Print side | Luk vindue

Skal jeg se Dragon Tatoo?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110779
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 16:30

Emne: Skal jeg se Dragon Tatoo?
Skrevet af: jake51
Emne: Skal jeg se Dragon Tatoo?
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 15:12
Skal jeg se The Girl With the Dragon Tatoo?
1: Jeg har læst bogen
2: Jeg har set den dansk/svenske (?) film
Jeg kan godt forestille mig, at jeg kommer til at kede mig... når jeg nu kender handlingen

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson

Svar:
Skrevet af: Bravo
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Skal jeg se The Girl With the Dragon Tatoo?
1: Jeg har læst bogen
2: Jeg har set den dansk/svenske (?) film
Jeg kan godt forestille mig, at jeg kommer til at kede mig... når jeg nu kender handlingen
Jeg kender ikke filmene - men at dit argument for at filmen kommer til at kede dig fordi du kender handlingen dur ikke - efter min mening.

Jeg har læst HP bøgerne og været fornøjet over filmene, det samme gælder "da vinci mysteriet" og "engle og Dæmoner"

Så hvis du syntes om pkt. 1 & 2, så hvorfor ikke?

Skrevet af: Jakabov
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 15:16
Jeg syntes ikke man fik meget ud af at se den, foretrækker original versionen. 

Skrevet af: gadeberg87
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 15:22
Jeg synes at den amerikanske version på nogle måder er bedre end den svenske. Men omvendt er der også nogle andre ting der er bedre ved den svenske :) 

Fx synes jeg Blomquist/Salander rollerne er meget bedre skildret i den svenske. Mens jeg synes den amerikanske er teknisk bedre lavet og flottere.

-------------
Panasonic Tx-P42V10E, Xbox 360, Dune HD D1, Yamaha RX-V 671, DLS D3, Harmony One, Synology DS209

Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 15:22
Jeg kan bedre lide US versionen, frem for den svenske.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 15:28
Jeg personligt er blevet miljø skadet af alt for mange amerikanske film, så jeg var personligt mere glad for den amerikanske version, og fik aldrig set hele den svenske.

Jeg er sikker på at den svenske er en bedre film historie mæssigt, men synes den amerikanske havde et fint flow.

og synes generelt de amerikanske roller var OK besat.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 15:34
Jeg er også i syv sind, men tror nu jeg skal se den alligevel.

Se en anmeldelse af Christian Monggaard fra Information:
http://www.information.dk/288409 - http://www.information.dk/288409

Korte pluk fra anmeldelsen:

Den største forskel mellem de to filmatiseringer ligger i skildringen af Mikael og Lisbeths forhold. Hvor Niels Arden Oplevs udgave i høj grad fokuserede på opklaringen af Harriets forsvinden, er Fincher mere interesseret i forholdet mellem Mikael og Lisbeth.
...
Visuelt er David Finchers film en fryd for øjet, ligesom lydarbejdet er upåklageligt, og Trent Reznors industrielt klingende, urovækkende musik akkompagnerer handlingen fint og utraditionelt. Fincher har valgt at optage filmen i Sverige, og den har et mørkt, skandinavisk look, som klæder den mørke historie. Til gengæld roder skuespillerne lidt rundt i accenterne.
...

Mest ærgerligt er det dog, at også The Girl with the Dragon Tattoo mangler det lag af samfundskritik, som for alvor gør Stieg Larssons bøger til noget særligt.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: ErikUkendt1
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 16:01

Jeg er selv i tvivl om jeg gider at se den amerikanske version. 

Jeg har også læste alle tre bøger og set filmudgaverne. For tiden ser vi her i huset de forlængede versioner, som vises på DR1, med meget stor fornøjelse. De forlængede versioner, giver meget mere mening, end de første korte filmudgaver.

Min fordom er så, at der umuligt kan proppes så meget ind i en den amerikanske version.

Samfundskritikken er også en vigtig del af filmen, så det vil være ødelæggende hvis den ikke er med.

