Print side | Luk vindue

Hvornår skal antenneanlæg sende digitalt

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=10964
Udskrevet den: 10-Maj-2024 kl. 23:43


Emne: Hvornår skal antenneanlæg sende digitalt
Skrevet af: Kim Jeppesen
Emne: Hvornår skal antenneanlæg sende digitalt
Skrevet den: 04-April-2006 kl. 17:40

Hej alle

Jeg er medlem af en mindre antenneforening, og bestyrelsen mener, at de først skal sende digitalt, når det analoge forsvinder i 2009. På DR´s side skriver de, at antenneanlæg også skal sende det digitale signal allerede fra 1/1 2006 (tror dog de mener 1/1 2007) - http://www.dr.dk/digitalttv/html/faelles_antenne.asp - link .

Er der nogle der kender reglerne? Jeg vil jo gerne modtage digitalt hurtigst muligt.

Hilsen Kim




Svar:
Skrevet af: kallek
Skrevet den: 04-April-2006 kl. 17:55

Jeg mener at i skal tilbyde digitalt signal nu.Men kender ikke regler.

kalle



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 04-April-2006 kl. 17:57

Hej Kim

Ja, reglerne er:

De nye digitale kanaler fra DTT nettet er must-carry, hvis der allerede er andre digitale kanaler i anlægget.

Fællesantennen må konvertere dem til analog, hvis de samtidig udsender det originale digitale multiplex.

Hvis der ikke er digitale kanaler i anlægget, så er der stadig lidt usikkerhed. Det forlyder at de digitale kanaler bliver must-carry aligevel, pga. den specielle kanal for tegnsprogstolkning. Men jeg har ikke set noget på skrift om det endnu.

Og det er rigtigt nok med d. 1/1 2006. DTT nettet skulle oprindelig have åbnet sidste år, men blev udskudt til 1. april. i år. Men loven er ikke ændret, og det betyder at fællesantenner for længst skulle have etableret adgang til de digitale signaler - altså hvis de er forpligtiget til det efter reglerne nævnt ovenfor.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: ildocteur
Skrevet den: 05-April-2006 kl. 08:54

 

Hvad menes der med at der i fællesantenneanlægget fremføres eksisterende digitlae kanaler ?

Er det f.eks. TV3 taget ned fra en parabol ?

ildoc



Skrevet af: Kim Jeppesen
Skrevet den: 05-April-2006 kl. 10:12

Hej igen

Nu har jeg talt med ministeriet, og der var ingen tvivl om, at antenneanlæg har pligt til at udsende de digitale tv-kanaler - det var præcist formålet med den lovændring der skete i december.

Kulturministeriet er igang med en vejledning, som inden længe vil blive lagt på nettet.

Hilsen Kim



Skrevet af: pipper
Skrevet den: 05-April-2006 kl. 21:52
Hej Kim.

Det vil altså sige at hvis en antenneforening ikke sender DR1, DR2; og TV2 ud som digitale, kan man forlange det.

Min antenneforening gør det ikke, og har ikke planer om det foreløbigt, da det vil koste omkring 1 mil. kr. at få det på anlæget.

mvh
Pipper


Skrevet af: Kim Jeppesen
Skrevet den: 05-April-2006 kl. 22:52

Hej Pipper

Ja, det vil det sige - men der er som sagt en vejledning på vej - ifølge min antenneforening har der været tvivl blandt mange. Utroligt ingen bare har ringet til ministeriet før. Loven blev vedtaget i december og der ligger et svar fra ministeren om loven (svar på spørgsmål 20), hvor det fremgår nogenlunde tydeligt.

Hvis antenneforeningen ikke udsender digitalt er det en sag for It- og telestyrelsen. Men i virkelighedens verden tror jeg bare antenneforeningen vil miste sit eksistensgrundlag, fordi vi som kunder vil finde alternativer - eksempelvis TDC (og forhåbentlig nogle billigere konkurrenter.

Hilsen Kim



Skrevet af: sslarsen
Skrevet den: 06-April-2006 kl. 23:27
Hejsa

Har tidligere idag snakket med udbyderen(Jerlev Radio) af den fællesantenne(Pedersholms Antennelaug, Vejle) jeg hører ind under.

Jeg fik af vide at der IKKE sendes DVB-T ud i kablerne, og at der heller ikke er planer om det.
Han sagde også noget om at det ikke kunne lade sig gøre, og at det var for tidligt at ligge det på fællesantenne anlæget, idet det var stadig så nyt, og dyrt og det sikkert vil blive lavet om på standarderne.
Derfor også grundet af manglende udstyr til fællesantenneanlæg, sagde han at der nok ikke var nogen antenneforeninger i hele Danmark der sender DVB-T signalet ud til brugerne.

Hvad f.... tænkte jeg.

Skal jeg bare vente og se, eller er det noget jeg kan/skal klage over?


-------------
Søren


Skrevet af: DerAlte
Skrevet den: 06-April-2006 kl. 23:35

I vores antennelaug er de begyndt.

