Print side | Luk vindue

Lidt om ES8005 til dem der er nysgerrige!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: LED TV - LCD TV
Forumbeskrivelse: Forum for LED TV - LCD TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=109993
Udskrevet den: 23-November-2024 kl. 09:40

Emne: Lidt om ES8005 til dem der er nysgerrige!
Skrevet af: benzon
Emne: Lidt om ES8005 til dem der er nysgerrige!
Skrevet den: 05-April-2012 kl. 03:14

Ja jeg kom til at bruge ret mange penge i dag må jeg indrømme, valget faldt på et Samsung UE46ES8005, jeg har endnu ikke testet alle funktioner, det når man altså ikke på 3-4 timer, der er simpelthen så mange ting og sager man kan rode rundt i.

Planen var egentlig og købe Samsung FUE46D800501, syntes det lød lidt fedt man fik en 5” tablet med, dog ved jeg egentlig ikke hvad jeg skulle bruge den til? Da jeg har en Samsung Galaxy S 2 og en Samsung Galaxy Tab 10.1, så er egentlig rimelig godt dækket ind der kan man vel sige.

Nå men kom ned i Expert butikken i Grindsted, hade haft en samtale med butiks chefen via telefon, da jeg hade mailet lidt med ham frem og tilbage om Samsung fjernsyn, og han fortalte hurtigt at den nye Samsung ES8005 Serie var på vej på markedet, og de ville modtage den første sending d. 4/4-2012, så jeg valgte lige og slå lidt koldt vand i blodet, og tog så ind for at se på det på selve dagen, og de hade da også fået sat den op i butikken, dog var der ingen af dem der lige hade haft tid til at sætte det op, eller for den sags skyld fået leget lidt med dens funktioner.

Så vi blev hurtigt enige om jeg beslaglagte en sælger, og så kunne vi stå og lege lidt med fjernsynet sammen, og finde ud af diverse funktioner, og hvordan pokker de virkede, jeg hade selvfølgelig læst lidt om den nye serie, og set en enkelt youtube video, der i grove træk fortalte om de nye og forbedrede ting skærmen indeholder, i forhold til 2011 serien.

Vi køre stille og roligt igennem den guidede opsætning, som ja selv en 10 årig ville kunne følge, først vælger man sprog og alle de der basale ting, og man sætter nemt og hurtigt kabel signalet op, via en liste hvor du kan vælge mellem et par udbydere, og det tager max. 10 sec. Før alle kanaler er fundet, og så kommer vi til det spændene, den popper op og spørger om vi vil sætte stemme, og bevægelses kontrollen op, fjernsynet begynder nu og køre nogle tests igennem, mens disse køre skal der være total stilhed, og det er altså svært i en butik, hvor der køre en 1 skærm med lyd, og så musik over højtalere placeret flere steder i butikken, dog viser det sig ikke som et støre problem, da den fint gennemføre lyd/mikrofon testen til stemmekontrol, så kommer vi så til bevægelses delen, den tjekker om der er lys nok i rummet, og der efter beder den dig vinke til skærmen, selv dette virker overraskende godt.