Mange af de store film hit er ofte et remake af film fra andre lande. Lige nu kan jeg ikke komme på nogle, hvor de er bedre end originalen, af de jeg har set.

-------------
Mvh Erik

Skrevet af: hajenraj
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 17:07
Jeg brød mig ikke om den Amerikanske version, synes den svenske var meget bedre især den lange version

-------------
Mvh
Hajenraj

Skrevet af: Darking
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 17:45
Jeg har set dem begge, og jeg har svært ved at sige om jeg foretrækker den ene mere end den anden, der er ting der fungere bedre i begge, bare på forskellige tidspunkter.

Hvis du ønsker at se en god film, er de begge to dog klart anbefalelsesværdige.

Jeg frygtede lidt at blandt andet voldtægts scenen ville blive udvandet, men det var heldigvis en meget positiv oplevelse (hvis man kan kalde det det...)

Kan bedre lide den amerikanske udgave af Mara Rooney som lisbeth selander, men bryder mig ikke helt så meget om daniel craig (om end han gør det udemærket!)

-------------
What We Do In Life Echoes In Eternity

Pioneer LX508D(kalibreret), Yamaha RX-V650, Playstation 3, DLS R66.

Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 17:56
Om ikke andet, så kan man vinde den hos bdlive.d k. Så kan den måske blive gratis.Smile

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet af: Rolias
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 18:52
Jeg synes den svenske ligger mere op ad bogens handling, hvor den amerikanske har lidt mere fri leg. Jeg kan bedst lide førstnævnte. Og så irriterer det mig at de for at gøre den åh så svensk, skal snakke med svensk accent nogle gange i Dragon Tattoo...

-------------
LG OLED55B6V | Marantz 5012 | SONY UBPX-700 | 2 x Dali Oberon 7, 1 x Dali Oberon Vokal, 2 x Dali Oberon OnWall, 2 x Cambridge Audio Minx Min 12, Jamo Sub 210

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 19:10
Jeg kan ikke forestille mig at den skulle være bedre end originalen. Holder virkelig af Michael Nyqvist og Noomi Rapace i de to hovedroller.

Skrevet den: 27-April-2012 kl. 19:24
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg kan ikke forestille mig at den skulle være bedre end originalen. Holder virkelig af Michael Nyqvist og Noomi Rapace i de to hovedroller.

Det tror jeg heller ikke den er. Men den ryger på skærmen i aften alligevel :-) Jeg har lige set at den er til at leje på Apple TV.

Kampus: Prøv at læse anmeldelsen jeg linkede til på første side. Den gør at jeg tror på filmen holder, selv om den har en anden vinkel end originalen.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 27-April-2012 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Det tror jeg heller ikke den er. Men den ryger på skærmen i aften alligevel :-) Jeg har lige set at den er til at leje på Apple TV.

Kampus: Prøv at læse anmeldelsen jeg linkede til på første side. Den gør at jeg tror på filmen holder, selv om den har en anden vinkel end originalen.

Lyder altså til at være overfladisk, renskuret og uden dynamik i fortællingen. Så kan det godt være at den teknisk er flottere at se, men det betyder mindre.

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 20:03
Finchers udgave er en nyindspilning af bogen og ikke en amerikansk remake af den svenske film, og derudover tvivler jeg på at en Fincher film er renskuret.

Skrevet den: 27-April-2012 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Finchers udgave er en nyindspilning af bogen og ikke en amerikansk remake af den svenske film, og derudover tvivler jeg på at en Fincher film er renskuret.

Jeg er godt klar over at det ikke er en remake - derfor skal den også ses :-)
Og jeg vender tilbage i morgen når jeg har set den. Den er lejet.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 27-April-2012 kl. 22:23

Blev positivt overrasket over den. Og synes til tider den er bedre end originalen. Kan bedre lidt "kalle" i den nye, til gengæld er der ingen som kan slå noomi i den rolle som salander.