Se http://www.jal.dk - www.jal.dk

mvh



Skrevet af: abacus
Skrevet den: 07-April-2006 kl. 00:14

De skal sende de digitale kanaler, fra d. 1.1.2006, se her:

http://digi-tv.dk/Sendenettets_opbygning/lovgivning.asp - http://digi-tv.dk/Sendenettets_opbygning/lovgivning.asp

MVH

Niels



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 08-April-2006 kl. 00:03

Oprindeligt skrevet af sslarsen sslarsen skrev:

Skal jeg bare vente og se, eller er det noget jeg kan/skal klage over?

Som andre allerede har nævnt skal du klage, og henvise til at de digitale signaler fra DR1, DR2, TV2 og Tegnsprogstolkning nu er blevet must-carry for alle fællesantenner.

Lov om radio og fjernsynsvirksomhed definerer ”must carry” bestemmelsen for distribution af lyd- og billedprogrammer i fællesantenneanlæg. Denne er ændret og præciseret således, at antenneanlæg fra den 1. januar 2006 er forpligtede til at fordele digitale tv-programmer fra DR, TV 2/Danmark A/S og TV 2 regionerne. Digitale radioprogrammer fra DR skal alene fordeles, såfremt der fordeles andre digitale radioprogrammer i anlægget. Fordelingen af digitale tv-udsendelser i bredskærmsformat fra DR, TV 2 og regionerne kan konverteres til analogt format, så længe der også finder en digital fordeling i bredskærmsformat sted i anlægget.

Den den første udgave af loven var de kun forpligtet, hvis de i forvejen havde digitale tv-programmer. Men i den seneste revision, er der must-carry på de digitale tv-signaler.

Og jo, mange fællesantenner distribuerer det rå DVB-T signal internt i anlægget. Det kan de sagtens. Det kan bare ikke distrueres på VHF, da de kanaler kun er 7 MHz i båndbredde. Og et DVB-T signal herhjemme fylder 8 MHz.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: bentol
Skrevet den: 08-April-2006 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af sslarsen sslarsen skrev:

Skal jeg bare vente og se, eller er det noget jeg kan/skal klage over?


Som andre allerede har nævnt skal du klage, og henvise til at de digitale signaler fra DR1, DR2, TV2 og Tegnsprogstolkning nu er blevet must-carry for alle fællesantenner.


Lov om radio og fjernsynsvirksomhed definerer ”must carry” bestemmelsen for distribution af lyd- og billedprogrammer i fællesantenneanlæg. Denne er ændret og præciseret således, at antenneanlæg fra den 1. januar 2006 er forpligtede til at fordele digitale tv-programmer fra DR, TV 2/Danmark A/S og TV 2 regionerne. Digitale radioprogrammer fra DR skal alene fordeles, såfremt der fordeles andre digitale radioprogrammer i anlægget. Fordelingen af digitale tv-udsendelser i bredskærmsformat fra DR, TV 2 og regionerne kan konverteres til analogt format, så længe der også finder en digital fordeling i bredskærmsformat sted i anlægget.


Den den første udgave af loven var de kun forpligtet, hvis de i forvejen havde digitale tv-programmer. Men i den seneste revision, er der must-carry på de digitale tv-signaler.


Og jo, mange fællesantenner distribuerer det rå DVB-T signal internt i anlægget. Det kan de sagtens. Det kan bare ikke distrueres på VHF, da de kanaler kun er 7 MHz i båndbredde. Og et DVB-T signal herhjemme fylder 8 MHz.


  /Lars



gælder loven ikke for TDC der sender til folk med grundpakken, for den kan man ikke modtage digitalt?

Har Selector og abo. på canal+ og det irritere mig grænseløst ikke at kunne modtage de danske kanaler digital.

-------------
Bent


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-April-2006 kl. 11:14
Sprøgsmålet er om kabeltv hører ind under fællesantenneanlæg.

Et fællesantenneanlæg, som mange boligforeninger har, er jo med egen
antenne (og i mange tilfælde parabol) på taget.

Men jo, det kunne da være rart hvis TDC kunne få de digitale signaler ud til
grundpakken også.


Skrevet af: bentol
Skrevet den: 08-April-2006 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Sprøgsmålet er om kabeltv hører ind under fællesantenneanlæg.

Et fællesantenneanlæg, som mange boligforeninger har, er jo med egen
antenne (og i mange tilfælde parabol) på taget.

Men jo, det kunne da være rart hvis TDC kunne få de digitale signaler ud til
grundpakken også.


Hej Lunddal

Der er du selvfølgelig inde på noget.

spørgsmålet er så om de kan undslå sig, når der også står at: DR og TV2 er must-carry på de digitale tv-signaler.

Jeg har mailet TDC for at få klar besked, så får vi se hvad de skriver i næste uge.

-------------
Bent


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-April-2006 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af sslarsen sslarsen skrev:

Han sagde også noget om at det ikke kunne lade sig
gøre, og at det var for tidligt at ligge det på fællesantenne anlæget, idet det
var stadig så nyt, og dyrt og det sikkert vil blive lavet om på standarderne.


De skal vidersende et signal - det er jo op til den enkelte beboer at have den
rette tuner.


