Lyd der efterhånden gør mig INSANE!
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110473
Udskrevet den: 25-Maj-2025 kl. 11:21
Emne: Lyd der efterhånden gør mig INSANE!
Skrevet af: Surround4U
Emne: Lyd der efterhånden gør mig INSANE!
Skrevet den: 17-April-2012 kl. 22:18
Hej med
jer alle!
Jeg er, som i måske kan
se, en spritny bruger herinde, så hvis jeg kommer med dette spørgsmål et
forkert sted så be gentle! :p
Sagen er den at jeg har
en hjemmebio hvor min lyd bare ikke er iorden. Først lidt info om mine dele:
Forstærker: Denon
Avr-2809 (link: http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article1538320.ece - http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article1538320.ece )
Ledninger: De er købt
hos hifi klubben, har desværre ikke kvitteringen mere
Højtalere: Mk Sound 750
series. (link: http://www.moon-audio.com/speakers/mk-sound-speakers/mk-sound-750-series-home-theater-package.html - http://www.moon-audio.com/speakers/mk-sound-speakers/mk-sound-750-series-home-theater-package.html )
Og bare for sjov får i
også lige tv'et af vide
Fladskærm: Panasonic
TX-p4610E
Problemstilling:
Jeg har sat samtlige
højtalere til bagpå forstærkeren (5.1) og når jeg skal se film med surround fra
min computer, så skratter lyden helt vildt, idet øjeblik lyden bliver lidt høj,
eller når der sker meget i en scene fx.
Det skal lige siges at
lyden går fra min forstærker til min pc via mit Creative lydkort og en
"optical to 3.5mm" converter, som iøvrigt fungerer glimrende!
Med mit medfølgende
creative software, har jeg noget der hedder "console launcher"
hvorved man kan teste at der er lyd i de rigtige højtalere osv osv. den har for
længe siden virket upåklageligt og fik af vide at surround right var fætteren
bagi til højre osv.
Når jeg laver denne
"test" nu, siger den at mine fronthøjtalere og surroundhøjtalere er
de samme! (når den siger surround right, kommer det ud af min front right
højtaler osv)
Jeg har ingen anelse om
hvad der kan være sket. For et par dage siden tog jeg alle kabler bagi
forstærkeren ud og satte dem ordentligt igen (bruger IKKE banan stik btw), for
at se om det ville gøre nogen forskel, men ak... Intet hændte.
Det eneste jeg lige kunne forestille mig er problemet, er programmering af selve forstærkeren, men det har jeg mildest talt ikke forstand på! Måske det er værd at kigge bruger manualen igennem på et tidspunkt, men det er aldrig rart at være helt på bar bund! Ydermere så står der på displayet på min Denon indikationer for hvilke højtalere der ligesom er i brug (sådan læser jeg det ihvertfald) og der er indikeret en højtaler i toppen af displayet og en til højre, lidt under og en til venstre. Dét billede forstår jeg som at den har aktiveret noget stereo / 2.1, på trods af at den "mode" min Denon står i er "Dolby Pro logic". Håber inderligt der er nogle som er mere nørder end mig til det her og kan komme med nogle nice bud, for jeg ved slet ikk hva jeg skal gøre mere !
På forhånd tak
En frustreret hjemmebio entiusiast
------------- Skærmen må godt være flad, men lyden SKAL være rund !
|
Svar:
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-April-2012 kl. 22:48
Surround4U skrev:
Jeg har ingen anelse om
at se om det ville gøre nogen forskel, men ak... Intet hændte. |
Først kører du en autokalibrering af forstærkeren med den medfølgende mikrofon.
Går den fint kalibreringen igennem?
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 17-April-2012 kl. 22:58
KlausDM skrev:
Surround4U skrev:
Jeg har ingen anelse om
at se om det ville gøre nogen forskel, men ak... Intet hændte. |
Først kører du en autokalibrering af forstærkeren med den medfølgende mikrofon.
Går den fint kalibreringen igennem?
Klaus
|
For at være ærlig så har jeg aldrig fået brugt den audiyessy mikrofon, men lavet en manuel setup istedet. Og faktisk så har jeg lige nu fundet, hvad jeg tror er løsningen på det hele !. Jeg kiggede manualen igennem som jeg nævnte tidligere og fandt den manuelle setup. Det viste sig at på min Denon stod der at jeg ingen surround højtalere havde! Det fik jeg så ændret til "YES" og skrev at jeg har 2.. Og nu lader det til at fungere, men er stadig igang med at teste...
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 18-April-2012 kl. 19:31
Hvis det brænder helt på kan jeg godt komme forbi og kigge på det, Jeg arbejder i rødovre og kører hver dag gennem vanløse ned til metroen så kan sagtens kigge forbi på vejen hjem..
Men prøv at lege med de forskellige indstillinger og hiv din målemikrofon frem og kør ALLE kalibrerings positionerne, det fungerer faktisk rigtig godt med Audyssey hvis man gør det rigtigt,,
|
Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 18-April-2012 kl. 20:46
Jeg husker engang, at jeg havde en PC med fede Harman Kardon-højttalere inside. Så indstillede jeg equalizeren i Windows Mediaplayer således, at der kom en fed bas direkte fra de indb. højttalere. Det lød rigtig godt fra PC'en. Så skulle jeg lige prøve at koble mit ganske almindelige musikanlæg på. Dét lød ad Hulen til med den indstilling, jeg havde lavet!! Det hjalp, da jeg indstillede den til neutral, tror jeg nok, det hed...
|
Skrevet af: SandSand
Skrevet den: 19-April-2012 kl. 05:24
Skrevet den: 19-April-2012 kl. 13:50
- Strecker : Det lyder fedt !... Det kan godt være vi skal finde en dag hvor du kan komme forbi og rode lidt rundt med indstillingerne. Dog vil jeg sige at jeg ved ikke hvor min audyssey mic er henne og jeg er 100% sikker på at der er lyd der går igennem samtlige højtalere, for når jeg laver en "manual channel volume test" så går der klart lyd igennem samtlige højtalere. Dog skete der det, efter at jeg havde rodet med det igår, at der nu slet ingen lyd kommer ud igennem højtalerene når den er tilsluttet computeren. Slår jeg den dog over til HDP (som er min source for min bluray afspiller) så går lyden fint igennem, så jeg tænker at jeg bare kigger indstillingerne igenem for den kilde og laver de samme ændringer til min pc.
- Sandsand : Er ikke helt sikker på hvad du mener med "Kilde" men den source der står på min forstærker er "TVBCL" noget lignende.. Og jeg kører lyden fra en optisk port på forstærkeren og over i mit lydkort på min computer
|
Skrevet den: 19-April-2012 kl. 13:57
jeg vil forslå dig at finde den, for Audyssey er ikke bare volume indstilling men et komplet akustisk læsning af dit rum, og det kan virkelig gøre noget lækkert ved lyden ( i visse tilfælde noget dårligt ) jeg har personligt kun gode erfaringer ved brug af Audyssey og det har givet den "3. dimension" i lyden som jeg har ledt efter..
du siger bare til hvis jeg skal svinge forbi, men hvis det er et lydkort problem kan jeg desværre ik hjælpe, da min viden er inden for receivere..
|
Skrevet den: 19-April-2012 kl. 19:17
strecker skrev:
jeg vil forslå dig at finde den, for Audyssey er ikke bare volume indstilling men et komplet akustisk læsning af dit rum, og det kan virkelig gøre noget lækkert ved lyden ( i visse tilfælde noget dårligt ) jeg har personligt kun gode erfaringer ved brug af Audyssey og det har givet den "3. dimension" i lyden som jeg har ledt efter..
du siger bare til hvis jeg skal svinge forbi, men hvis det er et lydkort problem kan jeg desværre ik hjælpe, da min viden er inden for receivere.. |
Det kunne nok godt gå hen og blive nødvendigt! Er der et bestemt tidspunkt du befinder dig i Vanløse eller? Jeg har fri kl 17:00 nemlig og bokser til kl. 18:30...
