Print side | Luk vindue

SSD Tweaks

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110913
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 14:24

Emne: SSD Tweaks
Skrevet af: Brianigenigen
Emne: SSD Tweaks
Skrevet den: 01-Maj-2012 kl. 11:23
Hello
har lige fået mig et par SSD'er
Fandt denne tråd på nettet om ting man skal huske når man installere sin SSD, men denne tråd er fra 2010, såå ville lige høre om dette stadig er aktuelt at gøre
http://www.tweak.dk/forum/board1-hardware-tilbehoer/board29-brugerguider-artikler/127879-ssd-tips-optimering/?s=1cd858f069b8609c2bbde7534ebf2e8419fe70b3 - http://www.tweak.dk/forum/board1-hardware-tilbehoer/board29-brugerguider-artikler/127879-ssd-tips-optimering/?s=1cd858f069b8609c2bbde7534ebf2e8419fe70b3

Ville også lige hører jer om der er andre ting man kan/skal gøre

Der ligger PT kun Win7 på min ssd, spil ligger på en normal HD, og så vidt jeg kan forstå, så skal man lade dem blive der.

Svar:
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 01-Maj-2012 kl. 11:56
Det lyder stadig yderst relevant. Naturen af en SSD-HDD har ikke ændret sig siden 2010, så de gentagne writes på disken bør stadig undgås når man nu kan. Tak for guiden i øvrigt - det var fint at få alle fifs samlet ét sted.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 01-Maj-2012 kl. 13:24
Jeg ville tage den guide med et gran salt - en person som prøver at lave en guide men ikke fortæller grunden til at skifte fra IDE mode til AHCI virker efter min mening ikke kompetent nok til at dele sin manglende viden.

Desuden er det fjollet at lukke for diskdefragmenteringservicen, da det jo skal bruges på andre diske end SSD. Man bør i stedet gå ind og disable eller tilpasse sine "Scheduled tasks" så maskinen ikke prøver at defragmentere hver uge.

Defragmentering bør gøres en gang om året ved at man flytter sine filer over til en anden disk og formaterer sin SSD.

At flytte sine temporare internet filer væk fra sin hurtige disk er bare med til at gøre Windows langsommere - det kan ikke anbefales.

At fjerne sin hibernation fil, kan heller ikke anbefales, den er netop med til at gøre sin maskine hurtigere klar efter at den har været sat i dvale. Fremfor at man skal genstarte hele maskinen på ny.

Skrevet af: Bygone
Skrevet den: 01-Maj-2012 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg ville tage den guide med et gran salt - en person som prøver at lave en guide men ikke fortæller grunden til at skifte fra IDE mode til AHCI virker efter min mening ikke kompetent nok til at dele sin manglende viden.

At fjerne sin hibernation fil, kan heller ikke anbefales, den er netop med til at gøre sin maskine hurtigere klar efter at den har været sat i dvale. Fremfor at man skal genstarte hele maskinen på ny.

Først of fremmest hvis man ikke har skiftet til AHCI endnu så er man da vist ikke for kløgtig, der er en mærkbar forskel i speed på de 2 og ide mode er forbeholdt gamle diske og ældgamle systemer. Bemærk dog hvis du ikke har skiftet og går ind i bios og bare skifter rundt skal du temli sikkert nok geninstallere din windows installation da ahci drivere kun kommer med i windows installation hvis den er sat fra start.

Angående hibernation : Sikke dog en omgang sludder, om du starter en pc fra power off eller hibernation er samme opstartstid!!! med en ssd.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135681&title=min-stuebio-under-opbygning - Min Stuebio (under ombygning)

Skrevet den: 01-Maj-2012 kl. 14:19

Jeg ville tage den guide med et gran salt - en person som prøver at lave en guide men ikke fortæller grunden til at skifte fra IDE mode til AHCI virker efter min mening ikke kompetent nok til at dele sin manglende viden.[/QOUTE]
Men hvad ER grunden da til at man skifter fra IDE til AHCI ?

[QUOTE=Cyberguyen]At flytte sine temporare internet filer væk fra sin hurtige disk er bare med til at gøre Windows langsommere - det kan ikke anbefales.[/QOUTE]
Han skriver at det er en god ide at flytte dem, dan man så ikke skriver unødigt på din SSD, kan da godt se det smarte i, og tror da ikke du ligefrem kan mærke at de ligger på en alm. HD, jeg sletter altid mine midlertidige internet filer når brower lukkes ned.
[QUOTE=Cyberguyen]At fjerne sin hibernation fil, kan heller ikke anbefales, den er netop med til at gøre sin maskine hurtigere klar efter at den har været sat i dvale. Fremfor at man skal genstarte hele maskinen på ny.
Igen er det jo for ikke at skrive unødvendigt, jeg slukker sgu altid min maskine når jeg ikke bruge den, der er jo ikke grund til den står og suger unødvendigt strøm ( ved godt det sikkert ikke er ret meget, men mange bække små, gør en stor Å )

MEN, jeg er da meget interesseret hvad man SKAL gøre, og hvad man KAN gøre, somsagt, en "GUIDE" til sådan får du mest ud af din SSD, har ikke fundet nogen endnu.........

