Hvilken linse til begynder spejlrefleks
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Digital Foto
Forumbeskrivelse: Foto med digital kamera, digital spejlrefleks, tilbehør mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110544
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 16:52
Emne: Hvilken linse til begynder spejlrefleks
Skrevet af: svinget
Emne: Hvilken linse til begynder spejlrefleks
Skrevet den: 19-April-2012 kl. 22:10
Hej
Jeg skal til at investere i et spejlrefleks kamera til min søn.
Han er ny på området, men dyrker meget sport (kampsport, spring gymnastik, rulleskøjter/ramper), så der bliver nok taget en del action billeder med dette kamera.
Jeg har læst rundt på nette, og umiddelbart virker det som om det det mere er religion end kvalitet der har betydning når der skal vælges kamera, da de i dag er af samme kvalitet (eller er jeg helt forkert på den???).
Jeg kan se at disse mærker ligger i 3-5.000 kr. klassen:
Canon EOS 600D Canon Eos 1100D Nikon D3100 Samsung NX11
Der er stor forskel på priserne, alt efter hvilken linse der er med på kameraet.
Her er et par eksempler
http://www.computercity.dk/Products/Section.aspx?id=3970403#f0=3299,5000 - http://www.computercity.dk/Products/Section.aspx?id=3970403#f0=3299,5000
http://www.komplett.dk/k/kl.aspx?bn=10752&mfr=&filter=PRICE.2500-5000 - http://www.komplett.dk/k/kl.aspx?bn=10752&mfr=&filter=PRICE.2500-5000 .
Er der en bestemt linse jeg skal gå efter til en begynder der skal tage sport's billeder???
|
Svar:
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 19-April-2012 kl. 22:28
Det hedder nu objektiver og ikke linser (som er noget man spiser), men alle forstår det nok alligevel. Til sport bør du nok have en del mere end 55 mm objektiv og så stor en blænde som muligt. Ideelt så skal du have noget ala blænde 2.8 til indendørs billeder, men det bliver hurtigt meget dyrt. Alternativt kunne du købe et objektiv med billedstabilisator, som flere af de modeller du linker til har og måske endda tilkøbe en monopod til at holde kameraet stille.
Men prøv at få set hvor lidt 55 mm teleobjektiv reelt giver dig, for din søn kan nok ikke rende helt ind ved siden af sportsudøverne for at få fyldt hele billedet ud - der er en grund til, at fotografer til sportsbegivenheder har et ordenligt monstrum af et teleobjektiv monteret...
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 19-April-2012 kl. 23:47
svinget skrev:
Han er ny på området, men dyrker meget sport (kampsport, spring gymnastik, rulleskøjter/ramper), så der bliver nok taget en del action billeder med dette kamera. |
Det lyder som om der er en del indendørs i haller, det kræver et lysstærkt objektiv. Hvor tæt kan han få lov til at gå på? Kan han, når nu han selv dyrker sporten, få lov til at være "ringside" eller er han nødt til at sidde helt ude på tilskuerrækkerne?
Hvis nu han kan få lov at komme ind på en 4-5 meter fra begivenhederne, så kunne fx. http://www.edbpriser.dk/objektiv/nikon-nikkor-af-s-50-mm-f-18-g-id-4998697.aspx?q=nikkor - http://www.edbpriser.dk/objektiv/nikon-nikkor-af-s-50-mm-f-18-g-id-4998697.aspx?q=nikkor til D3100 være en mulighed. F/1.8 betyder at det er rigtigt lysstærkt så han ikke behøver generer gymnasterne med blitzlys. Det har dog fast brændvidde så al "zoom" foregår med fødderne og kræver at han kan komme relativt tæt på hvis det ikke skal blive for småt.
svinget skrev:
Jeg har læst rundt på nette, og umiddelbart virker det som om det det mere er religion end kvalitet der har betydning når der skal vælges kamera, da de i dag er af samme kvalitet (eller er jeg helt forkert på den???). |
Jeg startede ud med at låne et Canon dlsr og blev hurtigt dus med det. Så fik jeg et super tilbud på et Nikon og slog til selv om det irriterede mig at scrollhjulet til indstilligerne sad bagpå til tommeltotbetjening i stedet for det meget mere logiske sted oppe ved udløseren til pegefingerbetjening som på det lånte Canon. 2-3 måneder senere fik niecen et Canon og straks irriterede det mig at scrollhjulet sad oppe ved udløseren i stedet for det langt mere logiske sted bagpå til tommelfingerbetjening.. Helt ærligt, vælg det mærke der ligger bedst i hånden og om et par måneder er du så vant til det at det er det eneste rigtige. Vanens magt og alt det der..
