Print side | Luk vindue

Signalkvalitet (støj) ved Stofa

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=108915
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 10:21

Emne: Signalkvalitet (støj) ved Stofa
Skrevet af: kimschurmann
Emne: Signalkvalitet (støj) ved Stofa
Skrevet den: 08-Marts-2012 kl. 09:28
Hej,

Jeg er lige flyttet ind i noget nybyggeri hvor der er stofa tv fra antenneforening aarhus, men har lidt problemer med signalkvaliteten - tror måske at kablet fra indgangen til lejligheden og hen til antennestikket er for dårligt. Umiddelbart er det kun på 3+HD (måske også 6'eren HD, har ikke testet endnu med mit nye antennekabel og indstillinger på tv'et) - og faktisk kan jeg kun se det når jeg ser fodbold - men det gør jeg så også en hel del :-) Det er som om at det "lagger" lidt i ryk - som om signalet kommer bagud nogle gange.

Vil gerne høre om der er andre ting der kan være galt eller det er noget nogen af Jer har erfaringer med. Her er mine udelukkelser på baggrund af følgende tests:

1. Har 2 samsung fladskærms tv - det i stuen er et UE46D7005 det andet er et lidt ældre LCD Samsung. Det er kun i stuen, altså på det nye jeg har problemet.
2. Har skiftet antennekabel til et dobbeltskærmet hama kabel - og prøvet med det fra soveværelset af - uden forbedringer. Ergo er det umiddelbart ikke kablet, da det er fint i soveværelset.
3. Har prøvet at slå motionplus til og fra på tv'et og utallige indstillinger derimellem. Uden resultat.
4. Opdateret firmwaren på tv'et - uden resultat.
5. Fodbold på eks.vis tv2sport hd - bliver vist perfekt uden problemer - også i stuen! Så det er ikke tv'et der har en defekt.
6. I teknikskabet er det også som om at kabelet der er trukket ind til stuen er lidt tyndere (og sort) hvor de andre er hvide... Måske er det ikke dobbeltskærmet?
7. Prøvet at aktivere de to digitale støjfiltre på tv'et - og det ser faktisk ud som om det har taget 80% af det! Det er jo fedt! Men det får mig til at tænke over om det sidste kan forsvinde hvis jeg trækker et nyt kabel ind til stuen...?

Er der andre ting jeg kan prøve eller har i haft samme problemer?

På forhånd tak!

Svar:
Skrevet af: Plex
Skrevet den: 08-Marts-2012 kl. 10:27
D8005 har ligende problemer, så måske dit D7005 lider af samme skæbne...

Du får i ikke du får noget ud af, at ændre kabling, når det er tv'et der har problemer med de hurtige bevægelser

Skrevet af: Peter Schrøder
Skrevet den: 08-Marts-2012 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Du får i ikke du får noget ud af, at ændre kabling, når det er tv'et der har problemer med de hurtige bevægelser
Jeg har et 8005 og har ikke problemer ved hurtige bevægelser.
Derimod kan man tydeligt se, når tvkanalerne har problemer med udstyret.

-------------
Med venlig hilsen
Peter Schrøder

Skrevet den: 08-Marts-2012 kl. 12:54
Plex>> Men det virker jo fint på tv2sport hd ....

Skrevet den: 08-Marts-2012 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af Peter Schrøder Peter Schrøder skrev:

Hvad mener du med "tv kanalerne har problemer med udstyret"?

Skrevet af: skyking
Skrevet den: 08-Marts-2012 kl. 17:19
"Tv kanalerne har problemer med udstyret"
Måske der menes noget med Kameraskift/Sceneskift. Kender mest dette fænomen når det er lyden der er forkert.
  Men tynde kabler i anlæg er vel en mulighed?   Nogen steder er dette anvendt på grund af direkte pladsmangel.

-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!

Skrevet af: Gun
Skrevet den: 09-Marts-2012 kl. 10:12
Umiddelbart synes jeg det lyder som om du skal prøve at skifte det sorte kabel. Men hvordan deles signalet fra antennedåse? Forstærker, splitter?