Men jeg er sikker på det ikke er et lydkort problem.. Jeg fik det faktisk løst forleden da jeg skrev at jeg rodede lidt rundt.. dagen efter er lyden så bare røget helt.. Også alligevel ikke... Når jeg afspiller noget på computeren så kan jeg se i min indikator at der er lyd.. men bare ikke høre noget ud af højtalerne...
|
Skrevet den: 19-April-2012 kl. 19:24
Jeg arbejder fra 6 til 14 så jeg er i vanløse ca 14.15, så det kommer til at knibe i hverdagene.
Men jeg bor klods op ad DR byen metro, så 15 minutters transport til vanløse i weekenden skader sgu ikke hvis du giver kaffe og kage..
|
Skrevet af: SandSand
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 06:28
Surround4U skrev:
- Sandsand : Er ikke helt sikker på hvad du mener med "Kilde" men den source der står på min forstærker er "TVBCL" noget lignende.. Og jeg kører lyden fra en optisk port på forstærkeren og over i mit lydkort på min computer |
Om det er DVD, blu-ray, download, og hvilken afspiller/codec. Hvis det er noget fra nettet, så er det jo ikke til at regne med at det lyder godt, uanset hvad.
|
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 19:13
SandSand skrev:
Surround4U skrev:
- Sandsand : Er ikke helt sikker på hvad du mener med "Kilde" men den source der står på min forstærker er "TVBCL" noget lignende.. Og jeg kører lyden fra en optisk port på forstærkeren og over i mit lydkort på min computer |
Om det er DVD, blu-ray, download, og hvilken afspiller/codec. Hvis det er noget fra nettet, så er det jo ikke til at regne med at det lyder godt, uanset hvad.
|
Aha... På DEN måde... Jamen det korte svar er ALT jeg afspiller af lyd på computeren. Her forleden da jeg ENDELIG fik alle højtalerene til at spille (imens den stadig stod på Dolby pro II setting) Der var problemet faktisk løst. Problemet var så at hvad jeg end havde gjort, så virkede det ikke dagen efter. Har lige prøvet at sætte en original DVD med Batman Begins (fed film) i mit dvd-drev på min computer. Når jeg afspiller med VLC så kan jeg godt vælge "5.1" under lydenhed, Men på min forstærker står der stadig kun et stereo setup og lyden er igen som om både front- og baghøjtalernes lyd bliver presset ud af mine 3 fronter (Left/Right og Center)...
|
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 19:25
Er alene hjemme med min datter imorgen, skal vi kigge ud i løbet af formiddagen så vi kan få styr på din lyd.?
|
Skrevet den: 21-April-2012 kl. 21:45
strecker skrev:
Er alene hjemme med min datter imorgen, skal vi kigge ud i løbet af formiddagen så vi kan få styr på din lyd.? |
Hej igen. jeg beklager jeg ikke lige fik svaret. Jeg var sammen med en ven igår så der blev drukket lidt og har derfor ikke været så meget værd idag.. Hehe. Men jeg håber vi kan finde en dag ihvertfald. Jeg kan muligvis den 29.04.2012
|
Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 21-April-2012 kl. 22:30
Har du tjekket om windows har af en eller anden grund nulstillet indstillingerne for lydkort driveren?
Går ud fra du bruger Windows 7.
Nede i højre hjørne, ved tid og dato, er der et ikon af en højttaler. Den højreklikker du på og vælger "Afspilningsenheder". Her skulle du gerne se en liste over de forskellige udgangsmuligheder du har. Det grønne flueben skulle gerne være ved noget lignende "SPDIF Digital interface" og under denne skulle der gerne stå noget lignende "Creative et eller andet lydkort". Gør der ikke det skal du vælge denne og trykke på "Angiv standard". Tryk ok.
Så skal du ind under det software du snakker om der er installeret til lydkortet og tjekke om udgang/output er sat til noget lignende "SPDIF digital interface/output". Er den ikke det skal du vælge dette hvis muligt. Det ved jeg ikke lige hvor du gør for jeg kender ikke softwaren.
Surround4U skrev:
Det skal lige siges at
lyden går fra min forstærker til min pc via mit Creative lydkort og en
"optical to 3.5mm" converter, som iøvrigt fungerer glimrende! |
Først og fremmest går lyden fra din PC til din receiver og ikke omvendt. Og så skal jeg lige høre hvad du mener med en "optical to 3.5mm". Du må evt. gerne tage et billede af stikkenes ender så jeg kan se hvordan de ser ud. Kan det passe at det "bare" er et optisk kabel med et mini-toslink stik i den ene ende (så den passer i en mini-jack/head phone udgang med optisk output også)?
Surround4U skrev:
Med mit medfølgende
creative software, har jeg noget der hedder "console launcher"
hvorved man kan teste at der er lyd i de rigtige højtalere osv osv. den har for
længe siden virket upåklageligt og fik af vide at surround right var fætteren
bagi til højre osv.
Når jeg laver denne
"test" nu, siger den at mine fronthøjtalere og surroundhøjtalere er
de samme! (når den siger surround right, kommer det ud af min front right
højtaler osv) |
Tyder netop på at der er lavet et eller andet om i lydkort indstillingerne.
Surround4U skrev:
Ydermere så står der på displayet på min Denon indikationer for hvilke højtalere der ligesom er i brug (sådan læser jeg det ihvertfald) og der er indikeret en højtaler i toppen af displayet og en til højre, lidt under og en til venstre. Dét billede forstår jeg som at den har aktiveret noget stereo / 2.1, på trods af at den "mode" min Denon står i er "Dolby Pro logic". |
Start med at sætte decode mote til auto i stedet for Dolby Pro Logic". Mener man gøre det ved at trykke på surround knappen på fjernbetjeningen indtil der står Auto på displayet. Der efter går du ind i menuen, og under input assignment (kig evt. i manualen) vælger du digital optical 1 (eller den optiske indgang i receiveren du har sat kablet til, f.eks. DO1 eller DO2... DO = Digital Optical) for den kildekanal du har valgt at tilslutte PC. Hvis det f.eks. er "Blu-Ray" kanalen du har valgt at slutte PC'en til så er det på denne du skal skifte input til digital optical x (X = tallet for den optisk indgang i receiveren).
------------- Mvh. Hessi
Hvad landet har at byde på! http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk
|
Skrevet den: 22-April-2012 kl. 13:40
Hessi skrev:
Har du tjekket om windows har af en eller anden grund nulstillet indstillingerne for lydkort driveren?
Går ud fra du bruger Windows 7.
Nede i højre hjørne, ved tid og dato, er der et ikon af en højttaler. Den højreklikker du på og vælger "Afspilningsenheder". Her skulle du gerne se en liste over de forskellige udgangsmuligheder du har. Det grønne flueben skulle gerne være ved noget lignende "SPDIF Digital interface" og under denne skulle der gerne stå noget lignende "Creative et eller andet lydkort". Gør der ikke det skal du vælge denne og trykke på "Angiv standard". Tryk ok. |
Det er sjovt du siger det, det er nok en af de sidste ting jeg ikke har prøvet endnu! Efter jeg læste dit forslag så slettede jeg samtlige lyddrivere for så at installere dem igen (hvis denne nulstilling nu skulle være fundet sted). Den går dog ind og vælger stereo mode igen desværre. Jeg har sørget for at angive den rigtige kilde som standard, ellers ville jeg ikke kunne få noget lyd ville jeg?
Hessi skrev:
Så skal du ind under det software du snakker om der er installeret til lydkortet og tjekke om udgang/output er sat til noget lignende "SPDIF digital interface/output". Er den ikke det skal du vælge dette hvis muligt. Det ved jeg ikke lige hvor du gør for jeg kender ikke softwaren.Tyder netop på at der er lavet et eller andet om i lydkort indstillingerne. |
På mit software (Console Launcher hedder det) Står den som standard på det input der hedder "Mic/Line in". Der kommer ingen lyd hvis jeg vælger denne, men det er ikke nyt for mig. Så vælger jeg istedet den der hedder "Digital Out" Som må svare til det du nævner i ovenstående quote.
