Nyt kamera - Upgrade fra Sony TX-5
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Digital Foto
Forumbeskrivelse: Foto med digital kamera, digital spejlrefleks, tilbehør mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=108818
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 15:54
Emne: Nyt kamera - Upgrade fra Sony TX-5
Skrevet af: Hekon
Emne: Nyt kamera - Upgrade fra Sony TX-5
Skrevet den: 05-Marts-2012 kl. 23:50
Helløjsa, Jeg købte for ca. 2 år siden et Sony TX-5, som jeg har været super glad for pga. holdbarhed og kompakt format. Jeg har dog konstareret at en del af mine billeder enten er rystet eller dårlige i farver ligesom at video godt kunne være bedre og jeg er derfor så småt ved at overveje en upgrade af mit kamera. Hvad skal man kigge efter og hvor langt skal man op? Skal lige siges at jeg ikke er en fotohaj, men er super interesseret i al teknik inklusive foto og derfor gerne begiver mig i kast med at lære, hvis det er nødvendit. Umiddelbart tænker jeg at et egentlig spejlrefleks vil være for voldsom en upgrade grundet størrelse/kompleksitet, men samtidig kunne jeg godt tænke mig lidt mere kvalitet end mit nuværende. Råd, vejledning og tips modtages med stort tak Mvh Henrik
|
Svar:
Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 06-Marts-2012 kl. 07:50
Hvis du vil have meget kvalitet men ikke er vild med et stort "klodset" dSLR så kig efter nogle af de mange nye små systemkamerarer med stor sensor som f.eks Nikon 1, Olympus Pen, Sony NEX, Pentax Q og lignende.
Der er opremset en del http://www.techradar.com/news/photography-video-capture/cameras/best-compact-system-camera-2012-18-reviewed-and-rated-960832?artc_pg=1 - her
EDIT: Nu fandt jeg den "sammenligning" jeg ledte efter: http://www.dpreview.com/articles/8986630048/mirrorless-roundup-2011 - http://www.dpreview.com/articles/8986630048/mirrorless-roundup-2011
/ask
|
Skrevet den: 06-Marts-2012 kl. 11:11
jacobask skrev:
Hvis du vil have meget kvalitet men ikke er vild med et stort "klodset" dSLR så kig efter nogle af de mange nye små systemkamerarer med stor sensor som f.eks Nikon 1, Olympus Pen, Sony NEX, Pentax Q og lignende.
Der er opremset en del http://www.techradar.com/news/photography-video-capture/cameras/best-compact-system-camera-2012-18-reviewed-and-rated-960832?artc_pg=1 - her
EDIT: Nu fandt jeg den "sammenligning" jeg ledte efter: http://www.dpreview.com/articles/8986630048/mirrorless-roundup-2011 - http://www.dpreview.com/articles/8986630048/mirrorless-roundup-2011
/ask
|
Super, tak for linked til dpreview - Det ligner det helt rette sted at starte. Har du selv nogen erfaringer med klassen og er den ikke relativ ny i.e. får man value for money pt. eller kan bedre svare sig at holde sig til en klasse under/over
|
Skrevet af: pdrhan
Skrevet den: 06-Marts-2012 kl. 12:48
Kan anbefale Ricoh CX serien...ellers kig på reviews her: http://www.steves-digicams.com/ - http://www.steves-digicams.com/
------------- SamsungLED 55uh8200|Samsung SMT-H3126R|iPhone 6+ ----------------- Kastrup/Amager
|
Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 06-Marts-2012 kl. 13:55
Jeg har kun meget lidt direkte erfaring med klassen, men det jeg har set ser rigtigt overbevisende ud.
De ligger sig lidt i en mellemvej mellem dSLR med sin meget store fleksibilitet og de små kompaktkameraer hvor sensoren ofte kommer til kort.
Value for money.... Jo det syntes jeg hvis det er der man gerne vil være. Mange af kamerearne koster i samme størrelsesorden som de mindre dSLR, og de tager også billeder i samme kvalitet. Der hvor de adskiller sig er på størrelsen (hvor de er væsentligt mindre) og på fleksibiliteten (hvor de er mindre fleksible mht. ekstra udstyr).
Det du skal overveje er om et dSLR bliver for stort for dig, i den henseende at du ikke får det med dig når du er af sted. Denne problematik er der mange der løber ind i! Som mange siger, så er det bedste kamera det du har med, hvis du så kan kombinere dette med en høj billedkvalitet så er det jo win-win.
Jeg har selv stort set altid mit dSLR med mig når jeg er af sted, men konen kunne aldrig drømme om at tage det med - hun gider ikke at slæbe på det, vil hellere have noget der kan være i lommen.