Skrevet af: J.F.L
Skrevet den: 08-April-2006 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af abacus abacus skrev:

De skal sende de digitale kanaler, fra d. 1.1.2006, se her:

http://digi-tv.dk/Sendenettets_opbygning/lovgivning.asp - http://digi-tv.dk/Sendenettets_opbygning/lovgivning.asp

Jeg skal lige have det skåret ud i pap - vi er medlem af en antenneforening, og får leveret signalerne fra TDC Kabel Tv.

Kan vi forlange at de sender de digitale kanaler ud i nettet?



Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-April-2006 kl. 11:44
Det er, som nævnt, et spørgsmål om kabeltv er et fællseantenneanlæg.

bentol har skrevet til TDC.

Uanset hvad skal du have en digital tuner (Selector i dit tilfælde), og har du
mellem- eller fuldpakke, kan du sagtens se kanalerne digitalt fra TDC.

Dog er der tilsyneladende et problem med de regionale TV2 kanaler (på nær
Lorry) indtil 1. oktober.


Skrevet af: J.F.L
Skrevet den: 08-April-2006 kl. 11:53

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Det er, som nævnt, et spørgsmål om kabeltv er et fællseantenneanlæg.

bentol har skrevet til TDC.

Uanset hvad skal du have en digital tuner (Selector i dit tilfælde), og har du
mellem- eller fuldpakke, kan du sagtens se kanalerne digitalt fra TDC.

Dog er der tilsyneladende et problem med de regionale TV2 kanaler (på nær
Lorry) indtil 1. oktober.

Jeg vil i så fald aldrig kunne bruge den DVB-T tuner der er indbygget i TV'et?



Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-April-2006 kl. 11:57
Nej, der sendes DVB-C via kabeltv.

DVB-T er kun til signaler taget ned med egen antenne (eller fællesantennen,
hvis I havde haft sådan en).


Skrevet af: bentol
Skrevet den: 08-April-2006 kl. 12:00
Jeg kan lige nævne at jeg bor i boligforening og antennesignalet levers af TDC.

Hvad de har af aftaler ved jeg ikke lige; men hvis TDC ikke er forpligtet så må boligforeningen jo være det?

-------------
Bent


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 08-April-2006 kl. 12:00

Oprindeligt skrevet af bentol bentol skrev:

gælder loven ikke for TDC der sender til folk med grundpakken, for den kan man ikke modtage digitalt?

Der har tidligere stået noget på Digi-TV, om at TDC og Stofa måtte bruge deres egne løsninger (Selector og Stofabox)

Men nu hvor reglerne er blevet strammet, så alle fællesantenner skal distribuere de digitale signaler (de er 100% must carry nu) så ved jeg ikke om TDC kan slippe afsted med kun at distribuere til dem der har mellempakken.

Men det må Kulturministeriet hellere svare på

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 08-April-2006 kl. 12:01

Oprindeligt skrevet af bentol bentol skrev:

Jeg kan lige nævne at jeg bor i boligforening og antennesignalet levers af TDC.

Hvad de har af aftaler ved jeg ikke lige; men hvis TDC ikke er forpligtet så må boligforeningen jo være det?

Ja, de skal sende de digitale signaler videre - på den ene eller den anden måde. Det ligger i begrebet "must carry".

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: mich61
Skrevet den: 08-April-2006 kl. 12:02

TDC kabel TV står for 40 % af seerne.

Mon ikke der er nogen (kunder hos TDC kabelTV), der får købt TV med  DVB-T ved en fejl



Skrevet af: J.F.L
Skrevet den: 08-April-2006 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af bentol bentol skrev:

Jeg kan lige nævne at jeg bor i boligforening og antennesignalet levers af TDC.

Hvad de har af aftaler ved jeg ikke lige; men hvis TDC ikke er forpligtet så må boligforeningen jo være det?

Ja, de skal sende de digitale signaler videre - på den ene eller den anden måde. Det ligger i begrebet "must carry".

  /Lars

Det er vel sådan set heller ikke rimeligt at alle dem der har kabel-tv gennem TDC, Stofa osv ikke kan købe en box til 500 kr eller bruge en indbygget digital tuner, men skal 'tvinges' til at købe en Selector med tilhørende årligt gebyr for at få et 'nedgraderet' digital-signal.



Skrevet af: bentol
Skrevet den: 12-April-2006 kl. 15:20
Ja det bliver jo nok ikke på denne side af påske TDC ryster et svar ud af posen; men jeg lader høre fra mig nå jeg engang får et svar.

god påske
Bent


Skrevet af: HenrikH
Skrevet den: 12-April-2006 kl. 17:05

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Sprøgsmålet er om kabeltv hører ind under fællesantenneanlæg.

Et fællesantenneanlæg, som mange boligforeninger har, er jo med egen
antenne (og i mange tilfælde parabol) på taget.

Men jo, det kunne da være rart hvis TDC kunne få de digitale signaler ud til
grundpakken også.

TDC/Stofanet osv. er vel også et "fællesantenne-anlæg" de må da i hvert fald få (nogle) af signalerne gennem en antenne/parabol.

I lovens forstand må de være ligestillet (ens). Formålet med tvangen til at udsende signalerne er jo at få det spredt mest muligt, og det formål vil da ikke blive opfyldt, hvis de største spillere på markedet kunne undslå sig ved ikke at være en "antenneforening".