Jeg ved ikk helt hvad du mener med den der Auto mode. Jeg har en auto kallibrerings funktion der kører lydene igennem på alle højtalere med "white noise" og her kommer lydene som sagt ud af alle højtalere.
Med hensyn til den converter/adapter jeg har så kan jeg sige at jeg har et alm toslink optisk kabel der går fra min forstærker udgang (OPT2) og hen i converteren der har 2 "huller" det ene til Optisk ind og den anden er optisk ud. På samme dims som hullerne sidder på, går der så en ledning som er et 3.5mm jack jeg sætter ind i min Digital out indgang på mit lydkort ------
I skrivende stund kommer jeg lige i tanke om at jeg jo har en optisk indgang på mit bundkort! Jeg kunne evt prøve at smide stikket fra forstærker og direkte deri. Det eneste dårlige ved det, er at mit 1200kr lydkort vil blive overflødiggjort.. :(
Hertil slut vil jeg lige sige at jeg sætter pris på et langt og detaljerede respons :)
|
Skrevet den: 22-April-2012 kl. 18:42
Surround4U skrev:
Det er sjovt du siger det, det er nok en af de sidste ting jeg ikke har prøvet endnu! Efter jeg læste dit forslag så slettede jeg samtlige lyddrivere for så at installere dem igen (hvis denne nulstilling nu skulle være fundet sted). Den går dog ind og vælger stereo mode igen desværre. Jeg har sørget for at angive den rigtige kilde som standard, ellers ville jeg ikke kunne få noget lyd ville jeg? |
Korrekt, ellers ville du netop ikke få lyd. Det var nu også for en sikkerheds skyld det blev nævnt.  Men igen... ville dog lige tjekke det alligevel, for en sikkerheds skyld. 
Kan du skifte det der "stereo mode" til noget "SPDIF"/"Digital" (gerne noget "non-encoded digital something something") så gør det. 
Surround4U skrev:
På mit software (Console Launcher hedder det) Står den som standard på det input der hedder "Mic/Line in". Der kommer ingen lyd hvis jeg vælger denne, men det er ikke nyt for mig. Så vælger jeg istedet den der hedder "Digital Out" Som må svare til det du nævner i ovenstående quote. |
Helt korrekt. Dette er som det skal være.
Surround4U skrev:
Jeg ved ikk helt hvad du mener med den der Auto mode. Jeg har en auto kallibrerings funktion der kører lydene igennem på alle højtalere med "white noise" og her kommer lydene som sagt ud af alle højtalere. |
Det er dekodningen af kildens lydformat (f.eks. DVD 5.1, musik stereo) der skal stilles til auto. Så kan den selv finde ud af at skifte mellem f.eks. Dolby Digital 5.1, DTS 5.1 og stereo. Kom lige til at se at vi har samme receiver, så jeg kan fortælle dig at det gøres ved at trykke på AMP indtil du kan trykke på STANDARD. Det kan dog godt være du skal skifte mellem STEREO (D/ST) og STANDARD (STD) når du skifter mellem musik og film. Burde dog ikke være nødvendigt. 
Surround4U skrev:
Med hensyn til den converter/adapter jeg har så kan jeg sige at jeg har et alm toslink optisk kabel der går fra min forstærker udgang (OPT2) og hen i converteren der har 2 "huller" det ene til Optisk ind og den anden er optisk ud. På samme dims som hullerne sidder på, går der så en ledning som er et 3.5mm jack jeg sætter ind i min Digital out indgang på mit lydkort |
OPT2 i din receiver er en indgang. Lyden går fra din PC til din receiver, ikke omvendt... derfor indgang i receiver og udgang i PC.
Sådan som jeg læser ovenstående er det hele optisk hele vejen igennem, men der er blot en "stik-omformer" imellem. Er det korrekt forstået?
Der går sådan en som den til højre fra din PC til omformeren, og fra omformeren til receiveren er det den til venstre der er brugt?
I så fald er alt som det skal være her.
Surround4U skrev:
I skrivende stund kommer jeg lige i tanke om at jeg jo har en optisk indgang på mit bundkort! Jeg kunne evt prøve at smide stikket fra forstærker og direkte deri. Det eneste dårlige ved det, er at mit 1200kr lydkort vil blive overflødiggjort.. :(
Hertil slut vil jeg lige sige at jeg sætter pris på et langt og detaljerede respons :) |
Velbekomme, hjælper gerne når jeg kan. 
Jeg ville ikke skifte udgang på PC'en da dit lydkort garanteret har meget bedre chips end det onboard lydkort, så musik vil med sikkerhed lyde bedre på det lydkort end det onboard. Jeg nævner kun musik da det er det eneste der ikke bliver overført uberørt.
Har du prøvet at tjekke det der "input assignment" som jeg snakkede om? Se manualen, side 34 og 36 punkt 5, Input Mode, fra og med [Input source] CD, DVD, HDP, TV/CBL, SAT, VCR, DVR, V.AUX.
------------- Mvh. Hessi
|
Skrevet den: 22-April-2012 kl. 22:06
Korrekt, ellers ville du netop ikke få lyd. Det var nu også for en sikkerheds skyld det blev nævnt.  Men igen... ville dog lige tjekke det alligevel, for en sikkerheds skyld. 
- Dette er ihvertfald tjekket :)
Det er dekodningen af kildens lydformat (f.eks. DVD 5.1, musik stereo) der skal stilles til auto. Så kan den selv finde ud af at skifte mellem f.eks. Dolby Digital 5.1, DTS 5.1 og stereo. Kom lige til at se at vi har samme receiver, så jeg kan fortælle dig at det gøres ved at trykke på AMP indtil du kan trykke på STANDARD.
- Hmm... Jeg har lige trykket på std knappen på remoten og min receiveren blinker en enkelt gang men forbliver i "stereo mode"
Det kan dog godt være du skal skifte mellem STEREO (D/ST) og STANDARD (STD) når du skifter mellem musik og film. Burde dog ikke være nødvendigt. 
- Igen, ikke rigtig nogen forskel :/
OPT2 i din receiver er en indgang. Lyden går fra din PC til din receiver, ikke omvendt... derfor indgang i receiver og udgang i PC.
- Jeg er helt med på de forskellige indgange, så det er en af de situationer hvor du skal høre hvad jeg mener og ikke hvad jeg siger :-P
Sådan som jeg læser ovenstående er det hele optisk hele vejen igennem, men der er blot en "stik-omformer" imellem. Er det korrekt forstået?
- NÆSTEN jah... Det er dog ikke bare en lang ledning, der i den ene ende er optisk og den anden er 3.5mm. Der sidder sådan en lille "kasse" på som det optiske bliver klikket ind i..
Der går sådan en som den til højre fra din PC til omformeren, og fra omformeren til receiveren er det den til venstre der er brugt?
- Helt korrekt!
Jeg ville ikke skifte udgang på PC'en da dit lydkort garanteret har meget bedre chips end det onboard lydkort, så musik vil med sikkerhed lyde bedre på det lydkort end det onboard. Jeg nævner kun musik da det er det eneste der ikke bliver overført uberørt.
- Nej er helt enig! Jeg prøvede at lege lidt med det idag, men det krævede så at jeg skulle tage mit lydkort helt ud og ærlig talt, så gad jeg ikke.. :)
Har du prøvet at tjekke det der "input assignment" som jeg snakkede om? Se manualen, side 34 og 36 punkt 5, Input Mode, fra og med [Input source] CD, DVD, HDP, TV/CBL, SAT, VCR, DVR, V.AUX.
- Jah altså igen... Så er input assignment også afgørende for om der overhovedet kommer lyd ud eller ej ikke sandt? Min input mode står til at være på "TV/CBL" i input mode er jeg ret sikker på. Mener jeg prøvede at ændre den til noget andet og fik ingen lyd, så den burde også stå rigtigt.