Nå men vi blev da færdige med og sætte det op, og så begyndte legen ellers først prøvede vi at lege lidt med bevægelses delen, og vi vinker til skærmen og ”pilen” kommer frem og vi kan så flytte den ud i siderne og skrue op og ned, samt skifte kanal, det er da lidt blæret men hvor meget kommer man til at bruge det på sigt? Tvivler på man kommer til at bruge det ret meget, vi finder så de 2 fjernbetjeninger frem, her får du en normal og en ny touch der har et meget simpelt men flot design (prøver lige og tilføje lidt billeder hvis jeg kan, prøver og finde nogle af de officielle billeder, da de er og bliver de bedste),  der er 13 knapper på den nye fjernbetjening, og det er nok til at bruge de mest normale funktioner, skrue op/ned, skifte kanal og tilgå Smart Hub, når du bruger den nye fjernbetjening første gang, pare den sig med fjernsynet via bluetooth, lige til at starte med undrede det os lidt, men grunden til denne forbindelse, er at der sider en lille mikrofon i den, samt en knap som aktivere stemmekontrol delen, og så snakker du egentlig bare ned i fjernbetjeningen, og den reagere faktisk OVERRASKENDE godt, der kommer en linie frem i bunden af fjernsynet, som viser hvilke kommandoer du kan fyre efter fjernsynet, og som sagt det virker bare, dog er det lidt bøvlet og fange kanal 101, da det skal siges ufattelig præcist, ellers går den på kanal 1, eller melder at den ikke forstår hvad du beder den om og gøre, det er som om den bedst forstår jysk, hehe da man skal sige hundrede en og ikke hundrede et, så fjernsynet er lettere racist :P

Så tænker den kvikke forum bruger, hmm var det ikke Smart Hub delen, som skulle være kraftigt forbedret, jo det er den skam også, har leget med det på en 2011 model, og gab bare det og loade en hjemmeside, tager jo mellem 40-120 sekunder, her kan man altså virkelig mærke at Samsung har tilføjet en dual-core processor til skærmen, vi blev dog hurtigt rigtig trætte af og bruge den normale fjernbetjening, til at flytte musse pilen rundt på skærmen, det hakkede og gik utrolig langsomt GAAAB, dog har jeg fundet ud af hvordan den nye touch remote virker, efter jeg kom hjem og legede lidt på fjernsynet, hvis man klikker ned en gang midt i det sorte, mellem volumen og kanalskift knapperne, så aktivere du en touch pad, lidt i stil med det du kender fra en bærbar computer, du skal dog lige vende dig til at bevæge musen rundt med touch, da den reagere forholdsvis hurtigt, skal dog sige når man vender sig til det, går det hurtigt med og klikke rundt på diverse sider, samt skrive på skærm tastaturet, og siderne loader inden for 30 sec. Har prøvet og besøge et bredt udsnit af sider, og rammer du en side med flash, virker siderne en smule tunge til tider, dog skal det siges flash virker, så du kan besøge DR NU og faktisk streame indholdet direkte på skærmen, via browseren.

Men nu er Smart Hub jo ikke bare en browser, men et adgangspunkt for forskellige apps. Her kan jeg nævne ting som Facebook, Twitter, Vejret, Viaplay, Skype og meget mere, har ikke fået leget med så mange apps endnu, så kan desværre ikke fortælle helt vildt meget om det, dog virker Facebook ok, det er ikke imponerende det appen kan, og måden tingene vises på, må de meget gerne optimere og gøre pænere, har på nuværende tidspunkt ikke adgang til Viaplay, men går man ind i appen, så køre det egentlig ret flydende, og du kan nemt betjene deres brugerflade, men mere om det senere. Fik dog lige prøvet Skype, bare fordi jeg kunne, det indbyggede kamera levere ikke pragt billeder, og det hade jeg nu heller ikke forventet, dog virker video chat som det skal, lyden går fint igennem begge veje, og billedet virker også ok, alt kan blive bedre, men det fungere og iden er god!

Der ud over, hvis jeg har forstået det ret, vil de løbene sende udvidelses moduler på markedet, som man kan installere bag i tvet og modtage nye funktioner igennem, ved jo af gode grunde ikke hvordan det virker, da der ikke findes et modul, du kan tilslutte endnu.

Billedkvaliteten, syntes jeg faktisk er rigtig god, og selv om der ikke er sket det store nye, siden 2011 modellerne, så syntes jeg ærligtalt billedet er væsentligt bedre, og Samsung matcher meget godt Philips nuværende topmodel 46PFL9706T/12, de stod side om side, så var ret nemt og sammenligne billedkvaliteten på begge skærme, der ud over giver den tynde kant nærmest følelsen af edgeless/kantløs tv. Prøvede også lige hurtigt 3D funktionen, så et par trailers der var designet til 3D, og de medfølgende briller fungerede fremragende, prøvede også at tilføje 3D til et normalt tv program, det giver ikke specielt fede effekter, man skal ikke regne med det kan måle sig med noget der er produceret til at blive vist i 3D.

