand, projektorvalg, øvrig lys i rummet, mærklægning, vægfarver og andet relevant. Ud fra kundens svar anbefaler han 100". 

Her vælger brugeren så ikke at gå i Tapeconnection for at høre Ottos personlige anbefaling, men spørger bredt blandt projektor-brugerne, hvad deres erfaring er. Brugeren har muligvis lille budget og skal bare have en retningssnor om, hvilken størrelse der anses for optimal. Han køber herefter et 1500 DKK lærred i den ønskede størrelse og sætter en 3500 projektor foran. Brugeren er glad og tilfreds. Han er ikke gået helt  galt i byen og endt med et alt for stort eller alt for lille lærred. Ud fra brugerens præmis er han ganske godt tilfreds.

Ud fra de erfarne brugeres kommentarer i denne tråd, tør man efterhånden ikke stille "dumme" spørgsmål mere. Det er den typiske forbandelse fora med lang levetid lever under. Semiarrogante OMG oneliners og herefter diverse billeder for at underbygge det..

Please.

Enig. 

Især det sidste afsnit. 

Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af bird bird skrev:

Muligvis, men derfor er konceptet i at lave en afstemning og (hvis det er dét man har gjort) vælge ud fra flest stemmer, stadig decideret dumt. Spørge, og forholde sig til svarene, og ud fra formuleringen forsøge at vurdere værdien af de svar er én ting. Men at beslutte sig ud fra stemmer fra komplet ukendte brugere, det er der altså ikke ret mange gode argumenter for. Du aner ikke om dem der har stemt rent faktisk er projektor-brugere, eller bare er en stak brugere der tilfældigvis kiggede forbi af nysgerrighed og klikkede på 100 fordi det er sådan et dejligt rundt tal.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af KillBoxOne KillBoxOne skrev:

vent med at købe - jeg får lige fat i nogle flere der kan stemme på 120"Confused
du MÅ ikke købe lærrede i 100" bare fordi der er flest stemmer på denne størrelse

Jeg tror ikke , der umiddelbart kan findes en projektor, der kan lave et billede på 120 " hvis afstanden ikke kan blive mere end 3,3 m., fra projektorlinse til lærred...

Skrevet af: KillBoxOne
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Oprindeligt skrevet af KillBoxOne KillBoxOne skrev:

Jeg tror ikke , der umiddelbart kan findes en projektor, der kan lave et billede på 120 " hvis afstanden ikke kan blive mere end 3,3 m., fra projektorlinse til lærred...
 var også meget ironisk ment - Wink

-------------
Panasonic TH-50PZ800
Epson TW3200, Hivilux TX 120"
Panasonic DMP-BDT 110
Onkyo NX-NR609
DALI Concept 8 DALI Concept CT
DALI Concept 2 DALI IKON SUB
Harmony One

Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 16-Juni-2012 kl. 18:41
Wow det her er godt nok en underlig tråd.. lol

Hvad med at definere projektor type / opløsning og helt nøjagtig afstand til lærred, som det mindste.

Jeg har et 90" og et 110" 16-9 lærred, og med en JVC X7 foretrækker jeg 90" med en afstand på 4m.

Med min Vidikron CRT maskine foretrækker jeg 110" med en afstand på ca 3m

Så ca brede x 1,5 - 2 med 1080P digital projektor, og på CRT maskine der kan opløse fuld 1080P kan man sagtens komme så tæt på som brede x1

Det er i forhold til opløsning, så er det personligt hvor meget man kan overskue.

150" lærred der hænger 10m væk er småt, men et 60" der er 1m væk er stort..

Der er lys forhold, afstand mellem pixel og bla bla, så som andre foreslår... KIG selv.

Jeg startede i sin tid med at låne et 120" rullelæred, og ændre størelse til jeg fandt det der passede best til min projektors egenskaber, og den fastsatte lytteafstand jeg havde fra mine højtalere.

-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300

Skrevet den: 16-Juni-2012 kl. 20:00
Hvad er det, der gør, at du foretrækker forskellige afstande og størrelser, alt efter hvilken projektor, du bruger???

Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 16-Juni-2012 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Hvad er det, der gør, at du foretrækker forskellige afstande og størrelser, alt efter hvilken projektor, du bruger???

Det har at gøre med at digital er fast pixel, og har en opbygning af små firkanter med en lille afstand, hvor CRT er total fri for pixel opbygning, og har man en af de 9" maskiner der kan opløse 1080P 1:1 så kan du stå 30cm fra lærredet og det ser ud som om du kigger ud af vinduet.

Fast pixel display kræver en vis afstand for at man ikke længere bemærker nettet, og opbygningen af små firkanter.

Så derfor kan visse CRT tåle større lærred og kan betragtes så tæt på som man kan overskue.
De hårde fyre stacker 2stk  9" CRT maskiner side om side og laver et 4-5m bredt billede og sidder 4-5 m fra lærredet.

-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300

Print side | Luk vindue