Print side | Luk vindue

YouSee kabel-TV-kanaler forsvinder sporadisk - løs

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=109690
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 10:28


Emne: YouSee kabel-TV-kanaler forsvinder sporadisk - løs
Skrevet af: piopakk
Emne: YouSee kabel-TV-kanaler forsvinder sporadisk - løs
Skrevet den: 28-Marts-2012 kl. 10:56

Hejsa

Dette problem har stået på siden sommer 2011. Hermed en lang faktuel problembeskrivelse. Jeg håber nogen derude har lidt input til en mulig løsning.

Problem:
Når jeg ser tv og skifter kanal, så mangler kanalen jeg skifter til pludselig. Der er tilsyneladende intet mønster i hvordan det sker. Jeg kan stå på en tilfældig kanal og skifte til en anden tilfældig kanal. Når fænomenet sker, så er det typisk kun den kanal jeg zapper væk fra, som virker! Men andre gange er der enkelte andre kanaler der også virker.
Fejlmeddelelsen er enten "Svagt eller intet signal" eller "Tjenesten ikke tilgængelig".

Når jeg kigger i signalinformation for både de kanaler der mangler og dem som virker, så er signalstyrken ca. 49 ud af 100. Der er dog sjældent bit-fejl, selvom TV3 og især DR HD ofte har problemer med at vise billedet.

Antennekablet skiftede jeg sidste sommer til nyt professionalt lavet antenne-kabel der er dobbelt-afskærmet med solide HF-tætte stik, for at minmiere bit-fejl niveauet og for at forsøge at løse problemet. Det lykkedes tilsyneladende ikke. Antennekablet er meget tykt og er dog næsten 8 meter, grundet afstanden mellem antennestikket og tv.

Antennekablet er dog forbundet med en 10 cm Samsung-adapter op til tv'et, da det er et samsung LED tv, der grundet tykkelsen, ikke kan modtage et standard antennekabel-stik.

Jeg har ikke andre tv eller lign der anvender antennekabler eller antennestikket i væggen.

Før sommeren 2011, havde jeg stort set ingen tv-problemer overhovedet. Blot enkelte bit-fejl på TV3 og DR HD.

TV'et understøtter selvfølgelig DVB-C MPEG4. Der har dog i længere tid nu ikke siddet noget 'kort' i TV'et, da YouSee fjernede nødvendigheden. Jeg har heller ikke nogen digital TV-boks tilknyttet.

TV'et (Samsung UE55C8780XSXZG) er købt i Østrig (min far er Samsung forhandler i Østrig..). I menu indstillingerne under 'Land', er jeg tvunget til at vælge et syd-europæisk land eller 'Andre Lande', som jeg så har valgt. Danmark/Skandinavien findes ikke.

Jeg har fuldpakken og når jeg laver en automatisk søgning af kanaler, vælger jeg altid metoden 'Hurtig' og har manuelt indtastet alle data om frekvens og netværksid for mit område, som angivet på YouSee's hjemmeside.

Søgningen finder (188) digitale kanaler, hvoraf nogle selvfølgelig er krypterede. Alle kanaler der undersøtter danske undertekster, viser underteksterne uden problemer. Under lydindstillinger, er sprog dog også valgt til 'Dansk'.

TV'et har seneste firmware. Og der sidder en WiFi dongle i siden.

TV'et får strøm fra en strømskinne, der samtidig også giver strøm til tre konsoller og en surroundreceiver.

Som fjernbetjening anvender jeg en Logitech Harmony One, som også styrer surroundreceiveren.

Jeg bor i en lejelejlighed i boligselskabet 3B Toftegård i Herlev. Boligforeningen har ikke indgået teknikeraftale med YouSee, hvilket betyder at boligforeningens tekniker bør servicere. Jeg har ikke haft en sådan ude og bese problemet, da jeg først vil indsamle viden, for at identificere kilden til problemet.

Har nogen et bud på hvad problemet er?

Har det noget at gøre med et grundpakkefilter?
Antennestikket i væggen?
Fjernbetjeningen?
At TV'et er fra Østrig?

Jeg håber nogen ved noget om det her :)

Vh
Piopakk




Svar:
Skrevet af: jahafa
Skrevet den: 28-Marts-2012 kl. 12:05
En kollega har et samsung, med dongle.
ved teknikker besøg fra Yousee, fjernede de omtalte dongle, og så var hans (lidt tilsvarende) problem løst.
 
JH


Skrevet af: piopakk
Skrevet den: 28-Marts-2012 kl. 12:38
Tak JH, det vil jeg prøve når jeg kommer hjem! :)


Skrevet af: piopakk
Skrevet den: 02-April-2012 kl. 13:04
Så har jeg fjernet wifi adapteren fra tv'et og testet nu i 3 dage. Det ser ud til at virke, kanalerne falder ikke længere ud. Jeg skriver igen, hvis det sker igen. TAK! Det var jo en lille ændring, men med stor hjælp!


Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 02-April-2012 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af piopakk piopakk skrev:

Så har jeg fjernet wifi adapteren fra tv'et og testet nu i 3 dage. Det ser ud til at virke, kanalerne falder ikke længere ud. Jeg skriver igen, hvis det sker igen. TAK! Det var jo en lille ændring, men med stor hjælp!
Det kunne måske virke, hvis du igen satte TV'ets dongle i igen. Mit Samsung (ej led) virker på alle kanaler med en trådløs dongle.


-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.


Skrevet af: Lytro
Skrevet den: 02-April-2012 kl. 15:25
Der dine stik/kabler HF-tæt, det er set før, at de kanaler der falder sammen med de terriske kanaler, er dårlige eller forsvinder pga af indstråling. 
 
Lynge


-------------
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)


Skrevet af: piopakk
Skrevet den: 03-April-2012 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af Lytro Lytro skrev:

Der dine stik/kabler HF-tæt, det er set før, at de kanaler der falder sammen med de terriske kanaler, er dårlige eller forsvinder pga af indstråling. 
 
Lynge
 
Lynge, jeg forstår ikke det du skriver.. kan du omformulere? tak.


Skrevet af: piopakk
Skrevet den: 18-April-2012 kl. 14:44
Hej igen

Jeg oplever nu problemet igen. Så fjernelsen af WiFi donglen er ikke løsningen.

Jeg har nu haft en tekniker ude fra Dansk kabel TV, som kontrollerede antennestikdåsen i væggen. Den fejler intet og leverer lige præcis det den skal. Her er værdierne: 60.3dB, MER=35.8dB, BER<1.00e-8

Han testede også mit antennekabel og stik og de fejler heller intet.

Teknikeren pegede på at tv'et kunne have fejl i motherboardet/bundkortet og at jeg bør få sendt en Samsung tekniker ud og kigge det.

Samsung DK vil dog ikke hjælpe mig, da tv'et ikke er skandinavisk.

Jeg har så forsøgt at nulstille tv'et ved at holde EXIT knappen inde i 20 sekunder. Herefter har jeg genindlæst tv-kanalerne.

Nogen der har et nyt bud?

OBS! Jeg har angivet et forkert modelnr. på tv'et. Her er det korrekte: UE55C8780XSXZG. Det er dog stadig købt Østrig.

Vh
Piopakk






Print side | Luk vindue