Skrevet den: 10-Marts-2012 kl. 14:47
GUN>> Fra antennedåsen går stikket direkte til tv'et, ingen fordelere eller andet i den stil.

Har undersøgt sagen lidt nærmere og kablet der er trukket fra fordeleren i teknikskabet og ud til antennestikket i stuen har en tyndere kobbertråd og ingen dobbeltskærmning. Ringede til Stofa i fredags og de sender en teknikker ud og kigger på det mandag - regner bestemt med at han skifter kablet og mine trængsler er ovre :)

Jeg skal nok lige vende tilbage med om det afhjælper problemet og jeg nu kan se CHL i fred og ro uden at tænke på kvaliteten af billedet og signalet.

Skrevet den: 10-Marts-2012 kl. 14:49
Tak for alt jeres input :-)

Skrevet den: 12-Marts-2012 kl. 20:40
Nu er kablet skiftet til stuen (af en stofamand) og jeg har prøvet at bytte rundt på de to stik i fordeleren (i teknikskabet)...

Vi målte signalet lige efter han gik, der så det fint ud... så da han når ned til bilen bliver signalkvaliteten meget ustabil igen og jeg får ham tilkaldt igen og han ser problemet... Efter at han tager stikkene fra og piller lidt ved dem bliver det godt igen... Men nu er signalkvaliteten meget skiftende igen, altså ingen forbedring. Tilgengæld ser det ud til at det kun er frekvens 634000khz der er problemet - hvilket bl.a. er 3+HD, kanal5HD, 6'eren HD.

Den eneste konklussion jeg kan komme frem til er at det må være signalet fra stofa ind i huset der er dårligt. Jeg kontakter stofa igen for at høre hvad der kan gøres. Forslag er velkomne :)

Skrevet den: 14-Marts-2012 kl. 09:19
Sidste nyt i sagaen...

Stofa var ude og måle her til morgen igen og kunne ikke se nogen problemer. På tv'et kunne jeg se at frekvens 634000Khz kørte med 100% signalstyrke, men signalkvaliteten lå mellem 15-70, mest i den lave ende... Stofa tror det er mit TV - det kan jeg i princippet ikke udelukke, men det ville vel være mærkeligt da jeg så principielt skulle opleve dårlig signalkvalitet på alle kanaler? 

Jeg overvejer at låne et CA kort ved stofa (hvis man kan) og prøve de samme kanaler derigennem, der ligger de nemlig på en anden frekvens - hvis det afhjælper problemet kunne stofa måske være til at snakke med.

Nogen tips? 

Skrevet af: Peter Schrøder
Skrevet den: 14-Marts-2012 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af kimschurmann kimschurmann skrev:

Oprindeligt skrevet af Peter Schrøder Peter Schrøder skrev:

Hvad mener du med "tv kanalerne har problemer med udstyret"?
Det skulle måske have været "har problemer med materialet".
Det siger sig selv at hvis: Der er kvalitetsproblemer på een kanal men ikke på en anden, er det ikke tv'ets skyld. Jeg oplever fra tid til anden at billedet hakker, selv på kanaler som National Geographics, som eller har styr på kvaliteten. Den mest almindelige årsag er at filmen er optaget i dårligt lys og at lukkertiden på kameraet dermed forlænges, med en dårligere framerate til følge.
Hvis fodbolden danner streger på skærmen på een kanal men ikke på en anden, ligger problemet i enten a/ optagelsen, eller b/signalet.
Jeg oplever også kraftig banding fra tid til anden. Især under reklamer hvor langsomme farveforløb optræder i grundfarverne. Det vil være bekvemt at bebrejde tv'ets ringe farvedybde for dette, men når den samme reklame vises på en anden kanal, uden banding, vil det korrekte være at bebrejde skamkomprimeringen af billedet (eller muligvis båndbredden) i stedet.
Det er klassisk fejlsøgning.