|
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 09:14
Sagt på en anden måde, så er det ikke kvaliteten af billederne, der er det afgørende, men nærmere placeringen af knapperne og ergonomien du skal bedømme på. Vær dob OBS på, at der er lidt flere objektiver at vælge imellem hvis du tager Canon eller Nikon, hvor du med et Sony eller Samsung vil skulle lede lidt mere (eller betale lidt mere).
Der kan dog være ræson i at vælge et mærke, som andre i familien har, hvis I vil dele objektiver, flash, hukommelseskort mv. (jeg taler af erfaring... min stædige far insisterede på at købe modsat, så nu bøder han for, at han ikke kan få mit aflagte udstyr).
|
Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 10:26
Jeg har lige købt et Sony Alpha 55, og synes det er rigtig fedt.
Årsagen til at jeg ikke købte Nikon eller Canon er at jeg er vildt med live view, og at man i den forbindelse har hurtigt AF, og det kan hverken Nikon eller Canon levere uanset pris.
Mit råd er derfor at du skal vælge efter den funktionalitet du synes er fed, og ikke efter hvilket mærke en eller anden ekspert synes er det fede.
|
Skrevet af: justrace
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 12:02
Yakken: Billedkvalitet er nu ret væsentlig, men eller er jeg 120% enig!!! :) Live view er da fint i nogle situationer, men at vælge et kamera ud fra det, er selvfølgelig en prioritet man vælger, men Canon kan altså mere end et Alpha, og Nikon gør det endnu bedre.. Ved godt jeg er Nikonmand, men har faktisk et Canon, så jeg er ikke religiøs...
Det er muligt Sony har hurtigere AF i Live View, men alt andet er vrøvl.. :) Med et Canon eller Nikon, er der tusindvis af brugte objektiver til rådighed. Med Nikon er der flest, da de stadig efter mere end 25 år stadig bruger samme fatning. Der er self nogle begrænsninger med nogle objektiver.
Men som Yakken er inde på, gå hen til en forhandler der har et godt udvalg, og føl dem i hånden. Begynder han allerede fra starten at koncentrere sig om et bestemt mærke eller model, tænker han profit, og ikke på at få en glad kunde! Så er det ud af butikken og find en anden forhandler.. Det er også en god ide at sætte sig lidt ind i termer osv. så man ikke står og bliver forvirret over alle udtrykkene.
------------- MVH justrace http://nikonforum.dk/ - "I AM Nikon"
|
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 12:47
Det skulle ikke forstås som om billedkvaliteten er ligegyldig som sådan, men mere at der ikke er så voldsom forskel på de forskellige kameraer i denne prisklasse. Dvs. uanset hvad man vælger, så vil billedet blive ganske fornuftigt.
|
Skrevet af: netsat_99
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 13:10
Yakken: Et objektiv med billedstabilisator vil ikke hjælpe, da lukketiden stadig er for langsom til action foto. Et objektiv med billedstabilisator, gør ikke at man får en hurtiger lukketid. Der hvor et objektiv med billedstabilisator hjælper er ved stille stående motiver.
Til indendørs action foto er det tre veje man kan går. 1. En blitz som er kraftig nok. 2. Et objektiv med en lav blænde (2.8) 3. Høj ISO. Der kan naturligvis benyttes en kombination af de tre muligheder.
/Johnny
|
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 13:21
Hmmm – linse vs. objektiv. Det er vist ret tydeligt hvorfor jeg søger hjælp her :)
Tak for jeres svar – super i tager tiden til at skrive lidt feedback. Jeg tror umiddelbart at man som ny, kan vænne sig til alle modeller – nok en vanesag.
Hvis jeg f.eks. vælger Nikon, så kan jeg vælge mellem 2 objektiver:
Nikon D3100
m/18-105mm, VR, 14.2MP, 3" LCD, film i HD
Nikon D3100
m/18-55VR, 14.2MP, 3" LCD, film i HD
Kan man sige om ét af dem er det bedste valg. Jeg formoder 18-105mm er den der kan zoome mest, men kommer man så til at mange 18-55VR objektivet, da det f.eks. er det mest anvendelige, så det er bedst at købe dette som en start og så senere 18-105mm som ekstra udestyr?
