Print side | Luk vindue

Indbrænding af separate undertekster i ts fil

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=109620
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 12:24

Emne: Indbrænding af separate undertekster i ts fil
Skrevet af: TVSEER
Emne: Indbrænding af separate undertekster i ts fil
Skrevet den: 26-Marts-2012 kl. 14:12
Hej recordere.dk

Jeg har Stofa kabel tv, hvor kanalen TV2FilmHD sendes som MPEG-4 med separate undertekster.

Hvis man vil optage denne f.eks. på Blue Tinum, køre filen ind i computeren, brænde de separate DVB undertekster ind i filmen, og brænde filmen på en DVD elller Blu Ray, så kan det lade sig gøre.

Man skal installere programmet VLC 2.00, der kan hentes gratis på internettet. Ver. 2.01. virker ikke ordenligt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Man åbner så Notesblok i Windows, og kopierer følgende tekst ind i een linje:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=6000,fps=50,scale=1,height=576,scodec=dvbs,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-all :sout-keep vlc://quit

Indsæt herunder en tom linje <Retur>

Og i linjen nedenunder kopier man ind:

shutdown /s

Så gemmer man filen som:

Brænd--Tekster--Ind--Og--Luk-SD.bat

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg kører Win7 64-bit, og har mine programmer installeret på C: drevet. Derfor står der i batch filen:

"C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe".

Hvis du ikke kører Win7 64-bit, eller har dine programmer installeret på f.eks D: drevet, og ikke på C: drevet, skal du rette denne sti i batch filen, så den beskriver stien hvor VLC er installeret på din computer. Du kan se stien hvis du højreklikker på VLC genvjen på Win skrivebordet.

Du opretter nu en mappe i Win, der f.eks hedder FilmFraTV2FilmHD, og kopierer alle de film fra TV2FilmHD, som du vil tekste, over i denne mappe.
 (Det er ligegyldigt hvad mappen  hedder. Det vigtige er, at batch filen og ts filerne skal  ligge i den samme mappe)

OBS: Der må ikke være mellemrum eller punktum i filnavnene på film (ts) filerne. Hvis der er, så omdøb filerne vha. Win Stifinder , og erstat det med underscore eller bindestreg!!!

Kopier så den batch fil, som du har lavet over i den samme mappe.

Åbn mappen i Win stifinder.
Dobbeltklik nu på batch filen , og alle optagede ts filer fra TVFilmHD placeret i mappen vil nu blive bvehandlet af VLC, og gemt  i SD kvalitet (DVD kvalitet) med tilføjelsen "-Tekstet"til filnavnet.

Du kan nu lave en DVD med f.eks TMPGenc DVD Author.

====================================================================

Hvis du vil lave Blu Ray ud fra TVFilmHD optagelserne i stedet for, skal du bruge en batch fil som denne:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up %%a :sout=#transcode{vcodec=h264,vb=13000,fps=50,scale=1,height=720,scodec=dvbs,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-all :sout-keep vlc://quit

Indsæt herunder en tom linje <Retur>

Og i næste linie:

shutdown /s

Så gemmer man filen som:

Brænd--Tekster--Ind--Og--Luk-HD.bat

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HD udgaven af batch filen belaster CPU´en hårdt, og kører langsomt.  Min Intel Core i7 kører på 99%.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OBS: Når du har tekstet de filer, der ligger i mappen FilmFraTV2FilmHD så husk at flytte dem , der er tekstet over i en anden mappe. Ellers tekster du tekstede filer!!!

God fornøjelse.

Mvh. TVSEER Smile

Svar:
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 26-Marts-2012 kl. 14:45
Det var dog en særdeles besværlig metode. Så er det langt nemmere at bruge programmet ConvertXtoDVD, som klarer det hele i ét hug.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet den: 26-Marts-2012 kl. 14:51
Hej Flemming.

Det besværlige er at lave .bat filen.

Når man har lavet den, er det er vel ikke så besværligt at dobbeltkilkke på en .bat fil, og så tekste f.eks.10 film i et hug.

Jeg har afprøvet ConvertXtoDVD, men synes at kvaliteten af underteksterne var elendig.