Skrevet af: michael9000
Skrevet den: 01-Maj-2012 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Bygone
<div>Først of fremmest hvis man ikke har skiftet til AHCI endnu så er man da vist ikke for kløgtig, der er en mærkbar forskel i speed på de 2 og ide mode er forbeholdt gamle diske og ældgamle systemer. Bemærk dog hvis du ikke har skiftet og går ind i bios og bare skifter rundt skal du temli sikkert nok geninstallere din windows installation da ahci drivere kun kommer med i windows installation hvis den er sat fra start.</div>[/QUOTE Bygone
Først of fremmest hvis man ikke har skiftet til AHCI endnu så er man da vist ikke for kløgtig, der er en mærkbar forskel i speed på de 2 og ide mode er forbeholdt gamle diske og ældgamle systemer. Bemærk dog hvis du ikke har skiftet og går ind i bios og bare skifter rundt skal du temli sikkert nok geninstallere din windows installation da ahci drivere kun kommer med i windows installation hvis den er sat fra start.
[/QUOTE skrev:

Man kan nu godt skifte til AHCI i BIOS/UEFI bag efter installationen af WinXP/Win7, hvis driveren installeres og en enkelt værdi i windows' registry skiftes inden.

Edit: doh, det står også i den linkede tråd
Man kan nu godt skifte til AHCI i BIOS/UEFI bag efter installationen af WinXP/Win7, hvis driveren installeres og en enkelt værdi i windows' registry skiftes inden.

Edit: doh, det står også i den linkede tråd

Skrevet den: 01-Maj-2012 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

MEN, jeg er da meget interesseret hvad man SKAL gøre, og hvad man KAN gøre, somsagt, en "GUIDE" til sådan får du mest ud af din SSD, har ikke fundet nogen endnu.........
Jeg kan da byde ind med min "guide"
- AHCI = on.
- Opdatere SDD'ens firmware inden ny installation.
- Deaktivere Hibernate (powerconfig -h off) - jeg bruger den aldrig og filen fylder pænt meget.
- Virtual Memory: min=200BM, max=200MB - igen, filen fylder meget, og jeg har rigeligt RAM.
- Deaktivere Disk defragmenter - den slider på SSD'ere, og de andre diske bliver manuelt defragmenteret en sjælden gang imellem (en stak TB tager jo evigheder...)
- Trim: det klarer Win7 selv

Skrevet den: 02-Maj-2012 kl. 08:01
Oprindeligt skrevet af michael9000 michael9000 skrev:

Men den skal vel aktiveres ?? jeg gjorde som der stod i den link jeg postede, og trim er nu slået til, men er dog ikke klar over om trim er slået til fra start, eller at man skal slå den til

Skrevet den: 02-Maj-2012 kl. 08:05
Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

Bemærk dog hvis du ikke har skiftet og går ind i bios og bare skifter rundt skal du temli sikkert nok geninstallere din windows installation da ahci drivere kun kommer med i windows installation hvis den er sat fra start.

DET er en gang sludder, det ved selv JEG som IKKE er helt klar over hvad forskellen på IDE og AHCI er.

Men det er måske generelt herinde?? , bare "svine" folk til fordi de ikke har gjort som i tweaks freaks gør.
Hentyder her til "Først of fremmest hvis man ikke har skiftet til AHCI endnu så er man da vist ikke for kløgtig"
Tak fordi du kalder mig dum.

Troede da nu ellers dette forum var et sted man kunne få hjælp til ting som man ikke er ekspert på UDEN at få en sviner
MEN jeg tager måske FEJL ???????

Skrevet den: 02-Maj-2012 kl. 11:37

Bemærk dog hvis du ikke har skiftet og går ind i bios og bare skifter rundt skal du temli sikkert nok geninstallere din windows installation da ahci drivere kun kommer med i windows installation hvis den er sat fra start.

DET er en gang sludder, det ved selv JEG som IKKE er helt klar over hvad forskellen på IDE og AHCI er.

Men det er måske generelt herinde?? , bare "svine" folk til fordi de ikke har gjort som i tweaks freaks gør.
Hentyder her til "Først of fremmest hvis man ikke har skiftet til AHCI endnu så er man da vist ikke for kløgtig"
Tak fordi du kalder mig dum.

Troede da nu ellers dette forum var et sted man kunne få hjælp til ting som man ikke er ekspert på UDEN at få en sviner
MEN jeg tager måske FEJL ???????