Jeg kan se at Canon har vippe display – er det noget man benytter???
|
Skrevet af: Potter
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 13:22
svinget skrev:
Hej
Jeg skal til at investere i et spejlrefleks kamera til min søn.
Han er ny på området, men dyrker meget sport (kampsport, spring gymnastik, rulleskøjter/ramper), så der bliver nok taget en del action billeder med dette kamera.
Jeg har læst rundt på nette, og umiddelbart virker det som om det det mere er religion end kvalitet der har betydning når der skal vælges kamera, da de i dag er af samme kvalitet (eller er jeg helt forkert på den???).
Jeg kan se at disse mærker ligger i 3-5.000 kr. klassen:
Canon EOS 600D Canon Eos 1100D Nikon D3100 Samsung NX11
Der er stor forskel på priserne, alt efter hvilken linse der er med på kameraet.
Her er et par eksempler
http://www.computercity.dk/Products/Section.aspx?id=3970403#f0=3299,5000 - http://www.computercity.dk/Products/Section.aspx?id=3970403#f0=3299,5000
http://www.komplett.dk/k/kl.aspx?bn=10752&mfr=&filter=PRICE.2500-5000 - http://www.komplett.dk/k/kl.aspx?bn=10752&mfr=&filter=PRICE.2500-5000 .
Er der en bestemt linse jeg skal gå efter til en begynder der skal tage sport's billeder???
|
Når jeg skyder indendørs, og når det gælder aktion/sport, så er der altså ret hurtige bevægelser i motiverne som skal fryses og samtidigt er der ikke ret meget lys. Skyd med høj ISO og find et hurtigt objektivt, det er vejen frem. Selv køre jeg med et gammel prime Canon L200mm F1:8 og iso 1600 eller højer på et fullframe hus. Canon laver iøvrigt et dejligt 135mm F2 objektivt som kommer ret tæt på billedkvalitet som den 200mm jeg bruger.
Men som nævnt tidligere i tråden, så kan det hurtigt blive kostbart, så evt. noget brugt kunne gøre det.
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet af: Lightyear
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 13:42
svinget skrev:
Nikon D3100
Nikon D3100
|
Ingen af de to objektiver egner til indendørs action-fotografering. De er slet ikke lysstærke nok. Du kan som en anden er inde på, overveje et 50mm F1.4 eller F1.8 objektiv, hvis fotografen kan komme tæt nok på.
PS. Nikon har præsenteret afløseren for D3100, som sjovt nok hedder D3200. Bare til info.
|
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 14:09
Potter skrev:
Når jeg skyder indendørs, og når det gælder aktion/sport, så er der altså ret hurtige bevægelser i motiverne som skal fryses og samtidigt er der ikke ret meget lys. Skyd med høj ISO og find et hurtigt objektivt, det er vejen frem. Selv køre jeg med et gammel prime Canon L200mm F1:8 og iso 1600 eller højer på et fullframe hus. Canon laver iøvrigt et dejligt 135mm F2 objektivt som kommer ret tæt på billedkvalitet som den 200mm jeg bruger.
Men som nævnt tidligere i tråden, så kan det hurtigt blive kostbart, så evt. noget brugt kunne gøre det. |
Hvilke lukkerhastigheder kan du få med det 200 mm objektiv indendørs?
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 15:20
Brixen skrev:
Potter skrev:
Men som nævnt tidligere i tråden, så kan det hurtigt blive kostbart, så evt. noget brugt kunne gøre det. |
Hvilke lukkerhastigheder kan du få med det 200 mm objektiv indendørs?
|
Det kommer jo helt an på lyset, men generelt variere det mellem 1/250s - 1/1000s
Det er absolut et knockouts objektiv når det kommer til indendørs skud, vor skarphed og bokeh er i særklasse. Derfor har den også fået tilnavnet, the "Holy Grail".
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 15:28
justrace skrev:
Yakken: Billedkvalitet er nu ret væsentlig, men eller er jeg 120% enig!!! :) Live view er da fint i nogle situationer, men at vælge et kamera ud fra det, er selvfølgelig en prioritet man vælger, men Canon kan altså mere end et Alpha, og Nikon gør det endnu bedre.. Ved godt jeg er Nikonmand, men har faktisk et Canon, så jeg er ikke religiøs...