Men der står jo ikke noget om, at de ikke må tage penge for at leje dekoder ud til deres abonnenter og det er nok her det virkelige problem er. F.eks. er det hundedyrt at få det digitale spejl på stofa. Ca. 1400 for dekoderen og derefter 75 kr pr. måned for signalet.

Loven skulle hellere sige, at det rå ukodede signal skulle sendes ud i nettet - så kunne brugere selv vælge dekoder. Men så er der jo lige problemet med standarderne.



-------------
mvh

Henrik


Skrevet af: bentol
Skrevet den: 20-April-2006 kl. 23:06
Så fik jeg svar fra TDC selector service.



Det er korrekt, at der skal være adgang til de digitale versioner af DR1, DR2 og TV2 i Grundpakke. Derfor er vi også i gang med at forberede en kanalomlægning, således indholdet af den ”digitale strøm”, som kanalerne i øjeblikket er placeret i, flyttes fra Mellem- til Grundpakke.

Den tekniske omlægning er relativ kompleks, og kan ikke bare ske ved at ”bytte om” på et par kanaler. For at få plads i Grundpakken er vi nødt til flytte én eller flere kanaler til en plads, og de berørte kunder skal orienteres først. Derudover skal vi sikre, at der samtidig sker en lokalindfødning af de relevante regionale versioner af TV2, hvilket heller ikke er så ligetil. I den forbindelse skal de versioner af DR1 og DR2, som vi i dag modtager direkte fra TV Byen, også erstattes af de respektive DDT- versioner, således vi undgår dobbeltdistribution i det overordnede kabelnet.

Vi turde ikke løbe an på at gennemføre disse meget omfattende ændringer samme dag, som det digitale terrestriske net gik i luften. Hvis der gik ”et eller andet” galt, ville ingen af vores kunder have haft adgang til DR1, DR2 og TV2. Dette forklarer hvorfor de digitale versioner af de relevante kanaler først flyttes til Grundpakke på et senere tidspunkt.

Vi forventer at ændringerne slår igennem den 1. oktober, hvor vi alligevel skal justere indholdet af vores analoge udbud. Ved at slå de forskellige operationer sammen undgår vi flere kanalomlægninger i løbet af relativ kort tid, og dermed generes vores kunder mindst muligt.

Jeg håber at svaret er tilfredsstillende, og hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte os igen.

Venlig hilsen

Lars Techen Nielsen

Produktchef
TDC Kabel TV



-------------
Bent


Skrevet af: eth
Skrevet den: 21-April-2006 kl. 17:08

Oprindeligt skrevet af bentol bentol skrev:

Så fik jeg svar fra TDC selector service.



Det er korrekt, at der skal være adgang til de digitale versioner af DR1, DR2 og TV2 i Grundpakke. Derfor er vi også i gang med at forberede en kanalomlægning, således indholdet af den ”digitale strøm”, som kanalerne i øjeblikket er placeret i, flyttes fra Mellem- til Grundpakke.

Den tekniske omlægning er relativ kompleks, og kan ikke bare ske ved at ”bytte om” på et par kanaler. For at få plads i Grundpakken er vi nødt til flytte én eller flere kanaler til en plads, og de berørte kunder skal orienteres først. Derudover skal vi sikre, at der samtidig sker en lokalindfødning af de relevante regionale versioner af TV2, hvilket heller ikke er så ligetil. I den forbindelse skal de versioner af DR1 og DR2, som vi i dag modtager direkte fra TV Byen, også erstattes af de respektive DDT- versioner, således vi undgår dobbeltdistribution i det overordnede kabelnet.

Vi turde ikke løbe an på at gennemføre disse meget omfattende ændringer samme dag, som det digitale terrestriske net gik i luften. Hvis der gik ”et eller andet” galt, ville ingen af vores kunder have haft adgang til DR1, DR2 og TV2. Dette forklarer hvorfor de digitale versioner af de relevante kanaler først flyttes til Grundpakke på et senere tidspunkt.

Vi forventer at ændringerne slår igennem den 1. oktober, hvor vi alligevel skal justere indholdet af vores analoge udbud. Ved at slå de forskellige operationer sammen undgår vi flere kanalomlægninger i løbet af relativ kort tid, og dermed generes vores kunder mindst muligt.

Jeg håber at svaret er tilfredsstillende, og hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte os igen.

Venlig hilsen

Lars Techen Nielsen

Produktchef
TDC Kabel TV

 

TDC undgår behændigt, at oplyse om det vil kræve, at de leverer en decoder og hvilken type, DVB-C eller DVB-T.  Jeg har spurgt Stofa om de leverer digitale signaler og de henviser til deres dyre digitale spejl (se andet sted i denne tråd).

mvh

eth



-------------
eth


Skrevet af: osprey
Skrevet den: 22-April-2006 kl. 11:10

Ildocteur

Det der med Digitale signaler i Antenne anlæg er faktisk hurtigt besvaret.

Problemet er bare om  disse signaler er "Anvendelige hvis Du bruger en DVB-T" (altsaa saa Du kan modtage de mastebaserede signaler OGSAA).