Undskyld mig lige men hvor i min post sviner jeg dig til? Det du citer mig for der er faktisk korrekt, hvis du fra start har installeret din computere med ide sat i din bios setting og fortryder det skal du sikre dig inden du skifter det rundt at du 1. har installeret ahci driver manuelt, eller 2. følger det der rigtig nok står i guiden...

Men går du ind i bios og skifter uden og udfører 1 eller 2 ... så vil din windows installation bluescreen under den efterfølgende opstart, det er sandheden og ikke noget sludder, så undskyld hvis du opfatter det som en sviner, men var bare for at sikre du ikke pludselig stod med en ubrugelig installation!!!

PS!!! dette er et copy paste fra selvsamme guide som du selv linkede til
"!ADVARSEL! At aktivere AHCI kan give en boot error/BSOD"

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135681&title=min-stuebio-under-opbygning - Min Stuebio (under ombygning)

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 02-Maj-2012 kl. 11:54

Angående hibernation : Sikke dog en omgang sludder, om du starter en pc fra power off eller hibernation er samme opstartstid!!! med en ssd.

Der er en lille forskel på de systemer som jeg har testet, men fordelen ligger klart i at maskinen står som man forlod den med alt åbent. Så skal man ikke til at sætte sig ind i hvad man havde gang i før man slukkede.

Nogle bruger det - andre bruger det ikke. Men lige frem at kalde det et tweak er lige søgt nok, da man efter min mening fjerner en del funktionalitet.

Så kan man også kalde det et tweak at komprimere alle filer på SSD drevet, da flere uafhængige tests viser at det med en hurtig CPU næsten ikke er målbart i hastighed og med nogle disk operationer er hurtigere.

Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 02-Maj-2012 kl. 12:36
Jeg bruger selv denne optimerings guide. 
http://thessdreview.com/ssd-guides/optimization-guides/the-ssd-optimization-guide-2/ - http://thessdreview.com/ssd-guides/optimization-guides/the-ssd-optimization-guide-2/

Dog har jeg forsat Hibernation slået til. 

-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!

Skrevet den: 02-Maj-2012 kl. 12:52

Der er en lille forskel på de systemer som jeg har testet, men fordelen ligger klart i at maskinen står som man forlod den med alt åbent. Så skal man ikke til at sætte sig ind i hvad man havde gang i før man slukkede.

Nogle bruger det - andre bruger det ikke. Men lige frem at kalde det et tweak er lige søgt nok, da man efter min mening fjerner en del funktionalitet.

Så kan man også kalde det et tweak at komprimere alle filer på SSD drevet, da flere uafhængige tests viser at det med en hurtig CPU næsten ikke er målbart i hastighed og med nogle disk operationer er hurtigere.

At komprimere disken skaber jo unødig writes som jo netop er det man vil undgå. Funktionaliteten ved hypernation kan vi diskutere i længe men jeg respekterer da vi har forskellige holdninger :).

Det er et tweak da den begrænser mængden af writes til hdd'en betydeligt!!! derfor kaldes det et tweak til en ssd disk.

-------------

Skrevet af: slate
Skrevet den: 02-Maj-2012 kl. 16:58
Kører med AHCI
Lader Windows7 klare det den nu kan
SSDTweaker får så lov til at sætte resten http://elpamsoft.com/Downloads.aspx - http://elpamsoft.com/Downloads.aspx

Så er man kommet langt

-------------
Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107

Skrevet den: 03-Maj-2012 kl. 00:13
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Jeg bruger selv denne optimerings guide. 
http://thessdreview.com/ssd-guides/optimization-guides/the-ssd-optimization-guide-2/ - http://thessdreview.com/ssd-guides/optimization-guides/the-ssd-optimization-guide-2/

Dog har jeg forsat Hibernation slået til. 

Takker, den vil jeg læse igennem :)

Skrevet den: 03-Maj-2012 kl. 00:13
Oprindeligt skrevet af slate slate skrev:

Kører med AHCI
Lader Windows7 klare det den nu kan
SSDTweaker får så lov til at sætte resten http://elpamsoft.com/Downloads.aspx - http://elpamsoft.com/Downloads.aspx

Så er man kommet langt

Takker, tror måske jeg skal havde det lille tool også, kigger nærmer på det

Skrevet den: 03-Maj-2012 kl. 01:20

Oprindeligt skrevet af michael9000 michael9000 skrev:

Men den skal vel aktiveres ?? jeg gjorde som der stod i den link jeg postede, og trim er nu slået til, men er dog ikke klar over om trim er slået til fra start, eller at man skal slå den til
Jeg har en Intel SSD og Trim er aktiveret/bruges uden nogen ændringer (var vist i Intel SSd Toolbox at det stod)

Skrevet den: 03-Maj-2012 kl. 01:21

...
Men går du ind i bios og skifter uden og udfører 1 eller 2 ... så vil din windows installation bluescreen under den efterfølgende opstart, det er sandheden og ikke noget sludder, så undskyld hvis du opfatter det som en sviner, men var bare for at sikre du ikke pludselig stod med en ubrugelig installation!!!