Det er muligt Sony har hurtigere AF i Live View, men alt andet er vrøvl.. :) Med et Canon eller Nikon, er der tusindvis af brugte objektiver til rådighed. Med Nikon er der flest, da de stadig efter mere end 25 år stadig bruger samme fatning. Der er self nogle begrænsninger med nogle objektiver.
Men som Yakken er inde på, gå hen til en forhandler der har et godt udvalg, og føl dem i hånden. Begynder han allerede fra starten at koncentrere sig om et bestemt mærke eller model, tænker han profit, og ikke på at få en glad kunde! Så er det ud af butikken og find en anden forhandler.. Det er også en god ide at sætte sig lidt ind i termer osv. så man ikke står og bliver forvirret over alle udtrykkene. |
Alpha her ind til flere features som jeg nødig vil undvære i forhold til Nikon/Canon i samme prisklasse, og derfor er det, det rigtige valg for MIG.
Jeg ved jo ikke hvad trådstarter efterspørger, men synes det er vigtigt at få det som man efterspørger og ikke hvad alle mulige andre efterspørger.
Jeg kigge også på et Canon 600D og det er da et udemærket kamera, men det kunne bare ikke leve op til mine krav, og det ku et 7D i øvrigt heller ikke (hvilket undrede mig en del).
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 15:48
svinget skrev:
Kan man sige om ét af dem er det bedste valg. Jeg formoder 18-105mm er den der kan zoome mest, men kommer man så til at mange 18-55VR objektivet, da det f.eks. er det mest anvendelige, så det er bedst at købe dette som en start og så senere 18-105mm som ekstra udestyr? |
Lige de to objektiver du nævner der, der kan 18-105'eren alt det 18-55'eren kan, men kan som du er inde på zoome lidt mere. Der er i mine øjne ingen grund til at have 18-55'eren hvis du har en 18-105'er i forvejen og 18-105'eren er kendt som et rigtigt fint all-round objektiv.
Hvorfor ævler jeg så om Nikkor AF-S 50mm f/1.8G når Nikkor AF-S DX VR 18-105mm 3,5-5.6G kan zoome både mere ind og ud og har billedstabilisering? Det gør jeg på grund af de der f/1.8 vs. f/3.5-5.6, også kaldet blændeåbningen.
Sat lidt på spidsen er et dslr kamera bare en kasse hvor man lukker noget lys ind til en sensor. Hvis nu du vil tage et billede i en sportshal er der typisk ikke ret meget lys. Lysstofrørene i loftet 25 meter oppe leverer ikke rigtigt ordentligt fotolys nede på banen. Som Johnny/Netsat er inde på er der nogle løsningsmuligheder til det problem.
Den ene mulighed er at bruge lang lukkertid. Det betyder at sensoren får mere tid til at aflæse billedinformation og lave et billede. Det kræver dog at du holder kameraet stille mens lukkeren er åben, VR/billedstabilisering kan hjælpe med det eller du kan montere kameraet på et stativ. Desværre dur det bare ikke til aktionsport fordi udøverne ikke gider stå stille mens du tager billedet. Lang lukkertid er fin til et billede af en bro der står dejligt stille.
Den anden mulighed er at bruge høj iso. Iso er et mål for hvor hurtigt sensoren aflæser det den ser. Desværre giver høj iso også støj på billedet og farverne bliver kedeligere. Generelt gælder det om at holde iso så lav som det nu er praktisk muligt. Hvis der ikke er lys nok og det er umuligt at bruge lang lukkertid fordi der er tale om actionsport, så kan det blive nødvendigt med høj iso for ikke at få et helt sort billede.
Tredie mulighed handler om blændeåbning, det er hvor stort et hul objektivet slipper lys ind gennem. Den 50mm f/1.8 jeg linkede til har en stor blændeåbning og slipper meget lys ind. De 1.8 står under brøkstregen, så et lille tal betyder en stor åbning. Til sammenligning har 18-105'eren en blændeåbning på f/3.5 - f/5.6 afhængigt af hvor meget du zoomer ind. 18-105'eren slipper væsentligt mindre lys ind gennem blændeåbningen (fordi blændeåbningen er mindre), derfor er du nødt til at køre med længere lukkertid og højere iso inden sensoren har fået aflæst det den skal aflæse. Med f/1.8'eren kommer der meget mere lys ind i kameraet og du kan nøjes med kortere lukkertid og lavere iso og alligevel få billedet i kassen.
