Underlig lyd på TV2 HD med Boxer
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110264
Udskrevet den: 13-Maj-2025 kl. 09:29
Emne: Underlig lyd på TV2 HD med Boxer
Skrevet af: Ham_Der
Emne: Underlig lyd på TV2 HD med Boxer
Skrevet den: 12-April-2012 kl. 11:38
Er der andre der oplever en irriterende lyd på TV2 HD. Det er lidt svært at beskrive, men det er mest tydeligt ved tale.
Det er sådan metalisk maskin agtig, med lidt ekko.
Jeg har prøvet alle mulige indstillinger på tv'et. Jeg bruger et nyt Grundig tv med CI+ modul. Jeg har intet lydanlæg.
På de andre HD kanaler er der lidt, men det er værst på TV2 HD. På SD kanalerne er lyden normal.
Er der andre der oplever det, eller er det mit TV, der ikke kan lide TV2 HD?
|
Svar:
Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 13-April-2012 kl. 21:16
Ja, jeg synes også det (DD5.1) lyder forkert . Lyden fra center (dialogen) bliver nemlig også afspillet i begge fronter dog en smule svagere, men nok til at det lyder forkert. Måske fordi der ikke er tale om ægte 5.1 men 'opskaleret' stereo ?
|
Skrevet af: Davidp
Skrevet den: 14-April-2012 kl. 07:20
filmfreak skrev:
Ja, jeg synes også det (DD5.1) lyder forkert . Lyden fra center (dialogen) bliver nemlig også afspillet i begge fronter dog en smule svagere, men nok til at det lyder forkert. Måske fordi der ikke er tale om ægte 5.1 men 'opskaleret' stereo ? |
i kan da i det mindste se kanalen. Mine hd kanaler mangler alle som en. Alle SD kanaler virker fint.Men Boxer informerer også om driftforstyrrelser på deres hjemmeside..
|
Skrevet den: 14-April-2012 kl. 07:57
Davidp skrev:
filmfreak skrev:
Ja, jeg synes også det (DD5.1) lyder forkert . Lyden fra center (dialogen) bliver nemlig også afspillet i begge fronter dog en smule svagere, men nok til at det lyder forkert. Måske fordi der ikke er tale om ægte 5.1 men 'opskaleret' stereo ? |
i kan da i det mindste se kanalen. Mine hd kanaler mangler alle som en. Alle SD kanaler virker fint.Men Boxer informerer også om driftforstyrrelser på deres hjemmeside.. |
Du går vist ikke glip af så meget. Er generelt skuffet over billedekvaliteten (og lyd) på Boxers HD kanaler. Der ikke meget forskel på HD og SD udgaven af TV2 - måske fordi alt er opskaleret fra SD ? DR1 ('næsten HD') står sgu bedre end Boxers TV2 HD.
|
Skrevet den: 14-April-2012 kl. 15:23
filmfreak skrev:
Det kan vel godt skabe den lyd, jeg taler om på et tv. Sådan metallisk ekko.
Jeg håber faktisk snart alle Boxer kanaler kommer på DVB-T2, for billedet er altså ikke det bedste.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-April-2012 kl. 15:59
Er billedet da bedre på DVB-T2? Synes TV2 HD får høvl for ikke at være bedre end SD udgaven. Godt man ikke har investeret i det L...
|
Skrevet den: 14-April-2012 kl. 16:33
Det jeg mente var, at der er bedre plads med DVB-T2, så man kan skrue (lidt) op for bitraten på SD kanalerne. Der er så alligevel ikke plads nok til 4 HD kanaler og 6 SD kanaler i én DVB-T2 MUX.
|
Skrevet den: 14-April-2012 kl. 17:04
Kampus skrev:
Er billedet da bedre på DVB-T2? Synes TV2 HD får høvl for ikke at være bedre end SD udgaven. Godt man ikke har investeret i det L... |
Efter at kigget lidt mere på HD-kanalerne, synes jeg aligevel godt at man se forskel på HD og SD udgaven af TV2, men det kommer nok an på udsendelsen. Den bedste af Boxers HD-kanaler, sådan billed- (og lyd-) kvalitetsmæssig er i mine øjne TV2 Sport HD. Tror jeg skal Titanic i aften på TV2 HD - håber at den bliver sendt i ægte HD og med ægte 5.1 lyd.
|
Skrevet den: 14-April-2012 kl. 17:11
filmfreak skrev:
Kampus skrev:
Er billedet da bedre på DVB-T2? Synes TV2 HD får høvl for ikke at være bedre end SD udgaven. Godt man ikke har investeret i det L... |
Efter at kigget lidt mere på HD-kanalerne, synes jeg aligevel godt at man se forskel på HD og SD udgaven af TV2, men det kommer nok an på udsendelsen.