Det var lige alt jeg hade på hjerte :)

Må desværre lægge billederne i 3 tråde da den bare ikke vil tilføje 3 billeder i en, ved ikke hvorfor.

Svar:
Skrevet den: 05-April-2012 kl. 03:20

Skrevet den: 05-April-2012 kl. 03:21

Skrevet den: 05-April-2012 kl. 03:22

Skrevet af: Suckyboyfriends
Skrevet den: 05-April-2012 kl. 09:51

B&O må sidde i et meget lille hjørne og græde hver gang Samsung lancerer nye modeller!;)

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 05-April-2012 kl. 09:59
Takker for en spændende beskrivelse af dine oplevelser Clap

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 05-April-2012 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

B&O må sidde i et meget lille hjørne og græde hver gang Samsung lancerer nye modeller!;)

Ja, de nye tv fra Samsung, Panasonic og LG får tv fra B&O til virke store og klodsede.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-April-2012 kl. 13:01
Hvis man vil ha' den fikse løsning MED GOD LYD, er det vel stadigvæk kun B&O der kan levere.

Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 05-April-2012 kl. 14:43
Da imponerende en biks i Grindsted får den nye model 2 uger før de andre kæder som feks Hi-Fi Klubben hvor jeg har spurgt efter den.  Gælder det mon alle Experter?  Så godt nok Elgig skulle præsentere den på lørdag men mon det er til salg?!?

Skrevet den: 05-April-2012 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvis man vil ha' den fikse løsning MED GOD LYD, er det vel stadigvæk kun B&O der kan levere.

Smæk en libratone lounge under fjernsynet så holder design stadig og lyden er helt sikkert samme (begrænsede) kvalitet:)

Er vildt imponeret over deres fremskridt hos Samsung.. Har ikke haft fladskærm på min ønskelisten i flere år, men den er på vej tilbage!

Har de fixet deres dynamisk kontrast problem.. På begge mine skærme er det stadig tydeligt til selv om menuen siger det er fra?

Skrevet den: 05-April-2012 kl. 15:28
Det med den dynamiske kontrast kan jeg ikke lige udtale mig om, er ikke lige ekspert på det område.

Normalt syntes jeg samsung er ufattelig pappet i lyden men den her skærm har overrasket, kommer med lidt om lyden, en af de nærmeste dage, da jeg får en lyd nørd på besøg :-)

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 05-April-2012 kl. 17:35

Smæk en libratone lounge under fjernsynet så holder design stadig og lyden er helt sikkert samme (begrænsede) kvalitet

Lyd fra B&O tv svarer til en rigtig god centerhøjttaler og så er den integreret i skærmen......

B&O er fuldstændigt ligeglade MTG hvad Samsung lancerer, de henvender sig ikke til samme købere.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 05-April-2012 kl. 19:57
Ja B&o kan man ikke få til halv pris om et år

Men design på en samsung er flot, men billedet synes jeg dårligt er nævnt
det er vel det man kigger mest på

Skrevet den: 05-April-2012 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Smæk en libratone lounge under fjernsynet så holder design stadig og lyden er helt sikkert samme (begrænsede) kvalitet

Lyd fra B&O tv svarer til en rigtig god centerhøjttaler og så er den integreret i skærmen......

B&O er fuldstændigt ligeglade MTG hvad Samsung lancerer, de henvender sig ikke til samme købere.

Klaus

Det er netop det samme segment B&o for tiden forsøger at få. De har også lanceret B&o play for at tiltrække de unge der bruger lidt færre penge normalt på udstyr. De unge håber de så med tiden køber resten af porteføljen.