-------------
Med venlig hilsen
Peter Schrøder

Skrevet den: 14-Marts-2012 kl. 21:41
Tak Peter, lyder som om du ved hvad du taler om! Jeg tror jeg har fundet en opsætning af tv'et spm gør at jeg næsten ikke oplever problemer med hurtige bevægelse, tror løsning var at deaktivere film mode under indstillinger! Jeg giver det lige nogle fodbold kampe til at vise om det fiksede problemet!

Skrevet af: Cole
Skrevet den: 28-Marts-2012 kl. 17:15

Tak Peter, lyder som om du ved hvad du taler om! Jeg tror jeg har fundet en opsætning af tv'et spm gør at jeg næsten ikke oplever problemer med hurtige bevægelse, tror løsning var at deaktivere film mode under indstillinger! Jeg giver det lige nogle fodbold kampe til at vise om det fiksede problemet!

Dit problem er PRÆCIS det samme som mit.
Stofa, Aarhus, Samsung UE40D8005, TV3+ HD, fodbold, Champions League, periodiske billedryk/billedforsinkelser/billedslør.

Nåede du frem til en endelig konklusion? Stofa ELLER Samsung?

Skrevet den: 28-Marts-2012 kl. 18:49
Jeg kan sgu ikke finde ud af hvad problemet er for at være ærlig...

Jeg oplever det i langt mindre grad på mit gamle LE30B755 samsung tv, men dog engang imellem... Det ser ud som om jo bedre billedekvalitet det er fra producentens side, jo mindre forstyrrelser er der - dog er der stadig "dårligt signal" fra stofa, men tror ikke at det er det der er problemet, på Eurosport 2 HD gør den det konstant med fodbold, men der er optagekvaliteten også ret dårlig som regel. Da jeg eksempelvis så premier league i weekenden så jeg kun problemer 2 gange på en kamp, og det er jo acceptabelt.

Mit gæt er, at når det svinger så meget - så er det noget med stofa - men at Samsungs nyeste LED serier er ekstra følsomme overfor frekvensstøj eller dårlig optageleseskvalitet. Hvis det var tv'et, ville det være mere konstant.. i mine øjne.

Prøv at rod med indstillingerne - slå bla. MPEG støjfilter og Digitalt Støjfilter til på "Høj" og prøv evt. også at ændre på den dynamiske kontrast - ved ikke hvorfor det skulle have noget at sige, men synes mine problemer er blevet mindre siden jeg har minimeret det... :)

Sig endelig til hvis du finder en god løsning :D

Held og lykke!

Skrevet den: 28-Marts-2012 kl. 19:23

Tak for hurtig respons!

Jeg har været igennem hele møllen, Stofatekniker-besøg, perfekt signal-måleresultat, udskiftet mainboard...og problemet er der stadig!

Næste skridt bliver at jeg låner et ikke-Samsung TV hos min TV-forhandler (stående aftale).
Jeg forventer at problemet stadig vil være der uanset TV-mærke.

Denne test vil ske efter Påske (Champions League igen 17-18/4).
Jeg lover at vende tilbage med nyt info.

Skrevet den: 28-Marts-2012 kl. 20:58
Hey Cole, tror problemet forsvinder med et andet tv ... Det er meget mindre i mit soveværelse end i min stue med mit nye 7005 .. Men det har da været ok i aften indtil videre ?

Skrevet den: 28-Marts-2012 kl. 21:01
Kanal 6 hd gør det også lidt...så du kan teste det med premier leagues fodbold.. Læg mærke til at tv2sport hd aldrig gør det... Lugter lidt af frekvensen er lidt dårlig... 634000khz...prøv at tjek selvdiagnose og så signal? Min svinger meget og kun på den frekvens..

Skrevet den: 28-Marts-2012 kl. 21:04
Prøv lige mine indstillinger, det er så lidt at det ikke generer mig mere.alå film mode fra i billede indstillinger.. Høj i de to filtre... Dyn kontrast lav og ekstra bevægelse til.. Kantforbedring til, bevægelseslys fra...