Men super praktisk og smart at vi har samme receiver btw...! Håber du er ligeså glad for den som jeg har været indtil videre (hvis man lige ser bort fra problemet, at hand :) )
|
Skrevet den: 22-April-2012 kl. 23:03
Surround4U skrev:
- Dette er ihvertfald tjekket :) |
Super. Så er denne indstilling i hvert fald som den skal være.
Surround4U skrev:
- Hmm... Jeg har lige trykket på std knappen på remoten og min receiveren blinker en enkelt gang men forbliver i "stereo mode" |
Det er også helt korrekt, den bør kun skifte når du sætter en film (eller andet med multikanal lyd) på. Prøv at sætte noget musik på, så skulle den gerne forblive i stereo, der efter sætter du en film på med enten Dolby Digital 5.1 eller DTS 5.1 og så skulle den gerne skifte til "Dolby Digi 5.1" eller "DTS 5.1".
Ellers skal du som sagt prøve at tjekke i lydkort softwaren om du kan lave "stereo mode" om til noget i stil med "non-encoded digital output" eller bare "Digital"/"SPDIF".
Surround4U skrev:
- Igen, ikke rigtig nogen forskel :/ |
Der vil som sagt kun være forskel når du skifter mellem musik og film. Ved film skal den stå på STANDARD (STD), og ved musik skal den stå på STEREO (D/ST). Dog lader det til af ovenstående at dette er unødvendigt (altså manuelt skifte mellem stereo og standard ved skift mellem film og musik).
Surround4U skrev:
- Jeg er helt med på de forskellige indgange, så det er en af de situationer hvor du skal høre hvad jeg mener og ikke hvad jeg siger :-P |
Hehe - ville også bare sikre mig at du vidste at når lyden kommer fra PC, og går til receiver, så bruger du PC'ens udgange og receiverens indgange (og ikke omvendt som du skrev)  .
Surround4U skrev:
- NÆSTEN jah... Det er dog ikke bare en lang ledning, der i den ene ende er optisk og den anden er 3.5mm. Der sidder sådan en lille "kasse" på som det optiske bliver klikket ind i.. |
Altså det du skriver giver ikke rigtig mening, selvom jeg tror jeg har forstået. Det er vel en mini-toslink optisk kabel (den du kalder 3,5mm) fra PC til "kassen" og almindelig toslink optisk fra "kassen" til receiveren? I så fald er det netop optisk hele vejen, men blot stikkets formfaktor der skifter. 
Surround4U skrev:
- Helt korrekt! |
Dette tror jeg besvare ovenstående... eller hvad?
Surround4U skrev:
- Nej er helt enig! Jeg prøvede at lege lidt med det idag, men det krævede så at jeg skulle tage mit lydkort helt ud og ærlig talt, så gad jeg ikke.. :) |
Det er faktisk ikke nødvendigt hvis du bruger Windows 7 (eller Vista for den sags skyld). Du skal blot sørge for at onboard lydkortet er aktiveret i BIOS og driveren installeret i Windows. Så skal du under afspilningsenheder sørge for at alle enheder bliver vist, også de deaktiverede. Så kan du aktivere den hvis den er deaktiveret, og vælge den. Men nok om det... det er kun en midlertidig nødløsning.
Surround4U skrev:
- Jah altså igen... Så er input assignment også afgørende for om der overhovedet kommer lyd ud eller ej ikke sandt? Min input mode står til at være på "TV/CBL" i input mode er jeg ret sikker på. Mener jeg prøvede at ændre den til noget andet og fik ingen lyd, så den burde også stå rigtigt. |
Lyd ind.  Men jo korrekt, alligevel er det en god idé bare at sikre sig at alt står som det skal.  "TV/CBL" er din "input source" ikke input mode. Du skal som sagt tjekke manualen.... men tror det er under "Input Setup" og så vælger du source som er "TV/CBL" og så går du ned og vælger "Assign". Ved "Digital In" vælger du OPT2, og ved de andre vælger du "None". Så går du et skridt tilbage og vælger "Input Mode" og her vælger du Digital under "Input Mode" og "Auto" under "Decode Mode".
Surround4U skrev:
Håber du er ligeså glad for den som jeg har været indtil videre (hvis man lige ser bort fra problemet, at hand :) ) |
Jeg er super glad for min, men lige nu er den ikke kalibreret endnu til den nye opstilling. 
------------- Mvh. Hessi
|
Skrevet den: 24-April-2012 kl. 22:23
Hessi skrev:
Lyd ind.  Men jo korrekt, alligevel er det en god idé bare at sikre sig at alt står som det skal.  "TV/CBL" er din "input source" ikke input mode. Du skal som sagt tjekke manualen.... men tror det er under "Input Setup" og så vælger du source som er "TV/CBL" og så går du ned og vælger "Assign". Ved "Digital In" vælger du OPT2, og ved de andre vælger du "None". Så går du et skridt tilbage og vælger "Input Mode" og her vælger du Digital under "Input Mode" og "Auto" under "Decode Mode". |
Nu har jeg fundet ud af hvorfor jeg bliver ved med at sige lyd UD og ikke ind.. Det er simpelthen fordi jeg tænker på lyd ud... af højtalerne... :P hehe.. Anyways.. Jeg har i skrivende stund LIGE været inde i "input MODE" og så sørme at der stod "Auto" under I. Mode og D. mode stod som "Auto" også. Så jeg har nu ændret den førstnævnte til "Digital" som du bad om. Så nu er det gjort og nu kan jeg godt se at højtaler ikonerne (på Denon displayet) "forsvinder" når der ikke bliver afspillet noget. Disse kommer så frem igen når jeg afspiller musik.
MEN MEN MEN..... Nu får du lige et konkret eksempel på en afspilning af en film.
Jeg har hentet den nye Pirates film "On stranger Tides" på en dvd. Eller rettere, det er en image fil, jeg mounter og afspiller via min media player classic. Og det er en retail version så jeg ved der ikke er pillet ved kvalitet på lyd eller billede siden. Men på trods af at jeg i menuen på dvd har valgt "English 5.1" så er der stadig kun 3 højtaler ikoner vist på min Denon... :( Og det mest underlige/latterlige er, at når jeg afspiller en alm dvd eller bluray i min dertilhørende afspiller (ikke pc) Så fungerer det fint, med alle højtalere aktive...
[/QUOTE]
|
Skrevet af: clausols1
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 07:14
Jeg har ikke en dyt forstand på surround, men lidt på fejlsøgning.
Du har nu udelukket DVD/BD afspilning & isoleret det til din PC (Media Player Classic). Det rip du prøver at afspille, antager jeg, at du ikke selv har rippet ?
For at fejlsøge yderligere, så rip selv en DVD (hvor du VED at lyden fungerer i din DVD/BR afspiller), sørg for at der er styr på lydformaterne & test med den. Du har ingen anelse om hvordan en film er rippet medmindre du selv gør det.
SandSand skrev:
Om det er DVD, blu-ray, download, og hvilken afspiller/codec.Hvis det er noget fra nettet, så er det jo ikke til at regne med at det lyder godt, uanset hvad.
|
/Claus
|
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 16:40
Tjek/sikre dig at "output mode"/sound mode i Media Player Classic er sat til "SPDIF"/"digital out", og afspil filmen igen.
Prøv at afspille i PowerDVD, hvor den er indstillet til "non-encoded high def digital out" og læg mærke til om det har gjort en forskel.
Husk at tjekke om du har ændre output i lydkort softwaren til "Digital out"/"SPDIF" i stedet for stereo mode.
------------- Mvh. Hessi
|
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 18:26
clausols1 skrev:
Jeg har ikke en dyt forstand på surround, men lidt på fejlsøgning.
Du har nu udelukket DVD/BD afspilning & isoleret det til din PC (Media Player Classic). Det rip du prøver at afspille, antager jeg, at du ikke selv har rippet ?
