Print side | Luk vindue

genskin/reflektioner i skærmen

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Plasma TV
Forumbeskrivelse: Forum for Plasma TV (PDP)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110680
Udskrevet den: 25-Maj-2025 kl. 06:34

Emne: genskin/reflektioner i skærmen
Skrevet af: scouzer
Emne: genskin/reflektioner i skærmen
Skrevet den: 24-April-2012 kl. 14:32
Jeg er lige flyttet i et nyt hus og til min store ærgelse så har jeg meget svært ved at se tv om dagen, da der er utrolig meget genskin på skærmen. Desværre er huset indrettet så jeg ikke rigtig kan flytte rundt på hvor skærmen står. Nogen som har nogle gode råd til hvad man kan gøre???

-------------
Kenneth

Svar:
Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 24-April-2012 kl. 14:35
Hvilket tv taler vi om?
Men et bud lige til højrefoden: mørklægningsgardiner ;)

Skrevet den: 24-April-2012 kl. 14:47
jeg har tænkt på det med mørklægningsgardiner, men det vil bare være lidt noget bøvl.
Det er et Panasonic TH-42PZ81FV plasma tv

-------------
Kenneth

Skrevet den: 24-April-2012 kl. 14:52
men jeg har tænkt på om det ikke er muligt at købe et filter man kan sætte på skærmen som kan tage det meste af det???

-------------
Kenneth

Skrevet af: LarsGeisler
Skrevet den: 24-April-2012 kl. 15:22
Hvis du skal have en anden overflade, så skal du nok have et nyt tv! På mit Sony, er der en mat overflade, som formindsker genskin en hel del, men om det stadig er udbredt er jeg ikke klar over - mit tv er efterhånden 5 år gammelt!
Nu kan mindre end deciderede mørklægningsgardiner gøre det - selv et hvidt gardin kan gøre underværker.

Skrevet den: 25-April-2012 kl. 08:36
vi har allerede hvide lammeler og det hjælper ikke det store

-------------
Kenneth

Skrevet af: javilha
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 11:17
Du kan prøve, at tippe tv'et let bagover  sådan at du ikke kan se vinduerne som spejlbillede, hvis  det står modsat vinduerne. Smile

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*

Skrevet af: Mikael nielsen
Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 10:27
Er der genskin i alle plasma skærme? Har lige betsilt en panasonic 42st50 og frygter lidt at genskin måske  er et problem da jeg har et stor viniduesparti der køre skrådt der hvor skærmen skal stå. hvis det er mehget slemt kunne jeg godt overveje at levere det tilbage igen...

Skrevet af: Bananabot
Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 10:50
Jeg har et Panasonic 37x10 placeret overfor et stort vindueparti, hvilket resulterer i store gener mht. genskin. Mit næste tv bliver et LED i håb om at det vil minimere problemet en smule. Jeg er i hvert fald kommet til den konklusion at fordelene (marginalt bedre billede) ved plasma ikke opvejer for ulemperne (genskin, strømforbrug) hvad angår mine behov.

Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 10:54
Ja, det overvjedede jeg også efter at have læst tråden, men  en anden bruger nævner at et hvidt gardin vil tage meget af genskindet så krydser finger ellers må jeg investere i et mørkelægningsgardin.

ville jo være lidt ærgeligt at sende det tilbage pga det...

Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 11:02
Det handler jo om ens behov. Hvis du som jeg ser en del tv i de lyse timer (fodbold i weekenden) er plasma måske ikke lige sagen. Er du derimod film-aficionado og går meget op i billedekvalitet er plasma nok et bedre valg. Personligt synes jeg det er irriterende at skulle mørklægge hele stuen, bare for at se en smule bold i en tålelig kvalitet. I øvrigt har jeg ved selvsyn måtte konstatere at billedekvaliteten på de seneste LED'er er fuldt tilfredsstillende for mine behov.

Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 11:02
Desværre er det jo sådan, at en Plasma skærm jo er et glas produkt. Selve plasma cellerne er af glas + der også er beskyttelses glas forrest. Så ligesom med et billederørs tv må man tage lidt forholds regeler i stuen for, at ungå, at man kan se alt i stuen som et spejlbillede i tv'et. Smile

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*

Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 11:09
Ja, det er lidt sjovt hvad LCD og Plasma angår. Plasma er til de mørke timer og LCD til de lyse timer på dagen. Der er jo også en pæn grænse for, hvor meget en plasma celle kan lyse. En LCD celle er jo blot en slags ventil, der lukker mere eller mere op for det baggrunds lys bag billedet. Så her kan der komme et gevaldigt smæk på. Big smile 

-------------

Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 11:15
Ja, deyt har du ret i, men har heller ikke haft et plasma tv før, så ved heller ikke rigtig hvad jeg skal forvente. Men håber  da på på det bedste. men det er nok blandet hvad angår når jeg ser tv i lys og mørke.

Men tak for svar i hvret fald :)

Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 11:20
Hvis solen aldrig står direkte ind i din stue, men blot er over huset eller i siderne, vil det ikke være det store problem. Jeg har kun forårs og efterårs solen lige ind et par timer, men ellers er jeg ikke generet af den og mit plasma tv placering i forhold til dette. Så det kommer lidt an på hvordan du bor i forhold til solen i dagtimerne. Men kan også lige sige, at går du fra et LCD til Plasma går du ikke tilbage til LCD. Big smile

-------------

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af Mikael nielsen Mikael nielsen skrev:

Er der genskin i alle plasma skærme?

Ja, desværre.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 13:16

Er der genskin i alle plasma skærme? Har lige betsilt en panasonic 42st50 og frygter lidt at genskin måske  er et problem da jeg har et stor viniduesparti der køre skrådt der hvor skærmen skal stå. hvis det er mehget slemt kunne jeg godt overveje at levere det tilbage igen...

Jeg har mit tv hængende på en sydvendt væg, og på den vestvendte væg har jeg 2 store vinduer.

Mit tv er 6 år gammelt og ja, det hænder jeg kan se lyset fra de vestvendte vinduer som en refleksion i skærmen. Det kunne jeg nu også på det gamle billedrørstv (det var faktisk værre). Et LCD tv har også reflektioner, specielt de "moderne" med blanke overflader.

Det er i mine øjne ikke noget problem.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 13:49
Du kunne evt gå ned i Elgiganten og købe et LED fjernsyn for at sammenligne med dit plasma. Du kan jo bare benytte dig af de 14 dages fuld returret de reklamerer med.

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Ja, desværre.

Flemming

Og i de fleste LCD skærme.

Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Ja, desværre.

Flemming

Dog ikke i nær så stor udstrækning som plasma, i fht. hvad jeg har oplevet.

Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 14:43
Tusind tak for alle svarene, kan kun sige jeg er rigtig glad for mit nye plasma tv. Lige pt er der ikke genskin, men det ville nok også kun være om eftermiddagen og aften når solen er på siden af bygningen hvor solen vil stå på... Føler i hvert fald ikke der er mere genskin i forhold til mit gamle lcd

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af Bananabot Bananabot skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Ja, desværre.

Flemming

Dog ikke i nær så stor udstrækning som plasma, i fht. hvad jeg har oplevet.

Nej, det er "kun" på ca. 95% af alle LCD (LED) skærme. Så come si, come sa!
Det er et generelt problem, på fladskærme i dag.

Hér er et godt eksempel på, at (mat) LCD ikke hjælper det store:

Faktisk er det på netop en plasma lettere at se gennem reflektionen - hjernen abstrahérer noget for det, ser det vi fokuserer på - hvor genskinnet på en LCD spreder sig ud i selve overfladen, og derved gør det umuligt at se billedet.

Da 95% af alle LCD-skærme i dag også har blank overflade (af billedmæssige årsager), så lad venligst være med at gøre dette til et plasma-issue!!

M.v.h.

Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 16:01
Ja på grund af billedekvaliteten er man gået væk fra mat lcd skærm,
Ja der er reflektionen på alle skærme af den ene eller anden årsag

og nej problemet bliver ikke løst af en oled skærm

man ser jo heller ikke en film i bio i sollys

Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 22:57
jeg har både plasma og LCD - jeg oplever ikke den ene teknologi være hverken være eller bedre end den anden. Jeg synes da jeg har døjet med masser af genskin siden jeg havde et sort/hvid Grundig TV. Min konklusion - tænk over hvor tv'et hænger. Jeg har sat mit TV på en sydvendt væg med vinduer - det er dér jeg synes der er færrest problemer og iøvrigt dér hvor tv'et passer bedst ind

Skrevet af: Hindsberg
Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 23:09

Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Hvis solen aldrig står direkte ind i din stue, men blot er over huset eller i siderne, vil det ikke være det store problem. Jeg har kun forårs og efterårs solen lige ind et par timer, men ellers er jeg ikke generet af den og mit plasma tv placering i forhold til dette. Så det kommer lidt an på hvordan du bor i forhold til solen i dagtimerne. Men kan også lige sige, at går du fra et LCD til Plasma går du ikke tilbage til LCD. Big smile

Eller gør som de fleste der har haft plasma og opelvet hvor elendigt det er ved daglys..går over til LED

Plasma æder jo også noget mere strøm kontra LED.......så det handler om det helt rigtigt billede (sort ) så det plasma...vil man se tv også når det er lyst så er LED sagen.......

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 23:19
Oprindeligt skrevet af Hindsberg Hindsberg skrev:

Eller gør som de fleste der har haft plasma og opelvet hvor elendigt det er ved daglys..går over til LED

Læste du hvad jeg skrev tidligere?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 16-Maj-2012 kl. 23:29

Plasma æder jo også noget mere strøm kontra LED.......så det handler om det helt rigtigt billede (sort ) så det plasma...vil man se tv også når det er lyst så er LED sagen.......

Øøøhh, så du det billede jeg har postet tidligere - af en LCD (med LED baggrundsbelysning)??

M.v.h.

Skrevet af: miaj
Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 01:01
Der er osse stor forskel på plasma,Har lige solgt vores gamle samsung 42 som var lidt over 2
år og var med mat glas,Det nye lg 50 er der meget mere genskin i,Da vi osse har solen om
dagen i stuen,Det da lidt surt,Men så er det vel heller ikke værre,Kan være det betyder at
man skal slukke og gå ud i solenWink Og har osse haft Lcd,som jeg ikke syntes er et hak bedre,
Og ikke lcd når man først har haft plasma.

-------------

Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 01:19
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Øøøhh, så du det billede jeg har postet tidligere - af en LCD (med LED baggrundsbelysning)??

M.v.h.

Ja har set det.....men tror ikk der findes noget tv der bare viser et rimelig billede i den opstilling når solen skinne....min mening.....ka være jeg tager fejl.....men ikk set det modbevist

Har selv haft pioneer, panasonic top modeller i plasma.....og de var da noget skod i dagslys eller bare med en vindue i baggrunden .... set med kritiske øjne.... 

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 01:39
TV i dagslys vil under alle omstændigheder være en dårlig løsning . LCD/LED viser et forkert billede med mere pondus end et plasma i dagslys . Men afgjort ikke optimalt . . .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 01:46

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

TV i dagslys vil under alle omstændigheder være en dårlig løsning . LCD/LED viser et forkert billede med mere pondus end et plasma i dagslys . Men afgjort ikke optimalt . . .

Helt enig.....men når det er sagt........så er billede kvaliteten ikk just dårlig efterhånden på de fleste skærme........

Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 10:42
Mit plasma står med ryggen til vinduet i min stue og står lige ud for dette, så jeg har ingen problemer med sollys lige på skærmen. Jeg har kun lidt problemer med forårs og efterårs solen et par timer lige i bærret. Men her trækker jeg så et gardin for, hvis jeg skal se tv på dette tidpunkt, men det sker ikke særligt tit.  Smile 

-------------

Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 11:29
Godt tænkt i forhold til dem måde du har stillet skærmen på, så slipper du i hvert fald for genskin, men ja, som du selv nævner kan du jo bare trække et gardin for..

Men der kommer vel også lidt an på hvordan ens lejlighed er indrettet.

Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 11:52
Ja, det gør det. Der kan være flere vinduer, så det er ligegyldigt hvad man gør. Og så det, at hvor er det bedst, at stille anden inventar i forhold til stuen form og den slags. Smile

-------------

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 12:37
Den store forskel på LCD og plasma er ikke længere overfladen, da begge efterhånden er blanke.

Men når lys rammer et plasma tv, så vil det reflektere noget af den grå skærm tilbage. Derfor oplever man et plasma som værende gråt og kedeligt i kraftigt lys.
En LCD skærm reflektere ikke gråt tilbage, men bliver ved med at være sort. Ofte kan man også skrue en del højere op for lyset til en LCD skærm, men så brænder den alle detajlerne ud.

En LCD skærm er derfor en smule bedre til at se tv i kraftigt lys.
Men ingen af teknologierne leverer et godt billede hvis det ikke er mørkt.

Herunder er taget et billede af hjørnet på mit Pioneer 5090 i kraftigt lys, imens det er slukket.
Bemærk hvor gråt plasmapanelet er i forhold til den sorte plastic-ramme.

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Den store forskel på LCD og plasma er ikke længere overfladen, da begge efterhånden er blanke.

Men når lys rammer et plasma tv, så vil det reflektere noget af den grå skærm tilbage. Derfor oplever man et plasma som værende gråt og kedeligt i kraftigt lys.
En LCD skærm reflektere ikke gråt tilbage, men bliver ved med at være sort. Ofte kan man også skrue en del højere op for lyset til en LCD skærm, men så brænder den alle detajlerne ud.

Herunder er taget et billede af hjørnet på mit Pioneer 5090 i kraftigt lys, imens det er slukket.

Du trænger til en ny skærm, med et bedre skærmfilter.
Dette er en VT30Y fotograferet på ca. 30 cm. afstand. Den nye VT50 serie har et endnu bedre filter.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Hér er et godt eksempel på, at (mat) LCD ikke hjælper det store:

Og den skærm er ikke engang specielt mat. Jeg mindes mit Toshiba WL66Z. Den var en del mere mat end nutidens matte skærme.

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Dette er en VT30Y fotograferet på ca. 30 cm. afstand. Den nye VT50 serie har et endnu bedre filter.

OG???

Jeg kan også tage et billede af Pioneer 5090 uden kraftigt lys hvor det grå ikke kan ses - men det var jo ikke pointen med billede.

Pionten var at plasma reflektere gråt tilbage og LCD reflektere sort.

Skrevet den: 19-Maj-2012 kl. 10:26
er kommet frem til at jeg nok er nødt til at invistere i et mørklækningsgardin, men er der nogen som ved hvor jeg kan købe et som er stort nok uden at det koster en formue. Det skal være 300cm bredt og minimum 150cm i længden.

-------------
Kenneth

Skrevet af: clausols1
Skrevet den: 19-Maj-2012 kl. 14:21
80-100 kr./meter her  http://stof2000.dk/shop/boligstof/moerklaegningsstof/moerklaegningsgardin-sort - http://stof2000.dk/shop/boligstof/moerklaegningsstof/moerklaegningsgardin-sort

Så skal du bare finde nogen der kan sy det Wink

Skrevet den: 19-Maj-2012 kl. 16:18
Kan man ikke få dem til at sy det for et beløb?

Skrevet den: 19-Maj-2012 kl. 17:53
Gå ned i en butik, hvor de sælger garn og stof. De vil helt sikkert gerne lave det for dig for en mindre beløb. Smile 

-------------

Skrevet den: 19-Maj-2012 kl. 17:59

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

OG???

Jeg kan også tage et billede af Pioneer 5090 uden kraftigt lys hvor det grå ikke kan ses - men det var jo ikke pointen med billede.

Pionten var at plasma reflektere gråt tilbage og LCD reflektere sort.
En LCD skærm skal være sort, da den ellers ikke kan holde baggrundslyset ude, når der ikke er info på skærmen. Selvom det da kniber ved en indgang uden signal. Smile

-------------

Print side | Luk vindue