Se evt. Artiklen fra januar i Børsen:)

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 06-April-2012 kl. 00:02
så lige denne

http://www.av-blog.dk/metatest-fladskaerm/meta-test-samsung-led-tv-es8005/ - http://www.av-blog.dk/metatest-fladskaerm/meta-test-samsung-led-tv-es8005/

der ser det ikke ud til billedekvaliteten har rykket sig noget særligt
så er det godt nok en del penge og bruge på den

Skrevet den: 06-April-2012 kl. 01:49
xcardman, jeg skal nok lige komme med en update inden alt for længe, angående billedet.

Som du kan se blev det skrevet i de sene nattetimer, kort efter jeg hade fået dyret hjem, og lige testet de mest nyskabene ting af, skulle få min playstation 3 hjem i morgen som en kammerat har lånt, da jeg tidligere hade et 5 år gammel Mirai tv fra tdc, som kostede 4000,- eller sådan noget.

Så jeg lejer lige et par film i blockbuster i morgen, og har nogle dvder jeg også lige vil teste igennem med :) og slf. skal jeg også lige have fat på en 3D film og lege lidt med det også :)

Skrevet af: Mads Sørensen
Skrevet den: 06-April-2012 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Da imponerende en biks i Grindsted får den nye model 2 uger før de andre kæder som feks Hi-Fi Klubben hvor jeg har spurgt efter den.  Gælder det mon alle Experter?  Så godt nok Elgig skulle præsentere den på lørdag men mon det er til salg?!?
Det er hele Expert kæden der fik dem onsdag

Skrevet den: 06-April-2012 kl. 12:30
Yes, og mener Expert denne gang er de første til at få produktet til salg, ved den butik jeg handlede i fik 3 hjem en 55" og 2x 46" hvor af den ene står i butikken og jeg snuppede det andet ;)

Skrevet den: 06-April-2012 kl. 14:14
Jeg så Philips top model og d8005 samt mit es8005 side om side syntes helt klart billedet på es8005 var bedte

Skrevet den: 06-April-2012 kl. 21:38
Oprindeligt skrevet af benzon benzon skrev:

Jeg så Philips top model og d8005 samt mit es8005 side om side syntes helt klart billedet på es8005 var bedte

Der skal eddermanme heller ikke det voldsomme til at "slå" en Philips.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk

Skrevet af: bond
Skrevet den: 19-April-2012 kl. 10:52
Hej Benzon

Og tak for din fine beskrivelse. Hører gerne om dine yderligere erfaringer, nu hvor dyu har haft det et stykke tid.

Du skriver bl.a. at det kan køre DR NU fornuftigt. Hvilken flash version kommer den med? Ved at DR NU er optimeret til version 11.

Og hvad med Sputnik. Har du prøvet det.

/Bond

Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 21:10
Har også anskaffet mig det her tv i 55" modellen, får leveret søndag eller mandag. :)

Glæder mig vildt til at sætte det på væggen, avsforum tråden har en masse gode ting at sige om det, specielt efter den første firmware udkom den 26 marts.

-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.

Skrevet af: Flot
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 12:07
Er jeg den eneste der ikke kan finde yousee cinema app'en på mit es8005?

Skrevet af: Shumway
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 16:44
Skulle der være nogen af jer herinde der allerede har (eller snart får) ES8005 i 55", kan I så ikke være så venlige at fortælle lidt om hvordan de er med backlight bleed?
I flatpanels test af 46" skriver de at det ikke er kritisk, selvom man dog godt kan se noget på billedet de har taget.
Men jeg kunne godt tænke mig at høre fra jer med 55" hvordan I oplever det.

pft

Skrevet af: Shumway
Skrevet den: 20-Maj-2012 kl. 16:13
Er der slet ingen ejere af 55ES8005 der har input omkring ovenstående?
Det er jo desværre en af de ting der er svære at afgøre i forretningen.