PS!!! dette er et copy paste fra selvsamme guide som du selv linkede til
"!ADVARSEL! At aktivere AHCI kan give en boot error/BSOD"
Simpel løsning til hvis det sker: skift tilbage i BIOS/UEFI, og det virker igen uden problemer Wink

Skrevet af: titan_jtl
Skrevet den: 03-Maj-2012 kl. 11:54
Alle disse tweaks er fuldstændig unødvendige. Hvis man kører Windows 7 så klarer den alt hvad der skal gøres. inkl. TRIM

Man kan selvfølgelig flytte div. ting for at spare plads, men der er ingen grund til at gøre det for at spare på reads/writes til drevet, det er simpelthen noget vrøvl, ved almindeligt brug holder de let 10 år (set på tomshardware, prøver lige at finde linket senere)
Har desuden selv en Vertex3 SSD som der ikke har nogen "tweaks" og den har kørt over 1 år nu, og den har stadig "100% life" tilbage.

For at gøre det kort
1. sæt SSD i computeren
2. nyd den dejlige hastighed
3. Ja det var det.

Skrevet af: ----OR----
Skrevet den: 03-Maj-2012 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af titan_jtl titan_jtl skrev:

Har desuden selv en Vertex3 SSD som der ikke har nogen "tweaks" og den har kørt over 1 år nu, og den har stadig "100% life" tilbage.

Hvor ser man det?
Har selv lige sat en SSD i min Smile

Skrevet den: 03-Maj-2012 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af titan_jtl titan_jtl skrev:

Alle disse tweaks er fuldstændig unødvendige. Hvis man kører Windows 7 så klarer den alt hvad der skal gøres. inkl. TRIM

Man kan selvfølgelig flytte div. ting for at spare plads, men der er ingen grund til at gøre det for at spare på reads/writes til drevet, det er simpelthen noget vrøvl, ved almindeligt brug holder de let 10 år (set på tomshardware, prøver lige at finde linket senere)

For at gøre det kort
1. sæt SSD i computeren
2. nyd den dejlige hastighed
3. Ja det var det.

Ked af og sige det, men det er altså ikke rigtigt. Din disk kan meget vel stå af om en måned eller om 2 år, afhænger af hvad du bruger maskinen til osv osv...men og sige at tweaks der minimerer writes til en ssd disk er unødvendige er simpelthen ikke rigtig.

Ja Windows 7 understøtter Trim og ja i 90% af tilfældet vil TRIM være aktiv fra start, og JA defragmentering kan da køre en ssd men den har dælme ikke godt af det samtidig med at TRIM udfører det i princippet samme job som defragmentering gør. Page fil udfører uhyggelig mange skrivninger på din hdd, sørg hellere for at have 6-8gb ram i din pc så du er helt fri for at skulle bruge en page/swap fil.

Hibernation aktiv skriver en del til hdd, vælger man og bruge det jamen så har man også aktivt taget stilling til at det er acceptable skrivninger.

Indexering i Windows er også en af de helt store skrivningssyndere, bruger man indexering aktivt i sin hverdag skal man selvfølgelig lade den være tændt, kan man leve uden, så har ens ssd disk det langt bedre hvis man slukker for det.

SSD diske er et valg man træffer men og lukke øjnene og sige Windows 7 er svaret på alt i den sammenhæng er simpelthen naivt.

-------------

Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 03-Maj-2012 kl. 19:08
hvor stor er forskellen i performance på en SSD, hvis man ikke skifter indstillinger? - jeg har sat en OCZ Agility 3 i min Mac Mini (kører dog Win7 og benytter den som HTPC - den blev købt udelukkende pga formfaktor og design) og den kører sådan set fint. Jeg har deaktiveret indexering, systemgendannelse og defragmentering, men det gør jeg nu altid - en alm. HDD har jeg oplevet er blevet markant hurtigere ved at slå indexering fra, defragmentering skal jeg nok selv bestemme hvornår sker og systemgendannelsen har alligevel aldrig virket de gange jeg har haft brug for det. Den eneste computer jeg har med indexering slået til, er min WHS. Jeg har ikke rigtigt pillet med IDE/AHCI, da der åbenbart ikke rigtigt er BIOS til Mac og mht. Trim, så synes jeg at have læst et sted at det ikke virker med OSX/Win7 i kombination, hvis man bruge slumretilstand

Print side | Luk vindue