Jeg leder stadig efter den der på papiret er den "perfekte", men har et par stykker i baghovedet. Mine krav er at den skal kunne tage 24/192 på asynkron USB da jeg ønsker at kunne afspille hi-res musik, og gerne have balancerede xlr udgange da min forstærker har xlr indgang, samt optisk indgang således at jeg kan benytte mit nuværende setup, hvilket er sværere at finde end som så.
Pt. har jeg kig på - Bladelius DAC. Denne tager 24/192 over asynkron USB, den tager ikke strøm fra USB porten men har en separat forsyning der også er galvanisk adskilt fra resten af DAC'en, samt at den er kompakt. På minussiden har den kun USB, samt at udgangene er helt almindelige single-ended RCA.
- Hegel HD11 Denne har balancerede xlr udgange, 2 coax, 1 optisk og 1 (asynkron?) usb indgange, samt at den har fjernbetjening, som endda kan styre din kilde over USB. Desværre tager den kun 24/96 på USB.
- Linnenberg UDC-1 En meget lille mærke, men umiddelbart nogle kvalitetsting. Det er, ligesom Bladelius DAC'en, en USB only DAC, og har de samme (overfladiske) styrker og svagheder som Bladelius'en, dog med xlr!
- Emotiva XDA-1 Denne er på oprydnings tilbud hos Emotiva, desværre kan man derfor ikke benytte deres 30-dages returmulighed hvis den ikke lyder godt. Dertil tager den kun 24/48 på USB. Den er dog billig, har fjerbetjening, en masse indgange samt xlr udgange.
- Benchmark DAC1 USB Renomeret DAC i USB udgave, med xlr udgange samt hovedtelefonsforstærker, som jeg har været meget glad for i min Caiman+, på trods af at jeg ikke har nogle bøffer længere. Desværre tager den kun 24/96 på USB.
Dertil er der en masse mere eller mindre eksotiske DACs på nettet jeg har kigget på som reelle muligheder. Jeg har også lyttet på Rega DAC'en, som viste rigtig gode takter i butikken, desværre spillede den ikke så godt sammen med resten af udstyret herhjemme. Har også kigget på MF M1-a DAC, men desværre tager denne kun 16/48 på USB.
For at svare på dit første spørgsmål, vil jeg mene at det kan være svært at afgøre, da det i stor grad kommer an på system dynamik, altså om det passer sammen med resten af systemet, som jeg erfarede med Rega DAC'en. Hvis det er M1-a udgaven (2. udgave) som har asynkron USB indgang, ville jeg nok vælge denne hvis man ikke har mulighed for at lytte først. Jeg baserer dette helt basalt på at den så vil have asynkron USB som er så godt som jitter frit, samtidig med at den kan tage . Man skal dog også kigge på antallet af indgange man skal benytte, ekstra features, evt. design, evt. opgraderingsmuligheder til enheden skulle man ønske at rode med det og selvfølgelig pris.
Skulle du være fra KBH området, kunne vi evt. finde ud af at du kan lytte til Caiman hos mig, dog med det forbehold at du formentlig ikke kender egenlyden på mit setup.
|