Print side | Luk vindue

Surround - Dali, Monitor Audio eller B&W

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=10998
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 15:01

Emne: Surround - Dali, Monitor Audio eller B&W
Skrevet af: banielsen
Emne: Surround - Dali, Monitor Audio eller B&W
Skrevet den: 05-April-2006 kl. 22:54

Hej

Jeg er ved at kigge efter et surround-system til en hjemmebiograf. Jeg har besluttet mig for en reiciver nemlig en Harman Kardon avr335.

Umiddelbart har jeg været ude og høre lidt forskelligt og er nu "nede" på følgende:

Dali: Front; Concept 6. Center; Concept center. Bag: Concept 2 eller system audio Talent. Sub: Concept 12 (Pris ca. 10.000 - 13.000)

B&W: Front; DM601 S3. Center; LCR60. Bag; DS6 S3; Sub: ASW600 (pris ca. 15.000)

Monitor Audio (Silver serien): Front; RS1. Center; RS LCR. Bag; RS fx. Sub; RSW12. (pris ca. 15.000)

Det der tiltaler mig mest ved B&W og Monitor Audio er umiddelbart at baghøjtalerne er dipol. Hvilket jeg tror kunne være en fordel, da mine baghøjtalere skal placeres på væggen bag mig.

Men som sagt. Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge. Systemet skal bruges til både musik (næsten alle genre) samt til film (og her må gulvet selvfølgelig gerne ryste lidt)

Håber nogen kan hjælpe

Svar:
Skrevet af: Wizardoo
Skrevet den: 14-April-2006 kl. 19:11

Hej banielsen...

Vil prøve at hjælpe dig lidt på vej

Alle 3 højtaler producenter laver nogle rigtig gode kvalitets højtaler. Men de har alle både negative og positive sider:

Dali: Et rigtigt godt valg til små samt mellem store stereoanlæg. (min opfattelse bedst til stereo eller mindre surround anlæg)

B&W: B&W laver nogle rigtig gode højtaler, men de kræver utrolig meget power (så har de det bedst). B&W blev i sin tid lavet til rent proffesionelt studie brug, og de har det stadig med at kræv.e for meget engang imellem. (De kan bruges til det meste, det kræver bare at forstækeren kan sparke r.. )

Monitor Audio: kender ikke mærket så godt, men de laver nogle utrolig flotte højtaler.

Jeg spiller selv på et par B&W CM4 højtaler, og ved fra egen erfaring at de kræver utrolig meget power, selvom det kun er 2 1/2 vejshøjtaler. Måtte udskifte min elskede B-110 med en B-150 fra Densen, da B-110 ikke kunne trække bassen ordenligt.

Men hvis du er åben efter andre muligheder, burde du måske kigge nærmer på system audio. De laver nogle utrolig lækre samt kvalitet sikre højtaler, også er de jo danske.

http://www.system-audio.com/ - http://www.system-audio.com/

Håber dette vil hjælpe dig lidt på vej

MVH

-------------
Life is too short for boring HI-FI

Skrevet af: banielsen
Skrevet den: 18-April-2006 kl. 12:45

Hej Wizardoo

Tak for dit svar.

Jeg har også været ude og høre et par System-audio - og især deres Talent højtalere må man sige spiller utrolig rent - dem var jeg virkelig imponeret af.

Jeg har dog hørt at System-audio's Sub skulle falde meget ud, bla. skulle den mangle både saft og kraft (noget du ved lidt om?)

Det skal lige nævnes at udfra det du nævner mht. Dali og mindre Surround systemer, kan det godt være mit valg skulle være dem, da selv "lyd-delen" af stuen nok kun kommer til at fylde ca. 3x4 meter.

Print side | Luk vindue