Fjerde mulighed er at tilføje lys med en blitz. Det kan dog være irriterende for udøverne at blive blitzet og hvis du er tvunget til at blive på tilskuerrækkerne skal du have en ordentlig krabat for at blitzlyset når helt ind til det du tager billede af.
Lang smøre kort, sådan en 18-105'er er et fint all-round objektiv hvis du befinder dig steder hvor der er ordentligt lys eller tager billeder af noget der står stille nok til at du kan lade lukkeren være åben i længere tid. Til indendørs brug med action tvivler jeg på du får ret gode billeder med det.
Du kan dog sagtens starte med et 18-105, det dur fint til en masse andre formål og sønnike kan prøve at lege med 85mm, 50mm og 35mm for at få en fornemmelse for hvor tæt han skal på sine kampsports- og gymnastikvenner for at det dur. Finder han så ud af at han kan komme tæt nok på til at fx. 85mm er fint, så kan I efterfølgende anskaffe en 85mm'er med fast zoom og stor blænde til det formål.
|
Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 19:55
Et ok billigt alternativ som stadigt giver noget fleksibilitet og samtidigt kan lukke lidt lys ind kunne være et tamron 17-50 f:2.8 som kan fås til de fleste kameraer til omkring 3000,
/ask
|
Skrevet den: 20-April-2012 kl. 22:24
Kampsport og spring gymnastik, som fotograf får man nok ikke lige lov til rende rundt om udøverne og knipse billeder, så man skal regne med noget afstand som vil kræve tele, med mindre man vil kun vil skyde oversigtsbilleder så er en 50mm da ganske udemærket. En brændevidde på 70-200mm f2.8 vil kunne køre det hvis du skyder med høj iso. Forskellen mellem et f.stop på 2.8 og 2.0 er et helt blændetrin, går man fra 2.8 og ned til 2.0 så kan du f.eks ændre lukkertiden fra 1/250 til 1/500 "giver mindre rystet billeder" og man får samme mængde lys, eller man kan sætte iso ned fra 3200 til 1600 "giver mindre støj i billederne og får stadig samme mængde lys, har man så et objektivt på F1.4 så er forskellen hele 2 blændetrin, så kan man gå fra 1/250 til 1/1000 eller iso 3200 ned til 800. Men jo laver fstop man bruger jo mindre dybde skarphed og jo dårligere tegner objektivet, men de dyre objektiver tegner generelt flot også helt ud i hjørnere fra største blændeåbning "mindste f tal"
Mit favorit objektiv generelt er Canon L 85mm F1.2 super super lysstærkt objektivt som tegner sindssygt skarpt allerede fra f1.2 men objektivet har også ulemper, tungt som bare fa.... Og langsom autofokus.
|
Skrevet den: 21-April-2012 kl. 20:15
Tak for de mange grundige reply's - det har været særdeles lærerigt :)
Jeg vælger at købe et Nikon D3100 m/18-105mm objektiv til hans konfirmation, så han har noget at starte ud med.
Bibeholder han interessen for fotografering, så har han muligheden for at tilkøbe de mere specielle objektiver og andet udstyr.
Sku lækker med en konfirmand der tænker i andet en bærbar og Iphone og Ipad :)
|
Skrevet af: justrace
Skrevet den: 22-April-2012 kl. 01:41
Det lyder som et godt begynder-hus. Objektiverne kan genbruges, hvis han senere opgraderer selve kamerahuset. Skulle der være noget han er i tvivl om mht brugen, så findes der jo nikonforum.dk eller nikoncafe.com. Der sidder eksperter og venter på spørgsmål. Jamen jeg kan kun give dig ret.. :) Min egen datter på 8 er en habil fotograf, og vildt kreativ. Nogen gange når vi er på tur, laver hun de mest underlige vinkler, men for det meste bliver det til ret gode billeder.. :)
------------- MVH justrace http://nikonforum.dk/ - "I AM Nikon"
|
Skrevet af: Roland
Skrevet den: 22-April-2012 kl. 02:17
svinget skrev:
Tak for de mange grundige reply's - det har været særdeles lærerigt :)
Jeg vælger at købe et Nikon D3100 m/18-105mm objektiv til hans konfirmation, så han har noget at starte ud med.
Bibeholder han interessen for fotografering, så har han muligheden for at tilkøbe de mere specielle objektiver og andet udstyr.