Mvh. TVSEER

Skrevet af: tvviewer
Skrevet den: 26-Marts-2012 kl. 20:22
Synes at huske at jeg har brugt tsmuxer ( http://www.videohelp.com/tools/tsMuxeR ) med held til dette

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 26-Marts-2012 kl. 21:45
brug dog en ac ryan eller fantec afspiller
så er det problem løst
Men fin løsning selvom den er besværlig

Skrevet den: 26-Marts-2012 kl. 22:24
Hej recordere.dk

Tak for indlæggene.

Jeg synes nu ikke, at det er så besværligt.

Den samme "Brænd--Tekster--Ind--Og--Luk-SD.bat" kan jo bruges igen og igen, hver gang man vil tekste nogle film.

Hvis jeg vil tekste 10 film fra TV2FilmHD så kopierer jeg Brænd--Tekster--Ind--Og--Luk-SD.bat filen over i den samme mappe som filmene, og så dobbeltklikker jeg på denne.

Når VLC så er færdig med at tekste filmene (den tager dem i alfabetisk rækkefølge) så lukkes
computeren automatisk ned.

Jeg kan dobbeltklikke på Brænd--Tekster--Ind--Og--Luk-SD.bat før jeg går i seng, og når jeg står op så er filmene tekstet, og computeren lukket, så den ikke har brugt unødvendig strøm.

Når det er sagt, så kan jeg selvfølgelig godt se fidusen ved at afspille den uredigerede .ts fil på en .ts kompatibel afspiller, og ikke lave en DVD - eller Blu Ray skive ud af filmen.

Mvh. TVSEER Smile

Skrevet af: JJ
Skrevet den: 06-April-2012 kl. 01:34
Jer er helt enig i at ConvertXtoDVD laver en elendig kvalitet at undertekster.

Jeg har prøvet alverdens programmer for at konvertere DVB undertekster til DVD, men har endnu ikke fået et acceptabelt resultat.

Så metoden med at indbrænde underteksterne direkte i videobilledet er selvfølgelig METODEN, hvis man vil have en DVD, der kan bruges på de fleste afspillere.

En ting dog! Lyden i originalfilen er (på DR-K) i AAC. Den skal vel ændres til AC3?
Og jeg forstår ikke helt hvordan man vælger undertekst. I dag sendes der jo både teletext, og 2 DVB undertekster, Dansk og Dansk HH.

Endelig kan det vel være en fordel at vælge mux til PS, og så lave en .MPG fil, som man kan brænde direkte på en DVD.

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 06-April-2012 kl. 17:10
slet

Skrevet den: 06-April-2012 kl. 17:39
Hej JJ.

På siden

http://wiki.videolan.org/Transcode

kan du se, hvordan du ændrer mux på output filen.

Med hensyn til at vælge en ud af flere DVB-undertekster, så kan du eksperimentere med at vælge forskellige undertekster, når du indbrænder undertekster med VLC Media Players grafiske brugerflade. Du vælger menuen "Medier" og vælger menupunktet "Stream...". På den sidste side i guiden får du vist en streng, som du kan bruge til at lave en kommandolinje i din egen batch fil, hvis du vil lave sådan en.

Held og lykke med det.

Så kan I jo slette tråden, hvis I vil. xcardman.

Mvh. TVSEER

Skrevet af: urup
Skrevet den: 06-April-2012 kl. 22:05
Fed batch! Tak for den. Jeg modtager DR via antenne og her kan den sagtens bruges.

Jeg må dog indrømme at jeg på overhovedet ikke kan finde det sted, hvor du siger man kan vælge DVB subs. Vil du smide et screen dump eller lignende for at vise det?

Skrevet den: 07-April-2012 kl. 01:51
Indlæg blevet oprindelig oprettet med løsningsforslag til DVB sub problemerne, men desværre opstod nogle problemer. Cry

EDIT: Jeg har fundet fejlen fra i aftes og jeg regner med at jeg har fundet en løsning i løbet af i dag/aften

Skrevet den: 08-April-2012 kl. 03:07
Jeg er ved trial and error kommet frem til følgende:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Programmer\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up %%a :sout=#transcode vcodec=mp2v,vb=6000,fps=50,scale=1,height=576,scodec=dvbs,soverlay,acodec=a52,ab=192}:file{mux=ts,dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-all :sout-keep vlc://quit

giver en .ts fil i MPEG med undertekster indbrændt og med AC3 lyd. Så langt så godt!