For at fejlsøge yderligere, så rip selv en DVD (hvor du VED at lyden fungerer i din DVD/BR afspiller), sørg for at der er styr på lydformaterne & test med den. Du har ingen anelse om hvordan en film er rippet medmindre du selv gør det.
/Claus
|
Jeg forstår dit forslag og grunden til det du siger. Den version jeg har hentet er dog det man kalder en retail version... Som, hvis jeg brænder den ned på en dvd og afspiller den i min bluray afspiller, giver 5.1 lyd. Det gør den bare ikke på min pc... :/
|
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 18:36
Hessi skrev:
Tjek/sikre dig at "output mode"/sound mode i Media Player Classic er sat til "SPDIF"/"digital out", og afspil filmen igen.
Prøv at afspille i PowerDVD, hvor den er indstillet til "non-encoded high def digital out" og læg mærke til om det har gjort en forskel.
Husk at tjekke om du har ændre output i lydkort softwaren til "Digital out"/"SPDIF" i stedet for stereo mode. |
Aha... Interessant... Jeg er ved at finde det nu. Jeg kiggede i samme indstillinger i Media player som du foreslog.. Og der stod ganske rigtigt en masse med "aac decoder" som var sat til "Speakers : 2" som i stereo og ændrede derfor den til at køre fra S/pdif og ligeledes med DTS decoderen. Der skete bare INTET, mht visningen af surround højtalere på min denon.. :( Er ved at finde PowerDVD nu og ser om det er det samme.. Men jeg begynder mere og mere at mistænke at det er nogle indstillinger på min computer (Hvis bare jeg vidste hvilke!), der går ind og begrænser det her..
Lige en sidenote... Jeg har for et par dage siden ændret ledningerne til Surround højtalerne Så de sidder i "surround L og R" istedet for "Surround Back L og R". Har dog sørget for at ledningerne sidder godt nok fast OG at jeg har valgt at det er Surr. back højtalerne der skal være aktive og ikke Surr. højtalerene
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 19:34
Surround4U skrev:
Lige en sidenote...
Jeg har for et par dage siden ændret ledningerne til Surround højtalerne Så de sidder i "surround L og R" istedet for "Surround Back L og R". Har dog sørget for at ledningerne sidder godt nok fast OG at jeg har valgt at det er Surr. back højtalerne der skal være aktive og ikke Surr. højtalerene |
Altså en fejl 40
|
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 19:37
Kampus skrev:
Surround4U skrev:
Lige en sidenote...
Jeg har for et par dage siden ændret ledningerne til Surround højtalerne Så de sidder i "surround L og R" istedet for "Surround Back L og R". Har dog sørget for at ledningerne sidder godt nok fast OG at jeg har valgt at det er Surr. back højtalerne der skal være aktive og ikke Surr. højtalerene |
Altså en fejl 40 |
Hmm... Nej? Den er sat ordentlig til og højtalerne er aktive.. ? Så den er go nok :)
|
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 19:40
Surround4U skrev:
Kampus skrev:
Surround4U skrev:
Lige en sidenote...
Altså en fejl 40 |
Hmm... Nej? Den er sat ordentlig til og højtalerne er aktive.. ? Så den er go nok :) |
Det fremgår af din forklaring at ledningerne er sat til surround HT udgangene, men at du har valgt at SURR BACK HT skal være aktive. Altså en fejl...
|
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 19:43
Kampus skrev:
Surround4U skrev:
Kampus skrev:
Surround4U skrev:
Lige en sidenote...
Altså en fejl 40 |
Hmm... Nej? Den er sat ordentlig til og højtalerne er aktive.. ? Så den er go nok :) |
Det fremgår af din forklaring at ledningerne er sat til surround HT udgangene, men at du har valgt at SURR BACK HT skal være aktive. Altså en fejl... |
Aha... Jah.. Er enig med dig det er en fejl.. En skrivefejl... De står som surr. LH nu og indstillingen på min Denon er Surr. LH..
|
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 19:54
Surround4U skrev:
Kampus skrev:
Surround4U skrev:
Kampus skrev:
Surround4U skrev:
Lige en sidenote...
Altså en fejl 40 |
Det fremgår af din forklaring at ledningerne er sat til surround HT udgangene, men at du har valgt at SURR BACK HT skal være aktive. Altså en fejl... |
Aha... Jah.. Er enig med dig det er en fejl.. En skrivefejl... De står som surr. LH nu og indstillingen på min Denon er Surr. LH.. |
|
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 20:27
Det er uden tvivl en eller anden indstilling i din PC der ikke er sat korrekt. Har du tjekket i softwaren til dit lydkort? Du skrev jo at den var indstillet til noget stereo mode. Den skal som sagt også skiftes til noget lignende "Digital out"/"non-encoded digital out"/"SPDIF".
Og du lader stadig receiveren blive på standard (STD)?
Og så vil jeg lige spørge om noget. I venstre side af displayet på receiveren bliver der vist hvor mange kanaler signalet har (hvad der kommer ind), altså om det er 2.0 (stereo) eller 5.1 (multi-kanal) osv. I højre side bliver der vist hvor mange kanaler det bliver gengivet med (hvor mange højttalere der er aktive), altså om det er 2 højttalere + subwoofer eller 5 højttalere + subwoofer osv.
------------- Mvh. Hessi
|
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 20:59
Hessi skrev:
Det er uden tvivl en eller anden indstilling i din PC der ikke er sat korrekt. Har du tjekket i softwaren til dit lydkort? Du skrev jo at den var indstillet til noget stereo mode. Den skal som sagt også skiftes til noget lignende "Digital out"/"non-encoded digital out"/"SPDIF".
Og du lader stadig receiveren blive på standard (STD)?
Og så vil jeg lige spørge om noget. I venstre side af displayet på receiveren bliver der vist hvor mange kanaler signalet har (hvad der kommer ind), altså om det er 2.0 (stereo) eller 5.1 (multi-kanal) osv. I højre side bliver der vist hvor mange kanaler det bliver gengivet med (hvor mange højttalere der er aktive), altså om det er 2 højttalere + subwoofer eller 5 højttalere + subwoofer osv.
|
Jeg gir dig helt ret... Jeg har netop nu LIGE fået et lille breakthrough i alt det her roderi (beklager problemet ikke er så ligetil!).
Jeg afspillede Pirates 4 filmen endnu engang og gik ind under det der i VLC player kaldes "Lydenheder". Her valgte jeg de andre gange den der hedder "5.1 Surround" fordi det virkede mest logisk... MEN... Nu så jeg at der inde i lydenhederne var kommet et punkt jeg ikke har lagt mærke til før.. Ét der hedder "A/52 over S/pdif" Og tænkte hey... Den prøver jeg... Og BUM... Så blev lyden lavet om til knivskarp surround lyd. På omtalte dvd jeg afspillede, var der også en sektion hvor der var en 3D surroundsound test ting af Disney... Hvor man ser glas splintre og hører det i baghøjtalerne.. Pissefrækt !
Så NU ved jeg at VLC player kan afspille mine dvd'er i surround når jeg vælger det. Men er det på ingen måde muligt at aktivere alle højtalerne så der kommer lyd ud af "dem alle" selvom jeg bare spiller musik? Det mente jeg nemlig skete i den korte periode på et par timer nemlig... (den indstilling som åbenbart gik tabt dagen efter!)
Og for at svare på... Hvad jeg tror er dit spørgsmål så er der på min venstre side af DENON et billede af 3 højtalere, én i toppen, én til venstre og én til højre. Disse ikoner har KUN ændret sig når jeg har afspillet den retail dvd og valgt den indstilling i VLC (så ændrer ikonerne sig til 5.1 setup). . Ellers er den fastlåst på hvad jeg vil mene er "Stereo mode" på receiveren. I højre side derimod er der "lys" i samtlige højtalere, så går ud fra at højre side kører som den skal?
