Print side | Luk vindue

HiFi kombineret med surround

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=10945
Udskrevet den: 06-Februar-2025 kl. 04:49

Emne: HiFi kombineret med surround
Skrevet af: mgmg
Emne: HiFi kombineret med surround
Skrevet den: 04-April-2006 kl. 00:43

Min TV lyd kommer pt. fra mit HiFi, Sugden A21a forstærker + Snell EIII HT. Lyden er flot og detaljeret, men der mangler noget...

Hvordan kan jeg "udvide" mit HiFi setup til noget surround lignende?

Jeg tænker på om f.eks. et par baghøjttalere kunne blive sat i spil, samtidig med HiFien udgør det for center/front/sub.

Svar:
Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 14-April-2006 kl. 22:55
Man kan faktisk godt lave noget der kan lyde besnærende godt når det altså bliver sat rigtigt sammen. Det er naturligvis ikke surround, men en person der ikke lige ved det, kan meget let snydes til at tro at det er det han lytter til, selv om det faktisk bare er en stereoforstærker der bruges.

Man forbinder simpelthen en baghøjtaler (fornuftig størrelse og god lyd, endelig ikke en lille pc størrelse) med mindst 8 ohm impedans (det almindelige hvis det ikke lige er auto) til de 2 plus udgange, 1 "kabel" til hver, altså ikke til stel. De (+) er normalt markeret med rød. Jeg mener ikke det er nødvendigt med et særligt højtaler kabel til baghøjtaler.

Nu kommer der feks nogle  fasevendte signaler ud til denne baghøjtaler, hvis man feks ser en film med et godt surround signal. Gamle film, selv i stereo, lyder ikke af noget. Ved mono kan der ikke høres noget. Og stemmer kommer forfra.

Afstanden til baghøjtaleren  skal nok være den samme som afstanden til front, det kan være et problem, som kunne overvindes ved at serieforbinde 2 baghøjtalere  som så stod ude i siden af rummet. Det ville også give en belastning på 16 ohm. 

Lyden skal være stereo, ikke surround eller feks  et eller andet der efterligner. Jo bedre surround der er på en film jo  bedre lyder det.  Som sagt, en åben plads i en film lyder som en sådan, et tordenvejr lyder som var man omgivet af det osv. Der er ikke rigtigt noget at kritisere ved lyden, noget der lyder "forkert". Der er ingen "bambus" lyd eller noget.

Det er på eget ansvar at rode med den slags, men jeg har aldrig set  at der er sket noget med de forstærkere jeg har har prøvet.  Det output der er tale om  til baghøjtaleren er lille, der er fronten der leverer det store signal. Og jeg har heller ikke læst særlige advarsler på nettet. Skal det være stereo kan der indskydes en afbryder.

Jeg har et sådant anlæg kørende i et seperat rum med et extra tv, det er nok der man laver sådan noget fordi det billigt, med en mindre dyr forstæker end lige den du har.  Du skulle måske prøve en  forsøgsopstilling med en mindre kostbar forstærker først? Små højtalere dur ikke rigtig, men det gør de jo heller ikke til sourround, vel?.  

ken

Man kan læse om det på nettet flere steder.  

Print side | Luk vindue