/ask
|
Skrevet den: 06-Marts-2012 kl. 20:25
Jeg er ret sikker på at dSLR bliver for stort og særligt til min kone, som er ellevild med det lille sony, bortset fra at hun ikke er tilfreds med kvaliteten af billederne. Nu har jeg fået læst artiklen for dpreview, selvom jeg skal have nærstuderet alle anmeldeserne, så virker det jo som en meget god kombi med mulighed for snapshots ala det vi har i dag samt mere manuel kontrol til de dage man har lyst til dette. Er helt med på det med fleksibiliteten, men er helt sikker på at hvis jeg skulle få de helt store fotolyst, så må jeg kigge dybt i lommer for et rigtig dSLR, men ellers tror jeg maks at jeg vil bruge 2-3linser og så er det næsten lige med fleksibilitet Jeg må ud og kigge på størrelser for at sammenligne lidt, men umiddelbart ser NEX-5N ret lækkert ud.
|
Skrevet af: Roland
Skrevet den: 08-Marts-2012 kl. 00:07
Husk lige, at de nye systemkameraer, som bliver nævnt. Ikke just er "lommekameraer", da de fylder væsentlige mere, end de almindelige kompakt kameraer gør. Bl.a. pga. objektiverne, som ikke zoomes ind i kameraet, når man slukker for det ! Og jeg tviler også på, at de kan levere samme kvalitets billeder som dslr'ne kan. Jeg er endnu ikke blevet overbevist i de billede eksempler, som jeg har set rundt på nettet. Ihf. ikke når det derejer sig om billeder taget under knap så gode lysforhold. Heller ikke bedre end de nyeste kompaktkameraer der nyeligt har nået markedet. Bl.a http://www.photographyblog.com/reviews/canon_powershot_s95_review/ - Canon's Powershot S95 eller det sidste nye http://www.photographyblog.com/reviews/canon_powershot_s100_review/ - Canon Powershot S100 kan levere rigtigt godt, selv i knap så gode lysforhold. Og sidst men ikke mindst deres topmodel i kompaktklassen http://www.photographyblog.com/reviews/canon_powershot_g12_review/ - Powershot G12 , som så også er noget dyrere. Hvis det handler om flexibilitet og flere features, bl.a. mere zoom, HD-video oa., så er deres http://www.photographyblog.com/reviews/canon_powershot_sx230_hs_review/ - PowerShot SX230 HS absolut også et bud i den knap så dyre ende. Overvejer evt. selv et af disse 3, som supplement til mine 2 Dslr kameraer. (5D MKII og 1D MKIII), når jeg ikke orker at slæbe rundt på dem + objektiver. Kender ikke så meget til andre mærker inden for kompakt kameraer. Så der må andre komme med forslag.
------------- Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
|
Skrevet den: 08-Marts-2012 kl. 14:44
Roland: Tak for input. Jeg er meget enig i dine betragtninger og det bliver helt sikkert en afvejning af størrelse kontra behovet. Sagen er blot at vi måske har behov for det kompakte 2-3 gange om året når man er på ferien, mens man resten af tiden herhjemme enten bruger mobilen (for den har man med) eller også tager et kamera med i tasken (som jo så ligesågodt kunne være et dslr eller tæt på i størrelsen)
Mht billedekvaliteten synes jeg også at det er hvad jeg kan læse mig til, men at Sony'en skulle være blandt de bedste og meget tæt på dslr - men jeg forlader mig også kun på de reviews jeg har set indtil nu og som jo ikke alle sammenligner med dslr (men de andre små systemkamera). Jeg tror sagtens vi ville kunne leve med en mere kompakt kamera som de Powershots du nævner, men jeg troede egentlig at vi ville få mere ud af optikkerne der var tilgængelig på de små systemer kamera's eller i hvertfald på sony'en. Jeg skal helt sikker ud en af dagene og kigge på størrelse og hvordan de ligger i hånden
|
Skrevet af: rasputin
Skrevet den: 08-Marts-2012 kl. 17:44
Hej vil lige komme med lidt input, er selv i samme situation. Har støves nettet rundt indtil valget faldt på panasonic gf3 det er et begynder systemkamera lige til at gå til. Den findes med 2 objektiver et uden zoom samt et med zoom. Elgiganten sælger den med begge objektiver. Det er dog ikke muligt at se den i butikkerne. Sælgeren i elgiganten foreslog at købe den med begge objektiver, så havde jeg 14 dage til at afprøve hvilket objektiv jeg fandt bedst. Indtil videre er jeg meget imponeret af kameraet og ender sgu nok med at beholde det. Da det lille objektiv tager gode billeder og gør kameraet lige så handy som kompaktkamera.
|
Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 08-Marts-2012 kl. 22:44
Har lige en udbygning til rolands kommentar. Jeg ville kigge nærmere på Canon Powershot SX220HS (samme som SX230 bare uden GPS). Det koster 1200,- inkl fragt ved Elgiganten pt. Går selv kraftigt og overvejer at slå til....
|
Skrevet den: 13-Marts-2012 kl. 22:54
Puha, nu har jeg fundet gransket nettet noget mere + været en tur i butikkerne vha af jeres input indtil videre. Overordnet set er jeg blevet super meget klogere på de forskellige typer, men overhovedet ikke tættere på en beslutning :) Men hold nu op hvor jeg blevet gadget liderlig af at snuse til foto igen....
