Print side | Luk vindue

DR vs DR HD

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=108702
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 06:47

Emne: DR vs DR HD
Skrevet af: Hr. K
Emne: DR vs DR HD
Skrevet den: 02-Marts-2012 kl. 20:56
Hej

Nu hvor DR bliver sendt i HD er der da kvalitetsforskel mellem DR og DR HD?

Hvis der ikke er nogen kvalitetsforskel kan det da undre at de f.eks. sender X-factor på begge kanaler.

Hr. K

Svar:
Skrevet af: Hancock
Skrevet den: 02-Marts-2012 kl. 21:23
Direkte udsendelser på DR HD er 720p, mens udsendelser på DR1 er opskaleret SD, altså 576i.
Så der er forskel.

-------------
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-Marts-2012 kl. 21:38
DR1 er også 720p, men altså opskaleret SD

Skrevet den: 02-Marts-2012 kl. 22:02
Det er kun det sidste stykke ud til forbrugeren der er 720p. Resten af kæden er 576i.
Det svarer groft sagt til at høre et telefoninterview i radioen. Det er heller ikke HiFi.

-------------
/Hancock

Skrevet af: Niller55
Skrevet den: 03-Marts-2012 kl. 08:40
hmm - ikke helt med, hvis DR 1 får en HD film på 720p så nedskalere de den først til 576i - også bagefter opskalere de den igen til 720p og så er det ikke en ægte HD de sender ud ?
Nils

Skrevet den: 03-Marts-2012 kl. 17:50
Ja, det er præcis hvad der sker.
Du kan flere steder her på sitet læse at produktionskæden for DRs programmer, med undtagelse af DR HD, er i SD.

-------------
/Hancock

Skrevet af: MilloDk
Skrevet den: 03-Marts-2012 kl. 18:39
Jeg får DR1 og DR HD via kabel fra Stofa, og har testet med bl.a Lykke, og der er ingen synlig forskel på DR1 og DR HD, så jeg vil da formode at hvad der kan sendes i HD på DR1, bliver sendt i HD.

-------------
// MilloDk

Skrevet af: CARS10
Skrevet den: 03-Marts-2012 kl. 21:55
Nej, der er tydelig forskel her på YS, DR HD er synlig bedre.
   carsten

Skrevet af: mowa
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 16:04
Hvor ser man noget dokumentation for at DR1 udelukkende skulle sende opskaleret 576i? Jeg har set flere eksempler på udsendelser, hvor jeg er 99,9% overbevist om at det er 720p. Er det mon den rigtige udgave af DR1 I har tunet ind på? Der er jo både en SD og HD version at vælge mellem.

Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af MilloDk MilloDk skrev:

Jeg får DR1 og DR HD via kabel fra Stofa, og har testet med bl.a Lykke, og der er ingen synlig forskel på DR1 og DR HD, så jeg vil da formode at hvad der kan sendes i HD på DR1, bliver sendt i HD.
Jeg ved ikke hvad Stofa gør, men sammenlignede to optagelser af Lykke afs. 18 fra DR og DRHD, og der er forskel mellem de to optagelser.
Edit: Her er der tale om YouSee, men mon ikke det er det samme på Stofa...

-------------
mvh Christian

Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 20-Marts-2012 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af mowa mowa skrev:

Hvor ser man noget dokumentation for at DR1 udelukkende skulle sende opskaleret 576i? Jeg har set flere eksempler på udsendelser, hvor jeg er 99,9% overbevist om at det er 720p. Er det mon den rigtige udgave af DR1 I har tunet ind på? Der er jo både en SD og HD version at vælge mellem.

Den bedste dokumentation er at bruge sine egne øjne, hvis man ellers har tilstrækkeligt gode øjne i hovedet samt tilpas godt og opsat udstyr brugt i sufficent omfang, til at afsløre den imho tydelige forskel der er. Desværre er det langt fra alle der er i stand til at se forskel på optimalt transmitteret SD kvalitet og så egentlig HD kvalitet. Ofte handler det om at folk har for små skærme (f.eks 50 tommer) som de sidder alt for langt fra (f.eks 3-4 meter) til at øjnene overhovedet er i stand til at se forskellen. (i det tilfælde udgør øjnene nemelig en flaskehals i "systemet")

Jeg har nemt ved at se det på mine 123" tommer som jeg sidder ca. 3½ meter fra.

Der ud over er der DR's egne udmeldinger omkring det, som har været konsistente fra start:

DR1 i 720p er af DR selv altid konsistent blevet præsenteret som DR1 "i forbedret kvalitet" og ikke som DR1 i HD kvalitet! Spørg også dig selv: Hvorfor skulle de dog også samsende programmerne hvis de virkelig sendte egentlig HD kvalitet på DR1 og ikke blot opskaleret SD kvalitet. Det ville jo i så fald være direkte tåbeligt!

At DR1 trods alt er så godt som det er, er en ganske god demonstration af hvor væsentlig en ordentlig transmissionskvalitet er. DR1 præsenterer bedre (men slet ikke helt) hvor stort potentialet er ifbm SD kvalitet, end de til sammenligning dårlige og båndbreddeudhungrede SD transmissioner, som vi har vænnet os til at være blevet spist af med. Det gælder det samme at de fleste af de HD transmissioner vi spises af med i dag, også er så hård pressede båndbreddemæssigt, at de langt fra yder potentialet ifbm HD nogen som helst form for retfærdighed. ...Og trenden går fortsat mod hårdere og hårdere kompression på TV markedet, i stedet for at øge kvaliteten i takt med at encoderne bliver mere og mere effektive Cry ....Sålænge bare den almindelige gennemsnitlige bruger opfatter det som god kvalitet er der ingen der tilgodeser nørdernes [dyre] behov og ønsker om højere bitrater da det jo "fordyrer" transmissionen/giver plads til færre programer med samme båndbredde.
_ _ _

Der har med specifik relation til DR1 og DRHD i øvrigt tidligere deltaget en person fra DR i debatten, der har givet gode og indsigtsgivende oplysninger om forholdende i DR byen.

se f.eks. denne tråd: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107196&KW=&PID=1088486&title=dr1-dr-hd#1088486 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107196&KW=&PID=1088486&title=dr1-dr-hd#1088486

Den gode nyhed er, at vi på et tidspunkt kan se frem til at DR1 en dag vil have nogle programmer sendt i egentlig HD kvalitet (via Canal Digital, YouSee, Stofa, Profiber mv i det mindste) når teknikken engang gennemgår en opdatering og omstilling i forbindelse med "produktionen" af DR1, så det (ligesom DRHD) produceres i 1080i og derefter transmitteres i 720p uden at det først har været nede omkring en 576i konvertering noget sted i kæden, forinden 720p transmissionen. (og altså dermed vil blive lige som DR HD)

Skrevet af: SandSand
Skrevet den: 21-Marts-2012 kl. 16:58
@millodk
du kunne lige så godt sige:jeg ser ingen forskel på DR1 og DRHD, ergo må DRHD være sd

Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 21-Marts-2012 kl. 17:02
Der ville jo ikke være nogen mening i, at DR 1 og DR HD samsender, hvis der ikke er forskel.

-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.

Print side | Luk vindue