Sku lækker med en konfirmand der tænker i andet en bærbar og Iphone og Ipad :) |
Lyder som et fornuftigt valg, med et sådant entrylevel setup. Det skal han nok blive glad for. Kan anbefale en god foto-portal - http://www.fotostart.dk/ - www.fotostart.dk . Hvor der er både kan hentes inspiration og gode råd + der altid er en eller anden hjælpsom fotograf, der kan besvare ens spørgsmål. Vist nok en af de største fotosider/portaler for fotoamatører, entusiaster og andre fotointeresserede.
------------- Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
|
Skrevet af: Willads
Skrevet den: 07-Maj-2013 kl. 21:00
svinget skrev:
Hmmm – linse vs. objektiv. Det er vist ret tydeligt hvorfor jeg søger hjælp her :)
Tak for jeres svar – super i tager tiden til at skrive lidt feedback. Jeg tror umiddelbart at man som ny, kan vænne sig til alle modeller – nok en vanesag.
Nikon D3100
Nikon D3100
Kan man sige om ét af dem er det bedste valg. Jeg formoder 18-105mm er den der kan zoome mest, men kommer man så til at mange 18-55VR objektivet, da det f.eks. er det mest anvendelige, så det er bedst at købe dette som en start og så senere 18-105mm som ekstra udestyr?
Jeg kan se at Canon har vippe display – er det noget man benytter??? |
Hej!
Hvis jeg var dig ville jeg kigge lidt på de tests der er lavet af de forskellige kameraer på www.dpreview.com . Det der er vigtigt for dig, tror jeg, er at billedkvaliteten er rimelig ved høje ISO værdier. De tests der er lavet på ovenstående hjemmeside gør at du kan sammenligne ens billeder med ens iso værdier med forskellige kameraer. Hvis du får fat i et kamera, der kan håndtere rimeligt høje iso-værdier uden alt for meget støj så er du nået relativt langt. Ud fra de tests jeg har set er der ingen tvivl om at du skal kigge efter enten Nikon eller Canon.
Det er korrekt, som en af de andre længere oppe skriver, at billedstabilisatoren jo ikke hjælper noget hvis bevægelsen i billedet er hurtig at lukketiden ikke kan blive så kort at billedet fastfryses, men jeg vil alligevel sige at billedstabilisator er en kæmpefordel generelt.
Når du vælger objektiv skal du tænke på at blænden påvirker lukketiden. Dvs. hver gang du rykker blænden et hak nedad, eksempelvis fra 5,6 til 4 så kan du samtidig halvere lukketiden fra eksempelvis 1/60 til 1/125. På samme måde virker det med ISO værdien. "hakkene" rykker således:
ISO-følsomhed | | 6400 | 3200 | 1600 | 800 | 400 | 200 | 100 | 50 | 25 | | | | Blændeåbning | | 1.4 | 2 | 2.8 | 4 | 5.6 | 8 | 11 | 16 | 22 | 32 | 45 | 64 | Lukkertid | | 1/2 | 1/4 | 1/8 | 1/15 | 1/30 | 1/60 | 1/125 | 1/250 | 1/500 | 1/1000 | 1/2000 | 1/4000
| Skemaet viser at hvis du eksempelvis rykker iso-værdien fra 800 til 1600 så kan du vælge enten at rykke blænden fra eksempelvis 5,6 til 8 eller lukketiden fra eksempelvis 1/60 til 1/125 del. Men kun en af delene. Ulempen ved at ændre blænden nedad er at skarphedsdybden bliver mindre. Håber du blev klogere på det ?
Sport hvor der er lidt action på der skal man normalt på minimum 1/250 men gerne hurtigere.
------------- Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
Skrevet den: 07-Maj-2013 kl. 21:48
Tråden her er et år gammel. Forhåbentlig er trådstarter kommet videre i sin søgen.
|
Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 07-Maj-2013 kl. 23:31
Ha ha, ser også først tråden i dag... Ville købe et brugt Canon 20D med 50mm 1.8 objektiv og en stor blitz. Dette lidt ældre kamera kan stadig tage 5 billeder i sekundet, og vil med med dette objektiv få en smule zoom da det ikke er full frame.
|
Skrevet af: Willads
Skrevet den: 08-Maj-2013 kl. 10:24
Ja Hallo mand jeg tog lige fejl af årstallene
------------- Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
Skrevet den: 08-Maj-2013 kl. 13:00
Ja, det kunne jeg næsten gætte
|
|