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 21:54
Der er ikke så mange måder at køre lyd på fra en PC'er
Man kan vælge at køre følgende:
2 kanals stereo via analog 2 kanals steroo PCM (optisk, coax eller HDMI) 2 kanals stereo Dolby Digital (optisk, coax eller HDMI) i ovenstående kan stereo signalet være Prologic kodet og blive dekodet til 4 kanals surround (højre, venstre, center, mono bag)
5+1 Dolby AC3 kodet surround (optisk, coax eller HDMI) 5+1 DTS kodet surround (optisk, coax eller HDMI)
8 multichannel (HDMI)
Der findes også 2.1, men den møder man sjældent på PC.
Hvis man ikke spiller andre formater end dem man kan støde på med DVD, så skal afspiller softwaren sættes til at pass-through, så man sørger for at signalet kører uændret til receiveren. Hvis man sætter afspiller til et antal højttalere som f.eks. 2, så vil softwaren dekode og man får ikke korrekt signal til receiveren.
Der ligger ofte flere lydspor på DVD og MKV filer og derfor har man måske ikke fat i det korrekte spor. Mediaplayer og PowerDVD retter sig efter Windows indstillingerne, så hvis man har sat højttaler op til stereo i Windows, så vælger den stereoformater i stedet for surround formater. Man bør sætte Windows til 5.1 højttalere.
|
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 21:58
Surround4U skrev:
Men er det på ingen måde muligt at aktivere alle højtalerne så der kommer lyd ud af "dem alle" selvom jeg bare spiller musik? Det mente jeg nemlig skete i den korte periode på et par timer nemlig... (den indstilling som åbenbart gik tabt dagen efter!) |
Prøv at trykke på "Sim"-knappen på din fjernbetjening til der står "5 Ch Stereo" på din receiver. Så skulle du gerne få musik ud af alle højttalere, samt subwooferen. Og du kan indstille output niveau pr. kanal (front, center, surround og subwoofer alle sammen fra -12db til +12db) i denne sound mode uden at det laver om i output niveau i de andre sound modes. Når du så ser film skal du selvfølgelig skifte tilbage til "Standard" (STD).
Surround4U skrev:
Og for at svare på... Hvad jeg tror er dit spørgsmål så er der på min venstre side af DENON et billede af 3 højtalere, én i toppen, én til venstre og én til højre. Disse ikoner har KUN ændret sig når jeg har afspillet den retail dvd og valgt den indstilling i VLC (så ændrer ikonerne sig til 5.1 setup). . Ellers er den fastlåst på hvad jeg vil mene er "Stereo mode" på receiveren. I højre side derimod er der "lys" i samtlige højtalere, så går ud fra at højre side kører som den skal? |
Det første du beskriver fortæller mig at din lydkort indstillinger er indstillet til at spytte 2.1 lyd ud, og det næste du beskriver fortæller mig at din receiver er indstillet til at spytte 5.1 lyd ud. Men siden receiveren "kun" modtager 2.1 lyd, vil alt lyd komme fra fronter og subwoofer, selvom den ved at den har 5 højttalere tilsluttet.
Det her er det sidste jeg kan hjælpe dig med. En tjekliste som du nøjagtigt skal gå igennem for at det bør virke uden problemer.
Receiver:
1. Gå ind under "Input Setup" (source: "TV/CBL") -> "Assign", og tjek/sikre dig at "HDMI In" står til "None", "Digital In" står til "OPT2", "Component In" står til "None" og "iPod Dock" står til "None".
2. Gå ind under "Input Setup" (source: "TV/CBL") -> "Input Mode" og tjek/sikre dig at "Input Mode" står til "Digital" og "Decode Mode" står til "Auto".
3. Og sørg for at surround/sound mode står på "Standard" og ellers "5 Ch Stereo" ved musik i alle højttalere.
PC:
1. Højreklik på højttalerikonet nederst til højre og vælg "Afspilningsenheder". I listen vælger du noget lignende "SPDIF"/"Digital Optical"/"Digital Out", og trykker på "Angiv standard". Her efter trykker du på "Egenskaber" og vælger fanebladet "Understøttede formater". Her sætter du flueben i alt og trykker "Anvend". Så vælger du fanebladet "Avanceret" og sætter flueben i "Tillad programmer bla bla bla" og "Giv programmer i bla bla bla", og trykker Anvend. Så trykker du på "OK", og "OK" igen.
2. Så går du ind i lydkort softwaren, og sætter "output mode" (eller hvad den hedder), altså udgangstypen, til noget lignende "Digital out"/"SPDIF", og sætter "sound mode" (eller hvad den hedder) til noget lignende "Digital out"/"SPDIF digital"/"non-encoded digital out" (det er den hvor du skrev der stod stereo mode, og skulle gerne være den der bestemmer om signalet bliver kodet til 2 kanaler, 5 kanaler eller blot bliver sendt igennem uberørt). Så trykker du "OK"/"Accept".
3. Uanset hvilken afspiller-software du bruger finder du "lydenheder"/"Sound device"/"sound mode"/"output mode" og vælger noget lignende "SPDIF"/"Digital out"/"non-encoded digital out" og evt. trykker ok.
Hvis ovenstående ikke hjælper dig så ved jeg simpelthen ikke hvad du har roddet med. 
------------- Mvh. Hessi
|
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 22:38
SUPER Fed guide du lavede der !
Imellemtiden har jeg så i ren desperation prøvet at kigge et SIDSTE sted og det er sjovt nok dér man finder alle ting!... I jagten på det endelige svar på mit problem, faldt jeg samtidigt over et link til min adapter så du også lige kan se den (bare så du ved hvad jeg har prøvet at forklare, hehe)
http://us.store.creative.com/Sound-Blaster-Digital-IO-Module/M/B002DS2IRA.htm - http://us.store.creative.com/Sound-Blaster-Digital-IO-Module/M/B002DS2IRA.htm
Så det er sådan en fætter jeg har. Men nu til sagens kerne.
Jeg gik ind og kiggede på nettet og fandt mit lydkort og kompatibilitet med S/pdif og fandt følgende altafgørende afsnit omkring lige præcis MIT kort.
"With X-Fi XtremeGamer, which
does not provide support for any of the above, you will need to buy http://www.amazon.com/dp/B000V0ETB0?tag=hsecrets-20&link_code=as2&creativeASIN=B000V0ETB0%20&creative=374929&camp=211189 - that costs less than USD 2. This adapter must be inserted on the
Flexijack jack (which is the top-most one). With this sound card you can only
have an optical SPDIF output (no support for inputs or coaxial output) and it
only provides stereo output (i.e., only two channels). This sound card will,
however, pass DVD audio directly to this optical SPDIF output correctly on 5.1
format.
Så det er herre meget DERFOR jeg ikke kunne få det L*** til at virke...! Dét har jeg tilgengæld tænkt mig at løse permanent ved at købe dette kort istedet:
http://dk.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=872&product=20885 - http://dk.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=872&product=20885
Dette vil for det første give mig en unægtelig bedre lyd (fordi det lydkort besidder en quad-core cpu og ny teknologi blabla) og hvis du kigger helt til højre, der er ind- og udgang til mit Toslink kabel..! Ydermere har jeg læst at kortet kan konvertere stereo signaler fra computeren til 5.1 surround. Så koster kortet for det ikke skulle være løgn, en tredjedel af hvad jeg har givet for mit nuværende. Men nu skal det skiftes ! I skal alle have mange gange tak for hjælpen ! Og ikke mindst en stor tak til dig Hessi!
|
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 22:51
Surround4U skrev:
Så det er herre meget DERFOR jeg ikke kunne få det L*** til at virke...! Dét har jeg tilgengæld tænkt mig at løse permanent ved at købe dette kort istedet:
http://dk.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=872&product=20885 - http://dk.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=872&product=20885
Dette vil for det første give mig en unægtelig bedre lyd (fordi det lydkort besidder en quad-core cpu og ny teknologi blabla) og hvis du kigger helt til højre, der er ind- og udgang til mit Toslink kabel..! Ydermere har jeg læst at kortet kan konvertere stereo signaler fra computeren til 5.1 surround. Så koster kortet for det ikke skulle være løgn, en tredjedel af hvad jeg har givet for mit nuværende. Men nu skal det skiftes ! I skal alle have mange gange tak for hjælpen ! Og ikke mindst en stor tak til dig Hessi!
|
Hvis du ikke skal spille på din maskine, så ville jeg droppe det SoundBlaster kort, det er beregnet til dem som benytter analoge surround og spiller med høretelefoner.