Ingen kan eller har ret til bestemme Du  OGSAA skal have en DVB-C ogsaa Selector kaldet. Naar TDC er saa transparent som skrevet staar, skulle det jo være et DVB-T "Terrestrisk", som evt. skal tvangsfordeles og med extra betaling til KODA og Copy Dan.

Her i Aarhus har Stofa vistnok holdt lav profil om deres fordeling af Digitale signaler i  Aarhus Antenneforenings net. Det staar for knudret men bli'r ikke bedre.

PS  Receivere til brug for digitale signaler skal og her staar jeg fast, de skal dække hele omraadet  45 til 920 MHz INKLUSIVE samtlige S-kanaler. Det gør tunere jo ogsaa i TV.

Med venlig hilsen



-------------
Osprey


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 22-April-2006 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af eth eth skrev:

TDC undgår behændigt, at oplyse om det vil kræve, at de
leverer en decoder og hvilken type, DVB-C eller DVB-T. 



Det er dig der skal have den korrekte tuner, og TDC KabelTV er udelukkende
DVB-C.

Hvis du har et Plasma panel, som f.eks. et Panasonic PHD-8, der er uden
nogen som helst tuner, skal TDC jo heller ikke levere en analog tuner til dig.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 22-April-2006 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af osprey osprey skrev:

Ingen kan eller har ret til bestemme Du  OGSAA skal
have en DVB-C ogsaa Selector kaldet. Naar TDC er saa transparent som
skrevet staar, skulle det jo være et DVB-T "Terrestrisk", som evt. skal
tvangsfordeles og med extra betaling til KODA og Copy Dan.



TDC kan (og skal) ikke levere DVB-T.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 22-April-2006 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af HenrikH HenrikH skrev:

TDC/Stofanet osv. er vel også et "fællesantenne-
anlæg" de må da i hvert fald få (nogle) af signalerne gennem en antenne/
parabol.



Jo, men med egen antenne i boligforeningen, er det teknisk muligt at
viderføre DVB-T signalet ud til den enkelte husstand. Det var det, jeg mente
med egen antenne - ikke en parabol stående op til flere hundrede km væk


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 22-April-2006 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af eth eth skrev:


Jeg har spurgt Stofa om de leverer digitale signaler og de henviser til deres dyre digitale spejl (se andet sted i denne tråd).

mvh

eth



Du kan godt modtage de digitale DR1, Dr2 og Tv2 på Stofas anlæg, uden at skulle have "det digitale spejl"... det digitale spejl er, som navnet siger, en spejling af de analoge kanaler, som kan tilkøbes i nogle foreninger (det er ikke alle foreninger der har ønsket dette) via en settopbox (fra Force)...

Der ud over, så kan jeg ikke se tvangen, som jeg synes at have læst nogle steder, det er vel frit for alle om de vil anvende DVB-C, eller selv sætte en antenne op til DVB-T ?


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: eth
Skrevet den: 23-April-2006 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af eth eth skrev:


Jeg har spurgt Stofa om de leverer digitale signaler og de henviser til deres dyre digitale spejl (se andet sted i denne tråd).

mvh

eth



Du kan godt modtage de digitale DR1, Dr2 og Tv2 på Stofas anlæg, uden at skulle have "det digitale spejl"... det digitale spejl er, som navnet siger, en spejling af de analoge kanaler, som kan tilkøbes i nogle foreninger (det er ikke alle foreninger der har ønsket dette) via en settopbox (fra Force)...

Der ud over, så kan jeg ikke se tvangen, som jeg synes at have læst nogle steder, det er vel frit for alle om de vil anvende DVB-C, eller selv sætte en antenne op til DVB-T ?

Selvfølgelig kan man sætte en eklstra antenne op og tage DVB-T ad den vej men når man nu har investeret og betaler løbende til kabel tv så var det da rart, hvis de gratis digitale signaler også kom ad den vej. Men mener du, at hvis man investerer i et DVB-C kort (til PC) eller en ekstern DVB-C  boks, så ligger signalerne i Stofas net? Det vil jo give valgfrihed.

mvh

eth 

 

 



-------------
eth


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 23-April-2006 kl. 14:25

 

 Den eneste måde hvorpå du kan se DR og TV2 Digitalt, og ikke vil investere i en modtager fra TDC eller Stofa er at modtage dem på egen antenne, jeg tror at chancen for at de udbydere leverer signalet i DVB-T standard er = 0. Der skal nu heller ikke nogen stor antenne til for at modtage, en stueantenne er i de fleste tilfælde god nok.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 23-April-2006 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af eth eth skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af eth eth skrev:


Jeg har spurgt Stofa om de leverer digitale signaler og de henviser til deres dyre digitale spejl (se andet sted i denne tråd).

mvh

eth



Du kan godt modtage de digitale DR1, Dr2 og Tv2 på Stofas anlæg, uden at skulle have "det digitale spejl"...

Men mener du, at hvis man investerer i et DVB-C kort (til PC) eller en ekstern DVB-C  boks, så ligger signalerne i Stofas net? Det vil jo give valgfrihed.

På stående fod kan jeg faktisk ikke huske om Telia Stofa sender de pågældende kanaler ud, ukodet...