Den bedste af Boxers HD-kanaler, sådan billed- (og lyd-) kvalitetsmæssig er i mine øjne TV2 Sport HD.
Tror jeg skal Titanic i aften på TV2 HD - håber at den bliver sendt i ægte HD og med ægte 5.1 lyd. |
Nå ok! Ser ikke så meget sport. Jeg har lidt på fornemmelsen at TV2's kameraer ikke er blevet optimeret til HD alle sammen. Synes godt man kan se forskel på udsendelserne i SD.
Skal helt sikkert IKKE se Titanic iaften. Venter til den kommer på BD senere på året 
|
Skrevet den: 14-April-2012 kl. 17:37
Jeg sad også lige og zappede. Både på TV2 Sport og 6'eren er der pt fodbold, men på begge kanaler er lyden normal. På TV2 Film HD til gengæld er der den samme irriterende lyd, som på TV2. Det har nok noget at gøre med 5.1 lyd. Kan det passe, at der ikke er 5.1 lyd på de to nævnte kanaler, altså HD udgaverne?
|
Skrevet den: 14-April-2012 kl. 19:22
Ham_Der skrev:
Jeg sad også lige og zappede. Både på TV2 Sport og 6'eren er der pt fodbold, men på begge kanaler er lyden normal. På TV2 Film HD til gengæld er der den samme irriterende lyd, som på TV2. Det har nok noget at gøre med 5.1 lyd. Kan det passe, at der ikke er 5.1 lyd på de to nævnte kanaler, altså HD udgaverne?
|
6'eren HD har ikke 5.1 lyd men det har de andre HD-kanaler. TV2 Sport HD har dog ægte Dolby Digital 5.1 lyd , mens de andre er med HE-AAC 5.1 som konverteres i modtageren til enten DD5.1 eller DTS 5.1. tror dog ikke at TV2 HD og TV2 HD film sender så meget i ægte 5.1 men derimod i noget 'opskaleret' 5.1 fra et stereo- (2.0) spor ?? Det er dog meget værre på DR1 da der på 5.1 lyden kun er lyd i de to fronter 
|
Skrevet den: 14-April-2012 kl. 20:20
Hvad er det for en Titanic film
|
Skrevet den: 15-April-2012 kl. 08:07
Hold da kæft hvor billedet var flot med Titanic filmen igår aftes på TV2 HD (Boxer) - det kan ikke have opskaleret. Har sikkert været endnu bedre på Yousee eller canal digital. Lyden var tilgengæld noget tamt i det i forhold til DVD-udgaven. Det var helt sikkert ikke i ægte 5.1 - lidt skuffende at TV2 HD ikke kan finde ud af sende noget i ægte 5.1 som på DR HD.
|
Skrevet den: 15-April-2012 kl. 09:32
filmfreak skrev:
Ham_Der skrev:
|
6'eren HD har ikke 5.1 lyd men det har de andre HD-kanaler. TV2 Sport HD har dog ægte Dolby Digital 5.1 lyd , mens de andre er med HE-AAC 5.1 som konverteres i modtageren til enten DD5.1 eller DTS 5.1. tror dog ikke at TV2 HD og TV2 HD film sender så meget i ægte 5.1 men derimod i noget 'opskaleret' 5.1 fra et stereo- (2.0) spor ?? Det er dog meget værre på DR1 da der på 5.1 lyden kun er lyd i de to fronter  |
I så fald kan det godt passe, at den irriterende effekt, jeg oplever, skyldes deres måde at udsende surround lyd på. Bortset fra, at den er der, lige meget om jeg sætter tv'et til stereo eller surround effekt, der er dog forskel.