Skrevet af: fredtoft
Skrevet den: 21-Maj-2012 kl. 00:43

Du kan med god mening tage de informationer du kan finde om light bleed på D8005 serien og overføre dem til ES8005.

I det store hele er der ikke ændret på hvor meget og hvilken type light bleed der er på ES8005 og ES7005 i forhold til sidste års modeller.

Den 55" model vi lige har haft til test havde en smule mindre decideret bleed (udstråling fra kanter eller hjørner) end den 46" D8005 vi testede sidste år, men til gengæld var sortniveauet generelt en del højere, og ensartetheden (uniformitet) af baggrundsbelysningen var lidt mindre god.

Alt i alt er D8005 og ES8005 sammenlignelige på dette område. Der kommer billeder af backlight bleed når testen lægges på.

-------------
Branchemedlem - THX og ISF certificeret kalibrering
http://www.av-blog.dk/ - AV Blog - strøtanker om kildetro gengivelse af lyd og billede

Skrevet af: graveren
Skrevet den: 24-Maj-2012 kl. 20:51
Hvordan fungere PVR funktionen på tv'et?

Skrevet den: 27-Maj-2012 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Shumway Shumway skrev:

Skulle der være nogen af jer herinde der allerede har (eller snart får) ES8005 i 55", kan I så ikke være så venlige at fortælle lidt om hvordan de er med backlight bleed?
I flatpanels test af 46" skriver de at det ikke er kritisk, selvom man dog godt kan se noget på billedet de har taget.
Men jeg kunne godt tænke mig at høre fra jer med 55" hvordan I oplever det.

pft

Oplever det ikke overhovedet i film med mørke scener eller den dur. Billedet er sort og ensartet, men alligevel er det en sandhed med modifikationer. For kan godt fremprovokere det, dog ved jeg ikke om det er XBMC som gør det. Da hvis jeg sætter den til at blænde ned til sort pause skærm, kan anes lidt uensartet lys. (så tror faktisk det er XBMC's skyld). For hvis jeg tager en sort scene fra en film, så er der intet. Eller hvis jeg fx laver et sort billede og smider på som fuldskærm, så er der heller intet end ensartet sort.

Så min oplevelse er det er stort set ikke eksisterende på den model jeg har. Har heller ingen problemer med, at der kommer lys ud fra hjørnerne.

Billedkvaliteten sammenlignet Side by Side med min tidligere plasma 6 series fra Samsung, så er billedet bare meget bedre på min UE55ES8005 model.

-------------

Skrevet den: 27-Maj-2012 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af graveren graveren skrev:

Hvordan fungere PVR funktionen på tv'et?

Upåklageligt hvis man kan kalde det sådan, lige til at gå til i guiden. Har kun lavet test med en usb pind. Men virker bare som den skal.

Man kan også sætte guiden op til at lave påmindelser om en udsendelse man gerne vil se, uden man behøves at optage den ned. Så popper det op i hjørnet at den begynder snart.

-------------

Skrevet den: 28-Maj-2012 kl. 01:32
Jeg har først lige fået leget med PVR funktionen, og det var kun i sjov, da jeg har en HDHomerun, og snart et medie center til at håndtere optage opgaverne :)

PVR er lidt nederen da man kun kan se den kanal man optager, det er lidt ufedt, men ja sådan er det jo nu en gang, ville ønske de hade smidt en Dual Tuner i, kan ikke koste pokkers mange basse øre frem for en standart.

Skrevet den: 28-Maj-2012 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af benzon benzon skrev:

Jeg har først lige fået leget med PVR funktionen, og det var kun i sjov, da jeg har en HDHomerun, og snart et medie center til at håndtere optage opgaverne :)

PVR er lidt nederen da man kun kan se den kanal man optager, det er lidt ufedt, men ja sådan er det jo nu en gang, ville ønske de hade smidt en Dual Tuner i, kan ikke koste pokkers mange basse øre frem for en standart.