Hvis kanalerne sendes ud kodet, skal du bruge en DVB-C boks med indbygget Irdeto, og så et kort fra Telia Stofa til de pågældende kanaler.

Hvis kanalerne ikke sendes ud kodet, kan du sådan set bruge en hvilken som helst DVB-C boks, men skal selvfølgelig kende lidt til QAM'en kanalerne ligger i (frekvens, symbolrate og QAM type).



-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: mr_keep_smiling
Skrevet den: 23-April-2006 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

 Den eneste måde hvorpå du kan se DR og TV2 Digitalt, og ikke vil investere i en modtager fra TDC eller Stofa er at modtage dem på egen antenne, jeg tror at chancen for at de udbydere leverer signalet i DVB-T standard er = 0. Der skal nu heller ikke nogen stor antenne til for at modtage, en stueantenne er i de fleste tilfælde god nok.



Stueantenne er her ikke nok, har testet det af.
i boligforeningen må man ikke ha udendørs antenner.
de får signalet fra stofa, og fordeler det mellem lejlighederne,
i et forældet anlæg som ikke kan fordele de digitale signaler,

Så er det Jeg spørg, hvor står jeg ?
gir 182kr om mdr for et analog signal. som til tider
er så ringe at tv2, er et stort flimmer,
hvad er kravet til bolig udlejeren, da det er dem
der står for fordelingen,  ???

Har mulighed for at få tdc digitv via anden vej
til 199 kr om mdr. men bolig udlejer vil ikke
fjerne mig fra antenne bidraget til stofa,



 


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 24-April-2006 kl. 00:22
Citér Så er det Jeg spørg, hvor står jeg ?
gir 182kr om mdr for et analog signal. som til tider
er så ringe at tv2, er et stort flimmer,
hvad er kravet til bolig udlejeren, da det er dem
der står for fordelingen,  ???


Du spørger udlejeren om han, eller du selv, skal kontakte Stofa - dit signal skal selvfølgelig være okay, når du nu betaler for det. Det kan selvfølgelig blive et problem hvis det viser sig at det er kablerne i boligen der er problemer med, og service på disse ikke er dækket af servicekontrakter osv. - men den tid, den sorg....

Citér
Har mulighed for at få tdc digitv via anden vej
til 199 kr om mdr. men bolig udlejer vil ikke
fjerne mig fra antenne bidraget til stofa,

 


Hmmm, hvis "fremvejen" leveres af Stofa, hvordan får du så signal fra TDC?


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 24-April-2006 kl. 00:36

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Hmmm, hvis "fremvejen" leveres af Stofa, hvordan får du så signal fra TDC?

Formentlig TDC TV
http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_tv_om - http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_tv_om
som er via ADSL.



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: mr_keep_smiling
Skrevet den: 24-April-2006 kl. 11:28
Tusinde tak for  hurtigt svar

ja via adsl kan jeg få tdc (tror det er DVB-C signal)

jeg har kontaktet stofa som fortæller det er udlejer
der står for min leverings del, da de kun levere til udlejer,
som så selv sørger for fordelingen til lejlighederne.

udlejer er i forvejen et problem, så lovgivning kunne
være et vigtigt emne for mig.




Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 24-April-2006 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af mr_keep_smiling mr_keep_smiling skrev:

Tusinde tak for  hurtigt svar

ja via adsl kan jeg få tdc (tror det er DVB-C signal)


Det er nærmere IP-TV, DVB-C er det ikke.....

Citér
jeg har kontaktet stofa som fortæller det er udlejer
der står for min leverings del, da de kun levere til udlejer,
som så selv sørger for fordelingen til lejlighederne.

udlejer er i forvejen et problem, så lovgivning kunne
være et vigtigt emne for mig.


Hmmm, der bliver jeg dig svar skyldig, men måske skal du kigge i din lejekontrakt?


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Flemmings
Skrevet den: 24-April-2006 kl. 18:47

Hejsa,

Jeg har fulgt lidt med i debatten om digitale signaler. Skal nemlig snart selv invistere i et LCD TV.

Jeg har lige fået svar fra Aarhus Antenneforening på et forslag om, at de jo kunne distribuere MUX'en med DR1, DR2 og TV 2 i alle programpakker. Her er deres svar:

Citér
Hej Flemming,
 
Tak for din mail.
 
Vi udsender den nævnte MUX (DR1, DR2 og TV2) ukodet, hvilket vil sige at man blot skal have en DVB-C modtager for, at kunne modtage de digitale signaler. Det er altså ikke nødvendigt, at abonnere på det digitale spejl for at se de nævnte danske kanaler
.
 
Med venlig hilsen
Antenneforeningen Aarhus
Anders Andersen
 
Hvis de udsender MUX'en direkte, skal man vel ikke have en DVB-C modtager men en DVB-T, eller hvad...?
 
MVH  Flemming


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 24-April-2006 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Flemmings Flemmings skrev:

Hejsa,

Jeg har fulgt lidt med i debatten om digitale signaler. Skal nemlig snart selv invistere i et LCD TV.

Jeg har lige fået svar fra Aarhus Antenneforening på et forslag om, at de jo kunne distribuere MUX'en med DR1, DR2 og TV 2 i alle programpakker. Her er deres svar:

Citér
Hej Flemming,
 
Tak for din mail.
 
