Hejsa
Dette problem har stået på siden sommer 2011. Hermed en lang faktuel problembeskrivelse. Jeg håber nogen derude har lidt input til en mulig løsning.
Problem: Når jeg ser tv og skifter kanal, så mangler kanalen jeg skifter til pludselig. Der er tilsyneladende intet mønster i hvordan det sker. Jeg kan stå på en tilfældig kanal og skifte til en anden tilfældig kanal. Når fænomenet sker, så er det typisk kun den kanal jeg zapper væk fra, som virker! Men andre gange er der enkelte andre kanaler der også virker. Fejlmeddelelsen er enten "Svagt eller intet signal" eller "Tjenesten ikke tilgængelig".
Når jeg kigger i signalinformation for både de kanaler der mangler og dem som virker, så er signalstyrken ca. 49 ud af 100. Der er dog sjældent bit-fejl, selvom TV3 og især DR HD ofte har problemer med at vise billedet.
Antennekablet skiftede jeg sidste sommer til nyt professionalt lavet antenne-kabel der er dobbelt-afskærmet med solide HF-tætte stik, for at minmiere bit-fejl niveauet og for at forsøge at løse problemet. Det lykkedes tilsyneladende ikke. Antennekablet er meget tykt og er dog næsten 8 meter, grundet afstanden mellem antennestikket og tv.
Antennekablet er dog forbundet med en 10 cm Samsung-adapter op til tv'et, da det er et samsung LED tv, der grundet tykkelsen, ikke kan modtage et standard antennekabel-stik.
Jeg har ikke andre tv eller lign der anvender antennekabler eller antennestikket i væggen.
Før sommeren 2011, havde jeg stort set ingen tv-problemer overhovedet. Blot enkelte bit-fejl på TV3 og DR HD.
TV'et understøtter selvfølgelig DVB-C MPEG4. Der har dog i længere tid nu ikke siddet noget 'kort' i TV'et, da YouSee fjernede nødvendigheden. Jeg har heller ikke nogen digital TV-boks tilknyttet.
TV'et (Samsung UE55C8780XSXZG) er købt i Østrig (min far er Samsung forhandler i Østrig..). I menu indstillingerne under 'Land', er jeg tvunget til at vælge et syd-europæisk land eller 'Andre Lande', som jeg så har valgt. Danmark/Skandinavien findes ikke.
Jeg har fuldpakken og når jeg laver en automatisk søgning af kanaler, vælger jeg altid metoden 'Hurtig' og har manuelt indtastet alle data om frekvens og netværksid for mit område, som angivet på YouSee's hjemmeside.
Søgningen finder (188) digitale kanaler, hvoraf nogle selvfølgelig er krypterede. Alle kanaler der undersøtter danske undertekster, viser underteksterne uden problemer. Under lydindstillinger, er sprog dog også valgt til 'Dansk'.
TV'et har seneste firmware. Og der sidder en WiFi dongle i siden.
TV'et får strøm fra en strømskinne, der samtidig også giver strøm til tre konsoller og en surroundreceiver.
Som fjernbetjening anvender jeg en Logitech Harmony One, som også styrer surroundreceiveren.
Jeg bor i en lejelejlighed i boligselskabet 3B Toftegård i Herlev. Boligforeningen har ikke indgået teknikeraftale med YouSee, hvilket betyder at boligforeningens tekniker bør servicere. Jeg har ikke haft en sådan ude og bese problemet, da jeg først vil indsamle viden, for at identificere kilden til problemet.
Har nogen et bud på hvad problemet er?
Har det noget at gøre med et grundpakkefilter? Antennestikket i væggen? Fjernbetjeningen? At TV'et er fra Østrig?
Jeg håber nogen ved noget om det her :)
Vh Piopakk
|