Hvilken af DVB underteksterne der vælges, eller evt. begge, er jeg ikke i stand til at afgøre endnu, da min lille testfil, har ens undertekster i begge DVB-streams.

Ændring af filnavnet fra .ts til f.eks. .mpg gør at underteksterne IKKE kommer med!??

Ændring af mux=ts til mux=ps, gør også at underteksterne IKKE kommer med!??

C:\Programmer\VideoLAN\VLC\vlc.exe -vvv inputfile.ts :sout=#transcode{}:file{mux=ps,dst=outputfile_ps.mpg} vlc://quit

kan så efterfølgende transcode fra .ts til .ps, som jeg endnu ikke har testet på en standard DVD afspiller, men regner med vil fungere.

Skrevet den: 09-April-2012 kl. 20:56
Hej urup og JJ.

Her er lidt info, om hvordan  man vælger mellem forskellige undertekster til indbrænding:

Man kan vælge hvilken undertekst man vil tekste med i batch filen ved at bruge en af følgende kommandoer:

1) Hvis man vil vælge et bestemt undertekst-sprog kan man bruge:

--sub-language=<string>    Subtitle language

Language of the subtitle track you want to use
          (two or three letters country code, you may use 'any' as a fallback).

2) Hvis man f.eks. vil vælge mellem undertekster på dansk, og undertekster på dansk for hørehæmmede må man bruge den aktuelle undertekst´s "Stream ID" som:

--sub-track-id=<integer [-2147483648 .. 2147483647]>
                                        Subtitles track ID

Stream ID of the subtitle track to use.

"Stream ID" for underteksten er et tal, der kan ses, hvis man åbner en film med VLC´s grafiske brugerflade, og vælger undermenuen "Codec-information" under menuen "Funktioner".

Her er nogle eksempler:

1) Denne kommandolinje er brugt til at brænde danske undertekster ind på en film fra "ZDFHD":

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=dan %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=6000,fps=50,scale=1,height=576,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-keep vlc://quit

2) Denne kommandolinje er brugt til at brænde tyske undertekster ind på den samme film:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=deu %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=6000,fps=50,scale=1,height=576,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-keep vlc://quit

( Forskellen mellem de 2 kommandolinjer er kun "dan" overfor " "deu". Det står selvfølgelig for henholdsvis "dansk" og "deutsch").

3) Denne kommandolinje er brugt til at brænde danske undertekster for hørehæmmede ind  på en film fra TV2FilmHD:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-track-id=1642 %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=6000,fps=50,scale=1,height=576,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-keep vlc://quit

(Her er underteksten valgt ud fra undertekstens "Stream ID", der er 1642)

Håber at der er nogen, der kan bruge det til noget, og lave nogle batch filer de kan bruge.

Mvh. TVSEER Smile

Skrevet den: 09-April-2012 kl. 21:54
Hej, TVSEER!

Mange tak. Så var jeg alligevel ikke så langt fra målet. Jeg var kommet frem til at man kunne adskille de forskellige DVB subs via PID, men jeg kunne ikke finde den rigtige kommando til at lave indbygge i batch filen.

Jeg kan da tilføje at sub id for almindelige tekster på DVB-T er 80 og 81 for hørehæmmede. Det gælder for alle DRs kanaler og det passer også på TV 2  dengang den var en gratis kanal. Så må jeg bare begynde og optage en masse ting og lave en masse DVD'erSmile

Skrevet den: 10-April-2012 kl. 01:01
Hej

Havde fundet metoden med PID, for at vælge DVB subs, men det ville ikke rigtig virke.
Det er sikkert fordi at --sout-all i den oprindelige batch fil, overstyrer valget af undertekster.

• --sout-all, --no-sout-all Enable streaming of all ES (default disabled). By defaut VLC will only stream one audio ES and one video ES (the first ones). If you enable sout-all, all ES (audio, video and SPU) will be streamed.

Så selvfølgelig skal den IKKE med.
  • På DR-K er DVB undertekst PID 2135 for Dansk, og 2136 for Dansk HH

Og PID 2031 for Teletext

Skrevet den: 10-April-2012 kl. 07:23
    Hej JJ.