Ja hvis de havde gjort det, ville yousee boksen være helt uundværlig for os. Den står kun i skabet for evt at optage et program eller serie ned, som vi ikke lige har tid til at se når den sendes. Start Forfra bruger vi alligevel så sjældent, at det ikke ville være noget vi ville savne.

-------------

Skrevet af: Tstampe
Skrevet den: 28-Maj-2012 kl. 20:35
Hej...

Vil da også lige høre om ES8005 evt. skulle være forsynet med en form for bevægelsessensor - i stil med SONY  - som får fladskærmen til at gå i en sparemode (slukke for skærmen), når der ingen er i rummet. Og evt. tænde for skærmen igen, når nogen igen sidder foran igen.

Dette behov opstår jo af og til. Og så står fladskærmen bare og bruger energi.

Og er der evt. en styring til ovenstående?

Nogen der ved noget om dette.

-------------
Med venlig hilsen

Thomas Stampe

Skrevet den: 28-Maj-2012 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af Tstampe Tstampe skrev:

Vil da også lige høre om ES8005 evt. skulle være forsynet med en form for bevægelsessensor - i stil med SONY  - som får fladskærmen til at gå i en sparemode (slukke for skærmen), når der ingen er i rummet. Og evt. tænde for skærmen igen, når nogen igen sidder foran igen.

Det er da den mest overflødig elektronik jeg længe har hørt om. Selv min knægt har lært at slukke fjernsynet, når han går fra det.

Klaus

-------------

Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 28-Maj-2012 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det er da den mest overflødig elektronik jeg længe har hørt om. Selv min knægt har lært at slukke fjernsynet, når han går fra det.

Klaus

Hvorfor kan du aldrig acceptere andre har anderledes behov end dig selv?

Skrevet den: 29-Maj-2012 kl. 14:51

Hej...

Dette behov opstår jo af og til. Og så står fladskærmen bare og bruger energi.

Og er der evt. en styring til ovenstående?

Nogen der ved noget om dette.

Det er jeg overbevist om den ikke har, men har ikke læst synderligt meget i manualen endnu må jeg indrømme. Vil hellere prøve mig frem. Wink Den har dog en funktion der gør hvis du ikke skruer op eller ned eller skifter kanal, så slukker tv'et automatisk efter 4 timer, hvor der er en timer der kører ned når der er 30 sek tilbage. Om tiden kan justeres til kortere tid ved jeg ikke. Denne funktion kan slås til og fra.

Men plejer nu, hvis det er længere tid jeg skal være væk fra stuen, bare sige til tv det skal slukke med stemmen hvis remoten ikke ligger lige ved mig.

-------------

Skrevet den: 29-Maj-2012 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Hvorfor kan du aldrig acceptere andre har anderledes behov end dig selv?

Det er absolut intet problem.

Man søger at minimere standbyforbrug, på diverse apparater, nu skal man så til at strømforsyne en sensor, så fjernsynet selv tænder når man kommer ind i rummet - også selvom man ikke vil se tv.

Som jeg skriver, så virker det hul i hovedet på mig - jeg har vel lov til at komme med min mening, jeg skriver ingen steder at min mening er lov - gør jeg?

Klaus

-------------

Skrevet af: Tstampe
Skrevet den: 29-Maj-2012 kl. 17:01
Nu syntes jeg lige vi skal holde os til det jeg spurgte om. Hvem, Hvad og hvorfor mht. holdninger - DROP DET!!!

Der er jo en årsag til at man spørger. Og jeg må konkludere, at det vist stadig kun er SONY e.l. som har denne sensor-funktion... Om det så er en god ide eller ej...

-------------
Med venlig hilsen

Thomas Stampe

Skrevet den: 01-Juni-2012 kl. 11:09
Jeg må sige jeg har heller ikke kikket efter den funktion, så ved faktisk ikke om den har det.

Print side | Luk vindue