Creative har med Recon3D kortet fuldstændigt smadret deres X-fi chip og skrevet en masse løgn og latin omkring quadcore. Faktum er at den har Dolby Digital encoding, men deres tidligere kort havde både Dolby og den bedre DTS encoding som har lagt større bitrate. Recon3D kortet er et nedgraderet X-fi kort rent hardwaremæssigt.
Har du ikke et onboard lydkort i din maskine med en digital udgang du kan benytte? For når du kører digitalt lyd ud fra DVD, så er der næppe forskel på et soundblaster og et onboard.
Hvis du forresten enkoder et stereo signal til Dolby Digital 5.1 med Recon3D kortet, så vil din receiver skrive Dolby 5.1, men den vil kun spille ud igennem højre og venstre højttaler, da den jo dekoder signalet korrekt til de 2 kanaler. Så det får du ikke noget ud af.
|
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 22:57
Cyberguyen skrev:
Surround4U skrev:
|
Hvis du ikke skal spille på din maskine, så ville jeg droppe det SoundBlaster kort, det er beregnet til dem som benytter analoge surround og spiller med høretelefoner. Har du ikke et onboard lydkort i din maskine med en digital udgang du kan benytte?
|
Jeg skal lige præcis også spille på min maskine, så surround i spil vil bestemt også være nice. Jo jeg har skam et onboard lydkort med s/pdif, men som der også står længere oppe så kom Hessi med den gode pointe at jeg vil gå sindssygt meget på kompromis med lydkvaliteten til sammenligning. Du skal også tænke på at det kort jeg har i nu, kostede mig lige godt 1200kr da jeg købte det. Jeg har i forvejen Headsettet Creative Tactics 3D Omega, som også er lidt af et gamer headset. Så jeg bruger min computer lidt allround når jeg ikke ser film på min hjemmebio ved siden af :)
|
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 23:03
Hvis du har et Tactics når du spiller, så kan du jo ikke bruge Recon3D til noget.
Dit Creative Tactics 3D Omega er jo et lydkort i sig selv, så du får ikke nogen udnyttelse af Recon3D kortet.
Kan du ikke bruge onboard til film, lyden er den samme når det er digitalt.
|
Skrevet den: 25-April-2012 kl. 23:08
Man går i øvrigt ikke på kompromis med kvaliteten hvis man smider en AC3 stream fra en film ud igennem det onboard lydkort digitalt. Det giver samme kvalitet som hvis man gør det fra et soundblaster.
Jeg tror du skal op i meget dyre lydkort og receiver, før du kan høre en forskel på en AC3 outputtet stream. Forskellen vil nok ligge i noget digitalt jitter.
|
Skrevet den: 26-April-2012 kl. 03:48
Surround4U skrev:
Imellemtiden har jeg så i ren desperation prøvet at kigge et SIDSTE sted og det er sjovt nok dér man finder alle ting!... I jagten på det endelige svar på mit problem, faldt jeg samtidigt over et link til min adapter så du også lige kan se den (bare så du ved hvad jeg har prøvet at forklare, hehe)
http://us.store.creative.com/Sound-Blaster-Digital-IO-Module/M/B002DS2IRA.htm - http://us.store.creative.com/Sound-Blaster-Digital-IO-Module/M/B002DS2IRA.htm
Så det er sådan en fætter jeg har. Men nu til sagens kerne. |
Ser den præcis sådan ud, med ledning, og stikket i enden af ledningen? Og i så fald, bruger du ledningen med 3.5mm mini-jack-stik i enden?
Surround4U skrev:
With this sound card you can only have an optical SPDIF output (no support for inputs or coaxial output) and it only provides stereo output (i.e., only two channels). This sound card will, however, pass DVD audio directly to this optical SPDIF output correctly on 5.1 format. |
Det der rent faktisk står er at kortet kun har én digital optisk udgang og ingen andre former for digitale ind- eller udgange. Og der står at den "kun" kan finde ud af at outputte i 2 kanaler analogt. Sidst men ikke mindst bliver der nævnt at den kan finde ud af at sende DVD'ens/Blu-Ray'ens lydspor (uanset hvor mange kanaler, dog ikke HD-lydspor) direkte igennem den digitale optiske udgang, uden behandling af signalet så din receiver kan "pakke lyden op" og afspille alle kanaler.
Surround4U skrev:
Dette vil for det første give mig en unægtelig bedre lyd (fordi det lydkort besidder en quad-core cpu og ny teknologi blabla) og hvis du kigger helt til højre, der er ind- og udgang til mit Toslink kabel..! Ydermere har jeg læst at kortet kan konvertere stereo signaler fra computeren til 5.1 surround. Så koster kortet for det ikke skulle være løgn, en tredjedel af hvad jeg har givet for mit nuværende. Men nu skal det skiftes ! I skal alle have mange gange tak for hjælpen ! Og ikke mindst en stor tak til dig Hessi! |
For at bruge din egen terminologi... ovenstående er herre meget grunden til du ikke vil få nogen form for forbedring. Det kort vil ikke give dig noget som helst mere på digital signalet.... i hvert fald ikke i film. Det gør præcis det samme som det kort du har nu, digitalmæssigt. Som Cyberguyen også siger...
Cyberguyen skrev:
Har du ikke et onboard lydkort i din maskine med en digital udgang du kan benytte?For når du kører digitalt lyd ud fra DVD, så er der næppe forskel på et soundblaster og et onboard. |
Surround4U skrev:
Jeg skal lige præcis også spille på min maskine, så surround i spil vil bestemt også være nice. Jo jeg har skam et onboard lydkort med s/pdif, men som der også står længere oppe så kom Hessi med den gode pointe at jeg vil gå sindssygt meget på kompromis med lydkvaliteten til sammenligning. Du skal også tænke på at det kort jeg har i nu, kostede mig lige godt 1200kr da jeg købte det. Jeg har i forvejen Headsettet Creative Tactics 3D Omega, som også er lidt af et gamer headset. Så jeg bruger min computer lidt allround når jeg ikke ser film på min hjemmebio ved siden af :) |
Cyberguyen skrev:
Man går i øvrigt ikke på kompromis med kvaliteten hvis man smider en AC3 stream fra en film ud igennem det onboard lydkort digitalt. Det giver samme kvalitet som hvis man gør det fra et soundblaster. |
Som jeg også nævnte i mit svar ang. emnet, det eneste sted du vil miste kvalitet er ved afspilning af musik da stereo lyd "desværre" bliver behandlet af lydkortets chips. Det bliver "desværre" ikke blot videregivet som ved tilfældet med film-lydspor. I grove træk bliver det, af lydkortet, up-, down- eller re-samplet, og sendt videre, digitalt naturligvis. Men pointen er at det er denne up-, down- eller re-sampling der kan give en relevant tab af kvalitet når du bruger onboard lydkortet.
------------- Mvh. Hessi
|
Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 26-April-2012 kl. 07:53
Altså hvis du i Winamp vælger WaveOut Output plugin istedet for DirectSound og så vælger Digital udgangen så skulle den meget gerne afspille uden at up/down/re-sample signalet.
|
Skrevet den: 26-April-2012 kl. 08:19
Selvom man vælger waveout så bliver der pillet ved lyden. Man skal have asio out for at være helt sikker på at få bitperfect lyd fra interne lydkort når man spiller musik
|
Skrevet den: 26-April-2012 kl. 14:56
Cyberguyen skrev:
Hvis du har et Tactics når du spiller, så kan du jo ikke bruge Recon3D til noget.