Skrevet den: 28-Marts-2012 kl. 23:11

Jeg har PRÆCIS de samme erfaringer med TV2 Sport HD (tilsyneladende intet problem), Eurosport2 HD (mega problem) og 6'eren HD (PL, minimalt problem).
Og har lige brugt det meste af en aften med CL på TV3+ HD (fremragende fodbold). Og som altid på denne kanal masser af periodisk billedslør.

Jeg har altid benyttet indstillingen Billed=FILM.
Under aftens kamp prøvede så jeg dine forslag, Billed=STANDARD + diverse filtre=TIL...og du har ret, det bliver faktik pænt meget bedre. Problemet er dog langt fra elimineret.

Jeg fastholder min plan om at afprøve et ikke-Samsung TV. I håbet om at få nogen svar, som kan isolere problemet. (Stofa ELLER Samsung) ELLER (Stofa OG Samsung).

Skrevet den: 29-Marts-2012 kl. 09:34
Held og lykke - synes hellere vi skulle kontakte samsung for at få dem til at udgive en software opdatering til TV'et :-) er ret sikker på at det er en mindre software fejl når man kan pille ved indstillingerne og så det bliver bedre..

Der er massere af mennesker over hele verden der har samme issues ved 7005/8005 tv'et og det bedste de er kommet frem til (så vidt jeg ved) er at deaktivere Film mode. Bemærk at det ikke er billede=film i den første menu, det er under "Billed indstillinger" du kan slå film mode fra... 

Det må være en kombination af de to ting.. dårlig signal + et følsomt tv :-)

Skrevet den: 31-Marts-2012 kl. 13:09
BIG news...der er sket et gennembrud. Jeg har fundet nøglen. Tilsyneladende er alle problemer forsvundet!

Jeg benytter nu nedenstående menu-indstillinger.
kimschurmann, prøv disse indstillinger og giv mig venligst noget feedback. PRØV DET!

Billed     Standard
Baggrundslys    8
Kontrast    95
Lysstyrke    45
Skarphed    50
Farve     35
Tone     50/50
Avancerede indstillinger..
..Sort tone    Fra
..Dynamisk kontrast   Fra
..Skyggedetalje    0
..Gamma     0
..Ekspertmønster   Fra
..Kun RGB-tilstand   Fra
..Farverum    Auto
..Hvidbalance..
  ..Rød-    14
  ..Grøn-    25
  ..Blå-    23
  ..Rød+    15
  ..Grøn+    27
  ..Blå+    21
..10p Hvidbalance   Fra
..Hudfarve    0
..Kantforbedring   Til
..Bevægelseslys    Fra
..xvYCC     Fra
..Ekstra bevægelse   Til
Billedindstillinger..
..Farvetone    Varm1
..Digitalt støjfilter   Høj
..MPEG-støjfilter   Høj
..HDMI sort niveau   Normal
..Film     Fra
..Motion Plus    Tydelig

Skrevet den: 01-April-2012 kl. 15:58
Prøver det lige snarest - er dog ikke meget for at have motion plus på "tydelig" - det giver sådan nogle dumme artifakter konstant, de er næsten ligeså irriterende :-)

Men tak for info! Skal nok lige komme med noget feedback! :D

Skrevet den: 02-April-2012 kl. 16:59
Umiddelbart fungerer det rigtigt godt - og må indrømme at jeg slet ikke har set artifakter endnu ved motion+ = tydelig!

Glæder mig til at se noget mere bold og se om problemet er væk! Tak for tippet!

Skrevet den: 02-April-2012 kl. 21:32

Umiddelbart fungerer det rigtigt godt...

Det er faktisk PERFEKT. Indrøm det bare Smile

Check CL i morgen på TV3+ HD...Final Test.

Skrevet den: 06-April-2012 kl. 13:39
Det ser ud som om vores problemer er ovre! :D

Det fungerer perfekt - har ikke set nogen fejl eller artifakter efter at have sat den på motion+ = tydelig - det er fedt! Er blevet så glad for at have motion+ på tydelig, at jeg har gjort det på mit andet samsung tv også! 

Tak for hjælpen og nyd dit nye tv! :)

Print side | Luk vindue