Print side | Luk vindue

Grafikkort - Har måske gjort noget dumt

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=109287
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 18:18

Emne: Grafikkort - Har måske gjort noget dumt
Skrevet af: fc-andeby
Emne: Grafikkort - Har måske gjort noget dumt
Skrevet den: 17-Marts-2012 kl. 13:33
Hej

Har lige fået ny pc, men jeg blev hurtig træt af larmen fra blæseren på grafikkortet.
Derfor købte jeg en Arctic Cooling med 3 blæser og forhandleren sagde det var nemt nok at sætte på, hvilket jeg fandt ud af, at det ikke er, i hvert fald ikke for mig:-)

Jeg pakker glædeligt blæseren ud, efter jeg kigget lidt på det, synes jeg det ser indviklet ud. Nu kommer vi så til det jeg nok ikke skulle have gjort, jeg tager den blæser der sider på grafikkortet af og hiver lidt til, der ser jeg at den er sat sammen med en slags gummi materiale og tænker ikke videre over det. Men jeg begynder at læse manualen til blæseren, men det kan jeg slet ikke finde ud af.
så derfor vil jeg sætte standard blæseren på igen, Men er det klogt? For kan grafikkortet brænde over fordi jeg har brudt samlingen mellem blæseren og kortet i forhold til det gummi materiale der var imellem?

Det er GTX 570 1250MB grafikkort

Planen er at jeg vil have butikken hvor jeg købte blæseren, til at sætte den på.

MVH. Thomas   

Svar:
Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 18-Marts-2012 kl. 01:09
"gummi materialet" vil jeg gætte mig til er Køle pasta, på selve ramklodserne er det reelt bare kontakt tape, som sidder for at skabe kontakt til kølefladerne.

Uden kølepasta, så kan dit kort sagtens blive for varmt, da du kan risikere der ikke er fuld kontakt til køle overfladen.

du må hellere få fat i en der ved hvad han gør, forsøge at få den artic cooler på og håbe på at kortet virker.. har set utallige smadrede grafikkort, i forsøg på at sætte kølere på. det er ikke lige til.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio

Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 18-Marts-2012 kl. 06:27
Har selv sådan en Arctic Cooler på mit gfx og selvom det tager lidt tid at få gjort ordentligt, så er det slet ikke så svært. Del alle stumper op inden du går i gang og så kig vejledningen igennem stille og roligt og ta' et skridt ad gangen.

Der skal også nok være nogen der viser det på youtube hvis du vil have det vist.

Skrevet af: slate
Skrevet den: 18-Marts-2012 kl. 11:29
"gummi materialet"... jeg vil gætte på at det er en thermal pad

-------------
Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107

Skrevet den: 18-Marts-2012 kl. 12:02
OK. Jeg spillede BF3 igår i 3 timer og der er i hvert fald ikke sket noget endnu. Det kunne da godt være jeg lige skulle se på youtube efter en guide.

Mange tak for hjælpen

Skrevet af: Benjamin7
Skrevet den: 18-Marts-2012 kl. 13:51
Jeg bor i 8740 Brædstrup, og kan gide dig en hånd hvis du er i nabo laget. :)

-------------
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup

Skrevet den: 18-Marts-2012 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af Benjamin7 Benjamin7 skrev:

Jeg bor i 8740 Brædstrup, og kan gide dig en hånd hvis du er i nabo laget. :)

Hej

Det var ellers et flot tilbud, men jeg bor i Esnjerg, så der er lidt lidt langt i mellem.

Ellers tak for tilbuddet.

Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 18-Marts-2012 kl. 17:07
Det er højts sandsynligt bare kølepastaen. Kølepastaen bliver "smurt" på som et tyndt lag mellem køler og processor. Det tørrer så ud med tiden, og danner derved en bro for varmen at løbe igennem.

Jeg vil på det kraftigste anbefale, at du skiller det ad igen, og enten monterer den nye køler, eller renser det gamle materiale af og lægger nyt kølepasta på og samler det igen. Du vil med ret stor garanti hurtigt opleve problemer med tiden. Sådan en processor bliver jævnt varm, og en dårlig varmeoverførsel, kan resultere i to ting. Enten oplever du fejl eller også giver hardwaren op...og så ser du intet...hvis du forstår hvad jeg mener. Vent ikke for længe. Og der ligger alverdens videoer på Youtube om emnet. Ellers søg efter YLOD på PS3. Her bliver PS3'ere også skilt ad, får renset gammel pasta af og lagt nyt på. Og det kan anbefales at se nogle videoer, da man ikke må komme for lidt eller for meget pasta på (begge kan have negativ køleeffekt). Prøv at se de teknikker folk bruger til at pålægge den nye pasta. Hvis du evt. vil øve dig, kan du bruge tandpasta på en flade, med et stykke semi stiv plastik. Et kreditkort, kan evt. benyttes.

God fornøjelse.

Skrevet af: Guyver
Skrevet den: 18-Marts-2012 kl. 18:36
Her er eksempler på påførsel af kølepasta (thermal compound):

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ffK7L0Qj13Q#t=41s - http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ffK7L0Qj13Q#t=41s

Personligt anvender jeg altid Pea method.

Skrevet den: 18-Marts-2012 kl. 18:56
OK. Je tør ikke selv at gøre det.
Så jeg tager den ned til butikken i morgen og så kan de forhåbenligt sætte den på.

Print side | Luk vindue