Jeg tror, at du har ret i at "--sout-all" i den oprindelige bat fil overstyrer valget af undertekster. Det var lidt forvirrende.

Der findes forøvrigt endnu en måde at vælge undertekster på:

3) Man kan angive Stream nummeret for underteksten:

--sub-track=<integer [-2147483648 .. 2147483647]>
                                     Subtitles track
              Stream number of the subtitle track to use (from 0 to n).

Nu til noget helt andet:

Hvis man vil brænde tekster ind på en film med separate teletekst undertekster som f.eks. kanalen TCM, som jeg har lavet kommandolinjen til,  skriver man:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=dan %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=3000,fps=25,scale=1,height=576,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-keep vlc://quit

VLC kan nemlig også indbrænde TELETEKST undertekster, og ikke bare DVB undertekster.

Bemærk at fps er sat til 25 (som i kildefilen). Jeg går ud fra at fps er 25 fordi kanalen sender i 576 Interlaced.

En HD kanal skal have sat fps til 50, da den sender i 720 Progressiv.

Mvh. TVSEER Smile

Skrevet af: Multi
    Skrevet den: 03-Maj-2012 kl. 20:44
    Oprindeligt skrevet af TVSEER TVSEER skrev:

Nu til noget helt andet:

Hvis man vil brænde tekster ind på en film med separate teletekst undertekster som f.eks. kanalen TCM, som jeg har lavet kommandolinjen til,  skriver man:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=dan %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=3000,fps=25,scale=1,height=576,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-keep vlc://quit

VLC kan nemlig også indbrænde TELETEKST undertekster, og ikke bare DVB undertekster.

Bemærk at fps er sat til 25 (som i kildefilen). Jeg går ud fra at fps er 25 fordi kanalen sender i 576 Interlaced.

En HD kanal skal have sat fps til 50, da den sender i 720 Progressiv.

Mvh. TVSEER Smile

Hej TVSEER.

Det er fantastisk, og det virker både med TCM og TV2FilmHD.
    Jeg har CanalPlus ved Stofa, og der virker TCM-batch-filen også. Jeg kunne imidlertidig godt tænke mig, at få AC3-lyden med fra Canalplus. Kan du lave en batch-fil som TCM, men med AC3 lyd?
    Hvordan ser den ud, hvis jeg også skulle optage fra Canalplus HD?

Mvh. Multi Big smile

Skrevet den: 04-Maj-2012 kl. 16:34
    Hej Multi.

--------------------------------------------------------------------------------------------

De tidligere batchfiler som jeg har lavet, har bevaret lyd formatet fra kildefil til resultatfil.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Hvis du vil være sikker på at få AC3 lyd fra CanalPlus, og få en fil i SD opløsning, skal du bruge noget i retning af:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=dan %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=3000,fps=25,scale=1,height=576,acodec=a52,ab=384,channels=6,samplerate=48000,soverlay}
    :file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-keep vlc://quit

Vær opmærksom på, at det hele skal stå på en linje. Jeg har måttet sætte et "Retur" tegn ind foran :file{dst=%%~na-Tekstet.ts} , for at hele linjen kunne vises.

Her er "a52" AC3 codec´et."ab" er audio bitrate, og er sat til 384 kp/s. Du kan jo selv ændre den til 192 kb/s, hvis du synes, at det er godt nok. Hvis CanalPlus sender i en højere video bitrate end 3000 kb/s kan du jo f.eks.ændre vb til vb=6000.

Hvis du vil være sikker på at få AC3 lyd fra CanalPlus HD, og få en fil i HD opløsning, skal du bruge noget i retning af:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=dan %%a :sout=#transcode{vcodec=h264,vb=13000,fps=50,scale=1,height=720,acodec=a52,ab=384,channels=6,samplerate=48000,soverlay}

Vær opmærksom på, at det hele skal stå på en linje. Jeg har måttet sætte et "Retur" tegn ind foran :file{dst=%%~na-Tekstet.ts} , for at hele linjen kunne vises.

Det vil nok belaste din computers CPU meget, og tage lang tid, at tekste sådan en HD film, når resultatfilen skal være i HD opløsning.