Skrevet den: 27-April-2012 kl. 23:31
Den er da ret billig! Og det er for hele trilogien...
http://www.sendit.com/blu-ray/the-girl-trilogy-extended-versions/10461979.html?utm_source=ENS-_DDtag&utm_medium=email&utm_campaign=ENS-_DDtag&affil=thgemail - http://www.sendit.com/blu-ray/the-girl-trilogy-extended-versions/10461979.html?utm_source=ENS-_DDtag&utm_medium=email&utm_campaign=ENS-_DDtag&affil=thgemail

Skrevet af: nbu001
Skrevet den: 28-April-2012 kl. 00:39
Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Blev positivt overrasket over den. Og synes til tider den er bedre end originalen. Kan bedre lidt "kalle" i den nye, til gengæld er der ingen som kan slå noomi i den rolle som salander.
Jeg synes godt nok at Michael Nyqvist (i den Svenske udgave - har ikke ikke set den Amerikanske) har lige så meget karisma som et stykke vådt bølgepap. Når det er sagt, så den første film supergod, mens de to efterfølgende faldt noget af på den, hvilket sansynligvis, til dels, skyldtes skift i valg af instuktør og format.

/Nils

-------------
           

Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 28-April-2012 kl. 01:26
kunne bedst lide finchers

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 28-April-2012 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af nbu001 nbu001 skrev:

Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Jeg synes godt nok at Michael Nyqvist (i den Svenske udgave - har ikke ikke set den Amerikanske) har lige så meget karisma som et stykke vådt bølgepap. Når det er sagt, så den første film supergod, mens de to efterfølgende faldt noget af på den, hvilket sansynligvis, til dels, skyldtes skift i valg af instuktør og format.

/Nils

Det var vist også det jeg sagde, kan bedre lide den nye udgave af kalle

Skrevet af: kal-el
Skrevet den: 28-April-2012 kl. 11:05
jeg syntes at man skal se begge to at de begge to har noget some den anden ikke har og det er jo en vildt god fortælling

Skrevet den: 28-April-2012 kl. 13:10
Jeg synes den svenske udgave faldt i spænding på 2eren, men kom stærkt tilbage i 3'eren, hvor puslespillet faldt på plads, og skuespillet bragede igennem.

Skrevet den: 29-April-2012 kl. 11:58
Mænd, der hader kvinder 
4 af 5

The Girl with the Dragon Tattoo 
3 af 5

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: GadgetBoy
Skrevet den: 03-Maj-2012 kl. 14:45
Jeg har ikke set den, da jeg havde den holdning at jeg allerede havde set den svenske version, så hvad nyt kunne der dog være i den amerikanske. Men det kan da godt være man skulle se den alligevel.

Skrevet af: Shiva
Skrevet den: 19-Maj-2012 kl. 23:41
Jeg er imponeret og meget tilfreds med resultatet af "Dragon Tattoo". Det er en virkelig god version af oplægget, som modsat den svenske lige tager sig tid til yderligere at uddybe Salanders aktiviteter udenom selve hovedplottet. Om denne version er bedre end Oplevs ved jeg ikke rigtigt. Måske en smule. Filmisk virker den mere helstøbt og et par efterfølgere på samme niveau ville være fantastisk. De 2 svenske tv-film var aldeles rædderlige.

Om skuespillet er der ikke så meget at sige andet, end at det er topklasse hele vejen rundt. Casting er spot on. Mara er god som Salander og bærer rollen fint i skyggen af Rapace. Stellan Skarsgaard er genial. Min største skepsis var på forhånd Daniel Craig, men han klarer rollen overraskende godt. Faktisk er det rart at se Mikael Blomkvist som en lidt mere troværdig kvindebedårer, som han er beskrevet i bøgerne. Michael Nykvist var god, men er alt andet lige ikke nogen trussetyv.

Åbningssekvensen er desuden noget af det vildeste, jeg har set.

Stor anbefaling herfra, men er man negativt forudindtaget, skal man holde sig væk. Så er der ikke nok at komme efter.

-------------

Nogle gange er det bedre at tie og blive anset som et fjols end at tale og dermed fjerne al tvivl.

Print side | Luk vindue