Vi udsender den nævnte MUX (DR1, DR2 og TV2) ukodet, hvilket vil sige at man blot skal have en DVB-C modtager for, at kunne modtage de digitale signaler. Det er altså ikke nødvendigt, at abonnere på det digitale spejl for at se de nævnte danske kanaler
.
 
Med venlig hilsen
Antenneforeningen Aarhus
Anders Andersen
 
Hvis de udsender MUX'en direkte, skal man vel ikke have en DVB-C modtager men en DVB-T, eller hvad...?
 
MVH  Flemming


Ned, du skal have en DVB-C modtager, og så skal du vide hvor de pågældende kanaler ligger...

T'et i DVB-T står for Terrestisk, altså "luftbåren", så en DVB-T skal bruge en ekstern antenne....


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 24-April-2006 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af Flemmings Flemmings skrev:

Hejsa,

Jeg har fulgt lidt med i debatten om digitale signaler. Skal nemlig snart selv invistere i et LCD TV.

Jeg har lige fået svar fra Aarhus Antenneforening på et forslag om, at de jo kunne distribuere MUX'en med DR1, DR2 og TV 2 i alle programpakker. Her er deres svar:

Citér
Hej Flemming,
 
Tak for din mail.
 
Vi udsender den nævnte MUX (DR1, DR2 og TV2) ukodet, hvilket vil sige at man blot skal have en DVB-C modtager for, at kunne modtage de digitale signaler. Det er altså ikke nødvendigt, at abonnere på det digitale spejl for at se de nævnte danske kanaler
.
 
Med venlig hilsen
Antenneforeningen Aarhus
Anders Andersen
 
 
MVH  Flemming


Det var da interessant!

Det nævner Stofa sjovt nok ikke lige på siderne om de digitale signaler (og deres dyre priser).

Så kunne det da godt være man skulle kigge efter en DVB-C modtager.

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 24-April-2006 kl. 20:56
Oprindeligt skrevet af Flemmings Flemmings skrev:

Hejsa,

Jeg har fulgt lidt med i debatten om digitale signaler. Skal nemlig snart selv invistere i et LCD TV.

Jeg har lige fået svar fra Aarhus Antenneforening på et forslag om, at de jo kunne distribuere MUX'en med DR1, DR2 og TV 2 i alle programpakker. Her er deres svar:

Citér
Vi udsender den nævnte MUX (DR1, DR2 og TV2) ukodet, hvilket vil sige at man blot skal have en DVB-C modtager for, at kunne modtage de digitale signaler. Det er altså ikke nødvendigt, at abonnere på det digitale spejl for at se de nævnte danske kanaler.
 
Hvis de udsender MUX'en direkte, skal man vel ikke have en DVB-C modtager men en DVB-T, eller hvad...?
 
MVH  Flemming


T'et i DVB-T står for Terrestisk, og for at modtage det via DVB-T skal du altså have en antenne.

Det du skal anvende er en DVB-C modtager, og så skal du altså vide hvilke frekvenser osv. kanalerne ligger på....


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 24-April-2006 kl. 20:58
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Oprindeligt skrevet af Flemmings Flemmings skrev:

Hejsa,

Jeg har fulgt lidt med i debatten om digitale signaler. Skal nemlig snart selv invistere i et LCD TV.

Jeg har lige fået svar fra Aarhus Antenneforening på et forslag om, at de jo kunne distribuere MUX'en med DR1, DR2 og TV 2 i alle programpakker. Her er deres svar:

Citér
Hej Flemming,
 
Tak for din mail.
 
Vi udsender den nævnte MUX (DR1, DR2 og TV2) ukodet, hvilket vil sige at man blot skal have en DVB-C modtager for, at kunne modtage de digitale signaler. Det er altså ikke nødvendigt, at abonnere på det digitale spejl for at se de nævnte danske kanaler
.
 
Med venlig hilsen
Antenneforeningen Aarhus
Anders Andersen
 
 
MVH  Flemming


Det var da interessant!

Det nævner Stofa sjovt nok ikke lige på siderne om de digitale signaler (og deres dyre priser).

Så kunne det da godt være man skulle kigge efter en DVB-C modtager.

Mvh Michael


I skal holde tingene lidt adskildt!!

I må ikke blande "Det digitale spejl", og de andre digitale pakker, sammen med Dr1, Dr2 og Tv2 via DVB-C.



-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 24-April-2006 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


I skal holde tingene lidt adskildt!!

I må ikke blande "Det digitale spejl", og de andre digitale pakker, sammen med Dr1, Dr2 og Tv2 via DVB-C.



Javel Hr!

Det er bare første gang jeg hører at Stofa rent faktisk giver muligheden for at man kan modtage DR1, DR2 og TV2 digitalt uden at skulle abonnere på det digitale spejl og via deres dyre DVB-C boks.

Jeg ved at det er lovpligtigt for antenneforeninger at skulle gøre det tilgængeligt (men regnes Stofa her som en antenneforening?), men jeg troede egentlig at det var "lovlig nok" at det blot var tilgængeligt via det digitale spejl.