OBS: Hvis CanalPlus HD sender i 1080i, og ikke i 720p (Det kan du se ved at højreklikke på kildefilen), så skal du nok bruge fps=25 og heigt=1080.

Jeg ved ikke om ovenstående kommandolinjer virker, da jeg ikke selv har CanalPlus kanalerne.

Håber, at du kan bruge det til noget.

Mvh. TVSEER Smile

Skrevet den: 05-Maj-2012 kl. 01:51
    Oprindeligt skrevet af TVSEER TVSEER skrev:

De tidligere batchfiler som jeg har lavet, har bevaret lyd formatet fra kildefil til resultatfil.

Hvis du vil være sikker på at få AC3 lyd fra CanalPlus, og få en fil i SD opløsning, skal du bruge noget i retning af:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=dan %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=3000,fps=25,scale=1,height=576,acodec=a52,ab=384,channels=6,samplerate=48000,soverlay}

Her er "a52" AC3 codec´et."ab" er audio bitrate, og er sat til 384 kp/s. Du kan jo selv ændre den til 192 kb/s, hvis du synes, at det er godt nok. Hvis CanalPlus sender i en højere video bitrate end 3000 kb/s kan du jo f.eks.ændre vb til vb=6000.

Nu kommer lyden ud som AC3, men desværre kun i stereo og ikke som 5.1 kanaler. Original lyden består af to lydspor:
    1) mp2, 48 khz, 256 kbs
    2) AC3, 48 khz, 384 kbs og 6 kanaler surround.

Bitraten er på  3,4 Mbit. Hvad skal der til for at få AC3, 5.1 ch. ? Burde det ikke virke allerede nu?

Mvh. Multi Big smile

Skrevet den: 05-Maj-2012 kl. 14:45
    Hej  Multi.

Du kan prøve med følgende 3 switches:

1) Jeg ved ikke, om denne gør nogen forskel:

--force-dolby-surround={0 (Auto), 1 (On), 2 (Off)}
                                     Force detection of Dolby Surround
              Use this when you know your stream is (or is not) encoded with Dolby
              Surround but fails to be detected as such. Even if the stream is not
              actually encoded with Dolby Surround, turning on this option might
              enhance your experience, especially when combined with the Headphone
              Channel Mixer.

2) Ved at vælge stream nummeret for AC3 lydsporet skulle det virke:
    --audio-track=<integer [-2147483648 .. 2147483647]> Audio track Stream number of the audio track to use (from 0 to n).

3) Du kan bruge denne, hvis stereo lyden er dansk, og AC3 lyden er engelsk:

--audio-language=<string>  Audio language
              Language of the audio track you want to use (comma separated, two or
              three letter country code, you may use 'none' to avoid a fallback to
              another language).

Held og lykke med det. Jeg vil gerne høre om dine erfaringer med det. ( Du skal nok kun bruge én af switchene).

Mvh. TVSEER

Skrevet den: 05-Maj-2012 kl. 20:48
    Nu virker det!
    --audio-language=eng
    Gjorde tricket, da mp2 lyden var sat til dan.
    Mvh. Multi Big smile

Skrevet den: 16-September-2012 kl. 22:11
    Hej Recordere.dk

Det jeg har skrevet i denne tråd om AC3 lyd på Canal Plus passer ikke. Istedet skal man blot sørge for at vælge det lydspor, hvor AC3 lyden er.

Hvis AC3 lyden er på dansk skal man bruge en batch fil som:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=dan --audio-language=dan %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=3000,fps=25,scale=1,height=576,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-keep vlc://quit

Hvis AC3 lyden er engelsk skal man bruge en batch fil som:

for %%a in (*.ts) do cmd /c "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" -vvv --no-sout-transcode-hurry-up --sub-language=dan --audio-language=eng %%a :sout=#transcode{vcodec=mp2v,vb=3000,fps=25,scale=1,height=576,soverlay}:file{dst=%%~na-Tekstet.ts} :sout-keep vlc://quit

Husk at alle kommandoerne i batch filen skal stå på én linje.

Jeg har ikke mulighed for at se om det virker, da jeg ikke har Canal Plus selv.

Håber, at nogen kan bruge det til noget.

Mvh.

TVSEER Smile

Print side | Luk vindue