Dit Creative Tactics 3D Omega er jo et lydkort i sig selv, så du får ikke nogen udnyttelse af Recon3D kortet.
Kan du ikke bruge onboard til film, lyden er den samme når det er digitalt. |
Mit headset er ikke et lydkort i sig selv... Det er helt korrekt at man kan købe det headset med et recon3d lydkort som bliver sat til usb porten.. Men det er ikke den version jeg har købt. Jeg bruger pt mit nuværende creative lydkort til at få lyd i mine høretelefoner
|
Skrevet den: 26-April-2012 kl. 18:08
Hessi skrev:
Surround4U skrev:
Så det er sådan en fætter jeg har. Men nu til sagens kerne. |
Ser den præcis sådan ud, med ledning, og stikket i enden af ledningen? Og i så fald, bruger du ledningen med 3.5mm mini-jack-stik i enden?
[QUOTE=Surround4U]With this sound card you can only have an optical SPDIF output (no support for inputs or coaxial output) and it only provides stereo output (i.e., only two channels). This sound card will, however, pass DVD audio directly to this optical SPDIF output correctly on 5.1 format. |
Det der rent faktisk står er at kortet kun har én digital optisk udgang og ingen andre former for digitale ind- eller udgange. Og der står at den "kun" kan finde ud af at outputte i 2 kanaler analogt. Sidst men ikke mindst bliver der nævnt at den kan finde ud af at sende DVD'ens/Blu-Ray'ens lydspor (uanset hvor mange kanaler, dog ikke HD-lydspor) direkte igennem den digitale optiske udgang, uden behandling af signalet så din receiver kan "pakke lyden op" og afspille alle kanaler.
- Til det første med billedet, Ja det er præcis den jeg bruger.
- Jeg er ikke sikker på jeg er med på det du siger. Analogt (når man IKKE bruger digital modulet) kan der kun tilbydes output til 2-kanaler.. Det samme siges om den digitale (ved brug af digital modulet), dog kan der godt afspilles 5.1 såfremt det er et dvd signal osv osv. Sådan som jeg forstår det så kan kortet kun trække 5.1 hvis signalet er "pass through" og ellers hedder det stereo. Dette kan det nye creative kort derimod godt. - |Cyberguyen|
Jeg er meget overvældet over dine negative kommentarer over recon3d kortet, dels fordi du intet belæg kommer med, men bare siger det er dårligt på alle måder, men også fordi jeg har læst anmeldelser af kortet hvor de tester lyd imod andre kort og kan i deres tilfælde sagtens høre forskel på den nye teknologi.
Det fint hvis du har en eller anden form for had til Creative, vi har alle ret til vores holdninger, men hvis du vil have jeg skal tro på hvad du siger, må du komme med nogle rigtige fakta der understøtter de udtalelser.
|
Skrevet den: 26-April-2012 kl. 22:20
Cyberguyen skrev:
Kan du ikke bruge onboard til film, lyden er den samme når det er digitalt. |
Når du nu ved så meget om Ac3 streaming så vil jeg lige vise dig et citat jeg faldt over her på siden:
patriarken skrev:
Du afspiller jo kun DTS/AC3 spor hvis kilden er i dette format, og det er størstedelen af kilderne ikke. Derfor er der kun en stereo kilde at afvikle hvorfor du kun får to kanaler digitalt. Optisk og Coaxialt SP/DIF kan bære flere kanaler end to, men KUN og jeg gentager KUN hvis der er tale om en AC3 bitstream som er et komprimeret format hvor computeren enten sender en eksisterende AC3kilde videre uden at berøre den såkaldt SP/DIF passthrough) eller at computeren enten via et directshowfilter så som FFdshow eller AC3filter, eller via specielle lydkort skaber en AC3 kilde(Dvs upmixer/encoder en AC3 bitstream fra X-antal kanaler on the fly, såkaldt Dolby Digital Live eller DTS:NEOPC)
|
Har han ret eller har han ikke ret? Et ja eller nej er tilstrækkeligt her
|
Skrevet den: 26-April-2012 kl. 23:02
Surround4U skrev:
- Til det første med billedet, Ja det er præcis den jeg bruger. |
Så er det derfor du bliver ved med kun at få 2 kanal stereo signal. Det 3.5mm mini-jack stik er ikke et optisk stik. Så det der sker er at lydkortet kun kan sende et analogt stereo signal til modulet som konvertere signalet til et digitalt signal.
Jeg har desuden læst på Creative's side at den Digital I/O module ikke kan håndtere multi-kanal lydspor.
Hvordan du lige har fået det til at virke med VLC player forvirre mig.
Surround4U skrev:
- Jeg er ikke sikker på jeg er med på det du siger. Analogt (når man IKKE bruger digital modulet) kan der kun tilbydes output til 2-kanaler.. Det samme siges om den digitale (ved brug af digital modulet), dog kan der godt afspilles 5.1 såfremt det er et dvd signal osv osv. Sådan som jeg forstår det så kan kortet kun trække 5.1 hvis signalet er "pass through" og ellers hedder det stereo. Dette kan det nye creative kort derimod godt. |
Nej. du blander tingene lidt sammen. Bruger du modulet laver den signalet om fra analogt (2 kanaler) til digitalt (stadig 2 kanaler). Bruger du der imod den indbyggede digitale output (som er i samme "hul") kan du sende uberørt 5.1 lydspor ud til receiveren.
Kan du ikke fortælle mig helt præcis hvilket lydkort du har? For så kan jeg fortælle dig hvordan du skal slutte det hele til og indstille tingene. 
------------- Mvh. Hessi
|
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 09:42
Surround4U skrev:
- |Cyberguyen|
Jeg er meget overvældet over dine negative kommentarer over recon3d kortet, dels fordi du intet belæg kommer med, men bare siger det er dårligt på alle måder, men også fordi jeg har læst anmeldelser af kortet hvor de tester lyd imod andre kort og kan i deres tilfælde sagtens høre forskel på den nye teknologi.
Det fint hvis du har en eller anden form for had til Creative, vi har alle ret til vores holdninger, men hvis du vil have jeg skal tro på hvad du siger, må du komme med nogle rigtige fakta der understøtter de udtalelser. |
Hej Surround, jeg har overhovedet ikke noget negativt forhold til Creative - tværtimod.
Jeg har haft en del lydkort igennem tiden startende med SB AWE32 GOLD. Jeg er kun negativ over den seneste linie af lydkort kaldet Recon3D, fordi jeg mener at de snyder forbrugerne. Der er meget lidt forskel på de seneste kort og deres Titanium serier, den eneste forbedring er en microfon forstærker. Der er meget lidt information fremme omkring deres Recon3D quadcore chip, men de fleste anmeldere er enige om at hardwaren er et skridt tilbage. Mange er også enige om at det er en ompakket X-Fi EMU20K2 chip. På de tidligere Titanium kort har man eksempelvis har muligheden for at encode 6 kanals lyd til Dolby Live og den bedre DTS direct. Men med Recon3D kortene har man fjernet DTS, så der kun er det dårligere alternativ. Der er heller ikke noget RAM på kortet, så den kan ikke hardware accelerere OpenAL i samme stil om de tidligere X-Fi kort. Hvis man sammenligner "noise" niveau, så er den dårligere end de gamle Fatal1ty kort og meget dårligere end konkurrenternes kort. De nye Crystal voice funktioner vil også uden problemer kunne afvikles i EMU20K2 chippen, da den har så meget CPU power. Men så ville Creative jo ikke få solgt lige så mange Recon3D kort.
Recon3D er et godt gamer lydkort, men der er INTET fokus på lydkvaliteten på det kort.
Hvis man ønsker gamerkort med fokus på lyd så ville jeg anbefale følgende.
Creative SoundBlaster X-Fi Titanium HD Auzentech X-Fi Forte 7.1 (som desværre tit brænder af efter 2 år hvis man ikke modificerer det) Asus Xonar Essence STX
|
|