Er kommet lidt tættere på hvad mine behov er uden at det er udtømmende og i prioriteret rækkefølge: 1) Skal være brugervenligt når min kone også skal bruge det - dvs der skal være en fornuftig autopilot indstilling. 2) Indendørs/udendør billeder af børnene, festlige lejligheder dvs. skal fungere i dårligere lys (dog sjældent rigtig mørkt) og med hurtigt AF 3) Feriebilleder, dvs. landskab, bygninger og generel turbilleder (jeg har tænkt mig at den lille med til pool,strand eller lignende, så størrelse betyder måske ikke så meget som jeg reelt mente, dog er det stadig et vigtig parameter) 4) Portræt/dyr/blomster/bygninger/HDR eller lignende "for sjov" billeder. Håber virkelig at det nye kamera skal kunne give mig lysten til at fotografere, hvilket de små P&S vi har haft de sidste 5-7 år absolut ikke har givet mig 5) Film kvalitet - Igen er det primært børnene, men nok mere udenfor end indenfor Skal lige siges at jeg altid har en rygsæk eller lignende med på tur og havde faktisk ikke regnet denne faktor ind til at starte, men tror faktisk godt at lowepro eller lignende har nogle fede tasker, som vil kunne have plads til lidt skifteudstyr
Hvis vi starter fra bunden.... Kompaktklassen: S100 eller tilsvarende er tiltalene grundet størrelsen, men er dog meget i tvivl om ydelsen ved hurtig AF og indendørs samt risikoen for at jeg alligevel ikke gider at lege med det + Er i tvivl omkring kvaliteten af optikkerne selvom jeg måske ikke har tænkt mig at sprænge budgettetmed ekstra optikker til, så forestiller jeg mig alligevel at man vil kunne tilkøbe væsentlig bedre optikker til rimelige penge
Spejlløse: jeg må sige at jeg er forelsket i en NEX-7, synes simpelthen at det er fedt kamera og en fed viewfinder, men det er som Roland rigtig nok siger nowhere near et kompakt kamera. Det er fedt, men har egentlig ikke brug for den kæmpe opløsning og efter hvad jeg kan se, så skulle deres AF være dårligere end eksempelvis Pen-3. Plus at det er temmelig dyrt med minimum 10.000 før man er bare nogenlunde kørende. Hvilket bringer mig til næste mulighed nemlig Oly Pen3, som alt andet lige burde give mig mere kompakthed, hurtigt AF og gode linser ik? (men desværre knap så gode forhold indendørs samt lidt dårligere billede kvali end sonyen, med vel stadig en respektabelt niveau )
dslr/slt: Her ville jeg gerne have kigget Sony a65 grundet dens AF, men har endnu ikke fundet en forhandler der havde den (skal nok bare den rigtige sted hen) og eller forstiller jeg mig en 600D eller N5100 plus 2-3 gode linser. Umiddelbart er jeg en smule fristet af gå op i denne størrelse eftersom at jeg synes at micro 4/3 + Sony er rigtig fede, men også dyre plus at jeg synes at linser til Sony er ret store og hvis jeg alligevel skal have en taske med så gør det ikke meget forskel om det er en dslr eller en micro.
Er der noget jeg overser eller har misforstået?
|
Skrevet af: Roland
Skrevet den: 15-Marts-2012 kl. 00:26
Ja, det kan være en kostelig hobby at begynde på. Især hvis man har det der gadget-gen i sig.
Har det selv - altså genet - og det har resulteret i, at jeg nu har 2 Canon pro kameraer og 8 super fede L-objektiver + en hel del tilbehør, tasker oma. Startede for efterhånden mange år siden med et analogt Minolta hus + 2 objektiver, hvor jeg selv fremkaldte. Så gik lidt af lysten til at fotografere i nogle år. Startede så igen, da det digitale kamera overtog "magten". Har haft 3 Powershot kamera indtil jeg for ca. 6 år siden købte mit første Dslr - et Canon EOS 400D. Det blev så udskiftet med et "mellem pro" EOS 40D og nogle gode objektiver. Og da der røg en hulens masse penge ind på kontoen (erstatning) gik jeg helt over gevind. Nå - det var lidt om det specielle gen, der kan formøble ens formue. Synes det er svært at guide dig mere, da det er jo ting, som du selv skal overveje ift. din og konens budget og hvilke ønsker i har. Så pøj pøj med det valg i ta'r.
------------- Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
|
Skrevet den: 15-Marts-2012 kl. 20:54
Takker for hjælpen indtil nu - Vender nok tilbage når jeg har været i flere butikker og lure og forhåbentlig er kommet tættere det endelig valg... Kan se at Olympus også kommer med OM-D version, som også skal tjekkes ud :)
|
|