Så det er nu engang en positiv og overraskende nyhed for mig at man kan modtage de danske kanaler digitalt via stofa (i Århus i hvert fald) uden at skulle abonnere på det digitale spejl.

Ikke nok med at DVB-T og DVB-C er to vidt forskellige ting, nu er der også "variationer af DVB-C".

Wonder why Hr og Fru Danmark er lidt småforvirrede over den fagre nye digitale verden.

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 24-April-2006 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


I skal holde tingene lidt adskildt!!

I må ikke blande "Det digitale spejl", og de andre digitale pakker, sammen med Dr1, Dr2 og Tv2 via DVB-C.



Javel Hr!



Hehe

Citér
Det er bare første gang jeg hører at Stofa rent faktisk giver muligheden for at man kan modtage DR1, DR2 og TV2 digitalt uden at skulle abonnere på det digitale spejl og via deres dyre DVB-C boks.


Som jeg skrev tidligere i denne tråd, så kan jeg ikke huske om kanalerne rent faktisk alle steder sendes ud ukodet - men hvis den gør, skal du bare have oplsyninger om QAM'en de ligger i.

Men når Aarhus Antenneforening mener de sendes ud ukodet, så gør de nok.

Citér
Jeg ved at det er lovpligtigt for antenneforeninger at skulle gøre det tilgængeligt (men regnes Stofa her som en antenneforening?), men jeg troede egentlig at det var "lovlig nok" at det blot var tilgængeligt via det digitale spejl.


Det er det også - altså loglivt, men det skal vist også kunne tilbydes ukodet.

Citér
Så det er nu engang en positiv og overraskende nyhed for mig at man kan modtage de danske kanaler digitalt via stofa (i Århus i hvert fald) uden at skulle abonnere på det digitale spejl.


Det Digitale Spejl er en spejling af alle de analoge kanaler der er på et enkelt anlæg, og har som sådan ikke noget med de 3 "nye" digitale kanaler at gøre... Det er derfor jeg skriver at man lige skal adskille de 2 ting.

Citér
Ikke nok med at DVB-T og DVB-C er to vidt forskellige ting, nu er der også "variationer af DVB-C".

Wonder why Hr og Fru Danmark er lidt småforvirrede over den fagre nye digitale verden.

Mvh Michael


Jeg det er sgu forståeligt nok :)


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: abacus
Skrevet den: 24-April-2006 kl. 23:09

Nu har jeg kun skimmet alle de indlæg der er kommet, men jeg bed mærke i forviringen omkring T & C modtagere.

Vi får muxen råt via vores antenneforening, udbyder af kanalerne er Telenor, men vi hiver de gratis-kanaler ned med antenne/parabol.

Når vi får muxen ind i rå form, er det en T-modtager der skal bruges.

PS. det virker godt, men jeg synes ikke kvaliteten er lige så god som forskræppet :-) de skulle måske have begrænset sig til 3 programmer på muxen, og givet lidt mere båndbredde.

MVH
Niles



Skrevet af: mr_keep_smiling
Skrevet den: 24-April-2006 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:



Det er nærmere IP-TV, DVB-C er det ikke.....
[quote]

Er det ringe ? De kalder det digitv, men er det ok kvalitet ?

tusinde tak for din/jeres indsats  her på siden,
det er en jungle, at finde rundt i,
uden hjælp er vi nok mange der er helt lost.

 


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 24-April-2006 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af mr_keep_smiling mr_keep_smiling skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:



Det er nærmere IP-TV, DVB-C er det ikke.....

Er det ringe ? De kalder det digitv, men er det ok kvalitet ?

tusinde tak for din/jeres indsats  her på siden,
det er en jungle, at finde rundt i,
uden hjælp er vi nok mange der er helt lost.


 


Det er ikke nødvendigvis ringe - men jeg kender ikke deres setup... tilbyder de Qos i samme ombæring? (Qos=Quality Of Service)


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 24-April-2006 kl. 23:56

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


Det er ikke nødvendigvis ringe - men jeg kender ikke deres setup... tilbyder de Qos i samme ombæring? (Qos=Quality Of Service)

Du får et nyt modem, hvor der er separate ATM kanaler til internet, TV og telefoni (TDCs nye IP-telefoni løsning). TDC TV deler altså ikke båndbredde med din internetforbindelse.



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 25-April-2006 kl. 00:45
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


Det er ikke nødvendigvis ringe - men jeg kender ikke deres setup... tilbyder de Qos i samme ombæring? (Qos=Quality Of Service)

Du får et nyt modem, hvor der er separate ATM kanaler til internet, TV og telefoni (TDCs nye IP-telefoni løsning). TDC TV deler altså ikke båndbredde med din internetforbindelse.



Så blev jeg så klog :)

Det lyder som en okay løsning.


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: mr_keep_smiling
Skrevet den: 25-April-2006 kl. 01:20
Kanon,  så er der tilbage at håbe jeg kan slippe,
ud af min nuværende dårlige løsning,

tror der er håb forude, vil ihvertfald vende tilbage
ang. kvalitet og tilfredshed o.s.v. hertil.
hvis det lykkedes mig at få TDC´s løsning.

Tusinde tak for hjælpen.



Print side | Luk vindue