Jeg kunne heller ikke lade være med at se Titanic. Billedet var godt, den irriterende lyd var der, men ikke mere end at det var til at holde ud.
|
Skrevet den: 15-April-2012 kl. 09:36
Jo, billedet lignede ægte HD, det var ikke opskaleret. Til sammenligning, ser man Friends på TV2 HD, så kan man tydeligt se, at det er filmet i en lav opløsning.
|
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 12:43
Jeg vender tilbage til dene tråd, for da jeg tændte idag var lyden på TV2 HD endnu mere underlig, man kunne ikke høre talen. Det lød nærmest som når en udlandskorrespondent eller reporter er på direkte og forbindelsen er dårlig, så der er huller i lyden. Der var lidt lyd i baggrunden men ikke tale. Da jeg så zappede over på TV2 Østjylland SD og tilbage igen var talen tilbage men med den samme irriterende effekt.
|
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 13:28
Ja 5.1 lyden på TV2 HD (Boxer) er ikke den bedste. Centerlyden bliver nemlig også gengivet forholdsvis kraftigt i begge frontht og deruover virker det som at der også er et faseproblem (mellem de to frontht ?)
Du kan evt skrive til TV2 - ved ikke om problemet også er tilstede på kabel og parabol eller om det kun er et Boxer problem ?
TV2 film HD på Boxer lider iøvrigt af samme 5.1 lyd-problem.
På DR1 (DTT) har digi-tv heldigvis fået løst problemet med 5.1 OK - er nu magen til lyden på DR HD.
|
Skrevet den: 28-April-2012 kl. 11:59
Jeg har på fornemmelsen, at det er Boxer. På Canal Digital fejler lyden ingenting.
|
Skrevet den: 28-April-2012 kl. 16:50
Ham_Der skrev:
Jeg har på fornemmelsen, at det er Boxer. På Canal Digital fejler lyden ingenting.
|
Sammenligner du 5.1 lyden over et 5.1 - surroundanlæg eller er det bare gennem TV'ets højttalere ?
|
Skrevet den: 29-April-2012 kl. 08:36
Det er på to forskellige tv, gennem tv'ernes højttalere. Måske jeg skulle prøve, hvordan det lyder, hvis jeg sætter mit Boxer modul i de gamles tv.
|
Skrevet den: 29-April-2012 kl. 11:26
Og det har jeg gjort nu. På de gamles Panasonic tv fejler lyden ingenting (af fladskærms lyd at være forstås). Pana'en fortæller også, at det er HE-AAC 5.1 lyd på TV2 Film HD. Så er det altså mit Grundig tv, der ikke kan lide Boxer HD. Lyden på SD kanalerne er som nævnt god nok.
|
Skrevet af: Sunebune
Skrevet den: 10-December-2012 kl. 05:31
Hej - jeg ser først dit indlæg nu, men hvis du ikke har fået løst lydproblemet, kan jeg måske hjælpe.
Jeg har også et Grundig-tv og oplevede nøjagtig samme problem - havde dog kun DRs kanaler. Jeg snakkede med Grundigs support, og de forklarede at der er en eller anden uoverensstemmelse mellem deres tv's standardlydsindstilling og visse HD-kanalers lydsignal, som skaber netop denne metalliske dåselyd.
Den helt akutte løsning er at ændre lydindstillingen på tv'et hver gang du skifter ind på den ønskede kanal - på min fjernbetjening sker det på den nederste midterste knap, hvor symbolet vist skal ligne to talebobler. Her kan man skifte mellem (i hvert fald for mit vedkommende) to lydindstillinger, og ikke-standardindstillingen løser problemet. Grundig-folkene anbefalede mig at sende tv'et ind til 'opdatering', hvilket betød at de ændrede standardindstillingen, så jeg nu slipper for at ændre indstilling hver gang jeg skifter kanal.
I praksis sendte jeg tv'et til garantiservice via forhandleren (Elgiganten). I den forbindelse kan det anbefales at skære det ud i pap for ham der tager imod tv'et at der er tale om en helt specifik kendt 'fejl', som løses med en simpel opdatering hos Grundig - det glemte jeg, hvilket resulterede i at tv'et blev sendt på (et andet) værksted, og der gik en masse unødvendig tid med at de prøvede at identificere og udrede fejlen.
Held og lykke!
|
Skrevet den: 10-December-2012 kl. 22:18
Tak for dit svar, men sådan en knap har jeg bare ikke, jeg har en knap med et øre.
Jeg synes jeg har prøvet alle tænkelige indstillinger. Det er ikke så vigtigt at jeg vil sende tv'et til reperation.
Det er åbenbart forskelligt fra model til model, det er TV2 HD og TV2 Film HD der har problemet hos mig. DR HD lyder normalt.
|
|